Kirjoittaja Mikko » Ma Elo 29, 2016 3:05 pm
Kyllä, pitää paikkansa, virtalukon läpi tulee akulta jännite lampun läpi (jossa diodi) laturille antamaan "herätteen" (muistaakseni ns. magnetointivirta). Kun laturi lähtee lataamaan, tuottaa se akkujännitettä suuremman jännitteen (koska muutoinhan ei lataus onnistuisi), jolloin virta pyrkii kulkemaan merkkivalon lampun lävitse akulle päin. Koska lampun yhteydessä on diodi (lamppu voi myös olla valodiodi, eli ledi), ei virta pääse kulkemaan lampun lävitse laturilta akulle (eli lamppu johtaa virtaa vain toiseen suuntaan), jonka vuoksi lamppu sammuu, sillä ainut virrankulkureitti on akulta laturille, ja se ei onnaa koska jännite-eron vuoksi laturi pyrkii lataamaan akkua aiheuttaen, ettei lampun lävitse kulje virtaa, johtaen lampun sammumiseen. Jos diodi puuttuu, tulee latausvirta myös lampun kautta, joka ei tee hyvää lampulle, ja mikäli lamppu (tai sen kaapelointi) ei johda, ei laturi saa herätettä, jonka vuoksi laturi ei lähde lataamaan. Kerran herätteen saatuaan laturi luo itse oman magnetointivirtansa, jonka vuoksi tätä lampun kautta tulevaa virtaa tarvitaan ainoastaan laturin "starttaamiseen". Laturi itse säätää tätä magnetointivirtaa herätteen saatuaan lataussäätimellä johtaen laturin tuottamaa sähköä hiilien lävitse roottorille, ja tällä sähkövirralla säädetään laturin lataustehoa. Kannattaa siis katsoa, että mittarivalon lampun johto on yhteydessä laturiin, ja lampulle tulee akkujännite kun virrat on päällä. Tämän jälkeen kannattaa lamppu vaihtaa. Voi nimittäin johtua esimerkiksi johtokatkoksestakin eikä vain lampun hajoamisesta.
Laturin toimivuuden voi tarkistaa tökkäämällä akulle menevästä latauskaapelista (tai vaikka suoraan akulta) kaapelilla yhteen laturin heräte, eli antaa laturille heräte manuaalisesti. Tämä yhteenvetojohto kannattaa sitten ottaa pois, kun sen herätteen kerran on laturille antanut, ettei tätä kaapelia pitkin akkua ladata, joka aiheuttaisi valtavan häviön pieneen kaapeliin johtaen sulamiseen (tämä on myös se syy, miksi siinä laturin merkkivalon yhteydessä on oltava se diodi). Herätteen antamisen jälkeen laturin pitäisi ladata akkua, ja akulta olla mitattavissa latausjännite, mikäli laturi toimii. Mikäli herätesysteemi temppuilee, voi väliaikaisratkaisuna auton käynnistyksen jälkeen käydä tämän herätteen näpäyttämässä laturille ja ajella menemään. Seuraavalla käynnistyksellä taas sama homma.