Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RST » La Elo 13, 2016 4:41 pm

Hyvältä kyl näyttää, mielenkiintoinen projekti mitä seurata :D
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 28, 2016 2:23 pm

Vaikka motivaatio on ollu kateissa, oon saanu edes yhden postauksen edestä jotain aikaseks ;D

Kuva

Hioin siis jo alku viikosta karheeksi kehikon toissa kesän ei-niin-onnistuneet-maalaukset, ja lähdin tällä kertaa ihan pensselöimällä liikkeelle.

Kuva

Käytin tosiaan itestään siloittuvaa Mastonin vasara maalia eli periaate sama kun Hammerite smoothissa, sattu vaan löytyä tätä helpommin :)

Kuva

Tästä vinkkelistä ehkä hahmottuu multipoint-ajatus kehikossa.

Kuva

Vielä yksi kuva kokonaisuudesta. Väri valinta tuskin tuli kenellekään yllätyksenä... rolleyes :crazy: :eh: :D

Mulla oli vahva aikomus massata pohja vielä tälle syksylle, mutta aloin miettiä että voihan sen tehdä vielä sittenkin kun akselistot on kasattu kun vaan suojaa ne hyvin. Täytyy talllin siivoamisen jälkeen yrittää purkaa autosta etutuennat pois, että pääsisi maalaamaan apurungon. Mulla on myös ehjät tukivarret taakse jotka nekin pitää vielä putsailla ennen maalia. Katotaan mitä tässä ehtii vielä tehdä :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Syys 18, 2016 2:59 pm

En oo ihan maata järisyttäviä saanu aikaan, koska alkaa tosissaan tulla kelit vastaan, joten oon siivonnu tunti kaupalla tallia, ja pyyhkiny pölyjä Sierran päältä ja imuroinu kaikkea asennus skeidaa auton sisältä jne.. Alkaa siis rakentelukausi päättyä, joten laitetaan nyt vielä muutama fiilistely kuva:

Kuva

Poistelin sisältäkin kaikki ylimääräiset maskeerausteipit ja -muovit.

Kuva

Kiva todeta kun konetila ja auto samanvärisiä. Ja totta kai etuvakaajan uusia kiinnityskohtia täytyy edelleen hehkuttaa ;D :yawn:

Kuva

Keulakuvaa. Paikallaan auton orkkismaski, josta muuten huomaa uuden värin erovaisuuden vanhaan, joka selvästi kellertää eikä ollut niinkään valkea, vaikka joissakin kuvissa saatto näyttää että auto olis ollu valkea jo ennenkin.

Kuva

Tulevat auton to-do-listan hommat pyörii mielessä, mutta yllä niistä se kuumottavin 8)

Että tämmösiä tunnelmia mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Syys 19, 2016 5:43 am

Talvi sitten taas aikaa laata akkuja projektin jatkamiseksi :) Itelä vähän sama tilanne, kylmäsä, pimeäsä tallisa ei oiken mahottomia tehjä talvela. No sitten voi roplata kelkkoja sen sijaan ;)

Komean näköstä jälkeähän sulla on tullu. Maskin väriron kyllä huomaa selvästi :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Syys 20, 2016 4:31 pm

Maalipinta näyttää hyvältä :thumbup:
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Syys 26, 2016 3:48 pm

Jaahas, kiitos kiitos.. Päätin muuten kuitenkin jatkaa vähän prokkista...

Kuva

Kuva otettu ebayn ihmeellisestä maailmasta, joka tapauksessa nuo siinä näkyvät levyt oli mulla todela huonossa jamassa, toisessa sormen mentävä reikä, ruosteen ympäröimänä rolleyes Jotkuthan tekee noi vaan paksusta latasta, kuten kaikkien tuntema voorttimies -> http://www.netikka.net/samih/isproj5.html ja uusiakin saa Lontoosta, mutta mä ajattelin tehdä noi itse (huokaus), kuitenkin siten että ne mukailis enemmän tehtaan linjaa. Tein parit palat sekä soirot ja eikun TIGillä sulattelemaan ne yhteen:

Kuva

Kuva

Tollaset aihiot tuli. Reiät poraan niihin myöhemmin kun saan entiset irti autosta, katoin tietty rullamitalla vanhoista pituudet ja leveydet ennen kuin nuo tein.

Kuva

Vähän paukkupullosta tavaraa päälle etteivät turhaa kerää ruostetta kylmässä varastossa.

Ai niin, alfamerin mukaan ton osan virallinen nimi on alalevy ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Syys 26, 2016 4:24 pm

Siistin näköiset palat :) Meikäläiselle ei oikein aukea mikä noiden tehtävä alustassa on..
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Syys 26, 2016 6:45 pm

HEka-- kirjoitti:Siistin näköiset palat :) Meikäläiselle ei oikein aukea mikä noiden tehtävä alustassa on..


Joo elikkä ne tukee periaatteessa apurungon isoa puslaa, tarkemmin ottaen sen läpi tulevaa pulttia ja sitä kautta takakelkkaa pituussuuntaisesti. Josko nää ei ruostuisi niin helposti puhki... mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Loka 16, 2016 1:47 pm

Tämmönen tarttu Leppävirralta kyytiin...

Kuva

MT-75-loota joka dokki-Sierrasta purettu. Harrastajalle ystävällinen hinta auttoi ostopäätöstä :D

Kuva

On siis vaijerikytkimellä, ja käy Zetecin perään, ja mikä parasta; pystyy käyttämään 2.0 Mondeon kytkintä ja vauhtista, koska kytkinkoppa sen verran suuri :) Ja tietysti jatkoa ajatellen 240mm kygä mahtuu pyörimään tuolla :shh:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Loka 16, 2016 4:10 pm

Eikö Type 9:ssä pysty käyttämään Mondeon kytkintä ja vauhtista? Sinällään hyvä niitä käyttää, koska eikös Mondeon kytkin ollut 240 mm? Sierran taisi olla 220 mm, mikä on aika pieni... Mutta koska kytkinkopat näissä neloskoneissa on Mondeon Zetecciin asti samoja, luulisi että kaikissa on tilaa tuolle 240mm kytkimelle? Ei ole tullut itse vertailtua vaikka noita pihalla lojuukin, että onko sitten seinämävahvuuksissa niin iso ero...
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Loka 16, 2016 4:53 pm

Mikko kirjoitti:Eikö Type 9:ssä pysty käyttämään Mondeon kytkintä ja vauhtista? Sinällään hyvä niitä käyttää, koska eikös Mondeon kytkin ollut 240 mm?


Pystyy T9:nkin kanssa käyttämään, mutta vauhtis sillon 1.8 Mondeosta, sitten 220mm kygä 1.6/1.8 Monskusta ja painelaakeriksi 4v-Sierran versio. Selvis vähemmällä etsiskelyllä kun hommasi suosiolla MT-75:n :)

Mikko kirjoitti:Sierran taisi olla 220 mm, mikä on aika pieni... Mutta koska kytkinkopat näissä neloskoneissa on Mondeon Zetecciin asti samoja, luulisi että kaikissa on tilaa tuolle 240mm kytkimelle?


Ainakin parilitrasten oharien kytkimet ollu 215mm, ja mm. sen takia neloskoneen T9 ei oo niin hyvä viritetyn motin perässä, kun siihen ei pysty laittamaan halkaisiltaan suuurempaa kytkintä verrattuna MT-75 tai T5. Toki 215mm kytkimiäkin on tarjolla reiluilla väännönkestoilla, mutta saattaa olla nilkka sekä ojentaja aika lujilla, verrattuna 240mm kytkyttimiin :D

Mun käsittääkseni MT-75 on kestävämpi mitä Type 9 ja myöskin vaihteensiirto tuntuu pikasesti kopeloituna jämäkämmältä.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Loka 17, 2016 7:02 am

Tuli mieleen, että Type 9:n kytkinkoppa voi toki olla muotoiltu siten, että supistuu nopeasti estäen isomman kytkimen käyttämisen. 2.0 Oharin kytkinlevy on itseasiassa 220 mm tarkalleen, olen itse mitannut. Tosin toivottavasti ei silmät kovasti heittänyt mittauksen aikaan.... SIlle pohjalle kun useat laskut tuli perustettua. ;D Toki kovemman asetelman tuo kytkin vaatii tietenkin. Vakiokin jo tuntuu varsin liian jäykältä ruuhka-aikaan....
Itse en niin kestoista tiedä, olen käsittänyt että Type 9:kin kestää sen mitä oharista turbolla saa. MT75 lienee huhupuheen mukaan kestänyt vieläkin enemmän. Osviittaa tähän antanee se että MT75 oli (4wd) kossuissakin käytössä.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Loka 17, 2016 6:07 pm

Onkohan tuo cossun MT75 samoila sisuskaluila ko tavallinen? Hyvinhän nuot on tuntunheet pellaavan. Nykysessä tosin vähän kankeä 3 -> 2 -vaihto. Iteläki lojjuu tallisa yks "kaikenvaralta-MT75" :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Tammi 18, 2017 4:36 pm

Pientä näpertelyä pimeen ja hiljasen talven keskellä... Tässä tullut fundeerailtua, että millä tekniikalla hoitelisi maalipintaan tulleet valumat, kun jotkut:
a) hioo sen karkeella papereilla
b) käyttää pientä viilaa
c) vetäsee päälle 1k-kitin ja hioo (näin suositteli yks opiskelukaveri)
d) vuolee ja rapsuttaa esim. partaterällä

Näin harrastelijana lähdin kokeileen tuota jälkimmäistä "karkeaan työstövaiheeseen", joten hommasin paketin mattopuukonteriä ja eikun menoks:

Kuva

Sen verran urpo olin että laitoin teränpätkän molempiin päätyihin teippiä etten raavia valuman viereltä. Aikaa vievä, mutta omille näpeille sopiva tekniikka, toki tuo täytyy vielä vesihioa eri karkeuksittain ja sitten myllytys, mutta onpahan tämäkin opelteltu, vaikka miellellään sitä onnistuisi kerralla rolleyes
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Tammi 28, 2017 6:38 am

Pitää itsekin testailla tuota joskus :thumbup:
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Tammi 29, 2017 7:12 am

Jees, kirjotellaan nyt jotain, koska tuli hommattua viimeinen tärkeä partsi voimalinjaan:

Kuva

Kardaani tosiaan löytyi, asialliseen hintaan, jonka verran nämä yleensäkin kuuluu maksaa. Periaatteessa optimi ratkaisu olis ollu löytää kaikki osat pakettina, mutta kierre lähti liikkeelle kun löyty toi laatikko järkevän hakuamatkan päästä edullisesti, niin ajattelin että metsästää sitten muuta osat talven mittaan :) Aluksi ehkä tärkein tarkotus näillä on saada moottori-loota-kardaani-taka-aksli-linja kohdistettua/sovitettua, helpottamaan koneen asennusta, kun alan korvakkkeita tekemään, eli ruuvaan siis nämä kiinni autoon ja puran pois sitten kun Zetec-mylly istuu konetilassa. Luonnollisesti putsaan osat ennen lopullista asennusta autoon.

Edelleen kylläkin ö-pohjan teko on se monivaiheisin juttu, mutta onneks mulla on jigi ja suunittelmia ;)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Helmi 04, 2017 5:41 am

Ei se aina satu niin hyvin kohalleen että sais kaikki kerralla :) Eikun vaan työn iloa laatikon kanssa!
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Helmi 05, 2017 2:43 pm

Juu, laatikkoa on kiva punnerrella paikalleen tuolla mukavan kylmähköllä lattialla :D

Aloin tossa jo vähän alustavia juttuja tekemään Zetecin koneenkorville; Ensinnä veistelin lohkon kylkeen tulevia lappuja 6mm teräksestä. Lohkon kyljessähän on kierteitä vaikka kuinka, mutta vasen puoli on selvästi hankalampi tehdä. Tuolla puolen kun on lohkossa se pienipatti ja öljytikunputki, niin sai tehdä kuvioo. Aluksi leikkelinkin sapluunan paperista, jonka avulla sitten laikkailin teräksestä itse lapun. Koska vasemmalla puolen ei ennestään etuvetoasennuksessa tässä kohtaa ollu korvakkoa, niin reikiä varten tein ekana pellistä mallin, jonka läpi vasta poraus itse 6mm "plootuun". Huhuh..

Oikealla puolen oli ennestään korvakko juuri sellaisessa kohtaa johon nytkin tulee kannake, joten kaikessa yksinkertasuudessaan, tein vaan sopivan lapun, ja porasin siihen, vanhaa korvakkoa apuna käyttäen, reiät.

Onpahan tämäkin muunnos aloitettu mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Helmi 14, 2017 8:28 pm

Öljypohjan irrotusta ;D :

Kuva

Ei menny ihan ku wheeler dealersissa rolleyes Kylläkin öljyt jotka tohon lattialle levisi, valui siihen jo ennen kun olin ö-pohjaam koskenukaan :D Hommahan vaati pientä takasin keluuta jo alkuunsa, koska olin kiinnittänyt motin pukkiin (kiireisesti) siten että ylimmät pultit tulee lohkoon ja alimmat ö-pohjan reikiin :shifty: , joten ensinnä piti nypätä moottori pois vinossa kulmassa, kun puominostimen jaloissa pyörii yhä myös tuo kahenlitranoohoocee ja talli alkaa muutenkin olla yks ahdas labyrintti... Nooooh, siinä kun Zetec vähän kallistu tuli vp:n pultin reikäsistä mukava loraus öljyä, jonka imeytys kuvassa meneillään.

Itse ö-pohjan purkuun mahtu vaan ihan kevyt kämmi, kun irrotin pultit eka lohkosta ja ajattelin että kyllä se tulee kun vähän pujottelee, mutta piti kuitenkin ruuvata vielä se alaosa irti että pääsi pickupin pultteihin käsiksi, jonka jälkeen homma oli tohon asti tehty. Iloinen huomio myös että pickuppi on metallia tässä (muokkauksia ajatellen), kun joissakin Blacktopeissa se on vissiin muovia..

Kuva

Sitten porasin irrotettua pohjaa sapluunana käyttäen jaon jigiin, jonka avulla alan RWD-sumppua läjäämään. Tohon tulee vielä "toppareita" etu- ja takakaarten kohdalle, ja toki sovittelen pohjaa tiuhaan itse moottoriin ennen kun kunnolla kolvaan. Tähän peltipohja-konversioon hommasin ihan juuri siihen tarkoitetun tiivisteen:

http://www.retro-ford.co.uk/shop/conten ... ump-z007gs

Tarkoitus olisikin että tämä olisi se "kallein" osa, ja kaikki muu ois sitten vaan 2mm peltiä, lankaa ja kaasua :)

Sitten vielä.........

Kuva

Noteerannu yhden Scorpion 7½" perän olleen myynnissä jo jonkun aikaa, hinta pyyntö mun mielestä vähän korkea, mutta soittelin kyseiseen purkaamoon, kun ei ollu mainintaa milla laipoilla ja mikä perävälitys.. Myyjä kävi tonkimassa varastoa, soitteli takas, 100mm laipoilla ja 3,91:1 tiheällä välityksellä! Puoliksi savolaisena tingin vajaan satkun pois, ja perä lähti matkaan. Kyllä kyseessä on avoin perä, mutta tosiaan tiheä ja kuitenkin iso 7½" eli itse välitys luulisi kestävän jotain. Ja saahan tohon asennutettua joskus vaikka ihan levylukon, jos pito ongelmat alkaa häiritä liikaa :think:

Katotaan nyt mitä tekee ton aikaisemmin hankitun cossun perän kanssa, saatan jättää varalle, tai... nettivaraosaan putkahtaa myynti-ilmoitus lähiaikoina mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Helmi 26, 2017 4:12 pm

Sovin kaupat ohajustehostimenpumpusta, kun se puuttui tosta Zetecistä, ja samalla tulee vanhat letkut mukaan, niin voi käyttää niitä apuna kun teettää letkut Sierran tangon ja Mondeon pumpun väliin.

RalliArttu kirjoitti: tai... nettivaraosaan putkahtaa myynti-ilmoitus lähiaikoina mrgreen


öhöm.. OHC-alakerralle pitäis olla ostaja tulossa viikolla 10, olen siis purkanut kannen päältä pois (katotaan jääkö se nyt itelle), josko eihän toi kauppa oo varma ennen kun alakerta on noudettu.

Perkule kun nää kelit nyt lämpenis, niin sais oikeesti tehdä jotain autolle ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ke Maalis 01, 2017 4:39 pm

Vai että ohjauksen avustinta vielä.. :D
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Huhti 02, 2017 12:28 pm

Venttiilien tuplaus 8v -> 16v virallisesti alotettu!

Alla vähän settiä kuinka homma eteni:

Kuva

Ekana tein tiivistepinnat, jotka piti saada aikalailla Zetec-myllyn mukaisiksi, varsisnkin etu- ja takakaaren kohdalla meinasi käy palaa >:(

Kuva

Miljoona kertaa mittattuani ja kateltua useita pienempiä ja suurempia juttuja, alko pohja vähän saada muotoja, ja leikkelin patin alaosaa lukunottamatta kaikki palaset valmiiksi sekä poistin tietysti jäysteet niistä. Käytännössä sovitukset tein sillä tarkkuudella että ois voinu vaikka TIGllä tehdä läjään hitsuut :)

Kuva

Koko pohjan kolvailin kasaan tossa jigissä, johon se oli tiukkaan pultattu. Kuva on ihan tärähtänyt, en tiedä sitten syyttäkkö käsiään vai yhtä ihanaa kännykkäkameraa... Doddii.. Joku varmaan miettii miten öljypropun tein.. ehkä? :D Niin laitoin sisäpuolelle 6mm teräksestä palan johon tein ihan Fordin kierteet 14x1,5 joten saa käyttää ovaalin proppua/tiivaria jatkossakin 8) Eikä korkkaa kierteet vaikka oliskin vähän kiire öljynvaihdossa mrgreen

Kuva

Etuosa pohjasta on noin 11cm korkea, imusihti mahtuu just vielä paikolleen, mutta muuten ei kyllä kummonen hajurako jää ulkopuolelle esim. ohjausvaihteeseen :o

Kuva

Pakollsia lähikuvia, jospa tuolla öljyt pysyisi sisällä :D

Kuva

Sivut kuten muutkin paikat vedin suosiolla jaksohitsauksilla (n. 50mm pätkissä) ettei vetelisi, vähän sai olla kieli keskellä suuta noitten pultin reikien kohdalla, kun pitää edelleen saada öljytiivishitsi.

Vielä pitäis imusihti/pickup-putki muokata :,(

Kuva

......suikka taitaa olla väärää merkkiä ;D Seuraavaks varmaan täytyisi alkaa ruuvaileen lootaa ja kardaania autoon, jos sovittelemaan Zetecciä konetilaan :o
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Huhti 03, 2017 10:49 am

Komia öljypohja tulossa!
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Huhti 04, 2017 12:38 pm

Kiitos, kiitos, kunhan nyt ölpät pysyy sisällä :D

Laitetaan nyt vielä muutama ei-niin-tärähtänyt kuvatus:

Kuva

Tosiaan yhtäkään hitsiä en ole hionut. Tietty toi koko keksintö täytyy koeponnistaa saippuavedellä tms. että näkee mahdolliset huokosvuodot.

Kuva

Tossa vielä lähikuvaa tyhjennyspropun pudotuksesta, kun tuo reikähän jäisi muuten vähän yli pohja tason, niin tein siksi tuo alennuksen, että tulee vaihteassa suurinpiirtein kaikki öljyt aina pihalle :)

Kuva

Toisesta kulmasta leioutti.

Oon muuten tehny aikas tarkat piirrustukset näistä ja ottanu mitat talteen eri osasista, sikäli mikäli tulee toimiva ratkaisu, niin jaan mielelläni lisää tietoa niille ketkä kiinnostu Zetecöimään Sierransa 8)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Huhti 05, 2017 3:20 pm

Ei menny ihan dokkilaisen lootan ja Zetecin treffit niinku piti... :,( :,(

Kuva

Patin ala/takaosa kolisi kytkinkoppaan, joten ei auttanu muu kuin antaa laikkakoneen vetää päivän vokaalit mrgreen


Kuva

Sitten uusi pala tilalle.

Kuva

Sumppu jigiin kii. Taas ritisi ja rätisi, kappaleeseen ja jopa omiin kynsiinkin ;D

Kuva

Mahtuu, mahtuu... :wave: Nyt sai kiristää lootan loppuun saakka ja jäi ahtaimmastakin kohdasta huikea milli rakoa viä :) Jospa nyt sitten seuraavaksi oikeesti lusikoitas tätä pakettia sämpylän keulille :think:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Huhti 09, 2017 10:28 am

Jaahas, nyt vaikuttas vähän siltä että suunnitelma moottorinohjauksen osalta muuttuu ainakin ensimmäisessä asennuksessa; hieron kauppaa täydellisestä Mondeon johtosarjasta, ajoestoineen ja ECUineen päivineen. Ajattelin tässä että helpottaa vähän ekan kokoonpanon käyntikuntoon saantia kun ei tarvii alottaa kaikkea ihan A:sta asti eli kytkee vaan pakolliset johdot/releet niin saa siltä osin "avaimest käyntii"- ratkaisun. Sitten kun aletaan ahtamaan niin hommaan varmaan jonkun kunnon ohjelmoitavanruiskun:

https://motorsport-electronics.co.uk/ca ... zetec-ecu/

Tolle ainaki luvataan tuki ja ilmeisesti valmiita karttoja, niin ei oo sitten ihan pihalla säätöjen kanssa, tossa tulee kaikki anturit, kun on plug&play- tyylinen setti. Mutta tämä sitten tulevaisuudessa... eka ajo kausi varmaan mennään vakio-Zetecillä kaikkien 132 hevosen turvin ;D

Mikäli toi kauppa toteutuu orkkissähköistä, niin multa jää nyt sitten joutilaaksi MS1v2.2 EDIS-modilla oleva boxi+ohjelmointi kaapeli siihen, täyty yrittää ensin tutulle kaupitella porrasperä-cossu-look-projektiin, kun osti multa jo yhden tumppimalli perämurikankin :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RST » Ke Huhti 12, 2017 4:52 am

Kannattas melkein katella mk1 2l Mondeon sähköt niin ei tarviis sen PATS:n kanssa leikkiä.
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Huhti 14, 2017 8:22 pm

Tuohan näyttää ihan asialliselta tuo öljypohja. Hommaa siinä vain tais olla jonku verran?
Mitä tavaraa tuo on, normaalia mustaa?

Työkaveri tuosa pohti just vähän vastaavanlaisen systeemin saumojen tilkittemistä. Oli muokannu vanhaa alumiinista pohjaa, eikä eka kerrala ollu vissiin tullu ihan satatiivis. Veen kuulemi pittää, mutta öljy hikkoilee vähin läpi.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Huhti 15, 2017 11:43 am

Sierramies kirjoitti:Tuohan näyttää ihan asialliselta tuo öljypohja. Hommaa siinä vain tais olla jonku verran?
Mitä tavaraa tuo on, normaalia mustaa?

Työkaveri tuosa pohti just vähän vastaavanlaisen systeemin saumojen tilkittemistä. Oli muokannu vanhaa alumiinista pohjaa, eikä eka kerrala ollu vissiin tullu ihan satatiivis. Veen kuulemi pittää, mutta öljy hikkoilee vähin läpi.


Joo oli tossa oma hommansa, lähinnä mitoitukset ja leikkely raavitutti otsaa eniten, kun piti ottaa huomioon niin monta juttua :) Ihan normi mustaa 2mm levyä oli tuo matsku, ainoastaan noi etu- ja takakaaret tein 1,5mm pellin soiroista, kun oli helpompi taivuttella. Tein tosin jatkoa ajatellen hemmetin tarkat dokkarit osien mitoista, ihan paperille, että jos peltipohjaa tekee joskus toistenki, niin ei tarvii lähtiä ihan nollilta liikkeelle. Kaveri vitsaili aiemmin kun tätä homma suunnittelin, että tekisi näitä myyntiin useamman jos alkaa onnistumaan, kun on jigi mrgreen

Jostain oon käsittäny että lämmin vesi ja astianpesuaine (Fairy tms.) olisi hyvä kombo saumojen öljytiiviyden koeponnistamiseen, varmaan itse kokeilen sitä ennen kun lyön öljyt sisään, ettei käy niinku Lateloissa ;D


Niin sainpas tänään sentään ruuvattua lootan autoon päin, vähän punnertamisen puolelle se meni... johtuu ehkä että neljä vuotta sitten viimeksi tullu asennettua laatiikkoa Sierraan kiinni rolleyes :D Kahdella tunkilla nostin ja laitoin turvakiiloja (lue: lankun ja laudan pätkiä) alle sitä mukaa, tuli ensin pari senttiä liian eteen, mutta löysäsin vaan mutterit kannatinpalkin sivuilta ja napautin vasaralla oikeaan suuntaan kannatinta, ja uusi kirintä. Kardaani täytyy vielä laitella paikalleen...
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Huhti 15, 2017 11:46 am

RST kirjoitti:Kannattas melkein katella mk1 2l Mondeon sähköt niin ei tarviis sen PATS:n kanssa leikkiä.


Toi PATS itteäkin vähän arveluttaa, mutta oon ymmärtäny että kun hommaa mukaan siruavaimen ja virtalukon, niin pitäisi toimia :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron