Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Heinä 17, 2017 5:30 pm

Sain hiontavärit päälle, oikeastaan jo viime viikolla:

Kuva

Vedin samalla stintillä kaikkiin hinkkavärin, toki takapuskuriin suihkutin plastic primeriä alle, mutta sehän kuivu jo sillä välin kun siipeä ja etupuskuria ruiskutin :)

Kuva

Kuten todettua, acryyli hiomapohja on aika paksua kamaa, vaikka ohensin täydet 30%, toki pelimies olisi ohentanu enemmän varsinkin kun suutin oli 1,4mm, mutta jatkossa ei olla taas kirja- ja jälkiviisaita mrgreen No jaa, onneksi tuo sentään suht. hiottavaa, kun vastaavasti epoksilla mielellään onnistuu kerrasta :think:

Kuva

Pyyhkäisin siiven ja puskurit 400:lla vesipaprulla ja perään harmaalla karhuntassulla.

Kuva

Varmasti olisi voinut paremmankin tehdä, mutta sain kuitenki sen verran tasaseksi että tuohon viitsii taas pintamaalin vetää :) Maalausteline on muuten aika improvisoitu ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Heinä 20, 2017 5:25 am

Jaa, en olekkaan ainoa joka on ollu cossu-siiven irrotushommisa :) Muutenki kuulosta tutulta nuot hommat, toki ite en kerenny vielä ihan nuin pitkäle.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » To Heinä 20, 2017 6:25 am

Jep, mutta nyt ehditty vielä pidemmälle... :)

!Varoitus! jos jossain kohtaa välillä annoin vihiä että tämä olisi sleeper tai replica cossusta, niin varautukaa järkyttäviin kuviin :o

Kuva

Kuva

En siis voinu itelleni mitään, mutta "works car"- tyylinen teema vei sitten kuitenki voiton koko valkeasta mrgreen

Kuva

Kuva

Lähempää otantaa.

Kuva

Kuva

Siipikin sain teemavärityksen Gr A- henkeen.


Täytyypä tässä itsekin istahtaa ja sulatella hetki tuota väriteemaa rolleyes :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Heinä 20, 2017 6:38 am

Minusta näyttää hyältä :D :thumbup:
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Heinä 23, 2017 1:50 pm

Joo kannoin noi jo suojaan varastoon. Vielä ei ole alkanut kaduttaa värivalinta, vaikka tähteellä onkin yhä purkki Diamond Whitea ja kovetetta sekä ohenetta mrgreen

Laitetaans vähän kuvaa, vanhaa ja uutta tosta tekniikka muutoksesta:

Kuva

Zetec iha ite konetilassa.

Kuva

Kuva

Kuva

Vesikisko termarin siirtoo varten.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Öljypohjasta muutama re-post kuvatus.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Loiskelevyä, modattu imusihtiputkilo ja tukevammat kiinnitykset rkl-pukkiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Ja vielä nuo koneenkorvat.

Jahka saan korin viimeistelyt loppuun, joilla meinaan nyt pistehitsisaumojen käynti läpi koriliimalla, koritulppien liimaus ja pohjalevyn massaus, niin tarkotus oilsi taas käydä Zetecöinnin kimppuun :)


Sitten loppukevennys:

Kuva

"Vanha voorti se ei ruostu millään" ;D Löyty kun kävin joku viikko sitten kotipaikkakunnalla penkomassa tavaroita :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Heinä 24, 2017 4:00 am

Samat mainoskikat näyttää olleen käytösä ku nykyäänki ;)
Miksi koriliimaan ko. saumoihin?
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Heinä 24, 2017 3:47 pm

Sillä ajattelin varmistaa piste- ja tulppahitsein kasatut liitokset liimalla etteivät ota kosteutta sisäänsä, näyki olevan ainakin pyöräkotelon saumoissa tehtaan jäljiltä joku liima, jonka jouduin hioon pois kun tein noita vahvistehitsauksia, näin olin kattovinani :) Niin sanottuja omia saumoja en ala liimalilemaan, kun olen aikanaan ne tiiviiksi todennu ja päittäin vetäny hitsit.

Tänään kävin kyselemässä ihan marmoritiskiltä, lattiaan tulevia koritulppia, jos vaikka vielä saisi niin ei tarvii hitsata lattiaan mitään enää, ja kyllähän niitä tilaamalla sai 3,5e kipale. Ilmeisesti perjantaihin mennessä tulee jo.

Tässä myös tullu taas harrastettua tätä osien meklaamista, jossa olen aika innokas :D , yks Efi-mallin imusarja lähti maailmalle ja nurkissa pyörinyt takalaakeripukki normi-SIerraan kelpasi sekin jollekin.. :o Onneksi tulee jemmattua näitä "turhiakin" osia 8)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ti Heinä 25, 2017 4:01 am

Tämä selvensi asiaa :) Joo, kyllä niissä minustaki on joku liima olemassa. Mietinki lähinnä että ajattelikko käyä kaikki tehtaan saumat läpi tms. mutta tuo poistetun liiman korvaaminen selittää asian :)

Selittäkääpäs mikä näitten koritulppien perimmäinen syy on, eli siis miksi laattiassa ylheensäottaen on tehastekosia reikiä, mikkä häätyy tulpata?
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RST » Ti Heinä 25, 2017 6:41 pm

Tänään värkättiin omaan sierra kaaret paikoilleen, oli kaveri tehny hienon sovitteen sorviin millä tuli notchit nopeasti ja tarkasti putkiin :D
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 563
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Heinä 25, 2017 7:33 pm

RST kirjoitti:Tänään värkättiin omaan sierra kaaret paikoilleen, oli kaveri tehny hienon sovitteen sorviin millä tuli notchit nopeasti ja tarkasti putkiin :D


Sorvi tai varsinainen tube notcher on varmasti tarkka, mutta rälläkän kalibrointi on nopeammin muunneltavissa ;D

Sierramies kirjoitti:Selittäkääpäs mikä näitten koritulppien perimmäinen syy on, eli siis miksi laattiassa ylheensäottaen on tehastekosia reikiä, mikkä häätyy tulpata?


Ihan varmaa tietoa ei oo, mutta todella vahva internet legenda (paino sanalla internet mrgreen ) kertoo että noi reiät olisi tehty sen takia että tuotannossa sisäpuolen maali valuu niistä pois, mutta saattaa olla kyllä joku läppällä heitetty juttu tosiaan :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ke Heinä 26, 2017 4:39 am

Niin no joo. Sehän kori kastelumaalattaan tehtaala.
Ite olen aina aatellu että liittyykö se jotenki johonki veen poistoon, mutta tulppaus ei kyllä puolla sitä :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Heinä 26, 2017 4:48 am

Jep. Projektin kanssa muutin taas tärkeysjärjestystä, kun jossain kohtaa ajattelin alkaa mahd. pian pulttaamaan Zetecciä konehuoneeseen, niiiiiiiin käyn sittenkin akseleiden kimppuun ensin, taka-akselisto "työläämpi" niin aloittelen siitä näiden korihommien jälkeen. Tilailen varmaan jotkut black series- puslat tukivarsiin ja apurunkoon, niin pääsee läjämään. Edessähän tarvii vaan maalata akselinpalkki ja tehdä pieniä hienoäätöjä koiranluihin. Samalla pääsisi mallailemaan noita kynätolppia jotka ollu kaksi vuotta laatikossaan...
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Heinä 31, 2017 4:06 pm

Ja sitten vielä näitä korihommia:

Kuva

Tulpat oli oikeenlaiset ja meni paikalleen kuumailmapuhaltimen kanssa heittämällä ;D

Sen sijaan alustan/pohjalevyn suojaus oli pidempi prosessi, kävin läpi lukuisia limittäin olevia pistehitsiliitoksia ja sain ruutattua reilun tuubin koriliimaa tuonne...

Kuva

Vaikka massaan vaan pohjalevyn puolelta, täytyi suojata auto "riittävän hyvin" ettei vaikka vahingossa roisku mrgreen

Kuva

Kuva

Löysin nurkista halpasarjan mukana tulleen ruutan, jolla homma suju ihan kivuttomasti. En lähteny vetämään paksua kerrosta, koska asun keskustassa, niin noita sorateitä joudu pakosta ajamaan.. Nytpähän on kori työt sitten finaalissa.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ti Elo 01, 2017 4:23 am

Siitähän tuli ihan hyvännäkönen suojaus. Itekki häätyy josaki välisä käyä tuo pohja vielä läpi, mutta son vasta sitten ko tuo on liikentheesä ja varhmaan vaihan puslakki ensten.
Olet vissiin puhistanu pohjan kauttaaltaan ennen massausta?
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Elo 01, 2017 6:30 pm

Joo siis oikeestaan ruuttasin massat vaan puhtaisiin kohtiin eli sinne missä oltiin vasta pintamaalin "varassa", sielltä missä massaa jo oli jätin ruuttamatta :) Etuosassa ei ollu niin paljon massattavaa kun vaan p-kotelot ja lattian hitsatut kohdat, kun taas takanahan on hitsattu oikee runkopalkki, vakaajanpaikat poikkipalkkiin, kontinlattian poikittaussauma, tankinkaukalo, vahvikkeet jne....... joten siellä sai vetää kaikkialle tavaraa :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 06, 2017 11:37 am

Nyt sitten päästään niitten alustan irto-osasten kimppuun.. Mullahan oli siinä mielessä hyvä tilanne että tukivarret vakaajanpaikoilla löytyy jo ennestään, kun hommasin aikanaan Scorpan varret, laakeripukkien takia ;D Joten ne on ollu varastossa jonkun 7 vuotta, välillä yritin niitä myydä poiskin, mutta nyt ne tulee sitten käyttöön. Jarruletkun tyngät täyty ekana taiteilla pois murjomatta tukivartta, se jälkeen alko puslien irroitus:

Kuva

Käytin Wheeler dealerseissä neuvottua kikkaa, ja se oikeesti toimi!! :D Elikkä iso hylsy ja pitkä pultti/kierretanko sekä mutteri jolla kirii puslan ulos. Tätä voi varmaan käyttää myös uuden sisään vetoon, mutta kukaan tuskin oikeesti asentaa KUMIpuslia tälläseen kippoon vielä 2000-luvulla...? :o rolleyes mrgreen

Kuva

Pois on.

Sitten ruosteen poistoa n. 2 tuntia ja tauko välissä:

Kuva

Homma melkein puoliksi tehty.

Kuva

Ja molemmat putsattuna.

Kuva

Sitten sitten vasaramaalia pintaan, värillähän ei ollu väliä kunhan se on vaan......

Kuva

Kai nääkin ois voinu vetää ensn jollain teollisuusepoksilla ja raskaankaluston 2k-mömmö pintaan, mutta kelvatkoon nyt sileä vasaramaali :)

Apurunkoakin ehdin jo aloitella... Aiemminhan tein jo nämä:

Kuva

Kuva

Kuva

Eli laatikoiden korotus, camber-säätö ja korjasin ton ruostevaurion.

Jatkoin vähän, ja hitsasin toiseltakin puolelta ton paikan:

Kuva

Unohtu jättää ilmarako viime vuonna korjauspalan väliin, niin siksi hitsasin kahdelta puolen, pysyy :D

Ja nou worries, takakelkka tulee kyllä siniseen väriin :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 13, 2017 2:33 pm

Jonkin sortin osien maalausmaratooni tullu tässä hoideltua, osien putsaukseen käytin aikaa 6 tunita (3h apurungot ja 3h jarrusatulat) ja oli kyllä haalarikin aika ruosteen värinen hionnan jälkeen, hengityssuojaimesta puhumattakaan.. SIttenpä päästiin taas maalaamaan, tällä kertaa sillä sinisellä Hammerilla:

Kuva

Sävy nyt ei ihan oo Fordin sininen vaan vähän tollanen meren sininen enempi, mutta kaipa sitä katsastussetää voi näinkin kiusata rolleyes

Kuva

Etubiimiä.

Kuva

Etujarrusatulat niinkin eksoottisesta kärrystä, kuin kolmoskorin diesel-Mondeosta :D Tiivisteet vaihdan tuonnempana.

Kuva

Takacaliiberit maalsin myös, mutta nekin täytyy vielä purkaa ja vaihtaa tiivivsteet.

Maalamatta yhä kardaani, ö-pohja, koneenkorvat, vesikisko, etumaski, peilientaustat jne... :,(
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » Su Elo 13, 2017 7:55 pm

Komea on 8)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Elo 15, 2017 6:37 pm

Jees, aloittelin vähän näitä:

RalliArttu kirjoitti: etumaski, peilientaustat jne... :,(


Varsinkin etumaski tuntu pohjien teon puolesta aika epätoivoselta, piti ensin hangata kaikki aiempien vuosien maali pois, ja yhdesta kohtaa näkyy kuitu läheltä apparin lamppua niin kittasin sen, mutta maski on kauttaaltaan vähän heikossa hapessa, joten en alkanu koko keksintöä yli kittamaan uudelleen, vaikka ehkä olisi pitänyt. Laskin kerrokset hinkkaväriä lopulta maskiin ja peileihin ekana reippaasti plastic primeriä ennen hinkkaa. Tällä kertaa ohensin vähän reippaammin joten ruiskuttaminen tuntu huomattavasti luontevammalta :D Kuvat jäi ottamatta >:(
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Elo 21, 2017 7:17 pm

Viime viikolla sain jo hommat purkkiin, joten nyt sitä kuvan saastetta:

Kuva

Maski akryyyyyyli pohjamaalissa.

Kuva

Ja peilien taustat. Maskista hioin tasaseks lampun läheltä yhden kömmähdyksen vesipaprulla (vois sen maalin määrän säätää huolella ennen kappaleeseen ruiskutusta rolleyes mrgreen ), mutta muuten riitti karhennus harmaalla karhuntassulla, joten kannatti yli ohentaa!

Kuva

Murheenkryyni värissä.

Kuva

Samoin peilien taustat. Käytin muuten laiskuuttani pinnan vetoon samaa ruuttaa kuin pohjamaalin kanssa :) Ei jaksanu kaivella Devilbissistä esiin :shh:

Ö-pohjaan hommasin laipan turbon öljynpaluulle, niin on siihenkin valmius SITTEN VUONNA 2030 kun tähän joskus tulee ahdin ;D Muutama osa vielä pensselöidä pitäis, niin pääsisi ehkä kasaamaan autoa/aloittelamaan kasaamista. AInakin akseleiden osalta...
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja HEka-- » Pe Elo 25, 2017 3:31 pm

Tekemisen meininkiä :thumbup:
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1207
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Elo 28, 2017 2:41 pm

Juu täytyy yrittää heilutella hihoja, niin pääsis kasaileen :)



Muutama osa tuli eilen taas valmiiksi asti:

Kuva

Öljysumppu tuli harmaaksi, yrittää-olla-alumiini-näköinen-tyyliin.

Kuva

Turbolle öljynpaluu liitäntä. Hitsasin vastapuolelle M8-mutterit... ennen maalausta. Kierre laipassa 1/2" npt, niin luulis täkäläisistäki puljuista löytyvän sopivaa letkukaraa ;D

Taas osien putsausta ruosteesta ja kuonasta, jonka jälkeen tuttua sinistä pintaan:

Kuva

Koneen korvat ja takapuskurien kannakeetkin maalasin.

Kuva

Lootankannake uudessa värissä. Kardaanin maalasin vastaavasti mustaksi. Kyllä tässä joku logiikka on.........


Kytkinpoljin oli ruostunut, joten hioin puhtaaksi ja mustaa päälle (ei tullut kuvattua). Samoin myös vesikiskoon:

Kuva

Toki ennen maaluuta kävin läpi keksinnön saumat saippuavedellä ponnistaen, vaikka koneen käydessähän sen näkee sitten oikeasti miten pysyy vedet sisällä.


Aprungon alalevyihin pitäs tehdä vielä reiät+maalaus ja väkerrellä cambersäätö- prikat, jonka jälkeen voisi ehkä mahd. alkaa niputtaa autoa yhteen kasaan :o
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Syys 06, 2017 3:19 pm

Askartelin 3mm levyn jämästä taka-akselille ne epekeskeiset levyt, tällä hetkellä tukivarrensisäpäänsäätö ihan ylimmässä asennossa (minimaalinen negatiivinen camber) eli 12mm ylempänä kun normaalisti, täytyy vaan madaltaa huolella ettei jää kampeerit plussalle ;D

Niihin tigillä vuosi sitten hitsattuihin apurungon alalevyihin tein reiät ja maalasin samalla harmaalla hammerilla kun öljypohjanki. Täytyy laittaa kuvaa tuonnempana..

Sitten.. autoon tavallaan liittyen:

Kuva

Tästähän on jäämässä joutilaaksi koko taka-akseli huikeilla ysi tuumaisilla rummuilla ja aavikkovälitteisellä perällä, joten aloin lyömään sitä lihoiksi. Varmasti hankalin vaihe on (kuten aina) niitten perän pitkien pulttien pois saanti. Toisesta sain mutterin ammuttua pyssyllä pois, mutta toisesta jouduin halkaisemaan rälläkällä, mutta ne pultit..... Parhaaksi keinoksi osoittautui hakata ne pajavasaralla ja M10-pulttia käyttäen ulos tilastaan, tulihan ne sieltä :) Jännä vaan kun joskus oon irroittanu perän SIerrasta apurungon ollessa kiinni autossa ja saanu vielä irtikin ja nyt piti ähkiä näinkin huolella... lisää treeniä kai mrgreen Tukivarsien pultit tuli ihan v*ttuilematta pois ja sain myös pelastettua laakeripukkien pulteistä 7/8 rolleyes , joku edellisestä omistajista oli katkaissu yhden tukivarren sisään :( No onneksi mulla oli jemmassa samoja tukivarsista purettuja pultteja aiemmasta projektista, niin saa laakeripukit kiinni Fordin pultein uuteen akseliin.

Pelastetut osat:
-9"rummut hyväkuntoiset, ei uraa
-tukivarret, kovat, vaati putsauksen ehkä jos meinaa hyödyntää tahi myydä eteenpäin
-apurunko, vaati kans putsausta, ehkä voisi muokata 7½" perälle yläkiinnnikkeen (huom. cossulisä myydessä :shh: )
-em. putltit, jotka jää itelle
-perä+vetarit (vaihtuu kahvipakettiin varmaan)


Takakelkkaan hommasin muuten race-kovuuden uretaanipuslat motivaattoriksi kasaanista ajatellen.


Mitähän vielä? :crazy:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Zigu » Ke Syys 06, 2017 5:23 pm

Olen itsekin huomannut, että tässä Sierra harrastuksessa tahtoo kertyä varastoon herkästi kaikkea osaa.
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Syys 10, 2017 10:29 am

Zigu kirjoitti:Olen itsekin huomannut, että tässä Sierra harrastuksessa tahtoo kertyä varastoon herkästi kaikkea osaa.


Jep, kertyyhän noita rolleyes :

Kuva

Kuva

Plus muut "varastot", osa menee autoon, mutta arvatenkin myyntiinkin jää aina jokunen partsi :D


Projekti eteni tänään enempi fiilistellen, putsailin puhaltelemalla ja magneetilla loputkin metallipölyt öljypohjan sisältä, mutta imusihtiin piti keksiä 10/10- patentti ;D :

Kuva

Noin saan puhallettua sihdistä pois päin paremmim, ja kyllähän se mukavasti pölähti aluksi :)


Auton läjään lyönti alkaa näillä näkymin puskurien+maskin asennuksella koriin, koska muuten ne pyörii jaloissa hääräillessä muita juttuja. Takapuskurista oon vaan kadottanu ne helkkarin kiinnikkeet jotka pyörähtää sen 90 ast... Saa nähdä onko tarvikkeena niitä, kun muistelen jossain kataloogissa niitä nähneeni...?
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Syys 17, 2017 6:35 pm

Maalipinnan hiplailuja:

Kuva

Tommosta sapluunaa käytin apuna kun hioin valumia pois...

Kuva

...kontista peräti 4 kpl. Ekana nökö pois 600-vesiapaperilla -> 1000:sella isommasta sapluunan reiästä ja lopulta ilman sapluunaa yli 2000-gritillä.

Kuva

Kuva

Takakyljistäkin hioin muutaman virheen pois, aika nopee homma, eikä tullu edes hiki! Jostain kulmasta kun kattoo niin hoksaa yhä mun kömmähdykset, kun en uskalla/osaa hioa liikaakaan. Varmaan harjotus tekiksi tässäkin mestarin, toisaaalta parempi kai kun näitä fiksailuja ei tarttis harjotella ollenkaan :D Jotkuthan tosiaan käyttää 1k-kittiä apuna, jolloin saa täysin hiottua pois, mutta jääköön nyt hifistelyt tohon ennen myllytystä :)

Muistankohan väärin että Sierran takapuskuri oli/on tehtaanjäljiltä mustilla pulteilla kiinni kannakeraudoissa? Kierrehän tossa on se vakio M8, mutta arveluttaa että viitsiskö käyttää normi 8.8-pultteja... Eipä tuohon tietty kovin kummoista stressiä kohdistu vaikka oliskin ne rautakaupan pultit ;D Toisaalta ne peräkontinpuolelle tulevat ois varmaan hyvä olla jotain parempia (haponkestäviä vaikkapa?) ettei ala ruostepeikko vierailla, kun aika armoton väri toi valkee sen suhteen :,(

Zetecin läjäänlyönti ottaa pienen aikalisän, kun taidan sittenki hommata siihen ne pinnapultit alakertaan, jolloin saa imusihdin niihin kiinni, eikä tarvii käyttää noita org. pulttienkantoihin hitsattuja pultteja.

Etuakselin voisi heittää periatteessa tilaansa, kun vaan putsaa ekana kierteet rungosta.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Syys 25, 2017 3:16 pm

Näköjään ehtii sipistellä kaikkee pientä kun ei oo enää niin kiire kelien suhteen, kasaamista nyt voi tehdä paskemmallakin kelillä. Sutaisin valkosta työkalumaalia loksun taakse/sisäpuolelle kun sinne ois muuten jääny vaan se tehtaan pohjamaali, niin tulee sinneki joku kosteusulku. Samalla päätin maalata sinisellä ne iskaritornien päällä olevat irralliset lautaset, pokemon shit yeee, tai no kaippa se foordiin käy :D

Sitten niitä vastoinkäymisiä; piti irrotella olka/napatuet vanhoista iskareista, kun oli se M10-pultti katkennu molemmista sisään. Jarrukamat tuli leikiten pois ensin tieltä, mutta kun meinasin porata sen katkenneen pultin paikalle 8mm reiän, niin........ meni vinoon toiselta puolelta pois tultaessa rolleyes Tiedä sitten täytyykö nöyrtyä ostamaan uusi-vanha-olkatuki, vai täyttäiskö hitsaamalla soikean reiän ja uusiksi poraus suoraan vaikka pylväskoneella? Voehan perse sentään...
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ke Syys 27, 2017 12:39 pm

Rosteristen ja haponkestävien palikoitten kansa sitten varovasti! Net muodostaa aina kemiallisen korroosioparin mustan kansa ja siten lahottaa sen mustan teräksen. Eli jos käytethään yhesä, niin kaikki pinnat suojattava ja mieluummin jollaki tukevammala ko maalila.
Käytännösä on suositeltavvaa käyttää tommosisa kohteisa jotaki muuta ruostesuojaa. Jos ois kyse jostaki perinnekalustosta, niin ite tervaisin :D

En muista että kakkoskoppasesa ois ollu mustat pultit, mutta sei vielä kyllä takkaa mithään :)
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Syys 27, 2017 3:17 pm

Sierramies kirjoitti:Rosteristen ja haponkestävien palikoitten kansa sitten varovasti! Net muodostaa aina kemiallisen korroosioparin mustan kansa ja siten lahottaa sen mustan teräksen. Eli jos käytethään yhesä, niin kaikki pinnat suojattava ja mieluummin jollaki tukevammala ko maalila.
Käytännösä on suositeltavvaa käyttää tommosisa kohteisa jotaki muuta ruostesuojaa. Jos ois kyse jostaki perinnekalustosta, niin ite tervaisin :D

En muista että kakkoskoppasesa ois ollu mustat pultit, mutta sei vielä kyllä takkaa mithään :)


Jaa-a, taitaa olla sitten parempi käyttää suosiolla perus-pultteja niin ei tuu noita ongelmia :) Onhan ne halvempiakin :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Loka 08, 2017 3:44 pm

Lähdinpäs tallille vaihtamaan kompuraan öljyt ja tyhjäilemään jo säiliön tulevaa talvee varten, mutta tuli sen jälkeen vähän haettua motivaatiota myös autoon:

Kuva

Ähräilin puskurin autoon päin...

Kuva

Kävin puskurin puolelta kierteet läpi jenkatapilla ja käytin uusia pultteja luonnollisesti asennuksessa. Kannakkeethan tulikin maalattua söpöllä sinisellä jo aiemmin. Vasemmalle puolen laitoin kannakkeen ja puskurin välliin parit prikat että sain rakoa yhtä paljon kun oikeelle. Käyttiksessä aikanaan samainen puskuri raapi maalin ikävästi kun oli asennettu aivan iholle.

Kuva

Ja totta kai piti ruuvailla oi porkkana valot takaisin :D , tähän autoon ei tule kirkkaita tahi tummia umpioita ;)

Kuva

Vähän vaatii vielä hienosäätöä mutta ainakaan ei raavi maalipintaan. Sen verran tein hätävarjelunliioittelua että teippasin korin alkuvaiheessa jolloin yleensä tulee otettua tuntumaa maalipintaan, näin ainakin muistelen mulle käyneen joskus ;D Noita sivukiinintyksiäkin täytyy viä tukevoittaa kun kummaltakin puolelta se ohjuritappi on entinen, joten väkertelen jossain vaiheessa M6-pultista+prikoista siihen "korvikkeet".

Kuvissa näkyvä apurunko ja tukivarret, on saanu henkistä projektointia osakseen, kun race-kovuuden urepuslat odottelee asennusta.

Ohhoh, t'äytyy vielä kirjotella toisenkin Sierran setit tonne käyttisten topicciin illan mittaan :) Kyl tää tästä :think:

EDIT: Perkeles kun noita rekisterikilven valojen koppia en löytäny mistään, siksi siis kuvassa töröttää suoraan noi polttimojen kannat :,(
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

EdellinenSeuraava

Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron