Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Heinä 28, 2018 4:24 pm

Kuva

En tiedä mikä muhun meni, mutta avaan nyt käyttöauto farkku-Focuksesta ihan oman topicin, vaikka pienten naurujen kera :D Kyseessä siis facelift Mk1 vm. -03 elikkä etupuskuri on aavistuksen jämäkämmän näkönen verrattuna alkupään malleihin. Siitä päästäänkin aiheeseen josta tämä lipesi projektiksi... Auton oma etupuskuri sai nelisen vuotta sitten jäniksen oikeaan etunurkkaan, josta lähtien se on ollut kasassa nippusitein, ja aika hemmetin ruman näköinen siis >:( Viimeinnen niitti varmaan oli kevyehkö ulosajo maltillisesta 80 vauhdista viime talvena, jolloin jo kärsinyt etunurkka sai vielä yhden mojovan halkeaman lisää. Tavallaan hyvä että vasta nyt otan työn alle aloittamista vaille valmiin puskuri-projektin ;D Nimittäin jo kolme vuotta sitten hommasin "melkein" saman värisen etupuskurin josta siitäkin sitten löytyi kaksi 5cm halkeamaa, ollsi siis vaatinut pohjatyöt ja maalin, alkup. heitto paikalleen suunnitelman sijaan. Jostain kumman syystä sain tänä kesänä kipinän ottaa tuon vuonna 2015 puskurin työn alle:

Kuva

Aihio puskuri oli väriltään sinertävä, mutta ennen maali leikkejä, otin työn alle noi halkeemat.

Kuva

Korjaukseen käytin ei niin suotavaa, mutta yleisintä keinoa, ja laitoin lasikuitua taakse tueksi.

Kuva

Kuten näkyy hartsi pyrkii tulemaan halkeamista läpi, mikä oikeastaan on hyvä juttu ja tukee paremmin päälle tulevaa kittausta. Vaikka eihän tämä muovihitsaukselle tietenkään vertoja vedä. Yhden halkeaman, josta en arvannut kuvaa ottaa, tuin peltiruuvein ja laittamalla siis vastapuolelle palan peltiä.

Kuva

Kittaukseen käytin sitä haukkumaani Paklan supermuovikittiä, joka näköjään toimii silti ihan jotenkin, kun vaan sekottaa oikein (ei vatkaamalla).

Kuva

Tässä kuvassa näkyy tuo kolmannen halkeaman piilotus operaatio (kuskin taka-ylänurkka). Jos ois halunnu hifistellä niin 1k kitti tai ruiskukitti ei ois ollu ollenkaan paha idea, mutta hyväksyin pienet huokoset tällä kertaa, ku kyseessä silti käyttöauto. Vetelin 240-papruin koko hoidon yli.

Kuva

Koska maalaan metallihohtovärillä, oli aikas tärkeää että pohjamaalikin on samaa väriä kuin autossa. Kävinkin hiomass autossa paikkallaan olevasta risasta puskurista puhki maalin että näin mikä hinkkaväri täytyy ruiskuttaa. Ja olikin niin hyvä flaksi että alla oli harmaa, jota multa löyty avaamaton pönttö viime kesältä.

Kuva

Vedin kolme rundia, ja ohensin tuota mömmöö varmaan 40% jolloin tuli ainaki hyvin läpi mrgreen (ohjeessa puhutaan 0-30% ohennnuksesta rolleyes )

Kuva

Tähän vaiheeseen jäätin pari viikkoo sitten, ja hinkkaväri saikin kuivaa viikon päivät. Ennen maalausta hioin ekana 600 ja sitten yli 800 vesipaperilla. Auton sävyksi varmistui tutkimusten jälkeen Machine Silver, hommasin tuolla sävyllä olevaa Mipan vesimassaa ja pikkupurkin ohennetta sekä Mipan kirkaslakkaa, kovetetta ja ohennetta lakkaan olikin jo omasta takaa, koska siihen kävivät samat aineet kuin akryyli maaliin, toki eri seossuhteella.

Ei tullut kuvaa värin vedosta, mutta ruiskutin ohjeen mukaan ekana harvahko harso, sitten peittävä ja lopuksi pudotin painetta ja vedin kaukaa sumutuksen.

Kuva

Lakkaa vedin neljä kierrosta, ekana harson ja sitten märkiä kerroksia. Haihdutusaikahan oli aika lyhyt, joten kauaa ei tarvinnut huilata kerrosten välillä 29 ast. helteessä. Letti oli muuten aika märkä urakan jälkeen :D Mistään en saanut valumaan tuota lakkaa, tiedä sitten tulisko panna se maltillisen ohennuksen piikkiin vai liekö lakan ominaisuus :)

Kuva

Näköjään helmiäsmaali on tosiaan tarkka pohjista ja jotkut hiontajäljet erottuu tietyssä valossa. Sanosin että on hyvin perusteltua hioo pohjat 800 ellei jopa tonnisella vesissä jos viimeisen päälle haluaa :o Mutta jotain menee aina opettelun piikkiin.

Kuva

Puskuri on nyt siis tuossa vaiheessa. Ennen maalausta purin pois listat ja ritilät, jotka täytyy napsautella takas ennen autoon asennusta. Tallin ja varastot on sen verran täynnä rojua että puskurin säiltyspaikka on noinkin eksoottinen ;D


Yritän laittaa havainnoillistus mielessä kuvan myös autossa vielä paikollaan olevasta puskurista lähipäivinä. Lopuilla maaleilla olisi tarkotus maalailla vielä helmat kun saan ne ekana hiottua jne.


Mitään tuunausta ei siis tässä topcissa varmaan nähdä, mutta ajattelin että täytyy tästä joku stoori rustailla sentään :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 05, 2018 7:00 am

Huomenta päivää, eilinen meni puskurin irrotus ja asennus puuhissa, joten vähän kuva ja sana saastetta aiheesta tulossa :)

Kuva

Yllä lähtötilanne.

Kuva

Tosiaan noin pahasti halkeillu oli, korjaukset on sitä tilapäislaatua :shifty:

Kuva

Keulasta purettu kaikki olennainen että sai puskurin pois, aikaa meni tohon kolme tuntia joista varmaan kaksi kului puskurin takimmaisiin pulttehin, niihin ei oikein millään saanut otetta, eikä ollut tilaa vääntää. Lopulta osoittautu parhaaks ratkaisuksi hakata alapuolelta puskurinvastakappale niin sanotusti p*skaksi, jolloin ruuvin yläpuolelta sai napattua pois.

Jännä huomio miten näissä uusissa autoissa tuntuu kaikki olevan pulteilla, lokarit ymmärrän, mutta lukkopeltikin näkyy olevan pulteilla pistehitsien sijaan :o

Kuva

Kasailin tulevaan puskurin listat ja ritilät kiinni.

Kuva

Puskurin asennus autoon päin meni sitten aika kivuttomasti.

Kuva

Pieniä virheitä sieltä erottuu tässä valossa, taisin jotenkin hosua hionnoissa, tossa ritilän kuskin puolella siis. Vähän täytyy kotiläksyjä tehdä vielä jatkossa :D

Kuva

Sävyero ei onneksi oo ainakaan niin paha että laatta lentäis, vaikka jäljestä päin maalattu. Toki varmistin hinkkävärinki olevan samaa ku autossa niin se ehkä autto myös.

Kuva

Illalla jännä kun näyttää siniseltä vaikka päivällä on harmaa :) Kameralla ei saa oikein napattua tilannetta kylläkään.


Lämppärin johto jäi vielä irralleen, kun joutuu reitittämään uusiksi, koska reikä oikeella puolen ritilää ja reikä vähän isompi, joten saattaa mennä pistoke vaihtoon ellei keksi jotain patenttia tuohon.

Seuraavan kai täytyy käväistä noiden helmojen kimppuun, kun taas tulisi pidempi kuiva jakso säiden puolesta...
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 12, 2018 9:11 am

Sitten ne helmat... ja apparin takakaari.

Kuva

Apparin helmasta oli lähteny jo ihan huolella hilseilemään rolleyes

Kuva

Ja takakaarikin tuntuu puskeneen ruostetta ihan näköisällekin :S

Kuva

Kovin työ oli hioo helmat. Ekana kuitulaikalla selkeimmät alueet ja sitten teräsharjalla massa pois sekä sen alata esiin tullut ruoste. Onneksi ei ollut kuitenkaan puhki ruostunu vielä näin uudessa autossa. Niin ja Ford- logokin tuli esiin helman alareunasta ;D

Kuva

Tässä kuskin helmaa. Kaikki rajat poistin epäkeskolla 80 -> 120 -> 180 -> 240 ja lopuksi vielä käsin 240 grtitllä varmistus :)

Kuva

Kaaressa oli myös toinen ruoste läikkä lähellä takapuskuria joten hioin suosiolla koko alueen ja raja tuohon pokkaukseen. Rajatessa käytin ihan-oikeaa-rajausteippiä. Siinä määrin olin hiukka pelimies että jätin teippeihin sellaset henkselit että saa vetästyä pois heti pohjamaaluun jälkeen.

Kuva

Kuskin helma pohjamaalattu. Toi ruiskun jälki lähti vesiohionnalla pois.

Kuva

Apparin helma.

Kuva

Ja takakaari. Kaksi kerrosta litku epoksia -> haihdutus -> kolme rundia hinkkaväriä. Vaikken kittiä käyttänytkään niin hyvin hävisi silti hiontojen rajat. Kävin alueet vesissä 800:lla läpi.

Kuva

Taas kolme kerrosta vesimassaa (vika sumuttaen) jonka jälkeen näkyviin paikkoihin 4 kerrosta lakkaa. Taisin vaan tällä puolen ahnehtia kun sain helmaan etu- ja takapäihin pienet valumat. Nooh täytyy hioo ne varmaan pois kun ei kuitenkaan mitää haravoja tullut tällä kertaa :D

Kuva

Apparin puoli meni ihan niinku ajattelinki.

Kuva

Lähempää fotoo.

Kuva

Kaaresta tuli kyllä ihan kiiltävä.

Kuva

Ja hionnan rajat ei tullut esiin.

Kuva

Söi vaan vähän miestä kun juuri maalattuun pintaa lensi roskia ilmasta. Nämä niitä ulkona maalamisen riskejä.........

Kuva

Koko otantaa apparin puolelta.

Kuva

Poistelin autosta teipit, suojaukset ja pesin/pyyhin vähän pölyjä pois.

Kuva

Vaikka vastoinkäymisiä mahtui mukaan niin yleisilme kyllä siistiyty kummasti! Huomatkaa auton asiallinen nosto ;D


Mitähän sitte keksis? mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Syys 18, 2018 7:45 pm

Tuli tuossa viime viikolla hommattua leima, joten ja jotta pysytään ajatuksessa väli-prokkis, alkaa tämä olla taputeltuna :)

Kuva

Siinäpä se.

Kuitenkin pieniä vähemmän ja enemmän mielenkiintosia juttuja tuli vastaan vielä ennen leimaa. Yksi näistä liittyi pyöränkulmiin... Kun talvella tuli ajettua ulos, oon kokoajan ollu vähä sitä mieltä että auto ei käyttäytyny normaalisti silloin eikä koko aikana sen jälkeen. Yleensä Mk1 Foccerissa on ihan järjettömän hyvä keulan pito (etuvetoiseksi) ja vähintään kun nostelee niin perä irtoo, mutta välillä helmi-maaliskuu keulassa ei ollut oikeestaan minkään sortin sivuttaispitoo vaikka renkaat oli ihan kohtuu hyvät. Sellaisilla seututeillä missä ennen mentiin leppoisasti n. 100km/h piti mennä 60km/h :,( Eikä auttanu vasemman jalan jarrutkset tai mitkään, eli jotain oli pielessä... Sitten kesän aikana kulu oikeatakarengas melkein sliksiksi, joten päätin tuossa kohtaa kääntyä paikallisen ammattalaisen puoleen jolla mm. uudehko nelipyöräsuuntauslaitteisto. Yksi pusla oli kuulemma väljä juuri oikealla puolen ja tällaisessa modernissa monivarsituennassa se merkkaa aika paljon ajettavuudelle.

Kuva

Ennen korjausta, huom. takapään auraus.

Kuva

Ja jälkeen. Taka-akselin väärä auraus, lienee aiheuttanut korostetun takapäänpidon, joka taas selittään auton haluttomuuden kääntyä liukkaalla.. ollenkaan. Tietysti ennakoiva kuski huomaisi viat ennen/ilman ulosajoja ;D


Siinä määrin tein viä korinhuoltoo että ruuttasin helmojen sisään kotelonsuojaa, kun löyty purkin jämä johon kaveriksi oli tallessa letku. Myöskin massasin helmojen alaosat niiltä main kuin alunperinkin oli.

Lämppärinjohdolle taidan joutua tekemään uuden reäin sittenkin, mutta tämän projektin ponnistelut taitaa nyt olla tässä, kiitos ja kuittaus :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Helmi 04, 2019 4:33 pm

Tämän tilalle vaivihkaa kaavaillu seuraavaa käyttistä, mutta nyt on taas vuorostaan sellanen fiilis, ettei tän auto loru ollukaan vielä tässä.. :) Tällä hetkellä loota tihkuu öljyä ilmeisesti vetarinstefalta. Auton kilometrit huomioon ottaen, voi olla samalla viisasta uusia vetarit molemmin puolin, koska ne kuitenkin käytetään irti että saa stefat vaihdettua. Saattaa muuten eräs toinenkin vika korjaantua samalla, koska kytkimen nopealla nostolla on 4 vuoden ajan kuulunut sellainen inahdus, joka varmaan juontaa samoihin osiin, koska itse kytkin ei luista tms.

Mikäli saisi palloiltua kevääseen saakka saattasin itekin saada vaihdettua noi vetarit, mutta mikäli aiemmin niin täytyy teetättää muilla.

JOS kaikki tuo toteutuu niin "joudun" varmaan käymään etuovien kimppuun, niihin on ilmaantunu kukkasia alalaitaan kuluneena talvena, ja uskosin että pystyy vielä pelastamaan hiekkapuhaltamalla/hiomalla. Samalla tulisi oiottua pari lommoa, jonka jälkeen voisi maalata kummatkin ovet, karmia lukuun ottamatta. Samalla voisi muutenkin höösäillä koria, eli loksuun on joku raapinut lakkaan pintanaarmun, johon voisi kokeilla häivytystä kynäruiskulla(?) ja myllyttää ko. paneelin tai vaikka koko auton.

Toinen JOS... Mikäli kaikki tuokin vielä onnaa, niin maalan tähän valkoset aluvanteet, aihiona mahd. 14" RS alut jotka tulisi siis talvivanteiksi, ja kesän ajaksi 17" rimmit jotka myös hion ja maalaan valkeiksi, nämä kyllä siirtyvät sitten kaarelliseen kilpuri-Sierraan, kun se tulee valmiiksi.

Kevään edetessä ollaan taas viisaampia................. ;)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Helmi 05, 2019 5:09 pm

RalliArttu kirjoitti:Tämän tilalle vaivihkaa kaavaillu seuraavaa käyttistä

Ei se auto vaihtamalla parane, on tullut koettua kantapään kautta :thumbup:
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Helmi 10, 2019 5:51 pm

HEka-- kirjoitti:
RalliArttu kirjoitti:Tämän tilalle vaivihkaa kaavaillu seuraavaa käyttistä

Ei se auto vaihtamalla parane, on tullut koettua kantapään kautta :thumbup:


Ei auto vikojen puolesta, mutta joku muu vois olla mielenkiintosempi aihio ku farkku-Focus :D Mutta mutta, tilailin vetarit ja stefat jo, taitaa vaan mennä korjaamon hommiksi... 17 tuuman vanteetki hain jo, mutta niissä on kyllä kanttiihottumaa "huulissa" siinä määrin ettei välttämättä tuu nättiä kotikonstein ja 180-paprulla hiomalla.. Pitää vielä tutkailla saako niitä fiksattua vai heitänkö sellasenaan alle, vaikka Sierraanhan ne on kuitenkin menossa mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Helmi 11, 2019 4:32 pm

RalliArttu kirjoitti:17 tuuman vanteetki hain jo, mutta niissä on kyllä kanttiihottumaa "huulissa" siinä määrin ettei välttämättä tuu nättiä kotikonstein ja 180-paprulla hiomalla..


Taitaa olla tässäkin valoo näkyvissä, koska ilmesesti jotkut korjannu naarmuja lasikuitukittaamalla yli ja hionta, jolla varmaan noi munkin tapauksessa olevat naarmut saisi ehkä piiloon, ennen maalia :) Vanteet kyllä muuten suorat ja siis kahdessa noi pahimmat ihottumat.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Huhti 20, 2019 2:33 pm

Tämä projekti jatkuu nyt sittenkin! Jee...


Alkuviikosta otin vähän maistiaisia mitä tämä uusien autojen harrastaminen oikein on, kun se on koritöihin ja muihin sepityksiin verrattuna on näyttäny vähän enemmän pelkältä ruuvauspainotteiselta, mutta toki se ruuvailu on enemmän ja vähemmän monimutkasta verrattuna Sierraan mrgreen Tuossa aiemmin kirjoittelin että vetariremppa olisi ensimmäinen steppi, ja sillä siis lähdettiin liikkeelle :) Kuvia tuli otettua harmillisen vähän, vaikka 2-pilari noturilla teinkin tämän.

Periaatteessa alapallon Torx-pultti oli aikas tiukassa molemmin puolin, eli sen sain paukuttaa pajavasaralla ja tuurnalla ulos, kierteetkin pysy suht. ehjänä. Itse alapallon oli olkatuessa kiinni vähän erilailla kuin yleeensä... Monesti näissä on kartio joka pitää sitten joka vetää (tai pieksää ;D ) ulos, mutta tässä nivelen pää jää siäään olkatukeen, mutta olkatuen hahloo pystyy levittämään tasapäämeisselilla jonka jälkeen nivel tuli pois ihan rengasraudalla kampeamalla. RT-päät kopautin vaan irti kun en jaksanu ulosvetäjää etsiä, pysypähän ainaki kumi ehjänä :D Itse vetarien irrotuksessa kuskin puoli pani ihan julmana hanttiin, ja sisäpää irtoskin lootasta lopuksi liukuvasaralla jota kävin vähän rälläkällä modaamassa.

Kuva

Kun kuskin puolelta oli stefakin poissa alko olla taas hyvä fiilis 8) Uuden asennus oli aika sreit foorwörd jobi. Samoin apparinpuoli. Kerta kummatkin stefat oli uusittu vetarien kaa, niin lorautin lootan Ford-vaihteistoöljyt propun tasalle ja imasin vähän pois. Auto on toiminut ajoltaan moitteettomasti, ainakaan 140km/h saakka ei ravistele mrgreen

Kuva

Kun aloin muuten avata napamutteria pulttipyssyllä hämmästys oli suuri... :o Itse napamutteri koostuu näköjään tollasista mitättömistä lipuskoista. Uudet tarvikemutterit olivat taas ihan perus yhdessä osassa tulevia.

Kuva

Vielä fiilistelykuva kämpän pihalta. Tiedetään auto pitää vielä pestä kerran.... Kesärenkaat vaihtuikin alle alkuviikosta ja huomasin samalla että takana molemmat talvikumit oli antautunu rengasrunkojen osalta >:(

Tulpat ajattelin vaihtaa, ehkä johdotkin, koska ei ole kumpiakaan vaihdettu 250tkm aikana, ja auto käynnistyy lämpösena toisinaan sitkeämmin. Takajarrujakin ajattelin tutkailla, että meneekö rummut vaihtoon. Kesällä sitten katsellaan korihommia, niitäkin riittää näinkin uudessa Fordissa 8)

Hyvät pääsisäiset! :thumbup:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Touko 27, 2019 4:51 pm

Öljyt, suodattimen ja oikeenlaisen propun tiivisteen vaihtelin ennen vappua.

Tänään vaihdoin tulpat, joka sinällään ei kuullosta miltään, mutta sitten ne mielenkiintoset numerot...

Autolla mittarissa 258tkm, itse ajanut jonkun vajaan 170tkm, mun aikana ei oo ikinä vaihdettu tulppia, eikä ole huoltokirjassa mainintaa että ois koskaan ennenkään vaihdettu, ja tämä näky vahvistaa oletusta:

Kuva

FoMoCon orkkistulpat siellä oli, irtosivat sentään ihmeen helpolla, toki lämpmästä koneesta irrotin ne..

Niin, lisää mielenkiintosia numeroita, Alfamer ilmoittaa tulppien kärkiväliksi 1,3mm ja.............

Kuva

Tästä näkee maallikkokin ettei ihan olla normien sisässä enää rolleyes 2mm mittasin väliksi ;D Näköjään tai ainakin luulisin että elektrodi on syöpynyt tuon verran, mikä selittäisikin huonon käynnistymisen lämpösenä (lähtee kyllä, mutta kakoi vähän).

Nyt on uudet tulpat siis paikollaan, joten jospa niillä "vähän matkaa" taas mennään ;)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » To Heinä 25, 2019 12:47 pm

Pitemmän aikaa rakentelu ollu enempi ruuvauspainotteista, kuitenkin oon pitkään tässä potenu kovaa maalauskuumetta, hyvä kun ruoka pysyy sisällä ;D , niin, ajattelin syventyä Focuksen etuovien ruosteisiin/kuplineeseen maaliin, ja rakennella "ihan oikeasti" näitä Fordeja ;)

Kuva

Apparin oveen oli jo kukkaa tullut...

Kuva

...ja kuskin puolella tehtaan maali alkaa olla aika valmista >:(

Ton ois voinu joku seppä onnistua korjaamaan paikkamaalamalla ja sitten häivytys, mutta mä ajattelin työstää koko alueen tohon listaan saakka, jollon saa kätevästi rajan "piiloon" :)

Kuva

SIispä kuitulaikalla ruosteet ja kuplat pois. Alunperin meinasin vetää ekat hionnat epäkeskolla, mutta sitä ei oikeen mahtunut käyttämään, niin piti hioo koko p*rkeleen paneeli käsin :S Työläin kohta oli hangata 80:llä kaikki raput pois, hion varoiksi vähän yli korostaen, niin hionnan rajat jäävät riittävän loiviksi. Siitä aina 240:iin saakka hiononnellen, ja alkoi jo olla melkein pohjamaalin haju sieraimissa :D

Kuva

Samaa kuskin puolelta, on muuten aika leopardin laikukas Foccerin ovi mrgreen Poistin rasvat ja ruuttasin kaksi märkää kiekkaa 2k Master epoksia, vikan kerroksen haihtuessa, sekoittelin jo harmaata 2k acryyli hinkkaväriä, ja tässä kohtaa alkoi sitten vähän laittaa kampoihin prokkis.. Ruiskupätki eikä maalia tullut ollenkaan -> äkkiä filleri takaisin pönttöön ja ruiskua purkamaan -> suuttimen o-rengas sökö -> onneksi mulla oli varalla muutama ja homma eteni taas:

Kuva

Kuva

Tässä kohtaa ei näy hionnan rajoja tms, mutta pintamaalin jälkeen ollaan viisaampia.. Kävin läpi seuraavana päivänä alueet harmaalla karhun tassulla reippaasti hangaten, jotenkin tykkää hioo ilman vettä niin näkee paremmin mistä hioo vielä. Taas rasvan poisto, ensin harso vesimassaa/helmiäisväriä (Mipa WBC), haidutus, peittävä, taas odottelua ja sumuttaen kaukaa, painetta pudotin vähän perstuntumalla :D , eli en ihan täyttä baria. Lakkaa (Mipa 2k kirkaslakka) meni neljä kerrosta, ja koko ajan jännitti mitä roskia ilmasta lentää tai alkaako hrimu myräkkä kun oli tummaa pilvee ilmassa kun maalasin, pahemmilta ongelmilta kuiteski vältyttiin:

Kuva

Kuva

Mistään ei lähteny lakka valumaan, ei rullu roskaa pahemmin ja värimassakaan ei pilveilly, jee. Sitten alko jo aurinkokin paistaa, joten teipit sekä muut maskit pois:

Kuva

Kuva

Kuten suunnittelinkin rajan sai piilotettua hyvin listaan jo tohon pokkaukseen, eikä sävykään oo kovin pielessä?

Kuva

Ja vara kun ei venettä kaada niin otin ihan kellon avuksi että voi tsiigailla haihdutusajat, helposti tulee lähdettyä liian kiireellä vetämääm lakkaa värimassan perään, joten vaikka näyttäiskin jo kuivalta/matalta niin mieluummin 5 min myöhässä kun etu ajassa.. :)

Oven sisäpuolen höösään varmaan jollain suti suti kamalla, osa suosii noveroxia/ruosteenestomaaleja, mutta tartteekohan se vielä jotain kosteussulkuu pinnalle?
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Heinä 27, 2019 3:16 pm

Siistiä jälkeä tuli :thumbup:
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Heinä 29, 2019 1:44 pm

No juu, huonomminki ois voinu mennä noissa olosuhteissa :D


Katselin vähän Forecasta, niin keskiviikko-torstai-akselilla saattais olla sellasta keliä että pääsis tekeen pohjia ja veteleen ainaki epoksit talvivanteisiin :o Takajarrurempat ym. sitten nosturilla syksymmällä :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Heinä 31, 2019 2:39 pm

Jeees, elikkä tänään tuli taas hoideltua yksi JOS- otsikon alla ollut jobi :)

Kuva

Sierrasta joutilaana on siis sarja orkkis (jee ;D ) 14" alupalloja. Renkaat noissa on niin onnettomat, ikää 10 vuotta ja pito sen mukainen, joten ne jää maalauksen ajaksi paikalleen, niin ei tarvii teippailla turhia. Tuossa kuvassa oon jo putsannut pahimmat zontat pois.

Kuva

Hioin enimmät naarmut pois, muutama syvempi ainoastaan jäi, ja sitten hieno hionta loppuun 240:llä, osa vissiin hioo vaan 180:lla, joten aika näyttää miten pysyy maali. Tästä eteenpäin ei tulllut välivaiheita kuvattua, koska heti kun sain hionnan tehtyä ja ton kuvan napattua, niin alkoi epoksi veto, aluhan ei tykkää kauaa olla hiottuna ilman pinnotetta. Ja koska olin niin saakelin laiska vetäsin pintavärin heti perään. Epoksiin tuli valuman alkuja tuonne puolien sisään, joten ne nyt piti hyväksyä, mutta muuten ei kyllä v*tuta yhtään uusi vanteiden väri:

Kuva

Kuva

Kumit kietasen noihin jo elokuussa ku silloin on taas rengaskone itellä käytössä, samoin tasapainotus.

Kuva

Keskilätkiä oli tässä sarjassa Ford-logolla vaan 2kpl, joten nyysin rotta-Sierrasta toiset tähän :D Nämä piti maalata eri alustalla kun tuli epoksin alle plastic primeri.

Koko rysäys olikin suht. edullinen, kun löyty kaikkia maaleja/maalin jämiä jo valmiiksi. Värihän on ton kilpuri-Sierran eli Diamond White, mutta ihmeen notkeena pysyny 2 vuotta purkissansa :o Saapa nähdä miten irstas yhdistelmä tulee kun nää laittaa talveksi STW Focukseen... bling bling.. eiku ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Elo 07, 2019 3:48 pm

Ei ole ennen näinkään käynyt, mutta suojauksessa käyttämästäni maalarinteipistä jäi ihan törkeet liimajäljet autoon, varsinki kuskin puolelle, ei lähteny pelkästään liuottimella, joten taas kokeilemaan "uutta":

Kuva

Toffifee jee! ;D Tosiaan käytin tota liimanpoisto-, tai toffeelaikkaa niinku jotkut sanoo, jolla vedin ensin yli ja pyyhin vasta sitten bräkläänerillä. Ulkokuoren osalta varmaan seuraava vaihe olisi kunnonpesu, on nimittäin tämän syksyn käytössä painepesuri, jonka kanssa ajettelin kokeilla liuotinpesulitkuja vielä. Näillä näkymin ovien sisäpuolille sutasen sinkkipohjaista ruosteenestoamaalia, jospa se kestäisi siellä.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Loka 05, 2019 8:05 am

Tämäkin "edenny" vähän... Ovien sisäpuolelta tosiaan hoiin ruosteet pois ja päälle sutu suti ruosteenestomaalia. Ennen leimaa hioin varapyöräkotelon kirkkaalle pellille, ei onneksi ollut siellä reikää, ja kaikki paukkupullojen loput perään mitä tallilta löyty :D , eli alle harmaa Wyrthin sinkki, joku mastonin primer, päälle mastonin valkee pintamaali ja loppuun vielä pullosta massaa. Päästölaput otin koululla, lämmitin koneen (ja katin) huolella ennen mittausta mrgreen Tässähän siis jo OBD- mittaus eli ei tyhjäkäynniltä katota erikseen. Eikun leimalle!!! Vaan hylkyhän sieltä tuli... :,(

-Takajarruissa 32% heitto sekä käyttö- että käsijarrussa (tätä vähn odotin)
-Apparin alapallo väljä
-Takajarruvalot palanu
-Laatikko tihkuu vähän öljyä (tämä siis vaan korjauskehotus)

Niin ja kaikki nää rempat pitäis tehdä taivasalla :lolno:

Käytin ekana rummun irti:

Kuva

Tutkin vähän; automaattisäädin ainakin ookoo, joten ei oikeen jää muuta vaihtoehtoo ku kengät, koska rummuissakaa ei ollu uraumaa. Juu ja katkasin ABS-anturin johdon tältä puolelta rolleyes


Uudet kengät löyty Fixukselta hyllystä, joten pääsin jatkamaan remppaa suunnitellussa aikataulussa :) Anutrin johdot vedin takaisin tinaamalla yhteen ja sukkaa päälle. Juotokset oli kyllä sen näköset että ei oo hirveesti ylä-asteelta opittu vaikka elektroniikka olikin valinnaisaineissa joskus muinoin ;D

Kuva

OIkealla puolella näytti tältä.

Kuva

Ja sitten sekin puoli tuli kasattua.

Jarrujen testaus päivänä, piti taas kaivaa nokkaa kun ei meinannu ABS-valo sammua, mutta vaatikin vaan kunnon jarrutksen ja sammui TC:n sekä ABS:in valot. kengät ajoin sisään seuraavalla taktiikalla: 5 kilsaa maantiellä koko ajan riuhdoin kässäriä, joka nykäsyllä alko ottaa paremmin, kunnes lopulta sai lukkoon pyörät, siis kuivalla kelillä :o Soralla kävin vielä testaamassa että jää yhtä pitkä raita tiehen.

Sitten se alapallo.......

Kuva

Kuva

Otin suosiolla pois koko varren ja kaverin kanssa rälläköitiin niitit matalaksi sekä porattiin, ja nivel suostu tulemaan pois:

Kuva

Sitten vaan uutta kiinni omalla verstaalla. Tämän jälkeen taas pientä draamaa; kun kirin vikaa Torx-pulttia, jolla alapallo tiukkaantuu olkatukeen, niin eiköhän kierre korkannu pultista, jota ei saa muualta kun Fordilta >:( Noooooh, soittelin kolmen maissa merkkihuoltoon ja heillä olikin sitten hyllyssä, joten nilkka suorana sinne ja sain illalla kasaan Focuksen:

Kuva

Ennen leimaa hain uudet jarruvalonpolttimot, ja leima tuli taas :)


Kulmat joutuu vissiin säädättämään lähiaikoina, ja pitäisi kietaista talvikumit niille maalatuille vanteille. Toisen Sierran sainkin myytyä jo, mutta vielä pitäisi myydä talille jääneitä osia kolmella sadalla, tai sen minä aion niistä saada ;) :D Meinaa vaan kiire painaa kun ens viikolla töihin hetkeksi (rengas sesonki) volkkarinmerkkihuoltoon :o , jonka jälkeen sitten vielä mahd. harjottelu kyseiseen firmaan (saan osan näytöistä tehtyä niin, ku ajoneuvoasentajks opiskelen), säilyypähän mielenkiinto Fordeihin ja Ooppeleihin, kun ei tartte päivällä niitä tehdä ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Huhti 05, 2020 8:22 am

Henlo, vähän on ollu hiljasta foorumeilla, mutta rustaillaanpa vähän pari viikon näpräilyistä :) Tosiaan loppiasesta viime perjantaihin tullu Omegalla painettua, kilometrejäkin kerty n. 8000, mutta varmaan kuukauden ainaki ajelen tällä ja korjailen omppuun ilmenneet probleemat, osaa tuli laitettua kuntoon ajokaudella, mutta osa vaatii vähän taukoa ajosta.. Mutta, mutta.. Focushan alko kuluttaa normaalia enemmän, joten lähdin helpoilla liikenteeseen:

Kuva

Putsari vaihtoon, ja jo oli aikakin ;D Samalla oletin että 20tkm ajetut duunarimallin tulpat ehkä nekin kaipaa vaihtoa, tilalle tuli nyt oikein platinakärkiset joilla saa oikeasti ajaa sen 60tkm, vaikka eipä nuo paikallaan olleetkaan pahalta näyttäneet... Laitoin auton käymään ja nokkaan kävi raaka bensan haju, ja auton alla valuu norona tavaraa, koneen käydessä ja pumpun pyöriessä >:( Vika paikallistu bensansuodattimeen, koska letkut sen ympärillä on aika ääliövarmoja, kun eivät oo kumia vaan kovaa muovia.

Kuva

Pitkän tappelun jälkeen sain klipsit letkuista ehjinä auki ja suodatin oli kädessä, olipahan mukavaa tossa jäisellä pihalla.. Kuten ehkä näkyy suodattimessa on tollainen millin reikä kiinnityspannan lähellä. Uusi osa tuli tarvikkeena ja nyt ei vuotanut. Auton kulutuskin pieneni muutamalla litralla per satku :D Vetojakin tuntu tulleen lisää, huom. jopa 2.2 omegan jälkeen tuntuen ;)

Sitten tuli mieleen että nykysillä jakopäänrojuilla on menty yli 100tkm joten vaihto alkais olemaan ajakohtanen :o Tilailin siis vesipumpun ja remmisarjan/kiristimen merkkiä Gates, ja muuta tarvittavaa kyseiseen remppaan. Focuksen Zetec S- myllyn jakopäähän on suht. keljumainen värkätä, ei pelkästään sen takia että letkua ym, härpäkettä tiellä, ja että moottori on väärinpäin, mutta myös kyseisen padan ajoitus on sekin hiukan kimurantti tehdä. Tässähän ei oo kiiloja hihnapyörillä eli kun pultit avaa niin kaikki asentoihin pystyy kirimään lopuksi pyörät... Ajoitus tapahtuukin Fordiin tarkotetulla työkalusarjalla.

Kuva

Tosta lähdettiin liikkeelle. Purin pois jo siis apulaiteremmin, venakopan, ja startin. Josta päästäänkin toiseen kompastuskiveen rempassa. Kun tuo kampiakselinhihnapyöränpultti on siis ihan h*lvetin tiukassa, niin kone täytyy saada lukittua jotenki. Tähän ei virallista ratkasua hei meinannu löytyä, mutta muistu mieleen temppu PSA-konsernin vehkeistä, eli lukitaan vauhtipyörä :) Hakemalla löyty yksi Fordiin käypä työkalu, joka osoittautu sopivaksi myös vanhaan Focukseen.

Kuva

Elikkäs tämmönen ruuvattiin startin tilalle, ja nyt sai kiskoa puolenmetrin varrella kampuranpultin auki :D Tiukassa olikin kun koko auton keula keveni riuhtoessa :o

Kuva

Kun nokat ja alakerta oli ajotettu, otin koneenkoravan pois tieltä, ja uutta remmiä ja pumppu tilaansa. Tiivistepinnat putsasin vielä 180 paperilla ja jarrukliinerillä. Kaiken ollessa ok, vetäsin sokan irti kiristimestä ja aloin kasata takaspäin. Huomasin kuitenkin kampuran uuden pultin kirinnän jälkeen että eihän se jako ookaan kohdallaan... joten nokkapyörät auki, korjaus ja nyt meni työkalut oikein ajoittaessa.

Kuva

Takatalvi yllätti mrgreen Kasailin kaiken loppuun, venakoppaan tietty uusi tiiviste.

Kuva

Ja sehän käy taas! Laturinvalo ei sammunu lainkaan, mutta sieltä oli vaan yksi hituvirtapiuha poikki, sen liitin uudelleen ja no broplemo. Aluksi oli vaikeeta saada vesikiertämään, mutta Fordin ohjeella sain kuplan pois, eli keula ylämäkeen kierrokset 3 tonnin tuntumaan niin kauan että flekti lähtee mukaan ja sitten minsa 5k rpm, jonka jälkeen lämpeni syyläri ja letkut :)

Kuva

Ajoa takana nyt 400km. ABS ja TC valot palaa yhä kun en oo jaksannu anturia vaihtaa vielä ja syyläri vuotaa vähän, mutta muuten ei isompia murheita. Tulevalla viikolla vaihtelen vielä öljyt. Jännä kun nekin piti tilailla ei nimittäin enää saa Mobililta FE 5W30 litkuja, kun ovat siirtyneet 0W20:hin, jotain Rallyformulaa ja 10W40 tosin näkyy yhä olevan Tokmannin hyllyllä :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja Zigu » La Huhti 25, 2020 4:44 pm

Tämä foorumi on kyllä ollu hieman hiljainen viime aikoina.

Näppärä työkalu tuo, jolla sait lukittua vauhtipyörän. Tuollainen pitäisi melkein itsellekkin tehdä. Pulttipyssyllä ei kannata mennä täryyttämään koskaan kampiakselin pulttia tai nokka-akselien pultteja.

Minulla oli aikoinaan myös sama ongelma polttoainesuodattimen kanssa. :D

Tuliko paljon maksamaan jakopäänosat?
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 376
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Huhti 26, 2020 8:59 am

Zigu kirjoitti:Tämä foorumi on kyllä ollu hieman hiljainen viime aikoina.

Näppärä työkalu tuo, jolla sait lukittua vauhtipyörän. Tuollainen pitäisi melkein itsellekkin tehdä. Pulttipyssyllä ei kannata mennä täryyttämään koskaan kampiakselin pulttia tai nokka-akselien pultteja.

Minulla oli aikoinaan myös sama ongelma polttoainesuodattimen kanssa. :D

Tuliko paljon maksamaan jakopäänosat?


Jep, venyväkierteisiä ei kannata mennä mutterimopolla aukomaan tai kirimään :) Jakopään rojut taisi kustastantaa vaan 200e, joten itse tekemällä todellakin säästi :D Toi lukitustyökalu taisi olla 20e, ohjeen mukaan piti olla Mk2 focceriin, mutta näemmä käy tähän ykköskoppaankin.

Ai niin syyläri vuotaa vähän, ja vuotanu näköjään useamman vuoden jo, joten se pitäisi ennen helteitä vaihdella ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Kesä 10, 2020 7:35 pm

Tälle vaihdettu:
-Ford-öljyt, OEM-suodatin ja propun tiivari
-syyläri+ilmastoinnin lauhduttimenkenno (kylmäaineen täytölle varailen aikaa huomenissa rolleyes )
-startinsolenoidinjohdolle lisätty mutteri :D , piti työntää ABC:n pihalla siis käyntiin kun vika ilmoitti itsestään ;D


ABS-anturin voisi ehkä vaihtaa, mentykin jo ilman ruksuttimia yli puoli vuotta... 8)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Heinä 01, 2020 9:37 am

Ilmatointi täytätetty ja pelaa, samaten flektikin taas mukana 8)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Elo 25, 2020 3:54 pm

Vaihdoin ABS-anturin, 20e, taakse ja alko pelittään samantien :D Leimaa ennen kävin tekemässä jonkun 20 käsijarrutusta yhdellä soratiellä, että sain shaibat pois jarrukenkien päältä. Leima tuli! Nyt auto onkin sitten seisonnassa, because Omega... 8)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Tammi 06, 2021 9:30 am

Lokakuun lopusta aina eiliseen saakka mentiin Foccersilla, mittarissa nyt yli 299tkm :o Marraskuussa vaihtelin öjyt, propuntiivarin ja orkkissuodattimen, ihmeen tiukkaan oli putsari tarttunut, kun piti putkitongeilla aukasta :D Koko alkutalven tympi vähän tuo kässäri, joten tilasin uuden vaijerisetin, kas kummaa juuri ennen lomaa oli nosturi vapaana, niin pääsin vaihtopuuhiin :)

Kuva

Purkaa piti pois, lämpöpelti, sisäpuolelta kahvanpussi ja toki jarrurummut (otin napoineen päivineen).

Kuva

Kuvassa jo uutta osaa kiinni, mutta juuri vastaavan mokkulan pujottelun vuoksi, piti muutama bensa- sekä jarruputki ottaa irti kiinnikeistään, että sai tilaa, jonka jälkeen ton mahtu ottamaan pois ja uuden asentamaan.

Kuva

Draamaa! Elikkäs kaikki purettuna, huomasin ettei uuden sarjan mukana tullut noita linkulle meneviä loppupätkiä :/ Soittelin Fixukseen ja heillä oli hyllyssä juuri tommoset!! Eikun laina-autolla kiiren vilkkaa hakemaan, niinpä auto oli iltapäivästä valmis. Loppu säädön hain parkkipaikalla; käsijarrukäännöksiä ja säätöä kireämmälle kuitenkin että kahvan liikee jää riittävän suureksi. Kokeilin maan tiellä loskasäässä niin meni takapyörät lukkoon vielä 80 vauhdista :o :D

ABSien valo jäi taas palamaan, vaikka laitoin sulakkeen takaisin, ollut siis irti talvikelien ajat rolleyes Täytyy tutkailla Forscanilla missä vika, kun hommasin läppäriin vähän OBD-hiluja ;)

Lisäksi sisätilanpuhallin rohisee, joten tilauksessa uusi, joka ei oo vielä vaan tullut.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Helmi 06, 2022 3:22 pm

Tässä onki vuosi menny etten oo kirjoitellu tänne hirveemmin, mutta kokeillaa tuoda tälleki foorumille vähän juttua :D Paljon oon toki Omegaaki laitellu ja ajanu vaan, mutta Focuksen projektointi käynnisty (lue; lähti lapasesta ;D ) viime keväällä, aluksi ruuvauksen merkeissä, josta tiivistän tähän postaukseen olennaisimmat.

Eli mittarissa oli päältä 300tkm ja Autodocissa kytkimet 40% alennuksessa, joten enää piti järjestellä edes sen verran tilaa tallin ovelle että saa keulan kovan lattian päälle. Ekana rakentelin itse Focusken konetilaan sopivan puomin:

Kuva

Kuva

En halunnu maksaa sitä 80e varaosaputkaan kun tallissa rautaa jo, ainoostaan ton putken kävin hakemassa metallifirmasta :)

Sitten aloittelemaan..

Kuva

Kuva

Hiukka ahdasta, konepellistä välikattoon n. 5cm rolleyes , mutta auton keula kuitenkin tukevasti pukkien päällä ja puomi konetilassa tukemassa mottia.

Kuva

Tulihan se loota sieltä... Pientä kikkailua että kuskin vetarin irti, ilman liukuvasaraa, muuten meni ilman kohtuunta dramatiikkaa.

Kuva

Ei ihme että kytkin vinkunu viimeset 150tkm rolleyes ;D :/ Painelaakeri rahisi kans kivasti kun pyörittelin käsin.

Kuva

Kuva

Kuva

LUKin paketti tuli ja työsylkäksi SACHS. Samalla uus siirtotangon stefa, oli Fordilla hyllyssä :o , ja tietty vetarien stefat uusiksi, enää ei oo vuotanu loota öljyä :thumbup:

Kuva

Paikat läjässä, ja eiku koeajolle!

Kuva

Tulipahan hyvö tuntuma kytkimeen ja vinkuminen loppu kuin seinään :) Hyvin tuntuu sutivankin kuivalla asfaltilla 195-leveellä kumilla 100 heppanen Focus ;D


Tästä päästiinkin niihin korihommiin...
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Helmi 06, 2022 3:48 pm

Laitetaan eri posti korihommista... ;)

Elikkäs ruostetta oli TAAS ovissa, helmassa ja lisäksi nyt vielä kuskin takalonkassa ja kuskin loksussa.

Helmoista poistin jälleen ruosteen huolella, mutta tällä kertaa tein heti perään käsittelyn Annitrolilla, neutralisoiden ruosteen syvältä.

Tossa muutama kuva kuskinlonkasta:

Kuva

Ruosteet poistettu ja neutralisoitu.

Kuva

Päällä epoksi ja filleri, ennen näitä kittasin yhden ikävän pikkulommon suoraksi.

Kuva

Ja sitten värimässä ja kolme varvia lakkaa.

Kuva

Samat hommat myös apparin helmaan ja lonkkaan, tällä kertaa ei tullut edes roskia lakan sekaan, jee :)


Ovet olivat tässä kunnossa:

Kuva

Kuva

Elikkäs sisäpuolen pensselimaalaus päästi kahden vuoden jälkeen ruosteen karkaamaan myös ulkopuolelle :thumbdown:

Kuva

Ovista hioin ruosteet pois, mutta neutralisointiin käyntinkin järeempää keinoo.. Upotin pariksi päivää ovet sitruunahappoon.

Kuva

Ja nekin nyt maalattu siis. Ennen pintamaalia ruuttasin uudet koriliimat poistettujen tehtaankittisaumojen tilalle, tällä kertaa alle jäi kuitenkin epoksi+hinkkaväri, joten jospa nyt kestäisi pidempään ;)

Kuva

Sitten auto oli niputettu tähän asti ja suojausket poistettu.


Lokaria aloin tutkimaan niiiiiiiiiiiiin..

Kuva

Kuva

..ulkoa ei niin paha, mutta ruostepeikko oli iskeny sen verta syvään, että tilasin uuden tarvikelokarin ja säästin pohjatyövärkkejä :shh: ;) :D

Kuva

Vedin tähänkin alle 2 rundii epoksia ja 3 filleriä, vaikka siinä onkin se joku tehtaan pohjamaali.

Kuva

Kuva

Pintamaalaus onnistu tiloihin nähden.. jotenkin :D

Niputin auton korin loppuun, vaihtelin uuden raikkarin oikeaoppisesti eli liimasin sen tuulilasinalaosanmuovin, massasin helmat ja kotelosuojasin ne.

Kuva

Nyt olisi enää kuukausi leimalle, johon tiesin että piti takajarrut laittaa ja ilmeni siellä muutakin, mutta teen niistä taas eri postin.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Helmi 13, 2022 10:41 am

Projekti topicci sai näemmä liki 1000 klikkiä viikon aikana, niin kirjoitellaan miten leimalla käyttäminen meni :D

Se oli mulla tiedossa että takajarrujen kanssa tulee olemaan ongelmia, sinne on jo kahdesti vaihdettu kengät joten nyt lähti niiden lisäksi rummut ja pyöränlaakerit vaihtoon (irtoo rummun mukana joka tapauksessa).

Kuva

Napamutteri auki ja rumpi lähti kun lainasin tutulta ison ulosvetäjän. Tämän jälkeen alkoikin se taistelu... Uudet laakerit sain puristettua rumpuihin kotikonstein ja kengätkin asentelin jousineen, vaan rumpu ei meinannut millään mennä paikolleen, vaikka säädöt oli käännetty sisään. Yritin epätoivoisena viilata kenkien sisäpäitä, mutta aina alkoi koeajon jälkeen laahaamaan, joten tuli siihen tulokseen että noi Starkin rojut ei yksinkertaisesti sovi :S

Kuva

Kuva

Hain Motonetistä LPR:n kengät ja rumpu meni paikalleen että helähti eikä laahannut lainkaan! :thumbup: Toisen puolen hoksasin irroittaa napoineen kun yksi uusi laakeri meni rikki toisella puolen rummun irroituksessa rolleyes Takkiin tuli siis yhden laakerin ja kenkäsarjan verran ;D

Leimallakin kävin, mutta tuli sitten hylky kuskin alapallosta, ajoin saman tien motonettiin ja ostin kummallekin puolelle uuden alatukivarren, vaihdoin ne ja ajoin samana päivänä uudestaan konttorille ja leima tuli!!!

Auton vielä nelipyöräsuunnattiin viimeisen päälle, jonka jälkeen sillä saikin jo taas ajella :)

Kuva

Välillä mentiin peräkärryn kanssa ku tyhjäsin tallilta rautaromua.

Syksyllä startti alkoi osoittaa hiipumisen merkkejä..

Kuva

Joten sen vaihdoin tuttuun back-yard-built-tyyliin mrgreen

Kuva

Talvi yllätti joten piti kesäkumeilla painella pikaa pikaa nastarengasta ruuvaamaan alle.

Kuva

Tämmönen oli talvilook 2021, auto toki jo ehti kuraantua motarilla rolleyes

Kuva

Vuoden vaihteessa huomasin että huohotinletkun vuotaa ja pakoputki myös, lisäksi nastattomilla takarenkailla ajaminen alko tuntua niin vaaralliseselta että siirryin Omegan puikkoihin ja sen on nytkin mulla alla. Kuvassa taustalla näkyvä Omega on vastaavasti tuleva kesä-auto, 3.0 V6 koneella nääs 8)

Luultavasti kun tämä talvi taittuu taas kevääksi siirtyy Focus käyttiksen rooliin ja korjaan nuo em. pikkuviat, autoa on myös kyselty myyntiin, mutta vielä oon toistaseksi pystyny kieltäytymään tarjouksista ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Väli-prokkis: Focus Mk1 STW "siistimistä"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Huhti 09, 2022 7:26 am

Herran jestas toinen tonni klikkejä :o :D Siitäpä voidaanki jatkaa sitte foccerin tarinaa...

Kuva

Kuva

Ekana kampesin ton vanhan huohotinletkun pois ja samoin PCV-venan putsattavaksi.

Kuva

Sen jälkeen vaan osa takaisin ja uusi letku kaveriksi tonne niiiiiiin tilavaan paikkaan imusarjan taakse.


Pakoputken vuotoaki aloin tutkia, mutta ei päässykään helpolla tällä kertaa... :,(

Kuva

Vuoto oli joustoelementissä joten pakosarja pois pujotellen.

Kuva

Kuva

Ihmekös kun vähän pörisi ja tuli kabiiniin katku rolleyes

Kuva

Eipä siinä uusi haitari hitsaten ja paikat takaisin läjään...

Kuva

Vähän näytti ahtaalta mutta huomattavasti helpompi oli kasausvaihe ja samalla sain syyn laittaa uuden tiivisteen pakosarjalle, johan edellisellä olikin menty 320tkm..........

Kuva

Viime viikonloppuna otin auton ajoon ja vaihdoin uudet öljyt ennen reissuun lähtöö. Tällä viikolla sain radionki taas pelaamaan uusimalla antenninjalan ja syöttämällä koodin. Tämähän tarkoittaa sitä että tähän asti olisi auton viat taas korjattuna!!! :D Kaiketi kevät mennään näin, ehkä kesällä auto saattaa tulla myyntiin...?? ;) rolleyes :crazy: :think:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm


Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 66 vierailijaa

cron