Mondeo -96 2.0

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 01, 2013 4:31 pm

Tuli tälläinen siis ostettua tuossa talvella. Tarkoituksena oli pistää auto osiksi ja napsia Sierraan sopivia osia ja pistää loput paaliin. Kotimatkalla kuitenkin tykästyin autoon sen verran että ajattelin sen käydä leimaamassa. Auto kuitenkin tarjosi todella hyvät kyydit, koneessa oli vetoja ja autossa on varusteena mm. sähköinen penkin korkeudensäätö (joka on tosin jumissa..), kattoluukku, sähköpeilit, sähkölasit, keskuslukitus, säädettävä tihkukytkin ja muuta mukavaa.

Kävin auton sitten leimaamassa, vänkärinpuolen helmaa piti hitsata, koiranluita vaihtaa, takajarruletkut ja samalla myös sylinterit vaihtaa. Lisäksi tuulilasin pesunesteen pumppu ei hurrannut, uudella pumpulla alkoi taas ruiskimaan. Päästöongelmista selvisi kun laittoi puoli tankkia e85:ttä sekaan, hyvin se osasi silläkin vielä pörrätä... Varmaan kone karstoittunut aikojen saatossa ja karstoittuneiden venttiilien takia päästää bensaa raakana läpi.. Näiden jälkeen tuli leimaa ja pitkälti.

Nyt sitten oli tarkoitus vaihtaa kannentiiviste ja sen jälkeen ottaa auto käyttöön, mutta eihän se niin helposti käynyt. Projekti se tästäkin tuli, mitään mullistavaa koskaan ei tule tapahtumaan mutta niin paljon on pientä remonttia että ajattelin muistoksi tästäkin topicin tehdä.

Eli, jakopää vuotaa öljyä samoin kuin kannentiivistekkin. Kannentiivisteen ajattelin jo vaihtaa, mutta tuo jakopään öljyvuoto tuli uutena. Pitää selvittää vielä mikä stefa siellä vuotaa, että joutuuko kampiakselille stefaa vaihtamaan vai selviääkö kannen roplaamisella. Jakoremmi pitää vaihtaa nyt samalla kun ei ole mitään hajua milloin se on vaihdettu. Koneella edellisen omistajan mukaan ajettu 180 tonnia ja autolla on mittarissa 240 tonnia. Jäi epäselväksi miksi tähän on joskus kone vaihdettu.

Suunnitelmissa nyt siis purkaa autosta kansi irti, tukkia EGR ja selvittää mistäpäin jakopäätä tuo öljyvuoto tulee ja korjata se vuoto sekä vaihtaa jakoremmi.

Tässä vielä kuva konehuoneesta.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Touko 01, 2013 5:14 pm

Onnittelut uudesta autosta. Tilaa ainakin riittää. Perus huolloilla saa tästäkin hyvän pelin, jos vain jaksaa/ on aikaa tehdä.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 01, 2013 5:23 pm

Kiitoksia, on se juu iso auto, aivan järkyttävän pitunen kun on vielä farmari, netin mukaan eroa sedan Sierraan olisi vain 20cm mutta kyllä tämä paljon pidemmältä tuntuu. Koostaan huolimatta kyllä on vakaa ajettava lujemmissakin kurveissa.. Tämä on tosiaan 7 hengelle rekisteröity eli kontissa on vielä kahden istuttava kaatuva lisäpenkki vöineen, ei kyllä mitään käyttöä sellaiselle ole, mutta no ompahan kuitenkin.

Jaksamista kyllä riittäs, mutta aikaa ei, eikä rahaakaan.. Mutta tarkoitus tästä on auto tehdä, pitäisi tuo öljyvuoto vielä saada selvitettyä.. Tuli huomattua vielä sellainen juttu että ensimmäinen vaimennin tai sitten katti rämisee kaasutettaessa, en isommin tutkinut kummasta se tulee, pakoputkesta auton keskivaiheilta kuitenkin. Liekkö sisuskalut irti? Kyllä tuo ihan hyvin jaksaa silti vetää ettei pitäisi putken tukossa olla.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Touko 01, 2013 5:26 pm

[quote=""Mikko""]
7 hengelle rekisteröity eli kontissa on vielä kahden istuttava kaatuva lisäpenkki vöineen
[/quote]

Saako udella paljon perus liikennevakuutus kustantaa, kun on 7-hengelle? Vai onko sillä mitään vaikutusta?
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 01, 2013 5:38 pm

Pop vakuutuksessa noin 620⬠vuosi ilman bonuksia. Nettilaskurin mukaan olisi 20⬠kalliimpi tuollainen vuoden uuempi mutta muuten samanlainen ja 5-hengen farmari. Pohjolalta kun kysyin niin tarjous oli about 1350⬠vuodessa tuosta autosta, en tiedä mitä sitten haluavat 5-hengen vastaavasta. En kyllä uskonut että tuolla vaikutusta olisi, vai liekkö sitten tuohon laskuriin vaikuttaa se että vertailuauto on vuoden uuempi..

Edit: kerralla kun paljon kirjottaa juttuja mitä on tapahtunut niin jotain pääsee unohtumaan, eli ongelmana on se ettei peräkontti aukea. Tässähän on vaijerikäyttöinen peräkontti, kuten esim. uuemmissa Sierroissa. Eli luukkua ei saa muuten auki kuin sisältä vaijerista, kokeilin lukosta aukaista vaan ei sano mitään, tuntuu kuin olisi ruostunut tai juminut muuten kiinni tuo lukkopesä. Kuitenkin, kun vivusta vetäisee niin siinä tuntuu sellainen pykälä niinkuin siinä tuntuu kun kontti aukeaa, tässä vain se kontti pysyy kiinni vivun nykäsystä huolimatta. Talvella tuo kontti vielä aukesi about joka toinen kerta ja vipu tuntui samanlaiselta, eli en usko että vaijeri olisi poikki. Ensimmäisen vivun nykäisyn jälkeen tapahtuvat nykäisyt tuntuvat "tyhjiltä" eli niinkuin kontti jo olisi auki, kontti vain pysyy kiinni. Mikä ongelmana ja miten sen voi korjata sekä miten tuon kontin saa nyt auki?
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä Ke Touko 01, 2013 7:29 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Touko 03, 2013 4:54 am

Lycka till uuen hankinnan kans!
Vaijeri voi olla venyny tai sitten joku mekanismi ei osi ihan kohilheen tai vaijerin suojus voi olla menny rikki. Näin ainaki Sierroissa ylheensä, jos avaus ei toimi.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1082
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Touko 03, 2013 2:20 pm

Mitähän kautta tuo vaijeri kiertää? Pitää tuon kontin pahvit purkaa pois, sais vaan ensin auki jotenkin niin ei tarttisi sisäkautta alkaa kömpimään sisään... No, ei taida olla juuri muita vaihtoehtoja kuin mennä sisältä ja mahalleen koittaa kontti roplata auki..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 04, 2013 5:21 pm

Konttiongelmat saa odottaa siihen asti että moottoripuoli toimii. Aloin tänään tuota purkamaan ja ompas se täynnä kaikkea tuo konehuone, huhhuh..

Ensiksi kiinnostaisi tietää mitä nämä 4 putkea ovat? Menevät johonkin omituiseen härdelliin jotai ei juuri näe kun on niin alhaalla ja pimeässä kolossa. Tuosta alempaa näyttäsi EGR:n putki lähtevän, nämä 4 tuskin siihen liittyvät?

Moottori on vuotanut tallissa seisoessaan aikalailla keskivaiheille moottoria öljyä, ehkä hieman enemmän imusarjan puolelle. Eli jakopäästä vuotaa vissiin vain käydessään ja seisoessaan sitten jostain muualta. Noin litra näyttäisi öljyä vuotavan maahan per 100km.

Pitänee varmaan huomenissa jatkaa tuota, on vain niin täynnä kaikkea härdelliä ettei juuri huvittasi koskea tuohon... Niin ja jakohihna oli todella löysällä, sen sai melkeen nyppästyä irti nokkapyöriltä ihan noinvain, ja nokkapyörien välistä kokeiltaessa hihnassa oli parin sentin liikkumavaraa, eli on siis todella löysällä, ihme ettei ole vielä venttiilit solmussa... Millainenhan kiristin näissä on? Varmaan ihan mekaanisesti säädettävä eikä niinkuin esim. DOHC-Sierroissa?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 04, 2013 10:35 pm

[quote=""Mikko""]
Ensiksi kiinnostaisi tietää mitä nämä 4 putkea ovat? Menevät johonkin omituiseen härdelliin jotai ei juuri näe kun on niin alhaalla ja pimeässä kolossa. Tuosta alempaa näyttäsi EGR:n putki lähtevän, nämä 4 tuskin siihen liittyvät?
[/quote]Itse itselleni vastaten ja muille tiedoksi, nuo putket liittyvät ns. pulssi-ilmasysteemiin, eli nuiden putkien kautta syötetään pakosarjaan ulkoilmaa ja järjestelmä pyrkii nostamaan pakolämpöjä heti käynnistyksen jälkeen jotta katalysaattori ja lambda lämpiäsivät nopeammin ja saavutettasi pienemmät päästöt, turha systeemi siis mutta ei tuota sitten vissiin passaa rälläkällä poiskaan ottaa..

Ja kiristin näyttäisi olevan ihan mekaaninen, liekkö epäkeskotyyppinenkin vielä, pitänee tutkia lisää. Ahtaalta vain näyttää nuo tilat tuolla jakopään puolella..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Touko 12, 2013 5:13 pm

Voe prkl, ei tästä tule sitten mitään, kaikki pultit ruostuneet ja jumineet kiinni. Egr:n putkea olen yrittänyt nyt kaksi tuntia saada irti, ei irtoa, ei sitten millään. Pitää varmaan sahata tuo putki poikki ja miettiä mitä sille sitten tekee... Ajattelin että irroitan ensin imu- ja pakosarjat, ne kun joutuu irroittamaan jokatapauksessa ja on paljon kevyempi tuo kansi ilman niitä..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Heinä 12, 2013 11:00 am

Tosiaan pitkästä aikaa tämän kimppuun joutanut, mennyt paljon aikaa kaikkeen muuhun.. Noh, egr:n putken sahasin poikki, pitää vissiin hitsata sitten takaisin tuohon nippaan kiinni, tarkotus koko järjestelmä tulpata, mihinkään tuollasta karstottajjaa tarvihe. Pakosarjan irrotin, mutta näkyypä olevan jousia tuossa liitoksessa, ja toisen omituisen mallisen pultin kiinniketappi murtui, pitää siihen jotain patentoida. Imusarjaa en ole vielä saanut irti, kun kaikki pultit ovat niin tiukassa. Etummainen moottorinkannake on irti ja moottori tuettu alustapukilla ja moniuraremmi on irti. Pitänee joskus sitten jatkaa tuota imusarjan purkamista, siellä on vaan niin ahdasta ja mikään pultti ei aukea ja piuhoja joka suuntaan, ei oikein inspaa..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » La Heinä 13, 2013 12:04 pm

Imusarjan sain irti, mutta ottaapi kiinni laturin kannakeeseen, jonka pultteihin ei pääse käsiksi ellei irroita laturia irti, jonka takimmaista pulttia on hankala irroittaa mikäli imusarja on kiinni. Kädet ruvella ja vieläkin laturi paikallaan, kyllä se vaan vastustaa.. Lisäksi tuli mieleen, että jos tähän isommat suuttimet ostaisi, niin saisi puhtaalla e85 ajettua, kun käsittääkseni ei riitä vakioissa enää tuotto? Ja moottorinohjaustakaan ei tarvitsisi ropata mikäli juuri oikean verran isommat suuttimet löytyisi (30%). Eli, millaiset suuttimet tässä oikein nyt pitäsi olla kiinni ja mitkäs tähän voisi käydä?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Leksa » La Heinä 13, 2013 12:19 pm

[quote=""Mikko""]
Imusarjan sain irti, mutta ottaapi kiinni laturin kannakeeseen, jonka pultteihin ei pääse käsiksi ellei irroita laturia irti, jonka takimmaista pulttia on hankala irroittaa mikäli imusarja on kiinni.
[/quote]

Repesin, kuulostaa jotenki niin tutulta tilanteelta :D :D
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » To Heinä 25, 2013 3:15 pm

Pikkuhiljaa tämäkin edistyy, laturin sai lopulta erittäin mielenkiintoisella työkaluyhdistelmällä ihan näpsäkästi irti, kun otti öljynsuodattimen vaan pois. Nyt tuli siis kannen irroituksen aika (vihdoin). Nokat otin irti, koska niiden alla oli kiinnityspultit. Nämä alempana olevat kannenpultit lähti ihan näpsäkästi auki, mutta keskellä kantta, tulppien väleissä olevat pultit ei. Katkesi nimittäin työkalu siihen pultin kantaan, kait sen jollain siitä saa pois. En jaksanut yrittää kun alko vituttamaan. Nyt siis seuraa kysymys, millä saan ne pultit auki? Tietty pitää työkalukaupoilla ensiksi vielä käydä, mutta vääntämällä ei hievahdakkaan. Avain lähti vääntymään ja kiertyi poikki. Ohessa pari kuvaa:

Kuva
Kuva

Kuten aina, klikkaamalla aukeaa isommaksi. :)
Voiko tuo kansi edes olla nuista kohdista kiinni? Nuo ovat pienempiä pultteja, mitä kaikki muut 10, kannen reunoilla olevat olivat.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja HEka-- » To Heinä 25, 2013 3:22 pm

Nyt tulee täysin mutua mutta eikös kansipultit yleensä ole saman kokoisia(tosin pituus vaihtelee) joten ehkä se ei kiristä kantta? Haynesin manuaalit auttais :)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja RST » To Heinä 25, 2013 4:12 pm

Ei ei ei, elä riko kaluja enempää.. Ei noi keskimmäiset ole tarkoitettu avattavaksi, kans on kiinni niillä 10 pultilla jotka on siellä nokkien poterossa..
VW Passat 1.9TDI -02
MB V230 -98
Sierra 2.0 Turbo -88
Escort 1.3c -87
Capri 3.5 V8 -77
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 563
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » To Heinä 25, 2013 4:46 pm

Noniin, vähä aloinki ihmetteleen kun on niin jännässä paikassa.. :D Oisi pitäny taas miettiä ja kysyä ennenku tekkee mittään.. Noh, tästä sitä oppii. Pittää ostaa uusia tuollaisia päitä jokatapauksessa lisää, niitä aina on katkeillu millon mihinkin.. Haynesissa ei ole mitään mainintaa noista pulteista, mutte sen nyt ainakin tietää että tiukkaan ne on tehtaalla pistetty.. :D Kiinnostasi kyllä tietää mikä nuiden pointti on, ehkäpä se selvinnee sitten kun kannen nostaa pois.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja RST » To Heinä 25, 2013 6:16 pm

Mää luulen että ne on vaan kannen valua helpottavia reikiä mitkä on sit tulpattu.
VW Passat 1.9TDI -02
MB V230 -98
Sierra 2.0 Turbo -88
Escort 1.3c -87
Capri 3.5 V8 -77
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 563
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » To Heinä 25, 2013 6:24 pm

Nyt mä muistan, että ohc:n kannessa tais olla samanlaiset, kuusiokoloina. No ei siinä, antaa niitten olla sitten rauhassa, pittää vaan tuo torxin pätkä kaivella ulos ja jatkaa kannen irroitusta. On pikkusen turhan täynnä tuo konehuone, näin Sierroihin tottuneena..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Heinä 25, 2013 6:41 pm

Kaveri moitti ku tiputima konetta Sierraan että sielä on niin ahasta. Vertasi tietty Nissanniin ja 240 & 740 Volvoihin.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1082
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » To Heinä 25, 2013 9:11 pm

Minusta tollasessa kaasari-ohc Sierrassa on vaikka millä mitalla tillaa.. Vanhemmissa autoissa muutenkin aina paljon enemmän tilaa kun on paljon yksinkertasempaa tekniikkaa ja vähemmän sähköjä..

Mutta, kansi tosiaan tuli irti napattua. Nyt näkee kunnolla tuon lohkon ja voi alkaa miettimään mistä ne öljyt fuskaa pihalle. Takasinkasaaminen tulee kyllä olemaan ihan hanurista, osa nuista teipeistä millä teippaillut liittimiä, että minne mikäkin menee on entisiä, öljysiä jne. kun joutunut ympäri konehuonetta piuhoja heitteleen. No, kaippa se tästä iloksi vielä muuttuu kun joskus tien päälle pääsee. :)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja HEka-- » Pe Heinä 26, 2013 3:35 am

Hienoa että homma lähti eteenpäin :)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Heinä 26, 2013 4:39 am

DOHC:ssä taitaa olla isommat systeemit ilmanotossa ja mulla on tuosa tuo ABS-jarrupääsylinteri sekä ite konheen kansi ja venttiilikoppa on leveämmät ko OHC:ssä. Ja tietty net sitten vie enämpi tillaa. Kone on myös ihan konetilan takalaijasa.

Ylheensähän nuot liittimet on siten että niitä ei mene laittaa väärile paikoile. Ainaki itelä tuo liittimien kiinnitys onnistu helposti. Jahka vain eka löysi kaikki piuhat, jokka tullee konheesseen kiinni :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1082
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Heinä 26, 2013 2:32 pm

Paljon oli samannäköisiä liittimiä tuolla, voi olla että niitten kanssa menee muutama viikko hakiessa oikeaa piuhacomboa että saa käymään.. :D Mutta jospas se siittä, eihän se vaadi kuin hermoja. En ole testannut menneekö nuo sekasin, iso kasa liittimiä kun vain näyttää tismalleen samanlaisilta.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Zigu » Pe Heinä 26, 2013 6:27 pm

Aina ne lopulta löytää tien oikeaan osoitteeseen. Hermoja tää homma välillä raastaa, mut se on vaan motorsporttia
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Heinä 26, 2013 8:01 pm

Näinhän se on! Sitä kun aina vaan jaksaisi tuolleen suhtautua näihin hommiin, meinaa välillä käämi palaa. Varsinkin kun eka kerta kun Mondeon konetta puran, niin kaikki tuohon tarvittavat kikat pittää tässä opetella ja mikään ei mene niinkuin haluaisi.. :D
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Sierramies » La Heinä 27, 2013 8:12 am

Ymmärrän kyllä että ärsyttää, iteläki aina välilä  :) Sierrasa on samannäkösisäki liitimisä aina joku kynsi estämäsä väärinkytkennän. Se ilmamäärämittarin liitinki on varhmaan semmonen etten voi korvata sitä toisela ulkosesti samannäköselä. Toki sittempä näet ko liittimet on kiinni, että menneekö net risthin.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1082
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » La Heinä 27, 2013 6:38 pm

Kantta on tullut purettua, vielä pitäsi tutkia pitääkö venttiilit, vien sitten koneistamolle niin katsovat onko tuo edes suora. Mietin tässä vain että mistähän tuo on öljyä vuotanut niin rutkasti, öljyä oli vähän jokapuolella, mutta etenkin öljypohjassa. Toisaalta se on aina öljypaskassa vanhassa autossa. Mietin että eikait öljypohjan tiivistepinnasta voi tasasella seistessä valua öljyä ulos? Ei ainakaan minun käsityksen mukkaan. Eikait se auta kuin vaihella kaikkia mahollisia tiivisteitä nyt samalla kun tuon jakopääremontin tässä tekee, jospa se siittä.

Öljyä tämä tosiaan vuoti koko koneen alueelta, maassa oli yön jälkeen 20x50cm alueella siellätäällä pikkulätäköitä.. Öljyä hävisi aika vauhdilla, tarkkaan en enää muista, mutta trippimittariin oli tullut 30 km kun neljäsosa mittatikusta oli hävinnyt. Ei kuitenkaan koskaan savuttanut ja tehot olivat tallella.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » To Elo 15, 2013 8:06 pm

Tuli tässä taas joutessaan tähän paneuduttua. Venttiilti eivät juuri vuoda ja kansi oli suora valmiiksi. Nokka-akselien stefat vaihtelin ja putsailin hieman vanhoja tiivistejäämiä jne.. Imusarjan laitoin kiinni muttei enää jaksanut alkaa kantta paikoilleen värkkäämään.

Jakopään ohjainrullat vaihdoin myös, hihna näissä kuulemma kestäsi pitkälti ylikin vaihtovälin mutta nuo muoviset ohjain ja kiristinrullat kuulemma laukeaa herkästi jossei ajallaan vaihda. Vaihtoväli tais olla kilometreinä jotain 120 tonnia/5 vuotta jos oikein muistan. Uuemmalle Zetecille (Zetec-R, musta venakoppa) vaihtoväli oli muistaakseni 150 tuhatta/9? vuotta. Pitänee tarkastella vielä.

Jokatappauksessa, uusia tiivisteitä muutaman leikellyt, jospa se öljynvuoto lakkaisi. :) Kampiakselin hihnapyörän pultti oli pikkusen tiukassa, siihen piti mielenkiintonen härveli rakentaa että moottorin sai paikoillaan pysymään kun ei jarrua vasten vaihde päällä riittänyt. Muutenkin tässä moottorissa kyllä aika tiukassa jokaikinen pultti ollut.. Vielä pitäsi jossain välissä viittiä tuo penkin korkeudensäätömoottorinjumimisongelma ja takakontin aukeamattomuusongelma, mutta nyt jo pitäsi saada kuitenkin ajoon tämä..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Elo 16, 2013 7:15 am

Menikö se niin että punaista jäähdytysnestettä pitäsi käyttää alumiinia sisältävissä moottoreissa? Se kun on kalliimpaa eikä voi sekoittaa mihinkään niin en siitä tykkää.. Tässä kuitenkin alumiinikansi, sekö se vaikuttaa että punaista sitten pitää käyttää?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Seuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa