Ford Mondeo

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Heinä 01, 2010 5:00 pm

Jahas, ei tapahdu tälle vehkeelle enää mitään tänä vuonna. -> Sierran kimppuun.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Heinä 14, 2010 6:26 pm

Jaahas inspireissöni iski ja kävin shoppailemassa:

Simonsin pönttö:
Kuva

Tuulee:
Kuva

Simons haaroitin, oleellinen osa tuplaulostuloille:
Kuva

Sitten jostain hitsaajaa etsimään  :-
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Heinä 19, 2010 7:19 pm

Tällä viikolla perjantaina on varattu Mondeolle lääkäri. Lääkärissä pistetään Simonsin putkisto tuplaulostuloilla. Pakoputken päitä ei vielä ole, kun ne mitkä minua miellyttää, maksaa vain 80-144 euroa kappaleelta! Siis pelkät putken päät. Mutta, tämän viikon loppuun mennessä Mondeon takana koreilee kaksi putkea ja äänärinä Simonsin pönttö ja Simonsin putkea.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Heinä 19, 2010 9:01 pm

Koska saa puskurit helmat ja muut maalia? :P
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Heinä 19, 2010 9:30 pm

[quote=""Leksa""]
Koska saa puskurit helmat ja muut maalia? :P
[/quote]

Maalari on kiireinen, ja haluaa ison tukon seteleitä :P Järkeilin, että ehkä kannattaa ennen maaliurakkaa kuitenkin tehdä esim. tuo putkisto valmiiksi. Lisäksi konepellin skuuppi on vielä laittamatta, mikä tapahtuu tässä pian. En tiedä, meneekö maalaaminen ensi kesäksi, mutta seisonnassa tuo tulee kuitenkin talven olemaan, kuten oli suurimman osan tästä keväästäkin kesään asti.

Nyt putkisto kondikseen ja leimalle, sen jälkeen (tai sitä ennen riippuu muiden aikatauluista) konepeltiin skuuppi. Jos säkä käy, niin maalauksen kerkeää tekemään tänä kesänä vielä, mutta hieman pahalta näyttää.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Heinä 19, 2010 9:41 pm

Niin, ja ellei tänä kesänä saa kunnon maalausta (tarkoitus ylimaalaus, candy magenda kuva klick) niin sitten b-vaihtoehto on jokin toinen... jos on...

En tiedä, en tiedä. Minulla näissä hommissa eteneminen riippuu seuraavista asioista:

a) kuka tekee työn
b) kun työn tekijä löytyy, hinnan pitäisi olla kohtalainen
c) rahaa pitäisi olla ylimääräistä kuitenkin suhteellisen suuri määrä

Kun on löytynyt edullinen maalari nyt, niin probleema on siinä, että hänellä ei ole prioriteettina ykkösenä tämä projekti. Hän kyllä tekee kun kerkeää, mutta koska hinta on hyvinkin sopiva, niin sen toteuttaminen kestää. Rahalla saa ja Fordilla pääsee kuuluu vanha sanonta, mutta kun säästöbudjetilla (maalauksessa) mennään, niin kestää hetki ennen kuin toteutus alkaa.

--EDIT--

Vielä pitäisi nuo uudet sivupeilit sovittaa kiinni ja takapuskurin kiinnikkeet uusia... eli ennen maalausta on vielä fiksaamista korissa ;)
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja AdsBot [Google] » Ti Heinä 20, 2010 6:57 am

[quote=""Thaumiel_Nerub""]
Niin, ja ellei tänä kesänä saa kunnon maalausta (tarkoitus ylimaalaus, candy magenda kuva klick) niin sitten b-vaihtoehto on jokin toinen... jos on...

En tiedä, en tiedä. Minulla näissä hommissa eteneminen riippuu seuraavista asioista:

a) kuka tekee työn
b) kun työn tekijä löytyy, hinnan pitäisi olla kohtalainen
c) rahaa pitäisi olla ylimääräistä kuitenkin suhteellisen suuri määrä

Kun on löytynyt edullinen maalari nyt, niin probleema on siinä, että hänellä ei ole prioriteettina ykkösenä tämä projekti. Hän kyllä tekee kun kerkeää, mutta koska hinta on hyvinkin sopiva, niin sen toteuttaminen kestää. Rahalla saa ja Fordilla pääsee kuuluu vanha sanonta, mutta kun säästöbudjetilla (maalauksessa) mennään, niin kestää hetki ennen kuin toteutus alkaa.

--EDIT--

Vielä pitäisi nuo uudet sivupeilit sovittaa kiinni ja takapuskurin kiinnikkeet uusia... eli ennen maalausta on vielä fiksaamista korissa ;)
[/quote]
Täähän se just on...Jos sovit halvan maalauksen autosta niin siinä saattaa motivaatio olla vähän karussa... :-
Tässä kuullu huimia juttuja pelkästä konepellin (sekä sisä-,että ulkopuolen maalaus) ja katon maalauksesta. Taiks siis tuosta maalauksesta silleen mut hinnasta... :o ???
Ite tekis näitä maalaushommia enempikin kun olis kunnolliset tilat mut kun ei oo niin minkäs teet  :- :'(
AdsBot [Google]
Rekisteröityneet
 
Viestit: 271
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2015 9:38 pm

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Heinä 20, 2010 12:06 pm

Kohtuu hintaista maalaria on vaikea löytää, ja nyt kun löytyi kaverin kautta niin ymmärrettävää on, ettei kaverihintaan ihan kauhea kiire ole aloittaa. Varsinkin kun niitä "oikeitakin" hommia on. No, olen jo tottunut, että tuo edistyy hitaasti. Jos kaikki toimisi kuten ajatus, olisi ollut jo valmista* aika päiviä sitten.

*ainahan sitä uutta keksii ;)
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Heinä 21, 2010 5:28 am

Perjantai lähestyy ja lujaa! Huomenna iltapäivällä vien auton huoltamon pihaan valmiiksi, ja perjantaina siinä on sitten Simonsia ja tuplaputket. Tämä oli kanssa unelma saada Mondeoon ja nyt se täyttyy. Jes. Molemmat putket toimii yhtälailla, koska suuri osa pakoputkistoa rakennetaat uusiksi. Samalla putki vaihtuu paksumpaan.

Lisäksi nyt on skuuppi homma päätetty ja tekijä lyöty lukkoon, eli ei tarvitse kuin löytää sopiva päivä.

Alkoi näyttää hieman epätoivoiselta tämän edistyminen, mutta nyt mennään suuri harppaus eteenpäin.

Sitten vielä uudet M3 sivupeilit kiinni ja takapuskuri, niin alkaa olla ulkokuori valmis.

Miten muuten takapuskurin kiinnikkeet, kun uusin ne kummastakin kulmasta. Perästä hyvät, mutta jos poraa rengaskoteloon onko ruostumisriski kuinka suuri? Pitäisi joku kestävä sekä autoystävällinen ratkaisu keksiä.

Ensi kuussa auto leimalle, mutta ongelma on mustat takavalot. Kelpaako taakse liimapinnalla olevat heijastimet, koska käsitin, että tummennuksen yksi ongelma on heijastinpinnan väheneminen.

Kun auto on leimassa, niin jossain vaiheessa sitten seisontaan ja sisusta atomeiksi. Käyttöauto kun oli, sitä koiran karvaa on. Lisäksi penkit päällystän ja muuta sisustan ehostusta. Jos saisi vihdoin aikaiseksi takalasiinkin sen kalvon kiinni. Ja tietysti carenthusiasm tarra takalasiin. Tarroja varmaan tarvitsee lisää jossain vaiheessa.

Ja sitten ongelma. Tekisi tänä kesänä vielä ajella, mutta joku mulkku töhri auton!!! Eli voinko väliaikaisesti maalata spray-maalilla vaikka mustaksi oikeaa maalausta odotellessa, koska joka tapauksessa siihen pohjatyöt tehdään ja se on surullisen näköinen nyt, kiitos töhrijöiden. Viitsi sen kanssa tuon näköisenä ajaa missään! Siksi spray pintaan, kun saisi jonkun tilapäisen ratkaisun. Vakuutusyhtiön kanssa väännän kättä, mutta yhtä mulkkuja ne on!

Ei sitten mitään vittuilua tuosta spray ideasta, vaan asiallista kommenttia. Tiedän, ettei se ole mitenkään hyvä tai oikea tapa, mutta saisi väliaikaisesti peitettyä töhryt ennen the maalaamista. 
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Leksa » Ke Heinä 21, 2010 5:43 am

Voihan sen väliaikasesti maalata sprayllä, mutta lopullista maalausta ennen täytyy sitten kaikki sprayt saada pois pinnasta, koska todennäköisesti voi aiheuttaa ongelmia maalauksessa, jos jää pohjalle..
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Elo 04, 2010 5:24 pm

Pakoputkistoa:

Simonsin äänäri kiinni:
Kuva

Tuplaputket:
Kuva

Kuva

Kuva
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Leksa » To Elo 05, 2010 6:44 pm

Eihän siitä tullu edes pahan näkönen :) suihki vielä kuumankestomaalia nuihin hitsisaumoihin ainaki, mieluiten koko putkistoon niihin osiin jotka jää piiloon, meinaan että kohta on poikki joka sauman kohalta muuten..
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Elo 06, 2010 4:58 am

Ahaa okei. Noita viimeisiä pätkiä ei ole vielä hitsattu kunnolla, kun tarvitsee mallata puskuri vielä. Voisi samalla sitä maalia sitten.

Seuraavaksi maalia sitten ja lopuksi puskuri kiinni. Pitää noita kiinnikkeitä miettiä vielä.

Sitten etupuskurissa on ongelma. Kaikki ruuvit tiukalla, mutta se on muutaman millin tipahtanut. Pitää tutkia asiaa.

Viimeinen silaus onkin skuuppi, sitten kori on tältä vuodelta valmis. Ensi kesällä lopullinen (!?) maalaus.

Takavaloista pitää tummennus pestä pois, mikä ottaa päähän.

Iso Carenthusiasm tarra takalasiin ja pitäisikö nuo sivulasin vanhat tarrat päivittää vielä? Simons lähettää minulle Ruotsista tarrat. Olisi hieno tarra tuulilasiin, mutta kysyin konttorilta eikä saa laittaa, mikä harmittaa. Täällä on yksi auto missä sininen tarra tuulilasissa missä lukee "racing" ja oli yksi Calibra missä tarra "Calibra". Joutuukohan ottamaan pois?

Sisusta sitten kun on tämän vuoden ajot ajettu. Takaikkunaan pitäisi pistää kalvoa, mikä ei projektina innosta yhtään. Sisusta pitäisi purkaa, että saa kaikki hiekat ja koirankarvat pois.

Soitinta tuossa ei ole, sellainen pitää hankkia. 6:9 pitää tehdä tilaa ovipahveihin. 12" subbari on ja johdot valmiina, mutta ei vahvistinta.

Loput on sitten pientä hilpettä. Momo turvavyön pehmusteet, Momo kynnyslistat, tupakan sytytin krominen, uusi ratin päällinen, tuollaista pientä.

Täällä oleva Pioneerin soitin kiinnostaa. Itsellä on Sierrassa siitä vanhempi malli ja tyytyväinen olen ollut. Myös ne 10" kaksi subbaria kiinnostaa, mutta ei ole rahaa laittaa :( Muuten olisin ostanut ne aika äkkiä jo pois!

Niin, valoluomet tahtoo. Pitää kysellä jos tuttu joka omistaa metallipajan tekisi.

Mitä muuta? Megasquirt olisi kova sana, mutta menee oman osaamisen yli. Lastua olen suunnitellut pitkään, mutta ne ovat hinnoissa. Muistaakseni vuosi sitten n. 700 euroa se, mikä lupaili eniten hevosia. Voiko lastulla (valmiiksi ohjelmoitu) tosiaan saada +25 hp, vai onko se näitä juttuja, että minua vedetään höplästä? Noita löysin muistaakseni 3 mallia eri tehonlisäyksin. No, kyllä tuo nyt jo tarpeeksi reipas on. Vitosella pääsee motarilla ohi eikä jää liikenteessä jalkoihin.

Tonttiin pitäisi pistää. -60 mm jouset ja tolpat saisi paikallisesta liikkeestä alle 300 euron. KF merkkiset, mutta eipä tuolla enää tule vuodessa ajeltua niin paljon. Isommat vanteet himottaa myös.

Kallista.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Antto- » Pe Elo 06, 2010 2:04 pm

Onko tässä autossa ecua edes?
Jos tässä on ohjelmoitava ecu ja tää vissiin on vapari bensa? Sekin vaikuttaa että saako eculta luettua sitä vakio ohjelmaa.
Tehonlisäystä uskaltaisin luvata ehkä maksimissaan 5hp. Jos on ahdettu bensa tai ahdettu diesel niin sitten tehoa voi saada tämmösestä fordin härvelistä ehkä 13-20hp.
If you got haters, you are doing something right!
Who says that rubbing is a bad thing? -StanceWorks-
ffp.fi
NoPokemonShit
Avatar
Antto-
Rekisteröityneet
 
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:52 pm
Paikkakunta: Oulu & Kemi

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Elo 06, 2010 5:10 pm

Kuva

Eka kerros.

Ja joku varmaan alkaa ihmetellä:

1. ei en maalaa konepeltiä, koska tuo on kiero varapelti. Varsinainen konepelti joka autoon tulee on autotallissa.
2. ei, en maalannut pihalla aurinkopaisteessa koivujen alla, vaan hallissa
3. kyllä, takaspoileri maalataan myös, irroitan sen ennen maalausta, nyt ei jaksanut
4. kyllä, maalaan ja hion ja maalaan ja hion useamman kerroksen

Olikos muita epäselvyyksiä?
Viimeksi muokannut Thaumiel_Nerub päivämäärä Pe Elo 06, 2010 5:13 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Elo 11, 2010 8:10 am

No niin. Jos viikonloppuna kelit sallii ja inspiraatiota ja aikaa on, lisää maalia pintaan. Takapuskurin maalaan irti.

Kertokaa nyt, miten sivuista sen kiinnitän? Itseporautuvat ruuvit, mutta ensin reikä puskuriin, ettei halkea? Jos lyö ruuvit runkoon, pitääkö suojata ruosteelta?

Sitten ongelma noiden M3 peilien kanssa. Pohja on oikean muotoinen, mutta pienempi kuin orkkis. Lasikuidun voi unohtaa jo heti. Pitää irroittaa ja mallata ja miettiä asiaa kaljatölkin kera.

Olisiko sitä kova jätkä ja itse tuon skuupin pistäisi kiinni? Vähän tosin arveluttaa, ettei hyvää konepeltiä mene pilaamaan. Sopivan kokoinen reikä peltiin, mutta ei kuitenkaan pohjatuen läpi. Skuuppi koloon ja sikafleksiä väliin ja pakkelia saumoihin reunoille. Sitten hiontaa. Tartuuko maali miten hyvin pakkeliin?

Joo. Itse teen.

Pitää vielä takaluukku ja skuuppi maalata ja "valmis".

Sivupeileistä jää kyllä sähköt yli. Mitäs niillä keksii. Käännettävät tykit keulaan kenties?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Nismo87 » Ke Elo 11, 2010 11:54 am

Suosittelen ostamaan esim. autopalstalta konepellin, siihen naitat sen scoopin -> teet lasikuitu muotin ja sitten muotista teet lasikuituisen konepellin.. Tuppaa halkeilemaan scoopin ja pellin välinen sauma kuulemma kesähelteillä, koska pellin ja lasikuidun/pakkelin lämpölaajenemis kertoimat ovat eri luokkaa..
Aika Jännä juttu \":)\"
Avatar
Nismo87
Rekisteröityneet
 
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Pori

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Elo 11, 2010 4:32 pm

[quote=""Nismo87""]
Suosittelen ostamaan esim. autopalstalta konepellin, siihen naitat sen scoopin -> teet lasikuitu muotin ja sitten muotista teet lasikuituisen konepellin..[/quote]

Tämä oli alkuperäinen suunnitelma, mutta hommasta ei tullut mitään. Siksi minulla on kaapeissa styling-sälää hyvityksenä.

Tuppaa halkeilemaan scoopin ja pellin välinen sauma kuulemma kesähelteillä, koska pellin ja lasikuidun/pakkelin lämpölaajenemis kertoimat ovat eri luokkaa..


Hyvä tietää. Ja perhana. Onko tuolle halkeilulle muuta tietoa? Oliskos jotain einestä, mikä "joustaa"? Viitsisi varmaan sikafleksillä noita saumoja sutkia :D
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Loka 12, 2010 4:49 am

Ostoslista:

Pakoputken päät. Valittu, 139 EUR kappale. Tarvitsee kaksi.
Takavalot. Ei mennyt leimasta läpi, vaikka yksi huoltoliike myi heijastimet ja sanoi, että varmasti menee näillä. Tummennettu siis takaumpiot. Pitää jotkut fiksun näköiset tilata, koska vakiot umpitylsät.

-> Säästämään. Varmaan joku 400-500 menee noihin.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Marras 01, 2010 5:32 am

Tuli viikonloppuna Mondeolla kruisailtua hieman. Samalla sitten kaikki sisältä pois mikä ilman työkaluja tai vaivaa lähtee. Kun pistän tässä jossain vaiheessa seisontaan, alkaakin sisustan purkaminen. Sitten jos jotain talven aikana sisustalle tekee, niin tekee. Ja keväällä taas jatkuu hommat. Ei tuossa nyt enää niin paljon ole jäljellä.
Tässä joku kaunis päivä työkaveri tulee ja tekee reiän konepeltiin ja sitten vaan kauppaan ostamaan tököttiä ja skuuppia liimailemaan kiinni. Silläkään periaatteessa ei enää tässä vaiheessa mikään kiire ole.

Pikkuhiljaa eteenpäin ilman stressiä. Pitäisi varmaan kirjoittaa selkeä lista mitä tekee, että näkee kaikki hommat ja voi helpommin organisoida hommat. Listasta aina sitten vetää yli ne asiat, mitä on jo tehty. Pysyy työt kontrollissa ja varmaan etenee helpommin kun on selkeästi ylhäällä kaikki työt.

Pitäisi olla se oma lämmin talvi missä kilkutella.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Marras 02, 2010 7:16 am

Pari kysymystä. Englanti ei vielä noita autotermejä osaa, joten...

Katselin moottoritilaa, ja vapaavirtaussuodatin on nyt ihan ilmamäärämittarin jälkeen siinä kohtaa, missä ilmanputsarin koppa ennen oli. Eli samassa paikassa periaatteessa. Katsoin, että jos olisi sopivaa putkea, saisi vaparin etupuskurin luokse vietyä. Tilaa on, mutta oikeanlaisen putken oikeilla kulmilla voikin olla vaikeaa. Myydäänkö siis sellaisia putkia, mitkä siirtävät vaparin paikkaa valmiina? Itse en googlella löytänyt, kun en oikein osannut etsiä.
Yksi vaihtoehto on tietysti ostaa sopivan paksua putkea, sahata paloihin ja pistää kulmakohtiin jotain vaikkapa silikoniputkea kiinni, mutta se vaatii sitten tukikiinnityksiä paljon ettei ole lerppa taitoskohdista.
Jos tuollaisen väsää itse, niin mikä putkimateriaali olisi järkevin?

Toinen kysymys onkin sitten aivopieru. Ruiskumoottoreihin, mikä onkaan sen boxin nimi... millä saa jotain ruiskua tms. säätää... Mistä saa ostaa? Onko hyötyä? Voiko säätää pilalle? Onko helppo palata "tehdasasetuksiin"? Onko helppo liittää kiinni? En millään muista mikä sen nimi on tähän hätään. (Megasquirt!!!!!)

Pari hevosta olisi kiva saada irti. Myydäänhän noita kaikkea palikkaa, mutta tiedä sitten niiden toimivuudesta tai turvallisuudesta... Esim. ilmamäärämittariin saa 29£ jonkun palikan, mikä valehtelee koneelle, että se saa viileämpää ilmaa tai enemmän ilmaa. Mutta voiko se kosauttaa ilmamäärämittarin tai tehdä koneelle hallaa? Jostain keskustelusta luin, että vastaavan voi itse rakentaa ostamalla eurolla jonkun osan ja vähän säätämällä...

Lastua olen miettinyt, mutta 600+ euroa 20 hepasta on vähän tyyristä. Ja mitä nyt kuullut sieltä täältä, ei se välttämättä hyödytä vakiokoneella...

Tarttis jotain pieniä tehokikkoja, mitkä ei tuhoa konetta heti ;) Tietysti jos poweria haluaa, niin ei halvalla sitä saa ja jos yhtä kohtaa kilkuttaa, pitää sitten seuraavaa pullonkaulaa kilkuttaa jne. Edes muutama heponen yli vakion olisi kiva saada ihan vain huvin ja urheilun vuoksi.

Saisin yhdeltä tuttavalta edulliseen hintaan turbon, mutta se tulisi sika kalliiksi ensinnäkin saada lailliseksi ja lisäksi kaikki muut muutokset koneeseen ja jarruihin yms, eli ei vaihtoehto tuon vuotiseen autoon (-96). Myös NOS-systeemiä kaupattiin hyvään hintaan, mutta samat ongelmat kuin turbon kanssa, ei saa lailliseksi, ja 10 sekunnin ilo maksaa ihan törkeänä täyttää pullo ilokaasulla. Eli aivan turha viritelmä.

Mites kannen koneistus? Mitä tarkoittaa, mitä muuta vaatii? Sen ainakin tiedän, että maksaa ihan törkeän paljon teettää.

Onko yleensäkin kaikki pikku-viri sellaista, että jos jotain tekee, pitää tehdä jotain muutakin, ettei paikat paukahda? Eli joutuu limboon virityksen kanssa. Ei huvittaisi 10 hepan takia käydä koko konetta läpi osa osalta...

Huippunopeuden kasvattamisella ei tee Suomessa mitään, mutta kiihtyvyyttä voisi aina olla enemmän ;) Jotain sellaista, mikä ei paukauta konetta. Ideoita? Itse googlailisin, mutta tuo autotekniikkaenglanti ei ole vahvin osa-alueeni. Ja jos jotain löydän, se on aina teknistä mumbojamboa mitä en hiffaa. Eli homma menisi niin, että ostan palikat ja delegoin työn toisaalle.

Jotain tekisi mieli tehdä, mutten tiedä mitä. Tästä postauksesta sitten ei tarvitse kettuilla, kun olen vain tietämätön enkä halua kategorisoitua mopopojan peltitölkki-viri-viriksi ;) Eli en elä illuusiossa, että RACING-tarra lisää 5 heppaa.

Sitten, isommat vanteet kiinnostaisi. Nyt on 16" ja lähinnä kiinnostaa, saako jostain tietää kokoja vanne + rengas säde. Voisi mitata keskiöstä puskurin reunaan, että mahtuuko vai ei. Jos ja vaikka autoa tiputtaa tonttiin, niin silti sivutila pysyy samana tai jopa pienenee, jos puskurista ja helmasta tippuu sen verran, että renkaan sivuttain levein kohta osuu juuri kohdalle puskurin ja helmojen kanssa. Olisi hyvä etukäteen tietää, että minkälainen vanne + rengasprofiili tuohon mahtuu. 16" on liian pieni ränkylä!

Lisäksi jos pistää autoa tonttiin, pitääkö hommata iskarit + jouset, vai riittävätkö vain uudet iskarit tiputtamiseen, koska kaikki jouset hyvässä kunnossa. Pelkät iskarit tietty halvemmat kuin koko setti... Vai riittääkö pelkät jouset, koska myös iskarit iskussa?

Luonnollisesti jos olisi rahaa, ei pitäisi miettiä vaan antaisi vain palaa.

Sitten pakosarjasta... Sehän on ne neljä putkea mitkä lähtevät moottorista pakoputkeen, eikö :D Hyödyttääkö pakosarjan vaihto, mitä pitää ottaa huomioon, mistä löytäisi Mondeon pakosarjan?

Välijäähdytin/Intercooler (se lämpöpatterin näköinen motti keulassa???). Hyödyttääkö vaihto muutakin kuin olisi hienomman näköinen?

Sitten tekisi mieli vielä vuorata moottorin putket, koska nuo mustat ja harmaat on ankean näköiset. Onko olemassa kuoria, mitkä voi vain sujauttaa päälle vai ovatko kaikki putkia, että pitää irrottaa putket ja sitten työntää kuori ja putket takaisin? Kamala homma... Saisi vähän ulkonäköä tuonne moottoritilaankin.

Ja sitten kaikkien vihaama kannen maalaus! Voiko maalata kannen ollessa paikallaan, jos teippaa ympäristön? Kuumankestävää maalia? Minkälaista? Tuo kiiltämätön raudan värinen on RUMA! Ja se kuitenkin hallitsee moottoritilaa. Mitä muuta moottoritilasta voisi maalata? Entä konepellin pohja? Ruma. Voiko maalata? Tarvitseeko kuumankestävää maalia?

Perhana, tarvitsee hommata joku kaveri täältä, joka tietää noista jutuista jotain :D Säästyy vaivalta eikä tarvitse foorumilla kysellä tyhmiä. Jos otan parit valokuvat takapuskimesta, voiko joku kiltti kertoa miten sen kiinnitän? Mietin takapuskurin kulmasta pyöräkoteloon, mutta pyöräkotelon takana on onttoa tilaa ja pyöräkotelo on muovia, eli tuskin jaksaa kannatella? Idea olisi vielä siinä, ettei lasikuitu repeä kannatuspainosta. Itse ajattelin näin:
Auton perään takasivulle runkoon reikä.
Takapuskurin kylkeen reikä.
Takapuskurin reiän kummallekin puolelle prikat tukemaan.
Pultti läpi puskurista ja reiästä rungossa, kiinnitys lukkoprikalla ja pultilla.
Miten ruostuminen koska reikä rungossa? Toinen ongelma on rumuus, koska pultin pää jäisi prikan kanssa puskurin ulkopuolelle. Tietty voi maalia vetää päälle, mutta näkyy se silti.

Nyt iski kamala inspiraatio tehdä, mutta taidot ei oikein riitä, eikä viitsi ruveta sähläämään. Mikään ei olisi kettumaisempaa kuin ajossa lasikuituhärpäkkeet irtoaisivat! Pitää vielä etupuskuri kiinnittää kait paremmin. Se on kulmista jämäkkä ja taipumaton, mutta edestä heiluu 0,5-1 senttiä. En tiedä mistä johtuu...
Se on puskurin päältä porattu läpi maskin alle, eli epäilen, että reiät lasikuidussa ovat suurenneet hieman. Miten fiksata ongelma? Prikat väliin, vähentävätkö painon rasitusta?

Sitten pitäisi vielä takaspoileri kiinnittää paremmin. Yhteensä neljällä ruuvilla kiinni, mistä ulkoisimmat per puoli helppo kiinnittää, mutta sisemmät tukirautojen sisällä hankalassa paikassa, eli kiristys erittäin vaikeaa ja hidasta säätämistä. Tuntuu, että nuo korisarja-asennukset on tehty päin persettä.

Tarvitseeko muuten takapenkkejä? Jos ne repii pois. Mietinnässä on niiden tilalle jotain muuta mukavaa, sillä ne ovat aivan turhat. Ne on muutenkin ainakin väliaikaisesti lähdössä pois sisustan säädön takia, mutta pitääkö niitä pistää takaisin?

Jos hommaa kuppipenkit, nelipistevyöt eivät yksin mene leimasta läpi? Eli pitää vakioturvavyöt olla käytössä? Kyllähän x-pistevyöt kelpaa rallipolulle, miksei siis liikenteeseen? Näyttää vain tyhmältä, jos kuppipenkeissä on turvavyöt ja toiset roikkuvat vielä siinä sivussa.

Entä lisäakku takalootaan (kun ja jos tulee poppirokkia)? Vedetäänkö vain konetilan akusta + ja - johdot takapään akkuun ja takapään akusta voi ottaa sitten virtaa? Entä laturi, tarvitseeko tehokkaamman? Mihin väliin konkka ja mikä hyöty?

Olipas taas kysymyksiä. Ajankohtaisimmat ovat nuo puskurin kiinnitykset, mihin kaipaisin apua mahd. pian.

KTHXBAI
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Marras 02, 2010 12:07 pm

Mihinkään muuhun en puutu kuin tuohon takapenkkihommaan, eli takapenkit voi poistaa mutta auto on rekisteröitävä kaksipaikkaiseksi. Tietääkseni siinä ei mitään muuta tarvitse tehdä :)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Leksa » Ti Marras 02, 2010 4:01 pm

Tyhmiä kysymyksiähän ei olekaan, ihan ensimmäiseksi akku hommasta. Vedät etuakun plussasta taka-akun plussaan suoraan piuhan. (Muista sulakkeet, ettei mondeo pala :) ) Takakontissa sitten etit maadoitus pisteen akulle, voi olla esim sama kuin vahvarien yms. maadoituspaikka, ja akun miinuksesta siihen piuha. Muista että etuakun ja taka.akun väliin kannattaa olla VÄHINTÄÄN 50mm^2 kaapelia, mielellään isompaakin. Äläkä muuten sitten sekoita keskenään agm akkua ja normi vesiakkua autossa. Jos tarvit tuosta lisäneuvoa, feel free to ask anytime :) vaikka yv:lläki.

Periaatteessa on ihan hyvä vetää ilmanputsari etupuskurille, mutta jos tulee putkea oikein paljon, ja paljon mutkia, luultavasti se ahistaa jo. Juu ja letkujen päälle on semmosta lärpäkettä, jonka saa vaan laitettua päälle, ja nippusiteillä kiinni, saa jsotain firmasta jota en ny heti muista :D

Puskuri asiaan semmosta, että koitas ottaa mahd. paljon kuvia puskurin ns. sisäpuolelta silleen että siinä näkyis kohdat joista puskurin mahdollsiesti vois saada kiinni, ja uppaa tänne niin voi pohtia tarkemmin. Tai laita vaikka tuonne meikän profiilista löytyvään sähköpostiin niin katellaan :)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Marras 03, 2010 5:38 am

[quote=""Leksa""]
Takakontissa sitten etit maadoitus pisteen akulle, voi olla esim sama kuin vahvarien yms. maadoituspaikka, ja akun miinuksesta siihen piuha. Muista että etuakun ja taka.akun väliin kannattaa olla VÄHINTÄÄN 50mm^2 kaapelia, mielellään isompaakin. Äläkä muuten sitten sekoita keskenään agm akkua ja normi vesiakkua autossa.[/quote]

Akku pitäisi muutenkin uusia, eli ostaa kaksi samanlaista sitten kerralla. Ei tullut mieleenkään, että toisen akun voi maadoittaa runkoon. Vahvistin on maadoitettu takaluukun pohjaan pulttiin. Se toiminee.

Periaatteessa on ihan hyvä vetää ilmanputsari etupuskurille, mutta jos tulee putkea oikein paljon, ja paljon mutkia, luultavasti se ahistaa jo. Juu ja letkujen päälle on semmosta lärpäkettä, jonka saa vaan laitettua päälle, ja nippusiteillä kiinni, saa jsotain firmasta jota en ny heti muista :D


Ei siitä tule kuin yksi 90 asteen mutka ja siitä periaatteessa loivaa alamäkeä etupuskurille akun ja moottorin välistä. Ainoa mutka on heti ilmamäärämittarin jälkeen.

Puskuri asiaan semmosta, että koitas ottaa mahd. paljon kuvia puskurin ns. sisäpuolelta silleen että siinä näkyis kohdat joista puskurin mahdollsiesti vois saada kiinni, ja uppaa tänne niin voi pohtia tarkemmin. Tai laita vaikka tuonne meikän profiilista löytyvään sähköpostiin niin katellaan :)


Pitää ottaa kuvia kun ehtii. Voisin ottaa kuvia sekä autosta, että puskurin sisäosasta. Sama etupuskurille keulasta.

Miten muuten saisi selville, mistä auto vuotaa? Ikkunat huurussa ja kosteat sisältä, vaikka juuri sisätilanpistokkeen lämmittimellä kuivasin. Kokeilin kattoluukun ja ovien pielet, mutta kuivat. Ikkunat kiinni. Ei hajuakaan mistä kosteutta pääsee. Yksi epäilys oli tulipellin läpi tuotujen virtajohtojen kautta, mutta kun kädellä kokeilin, oli kuivaa... en tiedä voiko kosteutta sieltä tulla, sillä Sierrassa tehty samalla tavalla eikä ongelmia.
Vaikka märällä kelillä on ajettu ja lattiamatto käyty läpi, se ei ole kostea, eli pohjassa ei ole reikää. Ja meni leimasta läpi juuri vähän aikaa sitten.
Voiko takaluukku vaikuttaa niin paljon? Olen purkanut sitä ja pyöräkotelossa on nyt kolme tukkimatonta (tukin kun kerkeen) reikää. Voiko takaluukun pyöräkotelosta tulla kosteutta auton sisälle, jos auto seisoo? Harmittava ongelma. Lähinnä kosteus kondensoituu ikkunoihin, mutta auto haisee märälle... Voisiko ongelma kuitenkin olla kuskin puolella ovessa, missä tiivisteet hieman revenneet irti? Millä tiivisteen voi liimata takaisin kiinni?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Leksa » Ke Marras 03, 2010 7:22 pm

Aivan hyvin voi olla ne kontin reiät. Tosin huurtuminen voi johtua semmosestakin hommasta, että märällä kelillä kävelee autolle ja kastuu hieman, vesi sitten haihtuu vaatteilta hieman lämpimässä autossa ja kondensoituu ikkunapinnoille. Kokeile kans, että avaat vaikkapa ny kuskinikkunaa pikkasen ku laitat auton käyntiin, ja annat hetken olla silleen, lämmöt tietty täysillä. Tulee avonaisesta ikkunasta kostea ilma pihalle. (Tai pitäis ainaki tulla :D)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Marras 04, 2010 5:27 am

Auttaisiko se, että pistää pistokelämmittimen hyrräämään sisälle ja ikkunaa auki? Mietin vain, että vaikka sen kuivasin jo sisätilanlämmittimellä, niin ikkunat oli kiinni eli ei se kosteus sinäänsä häviä, kuivuu vain ikkunoista. Ihmettelen vain, että mistä sitä on niin paljon tullut sisälle, kun tosiaan tiivisteet ovenraoissa ovat kuivat.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja HEka-- » To Marras 04, 2010 6:37 am

Niin sitä vaan toisissa autoissa kondensoituu sitä vettä helposti sisälle ilman näkyvää syytä :) Vanhassa Neonissakin oli litra vettä vararengaskotelossa vaikka ei reikää missään ja tiivisteet ei vuotanut. Luulen että se kosteus kerääntyy paljolti kankaisiin ja istuinten täytteisiin ja ne sitten lähtee liikkeelle ilman lämmetessä.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Leksa » To Marras 04, 2010 12:49 pm

[quote=""Thaumiel_Nerub""]
Auttaisiko se, että pistää pistokelämmittimen hyrräämään sisälle ja ikkunaa auki? Mietin vain, että vaikka sen kuivasin jo sisätilanlämmittimellä, niin ikkunat oli kiinni eli ei se kosteus sinäänsä häviä, kuivuu vain ikkunoista. Ihmettelen vain, että mistä sitä on niin paljon tullut sisälle, kun tosiaan tiivisteet ovenraoissa ovat kuivat.
[/quote]
Tuo vois olla ihan hyvä, vaikka perhana kaikki räppänät ihan joku 1cm raolleen, ja lämppä huutamaan hoosiannaa sisälle. Annat sitten olla vaikka yön yli, niin luulis kuivuvan :P
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Ic3man » Ke Marras 10, 2010 4:11 pm

[quote=""Thaumiel_Nerub""]
Pari kysymystä. Englanti ei vielä noita autotermejä osaa, joten...

KTHXBAI
[/quote]

Tolle vapaavirtaus suodattimelle olis varmaan helpointa vetää joku taipuista putki puskurin aukosta siihen suodattimelle ja antaa suodatin olla siinä missä nytki ;)

Mitä noihin viritys juttuihin tulee nii tollasen vapari mondeon virittämisessä en nää mitään halpaa ja huomattavaa eroa tuovaa vaihtoehtoa.. :P
Eikä se 10 lisä heppaa ees tunnu viellä oikeestaan missään.. :P

Kyllä kait tälläseen menee 18" vanteetki ku vaan samassa suhteessa pienentää rengas profiilia verrattuna nykyiseen :) kannattaa vaikka koittaa jostain brittien ford tuunailu foorumilt kattoa mitä ne on tälläsii mondeoihin laittanu :)

Jos haluut tätä tonttiin nii madallusjousilla se helpoiten alkaa onnistua.. vakioiskarit menee viel johonki -40mm madallukseen asti ainakin, sen jälkeen sitte lyhyempää iskaria kaveriks tai jos tähän saa säädettävää coilover settii nii sillä hoituu molemma uusiks kerralla :)

Välijäähdytinhän on yleensä turboa autoissa.. eli tässä ei kait ole sitä sillon? :D

kyllähän sä moottorista sen "kannen" maalata myös paikallaan ollessa kun vaa suojaat ympäristön, jotain kuuman kestomaalia vaan sit :) siistimmän siitä varmasit saa ku ottaa sen irti ja maalaa irrallaan :)
Konepellin alapuolenkin voit maalaa kyllä, eikä varmaan tarvi ees mitään kuumankesto maalia, eihän vakionakaan ole maalattu kun normaalilla maalilla kait :)
I love haters <3
Ic3man
Rekisteröityneet
 
Viestit: 24
Liittynyt: Ti Joulu 22, 2009 8:23 pm
Paikkakunta: Lahti

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Nismo87 » Ke Marras 10, 2010 11:25 pm

Jos nyt aletaan ihan alkeista, vanhan originaalin ( 14" peltivanne) ja uuden (17-18" aluvanne) ulkokehä nyt olisi hyvä ensin selvittää, ettei siten tule suurta mittarivirhettä josta katsastus-setä sanoo: KORJAA!

Tässä nyt ainakin yksi rengas/vanne laskuri : http://www.autosound.fi/rl/index.htm

Ja käsittääkseni asut satakunnan alueella, niin käynti näissä liikkeissä helpottaa elämää suuresti :
TH-Kumi (Kankaanpää) (itsellä ei kokemusta, mutta työkaverit kehuneet)
Euromaster (Pori) (omien ja kavereiden autoihin on tilattu alustasarjat sekä vanteet täältä)

Euromasterin Pasi Grönlund vastaa täysin euromasterin paanakedonkadun toimipisteen erikoisvanne sekä alustasarja myynnistä, ja neuvoo sinulle suoraan mitkä vanteet sopivat mondeoosi ja minkälaisella madalluksella mahtuu pyörimään  ;)
Ei tarvitse arvailla mikä sopii ja mikä ei, ja saa käytännön neuvoja suoraan suomenkielellä ;D

TH-Kumista nyt ei ole käytännön kokemusta enkä kyllä ole kuullut että sieltä ketään olisi madallusjousia tilannut.

Ja mitä madallukseen tulee niin muistaakseni lain mukaan yli 40millimetriä (= 4 senttiä) madaltaessa on PAKKO vaihtaa lyhkäsemmät iskarit ja että alustasarja on MUUTOSKATSASTETTU (itselle maksoi 49â¬) autoon, jotta vakuutusyhtiö jotain korvaa jos vaikka joku tulee kolmion takaa eteen (vetoaa auton tieliikennekelpoisuuteen vaikka ei itsessä olisikaan vikaa)

Ja kehotan suuresti että, ensiksi lastaat takakonttiin tulevat hifit ja sen jälkeen mittaat mitä on kaarien välissä tilaa, ei tule yllätyksiä kun on madallettu auto ja rupeaa vahvareita takakonttiin laittamaan.

Ja ennen vanteiden hankintaa istu vaikka pari tuntia kahvikuppi kourassa ja MIETI kumpi on tärkeämpää : ajettavuus vai ulkonäkö  :)
Voi aluksi olla hienoa kun auto on tontissa, mutta parin viikon päästä rupee ketuttaa kun hampaista lähtee vanhat paikat irti  ;)
Aika Jännä juttu \":)\"
Avatar
Nismo87
Rekisteröityneet
 
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Pori

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa