Tällekkin taas tapahtunut. Etupäähän tuli laitettua pitkä aika sitten uudet jarrut, joskin vakio 240mm koossa pysyttiin. Autossa oli myös ongelma, jossa nopeuden noustessa sisällä ei kuullut mitään, ellei keskustellut huutamalla, joskaan mitään melua ei varsinaisesti kuulunut. Tämä sai minut miettimään, että olisiko äänen taajuus kenties jotain muuta kuin mitä korva kykenee kuulemaan? Lopulta metsästelyjen jälkeen huomasin, että kardaanin tukilaakeri ei rullannut käytännössä yhtään. Kardaani tuli vaihdettua, kun oli toinen pelittävä tontilla ylimääräisenä. Tämän jälkeen autossa on melutaso ollut täysin normaali, joten vika oli kardaanin laakerissa.
Tuli lisäksi myöhemmin vielä irroitettua koko taka-apurunko. Käytin koko paketin hiekkapuhallettavana, ja tukivarsista löytyi jousien kohdalta reikää. Hitsasin jousen pohjan kumpaankin tukivarteen uusiksi 1,5mm pellistä. Päälle tuli 2k-epoksia pari kerrosta ja runsaasti alustamassaa. Paremminkin olisi varmasti voinut ruostesuojauksen suorittaa, muttei vielä silloin niin paljo tiennyt kuin nyt. Puslat uusin samalla, isot apurungon puslat tuli Rallyracelta pehmeinä versioina, ja tukivarsien puslat kovina versioina. Myyjän mukaan tulisi liian löysä ajettava jos tukivarretkin laittaisi pehmeillä puslilla. Samalla tuli vaihdettua kitkalukollinen perä, jonka ostin Scorpion ostoreissulla Tampereelta. Kyseessä on siis ensimmäisen korimallin Sierraan lisävarusteena ollut IS:n kitkalukko. Yllätyksenä tuli paikalleen asennettaessa, että perässä on Dieselin välitys (3,14:1). Tätä ei myyjäkään tiennyt kertoa.. Nyt on sitten vähän pitemmän puoleiset välitykset, punarajalla saa satkun vauhtia kakkosella mittarivirhe huomioituna. Kiihtyvyys on päätä huimaavaa täysin vakiolla 2.0 ohc:llä.
Erittäin tyytyväinen olen nyt pusliin ja lukkoon. Parempi ajaa näin talvella, kun vetää aina molemmilla. Ei ihan niin herkästi ylämäet vastusta. Puslien ansiosta on tosi tarkka ajettava, joskin nopeampaa ohjausvälitystä, enemmän voimaa ja pyörien suuntausta kaipaisin. Pyöriä ei liene suunnattu koskaan, jonka takia hieman hakee suuremmissa nopeuksissa. Lukosta sen huomasin, ettei siinä kovin hyvä pito ole katurenkaillakaan. Harmaasta Sierrasta tuli vastaava IS:n kitkalukko purettua kun ei piikeillä pitänyt, joten nyt näitä alkuperäsiä kitkalukkoperiä on minulla 2 kappaletta. Tämä harmaan Sierran kitkalukko tuli purettua, ja huomasin ettei siinä ole kuin yksi kitkalevy per puoli.
Ei ihme jossei hirveästi pidä.... (Infoa myös, että lukko kiristyy yhtäsuuresti kiihdtyksessä ja moottorijarrulla, eli on ns. 2-way lukko, belleville jousialuslevyllä toteutetulla esijännityksellä) Noh, tämä on ihan täysin katuliikenteessä joten ei niin haittaa. Pääasia on se ettei jää paikoilleen sutimaan ja käytös on aina samanlaista ja ennalta-arvattavaa.
Tämän jälkeen on tullut lähinnä pikkuhommia tehtyä. Massasin pohjan uudelleen (massattu edellisen omistajan toimesta joskus 2003 tai niillä main). Helmojen takapäät hitsasin, ovista hioin ruosteet ja maalailin ja lakkasin pinnat, jotta saisi jonkinasteista ruostesuojausta. Helmojen takapäät ovat nyt 1,5mm kuumasinkittyä mustaksi maalattuna. Pieni sävyero on alkuperäiseen nähden, kun ei alkuperäistä sävyä käteen sattunut. Olisihan sitä kyllä saanut maaliliikkeestä kysymällä.... Lisäksi öljyt vaihdoin, sekä vaihteistoon että moottoriin. Peräänkin tuli uudet öljyt vaihettua kun oli pultti korkannut, jonka takia öljyä valui katsastuskonttorin lattialle. Oli pultit kitkalukkoperässä liian lyhyet, ei ottanut kuin noin 4 kierteen kierrokselta, joten eihän se alumiinissa oikein pitänyt. Siihen tuli nyt V-Coilit laitettua (eli Helicoilin kopio) ja vaihdoin pultit täysmittaisiin. Tuli myös jakohihna kirittyä, oli todella löysällä, liekkö ikinä kirrattu. Olin oikeasti yllättänyt kuinka hyvin tuollainen venyy.. En kuitenkaan viihtinyt vaihtaa, kun ei ikinä yksikään hihna ole ohc:stä katkennut ja toisaalta mitään vahinkoa ei pitäisi edes tapahtua vaikka katkeaisikin (kuuluisia viimeisiä sanoja......
).
Muutapa tähellistä ei mieleen tältä istumalta tule. Ollut käytössä toukokuusta lähtien ja nytkin ajossa, joten ensimmäinen talvi tällä autolla. Tiettyjä suunnitelmia autolle on, tarkoitus pitää ainakin alkuperäisen näköisenä, mutta tekniikkaan olisi halua tehdä muutoksia, jos joskus aikaa ja rahaa riittäisi muilta projekteilta.. Ruisku ja turbo olisi tähtäimessä, kenties eri moottorilla.
Tässä on pari kuvaa talvirenkaiden vaihdon jälkeen. Tallikin vaihtunut viime käynnin jälkeen, joskaan tämä ei ole valmis niin ei lämpö oikein pysy jne. mutta kyllä se parivuotisen rakentamisen taivasalla voittaa, mennen tullen ja palatessa. Kuva
1 ja
2.