Jaahas, tämä auto lähti viime keväänä paalamolle. Vuosi sitten syksyllä hajosi moottori, kun korikin oli aivain mätä ja leima loppumassa, eikä tarkoitus autolla alunperinkään ollut liikenteessä ajella (ostin tämän alunperin osiksi moottorin ja jarrujen takia), niin päätin tämän purkaa ja paalata.
Moottori hajosi, kun hieman kengittelin autoa. Yhtäkkiä kuului täydellä kaasulla kiihytettäessä pamaus edestä ja takaa yhtaikaa. Tämän jälkeen auto kävi hetken nykien vajailla sylintereillä, mutta palautui sitten käymään kaikilla neljällä sylinterillä aika piakkoin. Samalla alkoi kuulumaan erikoinen kilinä moottorista. Siinä sitten ajattelin, että "minähän tätä ala hinaamaan/työntelemään" ja ajelin kotia kohti. Pihassa sitten aloin selvittelemään asiaa ja päädyin lopulta mittaamaan tulpanjohtoja. 2 oli poikki osittain, eli tietyssä asennossa johtivat ja tietyssä asennossa täysi katkos. En tiedä ovatko sitten jotenkin ristiin kipinät hypänneet kun kaikki tuplanjohdot samassa ryppäässä kulkivat, vai mistä omituinen yhtaikainen pamaus sekä moottoritilassa että putkessa johtui. Uusin kyseiset tuplanjohdot, jonka jälkeen käynnistin auton. Moottori edelleen kilisi, joskin kävi täysin savuttomasti ja tasaisesti sekä kaikilla sylintereillä. Tyhjäkäyntikin pelasi normaalisti. Kilinää moottorista kuuntelin, ja se kuului tulevan moottorin yläosasta, ikäänkuin venttiilikoneistossa olisi jotain häikkää. Alakerrassa ei kuulostanut häikkää olevan.
Venttiilikopan aukaisin, eikä siellä mitään poikkeavaa näkynyt. Kaikki oli kuten aikaisemminkin. Leimaa oli jälellä about muutama viikko, joten päätin että puran ja paalaan auton. Autoon olisi pitänyt muutenkin tehdä jos jonkinnäköisiä korjauksia pyöränlaakereista lähtien...... Auton purku sujui kaikinpuolin näppärästi, olin oikein yllättynyt miten helposti koko moottorivaihteistopaketti tipahti autosta, kun en etuvetoautoa ole niin suurelti ennen purkanut. Senkuin löysäsi 6 pulttia, etuiskaritolpat, sähköt, letkut, ohjaustangon jne. niin koko paketti vain tipahti irti. Todella näppärää. Ymmärtää kyllä taas hyvin miksi etuvetoautoihin on siirrytty...
Auto meni sitten paaliin, ja aloin myöhemmin tutkimaan moottoria. Pyöräytin sen irti vaihteistosta ja otin kannen irti. Kannen irroituksen jälkeen sitten löytyikin se
kilinän syy, pieni torx-kanta, joka oli uponnut kanteen. En tiedä mistä moinen on peräisin, ei ainakaan mistään omista työkaluista. Toisaalta tässä autossa kaikkien pinnapulttien päässä oli tälläinen, saman kokoluokan torx-kanta, jolla pultit kirrattiin paikalleen. Liekkö joku niistä irronnut? Syyllistä pulttia en kylläkään löytänyt, toisaalta kaikki omat työkalutkin ovat ehjiä, joten en ymmärrä mistä tuo oikein on peräisin. Jäljet ei kuitenkaan ollut pahoja, vaihtamalla mäntä ja kansi saa autosta kuin alkuperäisen. Toinen vaihtoehto tosin on myös hioa kannesta jäljet pois, joka kylläkin tiputtaa sitten puristussuhdetta. Kannen jäljet näkyvät
tässä ja
tässä. Männän jäljet näkyvät
tässä ja
tässä.
Sylinteriseinämissä tms. ei ollut mitään, joten erittäin hyvin korjattavissa vielä. Ei ole enää tosin tälle koneelle käyttöä, joten seissyt pressukatoksessa trukkilavan päällä jo tovin...
Mutta siinäpä tämän auton viimeset hetket. Pihasta tuli Utacon niminen firma hakemaan kuorma-autolla tämän, maksoivat vielä 50€ korista. Hyvin painui Mondeo lyttyyn kun päälle noin 5000 kg painavaa levyä kuski nosturista tiputteli muutaman kerran. Samalla lähti eräs Sierra, hyvin sekin painui lyttyyn.