Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » La Huhti 16, 2011 9:53 pm

Tässäpä kuva vanteesta: Kuva Pimmeessä otettu ni huono mutta tollaset tuli vaihettua alle viikko sitten ja tässä kuvassa renkaanvaihto meneillään: Kuva
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 25, 2011 4:47 pm

Sellasta tapahtunu nytten, että mutkassa ku kääntyy oikei voimakkaasti niin menee öljyä pakosarjan päälle joka palaa ja tulee sinisenä savuna ohjaamoon. Vissiin venakopan tiiviste menny? ??? Sylinterikannen etuosa ja takaosa on aivan märkiä, keskikohta kuiva.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja pimeämies » Ke Touko 25, 2011 5:29 pm

[quote=""Mikko""]
Sellasta tapahtunu nytten, että mutkassa ku kääntyy oikei voimakkaasti niin menee öljyä pakosarjan päälle joka palaa ja tulee sinisenä savuna ohjaamoon. Vissiin venakopan tiiviste menny? ??? Sylinterikannen etuosa ja takaosa on aivan märkiä, keskikohta kuiva.
[/quote] aika varmasti on mennyt tai sit pultit on löystynyt
Avatar
pimeämies
Rekisteröityneet
 
Viestit: 68
Liittynyt: Pe Huhti 01, 2011 9:09 pm
Paikkakunta: salahmi

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Touko 26, 2011 6:33 am

Lienee sama vaihtaa se tiiviste, jos se kuiten on jo vanha. Sitten häätyy vaan muistaa kiriä tasasesti (siihen oli joku kirimisjärjestysohjekki, mulla on korjauskirja josta löytynee).
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1082
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » To Touko 26, 2011 11:07 am

Nii ja nuita tiivisteitä on vuosien varrella kertynykki kaapit täytee ni ei tartte ees ostaa uutta.. ::) Oishan se toisaalta mahollista että pulttiki vaan löysällä mutta ku ne on jo monta vuotta ollu kiriällä ni en usko että olisivat löystynneet ellei joku ole käyny yön aikana ruuvailemassa.. Ei oo tiivistettä kuitenkaa vaihettu moniin vuosiin, joten sehä menis siinä näppärästi, kauaaha siinä ei aikaa mene :)

On tullu tuo kiristäminenki tutuksi, jostai golffista joskus tuli väännettyä venttiilikoppa solmuun ku ajattelin että vuoto ois loppunu ku "vähä" kiristää ekstraa.. :-[ No uutta venakoppaa ostaessa tuli kyllä opittua että ei sovi vääntää hampaat irvessä.. ::) Mullaki on korjauskirja (täähä on oltava jokaisen sierramiehen hyllyssä!!), mutta lyhesti sanottunaha se mennee silleen että keskeltä alottaa kiristämisen ja sitten siitä päätyihin päin. Tälleen olen ainaki monet kymmenet kerrat tähän asti eri sierroista kiristelly ja hyvin on toiminu, venakopat pysyny suorina ja öljyt sisällä. :)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » To Kesä 09, 2011 2:24 pm

No nyt on venttiilikopan tiiviste vaihettu ja hyvin pitää öljyt sisällään, tuli vaihettua kirkkaat etuvilkutkin kun löyty sillonku tuohon -88 sierraan etin etu-umpiota. Mittään sähköhommia ei vielä jaksanu alkaa tekemmään ku on nii järettömän kuuma tuolla pihalla..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Heinä 25, 2011 9:33 pm

Nyt on kojelauta lähes purettu, ainut ongelma on että en saa ehjänä otettua lämmityslaitteen vaijereita irti? Vinkkejä? Sitten pääsisi jo näkemään kunnolla johtoniput. Nyt kun muu on kojelaudasta purettu niin näkyy kyllä että miksi ainakaan radio ei olisi toiminut jos tässä sellanen ois, on nimittäi nii pöljästi tehtyjä liitoksia että ei niitä voi kutsua liitoksiksi, pelkästään karvaperseiksi... ::)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » To Heinä 28, 2011 7:52 am

Piheillä painelemalla ja vitkuttelemalla sain tulemaan "nypyn" yli nuo lämmityslaitteen vaijerit, nyt on kojelauta irti, ja selvitetty sähkökaavioista missä johdossa todennäköisesti vika sijaitsee, enää on jäljellä sen johdon kaivaminen johtonipusta.

Johto jota epäilen on sulakkeelta nro. 18 tuleva mustakeltapunainen johto, joka menee puhaltimen kytkimen napaan nro. 4. Päättelen näin koska tuo sulake on se joka aina palaa, puhallin pyörii ja kytkin toimii normaalisti, joten kun mikään muu ei ole sulanut kuin sulake, niin on vian oltava tuossa johdossa sulakkeen ja kytkimen välillä. Toivottaan että en ny iha hukassa ois..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Elo 01, 2011 12:15 am

Vika pitäs ny olla jotakuinki korjattu, pittää vielä testata mitä se sannoo. Ehjää hanskalokeron luukkua en löytäny tähän ku huomasin että tuo ylimääränen kojelaudan alaosa (88 sierrasta) on aivan erilainen kuin 89:ssä. Huomasin sitten että myös muissa 88 vuoden sierroissa kojelaudan alaosa on aivan erilainen kuin 89:ssä. 88:ssa kojelaudassa on ns. extra rivi ja laidoissa ritiliköt johon oli asennettu kaiuttimet, hanskalokeroki pienempi.. ???

No nyt mietin että laitanko tuon alaosan tähän vai etinkö jostain ehjän luukun tuohon "vanhaan". Tuossa ylimääräsessä alaosassa on kyllä joitain reikiä yms käytön jälkiä, joten tämä paikallaan ollut olis siistimpi, mutta siihen pitäs hankkia se luukku sitten jostain, tiedän kyllä mistä vois löytyä jos jonkinäköstä, mutta en ole vielä tullut kyselleeksi mistään tuota luukkua..

Mietin myös jos tähän asentas nuo "ylimääräset" ovet, sais sähkölasit, mutta sitte pitäs auto saaha maalattua koska ovista tulis siniset, ja ennestään jo tämän auton valkonen konepelti ei sovi yhtään muuten punaseen sierraan.. ::)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Elo 01, 2011 4:50 am

Onko siinä -88 sierran sisustassa musta mittarin ympärysmuovi ja -89:ssä harmaa? Seki on minusta muuttunu josaki vaiheessa nuin. Huomasin kerran että välilä n. 88 - 91 ovien lukon käyttömekanismi (oven sispuolen avusvivun ja lukon välillä) on muuttunu tankokäyttösestä vaijerikäyttöseksi, ja osat ei ole siis vahtokelposia keskenhään.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1082
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Elo 01, 2011 5:41 am

89:ssä oli mittariston ympärys musta, muistaakseni myös -88:ssa on musta.

Hyvä tiettää kyllä tuoki muutos jos lukkoja vaihtellee.. :),

Edit: Kaikissa minun sierroissa näyttää olevan musta mittarinympärys.
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä Ma Elo 01, 2011 9:51 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ti Elo 02, 2011 4:50 am

Ok. No sitten son varhmaan tullu siinä 90 - 91 harmaaksi (tai siis kojelauvan väriseksi, eli harmaala sisustala harmaaksi ja mustala mustaksi). Ja sitten 91 - 92 se on muuttunu ihan kokohnaan erilaiseksi.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1082
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Elo 22, 2011 3:14 pm

Tupakansytyttimestä ei saanut mitään ulos kun oli liitin vähän kärähtäny:

Kuva

tälläsiä hienoja radiopiuhoja löyty kojelaudan sisältä:

Kuva Kuva

Ja näitä "liitoksia" riitti..:

Kuva

Nyt tämä auto odottaa vain kojelaudan kasausta ja jos vetäis sitä ennen uudet radion ja kaiuttimien piuhat tuonne kojelaudan alle jos joskus kaiuttimet ja radion innostuu asentamaan. :)

EDIT: Siistin viestin vähän nätimmäksi. T. Leksa :)
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä Ti Elo 23, 2011 5:36 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Marras 01, 2011 4:30 pm

Jees, kojelauta kasattu ja sähköt hävinny mittaristosta, pitää katella menikö liitin edes kunnolla paikalleen kun vähän kiireellä tuli nakattua paikoilleen... :( No, mutta kone ainakin toimii muuten mutta kansi nakuttaa, käy kuitenki todella siististi ja tasasesti. :P Ois tämä tarkotus tuua talliin ku pari muuta autoa saa ensin liikenteeseen, kaikenlaista pikkuvikkaa pitäs korjailla, kehtaa näin kylmillä ilmoilla pihalla enää rassata ku mikään pakko ole.. Vaikka onhan tuo talli aivan järkyttävän pieni, mutta kyllä sinne sierra justiinsa mahtuu ja lämmintä on. :)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Sierra -89 2.0 ohc sedan laseri

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Joulu 23, 2015 11:04 pm

Auto katsastettu ja oli talven 2014-2015 ajossa. Kaikenlaista tuli rempattua ennen tätä, mitä kaikkea en enää oikein muista. Ajot pysähtyi konerikkoon. Moottorin lohkolämppäri ei toiminut jostain syystä (piuhat ok, vastus rikki?), jolloin kylmäkäynnistykset tekivät vähän hallaa. Meni yleensä noin 20 sekuntia käyntiinlähtemisen jälkeen, että öljynpainevalo sammui kun pakkasta oli noin 25 astetta. Tämähän ei hyvää tietenkään tehnyt. Kaiken kruunasi se, että nauttiessa lumikeleistä kytkin hajosi, osa kitkapinnasta irtosi, joka väänsi kytkinasetelman kieroon, jonka takia kytkin ei enää irroittanut. Vaihdoin sitten toisen valmiiksi rempatun moottorin, joka oli pukissa seisonut pari-kolme tms. vuotta, jossa oli uusi kytkin, laakerit, öljypumppu putkineen jne. sekä toimiva lohkolämppäri (tämä on -08 kiinnileikannut harmaan -86 Sierran moottori, josta meni kampiakseli, joka uusittu). Vaihdon tein joskus helmikuussa 2015, sankan lumipyryn aikaan pihalla. Käynnistettäessä ongelmaksi koitui moottoriin satanut lumi (lunta kun tuli senttitolkulla illan aikana), sekä öljypumpun ja putkistojen tyhjyys. Käynnistettäessä moottori ei jaksanut pumpata öljyä öljypohjasta, kun pumppu ja putket olivat tyhjillään. Tämän vuoksi ei öljy kiertänyt moottorissa. Kun olin syyn saanut selville, oli jo liian myöhäistä, uudet laakerit olivat menneet jo aivan piloille. Lisäksi asiaa ei varmasti auttanut se, että öljyt olivat vaaleanruskeat, sillä lunta oli satanut runsaasti moottoriin, kun asensin lohkoa ilman kantta paikoilleen lumipyryssä ja kaikki tämä lumi oli sulanut vedeksi.

Nostin moottorin uudelleen ylös, vaihdoin uudelleen kampiakselin ja kierokankien laakerit, kaikki tiivisteet, stefat jne. ja laskin moottorin takaisin paikoilleen. Samalla pumppasin tippakannulla öljyä öljynimuputkeen, sekä suodattimen liitoksesta öljypumppuun päin. Tämän ansiosta moottori nosti heti ensikäynnistyksellä kunnolliset öljypaineet. Ikävä kyllä myös kansi oli mennyt, jota en aikasemmin hoksannut ajatella, sillä alakerta kolkatti niin voimakkaasti ettei kantta kuullut. Kyseessä oli tällöin lomaviikko (olisiko ollut maaliskuun loppupuolta kenties?), eikä laakereita voinut vaihdattaa. Laakereitakaan ei saanut, enkä niitä olisi itse voinut vaihtaa, sillä silloin ei vielä ollut prässiä, eikä ohc:n laakeripukit huhupuheiden mukaan kestä laakereiden irroittamista lyömällä (kuulemma murtuvat poikki kun ovat niin heikot). Tämän jälkeen auto jäi seisomaan pihan perälle, ja on siinä vieläkin. Suunnitelmia autolle on, jotka sisältävät moottorin vaihdon pois ohc:stä ja 4:stä sylinteristä, mutta toistaiseksi rahan ja ajan takia ei ole voinut suunnitelmia toteuttaa. Auto on muuten täysin toimivassa kunnossa, ei ole merkittäviä ruosteita, sähköt toimii ja kaikki pelittää, mitä nyt kannesta on laakerit menneet. Autosta saa pienellä vaivalla ajokuntoisen, mutta ei ole ollut tarvetta joten tarkoituksena on rakentaa sitä hieman, harrasteauto kun on. Tästä tulee jatkossa kuulumaan toki, mutta siihen voi nykyisten projektien vuoksi mennä tovi jos toinenkin.

Edit---
Tosiaan, tuli vaihdettua eteen 28mm vakaaja sekä vaihdettua kaikki etupään puslat pehmeiksi Rallyracen polyuretaanipusliksi. Tuli todella hyvä tämän jälkeen, napakka kuin mikä kääntymään!
Autosta myös tein ajotilatutkimuksen yhtä kurssia varten, jossa auton teho mitattiin Rototestin alustadynamometrillä. Tulos oli parhaillaan huimat 66,8 kW @ 5270 rpm ja 145,6 Nm @ 2430 rpm (huom, pyörältä mitattuja, joten sisältää voimansiirron häviöt). Väännön määrä ja alhaisuus yllätti todellisesti verraten Fordin ilmoittamiin lukemiin... Tuloksiin on kuitenkin vaikuttanut se, ettei kaasutin ollut kiinni. Kaksi mutteria puuttui kokonaan, yksi oli puolivälissä kierrettä (eikä edes koskenut kaasariin) ja viimeinen oli sormikireydellä. Jostain syystä auto haisi paikallaan bensalle ja söi 16 litraa satkulle kaupunkiajossa... :clap: Tämä tuli huomattua vasta moottoria irrotettaessa, kun nojasin kaasariin, ja se liikkui....
Autosta määritettiin kokeellisesti myös ilmanvastuskerroin ja vierintävastuskerroin, keulan pinta-ala oltettiin valmistajan ilmoittamana arvona. Ilmanvastus oli sama kuin Fordin ilmoittama, eli 0,34 ja vierintävastus oli 0,02. Autossa oli eri perävälitys kuin muissa Sierroissa, mitä minulla oli ollut tuohon asti, kierrosnoppeus oli paljon alempi samassa nopeudessa kuin toisessa "samanlaisessa" Sierrassa. Tämä määritettiin dynamometrissä moottorin kierrosnopeuden mukaan arvoon 3,38:1. En muista enää missä Sierran malleissa Ford tätä välitystä käytti, mutta sellainen tässä on.

Tuli siinä sitten laskettua, ettei tällä autolla voi ajaa yli 80 km/h nopeutta 20% ylämäessä ja että huippunopeus saavutetaan jokaisella minun Sierralla vaihteella 4. Vitosen huippunopeus on paljon hitaampi pienemmän vetovoiman takia. Tuli myös määritettyä, että huippunopeus nelosella (tämä sierra tällä perävälityksellä mittaushetkellä) (180,2 km/h) saavutetaan 61 sekunnin ja 2248 metrin kohdalla vaihteen vaihtoon menevä aika (vaihteesta riippuen 0,5-0,8 s) huomioiden. 100 km/h nopeus saavutetaan optimaalisella vaihteen käytöllä vaihtoaika huomioiden 12,5 sekunnin ja 197 metrin kohdalla, jos lämpötila on -0,3 astetta ja ilmanpaine 1030,6 hPa. 3,14:1 perävälityksellä huippunopeus tippu nelosvaihteella muistaakseni johonkin noin 168 km/h tietämille ja vitosvaihteen huippunopeus noin 160 km/h tietämille jos tie on täysin tasainen.

Eikä jaksanu pyörittää dynoa yli 3000 rpm nelosvaihteella :D . Piti kolmosella penkittää että penkki pyöri..... Penkki kun on mitoitettu hieman rankemmille kamppeille, siellä kun 1-divarin rallicrossautoja pääasiassa pyörii kaikkine 600 hevosvoimineen.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa