Sivu 2/3

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Pe Elo 16, 2013 9:49 am
Kirjoittaja Sierramies
Minusta tuntuu että ei alumiinikansi vaai punasta. Ainakhaan Sierroisa ole ollu. Josaki vihreän nestepurkin kylesä muistaakseni luki että soppii alumiinikansillekki. Mikähän siinä oli se punasen juju... Ainaki vaihtoväli oli pitempi. Katoppa purkin kylestä, ko semmosen saat kässiin.

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Pe Elo 16, 2013 1:02 pm
Kirjoittaja Mikko
Purkkia lueskellessa ainut käytön kannalta olennainen ero punasen ja muiden jäähdytysnesteiden välillä näyttää olevan vain tuo vaihtoväli. Sininen ja vihreä suositellaan vaihettaviksi 2 vuoden välein, punasen vaihtoväli on 4 vuotta. Keltaistakin löytyi mutten sitä vaivautunut lukemaan. Motonetin "Motox" jäähdytysnesteitä ei Motonet suosittele uuempiin autoihin, mutta Zeron nesteissä lukee että soveltuu myös uuempiin alumiinia sisältäviin moottoreihin.

Netin mukaan punainen eroaa vihreestä siten, että niissä käytetään erityyppisiä lisäaineita, molemmat perustuvat kuitenkin glykoliin. Joissain lähteissä punaisen mainitaan olevan "silikaattivapaa" (piin ja hapen yhdiste) mutta minulle jäi epäselväksi että mitä hyötyä tästä silikaattimottumuudesta oikein on? Ilmeisesti vihreä ja sininen jäähdytinneste sisältää silikaattia, mutta punaisen lisäaineet ovat orgaanisia yhdisteitä, jotka ovat ympäristöystävällisempiä. Näitä ei saa sekoittaa siksi kun nämä orgaaniset yhdisteet reagoivat silikaattien kanssa jonka seurauksena neste ei enää suojaa korroosiolta ja kuulemma hyytelöityy.

Samaisen lähteen mukaan punaista nestettä ei saa käyttää Cumminsin dieseleissä, koska niissä on silikonitiivisteitä, joita punaisen nesteen orgaaniset yhdisteet syövyttävät.

Eli mitään isoa eroa ei nuiden välillä sitten varsinaisesti ole, punainen on vain orgaanista ja kalliimpaa. Taidan sitä kuitenkin laittaa, pitäsi niin hyvin tuo järjestelmä huuhtoa jos vaihtaa etten taida jaksaa siihen alkaa niin pienen summan takia. Ja tosiaan, punaisen hyöty on se että se pysyy käyttökelpoisena pitempään. En tosin tiedä miten käy sitten vihreälle/siniselle kun yli 2 vuotta koneessa hautoo. Nyt yhdessä Sierrassa 4 vuotta sisällä ja ei ole ongelmia vielä ilmennyt (kop kop....).

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Pe Elo 16, 2013 4:16 pm
Kirjoittaja RST
Se keltanen on long life matskua, vaihtoväli tais olla peräti 6v..

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Su Elo 18, 2013 5:26 pm
Kirjoittaja Mikko
Kaikkee ne kyllä keksii..

Mutta tosiaan, jakopää tuli kasattua ja kansikin tuli muutama päivä sitten laiteltua paikoilleen. Tiedoksi muille jotka zetecciä rassaavat: nokka-akselien laatikonpuoleisessa päässä on 6mm hahlo, nokat ovat ykk asennossa kun nämä hahlot ovat linjassa venttiilikopan tiivistepinnan kanssa. Helpoiten onnistuu työntämällä 6mm lattarauta siihen rakoon, kannattaa hieman nokkia nostaa ylöspäin kun lattarautaa laittaa ja ottaa pois ettei tiivistepinta naarmuunnu. Sitten vaan jakohihnaa kiinni.. Tälle lattaraudalle on joku Fordin spesiaalinumerokin jolla erikoistyökalun saa tähän hommaan ostettua, mutta en ymmärrä mihin sitä tarvihtee.. ::)

Seuraavaksi pitäsi sitten alkaa laturia jne laittelemaan paikoilleen ja sähköjä kasaamaan. Jospas tää tästä pikkuhiljaa......

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ma Elo 19, 2013 4:10 pm
Kirjoittaja Mikko
Sellanen huomio tuli tehtyä, että näkkyypi passaavan liittimet oikein hyvin ristiin. Kaikki menee ristiin lämpöanturista suuttimien liittimiin tai vaikkapa nokka-akselin asentotunnistimeen.. Imusarjan lähettyviltä löytyi kuitenkin jokin alipaineletku jolle ei vastakappaletta tunnu löytyvän. Teippi siitä lähtenyt pois.. Onko kellään tietoa mihin kaikkeen tuolla menee nuita alipainesysteemejä? Pitää kuva tänne päivittää tuosta jahka saan nappastua.

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ti Elo 20, 2013 3:48 am
Kirjoittaja Sierramies
Jaa, erikoista. Sierrasa ei juuri mikkään liitin mene risthiin konetilasa. Olis luullu että Mondeo nouvattas sammaa kaavaa.
Eipä tule juuri muuta alipainekäyttöstä juttua miehleen ko jarru- ja ehkä ohjaustehostin.

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ti Elo 20, 2013 6:34 pm
Kirjoittaja Mikko
Tässä se alipaineletku:
Kuva
Lähtee tästä:
Kuva
Tännäköinen paikka:
Kuva
(Klikkaamalla isommaksi)

Tuo voisi periaatteessa mennä kaasuläpän päälle tulevaan koteloon, kun siellä olisi nippa vapaana, muttei tuo yllä lähimainkaan sinne asti..
Ennakkoasenteista riippumatta piuhat on löytänyt yllättävän hyvin paikkojaan. Pitää vielä käydä termarin tiivisteet ostamassa, että pääsee jatkamaan. Jostain syystä yläpään tiivistesarjaan ei kuulu mm. tyhjäkäyntiventtiilin tiivistettä, termarikotelon tiivistettä tai muuta vastaavaa, mutta hintaa on sitäkin enemmän. Fordin hinta yläpään tiivistesarjalle (sis. venttiilivarren kumit, kannentiivisteen, venttiilikopan tiivisteen, imusarjan tiivisteen ja pakosarjan tiivisteen) oli 280. Motonetissä 109 ja tarviketorilla 99. Yllättävän kallis silti niin vähästä tiivistemäärästä. Sierran yläpään tiivistesarjassa kun tulee kaikki vesipumpun, termarin jne tiivistettä myöten..

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Pe Elo 23, 2013 2:17 pm
Kirjoittaja Mikko
Nyt alkas auto olemaan käynnistyskuosissa, öljyt vielä sisään.. Yksi ongelma vielä vain estää, nimittäin laturin latauspiuha.

Se oli niin ruosteessa että piti ruuvipenkkiin mutteri pultata ja laturia vääntää että sai auki, joten jouduin katkaisemaan kaapelin kun sitä autosta irroitin. Hommasin uuden kaapelikengän sille, mutten saa sitä mitenkään tarraamaan kiinni kaapeliin. Kaapeli on jotain about 20 neliömillimetristä ja on sen mukainen kaapelikenkä kyseessä. Kaapelia ei saa irti autosta, koska se on samassa kiinni starttimoottorissa jonkin ihme muovihäkkyrän sisällä josta ei ole hajuakaan miten se lähtee irti, joten tämä kenkä pitäisi puristaa autossa siis kiinni, ei pysty ruuvipenkkiä varten kaapelia irroittamaan. Kaapelissa on vielä kuitenkin varaa sen verran että ihan hyvin laturin saa kiinni.

Eli, miten saan puristettua kaapelikengän auton moottoritilassa kiinni siten, että se pysyy kanssa kiinni? Olen siirtoleukapihtejä, vasaraa, lämmittämistä, muunkin laisia pihtejä sun muuta koittanut, mutta ei.. Kengän saa taivutettua kiinni siten että näyttää kuin olisi kiinni mutta pikkusen kun kaapelia kallistaa niin tipahtaa samantien irti. Onko tämän kokoluokan kaapelikengille tarkotettuja puristimia olemassa? Onko muuta keinoa saada tuo kiinni?

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Pe Elo 23, 2013 3:34 pm
Kirjoittaja Leksa
Onnistuisko pihdeillä ensin puristaa sen verran kasaan kuin saa ja sitten tinaa liittimen kiinni?

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Pe Elo 23, 2013 6:39 pm
Kirjoittaja Mikko
Sain sen kiinni lopulta, tinaamalla koitin mutten saanut liitintä tarpeeksi lämpimäksi että siihen tina sulaisi ennenkuin johdon kuori alkoi jo käryämään. Lopulta kun hieman valmisteli liitintä ruuvipenkissä kaasupillin kera ja sitten väänsi siirtoleukapihdeillä niin sain sen tarraamaan kiinni. Hankala selittää miten tuo onnistui, mutta ei lähtenyt liitin enää nykimällä irti. Se homma ratkaistu, pitää vielä nesteitä upotella tuonne niin voipi kokeilla kruisailla pitkästä aikaa tuolla.. :)

Minkähän laatusta ohjaustehostinöljyä tuohon pitäsi laittaa? Minulla ei ole muuta tietoa kuin että pitäsi olla vaatimuksen Ford ESP-M2C-166-H vaatimuksen täyttävää. Motonetin kataloogi ei kerro mitään tuohon viittaavaa mutta näkyy olevan kuitenkin jokin valmistajakohtainen juttu. Oliskohan tämä käypästä?

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Pe Elo 23, 2013 8:38 pm
Kirjoittaja Sierramies
RedLinethän on ylheensä laatutavaraa, niin kait sitä uskaltaa laittaa. Itelä on tullu käytettyä ihan normaalia atf-öljyä. Toki kannattaa tarkastaa tuo vaatimus, jos sen netistä löytää (siis että onko joku ihan vasittu öljy joka vain täyttää vaatimuksen).

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Pe Elo 23, 2013 11:37 pm
Kirjoittaja Mikko
Näkkyy tosiaan olevan tuolla ohjaustehostimessa sama mitä Mondeon automaattivaihteistossa pitäsi käyttää (ja varmaan monissa muissakin automaattilootissa). Tämä käviskö? Ei ole mainintaa tuosta tietystä normista mutta tuota motonetti antaa Mondeon automaattilootalle, jolle on ohjekirjassa sama suositus kuin ohjaustehostinöljylle. Tarkemmin kun luin niin ohjaustehostinöljylle sanotaan siis nimenomaan tuota vaihteistoöljyä.
Power steering: Transmission fluid to Ford specification ESP-M2C-166-H

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: La Elo 24, 2013 9:46 pm
Kirjoittaja Mikko
Laitoin tuota linkittämääni sinne nyt, kaippa se oikiaa on... Kuitenkin, kun ratin kääntää täysin oikealle kuuluu omituinen vongahdus ja koneen kierrokset laskevat, mutta kaikki palautuu normaaliksi kun rattia palauttaa hieman. Onkos tuolla vielä jotain ilmaa vai mistä tuo johtuu? Olen sitä nyt ilmannut kirjan mukaana kääntämällä rattia laidasta laitaan hitaasti samalla nestepintaa tarkastellen.

Lisäksi, kauhia naputus kuuluu venttiilikoneistosta auton käydessä. Johtuneeko vain siitä että nostimet ovat päässeet tyhjenemään tässä kannen irroituksen aikana? Moottoria käytin kohtuu lämpimäksi asti, jonkun 5 min ainakin. Naputus hieman hiljeni tuona aikana mutta mielestäni on turhan kova vieläkin. Vaatiiko nuiden nostmien täyttyminen öljyllä miten pitkän ajan? Pitääkö kierroksia nostaa vai riittääkö nuo tyhjäkäyntikierrokset nostimien täyttämiseen? Öljynä on Ford Formula 5W-30. Öljy on siis kirjan mukaista, ja oli muuten yllättävän halpaa ottaen huomioon että siinä on merkkilogo. :D

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: La Elo 24, 2013 9:47 pm
Kirjoittaja Thaumiel_Nerub
En nyt jaksa kelata taaksepäin ihan heti, mutta oliko tämä kone Zetekki?

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Su Elo 25, 2013 5:21 am
Kirjoittaja Mikko
Kyllä on.

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Su Elo 25, 2013 7:59 am
Kirjoittaja RST
Totta kai se vongahtaa kun toppariin vääntää, ottaa jonkun verran pumpun päälle..

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Su Elo 25, 2013 12:30 pm
Kirjoittaja Mikko
Hyvä tietää! Pittääpä sitä välttää sitten. Sinne kun kerran pari meni vääntämään niin aloin vain ihmettelemään. Joskus parkissakin käynyt sama. Tekeekö miten pahaa pumpulle? Eli hajoaako se siitä herkästi? Vasemmalle kääntäessä ei ole koskaan silleen ääntänyt. Mutta tuo nostimien naputus vielä kummastuttaa, pitää huomenna käynnistellä ja kokeilla vähän kierroksiakin jos sinne sitten saisi öljyä tarpeeksi..

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Su Elo 25, 2013 1:13 pm
Kirjoittaja RST
Tai taa enmmän ääntää se hihna kun pumppu. Olikos sulla nostimet pois kannesta? menihän ne varmasti oikeille paikoilleen jos oli..

Kyl niitten pitäs täyttyä suht nopeesti, mut käyttele lämpseks ja anna kunnolla jenkaa, pitäs auttaa..

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Su Elo 25, 2013 3:20 pm
Kirjoittaja Mikko
Oli nostimet joo pois kannesta, olivat järjestyksessä pahvin päällä numeroituna joten takaisin meni samassa järjestyksessä. Tuota tosiaan mietin, kun tähän mennessä vain tyhjäkäynnillä käyttänyt ja ilmannut tuota ohjaustehostinta. No, pitää pistää kierroksia ja kuunnella mitä se on mieltä..

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ma Elo 26, 2013 12:25 pm
Kirjoittaja Mikko
Eipä sillä mitään vaikutusta ollut kun kierroksia antoi. Samallalailla säksättää. En vain muista että onko tuo jokin ominaisuus joka tässä oli jo ennen kannen purkua. Samantyyppinen mitä tuossa Sierrassa on kun siitä nokka hieman kulahtanut, vaikka siinä kyllä venttiilivälykset ovat ihan ok. Ajattelin että jos tällä vain ajelee menemään ja katsoo mikä paikka antautuu ja miettii sitten mitä tekee..

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ma Elo 26, 2013 1:29 pm
Kirjoittaja Zigu
Kokeileppas seuraavaa -> käytä konetta minuutti, sammuta, käytä minuutti sammuta, käytä 2 min n. 2000rpm, sammuta, 2min kuten edellä, sammuta, taas 2min kuten edellä. Jatka tätä jonkin aikaa, kunnes nakutus loppuu. Tällä konstilla, jos ei nakutus häviä tarkistaisin jaon seuraavaksi.

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ma Elo 26, 2013 1:31 pm
Kirjoittaja Mikko
Liekkö ollut vain talliympäristö tms. kun tallista lähti ajamaan niin ei enää säksätystä kuulunut. Liekkö vain konepelti auki pienessä tallikopissa kaikunut ja kuulostanut voimakkaalta säksätykseltä. Konepellin kun laittoi kiinni ja ajoi tallista ulos niin ei kuulu kuin tasainen hyrinä. Nyt pittää vaihtaa kesärenkaat alle ja ei muutako ajoa. 8)

Mutta kiitoksia Zigu vinkistä, hyvä tietää vastasuuden varalle jos tuolla keinoin yleensä sitten säksätys lakkaa. :)

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ma Elo 26, 2013 7:35 pm
Kirjoittaja Mikko
Takaluukku ei aukea. Selvitin että vaijerissa ei ole vikaa, menin konttiin ja nyin vaijeria pihdeillä. Kyllä se tuntui kontin lukon alueella ääntävän mutta kontti on ja pysyy kiinni. Tuli mieleen että liekkö takakontin lukko juminut? Ei ainakaan avaimella pyöri minnekkään vaikka kuinka vääntää, avain ensin katkeaa. Lähinnä siis mietin, että kenties lukko on jäänyt päälle, mutta varsinainen aukasumekanismi toimii. Nyt pitäisi siis keksiä keino saada tuo kontin lukkosylinteri irti (kun siis kontti ei aukea ja avaimella ei vaikutusta tunnu olevan) ja uutta tilalle. Jännä vaan sinänsä kun en ole tuota koskaan lukkoon laittanut, mutta kun tuossa puoli tuntia mahallani makasin pitkin autoa ja selvitin asiaa niin tälläiseen tulokseen päädyin.. Nyt pitää sitten uusia lukkosylintereitä ja avaimia miettimään. Ehdotuksia, mistä halvalla? Ovenkin lukko on niin huonossa kunnossa ettei aina tiedä aukeaako se vielä, toinen avain kulunut niin pyöreäksi ettei sillä ole enää virtalukkoonkaan vaikutusta..

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ma Elo 26, 2013 7:59 pm
Kirjoittaja Zigu
Bingo! Täältä löytyy mies, joka on Sierran lukkojen kanssa myös paininut.
Omassa käyttiksessä myös takakontinlukko sökö, mutta toimii kyllä vaijerilla. Tarkista ensin, että vaijeri vetää oikeasti. Tämä onnistuu helpoiten, jos toinen vääntää vipua ja toinen on kontissa. Vaijerin ollessa ehjä vika voi olla kontin alemmassa lukkomekanismissa. Tarkista, että siinä oleva vipu on yläasennossa sillä, jos tämä on alhaalla kontti ei aukene enää vaijerilla. Nimimerkillä joskus tämän kauppakassilla söhässyt alas huonoin tuloksin. Itse teetätin lukkosepällä aikanaan uuden avaimen pyöristyneen tilalle. Hinta muistaakseni oli 20 luokkaa. Suosittelen tätä, sillä avainta ei tarvitse sen jälkeen vääntää voimalla.

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ti Elo 27, 2013 2:18 am
Kirjoittaja Mikko
Tarkistin tuon ja vaijeri liikkui kun toinen kaverus veteli kahvaa. Mikä on kontin alempi lukkomekanismi? Miten siihen pääsee käsiksi? Toinen avain pelittää ihan hyvin muttakun lukot eivät tunnu pyörivän, kuskin oven lukko on todella jäykkä ja tunnoton, kontin lukko ei sano mitään.. Jos tuon kontin saa aukeamaan niin teetättäisi sitten toisen avaimen ja katselisi siitä taas eteenpäin.

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ti Elo 27, 2013 4:39 am
Kirjoittaja Sierramies
Eli alempi lukkomekanismi tarkottaa sitä auton korissa kiinniolevaa puolikasta johon ainaki sedan Sierrasa mennee tuo vaijeri. Käsiksi pääsee joko kontin puolelta tai paremmin kontin avaamalla. Toki tätä puoliskoa et saa irti muuten kuin avaamalla kontin.

Siinä on semmonen mekanismi, joka vaijerista vedettäesä kääntää kieltä lukon kontin kannen puoleisessa osassa ja näin vapauttaa tuon lukituksen. Jos tuo vaijerin käyttämä pieni vipu on lipsahtanut akselillaan alempaan asentoon (soikea reikä), niin kontti ei aukea (lienee joku turvamekanismi vaijerin katkeamisen suojaamiseksi tms. Näin siis Sierrasa. On näitten kans tullu tosiaan painittua sekä omissa että Zigun autosa :)

Vuonna 2007 Oulun Viescarilla makso Sierraan yks uus sarjotettu lukko muistaakseni jotaki 50 ja koko kierros uusia lukkoja (ei vanhoile avvaimile) ja uuvet avvaimet jotaki 120 .

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ti Elo 27, 2013 10:49 am
Kirjoittaja Mikko
Vinkkejä miten saa kontin auki? Se kun se pääongelma tässä on. Koitin tuota kilven alla olevaa muoviläpyskää irroittaa vaan ei sen alla ollut kuin jotain piuhoja. Pitää vielä tutkia liittyvätkö keskuslukitukseen, jos siitä saisi tuon jotenkin aukeamaan. Lukkosylinteriin ainakaan ei pääse käsiksi kun se on suojattu metallikotelolla jota ei saa irti ellei pura kontin sisustusta, joka tietenkin onnistuu vain silloin kun kontti on auki.

Vian tosiaan etsin käsiini ja korjaan kunhan kontin saisi nyt vain jollain ilveellä aukeamaan. Mitään kontin aukasumekanismille ei voi oikein tehdä kun kontti on kiinni.. Fiksu keksintö Foordilta tehä kontti jota ei voi aukasta, olen kuullut että tyyppivikana näissä. Vielä jossain maaliskuun kieppeellä toimi ihan hyvin tuo kontti.

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ti Elo 27, 2013 1:04 pm
Kirjoittaja Zigu
Lukon saa todennäköisesti Mondeostakin kontin sisäkautta auki, kun vääntää sitä avaus vartta.

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ke Elo 28, 2013 2:48 pm
Kirjoittaja Mikko
Kontti lähti auki. Aikani pähkäiltyä päädyin repimään kontin lukituksen ympärillä olevat muovit irti, ja kontti aukesi samontein. Oli vissiin muovit jotenkin mennyt lukon tielle tms.. Nyt kuitenkin muovit sitten rikki, ajattelin kokeilla liimata kasaan jos pystyy. Jos tullee törkeen näkönen niin sitten jotain kangasta voisi päälle nakata.

Vaijeri oli venynyt, joten rasvasin ensin sen ja sitten leikkasin parista pienestä mutterista siivun pois, laitoin vaijerin ympärille ja puristin läjään, näin sai vaijeria kiristettyä jotta nyt on napakka ote kahvassa. Ei löytynyt mitään kiristyshärveliä tuosta. Voin kuvan joskus ottaa kun (jos) muistan. Mutta tosiaan, muovit repimällä kontti aukesi, ei sitä olisi sisusta ehjänä näköjään saanutkaan aukeamaan..

Seuraavakso to-do listalla on kuskin penkin korkeudensäädön fiksaaminen alemmaksi, tällä hetkellä pää kirjaimellisesti katossa ja sähkömoottori ei inahdakkaan.. Lisäksi pieniä alkavia ruostetäpliä pitäsi hioa ja maalailla, sekä oikaista vänkärin ovessa oleva valtava lommo.

Onkos kellään vinkkejä millä saa oviverhoilusta tussinjälen pois? Itse luulen ettei varmaan lähde tussi pois verhoilusta ilman että verhoilu vahingoittuisi, pitäneekö paikkaansa?

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiLähetetty: Ke Elo 28, 2013 2:58 pm
Kirjoittaja HEka--
Fiksu keino kiristää vaijeria :)

Jos tussi on vedenpitävää niin aika vaikeaa saattaa olla.. kokeile sinolia, sillä ainakin lähtee teipin liimat. Se tosin pyyhkii vahatkin mennessään niin kannattaa ensin kokeilla mitä se tekee ovipahville.