Sivu 23/27

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Tammi 10, 2017 1:58 pm
Kirjoittaja HEka--
Pieni edistysaskel. Tänään tuli laatikon kannatinkumit, ja väsäsin samantien kannattimen.

Eli tein noin 10cmx10cm raudanpalasta välikappaleen jotta ei tarvitse siirtää korin kiinnityspisteitä.. Eiköhän se toimine noinkin :D Pitää siistiä paikat ja pintaviimeistellä kannatin myöhemmin, seuraavaksi täytynee keskittyä tuon vaihdekepin viimeistelyyn ja lopulta moottoritilan maalaukseen.


Kuva
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Tammi 13, 2017 8:00 pm
Kirjoittaja HEka--
Eteenpäin mennään. Kepin siirto on valmis, jalusta rakennettu valmiiksi ja vaihteetkin löytyvät.

Kuva

Moottoritilakin sai epoksia pintaan. Ja vähän kittiäkin. Mitenkään priimakuntoon en tuota kittaa, sen verran vain että vähän siistiytyy.
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Tammi 17, 2017 4:40 pm
Kirjoittaja HEka--
Kyllä nyt taas rupesi miestä vituttamaan. Yritin tänään väriä maalata, huom yritin..
Maali oli kyllä normaalia purkista kaataessa ja sekoitellessa, mutta heti kun ruiskuun kaadoin ja kävin maalaamaan niin alkoi maalintulo pätkimään. Aikani taistelin sen kanssa, ja vaihdoin jo ruiskunkin jos tuohon pääruiskuun meinasi tehdä tukosta.. No niin alkoi toisessa ruiskussakin pätkimään ja sylkemään hirveitä knöllejä ulos suuttimesta. Lopulta jumalattomien voimasanojen säestämänä päädyin hylkäämään homman. Ruiskua puhdistellessa totesin että maali alkoi syystä tai toisesta hyytymään ruiskun sisään, ja jo säiliössäkin maali oli paksumpaa mitä sinne kaataessa.. Voi elämän kevät sitä tunnetta :problem:

Epäilen että maali on mennyt vanhaksi, on se kuitenkin jo toista vuotta seisonut kaapissa. Tosin en ole koskaan tykännyt noista maaleista..

Nyt on ollut tuon Bernerin ideoiden takia motivaatio vähän hukassa niin ei tämä nyt ainakaan helpota.. Mutta pitää nyt vain kerätä taas itsensä, tilata uutta maalia ja tehdä uusiksi.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Tammi 28, 2017 6:34 am
Kirjoittaja HEka--
Tuohon jäi se maalaushomma.. Nyt en enää tilaa maalia suoraan Manitoun maahantuojalta, vaan käytän ihan normaaleja automaaleja tästä edespäin. Ongelma vain on siinä, ettei maahantuoja selvityksien jälkeenkään suostu antamaan tarkkaa värikoodia tuolle maalille. Selvitykset on nyt siirretty Joensuun Autoväri Hirvoselle. Sieltä tulee joko tarkka väri, tai sitten mahdollisimman lähelle oleva väri.

Osia tilattu saksasta. Aika pitkälti lähinnä pienosaa vaihdelaatikkoon, kulutusosaa ja kumiosaa.

Kuva

Jätin maalaushommat vähäksi aikaa rauhoittumaan, ja siirryin tekniikan puoleen.
Moottori on nyt pukilla.
Kuva
Kuva

Öljypohjaan on joku tehnyt loiskelevyn, sehän ei haittaa yhtään :thumbup:
Kuva

Moottori on myyjän mukaan jossain välissä laakeroitu, ja laakerit mielestäni näyttävät ihan käyttökelpoisilta. Kuvassa näkyvät ohuet naarmut ei näkyneet silmällä, vasta salamavalo paljasti. Muita laakereita en tarkastanut, tuonkin vain sen takia että oli helpompi vaihtaa stefa..
Kuva

Ja stefa vaihdettu
Kuva

Moottoria maalattu
Kuva

Laittelin myös vaihdekepin kuntoon. Varsi maalattu, kumi on entisestä laatikosta ja nuppi Vectrasta
Kuva

Perhana, löin tuota nuppia kiinni niin viimeisellä iskulla kuului naps ja kirkas muovi nupin päällä halkesi :D No, näillä mennään ensi kesä..
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Tammi 28, 2017 6:45 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Vitosvaihde vie pidemmälle, vai mitenka se Tiff Needell aikanaan sanoi :D Mullakin alkaa olla viidesvaihde lähellä, kun löyty oikeanlainen kardaani viime viikolla, toki mulla homma on pultta-kiinni laatikon osalta, sen sijaan 8 ylimääräsen venttiilin hankkiminen on niitä sävellettäviä juttuja tulevalla rakentelukaudella :) Onneks on "kohta" kevät niin pääsee itsekin ehkä rakenteleen, odotellessa on mukava seurailla muiden tekemistä ja keräillä motivaatioo 8)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Helmi 04, 2017 5:36 am
Kirjoittaja HEka--
Toisilla motivaatio kasvaa ja toisilla hupenee.. :D

Nyt sitä maaliakin on pinnassa. Olihan kallista maalia kun litra maalia oheistuotteineen maksoi 185€.
Kuva

Eikähän se taaskaan tullut helpolla, kun ensimmäisellä yrityksellä syntyi hylkykraatereita, tuntemattomasta syystä.. Epäilen, että johtui käyttämistäni mikrokuituliinoista, joita olen pessyt pyykkien seassa edellisen käytön jäljiltä. Pyykinpesuaine jäänteitä kenties? Eilen tein maalauksen, tänä aamuna neljältä ylös ja korjaamaan :D Jollain tavalla sain nuo piiloon, mutta eihän siitä kaunis tullut.
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Helmi 06, 2017 5:36 pm
Kirjoittaja HEka--
Homma lähtee taas rullaamaan. Pisteosia lyöty jo autoon kiinni, ja moottorista maalailin pisteosia vannehopealla. Tällä viikolla olisi tarkoitus saada myös moottoria sisään.

Kuva
Kuva

Tein myös tänään löydöksen ja ostoksen, kun ilmaantui myyntiin harvinainen Irmscher spoileri. Hintaa oli aika suolaisesti, ja jouduin säästöistä kaivelemaan mutta oli once in a lifetime tilaisuus..
Kuvan mukainen spoileri siis:
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Helmi 08, 2017 5:17 pm
Kirjoittaja HEka--
Kuvia ilman turhia kertomuksia:

Kytkimen asennusta
Kuva
Kuva

Paketti valmiina asennettavaksi
Kuva

Paikallaan on
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Helmi 08, 2017 7:23 pm
Kirjoittaja Leksa
Murosen Karin sanoin, AAAA ETTÄ! Kyllähän tämä on ihan helmi pirssi :)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Helmi 12, 2017 4:26 am
Kirjoittaja HEka--
Heh, kiitoksia ;D

Spoileri tuli.. Kyllähän se antaa luonnetta :) Luulenpa että "vastapainoksi" pitäisi tehdä keulan helmapeltiin jotain.. Noiden kromipuskureiden mustaksi maalausta harkitsen myös. Vois ehkä koitella jollain plastidipilla niin ei heti pilaantuisi, tai sitten hankkia huonompikuntoiset puskurit.
Kuva
Kuva

Laitoin myös tarran..
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2017 4:25 pm
Kirjoittaja Leksa
Spoikka passaa melko mukavasti! :) keulalle vois ehkä miettiä jotain ez-lipin tyylistä ratkaisua?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2017 4:38 pm
Kirjoittaja HEka--
Keulalle on kyllä tulee jotain :) Mutta ei ezlippiä..

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Helmi 21, 2017 8:18 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Kumispoikka on kyllä tervetullut juttu tän aikakauden autoihin :) Mun mielestä takaluukun kumispoileri ei oikeastaan vaadi koriin muita muutoksia tuomaan tasapainoa olemukseen tms, koska koko kumiankan juttu on just siinä että se on vähän tarkotuksella erillään korin muusta linjasta ;) Vähän niin kuin iS Sierrassakin, jossa samantyylinen spoikka.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Maalis 01, 2017 4:55 pm
Kirjoittaja HEka--
Aikalailla kasassa alkaa olla. Konetta pyöräytin startilla, mutta en ole vielä käyntiin asti kyhännyt. Ei sekään ole enää muusta kiinni kuin jäähdytysjärjestelmän kasaamisesta, siinä kun oli vähän ongelmia.

Jäähdytysneste nimittäin valui aika pitkälti lattialle, osin falskaavien tiivisteiden takia, osin tuon kuvassa näkyvän "vian" takia.. Kävin hakemassa ehjän termostaattikotelon, ja laitan varmistan liitokset tällä kertaa liimalla.
Kuva

Saksan maalta löytyi pari originaalia tarraa konehuoneeseen, tuossa toinen niistä :) Ihan vain joutessani hankin, kun halavalla sai.
Kuva

Yleiskuvaa
Kuva
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Maalis 05, 2017 4:05 am
Kirjoittaja HEka--
Termostaattikotelo vaihdettu ehjempään, ja tiivisteet viimeistelty loctite 5923 tiivistelakalla. Pitää :thumbup:
Ainut murhe nyt on että en saanut konetta käyntiin. Starttauksen ainoa reaktio oli aivastelu pakoputkeen. Tutkiminen jatkunee tänään..

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Maalis 05, 2017 8:41 am
Kirjoittaja RalliArttu
HEka-- kirjoitti:Termostaattikotelo vaihdettu ehjempään, ja tiivisteet viimeistelty loctite 5923 tiivistelakalla. Pitää :thumbup:


Joo siis ite laitan kans aina supersilikoonia (RTV tms.) vesi- ja öljytiivistepintoihin, vaikka oliskin puhtaat pinnat, muuten en oo saanu tarpeeksi tiiviiksi.

HEka-- kirjoitti:Ainut murhe nyt on että en saanut konetta käyntiin. Starttauksen ainoa reaktio oli aivastelu pakoputkeen. Tutkiminen jatkunee tänään..


Kuullostaa että ennakko huomattavan myöhäsellä, mulla teki vastaavaa kun olin laittanu v-jakajan pyörijän osoittamaan väärän pyttyyn. Tossa kun lukaisin edellisen sivun kertaus mielessä, niin kun kansi on 1mm matalampi vakiosta, niin kannattaa suosiolla säätää lopullinen perusennakko, vähän pienemmäksi mitä ohjearvot on, ettei ala naulaamaan.. Kokemusta on (Ford OHC i), muistona murtunut liekkirengas :,(

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Maalis 05, 2017 1:02 pm
Kirjoittaja HEka--
Juu, oli se sytytys 180 astetta pielessä :D Mulla käy sama virhe joka kerta.. Mutta nyt sen pitäisi olla jo vähän lähempänä, ja sain jo moottoria heräilemään ja vaivaisesti kävikin hetken aikaa. Säätöhommia :)

Edit. Nyt se lähtee käyntiin, ja käy jotenkin mutta moottorin alle muodostui julmettu öljylätäkkö. Liekö öljypumpun tiiviste pettänyt kun sieltä painoi tulemaan kuin viimeistä päivää.. Kunhan pakokaasu hälvenee tallista niin pitää mennä tutkimaan tarkemmin :) Onneksi huomasin ennen kuin öljy ehti loppua ja olisi tullut enemmän tuhoa..

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Maalis 06, 2017 4:11 pm
Kirjoittaja HEka--
No ei kyllä taas mene niinkuin yhtään hyvin :D Öljynvuoto paikantui öljypumppuun, ja syyksi selvisi puuttuva tiiviste. En tullut sitä avanneeksi moottoripukilla.. No tiivisteen tein, ja laittelin pumpun pohjan takaisin, no ei öljynpainetta :D Toinen niistä rattaista putosi syliin, lieneeköhän sillä yhtään merkitystä kuin päin sen laittaa? Ainakin samalta näytti kummin päin vain. Vaatiiko tuo toimiakseen siemenöljyn? Kun siellä on kyljessä täyttönippa josta painatin öljyä menemään sen minkä tommosella lääkeruiskulla sai mutta ei hajuakaan onko se täynnä sitten. Painetta vain ei tule..

Edit. Ja painettahan tuli ennen kuin tuota menin räpeltämään..

Lisää edittiä.. Voiskohan syyllinen olla tiiviste? Liian paksu?

Edit no.3 Hetken tutkiskeltuani tiivisteen paksuus näyttelee hyvinkin merkittävää roolia.. Laitoin millin paksuisen tiivisteen, joka ilmeisesti on helkutisti liian paksua. Pitää huomenna käydä hakemassa ohuempaa tiivistepahvia.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Maalis 06, 2017 8:02 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Onko öljypumppua CIH-koneesssa mahdollista pyörittää suoraan käyttöakselista, pyörittämättä muuta konetta? Sllä tavalla saisi ainakin ilmattua turvallisesti pumpun ja tutkailtua lähteekö öljy liikkeelle :)

Mitä oon ymmärtäny, niin ilmeisesti virranjakajan alapäästä lähtee akseli toiselle öljypumpun rattaista, oisko mahdollista että tämä ratas ei pyöri akselin mukana? Jos siis olen yhtään hajulla miten CIHin ö-pumppu toimii... :D

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Maalis 07, 2017 5:30 am
Kirjoittaja HEka--
En kyllä tiedä onko sellainen mahdollista..

Mutta eipä tarvitse spekuloida enää, painetta tulee :D tiiviste pois ja pelkkä tiivistelakka väliin. On se elämä millistä kiinni.. toivottavasti ei tullut vaurioita kun kerkisin puolisen minuuttia käyttää ilman paineita.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Maalis 09, 2017 3:23 pm
Kirjoittaja HEka--
Ei oo todellista. Näinköhän se nyt leikkasi kiinni.. Käytin konetta, säätelin sytytystä jne.. Sammutin, ei enää jaksa pyörittää.. Ei yhtään.

Edit. Ei taida sentään ihan noin radikaalista olla kyse. Kone jäähtyi puolisen tuntia ja lähti tulille kerrasta ja kävi hyvin. Merkillistä..

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Maalis 09, 2017 4:13 pm
Kirjoittaja RalliArttu
HEka-- kirjoitti:toivottavasti ei tullut vaurioita kun kerkisin puolisen minuuttia käyttää ilman paineita.


En usko että tulisi vaurioita koneelle jos vaan tyhjäkäyntiä/matalia kierroksia pyöriny, esim. mulla Sierrassa kone pyörii tosi pitkaan nolla paineella kun suodatin valunut tyhjäksi (auto seissyt) ja kylmäkeli, eikä oo sen takia tullut mekaanista kulumaa :)

Mä tosin oon sen verran varuillaan aina kun koneelle tehty isompia remontteja laakerointi, rengasremppa jne, että oon asentanu erillisen öljynpainemittarin, orkkis anturin rinnalle. Ainakin Fordeissa se alkup. valo syttyy vasta todella lähellä 0 baria, kokemusta on tästäkin :o

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Maalis 18, 2017 2:02 pm
Kirjoittaja HEka--
Käytin vielä kantta irti, jäi nimittäin häiritsemään että tuliko laitettua eräs kumiholkki paikalleen.. Ei tullut otettua kuvaa asennusvaiheesta. No olihan se siellä, mutta eipä jäänyt vaivaamaan :D Ei näkynyt sylintereissäkään mitään ihmeellistä. Nyt on taas kansi paikallaan, konetta käytetty ja jälkikiristys tehty. Sain sen nyt pyörimään aika hyvästi, ja tuo startin jumittaminen johtunee virran vähyydestä.. Ei nimittäin lataa jostain syystä, en ole vielä niin pitkälle päässyt että alkaisin syytä selvittämään. Lisäksi akkukin on suhteellisen huonovointinen.

Jonkin verran pitää sytyksen ajoitusta hienosäätää yms. mutta ajattelin niihin keskittyä sitten keväällä kun alkaa pääsemään tien päälle koeajolle. Edellistalvesta oppineena tuo tallissa tyhjäkäynti ja kaasuttelu ei kerro yhtään mitään :) Viime keväänäkin piti olla kaikki hyvin tallissa tehtyjen asentelujen jälkeen.. :D Taitaa vielä mennä vähintään kuukausi että kehtaa edes autoa pihalla käyttää.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Maalis 20, 2017 4:50 am
Kirjoittaja HEka--
Tässä sivussa olen hakenut muotoa etulipalle, alkaa pikkuhiljaa olemaan pintaa vaille valmis. Olen pyrkinyt hakemaan samaa muotoa takalipan kanssa.
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Maalis 22, 2017 5:33 pm
Kirjoittaja HEka--
Lippa on valmis..

Kuva
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Maalis 26, 2017 11:08 am
Kirjoittaja HEka--
Jaahas, laturin sain pelaamaan(ei siis ladannut ja merkkivalokaan ei virkkanut mitään). Maadoitus puuttui, ennen kun se maadoitti kannakeraudan kautta. Se oli jonkun itse väsäämä, ja ostin talvella siihen alkuperäisen kannattimen ja se ei sitten enää maadoittanutkaan kumipuslien läpi.
Nyt kun yksi vika on pois niin toinen tuli tilalle, eipä lähde enää käyntiin.. Sahaa ja sahaa mutta ei edes lupaile. Sytytyksen katselin jo läpi että tuliko laturia ihmetellessä löysättyä jotain johtoliitosta mutta kaikki on kyllä paikallaan ja kipinääkin tulpille näyttäisi iskevän. Nyt on taas vähän sormi suussa että mitähän sitä nyt :) Varmaan pitää lähtee helpoimmasta, ja kulauttaa bensaa tankkiin jos olis käynyt niin että olis peräti loppu, kun ei sitä paljon ollut.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2017 3:46 pm
Kirjoittaja RalliArttu
HEka-- kirjoitti:Sahaa ja sahaa mutta ei edes lupaile. Sytytyksen katselin jo läpi että tuliko laturia ihmetellessä löysättyä jotain johtoliitosta mutta kaikki on kyllä paikallaan ja kipinääkin tulpille näyttäisi iskevän. Nyt on taas vähän sormi suussa että mitähän sitä nyt :) Varmaan pitää lähtee helpoimmasta, ja kulauttaa bensaa tankkiin jos olis käynyt niin että olis peräti loppu, kun ei sitä paljon ollut.


Bensapumppu kuitenkin pyörii ja b-kiskosta kuuluu rutinaa (gaso tulee tukille ja säätimelle asti) kun syttyvirtoja naksuttaa päälle/pois?

Hyvin kyllä antaa urheilullista ilmettä tuo lippa :thumbup:

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Maalis 27, 2017 11:42 pm
Kirjoittaja HEka--
Kyllä pumppu pelaa ja bensaa tulee tulpille asti :) Sen sijaan ongelma taitaa olla sytytyspuolella. Kahteen sylinteriin ei taida tulla kipinää, vielä selittämättömästä syystä. Nämä tulpat kastuu kun yrittää käynnistää, eikä tule kunnolla kipinää kun irrallaan koittelee. Tilasin eilen uudet tulpat, virranjakajan kannen sekä pyörijän. Paikallisesta liikkeestä, kaikki oli tilaustavaraa tulpista lähtien :D Mulla on vähän sellainen muistikuva että muutama vuosi sitten olisi ollut vähän samankaltainen tilanne keväällä, ja homma että korjaantui uusilla tulpilla.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Maalis 28, 2017 6:42 am
Kirjoittaja HEka--
Nytpä se taas toimii. Olen tänään flunssan kourissa, ja joudin hakemaan osat varaosaliikkeestä ja nyt pelaa taas :thumbup: Pelkät tulpat vaihdoin..

Eipä tässä enää olisi juuri muuta laitettavaa kuin:

- Etulokasuojien kiinnitys kunnolla, sisälokasuojien asennus
- Etupuskurin asennus, rekisterikilpi
- Öljyt vaihdelaatikkoon ja kardaani..
- Konepelti
- Muutamien pienosien tilaus saksasta, mm etuvakaajan tangot(etuvakaaja on muuten nyt virallista CIH mallia, eikä mallia patentti :D)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Maalis 29, 2017 4:48 am
Kirjoittaja RalliArttu
HEka-- kirjoitti:- Muutamien pienosien tilaus saksasta, mm etuvakaajan tangot(etuvakaaja on muuten nyt virallista CIH mallia, eikä mallia patentti :D)


Tuli muuten mieleen noihin vakaajanpysty(?)tankoihin liittyen, että ne voi kasailla myös perus-uniball-nivelistä, jos kiinnitys pultilla:

http://131abarth.com/shop/uniball/fi/23 ... ll-nivelet

Saattaa tulla mahd. halvemmaksi kuin alkup. osa :) Tietysti riippuu onko orkkisten hinta luokkaa varaosaliike vai luokkaa museo mrgreen