Seat Cordoba 2.0i 16v

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Seat Cordoba 2.0i 16v

ViestiKirjoittaja mrannikko » Ke Loka 20, 2010 9:58 pm

Elikkä tuollainen on tullut omistettua miltei 3 vuotta. Seat Cordobaa löytyy varmasti pilvin pimein joka kylästä mutta tämmöinen on monelle varmasti hieman harvinaisempi näky. Koko nimihirvitys on Seat Cordoba SX Coupe 2d Gti!! Itse olen kutsunut sitä SäXä:nä!

Tosiaan aikoinaan rupesi hieman kaasujalkaa kutittaan ja eräs vanha työkaveri rupesi kaupittelemaan minulle tätä hoppaa. Hieman naureskelin että mitähän tuo kaveri on tyrkyttämässä kun ei oikeastaan mitään tietoa löytynyt googlella. No kävin katsomassa hieman epäillen ja tulihan tuota sitten koeajollakin. Imetytti vähäiset kilometrit ja hieman ränsistynyt olemus. Hieman mietitytti myös varaosien saatavuus. Viikon pähkäilyn jälkeen SäXä löysi kodin pihastani.

http://i509.photobucket.com/albums/s334/mrannikko/Projektit/Seat/Ostohetkell.jpg

Saman tien tuli jo suunniteltua ehostusta ja muistaakseni meni pari kuukautta ja SäXä sai uutta osaa ja maalia niskaansa. Tosin lopputulos oli katastrofi kun vanha panssari vaha teki kepposet ja pinnasta tuli hirveä! Vaikkakin pinnat pestiin huolella, hiottiin ja taas pestiin vaha ei liuonnut ja teki silikonirakkoa maalipinnan täyteen. Vasta hieman myöhemmin löysin papereista kuiitin vahauksen suorittamisesta.

http://i509.photobucket.com/albums/s334/mrannikko/Projektit/Seat/Maalauksenjlkeen.jpg
http://i509.photobucket.com/albums/s334/mrannikko/Projektit/Seat/Corbansivu-1.jpg

Sitten iski pieni näyttämisen halu muutamalle maalipinnasta piruilevalle työkaverille kun eräs iltavuoro oli autossa liimattuna noin 200kpl maalipinnan tarkastus lappua!  :D Kesä meni suunnitellen ja väriä miettien. Ja hieman SCF.n ratapäivillä pyörien. Ajellessa tuli huomattua että SäXä on varsin nopea peli kunnollisella rata-alustalla ja Ahvenistolla tuli paiskottua hieman liikaakin. Sillä seurauksella että puskuri ja pohjapanssari särkyi kun jouduin valitsemaan kaiteen tai hiekka bunkkerin Tarun mutkassa. Sitten hommailtiin taas uutta osaa kuten helmat ja puskuri. Värinä päätin pitää keltaisen ja maalit hommasin Saksasta Star Paintiltä. Väri oli Rageous Colors linjan Sun Yellow. Todella hieno ja sopiva väri tuohon koppaan. Suoraan auringossa kultaan hohkaava väri ja taas pimeässä väri taittaa vihreästä oranssiin. Siis tämä väri on nimenomaan efektiväri.

http://i509.photobucket.com/albums/s334/mrannikko/Projektit/Seat/Valokuva-0002.jpg
http://i509.photobucket.com/albums/s334/mrannikko/Projektit/Seat/Valokuva-0006.jpg
ja valmiina Kiikalan kentällä WV Open Air tapahtumassa.
http://i509.photobucket.com/albums/s334/mrannikko/Projektit/Seat/VW_Open_076.jpg
ja taas Ahvenistoa kuluttamassa.
http://i509.photobucket.com/albums/s334/mrannikko/Projektit/Seat/Ahvenisto.jpg
http://i509.photobucket.com/albums/s334/mrannikko/Projektit/Seat/SX.jpg

Itse olen pyrkinyt tekemään kaiken itse. Huolloista, koritöistä aina maalaukseen. Ja viimeisin suurempi operaatio oli putkiston teko Y-haaralta loppuun asti.
Avatar
mrannikko
Rekisteröityneet
 
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 10:27 am
Paikkakunta: Järvelä

Vs: Seat Cordoba 2.0i 16v

ViestiKirjoittaja HEka-- » To Loka 21, 2010 11:56 am

Näyttää yksinkertaisen hyvältä :) Väristä pidän paljon ja hyvän pinnan olet saanut. Vanteista kommentoin sen verran että ne on ehkä hieman liiankin yksinkertaiset tai tylsät. Mutta kalliitahan mokomat on..

Millanen motti tässä sitten konepellin alla piilee? Mitä vuosimallia ja paljon on tuo vähäinen kilometrimäärä mistä mainitsit? :)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Seat Cordoba 2.0i 16v

ViestiKirjoittaja mrannikko » To Loka 21, 2010 2:35 pm

Samalla linjalla olen itse noitten vanteiden kanssa. Vanteet ja rengastus on tuossa hieman murheen kryyni. Sopivia vanteita ei oikein löydy helpolla noihin Cordoban yleisimpiinkään malliin. Helman ja takapuskurin väliin ei saa edes etusormea väliin. Joten vanteet on vain 15"-16" renkaasta riippuen. Barzettan vanteita olen tuohon haaveillut tosin nyt talveksi tuli hommattua uudet vanteet ja nastagummit.

Vuosimalli on 99 ja mittarissa oli ostohetkellä 120tkm joten ei hirveitä kilometrejä ollut vielä nähnyt. Moottorina on tuo VAG.n Golf 3 GTI.n parilitrainen ABF ja ollut siinä jo tehtaalta lähtiessään. Eli ei ole mikään tekniikan vaihto vaikka Laakkosen huoltokin sitä vahvasti epäili. Kyselivät että olenko itse tehnyt Coupen!! :D

Hevosvoimia tuosta on keräilty +200hp.n verran ja väännöt on 190Nm paikkeilla. Tosin tuolla tehdyllä putkistolla saatiin laskettua vääntöhuippua huomattavasti alemmas joten nuo mitatut eivät ole enään tarkkoja. Itseasiassa tuli vahingossa jopa hauska tehopiikki 5000rpm.tä tuonne 7500rpm.n paikkeille. Tälle ei oikein mitään järjellistä syytä löydetty. Huonoja puolia tuossa on hulvaton 12-13litran kulutus eikä muutenkaan mikään hiljainen lelu. Radalla meuhatessa on 98oktaanista terästetty vielä parilla pullolla Octane boosteria niin liika nakutus pysyy aisoissa. Tämä on jokapäiväisessä käytössä mutta rehellisesti sanottuna tekisi mieli pistää kesäautoksi harvinaisuutensa puolesta. Talvi ja suola kun ei ole mikään paras mahdollinen yhdistelmä.

Nyt on projektit tämän osalta hieman jäissä mutta suraavaksi varmaankin menee poppivehkeitten kajarit päivitykseen kun rupesi magneetteja tipahteleen koelaudasta tuossa muutama kuukausi sitten. :D
Avatar
mrannikko
Rekisteröityneet
 
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 10:27 am
Paikkakunta: Järvelä

Vs: Seat Cordoba 2.0i 16v

ViestiKirjoittaja Leksa » To Loka 21, 2010 4:35 pm

Mukavaa kun saatu lisää projektia foorumille, eikä auto ole yhtään pahan näköinen :) itelläki hieman pistää kyl nuo vantet silmään, vois passata ihan jotku 15" vanteet pikkukumeilla ja sopivalla et:llä, et tulis kaarien tasalle, mutta juu onhan sitä itelläkin focuksen alla koko ajan vanteet joista ei itte niin välitä :D
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Seat Cordoba 2.0i 16v

ViestiKirjoittaja mrannikko » To Maalis 31, 2011 7:25 pm

No joo... Niin kuin kirjoittelin että tämä kiesi olisi hyvä olla kesärassi. Tuli talvi ja erään iltavuoron jälkeen lumipyryssä tuli rekka vastaan ja hirveä lumipölly silmille mutkassa. Tietä arpoen vastaantulijoitten kaistalta ulos ja kiveen.

http://i509.photobucket.com/albums/s334/mrannikko/Projektit/Seat/Seat1.jpg
http://i509.photobucket.com/albums/s334/mrannikko/Projektit/Seat/Seat2.jpg

No vaikkei vauhtia ollut juuri mitään teki kivi todella pahaa jälkeä. Loppujen lopuksi lunastukseen olisi mennyt. Vauriot olivat että meni koko umpiopaketti, konepelti, puskuri, etulokari ja sisä loksu. Loppujen lopuksi huomattiin että apurunko oli myös taittunut. Muutaman ystävän kanssa järkeiltiin että jos tehtäisiin auto kuntoon ja korjaus arvio oli noin 1500⬠luokkaa. No autohan siitä taas tuli robotissa oikoen ja uusien osien kanssa mutta vielä hieman projekti kuntoinen.

Vuosi vaihtui ja uusi ongelma!!
Elikkä rupesi SäXä nykimään ja sammahtelemaan kylmänä. Ja vikaa ruvettiin etsimään kissojen ja koirien avulla. Vika löytyi sitten viimein. Impulssianturi oli kumieristyksen sisältä kärvähtänyt ja löi oikkaria. Tämä taas viimein oli aiheuttanut ECU.n tricker-väylän totaalisen hajoamisen. Uusi olisi mahdollista saada tehdasuutena ja hinta VAIN 1400⬠kahdenviikon sisään Saksasta!!

Mutta joku firma täällä pohjolan korvessa tekee noita ECU.jen korjauksia ja uskoi pystyvänsä korjaamaan sen. Ja hinta olisi vain noin 500⬠jotenka yritetään nyt vielä tätä vaihtoehtoa vaikkakin jo kolmatta viikkoa odotellaan! Vaikkakin on ollut erittäin luotettava paketti kokonaisuus niin ensinmäinen todella probleema vika!!

Tämä erikoisuus olisi tulossa myyntiin heti kun hörähtää käyntiin ja testiajot suoritettu. Osaava tekee tästä vielä näyttävän pelin helpolla! Eikä tule joka kulmalla vastaan. Itse olen kuulema ollut turhankin tarkka tämän huolloista ja muista operaatioista.

Jos tosiaan jollain heräsi mielenkiinto hieman pirteämpää vaparia kohtaan ja vielä kun kesää odotellen autokuumeet alkavat niin pistäkääpä faksia!! Mielelläni kerron lisää!! Ja pistän kyllä vieläkin tarkempia tietoja myynti palstalle kun on saatu SäXä käyntiin.

Nykyjään on autona (yllätys) Seat Cordoba Vario TDI kaksipaikkaisena pakettiautona. Tähänkin on jo projektin suunnittelu aloitettu vaimon kanssa! Väri on taas hieman erikoisempi ja keulaan tulee huomattavasti tuimempaa ilmettä kulkupuolen mukaisesti! >:(
Avatar
mrannikko
Rekisteröityneet
 
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 10:27 am
Paikkakunta: Järvelä

Vs: Seat Cordoba 2.0i 16v

ViestiKirjoittaja mrannikko » La Maalis 17, 2012 9:06 am

Tämä SäXä tuli saatettua kuntoon ja myytyä noin kuukausi sitten! Auto pääsi hyvään huomaan tuonne Mikkelin suunnille!
Avatar
mrannikko
Rekisteröityneet
 
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 10:27 am
Paikkakunta: Järvelä


Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa