Sivu 11/27

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Marras 06, 2013 4:50 pm
Kirjoittaja HEka--
Meni puihin se moottorin vaihto joten nostelin nykyisen pois ja raahasin sen lämpimään tilaan. Aukaisin öljypohjan ja heiluttelin vähän konetta niin aika reippaasti tuntuis väljää olevan kiertokangen laakereissa, yhden otin irti ja kuluneelta omaan silmään näyttää. Sihti näyttää olevan myös tukossa ja öljypohjassa on paksua massaa, ihan niinkuin alustamassaa...

Laitan nyt muutaman kuvan ja videon välyksestä. Kertokaapa sitten mielipiteet, oletan kuitenkin ettei tuollainen pitäisi olla :)


Kuva

Laakeri.
Kuva

Mössöä pohjalla.
Kuva

Sihti on aika tukkoisen näköinen.
Kuva


Video:
http://www.youtube.com/watch?v=uCeUQSUV ... e=youtu.be

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Marras 06, 2013 5:22 pm
Kirjoittaja Leksa
Kyllähän videossa ainakin on laakereissa selvästi väljyyttä. Ainaki mun silmään :D veikkaisin että öljypohjan mössökin olis noista peräisin.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Marras 06, 2013 5:57 pm
Kirjoittaja RST
Toi musta mönjä on pikeentynyttä öljyä, eli ajettu huonolaatuilla öljyillä liian pitkään.. Tukkii tosiaan imusihdin aika tehokkaasti..


Ainakin noi kk laakerit on entiset, melkein kannattas käyttää kampura konestamolla mittauksessa, ettei oo kaulat liian kuluneet.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 4:09 am
Kirjoittaja HEka--
Hmm.. Mistä lie tullut kun öljy oli hyvälaatuista ja ehkä noin 2 km ajettua :P Kaippa ne nuo laakerit sen teki tosiaan. Ei siis välttämättä laakereiden vaihdolla selviä, kävisiköhän kampura 1,9l moottorista? Mulla on nimittäin sellainen lohko ja laakerisarjatkin myydään 1.6-2.0 litrasille koneille. Meikäläisen maalaisjärjen mukaan sen pitäisi käydä..

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 4:49 am
Kirjoittaja RST
Oliko sulla öljypohja auki ennen ku koneen paikoilleen nostit?

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 5:10 am
Kirjoittaja HEka--
Autoon laittaessa? Kyllä Se oli jo kiinni siinä kohtaa..
mut kävi Se kyllä auki kun uudet laakerit vaihdoin.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 6:51 am
Kirjoittaja RST
Nii juu, siis sitä tarkoitin että se oli sulla auki, en muistanu että olit vaihtanu uudet laakerit koneeseen..

1.9:n kampuran käymisestä en ole ihan varma, jos on sama iskun pituus niin sitten käy..

Onko öljypumppu tarkistettu?

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 7:18 am
Kirjoittaja HEka--
Mie vähän epäilen että oon laittanut laakerit väärin. Työkaveri sanoi kuvan perusteella että laakerit on mennyt paskaksi, pitäisi olla ura keskellä. Kuinka öljypumppu tarkistetaan?

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 12:18 pm
Kirjoittaja RST
No aukaisemalla pumppu ja mittaamalla välykset, sen kyllä näkee silmälläkin jos on kovin kulunut.
Onko runkolaakereissa vaan toisella puollella ura?

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 12:55 pm
Kirjoittaja HEka--
Kävin tänään tilaamassa sekä runkolaakerit että kiertokangenlaakerit..

Lisäys: Irroittelin tuosta 1,9l koneesta kampuran ja kokeilin siihen vanhaa laakeria, istuu kuin tyyne valokuvassa. Eli voisko sitten olla niin että se kampura on niin väljäksi kulunut... Ura on runkolaakereissa ja se näkyy olevan keskellä.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 2:37 pm
Kirjoittaja RST
Juu, jos kampuran on kauloiltaan kulunut karkaa ö-paine välistä ja muutenkin kk-laakerit menee äkkiä, kannattaa tosiaan mittuttaa se 1.9:n kampura, ja tietty tarkistaa että iskun pituus on tosiaan sama 1.6 ja 1.9 kampuroissa..

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 4:32 pm
Kirjoittaja HEka--
Ainakin rissen sivuilla myydään tehdasuutta kampuraa joka käy 1.6 - 2.0 joten oletan että passaa.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 5:03 pm
Kirjoittaja RST
No niin, ei sit muuta kun 1.9 kampura mitattavaksi..

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 5:47 pm
Kirjoittaja HEka--
Enköhän mie lyö sen suoraan paikalleen :)

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Marras 07, 2013 6:20 pm
Kirjoittaja RST
Ei kyl kannattas ettei käy taas huonosti ;)

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Marras 08, 2013 4:25 am
Kirjoittaja HEka--
Ei varmasti.. Mutta en kehtaa, kun täällä ei ole kuin yksi paja ja jos sinne vien niin saan sen vasta keväällä niinkuin kävi olka-akseleiden kanssa :)

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Marras 08, 2013 7:05 am
Kirjoittaja RST
Voithan sä mitata ne kyl itekkin, hommaat vaan mikrometrin ja tiedon paljonko kaulojen mitta on.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Marras 08, 2013 8:25 am
Kirjoittaja HEka--
Niinpä muuten teenkin.. Kiitos vinkistä. Tiedot onneksi löytyy haynesin kirjasta :)

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Marras 09, 2013 5:03 pm
Kirjoittaja HEka--
Alustavasti mitat mätsää sekä iskun pituudessa että kaulan paksuudessa 1,9l kampiakselissa. Tiistaina tulee mikrometri joten sitten otan tarkemman mitan kauloista. Vanhassa kampurassa on millin ohuemmat kaulat, vaikka ne ei näytä kyllä kuluneelta.

Puhdistelin ja maalasin tänään öljypohjan mustaksi. Puhdistelen koko moottorin ja maalaan mustalla miranolilla.. Punainen saa väistyä paskaantumasta.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Marras 09, 2013 5:45 pm
Kirjoittaja RST
Eli vanha kampura olis hiottu jo 2 kertaan..

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Marras 09, 2013 6:28 pm
Kirjoittaja HEka--
Oliskos siinä ollut paksummat laakerit?

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Marras 10, 2013 7:30 am
Kirjoittaja RST
Juu, totta kait siinä pitää sillon olla paksummat laakerit jos kampura on hiottu alimittaan.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Marras 11, 2013 9:24 am
Kirjoittaja HEka--
Juuh, aina sitä oppii uutta.. Välillä vaikean kaavankin mukaan :)

Kävin ostamassa litran purkin miranolia ja ohuen pensselin, jos sillä saisi tänään jotain sotkettua..

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Marras 11, 2013 3:24 pm
Kirjoittaja RST
Niissä laakereissa yleensä lukee selkäpuollella onko ne STD vai ylikoko..

Vaikuttaa muuten aika paljon ö-paineeseen jos esim. runkoset on 0.25 väljät, ekana menee tietty kk-laakerit sohloks kun ö-paine kulkee runkolinjan läpi kk-laakereille..

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Marras 15, 2013 4:42 pm
Kirjoittaja HEka--
Jotain uutisia autosta. Moottoria ja osia olen maalaillut pitkin viikkoa, ja kampura laakereineen on paikallaan. Nyt pitäisi odottaa vielä maalin kuivumista jotta pääsee kasaamaan, tuntuu kestävän.. Joutunee vielä kannenkin irrottamaan jotta saa ketjukopan kiinni, eikun ostamaan kansipultteja ja pahvia neljättä kertaa :P

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Marras 16, 2013 8:27 am
Kirjoittaja HEka--
Joitakin kuvia:

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Marras 16, 2013 2:34 pm
Kirjoittaja Sierramies
Komean näkönen tullee. Toivottavasti saat sen pellaamaan.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Marras 16, 2013 3:46 pm
Kirjoittaja RST
Hyvältä näyttää..
Ite kyl suosin lohkossa muuta kun mustaa, onhan se tietty hyvä kun vuodot ei näy mutta siinä on myös se huono puoli..
Haluun ainakin haluan nähdä jos jotain vuotoja ilmenee..

Onko täs tosiaan venyvät kanspultit? Mä hommaisin kyl jostain pulttikaupasta kovat pultit.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Marras 16, 2013 4:16 pm
Kirjoittaja HEka--
Musta oli miun ratkaisu kun tuossa punaisessa näkyi kaikki paska :)

Kyllä siinä taitaa olla venyvät, en ole alkanut metsästämään kovia kun ei nuo pultit niin kalliita ole.

Vs: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Marras 17, 2013 8:03 am
Kirjoittaja Mikko
Itse suosin alkuperäisiä pultteja nykyään, kun nuita kovia tuli aikansa kaivettua ulos tuon Sierran takanurkasta... Jos se jämähtää kiinni ja katkeaa ni on aivan hirveitä yrittää irrottaa.