Sivu 25/27

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Kesä 15, 2017 6:52 pm
Kirjoittaja Sierramies
Hyä löytö :) Oliko ehjät?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Kesä 16, 2017 4:56 pm
Kirjoittaja HEka--
Enpä ole vielä itsekään niitä tuota kuvaa enempää nähnyt ;D Penkit ovat länsisuomessa, myyjä itse asuu Kuopiossa ja käy hakemassa ne sinne kunhan ehtii..
Löysinpä huuto.netistä myös alkuperäisen 18 sivuisen Kadetin esitteen, piti ostaa pois :P
Kuva
Kuva

Tulipahan sitten myös viikko sitten aloitettua operaatio "Silent PerC". Eli pudotin taka-akselin pois auton alta ja purin sen osiin. Tilasin saksasta uuden krymppiholkin ja tarkoituksena siis poistaa tuo lukollinen välitys ja vaihtaa lukoton tilalle.
Kuva

Lähti operaatio myös lapasesta. Samalla tuli putsattua, maalattua ja vaimennettua lattia..
Kuva
Kuva

Peräkin oli jo eilen kasassa.
Kuva

Tänään sitten iskin akselin autoon kiinni, painoin öljyt sisään ja ilmasin jarrut. Auto tallista ulos ja kappas, äänetön perä! :D Ei tullut edes ikävä lukkoperää kruisaillessa.
Lisäksi lattian vaimennus teki ajokokemuksesta paljon miellyttävämmän. Moottorin äänet yms. vaimentuivat matalaksi murinaksi.

Vielä parin viikon takainen kuva järven rannalta. Harmaa sateinen päivä.
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Su Kesä 18, 2017 7:54 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Hieno homma tuo taka-akselin kuntoon saaminen :) Ja omien kokemusten perusteella takavedolla pääsee ihan hyvin etenemään normi kruisailuissa ilman lukkookin, taitaa tulla vasta rajummassa ajossa vastaan lukko-jutut, ainakin mitä ite oon todennu niin sadepäivinä pyrkii 120 heppainenkin auto karkuuttamaan vedon sisäkurvin puoleselle pyörälle siinä kohtaa kun on saanu korjausliikkeellä kärryn oikaistua... toki näitähän ei tulisi harrastaa tai todeta liikenteessä mutta :shh: ;D

Hauska yksityiskohta muuten tuo alkuperänen esite, täytynee munkin kaivella varastoja, kun muistaakseni mulla oli vastaavasti jotain Sierran rekvisiittaa jemmassa mrgreen

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2017 6:39 am
Kirjoittaja Sierramies
Itekki olen joskus toennu vastaavankaltasen tilantheen, ku Arttuki. Soralahan tuola lukola tosin voi olla enämpi käyttöä :)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Kesä 28, 2017 2:14 am
Kirjoittaja HEka--
Soratietähän tulee ajettua parin kilometrin pätkä + pihatie kotiin :D Mutta en vielä tähänkään asti ole sitä lukkoa kaivannut.
Viikonloppuna tuli käytyä pisin reissu autolla, oltiin juhannuksenvietossa Joensuussa pojan mummolassa. Muu porukka ajeli Volvolla kun mie menin Kadetilla. Noin 300km tuli mittariin, ilman murheita :thumbup:
Satasen vauhdissa auton ääni, erityisesti moottorin osalta on aika voimakas. Alkuun se ei tunnu niinkään pahalta mutta jotenkin se vain loppumatkasta alkaa käymään korviin ja päähän. Mutta en ala enempää vaimentelemaan, nyt kun on saundit justiin hyvät :).

Ehdin jo ajatella että nyt ei tarvitse enää hankintoja tehdä, vaan niin vain se vannekuume tuli taka-alalta. Ja sehän ei parane muuten kuin ostamalla.
Kyseessä siis Momo Quasarit käytettynä. 15" 7 tuuman leveydellä ja 27et:llä. Vanteiden ilme on aikalailla juurikin sellainen mitä olen vuosien varrella pyöritellyt mielessä.
Tilasin samantien kaarimankelin kun on suuri epäilys että sitä tulee tarvitsemaan..
Kuva myyjän ilmoituksesta.
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Heinä 01, 2017 5:33 am
Kirjoittaja HEka--
Photobucketti päätti siirtyä sitten maksulliseksi. Alan käyttämään kuville toista palvelua tästä eteenpäin, mutta en kehtaa enää vanhempia kuvia päivittää.. Uusista vanteista kuvaa sitten kun ovat paikallaan.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Heinä 03, 2017 4:48 pm
Kirjoittaja HEka--
Uudetvanhat vanteet alla, kuvat kertokoon loput.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Heinä 04, 2017 5:09 pm
Kirjoittaja HEka--
Ajotuntuma ei vastaa ulkonäköä ;D Ovat niin kauhiat ajaa että ihan pelottaa. Luultavasti johtuu noista päällystetyistä renkaista, joiden merkistäkään ei löydy juuri mitään tietoa googlesta. Hengenvaaralliset.. Pitää laittaa vielä entiset renkaat alle ja hankkia joskus kunnolliset kumit noille vanteille.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Heinä 05, 2017 7:49 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Ihan kivan näköset kiekot :) Tosin mä tykkäisin ehkä nähdä jotkut umpi-old-skuul-banaanin-terttu-vanteet tai valkoset compomotivet näissä ;) Toki ainakin compot taitaa olla aika tyyriitä.

HEka-- kirjoitti:Ajotuntuma ei vastaa ulkonäköä ;D Ovat niin kauhiat ajaa että ihan pelottaa. Luultavasti johtuu noista päällystetyistä renkaista, joiden merkistäkään ei löydy juuri mitään tietoa googlesta. Hengenvaaralliset..


Ilmesesti rengasrunko antautunu niistä?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Heinä 08, 2017 2:58 am
Kirjoittaja HEka--
Leveät tykkivanteet olis toki hienot :) Karkaa vain hinta meikäläisen lompakolle kovaksi, ja niitä on kuitenkin jo nähty aika paljon.. Kyllä nuokin alkaa olla aika "old school" vanteet kun ovat peräisin jostain -90 luvun alkupuolelta :D
Kyllä voi hyvin olla rengasrunko syyllinen. Kestää minkä kestää, sillä uudet kumit hankin ensi kesäksi. Mielellään jo tämän kesän puolella. Nostin painetta, se auttoi hieman levottomuuteen. Pitää koitella vielä paineistaa hiukkasen lisää.

Penkeistä sen verran, että eilen laitoin myyjälle viestin että mikä tilanne kun ei ole lähes kuukauteen kuulunut. Oli unohtanut ;D
Lupasi hakea penkit sunnuntaina Kuopioon niin käyn sitten sieltä noutamassa parin viikon sisällä.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Elo 25, 2017 3:52 pm
Kirjoittaja HEka--
Jooh, autolla ajettu nyt reilu 4000km tälle kesää. Tällä viikolla uusittiin huollossa sisemmät ja ulommat raidetangon päät, raidetangon kumit sekä pyöränlaakeri eteen. Tänään tilasin vielä uudet venttiilinnostimet, vanhat(eritoten yksi) nakuttaa jo rankasti eikä niitä enää saa tekohengityksellä hiljaiseksi. Maanantaina ne vaihtoon.

Retropenkit ovat paikallaan.. Eivät olleet helpot. Paljon piti putsata, ja noihin keinonahkoihin piti tehdä monet paikat. Etupenkkien rungot ja täytteet ovat entiset, ainoastaan verhoilut siirsin niihin. Takapenkkiäkin piti vähän soveltaa, kun on Citymallista peräisin. Siksi pyöränkaaret jäävät esiin, niihin ajattelin leipoa talven aikaan keinonahkaverhoilun. Sellaiset ovat citymallissakin. Muuten ovat kyllä paremmat kuin mitä entiset. Ja ihan kohtuukuntoiset verhoilut yli 40 vuotiaisiksi..

Pikaiset kuvat.
Kuva
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Elo 26, 2017 8:23 am
Kirjoittaja RalliArttu
Nyt on kyllä niin siistit penkit ettei uskalla ainakaan grillimakkaraa tai lihistä tuoda autoon... :D :thumbup:

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Elo 28, 2017 4:35 am
Kirjoittaja Sierramies
Tai avattua kaljaa (Zigu muistanee viittauksen).

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Elo 29, 2017 2:42 am
Kirjoittaja HEka--
Uskaltaa uskaltaa ;D

Vaihtelin eilen kaikki venttiilinnostimet siinä toivossa että naputus häviäisi. Oireena on siis ollut pitkin kesää naputus, joka on alkanut kyllä häiritsemään kun muita ääniä on saanut hiljennettyä. Ei auta säätäminen, säätäessä kyllä hetkeksi häviää mutta palaa takaisin. Äänen lähteenä siis yksi ainoa venttiili..
Niin ja eihän se hävinnyt uusilla nostajila :D Öljynpaineetkin mittasin, tyhjäkäynnillä 2,5barin luokkaa ja kierroksilla noin 3bar joten tuolle koneelle on ihan hyvä. Jotenkin tuntuisi että se olisi nimenomaan venttiilikoneiston ongelma kun se ääneen voi vaikuttaa venttiilinnostajaa säätämällä.. Voisiko kulunut keinu tehdä tuon? Huono nokka-akseli?

No, jokatapauksessa tuon homman jälkeen säädin sytytystä ja sain koneen pyörimään vähän tasaisemmin. Kävin sitten täräyttämässä kiihdytystestin ja tällainen oli tulos. 0-100 oli sekuntia parempi mitä keväällä, ja ylipäätään ikinä. Ei paha vanhalle autolle :) Varmaan tiheämpi välitys tekee tuossa aika paljon. Ensi kesäksi jos saisi vähän jotain lisää.. Tässä luultavasti laitan auton parin viikon sisään talveksi rauhoittumaan, ja otan uuden talvikiesin alle.

Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Syys 02, 2017 4:25 am
Kirjoittaja HEka--
Eilen laitoin auton seisontaan, ja ensi tiistaina talviajokin katsastus.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Joulu 06, 2017 10:19 am
Kirjoittaja RalliArttu
Mitäs tälle...? Onko sihiläinen saanut lisää ruutia vai alettu kenties sovitteleen 2.0 ecotecciä keulille? :D

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Joulu 07, 2017 12:08 pm
Kirjoittaja HEka--
Auto on navetan ylisillä odottamassa kevättä :D Ajattelin että en aja talliin kun ei mitään isompaa laittoa kumminkaan ole. Oon keskittynyt vain tuon talviajokin virittelemiseen, hommaa on siinäkin riittänyt. Otin vielä talvi-iltojen ratoksi vanhan skootterini talliin laiteltavaksi :D

En ainakaan tähän palaan ecotecia laita, vaikka niitä kaksin kappalein onkin tallessa. Mennään cihhillä ensi kesäkin :) Juuri laitoin ostoilmoituksen virinokasta, tai vaihtoehtoisesti kokonaisesta asennusvalmiista virikannesta. Enem X1 nyt ensisijaisesti hakusessa, jos nykyiseen kanteen pitää laittaa. Vakioruiskukin rajoittaa nokan valintaa.

Katsotaan nyt mihin talvi vie..

Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Joulu 18, 2017 8:02 am
Kirjoittaja HEka--
Nyt olis kansi varattu..

"Olis X20 kansi+i10 nokka,kansi irto seeteillä ja ylikoko venttiileillä,9.15.kansi laskettu maltilla,ja kanavia paranneltu hieman.2.2 alakerran kanssa n.155hv.nokkahan on mek. Mut välys on vaan 0.25,eli käy nätisti."

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Joulu 19, 2017 3:58 pm
Kirjoittaja RalliArttu
HEka-- kirjoitti:Nyt olis kansi varattu..

"Olis X20 kansi+i10 nokka,kansi irto seeteillä ja ylikoko venttiileillä,9.15.kansi laskettu maltilla,ja kanavia paranneltu hieman.2.2 alakerran kanssa n.155hv.nokkahan on mek. Mut välys on vaan 0.25,eli käy nätisti."


Vai että isoventtiilikansi :thumbup: 8) Tässähän jää jo 16 naulasella sierralla jälkeen kuin tikku.... :D Isompi venanen kansi tosiaan oli itelläkin joskus haaveena ohariin, mutta ois ollu niin kallis teettää, että jäi toteuttamatta. Mitä tohon virinokan mekaanisen äänimaailmaan tulee niiiin kyllähän e yleensä vähän kalisee tyhjäkäynnillä, mutta kierroksilla kuuluu sitten enää vaan terävää pakoääntä :) Olen kerran antanut oman viri-viri-koneisen Sierran koeajoon siten että itse seissyt ulkona, ja silloin sen huomasi korostetusti, kuinka ekana käynti oli overlapin "pilaamaa" eli vähän epämääräsempää, mutta kun jengat alko nousta niin voi että... ;)

Seetit ilmesesti kestää siis lyijyttömän nyky-bensan?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ti Joulu 26, 2017 5:38 pm
Kirjoittaja HEka--
Kansi haettu tänään, kanavien porttaus on tehty hyvin maltilla, mutta kun katukäyttöön tulee niin melkeinpä parempi niin :) Ja onpahan varaa jatkojalostaa.
Kyllä sen käsityksen sain että nyt kärsii tankkailla ilman lyijynkorvausaineita.

Menee pitkälle kevääseen värkkäily, auto on navetan ylisillä ja ajattelin vielä katsastaa kevään keleille toimivana ennen kuin alan taas paloittelemaan. Ja ehkä ajellakin hieman.

Tiedä sitten vaikka jos tehopenkkiin eksyisi loppukesästä.. Toiveena nyt olisi ainakin tehtaan lukemien ylittäminen.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: To Huhti 05, 2018 2:24 am
Kirjoittaja HEka--
Kevät lähestyy..

Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Pe Huhti 13, 2018 12:17 pm
Kirjoittaja Zigu
AI että 8)

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2018 3:45 pm
Kirjoittaja RalliArttu
...ja vappukin lähestyy :) Jokos se on Kadett saanut raitista ilmaa kitusiinsa?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: La Huhti 28, 2018 4:55 pm
Kirjoittaja HEka--
Kyllä, itse asiassa taitaa tulla jo ylihuomenna kaksi viikkoa täyteen leiman hausta :D En vain ole saanut aikaiseksi kirjoitella mittään. Korjauskehotuksia tuli ajovalojen kuviosta ja päästöt meni aivan rimaa hipoen läpi, liikaa happea. Nyt on tullut ajettua päivittäin, kun reilu kuukausi sitten meni työautosta jako vituilleen kevyen lumikontaktin takia ja toissaviikolla toisestakin firman autosta lisälaitehihna ;D Mikäs siinä ajellessa, mutta ei tuo ole päivittäiseen ajoon kovin mielekäs. Yhtenä päivänä mukavaa, toisena tympii kaikki :crazy: On ajomelua, on tosi kova alusta ja milloin mitäkin mikä nyppii. Liian hyvälle tottunut V70:n ja Omegan kanssa.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Touko 16, 2018 8:56 am
Kirjoittaja Zigu
Tiedätkö mistä tuo ajovalojen kuvio voisi johtua? Onko esim. heijastinpinnat kunnossa?
Johtuuko liika happi päästöissä vuotavasta putkesta vai säädöistä?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Touko 21, 2018 2:41 am
Kirjoittaja HEka--
Tiedän, noissa vanhoissa umpioissa on niin helppo laittaa polttimo vinoon tai kokonaan väärinpäin. Ja sitten kun on kuitenkin halogen polttimo niin äkkiä on kuvio metsässä :D Hehkulankapolttimo tuossa alunperin oli..
http://www.motonet.fi/fi/tuote/431351/R2-Hehkulankapolttimo-12V-4540W

Se on ainakin todettu tieto että laihalla kävi, ja käy vähän edelleen mafin säätämisestä huolimatta. Hankala sitä on ilman pakokaasuanalysaattoreita säätää ihan justiinsa, ja nykyään aika harvalla ammattimekaanikolla näköjään on tietoa säätämisestä kun nykyään homma menee niin helposti että tietokone sanoo mikä aiheuttaa päästövian ja osa vaihdetaan. Tässä lähellä on maatilakorjaamolla töissä henkilö joka on aikoinaan rassautunut kyseisten maffien kanssa ja osaisi säätää ja viritellä mutta ei hällä taida aikaa olla. Mennään persuntumasäätämisellä :D Hyvin tuo on pelittänyt, vähän tahtoo kevyellä kaasulla nytkytellä toisinaan. Reilu 1000km takana tälle kevättä.

Rupesin nyt hankkimaan tarvikkeita sitä kannenvaihtoa varten, olisin jo tänä aamuna ottanut sen pöydälle mutta juniori heräsi liian aikaisin niin meni suunnitelmat mönkään, ja kohta töihin :think: .

Kuva vappuajelulta
Kuva

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Touko 21, 2018 2:07 pm
Kirjoittaja RalliArttu
HEka-- kirjoitti: Se on ainakin todettu tieto että laihalla kävi, ja käy vähän edelleen mafin säätämisestä huolimatta. Hankala sitä on ilman pakokaasuanalysaattoreita säätää ihan justiinsa, ja nykyään aika harvalla ammattimekaanikolla näköjään on tietoa säätämisestä kun nykyään homma menee niin helposti että tietokone sanoo mikä aiheuttaa päästövian ja osa vaihdetaan. Tässä lähellä on maatilakorjaamolla töissä henkilö joka on aikoinaan rassautunut kyseisten maffien kanssa ja osaisi säätää ja viritellä mutta ei hällä taida aikaa olla. Mennään persuntumasäätämisellä :D Hyvin tuo on pelittänyt, vähän tahtoo kevyellä kaasulla nytkytellä toisinaan. Reilu 1000km takana tälle kevättä.


En ole 100% varma miten paljon Opelin ja Fordin(EEC-IV) L-jetti ruutat eroo toisistaan, mutta mulla ainakin MAFin jousen/osoittimen säätäminen vaikuttaa vaan alle 3500-4000rpm eli löysäämällä rikastuu, ja se kuusikolo ruuvi vaikuttaa vaan tyhjäkäyntiin (en tiedä onko ooppelissä tätä ns. HC-ruuvia?). Periaatteessa helpoin konsti, mun mielestä, oli nostaa bensanpaineita -> after market säädin kiskoon, jollon vaikuttaa koko kierrosalueelle. Se korjaamon pakokaasumittari tosiaan ei toimi käyttöaluetta säätäessä, näin mulle yks asentaja sanoi, lähinnä tyhjäkäynnin/päästöjen kanssa auttaa. Käytännössä laajakaistalambda putkeen ja alkaa tulla oikeeta lukemaa koko alalta :) Ainaki Innovaten vehkeet on tosi helppoja johdottaa ja kalibroida. Mulla nimittäin myös nyki osakaasulla ja kaasunnoston jälkeen saatto yhtäkkiä nykiä niin maan p*rkeleesti. Nyt ku on sopat kohdallaan (AFR pyörii 14,5-12 kopukoilla tasakaasun ja vedon väillä) niin ei oikeestan keljuile yhtään. Pari onnistunutta driftiäkin tullu vedettyä ;D

E: On taas mulla tää kultakalan muisti, niin olikos sulla jo b-paineita nostettu?

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ke Touko 23, 2018 3:30 am
Kirjoittaja HEka--
Ei se varmaan eroakaan, ja samaa on ollut mm. bemareissa, volkkareissa ja monessa muussa merkissä :) Wikipedian mukaan jopa jossain moottoripyörässä. En usko että näissä säätäminen eroaa mitenkään.
Tuon ohjeen mukaan olen viritellyt http://www.itinerant-air-cooled.com/viewtopic.php?t=7761. Tuon perusteella on vielä kolmas säätö sen kuusiokoloruuvin(talttameisseluruuvi minulla, jos pilkkua nussitaan ;D ) ja jousen rinnalla. Ja se kolmas säätö vaikuttaa koko kierrosalueelle. Sillä on ollut melkein kaikkein suurin vaikutus hakiessa vaikutusta tuohon kevyeen nykimiseen(joka on todellakin kevyttä, aivan pintakaasulla tapahtuvaa pientä tunnetta). Jousi on varmaankin aika kohdallaan kun kierroksia ottaa ilman ylimääräistä yskimistä.
Muuten olisi hyvä tuo laajakaistamittari mutta en haluaisi saada mitään ylimääräistä ohjaamoon :) Sen sijaan äänentoiston hankkiminen on noussut uudeksi päähänpinttymäksi tänä keväänä, mutta ei kehtaisi tehdä reikiä oviverhoiluihin eikä ole kyllä rahaakaan kaiuttimiin/soittimeen.

Bensanpaineet on vakiot, 2,5baria. En ole nähnyt tarpeelliseksi nostella. Nythän mulla on pöydällä se talvella hankittu virikansi, joten katsotaan asiaa uudelleen sen paikallaan ollessa :) Vaihtuu heti kun saan motonetistä tilatut kannentiivisteet ja pultit käsiini. Menee vielä aikaa, ei ollut yhtään kappaletta reinzin tiivistettä varastoissa.

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Touko 28, 2018 4:17 pm
Kirjoittaja HEka--
Tulipahan nyt tuo kansi vaihdettua, ja erinäisten vaikeuksien kautta pääsin ajamaan lyhyen koelenkinkin. Tällä hetkellä ongelma on kuitenkin ääni.. Aikaslailla kova ääni lähtee kannesta, ja en nyt oikein osaa tehdä sille mitään. Jako pitäis olla kohdallaan ja venttiilit säädetty myyjän antamaan ohjearvoon. Ääni ei ole pahakaan kylmänä mutta kasvaa lämpimänä.

Alkaa ärsyttämään >;(

Re: Kadett C -79

ViestiLähetetty: Ma Touko 28, 2018 5:33 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Kuuluuko paikallaankin kaasutellessa vai vaan vedossa?