Ford Mondeo

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Marras 11, 2010 5:29 am

[quote=""Ic3man""]
Tolle vapaavirtaus suodattimelle olis varmaan helpointa vetää joku taipuista putki puskurin aukosta siihen suodattimelle ja antaa suodatin olla siinä missä nytki ;) [/quote]

Itseasiassa on jo putki johdettu.

Jos haluut tätä tonttiin nii madallusjousilla se helpoiten alkaa onnistua.. vakioiskarit menee viel johonki -40mm madallukseen asti ainakin, sen jälkeen sitte lyhyempää iskaria kaveriks tai jos tähän saa säädettävää coilover settii nii sillä hoituu molemma uusiks kerralla :)


Okei, jotain -60mm ajattelin, eli koko setti. FK:n paketin saisin vähän yli 200 hintaan -60mm. Kannattaako, merkistä olen kuullut sekä-että mielipiteitä.

Välijäähdytinhän on yleensä turboa autoissa.. eli tässä ei kait ole sitä sillon? :D


Termit sekaisin minulla. Syyläri!

Konepellin alapuolenkin voit maalaa kyllä, eikä varmaan tarvi ees mitään kuumankesto maalia, eihän vakionakaan ole maalattu kun normaalilla maalilla kait :)


Totta, aivopieru.

Kiitos vastauksista!
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Marras 11, 2010 5:34 am

[quote=""Nismo87""]
Jos nyt aletaan ihan alkeista, vanhan originaalin ( 14" peltivanne) ja uuden (17-18" aluvanne) ulkokehä nyt olisi hyvä ensin selvittää, ettei siten tule suurta mittarivirhettä josta katsastus-setä sanoo: KORJAA![/quote]

Ok. Tuossa oli orkkiksena 15" alut, en tiedä vaikuttaako. Ei varmaan.

Ja käsittääkseni asut satakunnan alueella, niin käynti näissä liikkeissä helpottaa elämää suuresti :
TH-Kumi (Kankaanpää) (itsellä ei kokemusta, mutta työkaverit kehuneet)
Euromaster (Pori) (omien ja kavereiden autoihin on tilattu alustasarjat sekä vanteet täältä)


TH-Kumilta nuo edelliset ostin. Edullinen ja hyvä paikka. Valikoimaa on paljon. Pitäisi käydä kysymässä, muttei ehdi ikinä.

TH-Kumista nyt ei ole käytännön kokemusta enkä kyllä ole kuullut että sieltä ketään olisi madallusjousia tilannut.


Osaset on se paikka, mistä täällä hankin muut vermeet. Hyvä asiakaspalvelu, tilatessa saa periaatteessa mitä tahansa.

Ja mitä madallukseen tulee niin muistaakseni lain mukaan yli 40millimetriä (= 4 senttiä) madaltaessa on PAKKO vaihtaa lyhkäsemmät iskarit ja että alustasarja on MUUTOSKATSASTETTU (itselle maksoi 49â¬) autoon, jotta vakuutusyhtiö jotain korvaa jos vaikka joku tulee kolmion takaa eteen (vetoaa auton tieliikennekelpoisuuteen vaikka ei itsessä olisikaan vikaa)


Hyvä tietää. Siksi vissiin niissä tulee ne TÃV-laput mitkä kiikutetaan konttorille. Eikös isommat renkaatkin pidä muutoskatsastaa mitä rekisteriotteeseen merkitty +2 kokoa?

Ja kehotan suuresti että, ensiksi lastaat takakonttiin tulevat hifit ja sen jälkeen mittaat mitä on kaarien välissä tilaa, ei tule yllätyksiä kun on madallettu auto ja rupeaa vahvareita takakonttiin laittamaan.


Erittäin hyvä tietää. Miten madallus vaikuttaa kaariin  ::)

Ja ennen vanteiden hankintaa istu vaikka pari tuntia kahvikuppi kourassa ja MIETI kumpi on tärkeämpää : ajettavuus vai ulkonäkö  :)
Voi aluksi olla hienoa kun auto on tontissa, mutta parin viikon päästä rupee ketuttaa kun hampaista lähtee vanhat paikat irti  ;)


Ulkonäkö. Sen verran vähän tulee ajeltua. On toinen kauppakassi ja työauto.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Nismo87 » To Marras 11, 2010 7:41 am

Miten madallus vaikuttaa kaariin  ::)


Ilman taakkaa voi auta näyttää hyvältä, lisäät humppavehkeitä niin yhtäkkiä herääkin ihmetys miksi aina pienissäkin töyssyissä ottaa kaaret kiinni takana.. Näin kun pääsee tapahtumaan niin lähtee kaarista maalit pois ja on sitten ruostehommia edessä  ;)

Näin lukee laissa :
Liikenneministeriön päätös
Auton rakenteen muuttamisesta :
Alustamuutokset
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.

2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.

5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.

Lähde http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Lait+ja+asetukset/ ja http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Aika Jännä juttu \":)\"
Avatar
Nismo87
Rekisteröityneet
 
Viestit: 45
Liittynyt: Ke Maalis 31, 2010 8:26 pm
Paikkakunta: Pori

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Marras 18, 2010 5:40 am

11.12. pitäisi mennä Turkuun ja ajattelin Mondeolla vielä, sitten seisontaan. Pitää saada aikaiseksi vain takapuskuri kiinnittää...

Muuten tuo lasikuituskuuppi konepeltiin, kertokaas vielä mitä tököttiä ostan siihen saumaan. Vaikka merkki, että osaan ostaa. Ja se liimaus konepellin pohjan tukilevyyn, kelpaako sikafleksi vai samaa tököttiä väliin kuin saumaan? Voisi sen "rakentaa" samalla valmiiksi.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja henkka.k » To Marras 18, 2010 2:46 pm

[quote=""Nismo87""]
Ja mitä madallukseen tulee niin muistaakseni lain mukaan yli 40millimetriä (= 4 senttiä) madaltaessa on PAKKO vaihtaa lyhkäsemmät iskarit
[/quote]
Mikään laki ei kerro tuollaista.
Jousen pitää vaan pysyä siellä omalla paikallaan eikä saa heilua kun auton nostaa ilmaan. yli -40mm madallusjouset ei monesti tahdo siellä pysyä + iskarit pohjaa helpommin lyhyemmillä jousilla.
Ja autoahan ei saa madaltaa yli -51mm  ;D Tosin ei sillä mitään merkitystä ole kunkapaljon madaltaa kunhan jää se lainvaatima 8cm maavaraa.
[quote=""finlex""]15 §
Auton korkeuden muuttaminen

1. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä auton alustan korkeuden muuttaminen jousia säätämällä, takomalla tai vaihtamalla taikka asentamalla jousen ja akselin väliin tai jousen korin puoleiseen kiinnityspisteeseen asianmukaiset korotus- tai madalluskappaleet. Korkeutta saa muuttaa verrattuna pyörien keskiöön enintään 51 mm, M1G-luokan tai N1G-luokan ajoneuvoissa kuitenkin enintään 77 mm. Auton kokonaiskorkeuden lisäys yhdessä mahdollisen korin korottamisen ja renkaiden muutoksen kanssa saa olla enintään 100 mm, M1G- tai N1G-luokan ajoneuvon kuitenkin enintään 150 mm. Sellaisella akselistorakenteella, jossa jousituksen korkeuden muutos vaikuttaa oleellisesti pyörien asentokulmiin, varustetun auton alustaa ei kuitenkaan saa korottaa.

2. Muutoskatsastuksessa saadaan hyväksyä myös auton alustan korkeuden alentaminen verrattuna pyörien keskiöön käyttämällä akseliston osia, jotka eivät vaikuta joustovaroihin ja jotka on tarkoitettu kyseiseen automalliin. Muutoskatsastuksessa on tarvittaessa esitettävä selvitys osien soveltuvuudesta automalliin.

3. Auton alustan korkeuden alentamisen jälkeen on maavaran auton ollessa kuormaamaton oltava ainakin niin suuri, että yhden akseliston joustovaran loppuessa tai toisen puolen renkaiden tyhjentyessä mikään alustan osa ei osu maahan. Maavaran on kuitenkin oltava vähintään 80 mm.

4. M1- luokan ajoneuvon, jonka on ensi kertaa käyttöön otettaessa edellytetty täyttävän direktiivien 96/79/EY ja 96/27/EY etu- ja sivutörmäyslujuusvaatimukset, korkeutta saa muuttaa ja muutoksen muutoskatsastuksessa hyväksyä vain edellyttäen, että auto muutosten jälkeen täyttää etu- ja sivutörmäystestien vaatimukset.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779[/quote]
automaalit.net
Volvo V40 TD -99
henkka.k
Rekisteröityneet
 
Viestit: 86
Liittynyt: To Joulu 17, 2009 11:27 am
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Helmi 03, 2011 6:41 am

Mondeo ollut seisonnassa, kevättä odotellen. Jos keväällä sitten saisi vihdoinkin sen skuupin asennettua. Puhetta ollut taas alustavasti parin henkilön kanssa. Takapuskuri on edelleen saunassa odottamassa asennusta. Voisi tosin kun ilmat sallii sen pohjamaalata keltaisesta mustaksi ensin. Mutta sekään ei ole pitkään aikaan ajankohtaista.

Pakoputken päitä olen katsellut, pitää varmaan aloittaa rahan kerääminen niihin.

Sellainen kysymys tuli, että jostain syystä auto ottaa kierroksia ja kiihtyy hyvin kunnes siinä 4500 - 5000 kierroksen kohdalla tukahtuu, eli kierrokset ei enää nouse ja veto tuntuu hyytyvän. Mistä johtuu? Voisiko vain tuo ilmansuodatin (kaartiomallia) olla tukossa?

Haittaako, ellei autossa ole akkua kiinni? Tuossa ei ole nyt pariin kolmeen kuukauteen ollut akkua paikallaan.

Sitten maalaamisesta. Maalasin syksyllä ekan kerroksen, millä paperilla kannattaa hiota ennen toista maalikerrosta?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja AdsBot [Google] » To Helmi 03, 2011 8:20 am

[quote=""Thaumiel_Nerub""]
Sitten maalaamisesta. Maalasin syksyllä ekan kerroksen, millä paperilla kannattaa hiota ennen toista maalikerrosta?
[/quote]
Riippuu ihan siitä, mitä maalia olet vedelleyt. Ja oliko sprayta vaiko ruiskukamaa?
AdsBot [Google]
Rekisteröityneet
 
Viestit: 271
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2015 9:38 pm

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Mikko » To Helmi 03, 2011 4:17 pm

Voiskoha tuo tukahtuminen johtua esim että ei saa bensaa jos siellä on joku joka kuristaa virtausta niin että bensaa riittää vain alhaisille kierroksille? Sama juttuhan voipi olla ilmapuolellakin... Tai sitten sytytyspuolellakinhan voi olla jotain että sytytyksen ennakonsäätö kierrosten mukana ei vaikka pelitä nii on sitte liian myöhäsellä.. Itte ensiks alottelisin että koittasin selvittää mistä asiasta kiikastaa saako bensaa ja ilmaa jne kunnolla.

Vanhemmissa autoissaha ei haittaa mittää vaikka ois 10 vuotta ilman akkua mutta uuemmissa autoissa meillä ainaki mennee opelista tietokonejärjestelmät vähä sekasi eikä radiokkaa toimi ku on joku varkaudenesto juttu siinä. Mutta tää kyllä on vissii sen ikäluokan auto etten uskois että mittää haittaa olis ku ei oo akkua ollu, mutta jossei se autosta irti otettu akku oo missään käytössä olevassa autossa kiinni niin kannattaa välillä tarkistaa että siellä on jänniteet 12 voltin nurkilla. Ei tee akulle hyvvää olla kuivana.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Helmi 03, 2011 4:24 pm

[quote=""Cosworth""]
[quote=""Thaumiel_Nerub""]
Sitten maalaamisesta. Maalasin syksyllä ekan kerroksen, millä paperilla kannattaa hiota ennen toista maalikerrosta?
[/quote]
Riippuu ihan siitä, mitä maalia olet vedelleyt. Ja oliko sprayta vaiko ruiskukamaa?
[/quote]

Kilikolia.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Helmi 03, 2011 4:26 pm

[quote=""Mikko""]
Voiskoha tuo tukahtuminen johtua esim että ei saa bensaa jos siellä on joku joka kuristaa virtausta niin että bensaa riittää vain alhaisille kierroksille? Sama juttuhan voipi olla ilmapuolellakin... Tai sitten sytytyspuolellakinhan voi olla jotain että sytytyksen ennakonsäätö kierrosten mukana ei vaikka pelitä nii on sitte liian myöhäsellä.. Itte ensiks alottelisin että koittasin selvittää mistä asiasta kiikastaa saako bensaa ja ilmaa jne kunnolla.[/quote]

Pitänee viedä huoltamolle ihmeteltäväksi sitten keväällä. Mites noita voisi itse tsekata, bensan ja ilmanvirtausta tai sytytyspuolta?

Vanhemmissa autoissaha ei haittaa mittää vaikka ois 10 vuotta ilman akkua mutta uuemmissa autoissa meillä ainaki mennee opelista tietokonejärjestelmät vähä sekasi eikä radiokkaa toimi ku on joku varkaudenesto juttu siinä. Mutta tää kyllä on vissii sen ikäluokan auto etten uskois että mittää haittaa olis ku ei oo akkua ollu, mutta jossei se autosta irti otettu akku oo missään käytössä olevassa autossa kiinni niin kannattaa välillä tarkistaa että siellä on jänniteet 12 voltin nurkilla. Ei tee akulle hyvvää olla kuivana.


Ei ole orkkisradiota (tai mitään soitinta kiinni), eli se ei ole ongelma. Akun kuivumista ei tarvitse pelätä, sitä kun ei ole ollenkaan. Kun Skodan myin siitä oli akku jäätynyt, ja piti jostain akku siihen hätään kehittää joten Mondeosta nyysin.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Mikko » To Helmi 03, 2011 4:41 pm

No en kyllä ossaa sannoo miten voisi itte katella niitä. Kahtellee vaikka onko suuttimet tukossa ja missä kunnossa ilmanputsari ja mikäli ilmanputsari on kiinni jossain letkussa niin että letku ei ole mistään lytyssä tms että ilma virtaa hyvin. Sytyspuolelta nyt ei varmaan isommin voi katella.. Eiköhän ne huoltamolla ossaa löytää viat. :)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja AdsBot [Google] » Pe Helmi 04, 2011 8:04 am

[quote=""Thaumiel_Nerub""]
[quote=""Cosworth""]
[quote=""Thaumiel_Nerub""]
Sitten maalaamisesta. Maalasin syksyllä ekan kerroksen, millä paperilla kannattaa hiota ennen toista maalikerrosta?
[/quote]
Riippuu ihan siitä, mitä maalia olet vedelleyt. Ja oliko sprayta vaiko ruiskukamaa?
[/quote]

Kilikolia.
[/quote]
Kilikolia ei parane juur karheemmalla kun 400 hiota. Karhunkieli vois olla mattaukseen kaiken paree.
Sulta varmaan häviää kipinä siitä jos 4500-5000rpm:n kohalla loppuu meno.
Viimeksi muokannut AdsBot [Google] päivämäärä Pe Helmi 04, 2011 8:06 am, muokattu yhteensä 1 kerran
AdsBot [Google]
Rekisteröityneet
 
Viestit: 271
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2015 9:38 pm

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Huhti 06, 2011 4:38 am

Alkaa kevät edetä sitä tahtia, että pian pääsee takapuskurin maalaamaan ja mallaamaan takaisin kiinni. Sitä odotellessa. Pitää myös akku ostaa. Skodasta oli akku jäätynyt kun sen myin, niin piti jostain äkkiä akku siihen kehitellä ja Mondeosta nyysin.

Alkaa lumet olla sen verran sulaneet, että akun kun laittaa voisi kierroksen ajaa ja katsoa missä kondiksessa on auto talven jälkeen. Samalla voisi perushuoltoon viedä, eli öljyt vaihtaa ja muutenkin käydä vähän läpi.

Viimeksi kun ajoin, kierrokset taisi hyytyä sinne 5000 nurkille, eli sekin pitää samalla huoltoasemalla selvittää.

Tästä vielä kun ilmat paranee, ainakin seuraavaa projektia tiedossa:

- Akun osto
- Perushuolto ja tarkistus sekä kierrosten hyytymisen selvittäminen
- Takapuskurin kiinnittäminen ja maalaaminen
- Sisustan putsaaminen (pölyt, karvat, oli käyttis niin nuhraantunut vaikkei pilalla)
- Takaikkunaan Carenthusiasm tarra
- Sivupeilit vaihtoon (on ostettu, asennus vaatinee lasikuitua että sopii)

Sitten ne, mitkä vaativat rahaa:

- Soitin (myin kaverille) ja subbari(t) sekä ehkä toinen akku pyöräkoteloon takaluukkuun
- Takaikkunan kalvo. Ei se paljoa maksa, mutta se työ
- Luomet olisi kiva saada. En tiedä, pitääkö teettää vai ostaa valmiina. Teettämällä saisi sellaiset, kuin haluaa
- Konepellin skuuppi. Työstä jo sovittu, ei tarvitse kuin sopia päivä. Sen jälkeen konepellin maalaaminen musta-vihreäksi tietysti

Sitten suunnitteluasteella olevat, mitkä vaativat enemmän rahaa:

- Tonttiin. Enää sillä ei ole väliä, kun kesä auto
- Isommat vanteet olisi kiva saada
- Kuppipenkit eteen
- Väriä sisältä olisi kiva vaihtaa... penkin päälliset, ovipahvien päällystys, kattopahvin värjäys, hattuhyllyn päällystys sekä kojelaudan värjäys. Vähän vielä mietintäasteella, että miten tuon toteuttaa
- Pakoputken päät. 250 euroo kipale ja niitä tarttis kaksi
- Lastu ollut pitkään unelmissa, mutta hirveän kalliita

Sitten yksi asia mikä harmittaa on se, että vaikka tuossa nyt on yksi äänenvaimennin, se on hiljaisempi kuin takapöntöllä. Ennen oli yksi äänenvaimennin, eli takapönttö. Nyt ei ole takapönttöjä ollenkaan, vain äänäri (Simons) keskellä autoa. Kuitenkin katalysaattorista eteenpäin on putkisto haaraan asti paksua, vain päät ohuemmat. Miksi suhteellisen hiljainen? Tai voi olla, että kun fartcannoniin tottui niin tuo tuntuu hiljaisemmalta. Toisaalta, ääni on huomattavasti matalempi ja pehmeämpi nyt, eli voi kuulostaa silti kauniimmalta. Pitänee kaasutella ja kuulostella näin talven jälkeen uudelleen.

Onhan taas tuota listaa, mitä pitäisi tehdä. Saisi vain aikaa ja jaksamista ja myös rahaa. Ei tuossa tosin paljon ole sellaista, ja osan silti joudun teettämään enemmän tai vähemmän (takapuskuriin tarvitsen apua, konepellin teetän, mahdollisesti sivupeileihin tarvitsen apua...)

Ja sitten se maalaaminen. Pitää hiota ja vetää lisää pintaa... Saa nähdä, pissinkö koko urakan ja joudun viemään loppu peleissä kuitenkin ihan ammattimaalarille. Myös pitäisi etupuskuriin pistää uutta maskiverkkoa, vanha kärsinyt sen verran. Ja takapuskuriin tietysti, mutta vasta kun on saanut pakoputken päät. Myös maski pitäisi muokata uudelleen, tällä hetkellä aika sekunda B.

Jostain pitäisi saada myös takavalot. Leimasetä ei noista tummennetuista pitänyt ja korjauskehotuksella mennään. Joko ostan käytettynä vakiot ja laitan kiinni leimaamisen ajaksi, tai sitten jos jostain löytyy valmiiksi tummennetut. Sopii paremmin kuin erikoismalliset mielestäni.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Leksa » To Huhti 07, 2011 2:40 am

[quote=""Thaumiel_Nerub""]

Sitten suunnitteluasteella olevat, mitkä vaativat enemmän rahaa:

- Pakoputken päät. 250 euroo kipale ja niitä tarttis kaksi
- Lastu ollut pitkään unelmissa, mutta hirveän kalliita

[/quote]

Mistäs tömmoset pakoputken PÄÄT löysit? Tuohon hintaanhan saa jo rosterisen äänenvaimentimen. Meilläpäin ainakin paikallisessa autotarvikeliikkeessä putkenpäät on suurinpiirtein ollu jotain 10-30e luokkaa??

Lastu ei välttämättä ole viisas ostos mondeoon. Tehoa tulee lisää korkeintaan n. 7hp, mikä ei tunnu vielä kauheasti. Laita viritysnokat? Vaikuttaa jo enenmmälti, mutta vaatii koneen aukaisun.
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Huhti 07, 2011 4:25 am

Viritysnokat kuulostaa... hyvältä  ;D Mitäs sellaiset maksaa? Mistä niitä saa? Pahoittelut, olen näissä hommissa vielä ulapalla. Moottorin aukaisu ei välttämättä haittaa, koska huoltomies jeesaa. Sitä en tiedä mitä maksaa, mutta tähän asti ihan edullisesti olen huollattanut kun on kaverin kaveri.

Onhan noita halpoja putken päitä kyllä olemassa, mutta kun ne mitkä silmää miellyttää on tuota hintaluokkaa. Onhan nuo kyllä ihan ökykalliit kyllä. Ehkä aluksi tyydyn edullisempiin, koska ei nuokaan kovin hienot ole nyt.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Mikko » To Huhti 07, 2011 5:45 am

Muun muassa tästä: http://www.kentcams.com/ ja tästä: http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product_nav.php?type=C&cat=CM&man=8 vaatii vaan sen että pittää kahtoo että tullee oikeesee konneeseen ku mondeoonki saanu aika monttaa vaihtoehtoo.. Mulla makso sierraan burtonin järettömän kiriä nokka 200⬠jota en oo vielä saanu kiinni tuohon sierraan, mutta nokilla muutettaan venttiilien aukioloaikoja, ja missä vaiheessa ne aukee ja menee kiinni sekä miten paljon ovat auki. Jos laitat kauhian kiriän nokan niinku minä, niin ei toimi kunnolla ennää tyhjäkäynnillä ja kauhea ajaa matalilla kierroksilla, mutta yläkierroksille tulee huomattavasti tehoa. (minun nokan käyttöalue on 4500-8500rpm) Sierraan varmaan on lisäksi halvemmat nokat todennäkösesti kun sen verta paljon niitä tuntuu porukka ostelevan.. Moottorin aukasua nuo ei muuten vaadi mutta kansi pitää aukasta ja yleensä ottaa poissa koneesta että saa nokan vaihettua. Jottain sellasta loivempaa vääntönokkaa joka on tarkoitettu katukäyttöön suosittelisin. :)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Huhti 08, 2011 4:48 am

Tällainen lista löytyi Kent Performance Camsista:

Part No. PartType Description Manufacturer Make/Model Engine Size
CB10 Cam Belt Ford Mondeo: 1.8 Zetec
FZ1801 Camshaft Sports Ford Mondeo: 1.8 Zetec
FZ1802 Camshaft Sports ' R ' Ford Mondeo: 1.8 Zetec
FZ2002 Camshaft Supersports Ford Mondeo: 1.8 Zetec
FZ2003 Camshaft Supersport ' R ' Ford Mondeo: 1.8 Zetec
FZ2004 Camshaft Race Ford Mondeo: 1.8 Zetec
CF52 Cam Follower Hydraulic Cam Follower Ford Mondeo: 1.8 Zetec
CF56 Cam Follower Mechanical Cam Follower Ford Mondeo: 1.8 Zetec
CF57 Cam Follower Ford Mondeo: 1.8 Zetec
BEB-17/8 Conrod Bolt Torque 25 lb/ft with ARP lube Ford Mondeo: 1.8 Zetec
HSFX02 Head Stud Kit Torque 60 lb/ft with ARP lube Ford Mondeo: 1.8 Zetec
MSFZ04 Main Stud Kit Torque 75 lb/ft with ARP lube Ford Mondeo: 1.8 Zetec
VK384Z1H Power Boost Valve Ford Mondeo: 1.8 Zetec
VS46 Valve Spring Single Ford Mondeo: 1.8 Zetec
VS34 Valve Spring Double Ford Mondeo: 1.8 Zetec
VSK11P Valve Spring Kit Single Groove Valve Ford Mondeo: 1.8 Zetec
VSK18P Valve Spring Kit Triple Groove Valve Ford Mondeo: 1.8 Zetec
VR19 Valve Spring Retainer Triple Groove Valve Ford Mondeo: 1.8 Zetec
VR14 Valve Spring Retainer Single Groove Valve Alloy Ford Mondeo: 1.8 Zetec
VRT11 Valve Spring Retainer Single Groove Valve Ford Mondeo: 1.8 Zetec
VRT18 Valve Spring Retainer Triple Groove Valve Titanium Ford Mondeo: 1.8 Zetec
S38 Valve Stem Oil Seals For use with VG16 Ford Mondeo: 1.8 Zetec
FZ1801K Performance Kit Sports Ford Mondeo: 1.8 Zetec
CA59 Pulley Alloy Ford Mondeo: 1.8 Zetec

Menee rivit vähän sekaisin, mutta toivottavasti tuosta jotain selvää saa. 1.8i koneella tuo on 16V... Olikohan Zetec? Ei muista yhtään, mutta se kait lukee kannen päällä? Englantia muuten osaan, mutta enkuksi osan nimet on suurta kysymysmerkkiä...

Piper Camsista tämä oikea lista?
http://www.pipercams.co.uk/pipercams/www/product_nav.php?type=C&cat=CM&man=8&engine=268
Tuo lista on ZETEC 16v 1.6 / 1.8 / 2.0 ESCORT / ORION MK 5-8 / FIESTA MK3 / MONDEO MK1
Tarkoittaako siis, että Zetec 16V 1.8 Mondeo MK1 olisi juuri minun auto?

Vissiin nuo tarvitsee muitakin osia kuin pelkästään tuon nokan? Ei ymmärrä... Tekniikka ei ole autoissa todellakaan vahvin alueeni...

Ja mitä tämä tarkoittaa:
"Moottorin aukasua nuo ei muuten vaadi mutta kansi pitää aukasta ja yleensä ottaa poissa koneesta että saa nokan vaihettua."

Ja noissa "power band" on kait ihanne kierrosluku?

Huh, tuleepa informaatiota.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Huhti 08, 2011 4:59 am

Muistaakseni ykköskopan mondeosa (mikä sullaki on) kaikki rivikonheet on jo aiemmin escorteista tuttuja zetec-konheita. Mondeoitten zetec:it pitäs myös tietääkseni olla kaikki 16V.
Eli jos sulla on 1,8 litranen bensa, niin sillon sen pitäs olla juuriki tuo Zetec 16V 1.8 Mondeo MK1.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1082
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Huhti 08, 2011 9:05 am

Nokat sijaitsevat kannessa joten venttiilikoppa pitää irrottaa sekä vanha nokka sen alta. Sitä tarkoitin, mutta esim sierrassa joutuu ottamaan kannen pois jos suosiolla vaihtaa nokan mutta saa sen kuulemma väkisinki jotenkute survottua etukautta. Mutta kato unohin että tässä on kone poikittain joten sulla ei tarvihe sitte kantta ottaa irti. Pelkästään venttiilikoppa ja sitten vaan nokka irti, on ylleensä muutamalla pultilla kiinni. Suosittelen tietenki nokan laakeritki vaihtammaan samalla. Venttiilinostimet kannattaa kanssa vaihtaa kun nokan vaihtaa, muuten ne kuluttaa sen nokan paskaksi aika nopiaa.

Tarkotitko tuota sinun osalistaas että et tiiä mitä mikäki meinaa? Nokka-akseliha on englanniksi camshaft joten sellasta nimeä kannattaa silmäillä.  Power band meinaa sitä kierroslukua jolle ne nokat on suunniteltu toimimaan parhaiten. Eli antamaan tehoa parhaiten. Jos se on kovin korkealla ni on todella kauhea ajaa matalilla kierroksilla esim katuliikenteessä.

E: Semmonen vielä unohtu että en tiiä huomasitko tuolta piper camsin sivuilta että kaksi kireintä nokkaa vaativat kovat seuraajat, kun ensimmäiset kolme toimivat hydraulisilla nostimilla. Löytyy kohdasta Valve Clearance=venttiilivälys. Siellä jos lukkee hydraulic ni sitten on hydraylisille nostimille, mutta jossei lue sitä nin sitten on koville nostimille. Tuo antas kuvan että autossas ois hydrauliset nostimet, eli öljynpaine säätää aina käynnistyessä venttiilivälykset kohdilleen, mutta sitten vaikuttas myös että nuo kaksi jyrkintä piper camsin nokkaa vaativat kovien seuraajien vaihdon, mutta muutenkaan en itse niitä laittaisi huonon alakierrosalueen takia. Kent Camsin hakusivulta saa näköjään myös klikattua categoryksi camshaftin. Sen ku nappaat niin on helpompi nokkia katella kun ei tarvihe muitten joukosta etsiä. :)
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä Pe Huhti 08, 2011 3:52 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Huhti 08, 2011 1:12 pm

Kiitos kun jaksoit nähdä vaivaa vastata. Alkoi homma selkiimään. Pakko antaa +
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Touko 06, 2011 12:52 pm

Se akku, mistä kyseli voiko ladata. Latasin silloin. Olisiko jo pari viikkoa sitten, sen jälkeen se on tuossa talon nurkalla seissyt. Heitin juuri Mondeoon kiinni, ja auto lähti heti avaimesta käyntiin ^_^ Hiukkan kaasuttelua, ja pihalla ajelin. Ei nyi, kone käy tasaisesti. Ainoa, että renkaita kun kääntää kuuluu natinaa... Taitaa olla jumissa? Ja ohjaustehostin on.
Vaikka seissyt syksystä koko talven, käy ja kukkuu!
Hirveä himo maalata ees pohjat tuohon takapuskuttimeen ja ottaa ajoon, että pääsee pienen lenkin tekemään. Pitäisi edelleen saada vain se takapuskuri kiinni tuohon... Jäänyt saamattomuuden takia asentamatta, kun itse ei osaa yrittää. Ja vaikka rahaa tunkee tyypeille, kukaan ei tule. Noh, jos se siitä sitten suttaantuu vielä.

Mutta tyytyväinen olen. Toimii. Tarttee vielä kun ajoon ottaa käydä huoltiksella tarkistuttamassa, että kaikki on ok.

Kesä tulee  :-*
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Touko 06, 2011 1:58 pm

Mistä se natina kuuluu? Voihan se olla että joku nivel on vähän jämähtänyt, mutta kannattaa seki tarkistaa ettei mittään isompaa ole..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Touko 06, 2011 2:15 pm

Eturenkaiden jostain. Olihan tuossa käsijarrukin jämähtänyt :) Talven oli ollut käkkä päällä, vaikkei olisi tarvinnut. Piti hiukan nytkyttää, että antoi periksi "lukosta".
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Touko 06, 2011 2:52 pm

Kuuluko se vauhissa vai paikallaan käännellessä? Joku nivelhä se on aika varmasti mikä natisee.. On mulla joskus jouset natissu mutta ne nyt ei kääntymissee isommin pitäs vaikuttaa.. ::) Toivottavasti ei vaijeri oo venyny isommin ku talven ollu kiriällä..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Touko 06, 2011 11:19 pm

Ei se liikkuminen natinaan vaikuta, vaan renkaiden kääntäminen.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 07, 2011 9:38 am

No nii mutta mietin että voiko se tulla jostain vetarista pyöriessä ja kääntyessä tai jottai sinneppäi, emmä tiiä mitä oon eileillalla väsyneenä ajatellu.. :D
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Touko 16, 2011 3:39 pm

Tankilla kävin. Puoltaa niin maan pirusti oikealla.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 16, 2011 5:09 pm

Puoltaako jarrutettaessa vai normaalissa matka-ajossa? Jarrutettaessa jos puoltaa ni sillo jarrut toimii epätasasesti.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Touko 16, 2011 7:40 pm

Normaalissa ajossa puoltaa. No, tietää mihin rahaa alkaa laittaa.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Ford Mondeo

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 16, 2011 7:54 pm

Netistä googlettelin erilaisia ratkasuja tuohon ja vastaan tullu ainaki seuraavia ongelmia: iskareissa puolieroa (toinen rikki), toiselta puolelta jarrut hieman jumissa ja sen takia puoltaa, aurauskulmat huonot, jousi kuoleentunut tai poikki, etupyörän tukivarsi taipunut, etupyörän laakeri vioittunut, epätasaisesti kuluneet eturenkaat, toisen etupyörän laakeri liian kireällä, tukivarsi tai pystytuki taipunut, runko solmussa, puslat, pallonivelet, raidetankojen päät tai pyöräkulmat on väärät. Tälläsiä veikkauksia löyty googlella, joten eiku tarkistelemaan! :)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 2 vierailijaa