Sivu 3/4

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ke Touko 14, 2014 10:20 am
Kirjoittaja Sierramies
:) Ja sitten kovvaa ajoa. Nythän sie kerkeät pyörähthään täälä joku v-loppu ko on nopea autoki  ;D

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ma Kesä 02, 2014 5:23 am
Kirjoittaja Sierramies
Komiahan tuo oli ja kaikki ovet, vaihteet jne. tuntu pellaavan ko uuesa autosa ja muutenki oli semmosen jämäkän tuntonen.
Ja sitten se ajonautinto :D Eipä ole ennen päässy tekkeen nuin lähestä tuttavuutta Cossun kans :)

Mieki haluan tommosen!

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Pe Kesä 06, 2014 7:16 pm
Kirjoittaja Zigu
Auto kävi ilmastoinnin testauksessa. Vuotoja ei löytynyt onneksi. Ongelmaksi muodostui, että kompuralle ei mene sähköä. Viaksi epäillään painekytkintä tai ilmastoinnin relettä.

Katselin vähän nuita kytkimiä ja vaikuttaisi, että kaikki aftermarket kytkimet on 3:lla johdolla. Autossa olevassa alkuperäisessä on 4 johtoa. Pikaisen sähkökaavion tutkimisen tuloksena totesin, että tuskin tuonne ainakaan tuota 3 johtoista kytkintä voi soveltaa. Alkuperäinen kytkin 140  :(

Netistäkään ei löytynyt apuja tähän ongelmaan. Jatketaan siis mittailuja...

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Pe Kesä 06, 2014 7:26 pm
Kirjoittaja Zigu
Tässä vielä kuva tältä kesää Tuurista


Kuva

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Pe Kesä 06, 2014 8:48 pm
Kirjoittaja Sierramies
No pääasia että ite järjestelmä on ehjä. Toki maksaahan net sähköosakki.

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: La Kesä 07, 2014 1:50 am
Kirjoittaja HEka--
Aika arvokkaalta tuntuu pelkkä kytkin.. Ja kun väittäävät että pakasta vedettyihin autoihin on kalliit osat :D

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: La Kesä 07, 2014 9:43 am
Kirjoittaja Leksa
Zigun kanssa monesti juteltu osien hinnoista tähän. Hyvin monet osat maksavat kolmin tai jopa nelinkertaisesti vrt. normi sierra :D

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: La Kesä 07, 2014 3:23 pm
Kirjoittaja RST
Se on se Cossulisä :D

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: La Kesä 07, 2014 6:21 pm
Kirjoittaja Leksa
Juuri se. Osta cossu, ota yhteyttä sossuun :D

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: La Kesä 07, 2014 8:12 pm
Kirjoittaja Sierramies
Kyllä sitä harvinaisemman auton harrastajjaa osathaan rahastaa. Onhan tuo toki ollu uutena 3 x kalliimpi, ko perusmalli (enkä siis puhu omasta Sierrasta :) ).

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: La Kesä 07, 2014 8:46 pm
Kirjoittaja RST
Mä oonkin luuseri, ei riitä rahat Cossun ylläpitoon :D

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ke Kesä 11, 2014 6:22 pm
Kirjoittaja RST
öh..

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ke Heinä 30, 2014 6:57 am
Kirjoittaja Leksa
Eilen pääsin tämän vehkeen ratin takana pyörähtämään ja onhan tämä varsin messevä peli :)

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Pe Elo 22, 2014 3:01 pm
Kirjoittaja Zigu
Tämän kesän ajokausi alkaa pikku hiljaa olla paketissa. Tältä kesää jäi hyvin mieleen alku kesän haasteet katsastuksessa. Ajamaankin ehdittiin jonnin verran kuitenkin. Auto on kiertänyt ympäri Suomea ja posiitivista palautetta on tullut paljon. Tuon kanssa olen huomannut, että pääsee/joutuu helposti eri keskusteluihin.

Ongelmitta ei kuitenkaan kesä mennyt. Ensimmäisellä pidemmällä reissulla levisi laturi. Tilasin Motonettiin vaihtolaturin, mutta se oli sitten vielä sopivasti väärän kätinen ja kiilahihnapyörällä. Se saatiin kuites palautettua ja laitoin uuden tulemaan vanhasta tutusta varaosaliikkeestä. No sen uudenkaan laturin saanti ei sujunut ongelmitta...

Tänään auto kävi "dopingtestissä" (päästömittauksessa) ja puhtaat paperit saatiin. Uusi lastu siis toimii ainakin moitteetta. Vielä olisi jäljellä katsastus ja talviteloille laitto.

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ma Elo 25, 2014 4:51 am
Kirjoittaja Sierramies
Se päästömittaajaki oli kuulema kehunu että on tosi siisti cossu.

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Su Syys 21, 2014 10:58 am
Kirjoittaja Zigu
Auto tuli tänään siirrettyä talviteloille. Katsastin auton nyt, joten ensi keväällä saankin sen heti käyttöön. Kilometrejä kertyi tältä kesältä noin 2500.
Rikkinäisen laturin ehdin vielä vaihtaa, sekä uuden akun. Edellinen akku ei enään pitänyt virtoja sisällään kovin hyvin. Ensi vuonna voisi jatkaa ilmastoinnin ja ABS:n korjauksesta.

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ma Syys 22, 2014 6:42 am
Kirjoittaja Sierramies
Sie et vielä ollu ehtiny selvitellä tuota ABS-vikkaa tarkemmin? Sitä vois kaivella talven aikana tarkemmin että mitä testejä kannattaa tehä ensin. Ite veikkaan jonkusortin anturivikkaa.

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ma Syys 22, 2014 10:59 am
Kirjoittaja Zigu
ABS-vikaa ei ole tutkittu tänä kesänä ollenkaan. Pitää tehdä se jännite testi antureille seuraavaksi. Sinultahan me löydettiin siten se viallinen anturi.

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ma Syys 22, 2014 11:42 am
Kirjoittaja Sierramies
Jovain. Se valo kertoo jotaki, mutta vastus- ja jännitetesti sitten tarkemmin.
Mie voin tulla pyörittelheen renkhaita :)

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ma Marras 24, 2014 9:11 am
Kirjoittaja Zigu
Talven aikana pitäsi metsästää jostain kuvan mukaiset ns. "hainhammas vanteet", jotka ovat olleet autossa alunperin.

Kuva

Kyselin vähän Suomesta ko vanteita ja hinta ei oikein kohdannut omaa budjettia. Katselin myös, että löytyisikö vanteita Saksasta vielä uutena, mutta huonolta näytti sielläkin tilanne --> MOTOMOBIL.COM
Todennäköisesti tulen ostamaan vanteet Ruotsista, jossa hinnat eivät ole vielä karanneet taivaisiin. Yksi vaihtoehto olisi hakea vanteet myös Briteistä. Tilaaminen on vähän huono idea noiden kanssa, koska yleensä vanteet ovat melko kieroja. Parempi on, että pääsee itse katsomaan tuotteen paikan päällä ja vielä vie rengasliikkeeseen pyöritettäväksi. Näin toimin myös omien ns. "kaivonrengas" vanteiden kanssa.
Harvinaisempien vanteiden suorassa löytäminen on siis oma haasteensa, kuten myös Leksa tietää.  :)


Samalla voisi katsella, jos sattuisi silmään alkuperäistä mankka pakettia.

Kuva

Mitä olen nyt vähän nuita tutkinut, niin cossuissa on ollut melko erinlaisia yhdistelmiä nuista Radioista. Ilmeisesti FORD 2006 RDS olisi oikea alkupeinen malli Radiosta. Vähän tutkittua taas löysin, että joissain malleissa Radio olisi FORD 2008 RDS. Nyt pitäisikin selvittää miten asia on ollut oman auton kanssa, jotta se saadaan vastaamaan alkuperäistä. Tuolta katselin, että auto olisi radion ensiasennuslaitesarjalla 1, mitä se tarkoittaa on sitten eri asia. Ehkä asiaa voisi selvittää Fordilta.
CD-soittimia on lisäksi ollut viimeisissä malleissa ja sen tyyppi on FORD 2028. Lisäksi cossuissa ja Ghioissa on ollut yleensä erillinen vahvistin/equalisaattori Radion alla. Jotta asiaa ei tehtäisi liian helpoksi, niin Radioissa on lisäksi oma Key-Code, joka täytyy olla mukana. Muuten Radiolla ei tee yhtään mitään. Lisäksi kaiken tämän yhdistää oma johtosarja, joka tulee olla myös. Täytyisikin tarkistaa löytyykö omasta autosta alkuperäinen johtosarja Radiolle. Uskon kyllä, että sitä ei olla viitsitty purkaa.

Puuhaa siis riittää talveksi  ;D

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ti Marras 25, 2014 5:14 am
Kirjoittaja Sierramies
Veikkaan että tuo radiohomma voi olla varsin haasteellinen. Niitä voi olla aika vähän liikentheesä. Pitäsköhän kaivella itekki, että minkälainen radio Ghiassa on ollu.
Tuo equalisaattorihan (tai cd-soitin) on ollu sen lokeron tilalla, jos on ollu. ELi voinee päätellä että semmosta ei ole ollu, jos lokero on. Cossuisahan on joissain tapauksissa vahvistin myös penkin alla.

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ti Marras 25, 2014 11:00 am
Kirjoittaja Zigu
Lisää tietoa Radioista

Perussoitin on ollut 2007, 90-91 alkuun soittimessa pyöreet nupit ja vahvistin soittimen alla, 91-92 neliskanttiset napit ja vahvistin vänkärin jalkatilan oikeessa seinässä. 2007-mallia on näin kahta erilaista. Edestä ne näyttävät samoilta, mutta liittimet takana ovat erilaiset ainakin vahvistimen ja cd-soittimen osalta.
91-92 mallin johdoitus:
vänkärin jalkatilan oikeessa seinästä löytyvästä vahvistimesta löytyy kaiuttimien alkuperäinen liitin ja vahvistimen virtaliitin. Virtaliitin on leveä fordin liitin, mutta siinä on vain maa- ja virtapiuhat, ja viis tyhjää paikkaa.

Omassa tulisi siis olla näiden tietojen mukaan tuo Ford 2007 neliskanttisilla napeilla. CD-soittimesta ei ole tietoa ja tämän selvittäminen varmaan vaatii jo soittoa Fordille. Lisäksi on toki mahdollista, että autossa on ollut tuo uudempi Ford 2008 myös.

Vahvistimelta on tullut pitkä pyöreä harmaa kaapeli radiolle, se kiertää ecun takaa, ja radion päässä on punainen muovinen liitin.
Taajuuskorjain meinaa soitinta 2008, cd-soitin voi olla molempien kanssa, paitsi vanhemman 2007:n. Musta vahvistin vaihtui harmaaksi joskus 92, samalla kun 2008 sai kans neliskanttiset napit ja tuplavirittimen.

Vanhempi vahvistin malli, jollainen omastakin tulisi löytyä

Kuva


ja uudempi malli, joka ainakin löytyy Esco cossuista


Kuva

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ke Marras 26, 2014 12:37 pm
Kirjoittaja Sierramies
Hienoa selvitystyötä!

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ma Maalis 16, 2015 5:54 pm
Kirjoittaja Zigu
Vanteita ja radiota ei ole vielä löytynyt, mutta jotain kuitenkin...

Löysin alkuperäisen ilmastoinnin painekytkimen ja kuivaimen. Kesällä pääsee uudelleen yrittämään, josko nyt llmastoinnin kompressori alkaisi pyöriä.

Kuva

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ke Huhti 29, 2015 4:59 am
Kirjoittaja Sierramies
Jokos tämä nähjään vappuna liikentheessä?

Vs: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ke Huhti 29, 2015 4:56 pm
Kirjoittaja Leksa
Pikkulinnut lauloi että vappuna saattaa suhahdella ;)

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ma Heinä 13, 2015 5:18 am
Kirjoittaja Sierramies
No onkos tämä saanu raitista ilmaa kesän aikana, ko ei ole mithään kuulunu?

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: Ti Kesä 13, 2017 9:55 am
Kirjoittaja Zigu
Päivitystä tulossa reilusti... (esim. sylinterien kansi on käynyt irti, uutta osaa yms...) To be continued ;)

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2017 5:48 am
Kirjoittaja Zigu
TODO:

tilanne 16.05.2018

-ajovaloumpioiden korjaus (nykyisissä ei toimi korkeussäätö)
-ABS:n korjaus (vika paikallistettu etupään antureihin, uudet anturit odottaa hyllyssä)
-jarrulevyjen uusiminen + jarruremppa samalla (jarrut täristää, osat odottaa hyllyssä)
-ilmastoinnin korjaus, kompressorille ei tule sähköä (vika paikallistettu kennon jäätymisenestoanturiin, osa hyllyssä)
-lisämittareille uusi siistimpi teline (ei aloitettu)
-vänkärin puolen tukivarren puslan välyksen tutkiminen (pusla uusittu, mutta edelleen välystä) --> vika apurungon kiinnikkeessä, pultin reikä väljä, korjattu poraamalla isompi reikä ja asentamalla holkki
-turbon huolto/uusiminen
-vuosihuollon tekeminen (helpoin osuus)
-koelaudan vänkärin puolen alaosan uusiminen reiättömään versioon (osa hyllyssä)
-polttoainepumpun ja suodatintelineen ruosteiden korjaus
-startti ongelman paikallistaminen (startti ei aina pyörähdä, pitää mitata toimiiko virtalukko, vai onko startin solenoidi kabut)
-pesu ja vahaus
-heiluvan tyhjäkäynnin korjaus (vika vielä paikallistamatta)
-takavalojen välisen muovipaneelin vaihtaminen (osa hyllyssä)
-sivuhelmojen kiinnitysten parantaminen (alkuperäiset kiinnikkeet ei kestä, pitää miettiä vaihtoehtoista tapaa kiinnittää helmat --> alumiiniset kiinnikkeet?)
-alkuperäisten vanteiden toimittaminen oikaistavaksi (odottaa rahaa)
-sähköisesti korkeussäädettävien ajovaloumpioiden asentaminen (vaatii umpioiden pientä kunnostamista, alkuperäinen johtosarja ja säädin asennettu jo)
-takavalojen tiivisteiden uusiminen (nykyiset tiivisteet vuotaa = vettä peräkontissa = ei hyvä!)
-aurauskulmien säädättäminen
-takapään sisälokarin uusiminen (toisessa on pieni reikä = rengas ottanut kiinni ja syönyt palan) --> osa hankittu
-jäätelöllä käyminen ;D


Päivittelen tätä listaa, kun uusia asioita ilmenee tai saan jotain valmiiksi

Punainen = valmiit
Musta = tekemättä

Re: Sierra cosworth 4x4 -92

ViestiLähetetty: To Kesä 22, 2017 6:53 am
Kirjoittaja Sierramies
Luulis että tuo jäätelöllä käyminen olis helpoin, mutta voi olla sielä eri homma :D
Oleks tarkastanu takavalojen kireyden? Ite puhistin aikoihnaan ensten tivistheet ja pinnat ja kiristin valot. Peräkonttiin tulevan veden päästi siis läpi löystyny takavalon kiristys vaikka tiivisteet olit ehjät.
Tässäkö ei ole pa-pumppu tankisa?
Mullaki on vielä umpiohomma eesä...