Sivu 10/10

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Heinä 20, 2017 8:43 am
Kirjoittaja Sierramies
Niin, siis tarkotan että onko järkevvää ostaa hintavahko (150 - 200 €) ruisku, jos maalauskohteita on tämä ja sitten pikkupaikkoja käyttikseen?
Toki voihan se olla että tarvetta ilmaantuu myöhemminki. Häätyy nyt kattoa miltä tämä rahankulu alkaa muuten näyttähmään lähiviikkoina.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Heinä 20, 2017 9:51 am
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Niin, siis tarkotan että onko järkevvää ostaa hintavahko (150 - 200 €) ruisku, jos maalauskohteita on tämä ja sitten pikkupaikkoja käyttikseen?
Toki voihan se olla että tarvetta ilmaantuu myöhemminki. Häätyy nyt kattoa miltä tämä rahankulu alkaa muuten näyttähmään lähiviikkoina.


Kyllä pikkumaalauksissa varmaan pärjää edullisemmalla ruutalla, joutuu ehkä kikkailemaan enemmän viuhkansäädöllä. 40 eurolla alkaa saada jo ihan hyviä yleisruiskuja joissa viuhkansäätö ja tietty maalinmääränsäätö.

Ajattelin lähinnä jos maalauskuume kasvaa niin sitten DevilBlissiä 8)

Sierramies kirjoitti:Yksi asia unehtu mainita. Irrottelin ja maalailin mattamustala net takalasin laijoila olevat "tuuliohjurit". Oli hieman ähertämistä se irrotus, mutta helpottaa muutenki maalaamista.


Itse sheivasin kokonaan pois c-pilarin tuulenohjainhärpäkkeet ja hitsasin reiät umpeen :D

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Heinä 20, 2017 10:18 am
Kirjoittaja Sierramies
Joo, pahoin pelkään että se "maalauskuume" iskee, ku tuo ite auton maalaus tullee ajankohtaseksi. Taitaa siis jäähä ite maalattavaksi / harjoteltavaksi, halusi eli ei...

Sulla tullee vähän erilainen totteutus tuosta rojektista, niin siihen ehkä passaaki ilmanki. Tuosa kakkoskoppasesa joutus sitäpaitti paklailu yms. homhiin, jos net ottas pois. Ja takalasiki häätys reunustaa jollaki listala sivuilta sitten. Että ei ehkä kannata, ainakkaan oikasumielesä :D

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Heinä 20, 2017 11:01 am
Kirjoittaja HEka--
Mulla on kanssa tuollainen DeVilbiss FLG-5 ruisku, voin kyllä suositella :thumbup: Entinen oli satasen ruisku, siihen ei saanut edes uutta suutinta entisen haljettua. Kesti ehkä viidestä kymmeneen maalausta.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: La Heinä 22, 2017 9:52 am
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Joo, pahoin pelkään että se "maalauskuume" iskee, ku tuo ite auton maalaus tullee ajankohtaseksi. Taitaa siis jäähä ite maalattavaksi / harjoteltavaksi, halusi eli ei...


Itellä meni ainakin niin että pohjamaalia kun veti arvelutti vähän ennalta kuinka käy, mutta sen jälkeen tuli sen verta luottoo että uskalsi pinnan vetoa kokeilla :D Sierrahan on suht. armollinen maalattava, varsinki jos ovet maalaa irrallaan niin tarttee vaan takakyljet ja etuloksut maalata "asentoon". Ovien takaisin asennus sitten kieli keskellä suuta, ettei kolhi uutta maalipintaa :)

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ma Heinä 24, 2017 4:06 am
Kirjoittaja Sierramies
Joo. Etuovia en tosiaan aio maalata ja jotenki tuntuu etten taija alkaa siihen takaovien irrotusnäpräilyyn. Mikä siittä niitten paikalheen maalauksesta tekkee vaikeaa?
Ite oikeasthaan pelkään eniten ehkä helmojen ym. alaosien maalausta ja seuraavaksi ehkä konepeltiä ja takaluukkua, jos puhutaan paikallaanolevista osista. Irto-osat (puskurit ja spoileri) on sitten luku sinälhään. Spoileri varsinki ko se häätyy maalata ympäri.

Hivasin spoilerin maalipinnan ja pohjamaalasin pari paikkaa siitä. Muuten meni viikonloppu pääosin latoa kasatesa ja moottoritapahtumasa käyesä.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ma Heinä 24, 2017 12:41 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Joo. Etuovia en tosiaan aio maalata ja jotenki tuntuu etten taija alkaa siihen takaovien irrotusnäpräilyyn. Mikä siittä niitten paikalheen maalauksesta tekkee vaikeaa?


Lähinnä oon sen takia maalannu ovet irrallaan ja makuullaan että silloin ei lähde tulemaan valumia niin helposti, tai ainakaan mulla ei tullut :) Toinen syy miks ruuvailin ovet pois, tuossa omassa prokkiksessa, että kun maalaan alhaalta ylöspäin "rivi kerrallaan", niin pystyn tekemään aina rivin vaihdon oviaukon kohdalla eli tyhjän päällä. Tällön ei tarvii siis vetää niin pitkältä vaakatasoon yhteen soittoon. Toki varmaan tapoja on yhtä monta kuin tekijöitä tässä asiassa, mutta nää oli kikat toimi ainakin omalla kohdalla/maalaus tyylillä :D

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ma Heinä 24, 2017 12:44 pm
Kirjoittaja Sierramies
Ahaa. No kieltämättä tuota "rivinvaihtoa" olen itekki miettiny. Toki etuovi katkasseen tuon, mutta jäähän siinä vielä takapää samhaan. Hyviä huomioita.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ma Elo 28, 2017 4:41 am
Kirjoittaja Sierramies
Tais jäähä pintamaalaukset tältä kesältä maalaamatta. Aamula puolisentoista astetta pakkasta ja kalenteri näyttää siltä että vappaata aikaa on enämpi vasta lokakuusa...
Tuon etupuskurin vois kyllä maalailla hiontapohjala tässä vielä josaki välisä. Konepellin vastaavasta käsittelystä en ossaa kyllä vielä sanoa.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Syys 06, 2017 10:11 am
Kirjoittaja Sierramies
Kattelin tuota konttia, kun spoileri on irti. Aikalaiset lommot ja nyppylät siinä spoikan kiinnitysten alla oli. Häätys laittaa/tehjä jokku isommat prikat sinne alle. Tuo kontti vaan on niin paklattu jo että mietiskelin että häätyskö ettiä suora jostaki.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Syys 06, 2017 5:32 pm
Kirjoittaja Zigu
Sierramies kirjoitti:Kattelin tuota konttia, kun spoileri on irti. Aikalaiset lommot ja nyppylät siinä spoikan kiinnitysten alla oli. Häätys laittaa/tehjä jokku isommat prikat sinne alle. Tuo kontti vaan on niin paklattu jo että mietiskelin että häätyskö ettiä suora jostaki.



Omasta iS:stä joskus irrotin sen spoikan, niin kontinpellissä oli sama ilmiö. Mielestäni sinun kannattaa vain maalata kontti siistiksi ja spoikka kiinni. Ne lommot peittyy, kun spoikan asentaa takaisin. Tietysti, jos kontti on muuten lommoilla, niin helpommalla pääset, kun hommaat romarilta suoran kontin. Silloin tietysti joudut poraamaan uudet asennusreiät konttiin... jos et sattumoisin löydä hyvää cossun konttia romarilta, mutta epäilen, että ei tule vastaan ;D

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2017 10:08 am
Kirjoittaja Sierramies
No joo, cossun konttia tuskin löytyy :)
Toiseen konttiin vois myös tuota kiinnitystä ehkä vähän parannella. Hinta toki ratkassee.
Eikä sitä ihan suorilta enhään taija saaha täysin sististi siihen kiini. Lisäksi pakkeli lissää painoa ja kun sitä on tuosa jo entuuesthaan aika paljon. Vanha pakkeliki oli muuten halennu. Eli seki häätys korjata.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ti Marras 14, 2017 11:19 am
Kirjoittaja Sierramies
Yhen kontin tuosa syssylä jo löysin. Häätyy vaan yrittää päässä hakehmaan se täsä ennen joulua mökkireisula.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ke Marras 15, 2017 8:31 am
Kirjoittaja RalliArttu
Etsivä löytää :) Onko ihan cossusta se kontti peräti?

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Marras 16, 2017 1:06 pm
Kirjoittaja Sierramies
Eiku ihan tavan Sierrasta. Mietiskelin tuosa jo (hurjia) jäykistetoteutuksia sinne kiinnityskohtiin. Tuo pintapellin kaarevuus vaan aiheuttaa omat haasteensa...

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: La Kesä 30, 2018 5:23 pm
Kirjoittaja Sierramies
Hommasin vesipumpun. Paikalhaan oleva vuotaa vissiin nokasta. Näytti nesteekki olevan jo vaihon tarpheessa.

Enpäs päässy tuota aiemmin mainittua konttia hakehmaan. Nyt on tosin toinen kiikarisa.

Ilmassa on myös pieniä toihveitä saaha tämä maalattavaksi. Saapas nähjä onnistaako.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Heinä 12, 2018 5:41 am
Kirjoittaja Sierramies
Kontti haettu ja siinä kiinni oleva cossusiipi on jo melkein irti. Meinaa vaan vastustaa viiminen pultti.

Vesipumppu ei ollu sopeva. Häätyy vaihtaa. Oli hieman keksiminen saaha auto takasin talhiin kartanolta, kun siinä on hieman ylämäkeä. Ei menny työntämälä :) Lopulta löin 6" naulalla sakkelin autotallin peräseinän alapalkkiin kiini ja vetasin taljala auton sisäle.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ti Heinä 17, 2018 3:06 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Hieno homma ette prokkis etenee :) Itsellä on ongelma SIerra projektin kanssa päinvastainen eli miten saada auto ulos tallista ;D , kun mulla ei tosiaan oo luiskaa ja aika hemmitin korkee kynnys, josta tuli aikanaan muistoja ton toisen Sierra keskivaimentimeen >:( Täytynee jotkut lankut laittaa oven suulle tms. :D

Maalaushommaa täälläkin vaan yhä, kylläkin Focuksen kanssa, pitäis uskaltaa vetää vielä värit ja lakat lämpimien aikaan, en oo vaan hirveen paljoa metallihohtoa ruiskinu aiemmin. Hinkkaväriä vedin jo kolme rundia. Kyse siis ikuisuus projektiksi venähtäneestä etupuskurista mrgreen

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Heinä 19, 2018 1:28 pm
Kirjoittaja Sierramies
Kyllähän siihen kannattaa jokku luiskat laittaa :)

Sain oikeanlaisen vesipumpun ja taas menhään moottorila :)
Mietiskelin että jos maalailis rengaskoteloita yms. ite väriin, niin sais koottua vähän osia lissää konetilan puolelr. Ja puskuriin sais laittaa vähän hiontapohjamaaliaki.

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Su Heinä 22, 2018 2:47 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Mietiskelin että jos maalailis rengaskoteloita yms. ite väriin, niin sais koottua vähän osia lissää konetilan puolelr. Ja puskuriin sais laittaa vähän hiontapohjamaaliaki.


Oman muistikuvan mukaan työläin homma konetilan kanssa oli vanhan maalin mataksi hionta, kun joutuu käyttännössä hankaamaan käsin, suht. pientä kalikkaa apuna käyttäen, ja paperitkin meinas mennä helposti tukkoon, sullahan tulee varmaan vielä välihionta metallahohtovärin kanssa? Toki hinkkavärin voi konetilassa karhentaa sitten vaikka karhuntassulla, jos ei oo hirveesti korjattavaa tai ei halua hifistellä. Lähinnä välihionta siksi että pohjamaalien kanssa usein jää ruiskun jättämä jälki joka kannattaa kevyesti hipaista pois ennen pinnan vetoa.

Tosiaan nyt ainakaan ei voi kelejä haukkua maalaushommia ajatellen :D Tuntuu jo alkukuviikosta että 27 asteen helteessä oli aika ripeää ainakin hinkkavärin kuivuminen, ei tarvinnu siis pitää kummosta taukoo kerrosten välillä :)

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Ma Heinä 23, 2018 6:37 pm
Kirjoittaja Sierramies
Konetilan sisäpuolen mie olen maalannu jo sillon ko moottori oli irti :D Mutta meinsin niitä renkhaan puolia ja vaatimustaso on, että kunhan väriin ja lakan pääle :D

Ruiskulahan mie en nuita ole maalannu, ko purkila vain. Peräkontin ja Rangerin perälauvan kansahan sitä varhmaan pääsee käyttähmään.

Tuota puskurin pohjamaalausta alottelin jo, mutta siitäki loput taitaa olla ruiskuhommia :D

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Pe Loka 26, 2018 7:07 am
Kirjoittaja Sierramies
Irrottelin joskus kesälä sen cossusiiven ja putsailin maalit ja pakkelit kontista poies. Hitsailin pienet vahvikkeet prikoista spoilerin kiinnitysreikien ympärile, mutta sitten loppu aika. Hivassa net vois vielä, mutta maalauskelit on auttamatta ohi. Rangerin maalauksekki jäi kesken.

Mulla oli semmonen pieni suunnitelma, että jos tämä ois saanu maalattavaksi pienellä vaiholla, mutta se kariutu. Häätyy kyselä hintaa, mutta mahtaa olla turhan hintava...

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: Su Loka 28, 2018 4:13 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Irrottelin joskus kesälä sen cossusiiven ja putsailin maalit ja pakkelit kontista poies. Hitsailin pienet vahvikkeet prikoista spoilerin kiinnitysreikien ympärile, mutta sitten loppu aika. Hivassa net vois vielä, mutta maalauskelit on auttamatta ohi. Rangerin maalauksekki jäi kesken.


Mulla kävi taas niin että sain kaikki kipot (Sierra ja Focus) maalattua mutta kasaus hommat jäi tälle rakentelukautta vähän vaiheeseen :D

Sierramies kirjoitti: Mulla oli semmonen pieni suunnitelma, että jos tämä ois saanu maalattavaksi pienellä vaiholla, mutta se kariutu. Häätyy kyselä hintaa, mutta mahtaa olla turhan hintava...


Mitä oon jutellu erään peltikorjaamon työntekijän kanssa, niin sano että on monesti se periaate etteivät maalaa asiakkaan valmiille pohjille, tämä on just yleensä harrastevehkeiden kanssa se ongelma, tai sitten jos ottaa avaimet käteen- meiningillä niin hintaa tulee helposti useempi tonni. Tämä toki vaihtelee maalaamosta riippuen. Toinen mitä oon kuulostellu esim. täällä paikallisen ammattimaalaamon toimintaa (kyseinen firma maalannut mm. sen Gti- lehdessä esitellyn Ladan), niin aika pitää varata kuukausia ennen jo, eli tulee joko kauhee kiire tai joutuu pyörittelemään peukaloita, ilmesesti etenkin alkutalvi on ruuhkaista aikaa kun niin paljon tuleee kolariautoja työnalle.

Mulla tosin oli myös sen verran suuri kokeilun halu että päätin siks maalata omalla verstaalla, kun maalithan ei kummosia maksa vaikka joutukin vähän opetteleen ja tekeen kotiläksyjäkin ;D

Re: Ford Sierra 2.0i Ghia

ViestiLähetetty: To Marras 08, 2018 1:20 pm
Kirjoittaja Sierramies
Joo. No tuo maalari on vaimon tuttu ja autoharrastelija itekki. Mutta voihan solla, että ei suostu maalaahmaan muitten pohjile. Aikataulullisesti tämä minun homma on kyllä joustava. Häätyy tahtoa se tutustuhmaan kohteesseen josaki välisä.

Moottorin kannatinkumit tuli tilattua.