Sivu 1/10

Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2011 5:05 am
Kirjoittaja Sierramies
No niin laitethaampa tästäki viimein juttua tänne, eihän tuota ole ollu tarkotus kirjotella jotaki ko vasta monta vuotta.

Elikkäs hommasin auton kesälä 2007 ko halutti saaha "vähän" paremmin varusteltu sierra edellisen tilale (clx). Auto on alunperin saksan tuonti ja tullu Suohmeen joskus vuojen 2005 paikkeila. Auto on polar grey -värinen vuoden -92 sedan ghia sierra DOHC-koneella. Autosa on aikalaila net varusteet mitä niihin on tuolloin saanu, paitsi ilmastointi :( ja lukkoperän jälkiasensin viime kesänä.
Ajatuksena on ollu alusta asti kunnostella tuo mahollisimman hyvvään ja alkuperäseen kunthoon, mutta ajettavuutta ja varustelua parantavat näkymättömät muutokset on sallittuja. "Projektin" etenemistä rajottaa lähinnä ajanpuute ja se että auto on jatkuvassa käytössä.

Ulkosia muutoksia on tullu tehtyä sen verran että autoon on tullu cossun vantheet ja spoileri sekä kirkkaat kylkivilkut ja ghia-lätkät niiden vilkkujen alapuolelle. Sisustaan en ole muita muutoksia tehny ko laittanu nelikkocossun ratin. Varustelua on tullu lisättyä kauko-ohjattavalla keskuslukituksella ja nelikkocossun viskolukkoperällä. Musiikkivehkeinä on pioneerin deh-p7900 mp3-soitin, pioneerin pienin(?) erillissarja eessä ja pioneerin peruskajarit takana (kaikki vuosimallia 2008).
Ostaessa autosa oli katista taaksepäin simonsin 2,5" putkisto, mikä siinä on saanu olla paikalhaan (ei ole mikkään pörinäsysteemi kuiten). Niin ja cossun tolpathan tuossa on kans ollu jo ostaessa...

Häätyy kaivaa huoltokirja esile jahka kerkeää ja kirjotella tarkemmin juttua siitä mitä autole on tullu tehtyä. Kuviaki tullee jahka kerkeän laittaa niitä kotikonheelta.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2011 7:09 am
Kirjoittaja Tombbuli
Kuulostaa oikein maukkaalta. :P Kuvia odotellessa!

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2011 3:09 pm
Kirjoittaja Mikko
Kuulostaa iha makialle pelille. :) Mahtavaa saada lisää sierroja tänne! :D Kansa vaatii kuvia!

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Maalis 31, 2011 7:00 pm
Kirjoittaja Sierramies
No tässä muutampi kuva alkhuun. En löytäny kovin tuohreita enkä ihan vanhojakkaan, mutta joitain kuiten.

Elikkäs eka olis kuva syksyltä 2008. Tuon jälkhiin tuo valkonen tarra on lähteny perästä ja puskuri on rikottu <!-- s:( -->:(<!-- s:( -->.
Kuva

Siinä näkkyy kesältä 2009 takkaa vähän myös edellistä sierraa.
Kuva

Sitten talvikuvvaa viimetalvelta. Takana perhesuhdebemu  <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->
Kuva

Eipä nuista ihmeempää kerrottavva vielä ole.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2011 2:23 pm
Kirjoittaja Tombbuli
Ai piru kun nuo cossun vanteet on nätit. Ne vaan ehostaa Sierraa niiiiin paljon. On kyllä nätti yksilö!  ;)

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2011 4:57 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Pakko sanoa, että Sierrassa yksinkertainenkin on kaunista. Olen tainnut ensin myydä sieluni Fordille, ja nyt se on menossa Sierralle.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Pe Huhti 01, 2011 5:53 pm
Kirjoittaja Mikko
On se kaunis! :P Mullaki tainnu käyä vähä sama juttu ku Thaumielilla.. Sierrat vieny sielun :D

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2011 5:41 am
Kirjoittaja Sierramies
Käytin toissapäivänä leimala ja meni kerrasta läpi.

Ko siinä inssin kans kateltiin pohjaa, niin toettiin että taitaa olla parasta hitsailla kesän mittaan lissää peltiä takahelmoihin sisälaidoille (sierran tyyppivika) ennen ko mennee pahemmaksi. Ja pohjasa olis pari muutaki pikkupaikkaa johon vois lisätä ruostesuojausta.
Häätynee alkaa kyseleen serkulta että paljonko se ottas kokonaisurakasta mihin laittas nuot helmat ja takakaaret kunthoon (ei ehi itte alkaa opettelleen pellin hitsausta puikkokonheela). Ja sitten yrittää saaha Zigu maalaamaan.
Tosin kompuran osto on tuosa ollu mielesä jo pitemmän aikaaki, mutten taia vielä alkaa opettelheen maalaamista tälle kesäle.

Muuta pikkuhommaa olis laittaa tuo ohjausvaihe kunhoon, ko se vuotaa nestettä kuskinpuolen haitarikumin sissään. Sitten jarrupääsylinteriin tiivisteitten vaihto tai ainaki jarruputkien alkupätkien uusiminen. Tihkuuttaa nimittäin nestettä jostaki. Jarrut toimii kyllä ihan täysin. Syyläriä kävin tuosa jo kyselemäsä. Seki vuotaa vähän. Sitten olis vielä se takapuskuri ja nuot lommot joita tehhään koko ajan lissää :( Tietysti ikuisuusprojekti eli äänieristyksen parantaminenki olis listala.
Lisäksi toinen kierros cossuvanteita oottas kans kunnostusta. Olis tarkotus saaha niihin uuvet maalit joka puolele. Mietinnäsä on vielä että laittasko karkeaa vai hienoa vannehopeaa. Alumiinimaali olis kiva mutta liian kallis.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Huhti 06, 2011 4:56 pm
Kirjoittaja Leksa
Zigulla olis multaki pikku nakki oottelemassa, puoli focusta maalaukseen :D

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Huhti 07, 2011 5:43 pm
Kirjoittaja Sierramies
Jaa, tulipa tuosa taas miehleen että häätys käyttää tuo vänkärin puolen peili (siis ite lasiosa) irti ja kattoa että mikä siinä on vikana ko lämmitys ei toimi. Hirvikolarin jälkhiin ko joutu vaihthaan koko peilin koppinheen päivinheen, niin heitti lämmitys pellaamasta. Että ilmeisesti tuosa peililasisa on vastuslanka poikki tms. Muuten kyllä toimii sähkösääjöt.

Mutta onkelmana onki nyt että mites sen saapi irti. Jotenki meisselilä sorkkimala ja jotaki liikuttamala siitä reijästä, mutten ole keksiny että miten. Kerran olen kokkeilu, enkä sillon kauheammin saanu perehyttyä siihen. Vanhapeiliki on niin paskana ettei siitä ole apua.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ti Huhti 19, 2011 5:11 am
Kirjoittaja Sierramies
Vaihtelin eilen kesärenkhaat alle. Seuraavana lienee tulppien ja pyyhkijän sulkien vaihto. Häätys vissiin taas ottaa kuvia ja lisätä tänne (nissaninki kuvat oottaa kamerasa, että saisin laitettua konheele).

V-loppuna kävi ilmi että serkku ei tee enhää hitsuuhommia, joten nyt näyttäs siltä että häätyy käyttää autopeltisepälä korjattavana. Saa nähä tulleeko tyyhriiksi.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Huhti 20, 2011 6:15 pm
Kirjoittaja Leksa
Mie kyllä voisin räpsytellä, jos sais miggiä jostaki lainaksi, ja jos olis aikaa tuon talorempan yms. jälkeen :)

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Huhti 20, 2011 6:25 pm
Kirjoittaja Sierramies
Hyä, Kiitos :)
Serkula on mig olemasa ja veikkaan että antais sitä laihnaanki. Katomapa sitä kesempänä. Mulla käviki mielesä että vois kysyä sulta.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Huhti 21, 2011 1:37 pm
Kirjoittaja Sierramies
Renkaita vaihtaesa huomasin että alkaa mennee jengat pinnapulteista ja mutterikki on jo vähän elähtänheet. Kävinpä sitten hakkeen tänhään tarvikeliikkeestä pinnapulttisarjan ja mutterit on tulosa matkahuollosa. Pääsee sitten vaihtelleen nekki, ko kesälä tullee kuiten käytettyä renkhaita irti syystä tai toisesta. Hintaa osile tuli yhteensä 46 ⬠(pultit 25 ja mutterit 21), että ei ole etes hinnan kiroisa tämäkkään homma.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Huhti 27, 2011 5:38 am
Kirjoittaja Sierramies
Eilen hain mutterit matkahuollosta. Rahti makso 9,4 â¬.
Mutterit on siis foortiin (ja cossuvanteisiin) tarkotetut leveäkartioiset ja umpipäiset. Oikein olivat hienon näköset. Nyt vaan ko sais net vaihettua pian. Saa nähä joutuuko ihan vaan pulttien vaihon takia käyttään renkaita irti :) Häätyy laittaa kuvia sitten ko olen saanu uuvet mutterit laitettua.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ti Touko 31, 2011 7:07 am
Kirjoittaja Sierramies
Kävin tuosa pari viikkoa aikaa kerräämästä yhestä kolaroijusta sierrasta takakontin avausvaijerin, kaikki sisäkahvat, vaihekepin suojakumin ja suoran konepellin puoli-ilmaseksi taltheen. Tais tulla vielä konepellin hionta ja maalaus tälle kesäle etheen kunhan olis aikaa alkaa tekkeen.
Syyläriki tuli tuosa viimeviikola ja senki vois alkaa vaihtaan.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ti Heinä 05, 2011 10:57 am
Kirjoittaja Sierramies
Nyt on sitten sierra ollu rempasa rapean viikon ja tähän mennesä olen saanu vaihettua syylärin ja flektien anturin sekä kunnostettua flektien kiinnityspellin (oli ruosteinen) sekä toisen flektin, joka pyöri hieman jäheästi.
Tuo syylärin ja anturin vaihto ei ollu onneks mikkään vaikea homma ja käytti hyvinki näppärästi.

Vanhassa syylärissä oli näköjään pettäny kennon ja muovipään välinen tiiviste. Eli sen olis periaatteessa voinu urheilla tiivisteliimalla kassaan (ja vois vieläki), mutta sellanen korjaus ei ehkä olis ollu mikkään kestävin mahollinen. Uus syyläri on kokonaan metallia, joten tuo ongelma poistu nyt ilmeisesti lopullisesti.

Aikaa on ollu tähän aika niukasti, joten ei etene kovin hopusti.
Ãljyt pitäs vielä vaihtaa ainaki moottorhiin ja ehkä vaihelaatikkoonki vielä uuvestaan että saa sieltä kaikki vanhat paskat pois. Sitten oli ajatuksena irrottaa takapuskuri ja korjata se. Sain yhen hieman rikkinäisen puskurin, josta saa sopivan muovin palasen tuon korjaamisseen.

Sitten olis vielä suurena murheena nuot hammastangon stefat. Nyt se vuotaa molemmista päistä ja siihen tuntuu olevan korjaajat ja stefat kiven alla. Uus maksaa tarvikeliikkeessä noin 500 ⬠vaihto-osana, joten ei ihan eka haluta ostaa sellasta.
Jos joku tietää jonkun, joka korjaa ohjausvaihteita niin otan mieluusti tietoja vastaan.

Nämät siis olis listalla ennen hitsausta. Hitsauksen jälkeen sitten maalaushommia ainaki vielä.
Josaki välisä olis tarkotus vaihtaa net pyörän pultit ja mutteritki.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2011 7:34 am
Kirjoittaja Mikko
Käviskö nämä stefat ?

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Heinä 06, 2011 9:41 am
Kirjoittaja Sierramies
Saattaapi vain käyväkki. Kiitos.
Häätys vielä löytää nuille stefoille vaihtaja. Laitoin äskettäin kysymystä paikalliselle korjaajalle, että osaisko hän niitä vaihtaa.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 10:23 am
Kirjoittaja Sierramies
[quote=&quot;&quot;Mikko&quot;&quot;]
Käviskö nämä stefat ?
[/quote]

Tarkastelin nuita stefoja netistä ja näyttäs että nuot tullee ohjausakselin ja ohjausvaihteen liitoskohtaan. Eli net ei siis auta tuosa minun ongelmasa. Ohjausvaihde vuotaa siis raidetankojen haitarikumien sisäle. Oikeanlaisia tiivisteitä en löytäny netistä, mutta jos joku löytää, niin olen kiitollinen.
Tiivisteille saatto löytyä vaihtaja, joka vois alkaa vaihtaa net kunhan vain löytäs tiivisteet eka.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Heinä 14, 2011 1:36 pm
Kirjoittaja Mikko
Harmi ku ei ollu tuosta linkistä sitte apua, luulin että ois voinu käyä sinne minne noita tarttitkin. Mutta jos ottaa vanhat irti niin jos jostain liikkeestä kävis mittojen mukaan kyselemässä oikeanlaisia? Joskus omaan sierraan nokan voiteluputken stefa piti ostaa jostain stefaliikkeestä kun ei foordikaan sitä myy..

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Pe Heinä 15, 2011 4:13 am
Kirjoittaja Sierramies
Joo. Niin mie aattelinki tehä. Häätyy yrittää v-loppuna saaha jota aikaseksi. Mulla on yks ylimääränen ohjausvaihe, josta vois kaivaa nuot stefat esile. Ongelmanahan tässä on se ettei tuo ole kovin helppo avata.
Tuo on minusta semmonen homma, että jos se onnistuu, niin olis varhmaan hyä tehä siitä tänne joku tarkempi selostus. Joku toinenki ossais sitten tehä vastaavan rempan.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ti Elo 02, 2011 4:56 am
Kirjoittaja Sierramies
Nyt on sitten vaihettu ohjausvaihe ja kaikki olis muuten ok, mutta irrottaessani ohjausvaihetta rintapellistä irtosi ohjausakselin "tuki", enkä saa sitä takasin.
Eli kysseessä on sellanen ohjausakselin ympärillä oleva metallinen kuppi, jossa on kumi tiiviste tms. Tämä "tiiviste" ei suostu menehmään takasin rintapellissä olevaan reikään ja ohjausakseli (ratti) heiluu hervottomasti.
Ideoita ongelman ratkasuun?

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ti Elo 02, 2011 5:21 am
Kirjoittaja Sierramies
Paikoiltaan lähteny osa näkkyy linkin kolmannessa kuvassa (viiminen valokuva) nuolen osottaman osan yläpuolella.
http://www.fordmanuals.org/page-1616.html

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ti Elo 02, 2011 9:17 am
Kirjoittaja Sierramies
Eli ilmeisesti kyseessä on ohjausakselin(/pylvään) hela ja sen läpivientikumi. Tuo vois olla viisasta vaihtaa uuteen, niin vähenis ratin heilunta.
Onko kokemuksia tästä vaihosta?

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Elo 03, 2011 4:34 am
Kirjoittaja Sierramies
Uutta ei saanu tarvikeliikkeestä :( Netistä sais. Vois tillailla joskus ja vaihtaa sitten joku kesä.
Ei lopunperin ollu kovinkaan vaikea homma tuon vanhan laitto takasin, ko hoksasi vaan pari asiaa siinä.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Elo 03, 2011 6:18 am
Kirjoittaja Mikko
Onko tuo se minkä linkitin tähän aiemmin ku luulin sen olevan se tarvittemas stefa?

Kerro ny mullekki mite se laitettaan takasi, en oo koskaan tuota ossaa käyttäny irrallaa.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Elo 03, 2011 10:09 am
Kirjoittaja Sierramies
Onpa se juuriki sama osakokonaisuus.

Elikkä minusta se on järkevää tehä seuraavasti:
-Jos ohjausakseli on irrotettu, niin se asetetaan takasin paikoilleen.
-Pienemmän holkin (tulee akselille) lukitinlevyä (sellanen pyöreä peltinen, joka on akselilla jalkatilan puolella) työnnetään jonkin verran ylöspäin.
-Asennetaan läpivientikumi konetilan puolelta.
-Työnnetään holkki kokonaan rintapellin reijästä sisäpuolele.
-Työnnetään isompi holkki läpivientikumin sisälle oikeaan kohtaan (ei mene rintapellin sisään) oikein päin.
-Laitetaan läpivientikumin päälle (konetilan puolelle) peltinen "kuppi", joka lukitsee isomman holkin ja läpivientikumin paikoilleen.
-Liuvutettaan pinenmpi holkki isompaa holkkia vasten jalkatilan puolelta ja lukitaan se paikoilheen lukitinlevylä.

Jotakuinki nuin se mennee. Näkkee sitten ko kattoo ja vähän järkeilee.
Jos ohjausakselissa(/pylhvääsä) on välystä siten että se heiluu enämpi, niin toennäkösesti tuo kyseinen holkkipari on kulunu.

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: La Elo 06, 2011 7:40 pm
Kirjoittaja Sierramies
Jarrupääsylinterhiin (ABS) häätys käyä kyselemäsä tiivisteitä ja vaihtaa samala jarrupaihneen tassaaja ja sylinteriltä lähtevät putket.
Sitten olis vielä niitä hitsaushommia, mutta ko ole kerenny opetella maalaamistakhaan. Ja konepeltiki on vielä hiomatta...

Vs: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Pe Maalis 16, 2012 5:40 am
Kirjoittaja Sierramies
Tälle ei ole kerenny paljoa muuta tehä ko ajjaa viimeaikoina. No tuli tuosa mitottua että eturenkhaat harittaa vähäsen ja samala tarkastin kallistuksenvakkaajatangon kiinnitykset. Oli hieman löysälä. No kirimisen jälkhiin lähethin käyhmään mökkireisula ja auton vetely väheni selkeästi (mikä onki luonnollista).
Tulin siinä sitten miettinheeksi, että saiskos tuohon jostakijäykempää kallistuksenvakkaajaa? Se nimittäin parantas varmasti ajettavuutta. Uretaanipuslia en aio laittaa.

Samala mökkireisula sain yllätettyä puolison sillä, että kuinka paljon sierraan mahtuu tavaraa. Kaikki omat ja appivanhempien unohtamat tavarat (esim. moottorikelkkakypärät) menit ihan kyselemättä peräkonttiin, vaikka puoliso meinasi ennen pakkausta että jos (kun) kaikki ei mahu, niin jätetään osa tavaroista kyyvistä :)