Ja niin on käynyt, että Mondeo nököttää pihassa. Oli sekin... Tässä tulee tarinaa. Se on surullinen ja säälittävä. Nenäliinat esiin!
Eli, tuossa oli logistiikkaongelmaa Mondeon kanssa vuoden. Aina kaikki lupasi, mutta koskaan ei tapahtunut. Yksin ei viitsinyt lähteä sitä siirtämään, jos kuitenkin tapahtuu jotain (leviää), ei ole korvessa pulassa keskellä susia.
Eli viimeksi Mondeo on liikkunut viime syksyllä aika tarkkaan vuosi sitten. Sitä varten oli näköjään ostettu akkukin, mikä oli oikkarissa, kun olin lähdössä starttailemaan autoa. Sivuhuomautuksena minulla on ollut parin vuoden sisällä 3 eri Varta Silver D21 akkua, ja kaikkien tuomio muutaman kuukauden käytön jälkeen on ollut oikkari. En nyt mustamaalaa Vartaa ja tätä akkumallia, mutta
ne on surkeita. Takaisin tarinaan.
En siis autoa päässyt käynnistämään, joten akkukaupoille. Kun uusi akku oli ruuvattu kiinni, Mondeo hörähti käyntiin kuin hevonen, kun tulet pitkän päivän jälkeen kotiin ja se on iloinen nähdessään sinut. Mondeota ei pitänyt käynnistää. Se käynnistyi avainta hipaisemalla. Konetta kuullosteltuani ja kaasua hipaistuani ja tyhjäkäyntiä käytettyäni totesin sen kuin tehtaalta tulleeksi (minullahan on kokemusta ja asiantuntemusta todeta nämä asiat).
Ei muuta kuin rullaamaan. Käsijarru oli lievästi jämähtänyt (hyvä idis jättää muuten päälle), mutta helppasi vähän pakitettuani. Testiä, jarrut pelaa ja käkkäkin säilyi ehjänä. Onhan sekin lähes uusi (ei ajallisesti, mutta käyttökerroilta).
Vähän tuntui oudolta ajaa, puolsi. Renkaat tietysti heti täyttämään. 1,5 baria kaikki gummit, eli vajaa baari oli hävinnyt vuodessa. Vieläkin tuntuu viettävän oikealle, vaikkei raskas olekaan. Tutkimaan.
Voi Henry Fordin haamu! Miksi oikea etujousi on ruskea ja ruosteessa, vaikka se on vuoden vanha? Miksi muut kolme jousta ovat punaisia? Miksi oikea etupää on korkeampi kuin muut? Miksi takaluukusta löytyy yksi punainen jousi?
Se h******* täys i******* m***** ä**** n******, joka nuo madallusjouset vaihtoi jätti yhden vaihtamatta. Toki rahasti neljästä. Mikä hiton idea on vaihtaa kolme, mutta jättää yksi? Vai onko voinut unohtaa? Outo unohdus, sillä muistanut pistää takaluukun kiinni ja räiskyvän punaisen jousen katseellaan vain ohittanut. Itse päädyn lopputulokseen ******* **** ******** *****.
No, tuolle asialle en mitään voinut, eli olkoot.
Toinen ongelma oli jälleen irronnut takapuskuri. Tai no, takaata ne kiinnitykset on aina kestäneet, koska ovat hyvät. Sivuilta vaihteeksi repsotti. Tällä kertaa ei maassa tosin, koska muuten hyvin. Se oli vain "levinnyt" sivuille tavallaan. Mietin, että pistänkö liinalla vai jesarilla, mutta päädyin irrottamaan sen. Olkoot. Tuo takapuskuri on muuten kirottu. Se ei pysy kiinni sitten millään. Seuraavaksi otan käyttööni järeät keinot. Sen nimi on
SUGRU. Uskokaa tai älkää!
No joo, matka alkoi. Viimeksi murheenaihe oli nykivä käynti, mikä oli nyt hävinnyt jonnekin. Toki alussa liikkeellä oli vähän "raskas" menemään, mutta kun ajeli pykälää pienemmällä vaihteella röörejä puhdistaen, niin alkoihan se ottamaan paremmin kierrosta.
Homeen hajuisessa ohjaamossa oli pitkästä aikaa kiva istua. Kaikki tuntui toimivan kuten ennenkin. Oikealta takaa vähän äänsi, olisiko joku laakeri sitten. Kaikki lamputkin toimi, paitsi oikealta takaa jarruvalo.
40 kilsan matka sujui hienosti ilman ongelmia. Paikalliset nuoretkin menopeliäni kehuivat huutamalla: "
No ny o kiree peli ja iloisen ihailevasti vielä naureskelivat perään.