Sierra -88 2.0 ohc

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Huhti 12, 2013 5:59 am

Eipäs ole (vielä) tullu vaihettua nuita takakelkan puslia, mutta listalla on.
"Pojat" meinasit että ehän sole ko käytämä sitä hallila ja puotama takakelkan alas. Sitten vanhat puslat pois ja uuvet rässilä paikoilhen. No saa sitten nähä että kuinka pitkä operaatio seki sitten on ko pääsemä siihen vaiheshen :)
No joo, on niilä "vähän" enämpi kokemusta autojen laitosta, että ei piä eppäillä.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1071
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Huhti 12, 2013 10:45 am

No voe perskele jos ne niin tiukassa on että prässiä tarttisi, saa nähä millä ne sitten saa irti kaivettua, kun itsellä ei sellaista ole.. Pakko nuo kuitenni on vaihtaa useampaankin Sierraan kun kaikki tuntuu olevan niin vaeltavia perseestään, nyt kun keulan on saanut tikkiin kallistuksenvakaajan puslien vaihdolla.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Zigu » La Huhti 13, 2013 9:04 am

[quote=""Mikko""]
vaihtaa useampaankin Sierraan kun kaikki tuntuu olevan niin vaeltavia perseestään
[/quote]

Alkoi jotenkin hymyilyttään, kun luin tuon kohdan. Taitaa olla auton ominaisuus vain  ;D ;D 8)
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » La Huhti 13, 2013 11:58 am

En usko että auton perän kuuluu hoitaa auton kääntäminen? Sen tuntee aika selvästi että takarenkaat ohjaa minne sattuu, eikä auto mene koskaan suoraan. On mulla yks Sierra mikä ei tätä tee, se on tuo -86 vuosimallin Sierra, siihen varmaan joskus puslat vaihdettu.. Perä näissä muissa tuntuu samalta miltä keula tuntui ennen puslien vaihtoa, eli auto hakee kokoajan ja renkaat menee minne sattuu. Tällöin kun oli käsijarru päällä ja eturenkaasta pukkasi taakseppäin käellä niin rengas liikkui monta senttiä auton ollessa paikallaan.. Parista Sierrasta myös katastusmies kattellut raudan kanssa nuita puslia ja nostellut kiinnikkeitä mietteliäänä, niissä isoissa runkopuslissa on ihan järetön liike, niitä voi raudalla nostaa monta senttiä ylöspäin niitä koko kiinnikkeitä ihan vaivatta, mutta silti katsastuksen aina läpäissyt.. Tämän huomaa myös tunkatessa kun kori nousee ja takakelkka pysyy paikallaan muutaman sentin matkan, joten minusta tunnustaa että on aika vaihella puslia.. :D Minulla on jossain ylimääräisenä joskus jostain purettu takakelkka, pitää siihen varmaan puslat vaihdella ja sitten nakata se vain tuon nykyisen tilalle, jos siinä hieman seisonta-aikaa säästäisi..

Putkenkannakkeen laitoin nyt paikoilleen, oli se vanha tosiaankin jo aivan järkyttävän väljä.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Zigu » La Huhti 13, 2013 4:14 pm

Ihan huumorilla postasin tuon, hyvä net on vaihtaa.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Huhti 15, 2013 5:40 am

Joo kyllähän tuo vakuttaa ajettavuuteen aika paljon varmasti, samoin ko keulaki. Sillonko mulla oli tuo kallistuksenvakaaja kiinnike löysälä, niin hääty keskittyä pitähmään auto tielä, ko seilasi koko ajan.
Työkaveri kerto kerran vaihelleensa puslia liimauspuristimen kans. Onnistu kuulemi ihan kohtuuvela. Tuo prässihän vain helpottaa toimintaa :) Ja tuo puristin/prässi siis asennusta varten. Irti net kait lähtee puukolla tms.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1071
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Huhti 15, 2013 1:49 pm

Itte olen tollasia puristellut kasaan ihan pulteilla, isot prikat ja sitten pultilla vetää puslan läpi mutterin kanssa ja kiristää niin pusla menee näppärästi paikoilleen. Onkohan  nuo miten tiukassa, eteen kun vaihdoin niin oli aivan uskomattoman tiukassa ne puslat, kun niissä oli sellainen metalliulkokuori joka oli ruostunut kiinni.. Liekköhän takana samantyyppinen setti?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Huhti 15, 2013 4:57 pm

Etupäähän on kahentyyppisiä kumipuslia: Tommoset missä on se pelti sielä välisä ja sitten täyskumiset. Ainaki net puslat mitä ostin taakse ovat kumiset. Toki niissä osassa on se metalliputki keskellä.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1071
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Huhti 16, 2013 2:16 pm

Ajattelin työntää takakelkankin täyteen polyuretaania, kun keulassa niin hyvältä tunnustaa. Mutta tämä homma lykkääntyy, nyt alkaa taas olemaan se aika kun projektit kasaantuu, tuli nimittäin huomattua että vasemman vetarin stefa vuotaa perästä öljyä ulos, lisäksi jarruputket ovat ruostuneet ja tuntuvat repivän ilmaa sisään, kun poljin menee pikkuhiljaa pehmeämmäksi vaikkei nestepinta ole vajunut.

Lisäksi pitäisi ne helmatkin hitsata ja ainakin käydä pesemässä auto, on meinaan paskanen ku mikäkin.. Tässä nyt vielä kuitenkin paljon muuta hommaa, pitää mm. HJ:n jakolaatikko vielä niputtaa, korjata akselit, rakentaa takavalon sähköt, korjata mittaristo ja käyttää Mondeosta kansikin vielä auki. Talliin ei mahdu kuin yksi auto kerrallaan..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Huhti 19, 2013 5:39 pm

No eihän se putki vieläkään pysy.. Kerran päivässä saa takaisin nostella, liekkö tuo etuputki sitten vääntää loppuputkistoa kieroon, kun siihen tuli se lambda-anturin paikka hitsattua..

Tänään aamulla, lähdin töihin ja Sierrahan se sytytti latauksen merkkivalon ja sekunti sen jälkeen koko auto pimeni, ei mitään enää missään. Tämä tapahui n. kilometrin ajon jälkeen ja kopissa tuoksahti sähkö, raikas kupari heti aamusta. Kurvasin siittä sitten s-marketin pihalle, ja eihän se auttanut kuin vaihtoehtoista kyytiä alkaa tilailemaan. Sen verta ehdin tutkailla, että akun jännite oli lähes 14 volttia, joten laturi toimi. Seuraavaksi keksin kokeilla akun kaapeleita, että olivatko ne kiinni. Hieman kun piuhaan sormi osui niin kaapeli rapsahti irti, eli johto oli siis alkanut murtumaan poikki ja lopulta viimeisetkin langat olivat palaneet. Johto oli 10 cm matkalta yksi iso koppura.

Työpäivän jälkeen lähdettiin autoa tallille hinailemaan, ja tallilla kun aloin tarkemmin tutkimaan niin selvisi että myös kaksi muuta kaapelia ovat enää muutaman säikeen varassa. Nyt on uutta kaapelia vedetty riittävän pitkä matka kolmelle eri piuhalle. Samalla loppui radion valon välkkyminen ja sisätilanpuhallinkin löysi uutta eloa taas, nyt puhaltaa tukka hulmuten. Liekkö tuo kipinäänkin vaikuttanut, kun kesti säätöjä laihemmalle ruuvata ilman että käynti huononi?

Tässä kuva rikkimenneestä kaapelista, näitä oli tosiaan pari muutakin samalla hapella:
Kuva
Ja tässä sitten uusittuna, abikoilla laitoin kun kolvi on Kajaanissa..
Kuva

Taisin myös löytää syyn miksei penkinlämmitin toimi...
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 01, 2013 4:17 pm

Jostain syystä kierroslukumittari näyttää auton ollessa sammuksissa tältä. Eli näyttää 250 rpm verran kierroksia vaikka auto on sammuksissa, mikähän tuohon oisi syynä? Ei tuolla kyllä minulle mitään väliä ole, mielenkiintosta vaan olisi tietää että miksi se nuin käyttäytyy..

Tuli kesärenkaat alle laitettua, ensin ajattelin että laitan nuo Mondeon mukana tulleet 14" aluvanteet tähän kesäksi, vaan ovat niin kauheassa kunnossa että ne pitäisi uudelleen maalata.. Sama homma se näkyy olevan näissä aikasemmin ostetuissa 15" vanteissakin... Mitäs näille nyt pitäisi tehdä? Olen kuullut että hiekkapuhallus ei olisi se optimaalisin vaihtoehto ja käsin nuita on hieman hankalempi hinkata.. Mites tuo maalaus, millasta maalia näihin pitäisi suihkia?

Kuitenkin, 14" vanteet tähän haluaisin kun 15" vanteet näyttävät niin järkyttävän yli-isoilta. Tuli taas mieleen kuinka huonosti nuo vanteet sopivat Sierraan, auto ei enää kiihdy minnekkään, eikä pysähdy ollenkaan, eikä sitä jaksa enää kääntääkkään mihinkään. Lisäksi auto hakee koko ajan ja seilaa pitkin tietä kuin viimeistä päivää.. Noh, kun pari päivää tässä vielä yrittää raskasta rattia käännellä että auto pysyisi tiellä niin on ainakin hauista sen jälkeen, ei siinä..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Touko 01, 2013 5:11 pm

[quote=""Mikko""]
Jostain syystä kierroslukumittari näyttää auton ollessa sammuksissa tältä. Eli näyttää 250 rpm verran kierroksia vaikka auto on sammuksissa, mikähän tuohon oisi syynä?
[/quote]

Olisiko mittaria aikaisemmin joku avannut ja sen jälkeen laittanut väärään kohtaan tuon viisarin.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Touko 03, 2013 5:06 am

Sooda- tai lasikuulapuhallus kuulemi olis semmonen sovelias aluvanteille. Ite olen hionu käsin Cosworth vantheet, että ei kait tuo nyt niin paha ole, mutta toki puhallus on sata kertaa helpompi :)
Sitten ku maalaat alumiinipintaa, niin sille on semmonen oma alumiinin happopohjamaali, joka laitettaan ekana pohjalle ja sitten väriä ja lakkaa.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1071
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Touko 03, 2013 2:25 pm

Kiitoksia vinkeistä, pitää alkaa mietiskelemään miten tuon tekisi. Varmaan nuokin käsin menisi jos vain jaksaisi, ei vain taida jaksaa/riittää aika. Pitäsköhän nuo maalauttaa jossain kun ei itsellä ole kuin paukkupulloihin mahdollisuutta, saiskohan niillä hyvää jälkeä aikaan mitenkään?

Edittiä:
Elikkäs, kotia tullessa ajelin tuollaista hiekkatietä hieman reilummalla kaasulla ja sen jälkeen alkoi vähän pätkimään. Osakaasulla auto hyppi todella pahasti, tyhjäkäyntiä kuitenkin kävi ja täydellä kaasulla toimi tasaisesti mutta laiskasti. Ongelma korjaantui puhaltamalla ensiökurkun pääsuuttimeen, oli siis joku paskahiukkanen päässyt suotimien ohi. Taas auto kulkee normaalisti, mutta jostain syystä kun kiihdyttää kakkosvaihteella ja kääntyy oikelle niin jostain alustasta kuuluu kolaus? Liekkö puslat jo niin väljät että vanteet kolahtaa runkoon tai muuta jännää... Ei ollu talvirattailla tuollaista ääntä, tuli nyt kun kesärattaat laittoi alle.
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä Pe Touko 03, 2013 5:30 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Sierramies » La Touko 04, 2013 5:33 am

Yks kaveri kerto eilen puhaltanheensa alumiinivantheet hiekala. Oli kuulemi puhallellu vinosti, ettei tule liian jyrkkää kohtauskulmaa ja hyä oli tullu.  Paukkupullola tuskin tullee kovin hääviä pintaa, joten pintamaalaus ja lakkaus kannattaa ainaski hoitaa ruiskula.

Eihän renkaanpultti /-pultit ole löysälä? Toki voi hyvinki olla joku nivel/pusla.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1071
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 04, 2013 2:02 pm

Pultit on kyllä tiukalla, juuri tuon jälkeen tein uuden kiristyksen sen 100 km renkaanvaihdon jälkeen niinkuin kuuluukin, tiukilla olivat eikä tarvinnut enempää kiristää. Puslathan tuossa on aika väljät, liekkö kohta repiää koko takakelkka jo irti? Yhdessä Sierrassa joskus jääradalla niin pääsi käymään... Vetarien nivelet on aika lopussa, tuntuu siellä välystä olevan vaan ei kehtaisi uusia ostaa kun on niin kalliita ja niveliähän noihin vetareihin ei pysty erikseen vaihtamaan, siitä joskus taisikin jo keskustelua olla. Kuulemma jotkut on kyllä vaihtaneet mutta itsellä ei onnistunut kun yritin, on niin kikkailemista.. Noh sittempä tuo selviää kun jotain laukeaa, pitäs ne takakelkan puslat vaihtaa vaan on niin kauhia homma ettei oikein meinaa aikaa riittää..

Minulla ei ole kyllä hiekkapuhallusvehkeitäkään, liekkö varmaan kannattasi ostaa? Iissä taisi olla lähin yritys joka nuita puhaltelisi, Pohjolan Soodapuhallus Oy, onko kokemuksia tästä liikkeestä? Toki jos lähempää (Oulua) tiedätte jonkun niin kertokaa ihmeessä. Pitänee varmaan selvitellä myös missä nuo voisi maalauttaa, itsellä kyllä jonkinnäköinen ruisku on mutta ei ole oikein mahdollisuutta tällähetkellä maalata kuin ulkoilmassa enkä luota että silloin pinnasta kovin häävi tulisi.. Talliin kun ei mahdu kun HJ siellä vieläkin seisoo ja Mondeo nyt toisessa tallissa.. Noh, pitänee vielä selvitellä ja kattella mitä nuitten kans tekee..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Touko 05, 2013 12:37 pm

Kyllä tosissaan nyt hämmästyttää nuo takaa tuelvat äänet, ääni kuulostaa tulevan aina oikealta takarenkaalta. Tällä kertaa kun hidastin liikennevaloihin niin alkoi kuulumaan jumalaton rahina ja hinkkaaminen oikean takapyörän kohdilta, ajoin auton siihen lähelle parkkiin ja mitään omituista en löytänyt, ei tuntunut välystä missään, rengas ei ollut ottanut kiinni mihinkään tai muutakaan vastaavaa. Parkista kun lähdin niin kaikki oli normaalisti taas, ei mitään omituisia ääniä. Tuo kolaus tuntuu kuuluvan vain kun lähtee vähän lujemmalla kiihytyksellä, rauhallisesti ajettaessa ei kolise mutta tuota rahinaa vain kuului.. Jokohan sieltä kohta takarengas jossain motarilla päättää irrota autosta? Vasen vetari on joskus vaihdettu käytettyyn vähän vähemmän välykselliseen, oikeaan ei ole koskettu, liekkö jostain vetarilta tuo kuuluisi? Kolinan ainakin uskoisin sieltä tulevan, mutta tuo rahina vain mietityttää, alkoi siis kuulumaan ihan suoraan ajettaessa ja hidastettaessa tasaisella asvalttitiellä, vauhtia oli ehkä 20 km/h suunnilleen. Ääni kuulosti aivan kuin rengas olisi raapinut sisälokariin tai muuta vastaavaa, mutta en löytänyt mitään jälkiä että rengas olisi minnekkään osunut.

Liekkö takakelkan puslat niin väljät että nämä kesärenkaat (195 leveät 15" vanteella) pääsevät johonkin osumaan?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Touko 06, 2013 4:53 am

Tunkkaa nurka ylös ja kokkeile onko laakerisa välystä. Välyksenhän ei tarvi olla iso että alkaa pitähmään ääntä. Tai voihan se olla vielä tiukka, mutta kuiva/hiekkanen ja menossa rikki.
Mulla kun kerran peti tuo laakeri, niin alko pitähmään semmosta jumputusta ajaessa, muttei pahempaa melua ensalkhuun.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1071
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 06, 2013 2:22 pm

Kiitoksia vinkistä, työmatkalla tosin selvisi ongelman syy. Vetarin sisempi nivel vänkärin puolelta on jotenkin murskautunut ja painunut itsensä sisään tai jotain. Jumalaton jurina alkoi kuulumaan ja katselin vetaria, niin se sisemmän nivelen suojakumi on painunut kasaan ja osittain nivelen sisuksiin, lisäksi vetari näyttää kuin se nivelien välinen osa olisi painunut sinne perään päin muutaman sentin. Eli siis sisempi nivel on paskana, joskus kun kokeilin vaihtaa pelkkää niveltä niin eihän siitä mitään näissä vetareissa tullut, joten lähti koko vetari tilaukseen (on muuten kohtuu kiven alla, saa näillä näkymin ainakin Tarviketorilta ja lisäksi Motomobil myy Saksassa). 190⬠ja ylihuomenna pitäsi olla kourassa, vaihto tapahtuu parkkipaikalla kun ei ole enää tallia käytössä (HJ toisessa ja Mondeo toisessa, kumpikaan ei enää liiku).....

Tämä siis tapahtui kun käännyin vasemmalle ja lähdin kiihyttämään, oikealle käännyttäessä tuo nivel ilmeisesti palautuu takaisin normaalimittoihinsa mutta vasemmalle kääntyessä painuu jotenkin omituisesti kasaan.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 08, 2013 4:32 pm

Perän stefat näkyvät vuotavan öljyä, mistään ei saa nuita ostettua kuin Englannista ja sieltä toimituksessa kestää... Ei kellään olisi tietoa perän stefasta että millaisilla mitoilla se on niin jos niiden perusteella löytyisi? Ei viitsisi irroittaa itse, kun ei se ehjänä lähe ja jossei sitten sitä löydykkään...
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Leksa » To Touko 09, 2013 1:49 pm

Jos mittoja saat stefoista selville niin suosittelen kysymään paikallisesta Etrasta, löytyy aika kattava lista eri kokoisia stefoja.
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » To Touko 09, 2013 5:26 pm

Seleevä, ennää ei puutu ku mitat. :D

No, tännään aloin vetaria vaihtamaan ja sehän päätyi lopulta siihen että meni kaksi pulttia poikki, joten eipä tullut Sierra tänään kasaan. Toinen asia oli se, että pyöränlaakeri rohisi mielenkiintosiesti kun vetari oli käsissä napoineen, joten ajattelin sen myös vaihtaa. Pitää huomenna käydä tilaamassa, hyllyssä tuota ei varmasti ole.. Uudet pultit pitää kanssa ostaa ja kaivella irti nuo entiset vielä. Kuvia ei tullut otettua kun vesisateessa poikkimenneiden pulttien kanssa vitutti, otan huomenissa jotain kuvaa tuosta.. Nyt on kaikki jarruromppeetkin irti, että pääsee kunnolla sitten nuita pultteja työstämään.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 11, 2013 7:07 pm

Oli se laakerisarja sittenkin hyllyssä, yllättynyt kyllä olin... Noh, laakeri on nyt asennettu ja muutenkin koko vetoakseli-pyörännapapaketti laitettu läjään. Ainut vaan että en saa nuita pultteja irti. Tosiaan joskus aikoinaan tullut tähän uusittua nuo vetarien nivelten kumit, jolloinka pultit piti korvata uusilla pulteilla. Alkuperäiset ovat muistaakseni 10.9, lähimmästä kaupasta tilalle ei löytynyt silloin kuin 12.9 pultteja. No, näitä tuli nyt kaksi väännettyä sitten poikki, ja eihän nuo poraamalla lähde, ei myöskään hitsaamalla. Pitää varmaan maanantaina käydä hakemassa sellainen poranterä mikä puree noihin pultteihin, ei nuo omat poranterät kykene juuri jälkeäkään tekemään nuin kovaan pulttiin, terät taitavat enemmän kulua kuin pultit.. Mitähän seostavaraa lienee sitten ovatkaan..

Pitää käydä kysymässä josko tälläkertaa saisi 10.9 pultteja tuohon, ja kuparitahnaa väliin niin ei leikkautuisi nuin pahasti kiinni... Paha vain kun pitäisi auto saada jo liikkeelle, ja seisoo ilman vetaria, pyörännapaa jne tallin pihalla pukin nokassa, ku talliinkaa mahtunu. Tallin vuokraisäntä tuskin tästä ilahtuu ku maanantaina töihin tullee.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Zigu » Su Touko 12, 2013 5:44 am

Terve. Omaan käyttis Sierraan olen aikanaan vaihtanut perän stefat. Tällöin minulla katkesi myös yksi näistä pulteista. Lähti monen hitsaus yrityksen jälkeen auki. Muistaakseni tässä auttoi myös pulttipyssy pienimmällä teholla. Poraamalla yleensä on todella hankala saada katkenneita pultteja irti, kun joutuu käyttämään käsiporaa. Tällöin yleensä saa vain terän pilalle.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Touko 12, 2013 9:59 am

Kyllähän ne alkuperäiset lähtevät hitsaamalla irti. Ne kun jo kerran silleen irroitettu ja tilalle tuli laitettua kovemmat pultit. Niihin normipultin saa kyllä näköjään hitsattua mutta se ei kestä vääntää.. Kovemmat pultit ei tartu ei sitten millään kiinni tuohon.. Pulttipyssyä ei ole käytettävissä, ja kuten sanoin, pultit ovat jo poikki eli ei ole enää kantaa mihin laittaa pulttipyssy. Siksi sitä hitsaamista koitinkin, että olisin toisen pultin siihen hitsannut kiinni.

Muutakaan poraa kun käsipora ei ole, tarkoituksena oisi koittaa vastakierretapilla saada irti. Ainut vaihtoehto tosin taitaa kohta olla vaihtaa koko alatukivarsi.. Millä tavalla terä mennee pilalle käsin poratessa? Hyvin nuo tähän asti on onnistunu, tosin ei ole näin kovaa pulttia tullut vastaan ennen..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Zigu » Su Touko 12, 2013 3:48 pm

Hitsaa mutteri siihen, niin pääset pulttikoneella antaa, täryä... (on myös akkukäyttöisiä)
Vastakierretappia en suosittele. Vähänkin väännät vinossa, niin poikki ja homma olikin sillä selvä. Sitä ei enään poratakkaan...
Käsikoneessa liian suuret kierrokset, etkä yleensä pääse painamaan tasaisesti pahasta paikasta johtuen.

Jos näyttää tosi pahalta niin vaihda koko osa.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Leksa » Su Touko 12, 2013 4:19 pm

Kobolttiterä vois purra kovaankin pulttiin, mutta jos on leikannu kiinni niin luultavasti saa vääntää v-kierretapin poikki eikä irtoa. Tietty jos poraa mahd isolle tapille reiän, antaa lämpöä pulttiin ja suihkii ölppää väliin niin voi olla mahdollisuuksia.

Tai leikkaa sopivasta mutterista kanta yhdeltä kantilta halki ja hitsaa sitten kiinni pultin nokkaan. Jos puikolla hitsaat niin laita avonainen reuna alaspäin niin pääsee kuona tipahtamaan alas.
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Touko 12, 2013 5:21 pm

Pulttikone löytyy, sille riittävä kompura vain on Kajaanissa.. Akkukäyttöistä ei viitsisi ostaa kun ei ole rahaa, ja sitten olisi kaksi pulttipyssyä. :D

Tässä kuva tilanteesta:
Kuva
Eli tuo toinen on siis tuolla sisällä siten, ettei siihen mitään voi hitsata enää. Pitää tuohon toiseen koittaa tuota mutterikikkaa. Toiselle pitäsi jotain muuta keksiä, olette kyllä oikeassa ettei tuota vastakierretappi kestä.

Minkä takia yksi reuna kannattaa leikata auki? Koskaan kuullutkaan että siitä hyötyä olisi.

Tukivarren vaihtoa en sinällään mielelläni tekisi, sillä auto tosiaan on nyt tallinoven edessä, ja luonnollisesti sitä ei nyt pysty oikein siirtämään.. Auto pitäisi kuitenkin saada äkkiä tuosta matkoihin ja ajoon. Tukivarsikin pitäisi Kajaanista romuläjästä käydä hakemassa, milloin lie sinnekkin kerkiää pyörähtämään...
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Leksa » Su Touko 12, 2013 5:28 pm

Reuna kannattaa leikata auki sen takia että just jos puikolla hitsaa, on kuonalla reitti josta se valuu pois tieltä ja saa mutterin tiukemmin kiinni. Jos oot puikolla hitsaillu niin mitä puikkoja oot koittanu tuohon?

Kuva on sen verran pieni ettei näe tarkemmin mutta upissa olevaan pulttiin vois kokeilla antaa esim toholla lämpöä ja pistepuikolla naputtaa päähän kolo josta pääsisi hakkaamaan auki päin pulttia. Lämpöä sitten sen verran että ainakin käväsee punaisena paikat. Muista vanha asentajan viisaus, ensin koitetaan järjellä, sitten voimalla ja viimeisenä voimalla ja lämmöllä :D
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Zigu » Su Touko 12, 2013 5:50 pm

Tutun näköinen tilanne  ;D Ei tietty saa nauraa, itsekkin oon tuon kohdannut. Just niin kuin Leksa sano kokeilet. Eli reuna kunnolla auki rälläkällä ja sit hitsiä kunnolla. Tämän jälkeen ehdottomasti täryllä, eikä räikällä. Tämä siksi, että vääntö ei kohditu vinossa missään nimessä.

Ps. Ei kannata sitten ekalla mutterilla menettää hermoja. Niitä voi mennä useita, mutta se tunne, kun pultti irtoaa korvaa sen  ;)
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron