Sivu 1/7

Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"

ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 6:57 am
Kirjoittaja Saab.96
Eli ajattelin vähän tuosta meidän käyttiksestä laittaa tarinaa esille.
Saab 9-5 Se Wagon 2.0t 2001 (alunperin 110 kW/149 hv ja 240 Nm)

Saabi hommattiin Tukholmasta 4.9.2010

Kuva

Ekan talven aikana hommasin 17" vanteet (FondMetal s7200) kesäksi:

Kuva

Nuo vanteen menivät harmillisesti kieroiksi syksyllä 2011 ajettuani hiekkatiellä kuoppaan, ja vaihtuvat Fox racing R3:iin:

Kuva

Seuraavaksi oli sitten vuoro puhdistaa moottori sisäisesti:  Ensin Forte puhdistusaine 20 min @ 2000 rpm, sit vanhat öljyt ulos ja 6 litraa dieselia koneeseen jossa ne saa olla seuraavaan aamuun, sillon dieselit ulos ja uusi 6 litran annos sisään taas vuorokaudeksi. Sitten laitan 10w30 moniaste öljyt ja uuden suodattimen ajan 200 km ja vaihdan koneeseen täyssynteettiset öljyt ja uuden suodattimen. Sitten pääsee 5000 km ja seuraava öljynvaihto taas. Sitten vasta pääsee takasin normaaliin 10 tkm vaihtoväliin...

Ekat dieselit: (täysin läpinäkymätön lieju)
Kuva

Tokat dieseit: (kahvin väriset)
Kuva

Sitten 200 km ajetut moniasteöljyt: (täysin läpinäkymätön)
Kuva

Nyt koneessa on täys synteettiset öljyt ja puhda suodatin joilla ajan sen 5000 km kunnes palataan takaisin normaaliin 10 tkm vaihtoväliin.


Ja viimeisimpänä tehtiin 20.2.2012 BioPower stage 1 softaus.
Softapäivityksen jälkeen tehot on 235 hv/370 Nm etanolilla ajettaessa, ei pahat lukemat!

Nyt sitten ajellaa E85:lla ja laittelen kokemuksia tänne sitä mukaan kun kilsoja kertyy.
Onhan tuohon suunnitteilla jotain pientä sievää muutosta vielä tulevaisuudessa....

Lisää juttua on mun omilla kotisivuilla: http://www.tonikoskinen.com/saab_9-5_wagon.html

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 7:03 am
Kirjoittaja Saab.96
Tuon muutoksen jälkeen oon ajanut nyt yli 2000 km ja keskikulutus on ollut 11.2 l/100 km.
Voimaa on mukavasti ja tankkaaminen ei enään ahdista kun litrahinta on sen 0.998 euroa!
Kulutus on noussut vert 95E10 (18 kk keskikulutus 9,2/9,3 l/100km) tasan 2 litraa, ei paha sekään.

Voimaa on sen verran mukavasti että noi vanhat talvirenkaan taitaa mennä vaihtoon, lähtee sutimaan nimittäin ohituksissa vielä yli 70 km/h vauhdissa 3. vaihteellä  8) siis nastarenkailla, mutta silti...

Nälkä tosin kasvaa.... nyt jo mietin että pitäisikö lähteä tavoittelemaan 300 hv? Ei olisi IHAN mahdoton homma, eikä tolkuttoman kalliskaan..... (alle 1000 eur)

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 1:24 pm
Kirjoittaja Mikko
Mitä tuo 300hv vaatii, onko vaan joku softapäivitys, ahtojen nosto tms.?

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ma Maalis 26, 2012 4:19 pm
Kirjoittaja Saab.96
300 hv vaatii Mitsun ahtimen (Aeron), isommat suuttimet ja valjemmän putkiston.
Ei siis mahdottomia. Niin ja tietyst softa pitää säätää sopivaksi.

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2012 3:06 am
Kirjoittaja Mikko
Saako tuohon putkistoja valmiina, vai meinasikko itte väsätä? Eihän tuossa näköjää issoo hommaa olisi, millasia ahtopaineita tuo 300hv vaatii? Minä oon ylleensä sitä mieltä ollu että tuo 300hv alkaa olemaan enimmäismäärä etuvetosessa mitä on järkeä enää laittaa, jos nyttenki vielä jo kerta suttii ohitettaessa, se tehohan mennee vaan hukkaan? Ohitusturvallisuuttahan tuo kuitenkin lisäisi, jossei se vaan sudi kokoaikaa. :D

Mites muuttaako tuo sitten alakierrosten seoksia, eli vaikuttaako kulutukseen? Vai pysyykö muuten samana mutta ylärekisteriin tupsahtaa isompaa lukemaa?

Millanen tuommonen Saabbi muuten on ajjaa, mukavia kilometrejä?

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2012 6:17 am
Kirjoittaja Saab.96
Saabiin saa useilta eri valmistajilta putkistoja ihan mustasta raudasta alkaen rosteriin asti.
Saab on ERITTÄIN viritys ystävällinen, moottoripuolelle saa palikkaa käsittämättömän paljon. Koriin taas sitten paljon vähemmä (yksi korisarja maailmalla) eli periaatteessa vain ns OEM palikkaa.

Ahtoja tuo 300 hv vaatinee noin 1.4 bar (mulla nyt 1.2) ja sutimista saa kuriin paremmalla rengastuksella jne.
Viritys vaikuttaa tottakai kulutukseen mutta vain sillon kun konetta alkaa polkemaan. Normiajossa ns bensalastu(STAGE1) joka mulla oli aiemmin jopa laskee bensankulutusta.

Saabi on hyvä ajaa, luultavasti paras auto mikä itellä on ollut. Kannattaa käydä koeajolla vaikka autoliikkeessä.

Ps. Näitä Saabeja saa ruotista sitten alkaen 1500 euroa ja siitä ylöspäin....

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Maalis 27, 2012 7:38 am
Kirjoittaja Saab.96
Madallusjouset tuli postissa eilen, pitää vaihtaa ne alle samalla kun vaihdan kesärenkaat.

Kuva

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Touko 08, 2012 7:26 am
Kirjoittaja Saab.96
Nyt oon saaanut madallusjouset ja kesärenkaat Saabiin alle:

Kuva

Kuva

Ihan olen tyytyväinen lopputulokseen, on todella hyvä ajaa eikä ollenkaan "pintakova" mutta tiettyä napakkuutta tuli alustaan.
Matalampi siitä olisi saanu tulla todellinen madallus oli 30-35 mm luokkaa.

Sitte on tullut 5000 km täyteen Etanolilla ajelussa, eilen tein 5000 km öljynvaihdon.
Ãljyt oli aika mustat ja ihan paikallaan oli vaihto, tuo etanoli on irroittanut ilmeisesti aika paljon epäpuhtauksia koneesta jotka on kulkeutuneet öljyn sekaan. Seuraavan vaihdon teen taas 5000 km kuluttua.
Hyvin on muuten pelannut, on ollut halpa ajaa ja toimii hyvin! Kulutus on mulla vakiintunut nyt 11 l/ 100 km. 0,998 â¬/litra = 10,98 â¬.
Jos verrataan bensiiniin niin tuolla rahalla 10.98 ⬠saa 6,9 litraa bensiiniä (95E10 /1.589 â¬/litra)

Lisää kovaa ajoa ja huolellista huolenpitoa  <!-- s;D -->;D<!-- s;D -->

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Touko 08, 2012 7:43 am
Kirjoittaja Mikko
Näyttää hyvältä!  8)

Ittellä nyt seosmittarin rakentaminen kesken, niin sais sitten säädettyä Sierran etanolille, kuhan se mittari valmistuu.. Etanoli kuulemma tosiaan poistaa karstaa huomattavasti enemmän, eli kaikki vanha karsta poistuu nopeasti, mutta sittenhän se pitäisi tasottua pikkuhiljaa kun karstat on lähteny, eikä sitä niin paljoa pitäisi tilalle takaisin tullakkaan, kun etanoli kuulemma palaa puhtaampana?

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Touko 08, 2012 11:13 am
Kirjoittaja Saab.96
Hauska kuulla että erimerkkisiä etaonlipäivityksiä tehdään.
Tuo etaonli tosiaan poistaa karstaa tehokkaasti eikä uutta tule tilalle niin kauan kun etaonlilla ajelee.
Ja tasoittuu kyllä ajan kanssa. Täytyy vaan muistaa että öljynvaihtoväli täytyy pitää lyhyempänä kun bensalla ajettaessa.

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Pe Kesä 08, 2012 10:03 am
Kirjoittaja Saab.96
Tuli heräteostoksena hankittua nahkapenkit Saabbiin:

Kuva

Pitää pestä nuo huolella ja vaihtaa sitten kangaspenkkien tilalle.

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Pe Kesä 08, 2012 5:02 pm
Kirjoittaja Leksa
Me like!!

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Kesä 12, 2012 9:22 am
Kirjoittaja Saab.96
Eilen ostin  toisen kromimaskin joka on huonossa kunnossa, tämä "tuunataan" korinväriseksi ja vaihdan sen tuon kromisen tilalle...

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Loka 02, 2012 11:42 am
Kirjoittaja Saab.96
Pientä päivitystä tähän paivään....

Kesä on menny mukavasti viinalla ajellessa, nyt jo yhteensä 14 000 km.
Mitään onkelmia ei ole ollut.

Tulevaisuuden suunnitelmia on alettu tekee joka sisältää pieniä maalaus hommia, korissa pari ruostekukkaa ja molemmat puskurit pitäisi maalata uudestaan kun ovat osuneet jonnekin joskus...

Eli talven aikana on tarkoitus maalata puskurit uudestaan ja nyt kokonaan korinvärisiksi ja takaluukku seka takalokasuojat maalataan kanssa.

Vanteet on tarkoitus vaihtaa tuumaa isommiksi ensi kesäksi.

Nuo alla olevat FOX Racing R3 17" x 8" vanteet on siis renkaineen myynnissä kunhan saan talvirenkaat alle...

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ke Marras 21, 2012 8:12 am
Kirjoittaja Saab.96
Jotain pientä taas tekeillä...

Ostin loppukesästä Saabin Varastontyhjennys kampanjasta yllä olevat Saabin alkuperäiset Y-Spoke 6,5"x15" (ALU19) vanteet talvirenkaille. Yllätykseksi kävi ilmi että vanteet on BBS:n valmistamat, eli laatuvanteet =)
Syksyllä ostin vanteille Nordman 4 nastarenkaat kokoa 195/65.

Kuva



Tuli ostettua alla olevat vanteet ensi kesäksi Viinavankkurin alle pyörimään.

Kuva

Kuva

Kuva

Vanteet on ilmeisesti merkiltään "Swedish Design"?

Kokoa niillä on 19"x8" ja ovat 5x110 jaolla. Ovat aiemin pyörineet ruotsista tuodun 9-3:sen alla.

Osaakos kukaan auttaa vanteiden tunnistamisessa tarkemmin?
Oon Googlea käyttänyt mutta ei löydy edes tuollaista vannevalmsitajaa....

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: To Marras 22, 2012 8:31 pm
Kirjoittaja mrannikko
Nuo voipi kuule olla ihan Saabin omia vanne settejä. Tilaaja on ollut Saab mutta valmistaja voi olla joku näistä monista. Mutta enpä usko Saabin huolineen mitään tingentangeleita valmistajiksi aikoinaan.

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Pe Marras 23, 2012 4:53 pm
Kirjoittaja Saab.96
Vanteet on onnistuttu tunistamaan, valmistaja on SVF ja malli Eagle Cobain Hypersilver 19"x8".

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ma Marras 26, 2012 10:02 am
Kirjoittaja Saab.96
Nyt kun vanneasia on saatu kuntoon, ja siitä syystä vähän innostuneena ajattelin että talven ja kevään aikana kohentaisin tuota auton koria vähän siistimmäksi. Tarkoitus on maalata maski korin väriin (huonokuntoinen aihio on jo hankittu) ja samalla maalata listat, ovenkahvat ja puskurin listat myös korin väriin. Lisäksi haussa olisi Aeron tai Vectorin helmat...

Myös takaspoileri on mietinnässä.
Tällainen olisi kiikarissa:

http://www.tuning-gt.com/fi_fi/saab/9-5/1242-saab-9-5-mk1-kombi-kattospoileri

Toi takaluukun päällinen on jotenkin alaston ilman tuollaista 

Saisi vähä hajurakoa vakioon....

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ke Marras 28, 2012 11:33 am
Kirjoittaja Saab.96
Nyt tuo takasiipi on tilattu!

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ma Joulu 10, 2012 7:30 am
Kirjoittaja Saab.96
Tuollaisen takaspoilerin tilasin Saksalaisesta netti-kaupasta.
Ensisilämäykseltä vaikuttaa oikein hyvältä, edes pohjia ei tarvii ihmeemmin tehdä. Kiinnitys on kahdella ruuvilla kummastakin reunasta, lisäksi laitan väliin jotain liimaa.


Kuva

Kuva

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ke Tammi 30, 2013 7:30 pm
Kirjoittaja Saab.96
Uusi 2, 5" rosterinen kiillotettu Cat-back putkisto on tänään laitettu tilaukseen.

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: La Helmi 02, 2013 10:17 am
Kirjoittaja Leksa
Joko sulla on nahkapenkit paikallaan? Onko muuten kulutus pysyny samoissa lukemissa kuin mitä aikasemmin ilmottelit?

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 10:34 am
Kirjoittaja Saab.96
Nahkapenkit on paikallaan ja todettu hyviksi.

Etanolin kulutus on pyörinyt 11 litran molemmin puolin.
Alin on ollu 9.9 ja suurin kulutus 11.9.
Useimmiten on aika tasan 11 litraa sadalla.
Nyt oon ajanut 21 000 km ilman ongelmia.

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 6:31 pm
Kirjoittaja Leksa
Itellä kyllä kans kiinnostais tuo etanolihomma kun sitä täältäkin jo saa ja lisäksi ruotsin puolelta saa todella helposti.

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Su Helmi 03, 2013 7:14 pm
Kirjoittaja Saab.96
Suosittelen  ;) hyvä auto, mukavasti tehoa, halpa ajaa ja hankintahinta ei hivitä  ??? 8)

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ma Helmi 04, 2013 9:03 am
Kirjoittaja Saab.96
Nyt on kaupat sovittu Saab 9-5 Hirsch etupuskurista.
Puskuri on saanut vähän osumaa mutta kannatti tehdä kaupat kun noita ei saa edes uutena enään.
Muutenkin tuota Hirsch mallia on tehty tosi vähän joten aika harvinainen puskuri on kyseessä.

Muovikorjauksesta otetaan nyt hyviä ohjeita vastaan, puskuria kun saan korjata jonkin verran.

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ma Helmi 04, 2013 9:14 am
Kirjoittaja Leksa
Muovihitsausta kannattaa koittaa jos on esim halki jostain. Vuolet jostaki huomaamattomasta paikasta muovisuikaleita joita sitten voi kolvilla sulattaa "saumaan".

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Helmi 05, 2013 8:39 am
Kirjoittaja Saab.96
[quote=&quot;&quot;Leksa&quot;&quot;]
Muovihitsausta kannattaa koittaa jos on esim halki jostain. Vuolet jostaki huomaamattomasta paikasta muovisuikaleita joita sitten voi kolvilla sulattaa "saumaan".
[/quote]

Puskin on poikki ydestä kohtaa ja toisesta kulmasta puuttuu pala.
Materiaali on jonkinlaista lujitemuovia jossa hiilikuitua seassa... Onko sellaista olemassakaan?

Vaikuuttaako se korjausmenetelmään?

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Helmi 05, 2013 12:16 pm
Kirjoittaja Zigu
Lujitemuoveista olen kyllä kuullut, mutta hiilikuitua seassa kuulostaa oudolta...

Suosittelen kokeilemaan jostain huomaamattomasta kohdasta tuota hitsausta aluksi, jotta näkee miten muovi käyttäytyy.

Tossa muovihitsauksessa on hyvä käyttää myös kunnon kolvia, jolloin muovi ei ehdi palaa. Mitä kauemmin muovia lämmitetään, niin sitä tummemmaksi se muuttuu. Halppis kolvillakin homma kyllä onnistuu, kunhan malttaa lämmittää kolvin kunnolla ja on nopea  ;)

Ilmanvaihto on syytä olla myös kunnossa, sillä hitsauksessa syntyy melkoista myrkkysavua...


Tossa myös toinen vaihtoehto, jota kannattaa harkita...

Muovin korjaus

Tuotteita 3M sivuilta muovinkorjaukseen

Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi

ViestiLähetetty: Ti Helmi 05, 2013 12:45 pm
Kirjoittaja Saab.96
[quote=&quot;&quot;Zigu&quot;&quot;]
Lujitemuoveista olen kyllä kuullut, mutta hiilikuitua seassa kuulostaa oudolta...

Suosittelen kokeilemaan jostain huomaamattomasta kohdasta tuota hitsausta aluksi, jotta näkee miten muovi käyttäytyy.

Tossa muovihitsauksessa on hyvä käyttää myös kunnon kolvia, jolloin muovi ei ehdi palaa. Mitä kauemmin muovia lämmitetään, niin sitä tummemmaksi se muuttuu. Halppis kolvillakin homma kyllä onnistuu, kunhan malttaa lämmittää kolvin kunnolla ja on nopea  ;)

Ilmanvaihto on syytä olla myös kunnossa, sillä hitsauksessa syntyy melkoista myrkkysavua...


Tossa myös toinen vaihtoehto, jota kannattaa harkita...

Muovin korjaus

Tuotteita 3M sivuilta muovinkorjaukseen
[/quote]

Noi 3M tuotteet näyttää todella asiallisilta! Mistä noita saisi ostaa???