Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Helmi 07, 2016 3:56 pm

Jeps. reaktiotangot tuli perille ja raahasin Zetecin talliin katon alle :D Jatkossa hälytän kyllä naapurin väkeä apuun sen verran painava oli siirreellä >:( Tuossa moottorissahan ei tullut boksia mukaan (joka oli tiedossa), koska johtonippu on aikanaan laitettu ihan sivareilla poikki.. Tässä välillä ajattelin että ettisi jostain boksin, ajonestot ja muun johtosarjan, mutta toisaalta tämä voisi olla hyvä syy jättää Mega ohjaamaan koko laitosta :) Kuitenkin koneessa jo EDIS- sytkä ja vauhtipyörän kehällä triggaus VR-anturille. Olispahan sitten valmiina kun innostuu ahtamaan tuon joskus :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Helmi 08, 2016 11:43 pm

Minulla voisi olla tuollaiseen alkuperäinen moottorinohjainboksi, jos oikein muistan. Toista vuotta sitten purin entisen Mondeoni (-96, 2.0 Zetec manuaali, eli tuota moottoriversiota edeltävällä saman sarjan Zetecillä) paalattavaksi. Tästä jäi paljon osia, ja muistelen että moottorinohjainkin löytyy (myös ajoneston osia taisi jäädä). Johtosarja ei oikein kelloja kolkuta, liekkö mennyt mukana. Vaikka minulta boksi löytyykin, niin täytyy sanoa että itse ainakin käyttäsiin ehdottomasti Megaa, enkä edes vilkaisisi tuon alkuperäiseen boksiin.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Helmi 09, 2016 10:17 pm

Mikko kirjoitti: Vaikka minulta boksi löytyykin, niin täytyy sanoa että itse ainakin käyttäsiin ehdottomasti Megaa, enkä edes vilkaisisi tuon alkuperäiseen boksiin.


Kyllä mäkin oon vahvasti kallistumassa tuohon Megaan, se kun löytyy jo, mutta tarvitsisin jostain vielä EDIS-moduulin, kun tuossa konessa on vaan puola ja ilmeisesti osassa Mondeoista se EDIS on kai integroitu boksiin...? Tietty jos löytäis koko EDIS-sytkän vaikka Escortista, mikäli tuota paikallaan olevaa puolaa ei voi ohjata erillisellä päätteellä? No, täytyy tutkailla... :think:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Helmi 10, 2016 3:33 pm

Jotain taas roplannu:

Kuva

Nostin etuakseliston takaisin ja aloin mallailla reaktiotankoja, homma alkoi olla välillä sellasta pura-kasaa-pura-kasaa-rytmistä, mutta nyt siellä näyttää tuolta. Pultteja en oo kirnny vielä lopulliseen tiukkuuteen, koska meininki vaan saada vakaajalle uusi paikka mitoitettua. Tuohon reaktiotangon päähän tulee sellainen U-korvakko, jonka sisään 16mm reiällä oleva "koiranluu" johon supisteet 16>12mm tulee samalla liikevaraa ja yläpää koiranluusta luonnollisesti suoraan vakaajaan.

Vähän tietysti jännittää miten mahtuu etupyörät kääntymään rolleyes :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RST » Ke Helmi 10, 2016 4:12 pm

Melkein ku hommaa VAG:n hukkakipinäpuolan, siinä on sytkäkivi mukana, pystyy ohjaamaan suoraan Megalla.
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 539
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Maalis 02, 2016 4:23 pm

Pitkästä aikaa taas valoa näkyvissä :) Tää koko rumbahan uudelleen käynnisty maanantaina kun ihan v*ttuilakseni selailin tori.fi-sivuja, josta en ikinä oo mitään autoon löytäny, meininkinä katella josko olisi halpoja MT-75-laatikoita, mutta.. löytyikin järkihintainen nelikko-dokki-Sierran perä ja soittelinkin koko illan siinä myyjälle -> ei vastaa, joten aattelin että varmaan jääny vanha ilmotus >:( Seuraavana päivänä alko piristä mun puhelin, ja kyseinen myyjä, joka olikin sitten purkaamo, soitteli että perä löytyy, joten tehtiin kaupat, toki tingin vähän :D

Seuraavassa valitettavasti vähän huonosti, noin niinku tapahtuma kulun kannalta, otettuja kuvia, mutta josko ne vähän antaa osviittaa :)

Kuva

Ensinnä piti saada takaluukku murikasta auki, ja kuten aina, vähintään kolme pulttia vaati operoinita rälläkällä että sai otteen "muilla keinoin", vaikka olikin oikea TORXKSI räikässä..

Kuva

Kun luukku oli saatu auki, ährälin varovasti lukkorenkaat irti tasauspyörästön sisäpäästä kahdella meisselillä, jonka jälkeen tumpit sai vetää pois!

Ennen kun tulee "the moment of truth", niin sanottakoon että pientä epävarmuutta oli ilmassa, koska se oli tiedossa että lukottoman ja lukollisen tumpit ei käy ristiin, mutta Lontoon palstoilla oli puhettä että myöskään 7" ja 7½" murikoiden tumpit ei kävisi ristiin :o Vaan...


Kuva

...nehän kävi heittämällä! Eli jos joku muu pohtii asiaa, NIIN kaikki Sierran (ja Scorpparin ainakin Mk1/2) laipallisten ja LUKOLLISTEN tumpit käy ristiin, on tietty makuasia sitten ottaako ne 108mm vai 100m laipalla, itse muutin nyt tämän 2WD-cossun perän 100mm laipoille, että löytyy vetareita helposti.

Tuo cossun perä ei ole vielä lopullisesti kasattu, koska vaihdan siihen vielä uudet stefat, ja sitten vasta lukkorenkaat paikolleen ja luukku kiinni.

Koska tuo tumpit luovuttava perä oli muuten ehjä, tyrkkäsin sen jo myyntiin nettivaraosan puolelle, koska itsellä ei tarvetta välitykselle ja lukolle.

Tämmöstä täällä ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Maalis 10, 2016 5:59 am

Ihan mielenkiinnosta ja muistin verestämiseksi: Minkäslainen tuo nelikko-dokki-Sierran perä siis on? Kitkalukollinen, normivälityksillä, laippavetareilla, oli abs:llisestä vai normijarrullisesta?
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » To Maalis 10, 2016 6:57 am

Sierramies kirjoitti:Ihan mielenkiinnosta ja muistin verestämiseksi: Minkäslainen tuo nelikko-dokki-Sierran perä siis on? Kitkalukollinen, normivälityksillä, laippavetareilla, oli abs:llisestä vai normijarrullisesta?


Tai oikeastaan minkälainen se oli.. koska myin jo eteen päin sunnuntaina :D Joo elikkä, Sierrasta lähtöjään ja viskolukolla ei kitka. Välitys on näissä muistaakseni 3,92:1, ehkä takapotkuun turhan tihea, ainakin omasta mielestä. Mitä oon tutkaillu läheltä näitä niin vetarin sisäpäät aina pulttikiinnityksellä oli sitten levyt tai rummut takana.

Mullahan oli tossa käyttiksessä vastaavasti nelikko-cossun-perä ja akselisto, siinä oli välitys 3,64:1, joka oli ulkpuolin saman näköinen kun nelikko-dokkilaisessa, mun mielstä takatuuppariin sopiva, josko tuo saakelin visko tuntui vähän luistavan -> märällä veto karkasi aina helposti toiselle renkaalle :,(

Sitten vielä vähän hehkutusta, oon tässä päässy hahmottleen tota etupään vakaajan siirtoa, ja koiranluiden alapäille keksin jo sellaisen ratkaisun että mahtuu raidetangot ja olkavarret kääntymään, josko tuota vaikka lähipäivinä pääsisi vetämään Esabilla keväään ekat saumat mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Maalis 14, 2016 4:50 pm

Tota noin, tota noin.. Aloittelin tossa viimeinki tekemään uutta paikkaa vakaajalle ns. Gr. A- tyyliin, josko vähän meni säveltämikseksi, kun Sierraan ei oikein ole valmiita ratkaisuja ko. muunnokseen ja internetin mukaan yleensä käytössä veitsivakaaja.. Joissakin 4-ryhmän esorteissa tätä ratkaisua on ollut, ja siitäpä sitten lähdin soveltamaan... Sierraan :crazy:

Kuva

Ekana korvakulat noille "koiranluu"-tangoille. En tiedä miten konttorilla suhtaudutaan itse hitsattuihin osiin alustassa, mutta jos ton nyt maalais jollain söpöllä vasaramaalilla, niin kaipa sen voisi väittää "tulleen sarjan mukana" ;D

Kuva

Tuntien mittailun, sovituksen, heppaamisen ja purkamisen jälkeen aloin turailla vakaajalle uusia kiinnityksiä runkoon 3mm lootusta. Pointtina tehdä tuollaiset sisennykset aisoihin.

Kuva

Sielläpä olisi molemmin puolin :)

Kuva

Kuten näkyy, vähän ahdasta, mutta mahtuu rengas kääntymään, vaikka ei kyllä jää 14" vanteella hirmu montaa milliä ylimääräistä :o Toki tuossa on varaa säätää mm. koiranluiden pituus ja vakaajan reikiä siirtää jos tarvis.

Vähän ehkä jämäköityy ote tiehen ja kurveihin :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Maalis 15, 2016 8:28 pm

Lisäyksenä vielä että noita vakaajan laatikoita leikkelen vielä, koska niissähän on leveyssuunnassa ylimääräistä rautaa, koska halusin jättää työvaraa kun hain paikkaa tangolle. Itse vakaajaa täytyy sitäkin lyhentää molemmistä päistä muutama milli, niin ei ota iskarin alapää siihen.

Piti laittaa tää edittinä tohon aiempaan, mutta en ehtinyt ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Maalis 22, 2016 2:54 pm

Pientä paketin hienosäätöä ja vimeistelyjä..

Kuva

Leikkelin puukkosahalla ylimääräiset pois, siistiyty ulkoasu kummasti. Paukkopullosta tulikin pohjamaalit ruikittua jo aiemmin näihin.

Kuva

Tuossa vähän kuvaa miten tulee liitos runkopalkkiin eli vähän matkaa täyty tehdä ihan yläpienaa ;D Jonkinlaista luottoa pitäisi olla näiden lujuuteen, kun saattaa olla aika jännää jos vakaaja rojahtaisi alas esim. 180 vauhdista :D rolleyes

Kuva

Tein tai oikeestaan leikkelin koiranluun asettamiseksi holkit ja lyhensin suunnitellusti vakaajaa päistään. Kuvassa pyörät käännetty noin puoleen väliin, jollon tossa kohdassa on se ahtain hetki, iskarinalapään ja vakaajan väliin ei jää hirmuista rakoa. Ja mitä osien asennointiin tulee on kaikki aikalailla tarkoituksen mukaisia. Vakaaja ei voi ottaa edemmäs jos haluaa renkaiden mahtuvan pyörimään, eikä myöskään taaemmas ettei tee tuntumaa iskariin, ja tuo kulma siksi että raidetangot mahtuu tulemaan. Osa ehkä hoksaakin kuinka sisäänjousto (kun auto tassuillaan) vaikuttaa tilanteeseen, ja tän vuoksi koiranluuta on varaa lyhentää vaikka kuinka, jolloin kulma säilyy oikeena.

Kuva

Koesovitusta 14" valssilla, ei oo aivan järjettömän isoa hajurakoa mrgreen Toki 16" vanteilla tilanne toinen ja offsettikin vaikuttaa tohon.

Jos joku muuten miettii Sierraan samaa modia jaan mielelläni kokemuksia, mittoja ja vinkkejä liittyyen asiaan! :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Maalis 27, 2016 4:12 pm

Purkasin eturipustukset kokonaan pois, kun olisivat vaan tiellä seuraavina viikkoina.. Tänään nappasin kuskin oven pois ja aloin viimein irrotteleen tuota etulokaria. Porailin siinä pistehitsit auki, katkoinpa yhden teränkin, mutta ei liikkunu mihinkään loksu.. Tässä kohtaa suljin tallin oven, ja alkoi vähän tuntua että nää peltiyöt ei välttämättä ookaan mun juttu rolleyes

Muutaman idean rikkaamapna jatkoin vielä ja rakentelin oikein ohuen taltan jota paukautin vasaralla sauman sisään.

Kuva

Irtosihan se sieltä yhtenä :)

Kuva

Alta löyty tosiaan ruostetta joka näkyi jo pyöräkotelosta kurkittuna, lähtee varmaan ihan kuitulaikalla, mutta tällä puolen tuota ei ois päässy putsailemaan irroittamatta loksua.

Kuva

Ja se loksu.. niin vaikka hitsailinkin sen kuntoon yhden vaurion osalta näkyy ruoste iskeneen myös tänne taka-/sisäpuolelle. Nuokin voisi lähteä hiomalla, mutta mietin että pitäisköhän kuitenkin tilata kokonaan uus lokari?

No juu, olipahan helppo taas vaikeeta ;D Anyway, hasukaa paaston aikaa vaan muillekin harrastajille!
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Huhti 11, 2016 6:14 pm

Kiilataanpa foorumin kärkisijalle vielä tällaisella kaarellisella kilpurilla, kun näkyy aika Sierra-painotteinen olevan projekti osasta tällä hetkellä mrgreen Jees.. kaasuputeli taas täynnä ja peltileikit jatkuu.

Kuva

Kävin pyöräkotelon yläosan kimppuun ja rupista peltiä lähti pois mm. tuosta kohtaa.

Kuva

Tollaista olisi jäänyt loksun alle...

Kuva

Tätä kohtaa meinasin aluksi tehdä kantatusta pellistä, mutta tuo kohta on sen verran kaareva, että pokatun pellinkin olisi joutunu pilkkomaan, joten tein kahdesta soirosta tuon nyt sitten. Ensin silloitin koko hoidon ja linjasin koko aika magneetilla.

Kuva

Sen jälkeen alkoi vaakahitsi- kertaus ja nurkkaliitoksen kolvaus tuohon ylemmäs :)

Kuva

Totta kai tämä(kin) kohta tuli viimeisteltyä. Nyt voi paremmalla omatunnolla täppäillä uuden loksun tuon päälle. Huomatkaa lievä tuotesijoittelu kuvassa ;D Köhöm Kempit ja Migaronicit on pelkkiä jatkeita :shh:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Huhti 11, 2016 6:26 pm

Hienoa puuhastelua! Tämänkin valmistumista odotellaan kuola poskella :)
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Huhti 11, 2016 6:31 pm

Juu kiitosta vaan :) Tosiaan nyt pystyy satsaamaan ns. autolle varatun ajan tähän, kun käyttis-Sierrasta ei enää kalua saa ;D Kaippa sekin motivoi saada edes yksi Sierra ajoon mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » To Huhti 14, 2016 3:03 pm

Tässä ehkä looginen järjestys kärsii, koska munhan olisi pitänyt asennella uutta loksua, mutta ajattelin hoitaa paskimmat hommat ensin ja aloin työstää tuota kuskin ovea... Homma vieläkin kesken viimeistelyjen osalta, pitää hioa jne. Joten laitetaan juttua vaiheessa olemisen vaiheista :)

Kuva

Kuvassa merkattuna ruostevaurio. Pointtina on korjata kohta "kunnioittamalla" alkup. rakennetta eikä heittää vaan jotain lappua tukemaan yli paksua kerrosta pakkelia.

Kuva

Leikkasin ruostuneen palan pois, ja tätä käytin sapluuana mitoituksiin, niin ei tarvinnut kikkailla pahvimallien kanssa. Kuten näkyy läpi ruostunut.

Kuva

Eka homma oli korjata vahvikepelti oven sisästä, jonka yli ulmopi pelti on kääräisty. Ensin heppiin...

Kuva

...jonka jälkeen kiinni. Jossain kohtaa tätäkin hioin, mutta kuva tuoreltaan otettu.

Kuva

Tein jonkin sortin jigin levystä jonka yli taitoin 0,75 pellistä korjauspalan itse näkyvään osuuteen.

Kuva

Toiselle puolelle tein reiät valmiiksi tulppahitseille, jotka vastaa alunperin samassa kohtaa olleita pistehitsejä.

Kuva

Huolella linjaten heppiin. Huomatkaa jäähdytysväline ;)

Kuva

Noin sata kunta heppiä myöhemmin ja hionnan jälkeen oltiin tässä, vielä pitää siistiä, mutta rälläkällä en ahnehdi enempää, koska hain Kuopion Motonetistä tarjouksessa olleen kulmavingun, joka oli muuten Suomen ainoa :o , johon hommaan vielä powerlock-lamelli kärkiä. Uskaltaa siistiä sitten ihan pellin tuntumaan saakka.

Kuva

Takapuolen (hihihihihi) tempaisin niillä tulppahitseillä kiinni, täällä en lähtenyt kömpelöllä rälläkällä tekemään mitään.

Kuva

Suihkasin vähän Mastonia ennen kuin kannoin varastoon. Sain mielestäni pellin vetelyn, josta aina pelotellaan ovia hitsatessa, estettyä mitä syynäilin ovea valoa vasten. Ei se ehkä ole ihan täydellinen, vaikka kitti tulee vielä, mutta jospa tuossa kuitenkin olisi taas kuskin ovea seuraavat 30 vuotta ;D

Seuraavalla kerralla olisi tarkoitus korjata lukkopelti, jonka jälkeen pääsee sitten viimein asentaan ton lokarin. Apparin ovessakin on reikä, mutta se ylempänä vaan yhdessä pellissä eli aika lailla tack-on homma :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » La Huhti 16, 2016 8:07 am

Tämähän edityy kovvaa vauhtia. Häätyy vissiin alkaa itekki alkaa tekkeen jotaki omale Sierrale, ko ajopihaki sulasi jo ja ettei jää ihan osattomaksi, ko muut Sierrakuskit laittaa autojaan :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » Su Huhti 17, 2016 1:58 am

Ei vissiin saa enää oven korjauspeltiä valmiina? :) Siististi tehty paikka siitä huolimatta.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Huhti 17, 2016 8:19 am

HEka-- kirjoitti:Ei vissiin saa enää oven korjauspeltiä valmiina? :) Siististi tehty paikka siitä huolimatta.


Joo tosiaan valmiit korjauspellit Sierran alkaa olla kiven alla ja vuosi vuodelta vähentynyt tarjonta kotimaassa kuin muuallakin :,( Etulokarikin tuli toiselta harrastajalta, uusi/käyttämätön kylläkin, koska Saksan puolellakin tilaustavaraa. Lontoon alueella parempi tarjonta kuin myös hinta... Ilmeisesti joitakin paneeleja mm. kynnyskoteloita saattaa löytyä Briteistä pienemmiltä varaosaputkilta eli pitäisi periaatteessa tuntuea joku sieltä ja lähteä reissuun :D

Sierramies kirjoitti:Tämähän edityy kovvaa vauhtia. Häätyy vissiin alkaa itekki alkaa tekkeen jotaki omale Sierrale, ko ajopihaki sulasi jo ja ettei jää ihan osattomaksi, ko muut Sierrakuskit laittaa autojaan :)


Täytyy ainakin yrittää pitää tempoa yllä, niin saisi ehkä tänä kesänä maalattua korin, paino sanalla ehkä mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Huhti 18, 2016 3:12 pm

Ohohhoh...

Kuva

Siellä olis taas mitä mällätä ;D Noo toivotaan ettei tule niitä kolhuja..

Kuva

Tuttu huttua, lokari tuli sulateltua kiinni puhtaaseen/ehjään peltiin. Virtaa laitoin vähän reippaasti ainevahvuuksiin nähden, kun en ole päittäisliitosta enää tekemässä.

Kuva

Takasauma oli alunperin kolmella pistehitsillä ja kahdella ei-hiotulla-normihitsillä kiinni, ilmeisesti Fordin tehtaiden robotit on osannu työntää jo lisäainetta vuonna -86 :o Joka tapauksessa tein samanlaiset, joita ei tarvitse nytkään hioa :)

Kuva

Tarvikeosassa istuuvudessa oli tietty heittoja, mutta ainakin maskin kanssa ei näytä ihan järkyttävän irvokkaalta. Konetilan poikki otin mittoja ennen kun irrotin aiemman korjatun loksun, eli pitäisi mennä konepellin vielä kiinni :D

Hauskaa ehkä, kuten aiemmin postailin, oli että korjasin jo tän loksun kertaalleen, mutta kun tuli tosiaan ihan järjettömän edullisesti koko paneeli myyntiin, niin eikä kai tässä muutakaan voinut kuin tarttua houkutukseen 8)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Huhti 20, 2016 5:54 pm

Aloittelin tuota tankintäyttöaukon siirto projektia, ensinnä se "työläin" vaihe eli vanhan umpeaminen:

Kuva

Pyöräkoteloon tulevan aukon vedin heti aluksi umpeen, tuli kerrasta tiivis, kun tarkistin laittamalla lampun taakse. Tähän suihkin vaan Wyrtin sinkit, enkä alkanut sen kummemmin viimeistelemään, kun jää kahden pellin sisään..

Kuva

Itse pää jobi oli tuo kyljen umpeen hitsuu, tässä kohtaa hepissä, ja samalla hahmottuu vähän ajatus mllainen pala kooltaan tohon tuli.

Kuva

Tadaa. Se jäi harmittamaan, että hieman pääsi vetelmään, kun ahnehdin vähän viimeisiä täppejä tehdessä. Ei käy kuvasta ilmi, mutta tuohon yläpuolelle veteli hiukan. Kuitenkin selvinnee luultavasti vähäisellä kittimäärällä sitten pohjia tehdessä.

Tarttis vaan nyt vielä sen uuden korkin, niin pääsisi pokkailemaan aukkoa sille :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Leksa » To Huhti 21, 2016 8:21 am

On siinä hommaa! Kuitenki hyvää tahtia valmistuu :)
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1818
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Huhti 24, 2016 2:37 pm

Pyhittelin sunnuntai-iltapäivän apukuskin ovelle, joka ei sitten ollutkaan ihan täppää-kiinni-juttu...

Kuva

Tollanen reikä ja jatku syvemmälle. Sekalaisia merkintöjä tein tohon, enkä näin jälkeen päin oikein itsekään hokssa että miksi ;D

Kuva

No jaa, leikkelin merkinnöistä huolinatta tarvittavan määrän mätää pois, että mahdun korjaamaan tuon tukipellin sisältä. Puhdistin toki paikat samalla.

Kuva

Sitten korjaus tukipeltiin ja samantien hionta, että mahtuu paikalleen itse korjauspala...

Kuva

Tollanen tuli sepitettyä, ja mitat täsmäsi kerrasta :D

Kuva

Ja... tehty :) Tällä kertaa oli taas sen verta malttia messissä että muistin tosiaan hepata max. sekunnin per täppi ja jäähdyttää, joten ei vedelleet pellit. Mitä nyt tuohon Mastonia suihkin, niin näytti sen verta tasaselta, ettei kittiä tarvita ku hionta naarmujen peittämiseen.

Mulla taitaa olla nyt sitten Kiuruveden Sierroista vähä ruosteisimmat ovet 8) mrgreen Tietysti ovia paikataan ei-kantavina-rakenteina aika monella mentaliteetilla, ja esim. entinen opiskelukaveri veti Camryyn pellin soiron vaan muutamalla hepillä, mutta tässä projussa kuitenkin pääpointti on vähän muussa kuin saada leima vuodeksi rolleyes , vaikka ei kai sekään huono juttu olisi ;D

Vielä pitäis täpätä C-pilareista umpeen ne ruuvin reiät, joissa ollu ne ihmeen kumihärpäkkeet kiinni ja se antennin paikka.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Touko 01, 2016 9:12 am

Jees, auton hitsaukset ois sitten taputeltu, C-pilarien reiät ummetettu ( ;D ) ja antennin reikään kolvattu lappu. Seuraavia hommia olisi käydä kulmavingun kanssa läpi viimeistellen niitä hitsejä joihin ei oo rälläkällä uskaltanut sorkkia. Pitäisi myös maalata toukokuun aikana konetila, etu p-kotelot ja kontinlattia sekä matkustamon lattia uusiksi. Ai vitsi että on kova hinku päästä pohjien kimppuun jo, mutta hoidetaan tympeimmät hommat ensin :lolno:

Ai niin, hyviä vappuja vaan muille foorumilaisille!
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Touko 02, 2016 4:58 pm

Doddii.. tämä "ilta" (17-19) meni tosiaan viimeistellessö lokarin ja apparin oven taka-/sisäpuolen hitsejä, ja nyt mulla oli viimeinki hommattu hiomapyöröt kulmavinkuun, ja voi jum*lauta että oli kätevämpää kun rälläkällä! Taisin hokea tuota ihan ääneen ekat 5 tulppahitsiä tasoitettuani ;D Tulee tarkka jälki eikä vahingossa hio liikaa tahi puhki asti.

Kuva

Lokarin saumaa konetilasta ja lampun alta, hionnan ja kilikalin jälkeen.

Kuva

Sitten vielä vähän fiilistely kuvaa... Tulee ihan wanna-be-läkkäri-fiilis kun oikee työkalu käsissä :D

Se täytyy kyllä myöntää että kompuran tuoton rajat alkaa tulla vastaan ja esim. yhteen tulppahitsin hiontaan menee aina se yksisäiliöllinen ilmaa, mutta mikäs kiire tässä ikuisuus projektin kanssa enää voisi olla :shh:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » La Touko 07, 2016 7:48 am

Laitetaan nyt jotain väliaika tietoo näin lauantain ratoksi; tuli eilen sellainen inspis projektia kohtaan että kävin taas kulmavingun kanssa läpi kuskin oven sisäpuolen, ja tankin umpeen hitsatun aukon pari huokosta täppäsin ja hioin tasaseks.. Kuskin ovenkin ruuvailin kiinni ja samalla tuin silleen että lijaus oli ok, eli tuli kerta kiristyksellä hyvä :) Huomattavasti mukavampa katella vasenta puolta kun kaikki pellit/osat ruosteettomia ja jopa kiinni korissa! :D

Ajattelin ensi viikolla raapia massat kontista, kun jää näkyville, puuttuu vaan kuumailmapuhallin... Kun nyt vaikka jonku kätsy Kallen löytäis, niin pysyy budjetti nipussa ;D Tosiaan meininki muutenkin tehdä viimeiset "säädöt" kabiinin puolelle, ennen maalausta.

Sitten vielä jorinaa mahd. up-speksauksista; ajattelin tulipeltiä muokata sopivaksi Escortin jarrysylkylle. Myös etuvaakajasta menee ne kiinnitykset reaktiotankoon uusiksi, heitän ne korvakot mäkeen ja tilalle 10mm reiällä olevat uniballit pultilla tangon päähen ja niiden M10 nivelten sovitus M16-nivelten sisään (16mm pultti johon 10mm sisäkierre :D ).

Tavoite olis saada auto tilapäisakseleilleen kuun vaihteessa sillä edellytyksellä että saan maalattua konetilan ja loput pohjalevystä. Taakse menee se vakio-paska-rummullinen ja eteen yritän saada aikaiseksi lopullisen kokoonpanon, vaikkakin pointti on vaan siirrellä auton tallissa, koska nostan sen vielä pukeille koritöiden jälkeen.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Touko 11, 2016 5:47 pm

Jatkuu taas...

Kuva

Hain iltapäivästä Tokmannlta Techpowerin ( ;D ) kuumailmapuhaltimen 15eurolla. Kuumentelin massaa ja kaavin pellin palalla sitä pois. Ja huom. kuumailmapuhallin toimi koko ajan moitteetta! :D Kun massat oli suurin piirtein kaavittu, kävin kontin läpi vielä kuppiharjalaikalla ja imuroin paikat. Hommahan meni vähän kiireellä viime kesänä ja en saanu koko aluetta maaliin, nyt on mukavempi vetää pintaväriin saakka. Keskiosa matkustamoa jää verhoilun alle joten siellä maalaan vaan uusituy/korjaut pellit. Aikaahan ei menny kun kaksi tuntia eli hyvää vauhtia kohti pohjatöitä ja maalausta etenee tämäkin auto mrgreen

PS. Oiskohan aika ruuvailla jo nuo takamatkustajien turvavyöt pois? rolleyes 8) :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ke Touko 11, 2016 6:45 pm

Ripeää työtä :) Ehkä ne vyöt alkaa joutamaan jo edestä pois? :D
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Touko 11, 2016 7:02 pm

Juup :) Meinaa vaan taas aika olla kortilla kun huomasin jälleen räplääväni kahta Sierraa, kun sain inspistä toisenkin riesan tutkimiseen, siinäkin samanlaisia oireita kun Kadettissa, ja näyttää paikallistuvan MAF- ja TPS-rojujen suuntaan lievä nykimisvika. Josko tuota saisi palloiltua tulevan viikonlopun että kumpikin Sierra edistyisi :think:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Touko 17, 2016 7:01 pm

Kaikkea pientä; irrotellin kylkilistat ja purkanu kaiken konetilasta+hionu ruostetäpliä sieltä pois. Ehkä vähän "isompi" juttu, joka sitten paljastu yllättävän helpoksi, oli tuo jarrutehotimen sovitus MK5 Escort -----> MK1 Sierra.. Eli tulipellin aukko oli siltään sama :o , ainoastaan piti porata reiät uudelle pulttijaolle tulipeltiin. Tästäkään mulla ei oo tiedossa, että onko aiempia vastaavanlaisia toteutuksia, mutta ainakin tämä modi on laillisempi kun se sähkönen cossuntehostin ILMAN ABSeja... Toki mulla käyttiksessä on kyllä sähkötehostin viritelmä, mutta en oo hirveemmin leimamiehelle sitä hehkuttanu ;D Sen katsoin myös että poljin paketin puolelta joutuu yhtä nurkkaa vähän muokkaamaan.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa

cron