Sivu 3/7

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: To Helmi 02, 2012 4:21 am
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Vanhemmissa peleissä taitaa olla se, ettei auto kuitenkaan sammu jos akku lopussa? Tai se riippunee polttoainesyötöstä? Vai viekö ne paljon virtaa, että pääseekö ihan virran pohjilla? Vai käykö auto vaikka ilman akkua sen jälkeen kun se on käynnissä? (<- ei siis kaikki toki, missä enempi sähköhärväkkeitä yms.)

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: To Helmi 02, 2012 8:45 am
Kirjoittaja Mikko
Kaasari Sierra käy niin pitkään kun moottorinohjaukselle virtaa riittää, se ei paljoa näköjään vaadi. Ihan viimesillä metreillä ennenkuin sammutin auton, kokeilin vielä pyyhkijöitä ja kesti n. 10 sekunttia että ne tekivät kierroksensa, niin lopussa akku oli. Yhden kerran sain vilkkua väläytettyä, enempään ei ollut akussa varoja, mutta auto kävi moitteetta. Eli ihan yhtä hyvin se käy mitä mikätahansa muukin auto, joskin sähköä kuluttavia osia on vähemmän ja siten voi ajaa pitempään. Radio mulla alko pätkimään ja valotkin piti loppumatkasta parkeille lyödä..

Mulla oli joskus diisseli Golffi, siinä ei ollu koneessa mitään sähköön liittyvää muuta kuin polttoaineen katkasu ja hehkut. Se ei tarvinnu akkua enää kun sen käyntiin sai.. Että sinälläänhän tuo riippuu autosta, moottorista jne., mutta bensa-autot eivät voi sytytyksen takia käydä ilman akkua, diisselit voivat joissain tapauksissa. Ruiskukamppeissa se polttoainepumppu vie aika paljon virtaa, mutta onneksi Sierrassa onkin mekaaninen.. Akku oli tosiaan aivan kuollut kun tallille pääsin. Päivä sillä ajeltiin lähes ilman laturia, se kuitenkin silloin tällöin pyörähteli mukana, joskin aika harvoin..

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ma Helmi 13, 2012 5:55 am
Kirjoittaja Sierramies
Ite nissanin hihnaa kiriessä kiitin Foortin insinöörejä siittä että uuvemmasa Sierrasa on automaattinen kiristin.

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ti Maalis 20, 2012 5:09 pm
Kirjoittaja Mikko
Eilen sitten katkesi pakosarjan loppuosa, tai putken alkuosa, miten tykkääkään sanoa. Mutta kuitenkin se putki mikä muuttuu kahdesta putkesta yhdeksi, oli ruostunut puhki keskiputken kiinnityskohdastaan, koko laippa oli irti ja putkesta oli hävinnyt useamman sentin mittainen päktä maantien varrelle, äänet oli kauhiat..

Äkkiä motonettiin uutta putkea hakemaan, hintaa alle 40â¬, se sitten piti vaihtaa pikapikaa ulkosella. No nyt on uusi putki ja äänet on hiljaisemmat kuin koskaan ennen. On nimittäin aina vuotanut hieman tuosta liitoskohdasta muttei ole viittinyt korjata tai vaihtaa tuota.. ::)

Katastuskin lähenee, pitäs taas rekisterikilven polttimo vaihtaa, mittään isompaa ei kyllä pitäsi olla, toivottavasti.. ???

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ke Huhti 11, 2012 5:57 pm
Kirjoittaja Mikko
Ei ollu polttimo rikki, oli vaan kannan metalliliuska vääntynyt ja nyt toimii rekisterikilvenkin valotukset, katastettuakin tuli lähes 2 viikkoa sitten, läpi meni niin että heilahti, katastusmies kylläkin vähän vinkkasi, että helmojen etu- ja takapäät kaipaa uutta peltiä tai vuoden/parin päästä tuskin enää läpi menee niiden puolesta.. Pittää korjata ennenku pahemmaksi mennee. Sierroissa tuntuu nuo kuraläppien kiinnitykset ruostuttavan helmat, aina ruostuu kiinnitysruuvien ympäriltä ja leviää siitä koko helman päätyyn. Ne kun näyttää siltä niinku ois minuutissa kiinni lätkästy jotenkuten-asenteella (ei mitään ruostesuojausta kiinnityskohissa vaikka jääny paljas metalli siihen kohtaan..).

Kesärenkaatki tuli alle vaihettua Maanantaina, harmi vaa ku tänä aamuna oli lunta maassa, no nyt onneksi näyttää jo sulavampaa keliä loppuviikolle.. :) Tähän oon nyt haaveillu että sais E85:sta tankkiin, kun 98 niin kallista. Vähän tässä kyselly, ja selvinny että tuohon DFTH -mallin kaasariin ei ole saatavilla suuttimia, joten tässä nyt sitten miettiny pitäskö investoida kalvaimeen ja kenties suutintulkkiinkin, niin saisi kairattua suuttimia isommiksi tarkkaan. Vinkkinä kuulin, että tina kuulemma tarttuu hyvin suuttimeen jos meneeki liian isoksi.. ;) Ei oo saanu vielä vaan aikaseksi hommattua noita välineitä, enkä tiiä saanko aikaseksikkaan, ku nuo tulkit ainaki on kalliita, ja tuskin kovin suurta käyttöä työkaluille tulisi olemaan, tietty takaraivossa kummittelee se haave ruiskusta, mutta nyt niin monta rojektia kesken että menee kohtuu pitkään ennenku saa sitäkään aikaseksi.. :(

Oon huomannu myös että joku kolahtaa sillontällön kääntyessä, etupäästä olin kuulevinani, varmaksi en vielä ossaa sanoa. Vetareista ei ainakaan voi tulla, ne kun on vaihdettu viime kesänä, käytettyihin toki, mutta oli niin hyväkuntoset ettei voi olla vikaa siellä. Kuulosti vähänniinku joku alatukivarsi kopsahtelisi johonkin pulttiin ja ois joku pusla rikki tms., no tiedä tuosta, pittää kuunnella tarkempaan, jospa se siittä selviää.

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2012 4:15 am
Kirjoittaja Sierramies
Äkkiselthän tullee miehleen että tarkastappa kallistuksenvakkaajan kiinnitys runkhon (pulttien tiukkuus ja puslien kunto).

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: To Huhti 12, 2012 5:08 pm
Kirjoittaja Mikko
Tähän on juuri kallistuksenvakaajan puslat uusittu (rallyracen keltaset polyuretaanit) ja pultit on silloin kiristetty tarkasti alkuperäseen momenttiin, tiiä sitten oisko parissa kuukauessa ehtiny löystyä, pittää tarkistaa.

Taisin muuten unohtaa kertoa tuosta puslien vaihdosta, alatukivarresta on todella ilkeätä poistaa vanhoja puslia, kun ne on ruostunu kiinni, niissä kun ulkokuoressa hieman metallia, tuli molemmista Sierroista palasina poissa, ja kädet täynnä mustelmia.. Mutta lopuksi ne lähti kun hoksasi ottaa järeät työkalut käyttöön (ei puhettakaan että lähtee ilman lekaa ja tarpeeksi jykevää tuurnaa, ulosvetäjälläkkään ei lähteny, ku ratkesi vaan ossiin..), tässä oli jotkut omituiset "puslat", ei lähelläkään sellasia mitä tuonne kuulus laittaa. Vaihoin tosiaan myös runkokiinnikkeiden puslat, ja tuli paljo jämäkämpi ajjaa, etenkin jarrutettaessa ei ennää hae niin paljoa, eli todellakin oli kannattava investointi. :)

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: To Huhti 26, 2012 5:20 pm
Kirjoittaja Mikko
Loppu se kolahtelu ittestään ennen kuin kerkesin tutkiakkaan, mittään vikkaa en kyllä ees löytäny. Pittää aurauskulmat säätää jossain vaiheessa, ei ole tullu säädettyä sitten puslien vaihdon jälkeen. Tuntuu että pikkusen harittasi liikaa, no pittää säädellä ku jouttaa.

Nyt löyty suuttimiakin sitten tuohon kaasariin, kaasutin expertti ilmoitti myyvänsä. Tosiaan, tuon E85:n stoikiometrinen seossuhde on 9.76:1, puhtaan etanolin 9.0:1. Ja E85:sta käytettäessä suuttimia on näin siis suurennettava kertoimella 1,51. Näin saadaan ensiösuuttimeksi 166 ja toisiosuuttimeksi 196. Kohtuu isoksi mennee, voi olla että kulutus nousee aika makiasti.. Nyt mietityttää, riittääkö alkuperäisessä pumpussa potkua, vai pittääkö lähtee pumppuostoksille? ??? Mitäs ootte mieltä?

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: To Huhti 26, 2012 6:28 pm
Kirjoittaja RST
Voipi se orkkis pumppukin riittää, mutta laita varulta joku sähkönen pumppu.

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ke Touko 30, 2012 3:29 pm
Kirjoittaja Mikko
Harmi ku ei kerkiä tuota kaasaria laittaa nyt (vois kyllä joutaakkin, mutta ei viitti ottaa riskiä että kesken homma jää, kun auto kokoajan käytössä). Kaikki olis tosiaan jo valmiina etanolia varten, suuttimet vaihdettu toiseen kaasariin missä toisioläppäkin toimii toisin kuin nykyisin. Tähän asti vaan tuo HJ vieny aikaa, nyt kun se toimii niin tulee jalkaleikkaus eteen. Noh, jos sitten loppukesän puolella kun taas pystyy vähän liikkumaan.. Tosiaan seosmittarikin tuli kolvailtua ja säädeltyä tässä pari viikkoa sitten, näiden ohjeiden mukaan. Lambdan lainasin pihalla lojuvasta Golffista.

Tänään kuitenkin mittailin aurauskulmia, ja renkaissa ei ole ollenkaan haritusta taikka aurausta, ovat täysin linjoissa. Pitää se pari milliä säätää aurausta, jos sitäkään tässä kerkiää tekemään. Lisäksi tuli huomattua ettei töötti toimi, justiinsa sillonku sitä oisi tarvinnu... ::) Noh, sähköt toimii töötille jne., mutta itte töötti näkkyy olevan pimmeenä, ei sano suoraan akustakaan mitään, mahtaakohan noita jossain myynnissä olla, mulla kyllä pari taitaa olla joutilaanakin mökkipihalla, jos nekään toimii.. ::)

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ma Elo 13, 2012 6:42 pm
Kirjoittaja Mikko
Tosiaan, nyt pystyy taas kivasti liikkumaan jalan puolesta, ja tarkotus tähän nyt vihdoin ja viimein vaihtaa se kaasari samalla muun rempan kanssa, kunhan ensin kaivan pihan perältä toisen Sierran käyttöön ja katastan sen. Töötti tuli ostettua biltemasta, 9,99â¬, auraus säädetty, nyt on tasan 2 milliä aurausta. Menee muuten hyvin mutta ku on niin leviät renkaat (195) niin vetelee urissa ihan perkeleesti.

Kemissä kävin lenkin tällä heittämässä ja kotipihassa kuului että jokin alko räklättämään jakopäässä, kuuluu sellanen omituinen räklätys, luulin aluksi että sitätilanpuhaltimen siivet ottasi kiinni (näin oli yhessä Sierrassa, kun se oli jotenkin kiristetty hieman vinoon alkuperäisestä asennosta), mutta tämä ääni kuulu jakopäästä. Tosiaan joku sellanen ääni mikä kuuluu kun joku pyörivä muoviläpyskä hakkaisi metalliin.. En saanu tarkemmin selvää mistä tarkalleen tuo tuli, mutta jos joku on kokenut vastaavaa ennen niin neuvoja otetaan vastaan..

To-do list:
Ruoste (ostin miginkin)
Töötti
Kaasarin vaihto + säätö
Kiilahihnapyörien korvaus paremmilla/nykyisten karhentaminen tms., kun meinaa alkaa uusikin kiilahihna pohjaamaan..

+monta muuta asiaa joita ei nyt kerkiä tekemään kuitenkaan, joskus tulevaisuudessa pitäsi takakelkan puslat vaihtaa, kone ja kansi rempata sekä kytkin vaihtaa. Autossa on nyt tosiaan edellisen omistajan laittama kytkin joka ei ole alkuperäinen, on n. 3 kertaa jäykempi kuin normaali Sierran kytkin, joka ei sekään kevyt ole.. ::) Vaijeri tosiaan vaihdettu ja poljin säätöineen toimii, mutta kytkimessä on jotain häikkää. Ei tarvihe salilla kyykkyjä reenata.. :D Aina kun ajaa tämän sijasta jollain toisella Sierralla, nii ei oiken osaa lähtä liikkeelle enää, kun muiden Sierrojen kytkimet on ku pumpulia painais tähän verrattuna, ja tämä ei ole mikään vitsi..

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ti Elo 14, 2012 5:33 am
Kirjoittaja Mikko
Nyt se meni, kone meinaan. Tuo omituinen räklätys paheni ja alkoi kuulumaan kokoajan, kun aluksi näytti että pitäsi ääntä vaan välillä. Lopulta alkoi kuulumaan enemmän kaikenlaisia ääniä ja ne alkoivat tuntumaan vaihekepinkin kautta, aina kun kone räkläsi. Ei tuolla uskalla enää ajaa, tiiä mikä sieltä laukee, menisi vaan pahemmaksi. No, ainakin ens viikkoon asti saa sitten mennä ilman autoa.. ::)

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ti Elo 14, 2012 10:01 am
Kirjoittaja RST
Olisko kiertokangen laakeri antautunut..

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ti Elo 14, 2012 10:46 am
Kirjoittaja Mikko
Varmaan, on se vähän senlaatusta räklätystä. Toivottavasti on kampiakseli ehyenä, viimeksi kun laakeri korkkasi joutu toisen kampiakselin metästämään.. Noh, autolla ei nyt ajeta ennenkuin koneen saa rempattua, ettei mene pahemmaksi.. ::) Sen näkkee sitten mitä sieltä löytyy.. Tietty se hajjoo justiinsa sillon ku on melkeempä ainut viikko ettei heti oisi toista autoo saatavilla.. ::)

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ke Elo 15, 2012 3:18 pm
Kirjoittaja Mikko
Kuvia korjattavista ruostekohdista:
Kuskin etuovi:
Kuva
Takakontti:
Kuva
Vänkärinpuolen helman takapää:
Kuva
Noiden korjaamisen lisäksi pakko päästä tästä eroon:
Kuva
Mitä helvettiä edellinen omistaja on ajattelut tuossa? Ei minua haittaa että perästä on merkit jne. poistettu, mutta sport? ???
Onneksi sentäs tuntuu olevan koholla, eli taitaa olla vain tarra! :)
Näiden lisäksi olen aina ihmetellyt miksi ovet paukkaavat aukastaessa ja kiinnilaittaessa, sitten huomasin että oven nuo stopparit, mitkä estää ettei ovi aukea liikaa, ovat irti! :o
Kuva
Noh, kiristin ne ja johan loppu paukkaaminen.. :D Nuo on selvästi jätetty auki, ei nuo tuolleen voi itestään löystyä. Kuvassa tosiaan jo kiritty kiinni.

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ke Elo 15, 2012 3:36 pm
Kirjoittaja HEka--
Onhan tuo jo aika hyvin päässyt ruostumaan :)

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ke Elo 15, 2012 3:57 pm
Kirjoittaja Mikko
Nojoo, mutta ei tuohon nyt kovin montaa lätkää joudu vetämään, pitää vaan saada tasaiseksi kun on niin näkyvillä pinnoilla. Lisäksi pitäsi jostain saada korinväristä maalia purnukallinen tai pari, vinkkejä? Mulla ei ole tietoa millä värikoodilla auto on maalattu, ei ole alkuperäinen väri, sen nyt näkee sokeakin.

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ke Elo 15, 2012 4:59 pm
Kirjoittaja HEka--
Aika hankala on kyllä saada samaa värisävyä jos ei värikoodia löydy...

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ke Elo 15, 2012 5:52 pm
Kirjoittaja Mikko
Mitähän tuohon sitten keksisi? Kehtais kovin pilkullistakaan autoa maalata, mutta ruosteet pitää korjata..

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ke Elo 15, 2012 7:35 pm
Kirjoittaja Leksa
Aika paha löytää oikeaa väriä.. Ei kai siinä auta ku mallailla lätkiä aton kylkeen ja koittaa löytää edes jotenkuin sopivaa.

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: To Elo 16, 2012 3:13 am
Kirjoittaja HEka--
Tuo tosissaan on ainoa keino, hyvällä tuurilla se maali on juuri lätkistä valittu ja sopiva sävy löytyy :)

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: To Elo 16, 2012 5:39 am
Kirjoittaja Mikko
Toivottaan että niin onnistuu, ettei tarttis koko autoa maalata. :D Tuo sävy on tummempi kuin Sierran oma punainen.

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Pe Elo 17, 2012 4:42 am
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Eikös kunnon maalikaupoissa ole jotkut laitteet mitkä haistelee sen värin, että sävytetään sitten oikeaksi?

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: La Elo 18, 2012 9:52 pm
Kirjoittaja Mikko
Hyvä tietää, pittää alkaa ens viikolla tutkimaan asiaa. Tuollanen ois hyvä, jos voisi tosiaan jotenki haistella sen maalin, niin ei tule pilkullista auttoo. :)

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: To Syys 20, 2012 6:23 am
Kirjoittaja Mikko
Lopulta saatiin Sierra työnnettyä talliin toisella Sierralla, pitää siitä keksinnöstä ottaa kuva ku käyn taas tallilla. Tallissa selvisi että 4 sylinterin pakoventtiili on kauttaaltaan tässä Sierrassa valkoinen. Mitähän se meinasi? Vettä sylinterissä?

Moottorin johtoja ja letkuja irrottelin, tarkotus tällä viikolla moottori nostaa ylös jossei mitään yllättävää tapahdu.

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Pe Syys 21, 2012 7:37 pm
Kirjoittaja Mikko
Moottori on nyt irrallaan. Jos sitä tässä viikonloppuna näkisi mitä se on syöny..

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2012 5:07 pm
Kirjoittaja Mikko
Tuli tosiaan sunnuntaina aukastua tuo kone ja sieltähän löytyi yllätys, nimittäin uudehkot laakerit.. Laakerit näyttivät siltä ettei ne voi olla kovin vanhat ja auto on talossa kuitenkin ollut jo 2 vuotta. Kone on siis rempattu vissiin edellisen omistajan toimesta joka saa ihmettelemään että miksi se silloin aikoinaan tätä niin kiireellä halvalla möi? ???

No kuitenkin konetta purkaessa selvisi että jokatapauksessa 3 ja 4 sylintereiden kiertokankien laakerit ovat entiset, ne ovat menneet tavalla jota en koskaan ennen ikinä ole nähnyt. Niissä on kymmeniä isoja ja rososia patteja. Ne ovat niin teräviä että viilsin sormeeni haavan siitä laakeripinnasta. Kampiakseli näytti kuitenkin ehyeltä. Nyt viikonloppuna tarkoitus pestä painepesurilla noita tavaroita ja alkaa kasailemaan. Venttiilivarren kumit täytyy vaihtaa kun pölläyttelee sinistä käynnistäessä ja kytkinkin oli aivan finaalissa.

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ti Syys 25, 2012 6:07 pm
Kirjoittaja RST
Laitas kuvaa niistä kk laakereista.

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ke Syys 26, 2012 4:04 pm
Kirjoittaja Mikko
Kuvan unohin ottaa, mutta ainakin selvisi vielä senverran että 2 sylinterin pakoventtiili kusee läpi. Vettä kun laitto palotilaan niin tuli pakokanavasta jatkuvalla virralla ulos.. ::)

Vs: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiLähetetty: Ke Syys 26, 2012 4:51 pm
Kirjoittaja RST
Vielä parempi on laittaa bensaa, menee pienemmästä reijästä ku vesi, tosin tuloshan selvis jo vedellä :)