Sivu 3/4

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2017 3:51 am
Kirjoittaja Leksa
Mondeoon olis kans tuulilasin vaihto edessä, viime katsastuksessa napsahti jo maininta otteeseen... Kallis pirulainen vaan tuo lämmitettävä lasi :(

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ke Tammi 11, 2017 6:52 am
Kirjoittaja Mikko
Totta, mutta itse kyllä tykkään talvella tuosta lämmitettävästä. Harmi kun ei löydy muilta merkeiltä. Mietin että raaskisiko Golffiin sellaisen väsätä, kun briteistä saisi lämmitettävän customlasin..
http://www.heatedwindscreen.com/acatalo ... creen.html

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ma Tammi 23, 2017 6:53 am
Kirjoittaja Sierramies
Mieki vaihatin Sierraan sillon kerran sen lämmitettävän. Olihan sillä jonkuverta hintaa, mutta pirun hyä varuste. Harmittaa ko tuosa madza-pohjasesa Rangerisa ei sitä ole. Uuemmasa mallisa, joka on oikea Ford, tuoki varuste on.
Miten net nuot tuulilasin "kestovahat", Leksahan niitä joskus testaili, onko niitä kukkaan seuraillu? Mietin vaan että onko merkit ja hinnat eelheen samoja? Jos tuo lasin käsittelis kesälä.

Minun häätys vaihtaa apusimpukka tuohon. Katastuksesa tuli hylky siitä.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: To Helmi 09, 2017 12:24 pm
Kirjoittaja Sierramies
Ei tarttenukkaan vaihtaa simpukkaa. Meni sillä ko lisäs kiristysmutterin alle yhen prikan, niin sai tiukemmale.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: La Kesä 03, 2017 1:54 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Taitaa aina siirtyä toi mun käyttö-Sierran leimaus, viime kesänä sain kansipahvin ja muut hilppeet vaihdettua, mutta jousikupit oli suoraan sanottuna niin paskassa kunnossa, että homma venyi -> noin kuukausi sitten irroitelin bensatankin pois (se paloturvallisuus...) ja raahasin Esabin taivasalle, että sain edes jonkinlaiset paikat räkäistyä jousen välistä. Kupit periaatteessa yläosasta vielä kovat eli jousi ei pomppaa pois tai muutakaan joten siksi v'ähän näennäinen katsastuskorjaus. Jos kunnolla olisi tehnyt (kuten tein tuossa klipurissa) niin koko takakelkka alas suosiolla kaikki epämääräinen laho pois ja päittäin uudet palaset kiinni. Ajattelin vaihtaa vielä bensasuodattimen kun linjasto tyhjä (hyvä tekosyy rolleyes ;D ), mutta auto rötköttää yhä tallin pihalla ilman tankkia, kun painoi nuo itse projektin korityöt päälle........ Saa nähdä jääkö tänä kesänäkin leima saamatta? :lolno:

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ti Kesä 13, 2017 9:50 am
Kirjoittaja Zigu
Käyttis vaihtunut... To be continued ;)

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: To Kesä 15, 2017 6:55 pm
Kirjoittaja Sierramies
Joo, eikö vento enhään jaksanu, vai iskikö kyllästyminen? Pysyikkö volkkareisa tai foordeissa, vai jotaki ihan muuta?

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ti Heinä 04, 2017 10:24 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Sainaps taas höösättyä muutama päivä sitten Sierraa, massasin jousikupit ettei näytä niin hirveältä, vaikka kuten todettua nuo täytyy korjata joskus ihan oikeasti....... Asentelin bensatankin takas ja huomasin pultit kireälle ähräiltyäni että amturi johdot roikkuu vielä vapaana..... ;D Taas pultit auki että sain tankkia laskettua 10 cm alas, niin mahtuu liittämään noi johdot. Sitten vaihdoin sen kaksi kuukautta odotelleen b-suodattimen. Ennen kun sain autoa käyntiin totesin ettei jarrutehostimen pumppu pyöri -> sulake vähän huonosti paikallaan rolleyes Kun kaikki vuodot oli tsekattu, höräytin oohooceen käyntiin 8) Jatkuu tuonnempana.......


Sitten sitten, Focuksen jarrut kitissy vuoden päivät kylmänä ja nyt aika lailla jatkuvaan, plus että jarruteho on suht. heikko vaikka poljintuntuma on hyvä, joten tilailin misterautosta uudet levyt+palat ja hain paikallisesta varaosaputkasta jarrukumirasvaa (huom. ei kuparirasvaa!), joten huomenna pitäis käydä Foccerin kimppuun :) Inssi huomautti siis heinäkuussa leimalla jo kuluneista jarrulevyistä, siis 2016 heinäkuussa, joten eiköhän noi oo loppuun käytetty :D Toivotaan että satulat yhä ok, kun ei oo uusia tiivisteitä hommattuna/tilattuna...

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ke Heinä 05, 2017 7:40 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Vaihtelin Foccukseen palat ja levyt, ekana ihmettelin miten saan kannakeraudan irti olkatuesta, kunnes hoksasin että tässä näköjään levy tuleekin pois kun avaa vaan liukutapit, helpoksi tehty. Otin pihalla jarrutuksen ensin ABSeja vasten että männät tulee kunnolla iholle, ja sitten tunkkailin pyöriä ilmaan ja kokeilin kädellä että vanne pyörii kevyesti, niin ei tarvitse ainakaan ajatella jarrujen laahaavan. Kävin aluksi heittämässä parin kilsan lenkin maantiellä jarrutellen vasemmalla ja jarrutuksia tehden testaillen, näemmä oli jääny kuitenkin vähän rasvaa levyihin, kun jotain käryä niistä vähän tuli, vaikka pystyi kuitenkin käsin koskemaan eivätkä olleet hirmu kuumia, otin pidemmän lenkin varoiksi viä, taas vasemmalla vähän "sitoen" ja nopea jarrutus tallin liittymään -> ei käryä enää ja edelleen pystyy koskemaan sormella napaan/levyyn.

Sitten voisi taas keskittyä Sierroihin, projektissa luvassa käsihiontaa puskureille ja siivelle kun taas "käyttiksessä" imurointia ja pestäkin sen voisi :D

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: La Heinä 08, 2017 5:02 pm
Kirjoittaja Sierramies
Hääty teettää Soankyläsä maanantaina ilmastointihuolto. Oli tyyhriimpi ko Torniosa, mutta joka pennin arvonen. Jähytys hyyty Ivalosa sunnuntaina ja siinä oli muuan päivä 25 piirua lämmintä varjosaki. Tuli ihan nissaniajat miehleen.
Ennen reisua tuli vaihettua öljyy ja putsattua ilmansuodatin. Oli se sen verta tukosa, että ei ihme jos oli vähän tukkonen. Oli ihan unehtunu koko suodatin. Ja tällä ko vielä ajethaan pölysilä teilä...

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: To Heinä 20, 2017 5:55 am
Kirjoittaja Sierramies
Rangerin kytkin alko oikuttelheen. Irrottaa huonosti. Liekkö joku (silmä?)laakeri tai työsylinteri (nestekäyttönen). Siitä on kuulunu kolinaa jo toista vuotta ja eppäilykset kohistuu kaksoismassavauhtipyöhrään. Autola ajettu rapeat 250 tkm, joten kytkin taitaa muutenki olla "vaihtokypsä". Häätyy vielä lukassa, että onko sitä ennen käytetty auki.
Kytkinhilut, vauhtipyörä ja työsylinteri maksaa yhtheensä jotaki rapean tonnin ja siihen työt pääle. (Ite ei pysty, kun loota painaa het jonkuverran.) Häätyy vielä selvitellä saako siihen perinteisen vauhtipyörän, ja jos niin millä hintaa.
Kallista on, mutta ehkä sillä sitten taas pärjää. Jos sitä ei tarttis tehjä toista kertaa sitten... :)

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ma Heinä 24, 2017 12:25 pm
Kirjoittaja Sierramies
Tilasin kytkimen ja kaksoismassavauhtipyörän hiluineen kytkinkaupasta. Hinnaksi tuli pienen tinkimisen jälkheen rapeat 750 €. Ei sinälhään paha.
Osat pitäs olla ensviikon alula täälä. Häätyy kyselä tänhään vaihtotyön hintaa.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ke Heinä 26, 2017 4:42 am
Kirjoittaja Sierramies
Korjaamole varattu aika enstorstaiksi. Toivottavasti osat on siihen mennesä. Tuli vaan vähän huono päivä, ko häätyy lähteä sillon käyhmään pikku reisusa. No onhan se tuo toinenki auto, siinä on vaan vähempi kuletustillaa.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Su Heinä 30, 2017 2:32 pm
Kirjoittaja RalliArttu
"Ajo"-SIerran ehostus jatkuu vaihteeksi, kun siitä lähti puskuri kilpuriin niin kaivelin yhden risan takapuskurin tilalle, korjailin samalla rekisterikilven valon liittimen, ja huom. korjasin en uusinut ;D Nyt palaa kumpikin valo... Käänsin massamittarin jousta yhden hampaan verran "rikkaammalle" ja vastaa taas paremmin kaasun ja seos/AFR pysyy tyhjäkäynnillä 13 kieppeillä, kun aiemmin oon nostanu vaan bensapainetta, joka sekin tokin vaikutti vähän. Vähän täytyy tosiaan pestä autoa ennen kun leimalle viitsii yrittää........

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ti Elo 01, 2017 4:25 am
Kirjoittaja Sierramies
Kytkin ja vauhtipyörä tuli jo torstaina ja sain aikaa siirrettyä ehkä keskiviikole. Vien tänhään auton pajale ja jään oottelheen valmistumista.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Pe Elo 25, 2017 4:41 am
Kirjoittaja Sierramies
Kytkin ja vauhtipyörä on vaihettu ja kytkin pellaa melkein ko ajatus. Lisäksi ylimääräset kolinat yms. katosit. Ihan aiheellinen remontti ja lopulta hinta ei ollu paha siihen verrattuna, miltä se aluksi vaikutti.

Olen tässä vähin alkanu tekheen tuole ruosteongelmale jotaki. Käytin takaovista ja lavan takalaijasta verhoilut poisa ja tein sinne ruosteenestotöitä. Laitoin ensten pohjale ruosteenmuunninta ja ko soli vaikuttanu sumuttelin sinnen happopohjamaalia sitten perhään pintamaalia ja lopuksi kotelonsuoja-aihneen. Saa nähjä miten tuo toimii.
Sitten ulkopuoliset ruostheet häätyy käyä eriksheen läpi, mutta nuot koteloista tulevat ruostheet on niitä kriittisimpiä.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ke Syys 06, 2017 10:09 am
Kirjoittaja Sierramies
Vaimon velipojan civiciä tuli hitsailtua tuosa ohesa. Sinne meni pohjaan semmonen noin pienen kirjekuoren kokonen pala. Auto pitäs saaha menehmään vielä kuulemi vuosi tai pari, niin laitoin sen mukhaan.
Hassua oli että civicin pohjapelli oli suunnihleen saman vahvusta ko sierran lokari, ko semmosen palasta leikkelin tuon korjauspalan :)

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ti Syys 12, 2017 6:18 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Vaimon velipojan civiciä tuli hitsailtua tuosa ohesa. Sinne meni pohjaan semmonen noin pienen kirjekuoren kokonen pala. Auto pitäs saaha menehmään vielä kuulemi vuosi tai pari, niin laitoin sen mukhaan.
Hassua oli että civicin pohjapelli oli suunnihleen saman vahvusta ko sierran lokari, ko semmosen palasta leikkelin tuon korjauspalan :)


Kuullostaa Honda Civicin arjelta ;D Mulla oli joskus käyttiksenä huikea 1.2 civicci se litteänokkanen (jonka jälkeen eg6 tuli) ja se oli lopuksi aivan mätä kaaret jne.... Myin sen eteenpäin viime vuosi kymmenen puolella mutta se on yhä ajossa kun näin sen Iisalmessa! Oli vaan seuraava omistaja purkanut mun amis-viritelmät pois, joihin lukeutui kuituinen takasiipi mrgreen

Oliko mimmosta hitsata muuten toi Hondan pelti? Kun legendahan väittää että japsien teräksessä olis ollu eri määrä hiiltä ennen -95 mistä johtuen tuota vanhemmat ruostu helpommin...

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ke Syys 13, 2017 9:25 am
Kirjoittaja Sierramies
Tuo on vm -01 tjsp. Tuola hitsikonheela ja heikola maakontaktila ei huomannu amatööri eroa hiilen määräsä :D
Niin että olis tehty ilmeisesti matalahiilisemmästä? Periaatteessahan se vaikuttaa ruostheenkestoon ja alentaa lujuutta, mutta kyllä rakenneteräksistä puhuttaessa vaikutus taitaa olla lähinä teoreettinen. Toki joku korroosion muoto voi olla herkempi pitosuuele. Valurauvat sitten eriksheen :)

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Su Loka 08, 2017 3:52 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Rotta-ruisku-Sierra jäi talviteloille ja leimaamatta jälleen kerran 8) :

Kuva

Pieni kömmähdyskin kävi kun ihmettelin miksi ei anna täysiä öljynpaineita jotain 5bar kylmänä tyhjäkäynnillä ei nouse kun puoli bar vaikka kuinka polkee, noooh, ajelin auton tuon pressun päälle ja samalla kun tunkkailin autoa ja laittelin noita pönkiä renkaitten alle, huomasin öljylammikon :o Näyttää ö-painenaturin haarasta ruikkivan... saatto kyllä jäädä löysällekin multa sillon kun uuden anutrin vaihdoin rolleyes Toivon mukaan ei kuiteskaan oo murtunu toi T-haara että saa hilut ruuvattua pois... Että näin >:(

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ma Loka 09, 2017 6:29 am
Kirjoittaja Zigu
Sierramies kirjoitti:Joo, eikö vento enhään jaksanu, vai iskikö kyllästyminen? Pysyikkö volkkareisa tai foordeissa, vai jotaki ihan muuta?


VW Vento toimii nyt yleisenä kuljettimena paikasta A paikkaan B. Olen kyllä ollut tyytyväinen siihen. Lämmin auto, kuin mikä ja halpa huoltaa. Katsotaan päästäänkö sillä samoihin kilometreihin, kuin Sierralla ;)

Vento on 1.8 bensa, 55kW moottorilla ja mittarissa on nyt 220tkm.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ke Loka 11, 2017 9:52 am
Kirjoittaja Sierramies
Kauhea tehotykki. Golfi-kokemusten jälkheen voi vain taputtaa sölkhään ja sanoa että toivottavasti ei kulu yhtä pahoin :)

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Su Loka 15, 2017 2:10 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Ja rotta-Sierraa rokkaa taas ;D

Viikon takainen arvaus:

RalliArttu kirjoitti: Näyttää ö-painenaturin haarasta ruikkivan... saatto kyllä jäädä löysällekin multa sillon kun uuden anutrin vaihdoin rolleyes Toivon mukaan ei kuiteskaan oo murtunu toi T-haara että saa hilut ruuvattua pois... Että näin >:(


Ja oli ihanaa siis olla oikeessa! Kun sain ekana käden, nakit ja avaimen survottua tonne anturin/haaran lähelle, pääsin ruuvailemaan osat pois. Ei ole liikaa tilaa enää vanhan Sierran konehuoneessa tuolla puolen kun ruiskunimusarjan+tukirauta, painepuolen b-suodin ja MAF tulevat aika mukavasti tielle tässä rempassa :o Mutjoo T-haarasta oli yksi tulpattu lähtö vuotaneen näkönen ja oli myös löysässä, samoin koko haaraosa lohkossa. Siispä ruuvailin kaikki irti ja huolella putkiteippiä kierteile+tiukkaan kiristys antureille ja muille osille. Ennen kun konetta lähdin lyömään tulille, päätin ihan turhamaisuuttani tarkistaa öljyt :D -> piti lisätä päältä litra että sai edes tikun kastuun (onneksi oli mulla avaamaton purkki 10w40-ölppää jemmassa), kun aiemmin tuolla oli öljy vielä piripinnassa rolleyes Ohari hörähti joka tapauksessa nätisti käyntiin ja nyt oli taas painetta! :) Kylmänä 6 bar alle 1000rpm:n mentäessä ja kaasua painamalla tappiin asti, aivan kuten sisäänajon aikoihin. Nyt voi hyvällä mielellä jättää ruutta-Sierran talviteloille. No öljyt voisi yrittää siivota vielä konetilasta.............

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ti Marras 14, 2017 11:23 am
Kirjoittaja Sierramies
Sitikka luulee että takakontti on auki, vaikka toellisuus on toinen. Harmittavin juonne täsä on se että keskuslukitus ei ko. syystä suostu lukittuhmaan. No kun piuhan kiskassee irti, niin lukitus pellaa, mutta peräkontin avvaamiseksi sinne häätyy kontata sisäle räpläähmään sitä meisselilä, kun avausmekanismi on sähkönen. Kokkeilin käyttää lukossa olevaa mikrokytkintä/-tunnista irti, mutta sei auttanu.
Näyttäs että mennee uuen hankkimiseksi.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ke Maalis 07, 2018 1:26 pm
Kirjoittaja Sierramies
Sitikan takakonttiin hommasin siis uuen lukko-osan ja on se nyt sillä pelannu muuan kuukauven "kop kop". Nyt siitä sitten meni vänkärin puolen takalaakeri. Just hain uuen ja kohta asentelheen. Vanhan irrotus meni kohtuuela eikä aiheuttanu yhtä paljoa taikinointia ko viimen.
Mielenkiintoseksihan tästä teki se että kun sitikasa alko laakeri huutahmaan n. kk sitten, niin siitä noin parin viikon päästä Rangerisa alko kansa. Lopulta rangerin laakeri alko kahesa viikosa metelöihmään niin pahoin, että oli pakko ottaa se eka työnalle. Rengas heilu jo, joten ei tullu liian aikasten.
Irrottelin siitä tuon laakeripesän ja navan sisältävän osan (siis kun etupyörästä kyse, niin siinä oli tietysti kiinni jarrut ja kaikki tuennat). Kiikutin sitten koko hoijon pajale vaihettavaksi. Laakeri on ehkä n. 7 cm paksu kourantäyteinen metallimöntti ja tuo missä son sisälä on semmonen poikameton kokonen kappale, joten hylkäsin vasaroinnin ruuvipenkisä kokkeilematta :) No sen mie sain eilen kassaan, joten yks auto pysy kuiten aina liikentheesä.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ke Touko 09, 2018 4:57 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Enpä uskonu että näinkin vielä kävis, mutta kävin konttorilla rotta-Sierra sai tänään leiman :o Ainoa huomautus oli palanut parkkipolttimo. Päästöt oli aikä jännät, HC muistaakseni 115ppm, eli aika lähellä kattiauton arvoja, vaikka lambdan mukaan (afr 14-11 kopukoilla riippuen kaasun asennosta) soppaa tulee ja kulutuskin vaivaiset 12l/100km :D En tiedä sitten voisko syyttää valtaosin vakioruiskua+virirnokkaa+matalaakantta vaiko myös omaa ajotyyliä kulutuksesta rolleyes Perusennakko on nyt 8 asteen kieppeillä tyhjäkäynnillä, joten matalat kierrokset on aika mietoa menoa, mutta toisaalta vielä 5000rpm jälkeen ei oo puutumisen merkkelä (eikä naulaamista), joten hyvä näin.

Kuva

Kaippa tuossa jokunen koni on vielä tallella... tai ainakin kytkin pitää mrgreen

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ma Touko 28, 2018 7:45 am
Kirjoittaja Sierramies
Rangerissa vaivaa ilmastointimurheet. Viime kesäkuussa käytin sen ilmastointihuollosa, kun ilamstointi hyyty. Nyt se hyyty taasen. Liekkö vuoto josaki. Sielä on merkkiaihneet sisälä, joten häätys vaan paikantaa vuoto ja korjata se ja sitten aihneet sisäle. Ehkä kuivain ois syytä vaihtaa samala. Hintaahan tälle tullee tietenki.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Ma Touko 28, 2018 5:31 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Käyttis/rotta-Sierran outo dieselmäinen körinä selvisi:

Kuva

Nelosen pakosarjan tiiviste oli tossa jamassa. Onneksi oli romulaatikossa pois purettu ehjempi jolla ääni hävisi heti :D Hauska laitoshan toi vaan on viedä kuivallakin kelillä, kun vähän provosoi mrgreen

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Pe Kesä 22, 2018 1:46 pm
Kirjoittaja Sierramies
Sitikasta on talven aikana hajonnu moottoritilan pohjamuovi. Melkein kerkesin tillaahmaan siihen uuen, mutta vaimon veli päätti luopua omastaan ja saima siitä pohjapanssarin. Häätyy vielä ruuvailla se kiini.

Alottelin tuosa Rangerin ruostekorjailuhommia. Putsailin kynnykset ruosteesta ja maalailin. Häätyy vielä vettää niihin teipit suojaksi. Nuitten kohtien ongelma on tuo oviratkasu, joka mahollistaa ovien pienen liikheen tärinän vuoksi. Tällöin tivistheet kuluttavat ajanolhoon maalin pois kynnyksistä.

Re: Käyttikset yms.

ViestiLähetetty: Su Kesä 24, 2018 11:24 am
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Alottelin tuosa Rangerin ruostekorjailuhommia. Putsailin kynnykset ruosteesta ja maalailin. Häätyy vielä vettää niihin teipit suojaksi. Nuitten kohtien ongelma on tuo oviratkasu, joka mahollistaa ovien pienen liikheen tärinän vuoksi. Tällöin tivistheet kuluttavat ajanolhoon maalin pois kynnyksistä.


Jaa-a itsellä olis Focuksen kanssa vähän samanlaista jumppaa tiedossa, helmoissa lakka hilseilly ja pieniä pinta ruostetäpliä havaittavissa. Näiden lisäksi odottelee maalausta etupuskuri josta vielä pohjien teko kesken (pari halkeamaa kuidutettu jo). Ensiapuna omaan maalauskuumeeseen hommaan jo alkuviikosta epoksia kun pitää maalata tuosta Sierra projektista konepellin sisäpuolikin, väriä mulla on vielä jäljellä nokko, niin jospa saisi samalla intoo aloittaa Focuksen maalauksenkin tässä lämpimien kelien aikaan :D