Mondeo -96 2.0

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ke Elo 28, 2013 4:49 pm

Sierrasa tuo takakontin vaijeri ainaki kiristettään sieltä tankinkorkinläpän päästä (toimii samala vaijerila).
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Elo 28, 2013 5:34 pm

Oiskos sulla kuvaa Sierran vastaavasta? Tässä menee tuo vaijeri tavallaan tuon tankinkorkin aukasumekanismin läpi, ja siinä on sellainen metalliholkki mikä ottaa kiinni mekanismiin vain oikeaan suuntaan nykästessä. Sama vaijeri jatkaa tästä välikiinnikkeen jälkeen matkaa kontin aukasumekanismiin, johon se päättyy.

Ei mitään tietoa minkälaatuista tussia mahtaa olla. Pittää kokkeilla tuota sinolia, nyt ensin kuitenkin pakko saada tuo penkki alemmaksi.. Liekkö moottori kyrvähtänyt vai jotain sielläkin juminut väliin..

Muuten tosiaan auto kulkee hyvin ja on aika paljon tilaakin kun takapenkit kaataa matalaksi. Oulun keskustassa parkkeeratessa tosin vain tuntuu että hieman pienempi auto ois jees...
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä Ke Elo 28, 2013 5:44 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Elo 29, 2013 5:14 am

Häätyy kattoa jos sais otettua kuvan tuosta Sierran systeemistä.

Mulle tullee inhon väristyksiä ainako joku mainittee oulun keskustan ja autoilun samasa lauseessa. Opiskeluaikana oulusa oleskellessani kartoin tuota keskustasa ajeleskelua ko ruttoa.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » To Elo 29, 2013 5:18 pm

Joo ei se herkkua ole...

Tässä kuva Mondeon mekanismista:
Kuva mutterivirityksestä:
Kuva
Tässä tankin luukun avaus, eli sama vaijeri siis menee vain periaatteessa tuon läpi:
Kuva
Tässä näkyy tuollainen metallirinkula, jonka ansiosta vaijeri vaikuttaa tuohon luukkuun vain oikeaan suuntaan liikkuessa:
Kuva
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Elo 30, 2013 4:07 am

Ekassa kuvassa näkkyy etualalla (keskelä kuvvaa) tommonen pikkunen vipu, jossa lattapää. Son ilmeisimmin se mitä Zigu tarkotti (Sierrasa vähän erilainen).
Tuo tankinläpän systeemi on muuten aikalailla samanlainen ko Sierrasa, mutta Sierrasa on tuosa taaksekäsin lähtevän vaijenkuoren pääsä muistaakseni kolme tommosta hahloa, jolla nuo vaijereitten päät on kiinni mekanismissa. (Sulla sinisessä vaijerinkuoren pääsä, Sierrasa valkoset päät.) Näitten hahlojen avulla tuota vaijerin kirreyttä mennee säätää.
Enpäs muistanu ottaa eilen kuvvaa tuosta, ko kävin autola.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Syys 03, 2013 7:32 pm

Tässä parin päivän aikana alkanut putki pörisemään, väliputkessa pahasti ruostetta... Vaihtelin sen tässä iltapuhteiksi, motonetistä löytyi hyllystä, oli jotain 60 suunnilleen. Vanhasta putkesta meni puukko läpi kun pikkasen hipasi laipan lähettyviltä, aivan pahvia.. Nyt käy taas hiljaa ja ilman amispörinöitä. :)

Tuli auton alla lisäksi huomattua että kuskinpuolen vetarin stefa vuotaa öljyä. Tarkistin laatikkoöljyt ja sormenpäähän ei täyttöaukosta tippaakaan tarttunut. En löytänyt tarkkaa tietoa mitä öljyä tähän pitäisi työntää, joten pistin väliaikaisesti Teboilin EP 80w-90 lootaöljyä, parempi se varmasti on että on edes jotain, vaikkei aivan oikeanlaisia vaatimuksia täyttäisikään. Noin 0.7 litraa meni lootaan öljyä, että on siellä vajaa 2 litraa sentäs ollut jos kirjan täyttömääriin on uskominen. Pitää nyt tarkkailla tuota vuotoa ja kenties tuo stefa vaihtaa.

Pitäsi ostaessa oppia näitä autoja tarkemmin läpi käymään.. Tämäkin oli tarkoitus vain osiksi pistää joten tullut oikein laatikkoa ja putkistoa tarkisteltua....

Mutta muuten oikeen hyvin auto pelittänyt, öljyt tuli vaihettua näin rempan jälkeen noin 200 kilometrin ajon jälkeen. Kulutus ollut jotain 10 litran luokkaa, tankissa n. 60% 95:sta ja loput e85:sta. Kaipaisi lisää sytkäennakkoa, tuntuu ettei vastaa oikein kaasuun kunnolla ja hieman laiskahkolta tuntuu kun e85:ttä tankkiin laittaa. Vakio syttykartoillahan se menee ja lambdakorjauksen varassa.. Kyllähän sillä ajelee, ruuhkassa joskus vaan viina tuoksahtaa. :D Tankkasin hieman lisää 95:sta ja tuntui paljon kierrosherkemmältä ja vääntävämmältä, oiskohan tuohon karttojen säätöön mitään halpaa kikkaa?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » La Syys 07, 2013 4:55 pm

Juuri mistään mitään virallista tietoa lootaöljystä ole löytynyt, jotkut ovat laittaneet mitäsattuuöljyä, mutta moni suosittelee atf-öljyä. Tarkemmin Dexron III:a.

Olen jonkin aikaa ihmetellyt mikä tässä vehkeessä ääntää kovissa nopeuksissa. Ääni tulee takaa ja kuuluu vain isoissa nopeuksissa. Lujemmin jos kaartelee menemään mutkassa niin takaa kuuluu todella paha jurina. Tunkkasin takapään ilmaan ja pyörittelin rengasta, sieltä kuului vaimeaa rahinaa ja jouseen välittyi hieman tärräystä. Eli takapyöränlaakerit lienee siis ovat vaihdon tarpeessa.

Olikos se niin, ettei tähän autoon pysty pelkkää laakeria ostamaan vaan täytyy koko napahärveli vaihtaa? Hintaa näkyy olevan 140 per puoli, eli kokonaiskustannukseksi tulee enemmän kuin auton ostohinta oli........
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Syys 09, 2013 12:12 pm

Itse itselleni vastaten, laakeri tulee yhtenä pakettina navan kanssa, ei voi erikseen vaihtaa. Tuo 140 oli veroton hinta ulkomailta, oikeaksi tuleekin 175 per puoli, Suomesta ostettuna hintaa on 199 per puoli.. Kirpasee ja pahasti mutta eikait se auta kuin kaivaa kuvetta.

Mites, onko mahollista että esim. rengas irtoaa kun on laakeri tarpeeksi kulunut? Itselläni kävi kerran peräkärryssä näin, oli tuollainen pitkälti toisen tonnin kokonaispainon jarrullinen kärry, josta yksi rengas jarrutettaessa vieri auton ohi keskelle risteystä napoineen.. Ilkeä jos autossa sama voi käydä. Koskaan en ole kuullut autossa näin käyneen, mutta onkos mahdollista jos tässä liian kauan penniä venyttää?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Zigu » Ma Syys 09, 2013 1:07 pm

Suolainen on kyllä hinta. Tuosta renkaan irtoamisesta autosta vielä sen verran, että olen moisen todistanut. Olin hakemassa automaaleja ja ohitseni ajoi auto, josta irtosi eturengas. Auton merkkiä en muista, kun tästä tapauksesta on muutama vuosi. Kuski oli erittäin järkyttynyt tapauksesta. Onneksi ei käynyt mitään.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Syys 10, 2013 3:33 pm

No pitääpäs sitten vaihtaa, ettei itselle pääse samoin käymään. Tuo jurina on alkanut lisääntymään, vielä pari viikkoa sitten siitä ei ollut tietoakaan ja nyt sen kuulee jo todella voimakkaasti oikealle käännyttäessä. Ostin molemmille puolille laakerit napoineen (400...........kyllä kirpasi!), varmasti tuo oikiakin menee aika justiin. Paikallaan pyöritettäessä sekin äänteli, joskaan ei yhtä voimakkaasti kuin kuskinpuoleinen, eikä ajossa vänkärin puolelta kuulu (vielä..) juuri mitään.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » La Syys 14, 2013 8:37 am

Takaa kuuluu pahoja ääniä tällä hetkellä jo kiihytettäessä sekä alkaen ihan kaupunkivauhdeista. Nopiaa tuntuu huononevan..

Tuli samalla huomattua että jossain on jotain muutakin vialla. Nimittäin kun kiihdyttää ja polkee lähelle punarajaa esim. 2 vaihteella ja vaihtaa kolmannelle ihan normaalisti, niin kone hyytyy, kaasu pohjassa ja kierrokset vain laskevat. Sitten kun kaasun höllää ja painaa takasin lattiaan niin taas mennään. Mikäs vikana, kaasuläpän asentoanturi? Ei ole tälläistä ongelmaa ellei ensin kierrätä yli 4-5k rpm. Toisinsanoen, muuten tekee aina sitä mitä polkimella käskee, mutta jos kierrättää kunnolla niin tekee nuin.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Syys 15, 2013 6:37 pm

Olivat sitten antaneet vääränlaiset navat. Oli meinaan absilliseen versioon, eli pyöräntuennan sisään tulevalla puolella oli hammaspyörä, eihän se sinne tietenkään mahtunut.. Absillisen ja absittoman navan välillä ei ole muuta eroa näköjään kuin että absillisessa on tuollainen 5 milliä paksu hammastus nappastu akselin päähän, absittomassa vain pyöreä (ja sen 5 milliä halkaisijaltaan pienempi) ja hampaaton metallirinkula. Tuon varmaan tuosta pois saisi kun purkisi navan, mutta ei oikeen inspaa. Pitää käydä vaihtamassa, josko siitä alennusta vähän saisi neuvoteltua..

Takalamppu oli palanut kuskin puolelta, tai niin ainakin luulin.. Kuskin puolen taka-ajovalon piuha on ihan liittimen juuresta poikki, vähän kun nitkuttelee niin palaa vaihtelevalla menestyksellä valo. Pitänee koko liitin jostain metsästää, on niin alusta mennyt ettei siihen mitään saa kolvattua, ellei tuota liitintä saa purettua kuten Sierran vastaavan, pitää tutkiskella vielä..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Syys 16, 2013 5:46 pm

Eipäs ne pysty toimittamaan kuin tuollaista versiota. Helpolla se näköjään olikin vain kiinni, tuo hammaspyörä meinaan. Aluksi ajattelin että se on kasattu omana pyöränään siihen navan akseliin, vaan se olikin vain lämmöllä siihen päälle painastu, lähti ulosvetäjällä ihan kätsysti pois.

Sellainen onelmga vain tuossa on, että tuo vanha napa on ruostunut kiinni tuohon jarrukilpeen. Jarrukilpi jarruineen ja napa irtoaa hyvin autosta, mutta niitä kahta ei saa erilleen, tähän vinkkejä? Olen sitä väännellyt ja takonut lekallakin, vaan ei hievahdakkaan. Pitääkö tässä alkaa purkamaan jarruletkuja ja käsijarruvaijeria irti että saa ruuvipenkissä väänneltyä? Kellään ideoita autossa paikallaan tehtävistä vaihtoehdoista?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Zigu » Ti Syys 17, 2013 4:10 am

Kokeile antaa lämpöä. Lisäksi jos pystyt liottamaan kiinni olevaa osaa, niin kokeileppa jarrunestettä. Se aine on sellaista myrkkyä, että auttaa kyllä, jos saat liotettua siinä päivän osaa.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » La Syys 28, 2013 5:34 am

Penkkiä tuli laskettua, moottori tuntuisi rikki olevan, ei ollut jumissa tai mitään vastaavaa. Tietäneekö kukaan miten tuon flektin saisi aikaisemmin käynnistymään? Sähkökaavioiden mukaan tässä menisi anturin tieto moottorinohjaukselle joka kytkee flektin päälle, eli jollain pitäisi nyt tuota ohjelmoida? Kone nimittäin menee todella kuumaksi ennenkuin flektin potkasee päälle, paha kaupunkiajossa ruuhka-aikaan. Meinaa näilläkin keleillä keittää, punarajalla vasta flektin kun päälle pistää. Mittarissa ei ole virhettä. Hieman alle puolivälin pysyy normaalissa ajossa kokoajan ja pukkaa reippaasti lämmintä koppiinkin.

Hieman kuuma tulee kun sisätilanpuhallin täysillä ajelee ruuhkassa, meinaa hiki valua. Sillä saa lämmöt piettyä kutakuinkin kurissa tarpeeksi kauan. Muutaman kerran on flekti päälle potkaissut, että kyllä se kuitenkin toimii, tulee vain liian myöhään päälle.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Mondeo -96 2.0

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Joulu 23, 2015 9:43 pm

Jaahas, tämä auto lähti viime keväänä paalamolle. Vuosi sitten syksyllä hajosi moottori, kun korikin oli aivain mätä ja leima loppumassa, eikä tarkoitus autolla alunperinkään ollut liikenteessä ajella (ostin tämän alunperin osiksi moottorin ja jarrujen takia), niin päätin tämän purkaa ja paalata.

Moottori hajosi, kun hieman kengittelin autoa. Yhtäkkiä kuului täydellä kaasulla kiihytettäessä pamaus edestä ja takaa yhtaikaa. Tämän jälkeen auto kävi hetken nykien vajailla sylintereillä, mutta palautui sitten käymään kaikilla neljällä sylinterillä aika piakkoin. Samalla alkoi kuulumaan erikoinen kilinä moottorista. Siinä sitten ajattelin, että "minähän tätä ala hinaamaan/työntelemään" ja ajelin kotia kohti. Pihassa sitten aloin selvittelemään asiaa ja päädyin lopulta mittaamaan tulpanjohtoja. 2 oli poikki osittain, eli tietyssä asennossa johtivat ja tietyssä asennossa täysi katkos. En tiedä ovatko sitten jotenkin ristiin kipinät hypänneet kun kaikki tuplanjohdot samassa ryppäässä kulkivat, vai mistä omituinen yhtaikainen pamaus sekä moottoritilassa että putkessa johtui. Uusin kyseiset tuplanjohdot, jonka jälkeen käynnistin auton. Moottori edelleen kilisi, joskin kävi täysin savuttomasti ja tasaisesti sekä kaikilla sylintereillä. Tyhjäkäyntikin pelasi normaalisti. Kilinää moottorista kuuntelin, ja se kuului tulevan moottorin yläosasta, ikäänkuin venttiilikoneistossa olisi jotain häikkää. Alakerrassa ei kuulostanut häikkää olevan.

Venttiilikopan aukaisin, eikä siellä mitään poikkeavaa näkynyt. Kaikki oli kuten aikaisemminkin. Leimaa oli jälellä about muutama viikko, joten päätin että puran ja paalaan auton. Autoon olisi pitänyt muutenkin tehdä jos jonkinnäköisiä korjauksia pyöränlaakereista lähtien...... Auton purku sujui kaikinpuolin näppärästi, olin oikein yllättynyt miten helposti koko moottorivaihteistopaketti tipahti autosta, kun en etuvetoautoa ole niin suurelti ennen purkanut. Senkuin löysäsi 6 pulttia, etuiskaritolpat, sähköt, letkut, ohjaustangon jne. niin koko paketti vain tipahti irti. Todella näppärää. Ymmärtää kyllä taas hyvin miksi etuvetoautoihin on siirrytty...

Auto meni sitten paaliin, ja aloin myöhemmin tutkimaan moottoria. Pyöräytin sen irti vaihteistosta ja otin kannen irti. Kannen irroituksen jälkeen sitten löytyikin se kilinän syy, pieni torx-kanta, joka oli uponnut kanteen. En tiedä mistä moinen on peräisin, ei ainakaan mistään omista työkaluista. Toisaalta tässä autossa kaikkien pinnapulttien päässä oli tälläinen, saman kokoluokan torx-kanta, jolla pultit kirrattiin paikalleen. Liekkö joku niistä irronnut? Syyllistä pulttia en kylläkään löytänyt, toisaalta kaikki omat työkalutkin ovat ehjiä, joten en ymmärrä mistä tuo oikein on peräisin. Jäljet ei kuitenkaan ollut pahoja, vaihtamalla mäntä ja kansi saa autosta kuin alkuperäisen. Toinen vaihtoehto tosin on myös hioa kannesta jäljet pois, joka kylläkin tiputtaa sitten puristussuhdetta. Kannen jäljet näkyvät tässä ja tässä. Männän jäljet näkyvät tässä ja tässä.

Sylinteriseinämissä tms. ei ollut mitään, joten erittäin hyvin korjattavissa vielä. Ei ole enää tosin tälle koneelle käyttöä, joten seissyt pressukatoksessa trukkilavan päällä jo tovin...

Mutta siinäpä tämän auton viimeset hetket. Pihasta tuli Utacon niminen firma hakemaan kuorma-autolla tämän, maksoivat vielä 50€ korista. Hyvin painui Mondeo lyttyyn kun päälle noin 5000 kg painavaa levyä kuski nosturista tiputteli muutaman kerran. Samalla lähti eräs Sierra, hyvin sekin painui lyttyyn.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Edellinen

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron