Sivu 24/27

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Maalis 29, 2017 5:20 am
Kirjoittaja HEka--
Nepä kun on tuollaiset ne vakaajan tangot: http://www.splendid-parts.de/kaufhaus_2/themes/kategorie/detail.php?artikelid=179330&kategorieid=95&source=2&refertype=1&referid=95

Ei oikein noista uniballeista saa väsättyä :) Nuo kyseisest tangot on tarkoitettu madallettuun autoon, ovat vähän lyhemmät mitä originaalit. Toisaalta saisi alle kympillä sarjan mutta tuossa tulee PU-puslat niin arvelin että ei ne ainakaan haitaksi voi olla.. Jos jossain vaiheessa vaikka päivittää loputkin puslat vastaaviksi.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 4:46 am
Kirjoittaja HEka--
Auto ehti jo käymään pyörilläkin yhdessä kohtaa
Kuva

Sitten ajattelin jotta kun on ylimääräistä aikaa, niin tarkastan mitä löytyy takakaaresta pienien kuplien alta, no reikiä.. :)
Kuva

Piti vähän viritellä paikkaa
Kuva

Tuossa sivussa oli toinenkin pieni reikä
Kuva

Koko takakylki maalattuna, ja lähti vähän lapasesta niin käytännössä koko perä uuteen maaliin.. Ei mikään huippupinta, mutta minulle välttää. Parempi kuin ennen :)
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Huhti 16, 2017 8:22 am
Kirjoittaja RalliArttu
Ruoste yllärit on aina kivoja :D , vaikka näppärästihän tuota sait kaaren korjattua :)

Ja maalipinta kyllä kelpais mullekin! :thumbup:

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 3:03 pm
Kirjoittaja HEka--
Perään vaihdettu uusi stefa öljyä tihkuvan tilalle, kardaani asennettu ja laatikkoon painettu öljyt ja kaikkea muuta pikku hommaa. Itse asiassa oli aivan karvan varassa että olisin päässyt koeajolle, mutta kuivapolkaisin kytkinpoljinta kolme kertaa ja kolmannella meni vaijeri poikki ;D Eikun Saksasta uutta, liikkeestä mistä juuri tänään saapui ne kallistuksenvakaajan tangot.. Se oli vähän sellainen patenttivaijeri, nyt tulee kunnollinen.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Huhti 18, 2017 8:14 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Oisit vaan lähteny koeajolle ja vaihdellu straight cut- tyyliin pykälät... mrgreen Ei vaan, hyvähän se että tulee kunnon varppi kytkimelle, niin saa huolettaa ojennella vasenta jalkaa :) Onkos Kadetissa jo polkimen päässä automaattisäätö varpin kireydelle, eli kun uus vaijeri asennettu niin muutaman polkasun jälkeen säätyy optimi kireyteen?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Huhti 19, 2017 2:49 am
Kirjoittaja HEka--
Eipä ollut niin kova hätä päästä tielle :) Ja osasyynä myös juurikin tuo, ettei kytkimelle ole mitään automaattista säätöä vaan se pitää säätää kohdalleen. Antaa auton olla vielä pukeilla, jotta saa vaijerin vaihdettua ja vielä säädettyä :)
Kylläpä taas puistatti, kun laskeskelin että autoon meni talven aikana vähän vaille 1500€ rahaa :thumbdown: Koko koslan arvokaan ei ole juuri tuota korkeampi ;D Tuo moottorin ja vaihteiston vaihtaminen söi eniten.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Huhti 25, 2017 5:29 pm
Kirjoittaja HEka--
Auto kävi ulostautumassa. Ongelmia vain on jälleen tiedossa, kun kytkimestä kuuluu räpätys. Toimii kylläkin hyvin.. Hyvin samankaltainen mitä kuului viime syksynä, eli jotain vikaa siinä kytkinpaketissa on vaikka ulkoista vauriota ei ollut.
Isompi ongelma on se, että kone ei käy hirveän hyvin ajaessa ja kiihdyttäessä kuulostaa kuin kävisi kolmella. Tämän lisäksi tietyissä kierroksissa täristää niin että jalanpohjissa tuntuu. Jäänee vappuajot haaveeksi.

Jos nyt jotain positiivista, niin vaihdelaatikko tuntuisi toimivan.. Kaikki vaihteet löytyivät, eikä sieltä nyt tainnut metelin yli ylimääräisiä ääniä kuulua.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Huhti 28, 2017 3:41 am
Kirjoittaja HEka--
Katsastus tänään kello 9.40. Ainakin töihin asti kesti :D Venttiilien säätämisen ja paksumpien öljyjen vaihdon jälkeen värinät ovat huomattavasti maltillisemmat. Konekin käy tasaisemmin. Ajossa tuntui kyllä, että vähän oudolta kone kuulostaa, pitänee sytytystä tarkastella. Jos nyt sais leiman edes, sit helpottais :D

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Huhti 28, 2017 5:55 am
Kirjoittaja Sierramies
Onnea katastukseen.
Komean näkönen tuo on. Itelä olis harmittanu lähteä sotkehmaan tommosta autoa rapateile :) Minkälaista öljyä olet tuossa käyttäny?
Mulla alko kuuluhmaan rapea vuosi aikaa rangerin kytkimestä kans jotaki ääntä ko sen painaa pohjaan, mutta vielä son pelannu yhan hyvin "kop kop".

Ihan täysin OT, mutta mikä tuo taaempi, kaksikerroksinen, hirsirakennus on? Aitta?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Huhti 28, 2017 8:31 am
Kirjoittaja HEka--
Mahtoi edellisessä koneessa käydä sekä 5w-30 että 40 öljyjä, nyt tänä keväänä kulautin jotain edullista 5w-30 öljyä mutta nyt meni Teboil Silver Classic GT-S 20W-50 öljyä.

Katsastus meni läpi kehujen kera! Lämmitti mieltä kyllä :) Toki myös laittamista löytyi, ajovaloja säädettiin siinä ollessa ja toinen polttimo on ilmeisesti vähän huonossa asennossa. Vilkun merkkivalo ei vilkkunut kojelaudassa sekä vaihteisto laskee öljyä alle..

Hyvin alkoi kun työpaikan pihalta lähtiessä meinasi vaihdekeppi tippua lattian läpi :D muovinen kiinnitysholkki ei pysy paikallaan, pitää vähän suunnitella.. piti inssille sanoa että ei paina liikaa keppiä :D

Kyllähän se aitta taitaa olla, on vissiin noilla sijoillaan nököttänyt jostain 1800 lopulta asti.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Huhti 28, 2017 9:59 am
Kirjoittaja Sierramies
Jaa, tarkottaakos tuo nyt sitten vähän että paksut "kesäöljyt" konheessa? Eikös se jotenki niin mene?

Hienoa että meni läpi. Ei vissiin ollu inssi niuhotuspäälä?

Joo, näyttäs tietyn alueen vahan ajan aitalta. Täälä aitat on hieman erilaisia, pienempiä, mutta paikoin varsin korkeita. Komea rakennus, tommosia tuskin 1900-luvula on enhään tehty.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Huhti 29, 2017 11:16 am
Kirjoittaja RalliArttu
Noihin öljyihin liittyen; mulle ainakin sanottiin joskus Rallyracella että aina juurikin tollaset rallityyppiset öljyt eli 20w50 näihin vanhempiin. Itse tosin käytin 10w40 koska oli kampiakseli hiottu alikokoon eli käytännössä sisäänajo kuntonen vielä sillon. Kuitenkin sen verran suuremmat toleranssit näissä 70/80-lukuisissa malmimöhkäleissä :)

Niin, hyvä juttu tuo leima, ja ennen vappua vielä :thumbup: Oma kottero taitaa saada ensi ulkoilunsa vasta talvella, siis ei kuitenkaan tänä talvena ;D

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Huhti 30, 2017 5:24 am
Kirjoittaja HEka--
Jep, sellaisen käsityksen itsekin sain kun vähän tutkiskelin asiaa ja kuuntelin varaosaliikkeen myyjää :) Täysin kesäöljythän ne tosiaan on, ei tuo kylmäviskositeetti ole mitenkään ihmeellinen :D Mutta ei tuolla pakkasilla tule ajettuakaan.
Inssi oli todella reilu ja ymmärtäväinen vanhaa autoa kohtaan. Vanhempi herrasmies, tiesi kyllä mitä tekee. Nuoremmalla olisi ollut kohtelu ihan toisenlainen..

Tuo aittahan on kuulunut suvulle(samoin kuin koko tila) jo silloin kun on rakennettu.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Touko 06, 2017 2:49 pm
Kirjoittaja HEka--
Suunnilleen tankillinen nyt ajettu ilman isompia murheita.

Tuli tehtyä 5min tuninkia, ja korostin merkkaustussilla tärkeän merkin spoilerista ;D
Kuva

Ja siitä innostuneena rengasmerkit, joka ei sitten ollut enää ihan 5min tuninkia.. Meni varmaan 45min/rengas nyhrätessä noitten kanssa. Nyt ne tietysti häviää ensimmäisellä ajolla :D
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Touko 07, 2017 7:41 am
Kirjoittaja RST
Hyvälle näyttää :D

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Touko 16, 2017 11:30 am
Kirjoittaja HEka--
Nyt minulle riitti tuon taka-akselin ulvonnan kanssa. Aamulla töihin lähtiessä pistin öljyt valumaan ulos, ja käyn seuraavaksi purkamaan sen osiin ja tutkimaan mitä se sisältää. Hyvällä tuurilla saan siitä hiljaisemman, mutta todennäköisemmin särjen koko perän.. Mutta se ei pelaa joka pelkää :D

Ostoksia pitää tehdä. Laitoin ostoilmoituksen peränjatkeen akselista, josta teen työkalun pinionin pultin irroittamiseen. Tarvitsen myös heittokellon ja momenttiavaimen mittarilla esijännityksen kiristystä varten. Ja rutkasti onnea. Saksasta pitää myös tilata ainakin kasaan puristuva holkki, joka on kertakäyttöinen ja shimmilevyjä. Toivottavasti laakereita ei tarvitse vaihtaa..

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Touko 16, 2017 12:38 pm
Kirjoittaja HEka--

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Touko 16, 2017 2:10 pm
Kirjoittaja Mikko
Ompas klappia, miten se tuolleen? Eihän tuo ole kiinni kuin tuurilla ja vetoakseleilla....

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Touko 16, 2017 3:33 pm
Kirjoittaja HEka--
;D

Minun nähdäkseni väärät laakerit. Laakereiden leveys on 11,82mm kun alkuperäiset lähentelee 20mm. Ei liene ihme että on vähän väljää :D Eli ainakin nuo laakerit uusilla. Mitenkähän toimisi, jos siirrän laakerit toisesta perästä? Sillä oletuksella siis että ne ovat kunnossa.

Tuolta näyttää tuo isompi rataspyörä, ei nyt minun silmään ihan hirveän paha ole. Mutta en olekaan ennen moista tuijottanut ja tutkinut.
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Touko 16, 2017 7:22 pm
Kirjoittaja Mikko
Kyllähän ne toisen perän laakerit toimii, kunhan on kunnossa, ei ole ruostunu tahi likaantunu ja saat irroitettua koko laakerin kehineen ehjänä. Nuitahan kyllä saa lähimmästä laakereita myyvästä puljusta uusia kun harvassa on ei-standardi vierintälaakerit.. Tarvitset vain siihen oikeaan laakeriin stanssatun koodin.

Mitä tuohon lautaspyörään tulee, niin kyllähän tuolla varmasti ajelee. Mitään isompia ei omaankaan silmään tuosta kuvasta pistä, mitänyt nuo kulmat on ilkeän näköisiä. Tuo ratas jännittyy vedossa poispäin pinjonista, jolloin rattaat erkanee ja tuo ratas pyörii vain hampaita hipoen kun on nuin paljon klappia. Tämä lienee aiheuttanut nuiden reunojen kärsimisen. Suuremmalla väännöllä saattaisi olla ratas hampaaton. Kannattaa katsoa ettei ole kovin teräviä tai karheita nuo röpöiset reunat, ettei kulu ratas ennenaikasesti. Pientä jos on niin se kyllä siitä hioutuu ajaessa, hioutuu se isompikin vaan voi hioutua hieman liikaakin.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Touko 17, 2017 6:16 am
Kirjoittaja HEka--
Itse asiassa heräsi epäilys, että tuo tasauspyörästö ei kuulu tuohon perään ollenkaan, sillä siihen nuo laakerit kyllä sopii täysin. Ihan kuin laakerikaulat olisi kapeammat mitä pitäisi.. luulen että en tuota ala edes takaisin virittelemään,vaan siirrän toisesta perästä lukottoman tasauspyörästön ja ehjemmän välityksen kokonaan. Hyvästi lukkoperä :,(

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Touko 17, 2017 9:12 am
Kirjoittaja Mikko
Minkäs tyyppinen lukko tässä on ollut? Ei kuvasta erota, muutakuin ettei ole tyypillinen nokin varustettu levylukko.

Mielenkiintoista että vetoakselit, rattaan koko ja hammasmoduuli on mätsännyt väärään perään..

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Touko 17, 2017 9:41 am
Kirjoittaja HEka--
Kyllä minä taas tietämättömänä mutuilin työpaikalta käsin :) Kotio tulin ja laitoin stanssit googleen, niin kyllä se on ihan oikea lukkoperä tuohon.

4061006087 S40 for translation 3.18-3.44 - lock 40%

Eli silloin laakereidenkin pitää olla oikeat, kun ne kuitenkin peittää koko laakerikaulan.. Onkohan sitten niin että tuosta puuttuu shimmit? Ulkokoolin puolelta?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Touko 20, 2017 7:55 am
Kirjoittaja HEka--
Otin toisesta akselista tasauspyörästön pöydälle niin onhan noissa vähän leveyseroa :D

Kuva

Mutta vaihdoin sitten laakereiden uloimmat kehät keskenään, niin johan lukkoperäkin on oikeassa korossaan. Eli laakerit on samat mutta jostain syystä tuossa perässä oli liian kapeat ulkokehät..

Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Touko 20, 2017 1:43 pm
Kirjoittaja RST
No nyt luulis pelaavan niin kun pitääkin :D

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Touko 21, 2017 1:42 am
Kirjoittaja HEka--
Noh, sanotaanko nyt että tuli tuosta operaatiosta hyvää mutta myös huonoa :think:

Kaikenlaiset "klonks" äänet ovat kadonneet. Samoin myös moottorijarrutuksessa kuuluva jurina. Sen sijaan veto päällä tuntuu kuin joku tulisi sirkkelillä pohjan läpi :D Joko hammaskosketus on pahasti pielessä tai välitykset on jo sen verran paskana että paremmaksi ei saa. Ostin nyt kokeeksi toisen satsin RVS käsittelyainetta, jos se leikkaisi terävimmän äänen pois.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Touko 23, 2017 5:01 pm
Kirjoittaja HEka--
Korvaparat.. ;D

Btw. tyttölapsi syntynyt perheeseen toissayönä.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Touko 28, 2017 10:16 am
Kirjoittaja HEka--
Pienisuuri päivitys ulkonäköön. Hyvästit kromipuskureille, tervetuloa mattapuskurit. Maalattu mastonin rubber compilla..

Kuva
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Kesä 03, 2017 2:51 am
Kirjoittaja HEka--
Lisää ostoksia autoon..
Kuva

Ei noita alkuperäisverhoiluja tule vastaan ihan joka päivä, ilmoitus kerkesi olla 7 minuuttia esillä kun näin ja heitin tarjouksen joka sopi myyjälle :) Taitaa olla ihan niin sanottu puolinahkasisus. Kunnon putsaus vain niin hyvä tulee..
Tuo setti on peräisin City(hatchback) mallista joten takapenkki voi olla vähän erilainen. Siinä tapauksessa vien takapenkit verhoilijalle ja siirrätän nuo kuosit omaan penkkirunkoon. Ellen sitten itse onnistu siinä.. Epäilen kyllä :D

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Kesä 03, 2017 1:44 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Jaahas, retroilua 8) Sopii kyllä hyvin auton ajan henkeen toi sisusta :)