Sivu 2/7
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
Ti Helmi 05, 2013 12:57 pm
Kirjoittaja Zigu
[quote=""Saab.96""]
Mistä noita saisi ostaa???[/quote]
3M myyjät
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
Ti Helmi 05, 2013 6:57 pm
Kirjoittaja Saab.96
Kertooko PUR-GF 15 Mitään puskurin materiaalista?
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
Ti Helmi 05, 2013 11:51 pm
Kirjoittaja Mikko
Netin syövereistä löytyypi että PUR=polyuretaanihartsi (Polyurethane Resin) ja että GF 15 todennäköisesti tarkoittaa että puskurissa on 15% lasikuitua (GF=Glass Fiber). Saksalaisella foorumilla käydyssä keskustelussa joku kertoi testanneensa ettei PUR GF 15-puskuria voi hitsata, kuulemma murenee, savuaa, sulaa ja haisee mutta ei kuulemma saa hitsattua, oli siinä myös tekstiä että voisi onnistua, mutta teksistä en itse paljoakaan selvää saa, joten alla lainaus mikäli joku ymmärtää mitä tässä ajetaan takaa:
PUR needs can be welded, as it is a thermoplastic elastomer.
But beware, from 160 ° C as the result biurets or urea bond is broken completely. (I would go up to the weld and short term to 210 ° C. Dependent and below 160 ° C (the hard block molecular weight and proportion of the urethane) you get no melt down.
Foorumilla on myös heitetty idea polyuretaanisuikaleista ja kuumailmapuhaltimesta.
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
Ke Helmi 06, 2013 3:43 am
Kirjoittaja Leksa
Ilmeisesti lämpötilan pitäisi olla 160 ja 210 asteen välillä kun hitsailee, elikkä taitais vaatia säädettävän kolvin. Joskus ollut jossain puhetta tuosta kuumailmapuhallin hommasta kanssa, eli pitäis saada puhallin puhaltamaan pieneen pisteeseen lämpö (oikeasti pienelle alueelle).
Vaikuttaa kuitenki sen verran hankalammalta hommalta että melkein kannattaa kokeilla esim vaikka tuota Zigun mainostamaa tapaa..
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
Ke Helmi 06, 2013 12:22 pm
Kirjoittaja Saab.96
Tässä se nyt on:
Osumaa se on saanut...
Palat sopii hyvin paikalleen kyllä
Nuo pitäisi saada takaisin kiinni puskuriin.
Tuosta se on poikki....
Korjattavaa riittää ja lopuksi vielä uusi väri pintaan. Jospa sitä kesään mennessä saisi sen kaulalle?
Nuo facelift mallin valot pitänee kanssa etsiä jostain sopivaan hintaan....
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
To Helmi 07, 2013 3:54 am
Kirjoittaja Leksa
Siisti puskuri tuo kyllä on! Kyllähän tuon kuntoon saa kun löytää sopivat keinot, kolvilla sulatteluahan voi kokeilla jonnekin alareunaan takapuolelle niin näkee miten muovi käyttäytyy.
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
To Helmi 07, 2013 6:22 am
Kirjoittaja HEka--
Lasikuidulla kiinni sisäpuolelta, ohut kerros ulkopuolelle halkeamien peitoksi ja kittiä. Noin itse korjasin calibrasta riegerin muovihelman.
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
To Helmi 14, 2013 6:14 am
Kirjoittaja Sierramies
Tuosta kuitua sisältävän muovin hitsaamisesta vielä. BMW:ssä on jotaki muoviosia (esim. paisuntasäiliö) semmosta muovia, jossa on kuitua sisälä. Sitä ainaki onnistu hitsata normi kolvila. Sulasi ihan kelvollisesti eikä palanu pahasti pois. Muistaakseni sain siinä joitaki korjauksia kestämhäänki (pitäs tarkastaa että vieläkö ovat ehjiä :) ) mutta se vaati sammaa muovia lisäaihneeksi. Sillon tosin ei ollu vielä oiken kokemusta tuosta muovihitsauksesta.
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
To Helmi 14, 2013 8:57 am
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
Mitäs jos teippaat kasaan ja teet muotin ja siitä lasikuitupuskurin? Hommaa siinä kyllä on enemmän. Mutta sitten teet muutaman ylimääräisen muotista ja myyt pois ;)
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
To Helmi 14, 2013 11:01 am
Kirjoittaja Saab.96
Kiitos hyvistä vinkeistä.
Olen vähän kahden vaiheilla miten tuon korjaus pitäisi tehdä, hitsaus, muoviliima+vahvike vaiko lasikuidulla....
Jokaisessa vaihtoehdossa on hyvät ja huonot puolensa eikä ole täyttä varmuutta miten mikäkin niistä kestää.
Tuo Polyuretaanihartsi lienee kohtalaisen vaikea korjata ja kovin moni ei ole tuota nimenomaista materiaalia käsitellytkään....
Meinasin kuitenkin jonkinlaista kaikkien kompromissia soveltaa, eli liimaan jollakin liimalla nuo osat ja halkeamat kiinni jonka jälkeen takapuolelle laitan vahvikkeen joka on joko lasikuitus tai muovipuskurin korjaamiseen tarkoitettua vahviketta. Pinnan kittaan ja tasoitan lopuksi...
Se muotin ottaminen on houkuttava ajatus, voisi tehdä kopion tai vaikka kymmnen jos se hajoaa uudestaa. Puhumattakaan että voisi myydä jokusen kopion halukkaille joita varmasti löytyy....
En vaan ole koskaan tehnyt muottia lasikuidusta, että en tiedä miten sitten sen kanssa käy. Ensin korjaan puskurin kuitenkin...
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
Pe Helmi 15, 2013 6:19 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
[quote=""Saab.96""]
En vaan ole koskaan tehnyt muottia lasikuidusta, että en tiedä miten sitten sen kanssa käy.
[/quote]
Aika yllättävää kun katsoo mitä kaikkea muuta olet tehnyt.
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
Ke Helmi 20, 2013 8:04 am
Kirjoittaja Saab.96
Tuli ostettua uusi putkisto Saabbiin.
Jospa sitä viikonloppuna saisi putken paikalleen :lol:
Tässä vielä kuvaa, on se NIIN hiano!
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
Ke Helmi 20, 2013 2:32 pm
Kirjoittaja HEka--
Komea on, harmi kun 97% jää auton alle piiloon :) Mites puskuri?
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
To Helmi 21, 2013 12:04 pm
Kirjoittaja Saab.96
Puskuri odottaa tallilla vielä, pitää ennen sitä saada leimattua tuo kiesi ensin...
Vs: Saab 9-5 Wagon2001: Matalapaineesta BioPoweriksi
Lähetetty:
Ke Touko 15, 2013 8:25 am
Kirjoittaja Saab.96
Kesärenkaat on saatu alle!
Tässä pari kuvaa:
Myös putkisto on jo paikallaan, muuttui käyntiääni astetta miehekkäämmäksi
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Ti Heinä 02, 2013 8:01 am
Kirjoittaja Saab.96
Puskuri melkein valmis pohjatöitä varten:
Pientä ruostekorjausta samalla...
Lisää kuvia ->
http://www.tonikoskinen.com/saab_9-5_wagon_projektit.htmlSeuraavaksi pääsee tekee pohjia myös koriin ja sitten maalataan kaikki osat kerralla....
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Ti Heinä 02, 2013 9:55 am
Kirjoittaja Leksa
Millä sait etupuskurin parsittua?
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Ti Heinä 02, 2013 1:19 pm
Kirjoittaja Saab.96
Pitkien pohdintojen jälkeen päädyttiin lasikuituun.
Se on sopivin materiaali kotioloissa korjaamiseen.
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Ke Heinä 03, 2013 3:07 pm
Kirjoittaja mrannikko
Ja varmasti helpoin. Tuo lasikuitukin toimii muovissa helkkarin hyvin. Ja ainakin itse suosin sen käyttöä. Aikoinaan tuo muovihitsauskin opetettiin koulussa mutta helpoimmalla pääsee kyllä kusilaidulla!
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Pe Heinä 05, 2013 7:40 pm
Kirjoittaja Saab.96
Iltapuhteena askartelin hiilikuitu look maskin :lol: :saab:
Myös ajovalot löytyy tallilta.
Lisää kuvia taas kerran ->
http://www.tonikoskinen.com/saab_9-5_wagon_hirsch_puskuri.html
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Ti Heinä 09, 2013 6:47 pm
Kirjoittaja Saab.96
Kattokaiteet läks!
Vielä ptää hitsata ka kuiduttaa tms reijät umpen.
Nuo katto kaiteet olis myynnissä! Vaihdossa kelpaa kattokaiteettoman femman kattolistat!
Vaikka päittäin!
Takapuskurissa oli pari klommoa, niitälähin korjaa kuumailmapuhatimella (hiustenkuivain)
Aika hyvä tuli vaikka itte sanon. en ole koskaan kokeillut moista, mutta ton kun hioo ja kittaa kevyesti niin tulee hyvä.
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Ke Heinä 10, 2013 5:54 pm
Kirjoittaja Saab.96
Kattokaiteiden ekat reijät tukittu
Eli hitsattu umpeen.
Tulee NIIN hyvä, vaikka itte sanonkin...
Nämä takakaton listat on se suurin murhe:
Ovat luultavasti jotain alumiinin kaltaista kun magneetti ei tartu, eli joutunee kuiduttaa reijät umpeen ja kiinnittää pulttia tms kuidulla.....
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Su Heinä 14, 2013 7:05 am
Kirjoittaja Saab.96
Listat on saatu modattua!
Korin pohatyöt on aloitettu kanssa.
Paaaljon lisääkuvia ->
http://www.tonikoskinen.com/saab_9-5_wagon_projektit.html
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Su Heinä 14, 2013 7:21 am
Kirjoittaja Leksa
Huh, on siinä tekemistä.. Varmasti lopputulos kuitenki palkitsee:)
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Su Heinä 14, 2013 4:42 pm
Kirjoittaja Zigu
Näyttäisi tulevan maalaamistakin jonkinverran. Meinaatko itse maalata?
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Su Heinä 14, 2013 5:46 pm
Kirjoittaja Saab.96
Juu, melkein puolet autosta joutuu maalaamaan uudestaan.
Itte maalaan omassa tallissa niinkun tähönkoin asti....
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Pe Heinä 19, 2013 6:15 am
Kirjoittaja Saab.96
Hio, kittaa, hio, kittaa.....
Mutta nyt on katto, takaluukku, takalokasuoja, spoileri ja bensatankinluukku valmiina hiontavärille......
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Pe Heinä 19, 2013 6:58 am
Kirjoittaja Sierramies
Semmosta se on (ja mullaki kohta eessä). Mutta hyvällä mallilahan se sitten on jo.
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
La Heinä 20, 2013 5:45 pm
Kirjoittaja Saab.96
Hiontaväri on tänään suhkittu pintaan. Nyt annan sen kuivua reilun vuorokauden ja sitten hion 1200â2000 paperilla.
Vs: Saab 9-5 Wagon 2001: "Wannabe Hirsch"
Lähetetty:
Su Heinä 21, 2013 5:36 pm
Kirjoittaja Zigu
[quote=""Saab.96""]
Hiontaväri on tänään suhkittu pintaan. Nyt annan sen kuivua reilun vuorokauden ja sitten hion 1200â2000 paperilla.
[/quote]
Miksi noin hienolla? 800:n naarmutkin peittyy helposti pintamaalilla vielä. Max 1000 omasta mielestä pintamaalille. Tämä siksi, että maalikin pysyy paremmin karheammassa... Lakkapinnan kiillotus sit 2000-3000