Kirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Tammi 04, 2012 8:31 am
Nyt se sitten sanoi itsensä irti, tuulilasinpyyhkimet meinaan. Oli jo ennen käynyt väljäksi se moottorin aisan toinen pää, mikä pyyhkimiä liikuttaa. Ensiapu oli taittaa sitä hieman, että kolosta tulee jälleen tiukempi. Epähuomiossa oli jäänyt pyyhkimet päälle, pistin auton käyntiin, tuulilasissa 10 senttiä märkää suojalunta ja *präks*. Lähti se muoviholkki iloisesti palasiksi. Tulos, että reikä ja tappi n. 5mm väljä. Ei pysynyt sitten pyhällä hengelläkään.
Noh, kaikki tietävät, että nippusiteet ja jeesusteippi on autoilijan ensiapulaukku autoille. Eli tappi hollille, nippuside kiinni. Test test, toimii. Siihen kaveriksi vielä kaksi nippusidettä rinnalle. Toimii. Elikkä nuo nippusiteet on periaatteessa muovilenkkejä, mitkä pitää sen paikoillaan. Ei ihan tiukkaan voi vetää, koska silloin nippusiteisiin tulee vetorasitusta. Sen verran löysälle, että on jämäkästi paikoillaan, mutta pyyhkimen aisan pyöriessä antaa myöden liikkuen mukana.
Saas nähdä, kauanko kestää. Uutta aisaa kyselin, mutta ei löytynyt. Pitäisi koko moottori ja pyyhinmekaniikka ostaa kerralla! Ei käy, koska periaatteessa ongelma on yksi muovinen holkki + sellainen päälle painettava nuppi... Jos varaosana löytyisi jotain vastaavaa. Kun saan korjattua oikein tuon, jätän varmaan nippusiteet silti varuiksi paikalle ;)
Sitten probleema 2. Lähti äänenvaimennin irti kiinnikkeestä. Tai no, pohjassa oleva kiinnike katkesi ja on nyt jossain tien varrella. Katselin, niin vaikka se kiinniketappi on pois, niin siellä juuressa on reikä. Pitää joku patentti keksiä siitä reiästä, ehkä pultti + mutteri mikä menee sitten siihen kumitötsään kiinni. Ongelma vain on, ettei ole makuulta oikein tilaa säätää. Äänenvaimennin on niin iso, että perhana ei vain ole tilaa. Tarvii siis huoltamolle kitkuttaa ja rasvamontusta pistää kiinni kerralla hyvin... Jollain narulla tms. pitää hirttää tosin se kiinni, ettei käy paskaset ja tipu koko roska :D Tiet kun on hiton huonossa kunnossa.
Sitten vasen takalamppu. Se muovihökötys missä polttimot kiinni, niin yksi muovikiinnike on rikki, eli toiselta puolelta n. 2 cm irti umpiosta. Tarkoittaa sitä, että sen puolimmainen lamppu ei ole kunnolla hollilla ja ei siis "paista" kunnolla. Tuo korjaantuu jesarilla :D
Sierrasta tulee kunnon nippuside + jesari viritelmä ;)
Tässä kuussa vai ensi kuussa on taas katsastus. Saas nähdä, meneekö läpi. Viime katsastuksen jäljiltä ei pitäisi olla mitään erikoista. Iskaritkin tuli uusittua vuosi sitten, jousia en muista... Pohjasta hitsattiin yksi reikä ja 3 muuta kohtaa vahvistettiin etukäteen, vaikkei rikki ollut. Läheltä tunkinpaikkoja siis... Eli pitäisi silleen olla ihan jees. Ainoa mikä huolettaa on kuskin etuovi, mikä listasta alaspäin ihan mätä. Viime katsastukseen etukulmaa ovesta hitsattiin, kun repsotti. Nyt takakulma repsottaa. Mietin, että jos pistää päälle levyn popniiteillä, tai jos sikafleksi pitään, niin väliin kilo sitä ja puristimella kiinni. Viittis uutta ovea hommata...
Niin se vaan nuo vanhat autot alkaa repeilemään liitoksista. Katsastus totuuden kertoo, mutta viime leiman jälkeen kyllä ollut hyvässä kunnossa kiesi. Tässä tosin on muutakin vilskettä kuin tekohengityksen antaminen autolle. Keväällä sitten öljynvaihto voisi olla jees, mutta sitä en tee itse. Samaten voisi ilmanputsarin uusia, ties kuinka vanha on... Muuta ei nyt tule mieleen. Täytyy vain toivoa, ettei pohja ala mädäntyä.
FORD