Ford Scorpio 2.9 coupe -91

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Ford Scorpio 2.9 coupe -91

ViestiKirjoittaja p3 » Ti Maalis 17, 2015 8:09 pm

Homma lähti alulle reilu 3 vuotta sitten kun tallissa loju hyvästi ruostumaan päässy Scorpio 2.9 at ghia. Pihaan tuli haettua Mitsubishi Celeste josta oli pohja jääny edellisten säilytyspaikkojen heinikkoon. Projekti lähti käyntiin suunnittelutasolla Celesten hakumatkalla, eli Scorpasta pohjalevy + tekniikka ja Celestä koppa siihen päälle, Celeste olis purettu joka tapauksessa varaosiksi toiselle parempikuntosemmalle yksilölle. Hieman myöhemmin varsinaisen rakentelun jo alettua, suunnitelma lähti terävöitymään kohti ajatusta -70 luvun alkupuolen rata-auto lookista. Lattia niin lähelle asfalttia kun järkevästi mahollista, leveät renkaat, ei spoilereja vain lokarin levikkeet, monivärimaalaus.

Luonnollisesti pyritään 0-budjettiin, kaikki minkä pystyy järkevästi tekemään itse myös tehdään itse. Kuten jo kuluneesta ajastakin voi ehkä päätellä projektilla ei ole määräaikaa, mennään fiiliksellä eteenpäin, tämä on vähän niinku terapiaa työkseen autoja korjaavalle. Tähän liityen myöskään auton katsastus ei ole suunnitelmissa ainakaan nykyisten säädösten voimassaollessa, koen ne liian rajoittavana tekijänä jotta tämmösen projektin voi viedä läpi täysin oman mielensä mukaan. Toisaalta myöskin lopputulos tulee olemaan sen kaltainen että sillä tuskin tekee mieli työmatkoja tai kauppareissuja ajella. Punakilvillähän pääsee jos tarve tulee ja lähistöllä on moottorirata missä autolla todennäköisimmin ajetaan, kunhan se ensin valmistuu  ::)

Kuva

Kuva

Operaatio alko Celesten purulla ja korin yläosan erottamisella pohjalevystä, jonka sitten nostin roikkumaan katosta kuormaliinojen varaan niiden räikkiä, hallitunkkia, 200l tynnyrejä ja lankunpätkiä hyödyntäen.
Seuraavaksi tuhosin päällepäin fiksun näkösen Scorpion, koitin ensin leikkoa silleen että tuleva kori sopis justiin pelti peltiä vasten, totesin sen kuitenkin aika pian liian hankalaksi mittasuhteissa olevien huomattavien erojen vuoksi. Akseliväleissä näissä on eroa hiukka vajaa 40cm, joten Scorpan pohja tarvi lyhentää sen verran, takajalkatilat lähti sopivasti pois. Kardaanista saman verran, letkuklemmarit katkasukohtaan ja laikalla nätisti klemmarin reunaa pitkin, tulee suora katko, toinen pää nivelen laipasta irti, haarukat linjaan ja hitsiä. Käsijarruvaijerin lyhennys ( vaijeri tiukalle, lenkki käsijarruvivulle, vaijeri puristin hoitamaan alkuperäsen vaijerinpään virkaa ja ylimääräset pois).

Sovitin korin iskarien kohille, risti ja vaaka mitat kohilleen niin ei muutakun hitsaamaan nuo kohat kiini. Muualta pohja ja kori on käytännössä liitetty toisiinsa noin 10cm peltisoirolla ympäriinsä, sisähelmat, tulipelti, keula pyöränkotelojen ympäriltä. Peräpellit kuin myös keulan joutu tekemään kokonaan uusiksi mittavien ruostevaurioiden ja puskureiden tauksien ikävän näköisen muotoilun takia, Celesten puskureja ei olis ollu mistä laittaa enkä niitä toisaalta olis halunnutkaan laittaa. Nokka ja peräpellit muotoilin valoaukkojen alareunan tasoon sovitetun 30mm huonekaluputken avulla, putkeen tarvittavat taivutukset, sovitus kohilleen ja hitsaamalla kiini kylkipelteihin.  Myös helmat oli tehtävä uusiksi, Celesten helmat oli täysin lahot ja Scorpan helmat liian leveällä. Peräkontin pohjasta tuli osittain mallia C-kadett, keskellä pelti on Scorpan pohjan tasossa näin äänenvaimennin mahtuu kunnolla helman sisään, kontin nurkat pellitin helman alareunan tasoon, toiseen koteloon tulee akku ja toiseen tankki. Celesten pyöränkaaret ei oikeen sopinu Scorpan raideleveydelle, joten ykköskoppa Escon Buble archit tuli tilattua, maksovat alta satkun joten ei järkeä alkaa tekemään levikkeitä, varsinkaan kun mitkään neliskanttiset ei oikein miellytä silmää.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Peltitöitä on vielä hieman tekemättä, kontti nyt ainakin on tarkoitus muuttaa normi 2d coupen malliseksi elikkä kolmas "ovi" pois.
Ehkä jotain muutakin pientä...........

Bensa linjoiksi laitoin mondeosta puretut, scorpan pumppu paketti omatekoseen n:30 litran pyttyyn, korkeuden sovitin tuolle pumpulle ja saman tyylinen loiskesysteemi kun alkuperäsessä tankissa.
Sähköt karsin silleen että Absit ja mootori + looda jää alkuperästä, muut tehään sitte tarpeen mukaaan, rele / sulake kiskon laitoin hanskalootaan ja abs ja ecu boxien telineet siihen alle.
Päävirtakaapeli kontista keulaan muovisella vesijohtoputkella suojattuna, taipuu helpommin ku lvi-putki ja on mustaa, siihen kylkeen taakse menevät muut kaapelit. Tinasin oikeen reikäkengät päävirtakaapelien päihin, päävirtakatkaisimen laitoin tulevan keskikonsolin kohille.
Kojelaudan ja konsolin kehittely, osoittautu aika työlääksi sovittaa Scorpion mittarit Celesten mittaritauluihin, mutta kyl tuo -70 luvun japsi tyyli on mykke paree vs. Scorpion versio. Mittaristo todellakin meni työlääksi, tietysti siihen vaikuttaa jonkin verran Scorpan mittariston poikkeava muoto. Kierrosmittari ei asetu kunnolla pyöreään reikään mitenkään, mutta olkoon tollanen ku on oman aikansa. Nopeusmittarin taulu on liian iso eli siihen tarvii tehä uus + onnistuin vääntämään viisarin akselin kieroksi ja tottakai se meni vielä poikki oikaisu yrityksen saurauksena. Bensa ja lämpömittarit onnistu hieman helpommin, liimasin koneistot Celen mittarien tilalle ja Celen mittaritaulut sitte niihin koneistoihin ( riitti siinäkin sovittelua että löyty oikea syvyys molemmille ), kiitos HV350:sen ei olis pikaliimoilla tai 2k tahnoilla hoitunu nuin näppärästi + tuon ominaisuuksiin kuuluu joustava sauma.

Hyvin pikaisen inspiraation vallassa rälläköin Scorpion jouset pätkiksi kun pirssi näytti tähän asti lähinnä citymaasturilta ja toisekseen Foordilla ei hirveästi ole ajateltu jousien helppoa vaihtoa tuota takaripustusta suunniteltaessa. Samaan urakkaan pilkoin etusetkin kun en kehannu irrottaa tolppia, löysäsin vaan iskarin ylämutterit ja nostin keulan ilmaan, uudet lyhyemmät ja löysemmät jouset meni suht kivuttomasti paikalleen sen enempiä purkamatta. Taakse laitoin vaan lankun pätkät jousien koloihin, pohjaanlyöntikumet lepää nyt niitä vasten mutta perä tarvii saada vielä huomattavasti alemmas eli takajousitus täytyy todennäköisesti toteuttaa kynätolpilla, tai runkoa on muutettava jousen yläpuolelta.

Kuva

Kuva

Sattui mukavasti löytymään niin hommasin jemmaan granadan 14" peltivanteet odottamaan levitystä ja tallin ylisillä majailevia old school kumeja. Kuin myös jousitusta varten löyty edullisesti mk3 Golfin säädettävä alustasarja.

Tästä jatketaan kun inspiraatiota / aikaa on tarjolla.........
Viimeksi muokannut p3 päivämäärä Su Maalis 22, 2015 9:15 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Taunus 17m TS -63 & super -64
Transit 2.0 v4 -73, Capri 3.0 ghia -74
Mitsubishi Celeste -76, Mazda 929 ht -76
Granada 2.8 gl -79, Scorpio 2.9 coupe -91
p3
Rekisteröityneet
 
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 15, 2015 3:41 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Vs: Ford Scorpio 2.9 coupe -91

ViestiKirjoittaja RST » Ke Maalis 18, 2015 5:11 am

Tosi mielenkiintoinen rojekti sulla :D
VW Passat 1.9TDI -02
MB V230 -98
Sierra 2.0 Turbo -88
Escort 1.3c -87
Capri 3.5 V8 -77
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 563
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Vs: Ford Scorpio 2.9 coupe -91

ViestiKirjoittaja HEka-- » Su Maalis 22, 2015 3:31 am

Kyllä on jännä homma meneillään :) Saako tällaisen vielä kilpiin? Tervetuloa foorumille!
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Ford Scorpio 2.9 coupe -91

ViestiKirjoittaja p3 » Su Maalis 22, 2015 9:45 am

Scorpio on kyllä vielä Trafin kirjoilla, mutta vuosikatsastus tuskin onnistuisi kun itsekantavan korin näin mittava muokkaaminen on nyky pykälissä kielletty. Toki rahallahan onnistuu melkein mikä vaan.

Itse projektikin tuli heräteltyä eilen illalla talviunilta  >:D oli ihan pakko kuunnella suoraputkisen kutosen murinaa tallissa.
Syksyllä jouduin irrottamaan vetarien sisäpäät perästä kun koitin saada citymaasturi luukin muutettua paremmin tähän tapaukseen sopivaan tontti luukkiin. Nyt aloin irrottamaan vetareja navoista kun ulommat kumet on rikki, no T45 pala pulttikoneeseen, ulommat pultithan on luonnollisesti ruostunu vuosien kuluessa hyvästi kiini josta seurasi torx palan hajoaminen ja tästä seurasi pienen etsintä tuokion päätteeksi päätelmä että oli sitten viimenen T45  >:( tapahtuneesta "viisastuneena" löin terästaltalla pultit irti jumista sadatellen että miksei sitä voinu tehä ensin. No täytyy viikolla käydä ostamassa muutama nuita paloja varastoon.................

Tuossa samalla sovittelin taakse jemmasta löytyneitä jonkin RS VAG tuotteen etujousia ja ne vaikuttais äkkiseltään aika hyviltä, jopa Scorpan alkuperäset iskarit näyttäis käyvän niiden kanssa vaikka ensin ajattelin että ne joutuu vaihtamaan lyhyempiin. Niissä on lankavahvuus n: puolet Scorpan alkuperäsestä mutta pituus suurin piirtein sama.
Viimeksi muokannut p3 päivämäärä La Huhti 04, 2015 7:31 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Taunus 17m TS -63 & super -64
Transit 2.0 v4 -73, Capri 3.0 ghia -74
Mitsubishi Celeste -76, Mazda 929 ht -76
Granada 2.8 gl -79, Scorpio 2.9 coupe -91
p3
Rekisteröityneet
 
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 15, 2015 3:41 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Vs: Ford Scorpio 2.9 coupe -91

ViestiKirjoittaja HEka-- » To Maalis 26, 2015 3:54 pm

Olihan tuo siulla jo alkuperäisessä viestissäkin mainittu, pahoittelen lukutaidottomuuttani.. :D
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Ford Scorpio 2.9 coupe -91

ViestiKirjoittaja Leksa » La Maalis 28, 2015 2:48 pm

Tämä vaikuttaa kyllä mielenkiintoiselta, muista pitää meidät ajantasalla kuvien kera :)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Ford Scorpio 2.9 coupe -91

ViestiKirjoittaja p3 » La Huhti 04, 2015 7:33 pm

Vetarit takas paikallaan uusine kumeineen, alustankorkeus on nyt suurinpiirtein "normaali" eli vaatinee lasku toimenpiteen myöhemmin. Mutta nyt keskitytään taas peltitöihin, leikkelin c-pilarien pikkuikkunoiden reikiin peitelevyt ja heppasin ne paikalleen + pohjamaalit perään. Samalla päädyin unohtamaan Caprin takasivulasien sovittamisen, jääköön nuo alkuperäset  ;;o
Viimeksi muokannut p3 päivämäärä La Huhti 04, 2015 7:47 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Taunus 17m TS -63 & super -64
Transit 2.0 v4 -73, Capri 3.0 ghia -74
Mitsubishi Celeste -76, Mazda 929 ht -76
Granada 2.8 gl -79, Scorpio 2.9 coupe -91
p3
Rekisteröityneet
 
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 15, 2015 3:41 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Vs: Ford Scorpio 2.9 coupe -91

ViestiKirjoittaja p3 » Su Huhti 05, 2015 7:19 pm

Kopan muokkaus 3 - ovisesta 2 - oviseksi alkoi, sipasin luukun sopivasta kohtaa kahtia ikkuna-aukon pienentämiseksi ja sovittelin tuon karmin yläosan koriin hieman alkuperäistä pystympään asentoon. Tuo loppu luukku kääntyy tuosta vastaavasti lähemmäs vaakatasoa ja saranoidaan mondeon peräluukun saranoilla.

Kuva
Taunus 17m TS -63 & super -64
Transit 2.0 v4 -73, Capri 3.0 ghia -74
Mitsubishi Celeste -76, Mazda 929 ht -76
Granada 2.8 gl -79, Scorpio 2.9 coupe -91
p3
Rekisteröityneet
 
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 15, 2015 3:41 pm
Paikkakunta: Pieksämäki

Vs: Ford Scorpio 2.9 coupe -91

ViestiKirjoittaja Leksa » Ti Huhti 07, 2015 5:08 am

Ohhoh, on siinä vielä peltisepolle töitä mutta hyvältä näyttää. Jatka samaan malliin :)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Ford Scorpio 2.9 coupe -91

ViestiKirjoittaja p3 » La Huhti 11, 2015 7:29 pm

Päiväseltään kävin hakemassa naapuripitäjästä kollegalta mk1 Granadan peräpellin ja luukun joita olis tarkoitus hyödyntää tuossa takaluukun valmistusprosessissa.

Kuva

Varsin kesäisen ilman johdosta iltapäivä kului pienellä kesäauton käyttöönotto ajelulla  8)
Taunus 17m TS -63 & super -64
Transit 2.0 v4 -73, Capri 3.0 ghia -74
Mitsubishi Celeste -76, Mazda 929 ht -76
Granada 2.8 gl -79, Scorpio 2.9 coupe -91
p3
Rekisteröityneet
 
Viestit: 9
Liittynyt: Su Maalis 15, 2015 3:41 pm
Paikkakunta: Pieksämäki


Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa