Sivu 3/11

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 12:33 pm
Kirjoittaja Leksa
RalliArttu kirjoitti:TIGillä


Ei ole kyllä pahaa jälkeä nytkään, mutta tottakai Tigillä vetäisi helkkarin nätit saumat juuri tollasiin paikkoihin.

RalliArttu kirjoitti:sen verran työläs savotta oli rälläkällä tuo sovitteiden teko.


Ei se ole vaikeaa, se vaatii vaan harjaantumista. Nimimerkillä kaikki sovitteet töissä rälläkällä ;)

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ke Elo 12, 2015 3:51 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Leksa kirjoitti:
RalliArttu kirjoitti:TIGillä


Ei ole kyllä pahaa jälkeä nytkään, mutta tottakai Tigillä vetäisi helkkarin nätit saumat juuri tollasiin paikkoihin.

RalliArttu kirjoitti:sen verran työläs savotta oli rälläkällä tuo sovitteiden teko.


Ei se ole vaikeaa, se vaatii vaan harjaantumista. Nimimerkillä kaikki sovitteet töissä rälläkällä ;)


Kokemus tuo varmuuttaa joo, mutta ajattelin omalla kohdalla että voisi olla siistimpää ja vähemmän kipinöivää ajaa ns. tube notcherilla nuo sovitteet :) Toki onhan se toisinaan rälläkkää hitaampaa.

HEka-- kirjoitti:Voisit tehdä minunkin puolesta hitsaushommat :D


Noup, alkaa olla auton osalta kiintiö täynnä mrgreen

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ma Elo 17, 2015 6:24 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Saipas aikaseksi aloittaa etuloksun korjaamisen..

Kuva

Tuosta siis lähdettiin.

Kuva

Heppi kerrallaan, huolellisesti jäähdytellen ja hioen, alkoi lopulta näyttää tuolta.

Kuva

Toinen otos, paukkopullo suihkutuksen jälkeen. Toki tuohon tulee vielä kittaus.. tuonnempana :) Siistimishiontoja ajatellen olisi kyllä kiva omistaa vähän laikkakonetta ketterämpi väline, mutta jää ainakin paineilmakäyttöset haaveksi 50l einhelvetillä >:( Tässä alkaa olla tämän "kesän" korityöt loppusuoralla, niin voisi alkaa keskittyä tuohon taka-akseli projektiin... Mullahan on jo 7½"viskolukkoperä, apurunko, Scorpparin tukivarret jne, mutta puuttuu perämurikasta ne tumpit, jotka pitäisi olla 100mm (sopii 4wd cossun/dohcin/X4x4- vetareihin). Jospa ne syksyn aikana löytyisi.

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ti Elo 18, 2015 4:48 am
Kirjoittaja Sierramies
Siistiä jälkeä taas.
Mistä tuo 7½" perä on? Eikös 2wd cossusa ole semmonen? Ja apurunko on vissiin samasta kamppeesta, ko eikös tavan Sierran oma apurunko ole liian kapea tuole? (Itelä on Sierrasa nelikkocossun viskoperä.)
Eli tuohon tullee ns. laippavetarit? Dohc:ssa nuita on vain niisä, joisa on levyt takana ja ehkä nelikoisa. Rumpujarrullisessa on tökättävät vetarit. Ja taitaa olla Scorpparisa samat kans (niisä on kaikisa levyt ko ABS on vakiovaruste). Tosin tästä en ole satavarma.

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ti Elo 18, 2015 7:00 am
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Siistiä jälkeä taas.
Mistä tuo 7½" perä on? Eikös 2wd cossusa ole semmonen? Ja apurunko on vissiin samasta kamppeesta, ko eikös tavan Sierran oma apurunko ole liian kapea tuole? (Itelä on Sierrasa nelikkocossun viskoperä.)
Eli tuohon tullee ns. laippavetarit? Dohc:ssa nuita on vain niisä, joisa on levyt takana ja ehkä nelikoisa. Rumpujarrullisessa on tökättävät vetarit. Ja taitaa olla Scorpparisa samat kans (niisä on kaikisa levyt ko ABS on vakiovaruste). Tosin tästä en ole satavarma.


Juu perä ja apurunko on tosiaan 2wd cossusta, mutta muuten tämä tuleva takabiimi onkin melkoinen sekasikiö :) Koska tuossa 7½" murikassa ei ole tällä hetkellä ollenkaan tumppeja, alunperinhän tuossa on ollu 108mm tumpit, mutta nyt aion hommata 100mm, että löytyy vetareita helpommin ja halvemmalla. On nimittäin harvassa ja hinnoissaan 2wd cosan (108mm laipoilla) olevat kepit :o Noita sisimpiä tumppeja löytyy oikeastaan kaikista Sierran viskolukollisesta laippaperistä, pääsasia että toinen tumppeista on sisäpäästään pitempi kun toinen, avoimessa laippaperässähän ne on yhtä pitkät. Yhdet palapeli 100mm vetarit mulla on jo, joista puuttuu vaan sisempi nivel (saa ilmeisesti vielä uutena), mutta jos löydän jostain kokonaiset niin saatan ostaa sellaset.

Keväällä yhtä perää tarjottiin naapuri pitäjästä, mutta oli niin hintava, peräisin 4x4 dohc:sta, että jäi ostamatta, kun koko perää en varsinaisesti tartte.

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: To Elo 27, 2015 1:23 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Edetty vähän hitaammin taas; korjailin myös apparin lokarin, oli niin pieni reikä "huulessa", että meni ihan 0,75mm säsipellistä leikatulla palalla, ja lopuksi tietty siistin ko. paikan. Vaikka loksut onkin nyt korjattu, niin ajattelin ihan varotoimenpiteenä käyttää kummatkin irti vielä, niin nään sitten allekin, ja saan putsattua ruosteet pois mikäli sitä on. Pistehitsit auki poraamallahan noiden pitäisi tulla ihan keljuilematta pois kokanaisina.

Kotelonsuojat pitää vielä ruiskia tuonne takapalkkeihin ja helmojenkin sisään (kun nekin lämpeni jonkun verran kaarten lappuja kolvatessa). Valvolinen Tectyl ML kai olis parasta, mutta taidan ottaa vaan sitä mitä lähialueen varaosaliikkeillä on tarjota :)

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Pe Elo 28, 2015 4:56 am
Kirjoittaja Sierramies
Jos pellit on kiinni tehthaan jälultä, niin voit juotua käyttähmään ovet irti takasauman vuoksi.

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ke Syys 09, 2015 2:41 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Kotelonsuojat ruuttailtu palkkeihin ja oikeastaan kaiken sisään jonka läheltä kolvi kulkenut.. loppuaika kuluikin tallin naapurissa asuvan tutun lapsen mopon korjaukseen, jossa oon ollu konsultoimassa :D

Perän osien metsästystä jatkettu, mutta edelleen tullu aika suolaisia hintoja 4x4 dokkienkin peristä.

Puolivahingossa kun moottorista irrotin kaasarin ja imusarjan, niin alkoi tekniikan suunnitelmat pyöriä mielessä ;D Hulluin ajatus joka päässä pyöri oli että porauttaisin lohkon vakioylikoon männille, sekä sorvauttaisin kuopat mäntiin, mutta tämä hajatelma toistaiseksi hyllytetty.. työmäärä aika suuri saavutettuun hyötyyn nähden, kun pitäisi tehdä taas toinen kone jos tehoa lisää halajaisi. Nyt oikeastaan oon ollu kaksi järkevää ratkaisua mielessä, joko poraus ja wisecot tai halpa/hyvä-konsti jos löytäisi priiman 205-lohkon ja vakio cossun männät+veivit. Molemmat ideat ois pidemmän päälle hyviä ahdetussa. Tässä vaan saattaa olla taas opiskelija elämää tiedossa, niin sekin vähän määrittää budjettia. Toki tänä vuonna tulee suht. reilut veronpalautukset, jolloin wisecotkaan ei olisi ongelma, ja teksi sitten myöhemmin kannen ja hommailisi muut hilut.

Täytynee purkaa nykyinen kone niin näkee esim. kampiakselin kaulojen kunnon, ja sen onko ne jo kerran hiottu. Tällaista mietiskelyä siis :)

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Su Syys 13, 2015 5:14 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Selailin nettivaraosaa, ja parin puhelun jälkeen tuli muutos auton ohjaukseen liittyen, koska tilasin tehostetunhammastangon ;D Melkein savolaisena tingin hinnasta parikymppiä pois, joten tuli sellanen pakko-ostos skenaario :D Ennen kaikkea hyvä juttu oli että mukaan tulee myös SE PÄTKÄ nivelakselia, jotta tämän saa tehostamattoman tilalle asennettua.

Seuraavaksi metsästämään G Astran ohjaustehostimenpumppua... 8) Ja halpaa totta kai ;)

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ma Syys 14, 2015 10:19 am
Kirjoittaja Sierramies
Miksi Astran?

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ma Syys 14, 2015 2:03 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Miksi Astran?


Astran siksi että pumppu toimii sähköllä, jolloin tarvii enää teettää letkut pumpun ja ohjausvaihteen välille. OHC:n hihnalla pyörivä pumppu ei välttämättä mahdu turbopakosarjan kanssa, ja cossun pumput taitaa olla aika hinnoissaan.. Ton sähköpumpun kun voi sijoittaa suht. vapaasti konetilassa ja niitä tuntuu olevan myös hyvin tarjolla, kun G Astroja on nytkin 40km säteellä kaksi tulossa purkuun :)

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ma Syys 14, 2015 4:49 pm
Kirjoittaja RST
Niitäkin on sit kahta eri kokoa.

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ma Syys 14, 2015 4:53 pm
Kirjoittaja RalliArttu
RST kirjoitti:Niitäkin on sit kahta eri kokoa.


Jaa. Kumpi siis parempi?

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Su Syys 20, 2015 2:46 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Laitetaans vähän kuvaa tuosta PAS-(power assisted streering)kasta joka saapu perille :D

Kuva

Tuossa siis koko ohjausvaihde systeemi, ja kuten näkyy aika laila bolt-on homma vakio tangon tilalle.

Kuva

Tässä se surullisen kuuluisa nivelakselin pätkä joka monelta uupuu tai ei tulekaan kaupan mukana, tältäkin osin siis aika straight-forward-job tämä muokkaus.

Tumpit uupuu vielä perämurikasta, samoin paksumpi etuvakaaja ja pumppu tälle tehostimelle, niin alkaa pääpiirteittäin olemaan osat metsästetty :)

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ma Syys 21, 2015 12:03 pm
Kirjoittaja Sierramies
Meinasikko 28 mm:n tankoa? Mulla saattaa olla ehjä ylimääränen.

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ti Syys 22, 2015 3:11 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Meinasikko 28 mm:n tankoa? Mulla saattaa olla ehjä ylimääränen.


Kyllä, juuri 28mm vakaajaa oon tähän kaavaillu :) Nyt vaan tää loppukuu aika tiukoilla, mutta jos ei ole kiire myynnin suhteen niin voidaan kattoa lokakuun puolella kauppojen tekoa?

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ma Syys 28, 2015 7:10 am
Kirjoittaja Sierramies
Ei ole kiire. Son oikeastaan jääny vähän ylimääräsenä nurkkii. Häätyy eka löytää se ja kattoa sen kunto, ennen ko alama tekkeen kauppoja.

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Su Loka 25, 2015 2:05 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Tallia lähinnä "paketoinu" talvea varten, mm. kompura tyhjätty ja vaihdettu lohkoon uudet öljyt, hitsauskone putsattu ja irroittelin kahva siirretty parepaan säilöön ja muutenkin järjestelly siten että tuolla mahtuu liikkumaan eikä lennä pölypilvi jos aivastaa ;D Projektiin liittyen :D ; alustavat kaupat tuli tehtyä cossun kaari- ja helmalevikkeistä, ovat toki lasikusikuitua, mutta eihän tämä edelleenkään oo aito cossu :) Periaatteessa koriin on kaikki osat, kun käyttis-Sierra luovuttaa vielä siiven, maskin ja takapuskurin, joten pääsen ehkä ensi kesänä hahmottelemaan ihan käytännössä kilpa-replica-visiotani 8)

Vetarit ja tumpit luovuttaa tätä nykyä myös samainen Sierra, siinä kun on "sattumoisin" 4wd cossun perä ja vetarit, tietty ulmotta tumpit ja navat jää kiinni, että pystyy autoa siirtelemään, joskus jopa talliin kun alkaa entisöinti ajatus enemmän polttelemaan :)

Niinja kevään aikana, miksei jo tämän vuoden puolella(?), pitäisi löytää ehjä ja halpa 2.0 koneinen Mk2 Mondeo... köhöm Blact Toppi ;)

Keväällä saattaa myös nettavaraosan puolella putkahtaa (itselle tarpeetonta) tavaraa (Mk1 riesaan) myyntiin, iS-spoikka, iS- etupuskuri, leveet iS/cossun umpiot, 14" RS alut, Bf 134 nokka+kovapalaseuraajat jne... rolleyes

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ma Marras 02, 2015 3:39 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Nonnii, tulihan ne lopulta perille.. :)

Kuva

Äkkiseltään en huomannut mitään isompia kuidustusta vaativia naarmuja, halkeamista nyt puhumattakaan.

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ti Marras 03, 2015 9:21 am
Kirjoittaja HEka--
Noniin, milloinkas levikkeet paikalleen? :)

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ti Marras 03, 2015 9:38 pm
Kirjoittaja RalliArttu
HEka-- kirjoitti:Noniin, milloinkas levikkeet paikalleen? :)


Korisarjan istutus alkaa niillä main kuin auton maalauskin, jota ennen vielä seuraavat asiat duunattava:
-ovien ruosteet (vaati hitsausta ja peltiä)
-kuskin sisäpyöräkotelon ruosteet (lähtee hiomalla)
-antennin reikä umpeen
-tankin täyttöaukko umpeen + uuden teko ylemmäs/taaemmas

eli jos hyvin menee niin kesäkuun kieppeillä alkaa pohjatyöt/kittaukset ja tuon setin asennus :) Saattaa olla että heitän tilapäisesti vakio-akselistot autoon kiinni siksi aikaa että sitä saa siirreltyä mm. ulos pestäväksi ja tallin takaosaan maalaukseen.

Kaikki riippuu toki miten aikaisin pääsen aloittamaan (toivon mukaan nyt huhtikuun alkupuolella), siihen oonkin jo varautunu että kuskin oven alareunan korjaus on "työläin" kun pitää kantata ja mitoittaa muutenkin tarkkaan, jos meinaa kerrasta saada hyvän.

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ti Marras 03, 2015 9:59 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Sierramies kirjoitti:Ei ole kiire. Son oikeastaan jääny vähän ylimääräsenä nurkkii. Häätyy eka löytää se ja kattoa sen kunto, ennen ko alama tekkeen kauppoja.


Nyt muuten saattaisi olla tämä vakaaja-homma ajankohtainen, sitä piti vielä kysyä oliko siihen ne pannat tallessa?

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: To Marras 05, 2015 11:08 am
Kirjoittaja Sierramies
Tjaa-a... Muuton jäljiltä ei ole kaikki vielä ihan paikoihlaan. Miepä yritän keretä lauvantaina perehtyä tuohon tallin sisältöön, että mitä sieltä löytyy. Samala katon sen tangon kunnon. Tanko sinällään roikkuu väliseinän päälä :)

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ke Marras 18, 2015 2:50 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Tämmöstä..

Kuva

Kävin purkamassa talteen Innovaten MTX-L lambda- systeemit toisesta Sierrasta tätä projektia varten ja vähän omia johdotuksia samalla ;D Myin nimittäin peltipakosarjan pois, niin mitäpä sitä lambdaakaan enää jättämään paikallensa, anturi, ja ohjain kaapeleineen tuli ihan nätisti pois, mutta kojelaudan uumenissa ollutta nippusidettä katkaistessa kolhaisin yhtä välikaapelia.. eristeet rikkoontu, muttei sentään menny koko kaapeli poikki. Onni onnettomuudessa, että tuli toi haaveri vaan välikaapeliin, joita näkyy saavan ihan erikseenkin ostettua -> http://sporttiauto.com/kauppa/index.php ... uct_id=127 tai sitten korjaa juottamalla ja kutiskesukkaa päälle :)

E:Sehän "hienous" tossa on, että tulee sekä kapeakaista signaali (esim. vakiomoottorinohjaukselle, jos lambdalla) ja analoginen laajakaista signaali sitten ohjelmoitaville ruiskulle, vaikka tuolle Megasquirtillle, tuon oman AFR- mittarinäytön lisäksi.

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ke Joulu 16, 2015 12:53 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Veronpalautukset tuil ja meni.. Burtonille ;D

Kuva

GAZ- kynätolpat tuli hommattua jokanurkalle. Jotkut puhuu täysin säädettävästä alustasta, mutta tässähän on vaan korkeuden- ja jäykkyydensäätö :D Sitten jos ois veitsivakaajat ja reaktiotangot, voisi puhua vakavalla ilmeellä täydestä säädettävyydestä :) No niin..

Kuva

Ja kun sitä autoa madalletaan, niin pitäähän etupäästäkin saada camberit kuntoon, näissä varsissa säätö sille ja sisäpäässä vieläpä uniball- nivel, yks pusla vähemmän etuakselilla ;) Omien kokemusten perusteella jo 40mm tiputetun Sierran keula menee aivan sojona sade päivänä, jos liian ahneesti hyökkii :/ Toki tuotakin pystyy vähän korjaamaan prikoilla vakaajan ja tukivarren välissä (köyhän miehen konsti), mutta se caster tuntuu vasta kun pyöriä on jo käänneetty, ja usein ennen tätä ollaan aliohjaamisen puolella :,(

Juup, sen verran tuli yhtäkkiä isnpistä auton laittoon, että voisi alkaa takajarrusatuloita kunnostamaan, oon tosin vähän yössä tuon Fordin linkkusysteemin kanssa, ja tuossahan mäntä on kiertämällä sisässä. Etujarrusatuloita oon kyllä rempannu, Sierrasta Fiattiin saakka :D , mutta noi takapään osat vaatii vähän pitempää pinnaa. Saa nähdä mitä ne arpoo paikallisella Fixuksella kun meen kysymään takveto-Cossun jarruihin kunnostus sarjaa ;D

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: To Joulu 17, 2015 11:23 am
Kirjoittaja HEka--
Uskaltaako kysyä paljon upposi rahaa noihin? :P

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: To Joulu 17, 2015 4:54 pm
Kirjoittaja RalliArttu
HEka-- kirjoitti:Uskaltaako kysyä paljon upposi rahaa noihin? :P


No toistaiseksi kallein yksittäinen investointi tähän autoon, taisi se mennä yli tonnin osien hinta yhteensä :)

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Ma Tammi 04, 2016 1:51 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Tulipa etujarru- "projektiakin" vietyä etiäpäin, kun tein kaupat Mk3 Mondeon satuloista, sovin toki myyjän kanssa että ne kannakeraudat tulee myös mukaan. Tänään oli siis laittanu ne postiin. Näin osien puolesta ollu aika halpa-konversio, kun sain kaverin kautta (työskenteli raskaskoneliikkeessä tuolloin) 12.9 pultit 12x45 ja koulussa teki sorvipuolen opiskelijat ilmaiseksi mulle alumiini spaceri-kalikat ja satulat makso toimituskuluineen 70e.. Ihan ok budjetti että saa eteen 300mm jarrut :D Takasatuloihin tilailin tiivisteet ja samalla kierrettävän jarrumäntätyökalun.

Vaivihkaa pohdiskeltu kuitenkin niitä reaktiotankoja, jolloin voisi jättää eteen tuon 24mm vakaajan, tämä toki ei oo vielä lukkoon lyötyä :)

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: To Tammi 21, 2016 1:53 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Tuli vähän niinku lyötyä lukkoon suunnitelmat etupyörätuennan osalta ja tilasin Burtonilta ne reaktiotangot :o Tämä tietysti tuo kivan määrän lisäduunia kevät iltoihin, kun pitää tehdä ja mitoittaa nykyselle etuvakaajalle pudotus kalikat, väsäillä "drop linkit" ja käpälät reaktiotankojen päihin... No turha mussuttaa kun paskat on jo housussa ;D

Re: Ford Sierra Mk1 -86 "Group A"- wnb

ViestiLähetetty: Su Tammi 31, 2016 7:37 pm
Kirjoittaja RalliArttu
Jassoo, ajelin kärryn kanssa mukavat 300km yhteensä, ja jotain järkevää kyydissäkin:

Kuva

Kuva

Tiedossa öljypohjan muokkausta ja koneenkorvien tekoa, mutta muutenhan tuo menee Sierraan "hetkessä" :D :D