Sierra -88 2.0 ohc, museointi tähtäimessä

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Sierra -88 2.0 ohc, museointi tähtäimessä

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Heinä 09, 2013 5:11 pm

Ostettaessa: Kuva
Ja toinen kuva, autosta ei paljoa näy olevan kuvia..:Kuva

Eli tälläinen tuli ostettua tuossa 2011 elokuussa. Laser varustelutason malli (eli punainen rantu ja keskuslukitus), jolla on ajettu 215 tuhatta, ostettaessa mittarissa oli muistaakseni noin 212 tuhatta. Tälle ei ole tarkoitus tehdä mitään ihmeitä, vaan lähinnä pitää kunnossa ja kesäautona, sekä museokatsastaa 5 vuoden kuluttua, kun 30 vuotta on tullut täyteen. Auto on siis täysin alkuperäinen, alkuperäisessä maalissa, jopa radio on alkuperäinen ja huoltokirjalla. Ollut samalla omistajalla uudesta asti ennen minua ja auton ostin kuolinpesältä. Myös 2 settiä alkuperäisiä vanteita kuului kauppaan.

Autoon on tullut vaihdettua kardaanin keskikannakkeen kumi, kallistuksenvakaajan puslat, etujarrulevyt ja -palat, etuputki, kaikki öljyt, perän kaikki stefat, kaikki jarruletkut ja vielä pitää vaihtaa takakelkan puslat (kuten näköjään kaikissa Sierroissa..) ja hitsata helmat jokaisesta nurkasta. Tarkotus olisi sitten tästä topicista katsella mitä on tullut tehtyä ja kysellä neuvoa ja vinkkejä.
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä Pe Heinä 26, 2013 2:26 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc, museointi tähtäimessä

ViestiKirjoittaja Leksa » Ti Heinä 09, 2013 5:27 pm

Ompas vähän ajettu :) Tämähän voi hyvinkin olla aika löytö, laita äkkiä lisää kuvia ympäri autoa.
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierra -88 2.0 ohc, museointi tähtäimessä

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Heinä 09, 2013 7:47 pm

Joo oli tämä sinällään aika löytö, kun ostohintaa mietti. Eivät oikeen tienneet mitä pyytää, olivat nettiautosta kuulemma vastaavia katselleet, mutta en kyllä hinnan kuultua edes kehannut tingata, kun niin hyväkuntoinen oli muihin samanhintaisiin nähden. Tämä on muuten ainut Sierra jossa peräkontin valo toimii, olisikin hauska tietää missä sen anturi on, kun se vissiin parista muusta Sierrasta hajonnut, niin saisi niihnkin toimimaan?

Autoa kun ostin, niin sanoivat että edellinen omistaja on pessyt aina käsin ja jokaisen mökkireissun jälkeen, sekä vahannut aina samalla. Maalipinnassa kuitenkin on kohtuu paljon naarmuja, ja konepellin etuosa (merkin ympäristö) sekä molemmat peilit ovat vähän pahan näköisiä. Näyttävät niinkuin oisi isoja kiviä lentänyt silleen että on maali lähtenyt irti. Nämä lienee pitäisi uudestaan maalata. Lisäksi edellisen omistajan tytär oli kuulemma ajanut parkkipaikalla tolppaan, jonka takia puskurissa on repeämä, pitänee uus etupuskuri joskus metsästää. Eihän tämäkään kuitenkaan täydellinen ole, mutta kokonaisuuden huomioon ottaen oli yllättävän hyvässä kunnossa. Auton ostin muuten ennenkuin kerkesivät myyntiin laittaa, tuttavan kautta kun tästä kuulin. Oisi varmasti mennyt aika nopeaa nettiautossa kaupaksi.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierra -88 2.0 ohc, museointi tähtäimessä

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ke Heinä 10, 2013 6:53 am

Ainaki uuemmasa (vaijerila aukastava kontti) anturi on lukosa. Eli lukko toimii auetessaan kytkimenä, joka sulkee virtapiirin. (Ainaki jos oikein muistan.)

Punanen raita ja keskuslukitus... Tuosta tuli heti miehleen minun etellinen sierra, vuojen -91 clx :) Facelift-malleissahan ei tuota laser-varustelutasoa tainnu enhään olla.

Fiksun näkönen kampe ja ihan kohtuu kilometreilä. Tuohon löytää puskurin varmasti kohtuuvela. Niitä on ainaki aikasemmin pyöriny myynnisä aikas paljon.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Joulu 23, 2015 10:32 pm

Tällekkin taas tapahtunut. Etupäähän tuli laitettua pitkä aika sitten uudet jarrut, joskin vakio 240mm koossa pysyttiin. Autossa oli myös ongelma, jossa nopeuden noustessa sisällä ei kuullut mitään, ellei keskustellut huutamalla, joskaan mitään melua ei varsinaisesti kuulunut. Tämä sai minut miettimään, että olisiko äänen taajuus kenties jotain muuta kuin mitä korva kykenee kuulemaan? Lopulta metsästelyjen jälkeen huomasin, että kardaanin tukilaakeri ei rullannut käytännössä yhtään. Kardaani tuli vaihdettua, kun oli toinen pelittävä tontilla ylimääräisenä. Tämän jälkeen autossa on melutaso ollut täysin normaali, joten vika oli kardaanin laakerissa.

Tuli lisäksi myöhemmin vielä irroitettua koko taka-apurunko. Käytin koko paketin hiekkapuhallettavana, ja tukivarsista löytyi jousien kohdalta reikää. Hitsasin jousen pohjan kumpaankin tukivarteen uusiksi 1,5mm pellistä. Päälle tuli 2k-epoksia pari kerrosta ja runsaasti alustamassaa. Paremminkin olisi varmasti voinut ruostesuojauksen suorittaa, muttei vielä silloin niin paljo tiennyt kuin nyt. Puslat uusin samalla, isot apurungon puslat tuli Rallyracelta pehmeinä versioina, ja tukivarsien puslat kovina versioina. Myyjän mukaan tulisi liian löysä ajettava jos tukivarretkin laittaisi pehmeillä puslilla. Samalla tuli vaihdettua kitkalukollinen perä, jonka ostin Scorpion ostoreissulla Tampereelta. Kyseessä on siis ensimmäisen korimallin Sierraan lisävarusteena ollut IS:n kitkalukko. Yllätyksenä tuli paikalleen asennettaessa, että perässä on Dieselin välitys (3,14:1). Tätä ei myyjäkään tiennyt kertoa.. Nyt on sitten vähän pitemmän puoleiset välitykset, punarajalla saa satkun vauhtia kakkosella mittarivirhe huomioituna. Kiihtyvyys on päätä huimaavaa täysin vakiolla 2.0 ohc:llä. ;D

Erittäin tyytyväinen olen nyt pusliin ja lukkoon. Parempi ajaa näin talvella, kun vetää aina molemmilla. Ei ihan niin herkästi ylämäet vastusta. Puslien ansiosta on tosi tarkka ajettava, joskin nopeampaa ohjausvälitystä, enemmän voimaa ja pyörien suuntausta kaipaisin. Pyöriä ei liene suunnattu koskaan, jonka takia hieman hakee suuremmissa nopeuksissa. Lukosta sen huomasin, ettei siinä kovin hyvä pito ole katurenkaillakaan. Harmaasta Sierrasta tuli vastaava IS:n kitkalukko purettua kun ei piikeillä pitänyt, joten nyt näitä alkuperäsiä kitkalukkoperiä on minulla 2 kappaletta. Tämä harmaan Sierran kitkalukko tuli purettua, ja huomasin ettei siinä ole kuin yksi kitkalevy per puoli. ;D Ei ihme jossei hirveästi pidä.... (Infoa myös, että lukko kiristyy yhtäsuuresti kiihdtyksessä ja moottorijarrulla, eli on ns. 2-way lukko, belleville jousialuslevyllä toteutetulla esijännityksellä) Noh, tämä on ihan täysin katuliikenteessä joten ei niin haittaa. Pääasia on se ettei jää paikoilleen sutimaan ja käytös on aina samanlaista ja ennalta-arvattavaa.

Tämän jälkeen on tullut lähinnä pikkuhommia tehtyä. Massasin pohjan uudelleen (massattu edellisen omistajan toimesta joskus 2003 tai niillä main). Helmojen takapäät hitsasin, ovista hioin ruosteet ja maalailin ja lakkasin pinnat, jotta saisi jonkinasteista ruostesuojausta. Helmojen takapäät ovat nyt 1,5mm kuumasinkittyä mustaksi maalattuna. Pieni sävyero on alkuperäiseen nähden, kun ei alkuperäistä sävyä käteen sattunut. Olisihan sitä kyllä saanut maaliliikkeestä kysymällä.... Lisäksi öljyt vaihdoin, sekä vaihteistoon että moottoriin. Peräänkin tuli uudet öljyt vaihettua kun oli pultti korkannut, jonka takia öljyä valui katsastuskonttorin lattialle. Oli pultit kitkalukkoperässä liian lyhyet, ei ottanut kuin noin 4 kierteen kierrokselta, joten eihän se alumiinissa oikein pitänyt. Siihen tuli nyt V-Coilit laitettua (eli Helicoilin kopio) ja vaihdoin pultit täysmittaisiin. Tuli myös jakohihna kirittyä, oli todella löysällä, liekkö ikinä kirrattu. Olin oikeasti yllättänyt kuinka hyvin tuollainen venyy.. En kuitenkaan viihtinyt vaihtaa, kun ei ikinä yksikään hihna ole ohc:stä katkennut ja toisaalta mitään vahinkoa ei pitäisi edes tapahtua vaikka katkeaisikin (kuuluisia viimeisiä sanoja...... :S ).

Muutapa tähellistä ei mieleen tältä istumalta tule. Ollut käytössä toukokuusta lähtien ja nytkin ajossa, joten ensimmäinen talvi tällä autolla. Tiettyjä suunnitelmia autolle on, tarkoitus pitää ainakin alkuperäisen näköisenä, mutta tekniikkaan olisi halua tehdä muutoksia, jos joskus aikaa ja rahaa riittäisi muilta projekteilta.. Ruisku ja turbo olisi tähtäimessä, kenties eri moottorilla.
Tässä on pari kuvaa talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Tallikin vaihtunut viime käynnin jälkeen, joskaan tämä ei ole valmis niin ei lämpö oikein pysy jne. mutta kyllä se parivuotisen rakentamisen taivasalla voittaa, mennen tullen ja palatessa. Kuva 1 ja 2.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Sierra -88 2.0 ohc

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Huhti 10, 2016 10:39 am

Eipä ole tullut juuri muuta tehtyä kuin ajeltua ja öljyjä vaihdeltua. Huomasin tuossa jakohihnan löystyneen, oli todella, todella löysällä. Liekkö koskaan kiristetty. Viimeisimmästä vaihdosta ei ole tietoa, kun ole viitsinyt huoltokirjaa lukea, mutta on siitä ainakin 10 vuotta. En viitsinyt vaihtaa, kirrasin vain. Taas mennään.

Tuossa talvella ajellessa alkoi kehittymään sellaista kolinaa perästä, erityisen paha oli risteysalueilla missä sellaista jäistä patikkoa kertyy sulien kelien jälkeen/aikaan. Nyt kun kelit lämpeni ja ikkuna auki ajoi, niin kolina oli aivan järkyttävän voimakas. Auton sisälle kuului paljon vaimemmin. Kolina kuului aina käännyyttäessä ja jokaisessa patissa ja epätasaisessa kohdassa. Suoraan ajettaessa tasaisella tiellä, esimerkiksi moottoritiellä kolinaa ei kuulunut. Kolina kasvoi pitkin talvea, ja on nyt niin voimakas, että sen kuulee jalkakäytävälle aivan selvästi kun tällä ajaa ohi.

Aloin miettimään, että onko siellä joku tukivarren pultti löystynyt tai väljä, kun vuosi sitten koko takakelkan kävin läpi. Tuossa sitten ajelin tallia kohden ja ajattelin tutkia, että mikä siellä oikein kolisee. Takarenkaat otin pois ja pukkien päällä kävin koko takakelkan läpi, vääntelin kaikkia puslia ja kokeilin kaikki pultit, mutta mistään ei kuulunut mitään, eikä välystäkään näkynyt. Ainut muutos ilmeni kun tarpeeksi lujaa väänsi ja pusla alkoi painumaan kasaan. Siinä kuitenkin renkaita irroitellessa kuului kolinaa, ja lopulta hoksasin että se tuleekin vetoakseleista. Muistan, vuosi sitten tuon kasatessani, että toisesta renkaasta käännellessä vastapuoli pyörii lähes välittömästi mukana, eli välillä ei juuri ole välystä. Nyt sitten toista rengasta pyörittäessä saakin pyörittää ihan reilusti edestakaisin pyöritellessä, että toinen pyörä lähtee matkaan. Ei tullut videota otettua eikä mitattua, mutta siinä pyöritellessä kuului sellainen neljä erillistä kolahdusta, jotka tulivat kun klapit lähti vetoakselin nivel kerrallaan..

Päättelin, että kolinan täytyy siis johtua vetoakseleista. Liekkö tuo kitkalukon esijännitys sitten aiheuttanut että joka mutkassa se hakkaa niitä pieniä välyksiä mitä siellä alunperin oli ja ovat kilometrien kertyessä kertynyt suuremmaksi. Tuo esijännitys tuntuu olevan ihan kohtuullinen, pakittaessa ratti linkussa se vääntää autoa kalleelleen, sateella tosi pienellä momentilla, kytkintä luistattaessa samassa tilanteessa sisäpuoli sutii, samoin kuin aina soralla ja lumella. Viime kesänä kuului kolinaa jokaisessa risteyksessä, mutta ajattelin että se tuskin niin haittaa. Nyt se on sitten hieman kasvanut.. Mutta erikoista, että vetoakseleista tuollainen kolina kantautuu töyssyissä. Johtunee varmaan äkillisestä nivelien aseman muutoksesta renkaan liikkuessa auton koriin verraten. Huomasin, että ääni kuuluu myös perää ylöspäin tunkatessa. En ole totta puhuen ajatellut nuita vaihtaa ennenkuin alkaa nivel porsimaan. Tässä kun on ne tökättävät vetarit, eikä niihin niveliä vaihdella vaan joutuu koko vetoakselin ostamaan, ja se on jotain 200€ luokkaa kappale.. Antaa kolista, ei se niin haittaa, kun tietää että renkaat pysyvät kuitenkin kiinni ja sisälle niin kovasti kantaudu.

Samalla vaihdoin kesärenkaat, mukava taas ajella kun ei ropise ja on pitoa. Pestä vielä pitäisi, kun kiireiltä joutaa.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu


Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 69 vierailijaa

cron