Sivu 1/27

Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Tammi 07, 2010 5:48 am
Kirjoittaja HEka--
Moro!

Nyt ois Kadetin ostaminen todella lähellä. Muutama seikka minnuu vielä mietityttää ja pitää kysellä ennen kuin survoo rahaa tietämättömänä johonkin..

Eli, autossa on 1,2l moottori, onnistuuko nykyään enää katsastus 2litraiseen c20ne koneeseen? Jotenkin on sellainen kutina ettei se enää niin helppoa olekaan.. Seuraava vaihtoehto olisi pieni turbo alkuperäiseen koneeseen mutta eipä sitäkään taida ilman tehotodistuksia saada katsastettua.

Mitä ootta mieltä, pitäisikö ostaa pois, kunnostaa alkuperäiseen kuntoon ja antaa koneen olla sellaisenaan? Kyllä se komia auto on sinälläänkin :)
Hintaa kyseisellä yksilöllä noin 500 euroa. Ajokunnossa ja katsastettuna, ruosteet hitsattuna ja pohja massattuna. Sisusta yllättävän hyvässä kuosissa. Kori lähes lommoton ja kromipuskurit täysin ehjät. Vuosimalli siis oli -79. Saisi siis museorekisteriinkin, mutta kannattaako kuitenkaan..

Edit: Siirsin aiheen tänne jäsenosioon, koska kumminkin tullaan sen verran käsittelemään tekniikkaa... T:Cosworth

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Tammi 07, 2010 6:01 am
Kirjoittaja AdsBot [Google]
[quote="""HEka--"""]Moro!

Nyt ois Kadetin ostaminen todella lähellä. Muutama seikka minnuu vielä mietityttää ja pitää kysellä ennen kuin survoo rahaa tietämättömänä johonkin..

Eli, autossa on 1,2l moottori, onnistuuko nykyään enää katsastus 2litraiseen c20ne koneeseen? Jotenkin on sellainen kutina ettei se enää niin helppoa olekaan.. Seuraava vaihtoehto olisi pieni turbo alkuperäiseen koneeseen mutta eipä sitäkään taida ilman tehotodistuksia saada katsastettua.

Mitä ootta mieltä, pitäisikö ostaa pois, kunnostaa alkuperäiseen kuntoon ja antaa koneen olla sellaisenaan? Kyllä se komia auto on sinälläänkin :)
Hintaa kyseisellä yksilöllä noin 500 euroa. Ajokunnossa ja katsastettuna, ruosteet hitsattuna ja pohja massattuna. Sisusta yllättävän hyvässä kuosissa. Kori lähes lommoton ja kromipuskurit täysin ehjät. Vuosimalli siis oli -79. Saisi siis museorekisteriinkin, mutta kannattaako kuitenkaan..[/quote]
Kannattaa käydä konttorilta kyselees, et mikä on tohon c kadettiin verrattuna tehokkain malli ja katella sen mukaan sitten se kone minkä siihen laittaa...
Vaikka ohan se museokatastuskin tietysi yx vaihtoehto, mut sit tarvii tosiaan olla alkuperäisen näköinen jokapaikasta...Ja täähän on siitä kiinni mistä ite tykkää...

Mitä tuohon virittämiseen tulee, niin taidat joka tapauksessa tarvita nykyään tehododistuksen...Näin olen ymmärtänyt...
Ja mites olen ymmärtänyt et jos nykyään ahtaa niin todella vaikeeta saada leimaa esim.0,5 ahdoilla, et tarttis melkeeen 1bar olla et hyväksyvät konttorilla...En tiiä, tää vaan villi huhu....

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Tammi 07, 2010 9:21 am
Kirjoittaja Leksa
Itte ostaisin pois, jos tosiaan on hyvässä kunnossa 8-) Jos ei virittämiset sitten nappais, niin oishan tommonen ihan komia kesärassi!

Tuosta koneesta sen verran, että että tämmöstä tarjosi netti kadetin tehokkaimmaksi koneeksi: 2.0 - rivi-4 CIH, 115 hv (GT/E). Sitten vaan alusta, ja jarrupuoli vastaamaan tehoja, niin pitäs leimalle saada mun käsityksen mukaan :?:

Akelta varmaan kysäisisin tarkemmin, jos alkaa tuo homma kiinnostaan.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Tammi 07, 2010 9:21 am
Kirjoittaja HEka--
Jep, pitää kysellä kun toisen ooppelin katsastaa.. Se on vaan se et mihin tota vertaa. Kun noista on ainakin coupe, sedan, city ja oliko vielä farmari mallit. Coupessa tehokkain 2l moottori, mut sedanissa ei oo ollut kun 1,6l. Et vertautuuko sedan coupeen(tuo GT/E on just coupen tehokkain malli:).. Epäilen. Jokatapauksessa jarrut ja ties mitä menee uusittavaksi niin taidanpa unohtaa tuon homman kokonaan. Nyt vaan sit on kahen vaiheilla et ostaisko vaiko eikö ostais :)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Tammi 07, 2010 9:24 am
Kirjoittaja Leksa
Mun käsityksen mukaan soupet ja sedanit yms. käsitellään samana? Tiä sitten.. mutta ostahan ihmeessä pois vaan, jos tuohon hintaan saat :)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Tammi 07, 2010 9:30 am
Kirjoittaja HEka--
Pitää kysellä tosiaan tuosta tarkemmin :) Eiköhän se pidä seuraavasta palkasta lohkaista sen verran et käyn tuon pihaan kun vielä samalla kylälläkin sattuu olemaan.. Syödään sitten makaroonia loppukuukausi ^^ Eipä siihen sitten enää paljon muuta tarvitse miettiä kuin uutta väriä. Oranssi+musta vois olla passeli tässä tapauksessa.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Tammi 07, 2010 7:56 pm
Kirjoittaja HEka--
Kaupat onkin jo melkein tehty. 400 eurosta on sovittu näin niinkun alkuun. Pelottaa et näinköhän tulee hyvät kaupat :)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Tammi 08, 2010 7:06 am
Kirjoittaja AdsBot [Google]
[quote="""HEka--"""]Kaupat onkin jo melkein tehty. 400 eurosta on sovittu näin niinkun alkuun. Pelottaa et näinköhän tulee hyvät kaupat :)[/quote]
Noh, vanhan auton kanssa on aika fifti/siksti et kuin käy, mut jos ees käyntikuntonen on niin on hyvä lähtökohta... :lol:
Kylhän tuollainen vois olla ihan kiva kun entisöis...Nykyisellä lainsäädännöllä ei kauheesti viritetä :evil:

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Tammi 11, 2010 11:15 am
Kirjoittaja henkka.k
[quote="""HEka--"""]Moro!
Eli, autossa on 1,2l moottori, onnistuuko nykyään enää katsastus 2litraiseen (c)20ne koneeseen?[/quote]
Onnistuu. Tarvii ns. ison etupalkin. Perä a-asconasta, a-mantasta tai isolohko kadettista.
Vaihdelootaksi omegan R25 tai ohc pikku-g jos löytyy.

Koneeksihan voi myöskin laittaa sen 20e cih-motorin, löytyy helpommin tuo pikku getrakki sille.

Sen voi myös tehdä sillälailla, että laittaa 20ne lohkon ja c20xe kannen + ahdin=voimaa :shock:
Moottori on tuolloin 2.0 omavalmiste, teholaput sopivat ja leima :)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Tammi 11, 2010 1:34 pm
Kirjoittaja HEka--
Jep, tänään katsastusinssiltä kyselin ja virkkoi että jos ei muutosprosentti ylity niin onnistuu :) Pikaista laskutoimitusta tein ja tulin siihen tulokseen ettei ylity lähellekään.
Ei sillä voimalla niin älyttömästi merkitystä, kyllä jo pelkällä vakio c20ne:llä on oltava hirvittävä ero perus 1,2litraiseen :) Ja kun moinen(tosin vähän huonossa hapessa oleva) jo pihasta löytyy niin siitähän ajattelin kunnostaa. Ahtimia ajatellaan sitten kunhan auto saadaan rullaamaan ja katsastuksesta läpi :)
Mutta tuosta vaihteistosta, sain jostain foorumilta sellaisen käsityksen että tuohonkin kävisi kaikki ooppelin 60-70 luvun takapotku vaihteistot(mukaan lukien yleiset 4 vaihteiset joita "soppakauhaksi" sanottiin). Niitä tuntuu halvalla saavan vähän jokapuolelta, kun taas getraggi näkyy olevan kiven alla.. yhden löysin mutta hintaa suolaiset 700 euroa.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Tammi 11, 2010 8:33 pm
Kirjoittaja henkka.k
(c)20ne:n eli ohc moottorin perään ei käy vanhat cih moottorien vaihdelaatikot.
Pitää olla esim. omegasta R25 tai se ohc getrak jota ei löydä monestakaan paikkaa.
Omegan laatikoita saa viidellä kympillä.
Saahan ne cih-lootat toki ohc:n perään välilaipalla.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Tammi 12, 2010 4:45 am
Kirjoittaja HEka--
Ahaa se siis koski tosiaan cih motteja. Pitäisihän tuo tietysti jo tajuta mutta kun ei :)
Kumpi lie sitten loppusellaan helpompi asettaa, cih vai ohc? Tosiaan tuon vaihteiston takia melkein voisi cihhin valita. Tehoeroa tuskin on kuitenkaan. Näitä on sitten vissiin kaikissa opelin sisarmalleissa(manta, rekord, ascona)?

Sisätilan puhallinkin on näköjään sökö, muutamasta paikasta kysellyt niin kaikki männy. On ilmeisesti hyvinkin kysyttyä tavaraa :) Pitäisi melkein itte patentoida jotain sinne.

Btw, tämän keskustelun voisi melkein siirtää projektien puolelle? :)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Tammi 12, 2010 4:14 pm
Kirjoittaja HEka--
Nyt sitten niitä kuvia vihdoin:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Noista vedenpoistoreijistä, pitäisikö hitsata umpeen?
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Tammi 12, 2010 6:31 pm
Kirjoittaja RST
Näppärän näköinen Raketti..

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Tammi 13, 2010 8:31 am
Kirjoittaja henkka.k
CIH:hiin saa moottorinkannakkeet valmiina, ohc:hen joutuu varmaankin tekemään itte.
Kardaanin kans voi myös tulla kikkailua ohc:n kanssa.
Ascona, Manta ja Rekord on hyviä elimenluovuttajia :) Tai Omegasta 2,4 ;)

Nuo "vedenpoisto" reiät joutaa hitsaamaan umpeen, ne kun ei ole vedenpoistoon edes tarkoitettu :P

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Tammi 13, 2010 9:37 am
Kirjoittaja HEka--
Ai ei ole.. No sitten :D Eiköhän sitä sillä cih motilla lähetä sitten :) Toi kardaani nimittäin voi olla mielenkiintoinen väsättävä jos joutuu tekemään.. Ehkä sen saa kasaan mutta tasapainotus sitten kotikonstein voi olla vähän niin ja näin :) Kiitos tiedoista!

edit. Liekö E Rekordeissa vielä ollut CIH moottorit?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Tammi 13, 2010 1:18 pm
Kirjoittaja henkka.k
[quote="""HEka--"""] Liekö E Rekordeissa vielä ollut CIH moottorit?[/quote]

Kyllä on.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Tammi 20, 2010 4:45 pm
Kirjoittaja HEka--
Nyt on auto otettu talliin, purku alkaa. Ei ole vielä moottoria tullut vastaan. Eipähän tuolla kiire :) Sisustaa olen suunnitellut muutaman päivän, päädyin siihen että voisin ostaa autonmaaliin sopivan väristä(eli punaista ja mustaa) plyysikangasta ja sillä mennään. Itse teen sisustan joten säästän siinä, ja saas nähdä tuleeko loppusellaan säästöä jos useamman kerran joutuu tekemään :)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Tammi 21, 2010 11:03 pm
Kirjoittaja henkka.k
Tässä on muuten hyvä juttu tuohon tekniikanvaihtoon:
http://www.opelclubfinland.fi/forum/vie ... 4&t=133432

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Tammi 22, 2010 4:19 am
Kirjoittaja HEka--
Kiitos, tuo kuitenkin on jo kirjanmerkeissä :) Nyt kun muistan niin kysyn, pitääkö paikkaansa että -79 kadett mallit on jo valmiiksi isolohkon etuakselilla? Jos näin on niin eipähän tarvitsisi kuin taka-akseli etsiä ja alusta ois siinä..

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Tammi 23, 2010 7:07 am
Kirjoittaja HEka--
Koe-erä plyysiä tilattu. Väreinä musta ja viininpunainen, materiaalien pitäisi riittää etupenkkien verhoiluun. Jos onnistuu ja näyttää hyvältä niin tilaan loputkin.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Tammi 28, 2010 2:22 pm
Kirjoittaja HEka--
Tuossa on ensimmäiset senttimetrit ompelukoneella. Toinen puoli puuttuu, eli kesken mutta olin niin innoissani että oli pakko ottaa kuva <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->

Edit. Kuvat kadonneet.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Helmi 06, 2010 5:55 am
Kirjoittaja HEka--
Päivittelenpä auton tilanteen. Projekti on nyt jokseenkin jäissä. Verhoilun kanssa meni hermot, en osaa sitä. Yritän myöhemmin uudelleen kun taas hermot kestää..
Tänään haen Iisalmesta moottoritarvikkeita. Sieltä tulee 1,9l ja 2,0l moottoreiden lohkot, 4vaihteinen vaihteisto ja muita moottorinosia. Kansi, startti ja laturi puuttuu jotta saisi kokonaisen moottorin kasaan. Koko paketin hinta on 200e. Eipä tähän mennessä muuta..

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 9:34 am
Kirjoittaja HEka--
hah tuleepa aika räikee väri..

Btw, kuvan linkitys kuvana ei toiminut.. Mikälie vikana?

Sain tuon tuollain näkymään kuvana. T:Cosworth

Edit. Kuva kadonnut.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Helmi 13, 2010 12:52 pm
Kirjoittaja Zigu
Ainakin erottuu :D

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Maalis 18, 2010 4:35 am
Kirjoittaja HEka--
Nytpähän tulee pitkästä aikaa tähän jotain laitettua. Paljon on jo ehtinyt tapahtumaan edellisestä kirjoituskerrasta.
Eli nyt on vihdoin vanha moottori irti. Kaveri tuli käymään pari viikkoa sitten lomallaan ja irroteltiin. Ensin mietittiin pitkään et millä saadaan se ylös, ja millä saadaan autoa tarpeeks ylös et mahtuu kunnolla alle. Aloitettiin kuitenkin ensin rapistelemalla johdot, letkut ja vaijerit irti moottorista. Siinä menikin ensimmäinen päivä umpeen, kun ei ollut töiden jälkeen kuin parituntinen aikaa tehdä :) Jotkut kehuneet irroittavansa moottorin vartissa mutta ei ihan meillä niin nopiaan onnistu. Ensimmäistä kertaa molemmat kokonaan itse tollaista tekemässä. Seuraavana päivänä ajelin scanialla pihaan ja sillä nosteltiin autoa ilmaan ja moottorikin nousi kivuttomasti ylös :)

Tällä hetkellä työn alla on konetilan puhdistus. Likaa ja maalia pois uuden tilalta. Osia on tullut ja tulossa lisää. Mm. moottorin kansi saapui vihdoin, ja näyttää varsin ehjältä ja varmasti onkin. Ruiskulle sain johtosarjan ja ilmamäärämittarin. Moottorinohjausboksi ei ollut sopiva joten siitäkin on toinen versio tulossa. Tällä hetkellä tulossa on vaihdelaatikko, boksi ja perä. Pääsiäisenä pitäisi irrotella kaverin kanssa vanha perä, hitsailla ja massailla ja kiinnitellä uusi paikalleen. Joka ei onnistune siinä parissa päivässä luulen ma.. :) Mutta yritetään. Sitten myöhemmin keväällä säiden lämmetessä maalaan konetilaa ja istutan uutta moottoria paikalleen ja siinä vaiheessa voin jo mitata kardaanin pituuden ja käyttää lyhennytettävänä sitä. Onneksi on sen verran suhteita edes että se onnistuu helposti..

Mutta tässä tällä erää, kuvia tulee joskus mutta ei ole nyt laittaa.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Maalis 26, 2010 1:09 am
Kirjoittaja Faba
Kylläpä on hieno projekti.  8) Oikein sydäntä lämmittää kun näitä näkee, itseltä nimittäin löytyy samanlainen kotona odottelemassa jos sen joskus ottais työn alle..

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Maalis 26, 2010 4:54 am
Kirjoittaja HEka--
Niinkö? :) Näppäilehän kuvia siitä! Pian tuleekin kesä niin voi polkaista projektin kunnolla käyntiin :) Osat alkaa olemaan kasassa.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Maalis 26, 2010 6:04 am
Kirjoittaja Leksa
[quote=&quot;&quot;HEka--&quot;&quot;]
Näppäilehän kuvia siitä!
[/quote]

Samaa mieltä!!

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Maalis 26, 2010 11:48 pm
Kirjoittaja Faba
[quote=&quot;&quot;Leksa&quot;&quot;]
[quote=&quot;&quot;HEka--&quot;&quot;]
Näppäilehän kuvia siitä!
[/quote]

Samaa mieltä!!
[/quote]
Eipä siittä juur oo muutaku muutama kännykameralla otettu kuva, tarvii vanhempie tykön käydes muistaa ottaa muutama foto.. Jospa projekti-topikin silleki avais, jos sille jotain rupeen tekemään..

Ootan kyllä että tätä peliä kans saa eteenpäin.  :) Ja kuvia myös kiitos...  :)