Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

Täällä jäsenet voivat esitellä omat (auto)projektinsa

Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Touko 27, 2020 6:11 pm

On kuitenki niin paljon tapahtunut, että avataan nyt tästä(kin) kulkineesta ihan oma projekti-topic... :)

Kuva

Tällainen tuli hommattua ja rotta-Sierrasta sovittiin kaupat seuraavana päivänä (auton arvo tuplaantu 12 vuoden aikana muuten :D ). Ja jotta muutkin kun Heka pääsisi hajulle, niin pakolliset speksit:

Kyseessä vuoden 2001 B2 Omega, 2.2 litrasella ecotecillä, tarkemmin ottaen Z22XE, eroaa aiemmasta 2.2:sta siten että kaasuläppä on sähköinen, ja ei oo täten erillistä tyhjäkäyntivenaa. Askina 5-lovinen manuaali, ja ajon kannalta "voimalinjalta" löytyy kaksi hauskaa tekijää, Suomi-auto niin lukkoperä (40% kitka) joka on tiheämmällä välityksellä (4,1:1 ko kö?) kun aiemmat omput jotka oli Y22XE- mosalla, kierrokset huutaa matka-ajossa vähän korkeammalla, mutta painava koppa kiihtyy sitten vikkelästi ;) Ja ilmastointi tässä toki on ja vieläpä hiljattain huollettu. Jakopää myös tehty 2018 vuonna sillon oli mittarissa 205000km, ostaessa oli 209000km, joten ei aivan loppuun ajettu tämäkään.

Ja sitten niitä vikoja ;D

-venakoppaa vuotaa
-kässäri liikkui vaan 2 naksua, että saatu leimalla pitämään (todellinen ongelma korjaamatta)
-pyöräkulmat piti säätää uudelleen

Nämä siis mitkä oli tiedossa, lisääkin toki löyty.... rolleyes

Syksyllä perehdyin käsijarruun:

Kuva

Kuten arvasin kengät loppu ja kehinnätkin säädetty aivan tappiin. Niin joo vaijeria sai kieputtaa toven ensin löysälle myös.

Kuva

Uudet kengät+jouset laitoin tuonne, vähän teki hikeä otsaan saada uudet tarvikejouset vedettyä paikoilleen.. Kasasin vielä muut jarruosat sellaisenaan (levyt, palat sekä satulat) takaisin ja säädin vaijerin niin että noin 6 naksua ja toppaa, kuten Autodata ohjeistaa. Öljyiksi vaihdoin hätäpäissäni Mobilin 0W40:t ja proppukin piti laittaa vanha, kun tuli motonetistä vääränmallinen >:(

Kuva

Kuva

Syksy menikin lokakuun loppuun saakka ajellessa ja vikavalon välähdellessä (nokka-akselinasennontunnistin). Sitten otinkin foccerin ajoon.

Uutena vuotena tuli törkeen lämpimät kelit puun takaa ja alkoi taas tapahtua:

Kuva

Kuva

Kuva

Tilasin merkkiliikkeeseen uuden anturin, jonka vaihdoin ja samalla uusi venakopan tiivari ja vähän liimaa nurkkiin, hyvin on pitäny tähän saakka :thumbup:

Kuva

Koska jouduin käyttämään moniuraremmiä poissa vaihdoin uuden kasausvaiheeseen ja myös vuotava ohjaustehostimen letku vaihtui, oli ihan metritavarana eräässä dieselhuolto firmassa, 8e :) Auto käyntiin ja nyt kävi normaalisti ja vikavalo sammu! Talvirenkaat vaihtuikin alle jo aiemmin.

Tammikuussa alkoi taas koulunpenkillä lähiopetusjakso, ja vaihdoin nosturilla castrolin 5W40 öljyt, uuden suodattimen ja uuden PROPUN. Tammi, helmi ja maaliskuu meni ajellessa tulikohan joku 8tkm, ja kun liukastakin oli niin pitihän se kuvata ihan ajelupätkää ympäristön painostuksesta, vaikkei se aivan laillista olisikaan........

https://www.youtube.com/watch?v=bS-9nTToQSA


Ai niin tuttu puhalsi 10 euron korvausta vastaan ruosteiset jarrusatulat jotka hommasin nettivaraosan kautta:

Kuva

Niistä purin männät pihalle, kaksi meni rikki, joten tilasin kunnostussarjat ja ulkomailta kaksi mäntää (5e kappale). Satulat löin läjään uusin osin ja maalasin ne.

Kuva

Väriksi mikäs muukaan ku sininen, vaikka myöhmmin osaittautu vähän huonoksi tuo motonetin satula maali :S

Kuva

Tossa kunnossa takajarrut oli ja...

Kuva

...tollaset tuli. Luonnollisesti uudet levyt ja palat kunnostettujen satuloiden kaveriksi. Ilmattiin jarrut ja piru että poljin tuntuma parani autossa, enää vaan jäi ongelmaksi kierot etujarrulevyt ja tärinä niistä johtuen. Huhtikuussa auto jäi huoltotauolle, jolloin fiksattavaksi jäi etujarrut, vuotava etuputki, vuotava termari ja sitten tuli vielä extemporeena kesävanne projekti, näistä lisää seuraavassa postauksessa, nyt alkaa sormiin käydä kirjoittelu :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » To Touko 28, 2020 4:00 pm

jatkuu...

Pakoputki alkoi pitää aivan amis-tyylistä pörinää, syyksi ilmeni joustoelementti kattien välissä. Vähän kehtuutti tehdä pihalla, mutta eipä siinä.

Kuva

Yksi nurkka ylös, jonka jälkeen mahduin aukomaan takimmaisen laipan pultit, taempaa lambdaa ei saanut pirullakaan irti, niin otin töpselin auki, jonka jälkeen väliputki tuli pois anturin kanssa.

Kuva

Edellinen omistaja on laittanut jonkun ylipitkän jouston tohon, koska menee ton korvakkeen alle, eikä nuo hitsitkään kovin tiiviiltä näytä...

Kuva

Laikkakone laulamaan :D Ennen laikkailua tein nuo soirot "jigiksi" pitämään kannaketta oikeassa kohtaa, sen aikaa että alla on taas putki johon sen voi hitsata :)

Kuva

Varaosaliikkeen jousto oli vähän lyhyt joten kolvasin siihen kiinan-tigillä jatkoa.

Kuva

Kuva

Katinpäätyä jännitti hitsata vähän ettei vaan pala läpi, mutta onnistui ihan ilman draamaa. Piti siis esabillla vetää nuo uloimmat liitokset, kun sen verran paskasta rautaa ettei oikein tigillä pystyny. Ennen asennusta suihkasin vähän kuumankestomaalia pintaan. Pörinä hiljeni mutta pakosarja vuotaa kannen tuntumasta -> laippa kiero sekä pinnapultti katkennut >:( Pitää yrittää porailla pois kun ehtii...

Niin etujarrut täristi vähän, niin tilasin perus-kulutusosien lisäksi uudet männät ja tiivisteet.

Kuva

Ekana satulat pois...

Kuva

...ja putsaus.

Kuva

Söpömaali pintaan ;D

Kuva

Uudelleen kasaus/kunnostus.

Kuva

Rojut kasaan ja tutun kanssa ilmattiin, tuli kerrasta hyvät! Jarruteho ja tuntuma on pirun hyvä ettei oikein tunnu enää omegalta :D Nyt siis kaikki jarrut kunnostettu ja uudet osat joka nurkassa.

Viikko sitten päästiin tätäkin harrastamaan ihan oikeasti... ;) ;)

Kuva

Hommasin kesävanteet, Opelin orkkis 16", olivat kyllä suorat eikä kantti ihottumaa, mutta "onneksi" niistä löytyi pinta naarmuja, joka toimii siis vähän lieventävänä asian haarana seuraavien kuvien kohdalla :o

Kuva

Suojasin vanteet huolella sieltä minne maali ei saa mennä.

Kuva

Hioin naarmut alumiinille saakka tarpeen mukaan.

Kuva

Vikana hioin pinnat 240-paprulla, jonka perään rasvanpoisto, ja kankikovaa 2k epoksia. Tämä on siis sitä joka pitää välihioa. Muutamaa pikkuvirhettä lukuun ottamatta meni ihan hyvin, eikä tää ollukaan niin keljumaista ruiskuttaa mitä muistelin. Parin päivän päästä kävin pinnat läpi karhuntassulla että saan vaan kiillon pois, jälkeen päin harmitti etten hangannut jollain karkeemmalla paria peukalonpään kokoista rösöö pois, aattelin hyväksyä noi virheet pohjissa, vanteissa jotka kuitenkin näkee elämää :)

Kuva

Ekana värimassa ja perään harso lakkaa ja pari märkää varvia.

Kuva

Ei tullut isompia roskia, ei valunu, eikä pilveilly, joten "tiloihin" ja taitoihin nähden meni ihan siedettävästi mrgreen Tosiaan väriksi tuli mersun kartasta beigehkö ruskea, koska en halunnut mennä sen tutun ja turvallisen gun metal- ruudun kautta, ja onhan auto jo muuten harmaa ;D

Takapään aurausta yritettiin säätää, mutta oli ne tangot aivan jumissa, ei auennu se keskikappale, vaikka lämmitettiin pillillä, joten tilasin nuo tangot autodocista. Löysäsin vähän jo kokeeksi nosturilla pultteja, että saan tuossa pihalla auton alla maaten ne auki rolleyes Vasta kulmien säädön jälkeen uskallan ostaa kumit noille aluille.

Päästölapunkin nappasin jo tulevaa leimaa varten.

Ja kun unohtu ekassa postissa mainita, niin lähes kaikki on tarkoitus tehdä itse, pl. koneistukset tai suuria erikoiskoneita vaativat työt, vaikkei tämä olekaan mikään ground-up-build, vaan enemmän kunnostus ja korjailu henkinen projekti.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ma Kesä 01, 2020 7:42 am

Sehän on fiksun näköinen laite, ja sama värikin vielä kuin mulla :) On vain aika paljon lakkavikaa niin pitäis uudelleen maalata, ei vain enää kehtaa.
Komeaa työtä sulla pakoputken kanssa! Mulla olis hitsaus samaa tasoa kuin tuossa oli ennen korjausta ;D Ja sama homma olis edessä käsijarrujen kanssa.

Mullakin muuten taitaa olla navetassa tuollaiset vanteet. Sitten olis vielä 2 sarjaa MV6:sen vanteita :)
Tuossa vielä oma kulkine:
Kuva
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1179
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Kesä 01, 2020 7:18 pm

Juu toi pakoputkihomma oli vähän pakollinen mutta samalla budjetin sanelema remppa :) Nimittäin uusi koko väliputki ois ollu motonetissä 399 :o Kun taas pelkkä joustokappale 12e :D Toi käsijarru-systeemi (samaten mersut ja volvo) tuntuu olevan huoltoa vaativa aina katsastusten välissä, toki aikansa menee säätämällä kehintärattaasta, mutta toisaalta toi myös selkeempi ku kässäri ei sekoita käyttöjarruntoimintaa tai toisinpäin... :think: Varmaan vaihdan vielä uuden vaijerin joku kaunispäivä, kun meinasi vähän olla tahmea pakkasilla mrgreen

Mitenkähän muuten jos innostuisi tätäkin madaltamaan maltillisesti (joku 30mm max.) niin vaatiiko jo camber-säätömuokkaukset ettei mee ajettavuus huonompaan suuntaan vai selviäskö pelkällä aurausten säädöllä?
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Kesä 10, 2020 7:40 pm

Sainpas porakone-kulmaviahde yhdistelmällä pois jakopäätä lähinnä olevan pinnapultin porattua pois ja tien uuden jengan, pakosarja pitäis seuraavatteks käyttää oikaistavana koneistamossa, niin loppuisi säksätykset. Taakse tuli jo ne säätötangot, niin nekin voisi ruuvailla ja sopia suuntaukseen ajan. Kesärenkaat saatan saada duuni/harjottelupaikan kautta alennuksella, toki itse väännän ne noille ruskeille noh.. beigeille vanteille.

hmmmmm. millonkahan vielä Sierraaki saisi taas etiäpäin...? rolleyes rolleyes :,(
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Heinä 01, 2020 9:35 am

Kesäkuun helteet menikin VAG/PSA- merkkihuollossa hikoillessa, ja nyt alko siis loma, ja elokuussa taas koulunpenkille, joten tässä täytyy taas laittaa hihat heilumaan.. :) Pakosarjan kävin nakkaamassa koneistajalle että oikoo laipan suoraksi, nyt vaan odotellaan soittoa kuin kuuta nouseva milloin saa valmiiksi. Kannenpinnapultin reikää porasin vielä syvemmäksi vähän ja lisää jenkaa M10-tapilla. Lopuksi ruuvasin siihen jo uuden pinnapultin. Jos saan pakosarjan säksätyksen loppumaan, niin pitäisi saada takapään auraukset kuntoon, ehkä ajellakin jo vähän, ja maalata apparin takaovi listan alta :D

Tosiaan kansipahvi on vielä 10tkm ajon jälkeen ehjä mun ajotyylillä :thumbup: rolleyes
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Heinä 06, 2020 9:09 am

Koneistajan luona poikkesin, saa huomiseks pakosarjan hiottua/oikastua! :)

Tätä odotellessa, vaihtelin taakse ne säätötangot:

Kuva

Vähän se taas tympäsi hiekkapihalla makuultaan homma tehdä, mutta vanhat tangot tuli onneksi pottuilematta pois, pultit sisäpäistä aukesi ehjänä ja pallonivelet/kartiot irtosi lempeillä moskan iskuilla :D

Kuva

Uusista kuskin puolella piti vähän venyttää sormia että sai sen sisäpään mutterin kierteille, muuten aika sreit foorwöörd.

Kuva

Apparin puoli myös tehtynä. SKF:n tangot muuten 8) Sisäpäiden pultit voitelin huolella kuparirasvalla, niin irtoaa jatkossakin, jos säätökappaleet vaikka jumii taas... joskus... rolleyes Kaiketi seuraavana, kun saan pakosarjan takas, vois alkaa varaileen aikaa nelipyöräsuuntaukseen :thumbup:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Heinä 08, 2020 4:39 am

Pakosarja hommia...

Kuva

Kuva

Tosiaan oli vähän kikkalilu tehdä reikä tuonne, ei pelkästään tilan ahtaus ja kulmasta poraaminen, vaan saada reikä keskelle. Siihen liittyen ostin varaosaliikkeestä M12-jarruputkennipan, ja napautin sen pakosarjan pultin reikään, se toimi "ohjurina" että sain ensin tehtyä 6mm terällä reiän, jonka sitten jouduin suurentamaan 8mm ja lopuksi siis M10-jengat sinne. Kuvassa uus pinnapultti siis jo paikallaan.

Kuva

Pakosarja tuli eilen valmiiksi, makso 40e toi oikasu, mikä mun mielestä ihan fine, kun uusi pakosarja maksaa sen 200e ja käytetty saattaa olla yhtä kiero :S Koneistajan mukaan oli aivan banaani ollu ennen hiontaa toi laippa ;D

Kuva

Löin paikat läjään, kasasin varttisella räikällä kun 20Nm on ohjearvo, niin ei tuu sitten ylikiristettyä ainakaa. Kyllähän tuo hiljeni melko lailla :) Ehkä todella vaimea rakse kuuluu kylmänä vähän aikaa, mutta uskosin että tältä erää tuli kuntoon.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Pe Heinä 17, 2020 8:04 am

Piti vielä kaivella hitsausvehkeet esiin... :D

Kuva

Sää oli kerranki hyvä, elikkä 0 metrii sekunnissa tuulta niin karannu suojakaasut naapuriin asti ;D

Kuva

Tollanen yllätys löyty kuskin kynnyksestä... :,( Purin pika pikaa muovihelman ja listat pois, jonka jälkeen yllätyin positiivisesti ettei vaurioita ollu muualla. Ainoastaan toi alue piti korjailla.

Kuva

Joten, pala pois rälläkällä ja... niin mistäs se korjausapa sitten...? Niin mulla oli jääny Sierra-urakasta helmojen korjauspelleistä ne yläosat, ja profiili oli niin lähellä Omegaa, että vähän naputtelemalla tarvittavan palan sai tehtyä!

Kuva

Heppailun ja hionnan jälkeen kynnys oli taas ehjä.

Kuva

Päälle ruuttasin tilapäisesti spray-pullosta kaikkee mitä löyty, wurthin-sinkki, mastonen pohjamaali, JOKU-metallaharmaa ja lakka. Tarkotus myöhemmin kitata toi ja maalata laajemmalta ihan ruiskulla oikeilla värkeillä, mutta nyt vaan ei aika riittäny koko auton suojaamiseen ja pohjatöihin.

Kuva

Aika hyvin tuo saa nytkin naamioitua tonne listojen alle.


Pyöränkulmatki on nyt taas kohdillaan, joten on kyllä hyvää ajaa kun vaan toi perä pysyis kiinni tiessä.. mrgreen
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Elo 02, 2020 10:00 am

Nyt oikeestaan vaan ajeltu vaan pari viikkoa, ehkä saata tulpat vaihtaa ja ilmanputsarin lähiaikoina, mutta mielenkiintosia asioita paljastu kun hain eräältä sivulta tietoja autosta VIN-koodin avulla; tässä on siis todellaki tihee final drive, koska välitys on peräti 4,22:1 ja aiemmin mainittu kitkalukko kaverina. Päästöluokaksi tarjoaa jotain EEC 5 tms. vaikka kyllähän tää ihan Euro 3 luulisi olevan :)

On tullu napattua talteen erinäisiä ajopätkiä kesältä, tossa yks klippi:

https://www.youtube.com/watch?v=biylkUSN_5k

Vaikkei tehoo nyt ookaan, niin on se vaan ketterä/"managable" tuo omegan alusta, ehkä etupyörätuenta pääroolissa, vaikka kyllä taka-akselikin ihan ookoo on että pääsee suoraankin. Rengastushan on 205/55R16, josko takaa alkaa olla aika loppu jo rolleyes :D Ja siis tosiaan yöllä kuvattu toi niin ei häiriinny muu liikenne.

Tämän kuun aikana pitäis leimallekin vielä viedä, huomenna käynnistyy konttori kierros Foccerilla, jonka laitan sitten pois ajosta ja sitten tätä konttorille, molempiin on päästölaput jo haettu, mutta ainahan niitä yllätyksiä tahtoo tulla ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Elo 25, 2020 4:06 pm

Jaahast, tilailin kokeeksi Nang Kangit noille kesävanteille, joista taitaa tulla vaan syksy vanteet tänä vuonna rolleyes ;D Tasapainotellessa yllätys oli positiivinen, vähimillään heittoa oli 5g ja pahimmassakin pyörässä vaan 20g, kun vaikkapa nokialaisissa juppi-renkaissa saattaa olla 100g heitto ja saat käyttää kumia irti monta kertaa että edes viitsi painot lyödä vanteeseen. Muutama kuva:

Kuva

Kuva

Jännä toi mesen sävy kun on suorassa auringon paisteessa suht mokka/tummahkon ruskee...

Kuva

...ja sitten varjossa vaalee beige :)

Kuva

Nyt on lesot valssit! Saattaa toki johtua siitä että mulla on yleensä ollu ihan karseita vanteita autossa tähän saakka (käyttötarkotus estetiikan edellä ;) ja kyllähän noi on ihan hemmetin pienet omppuun jos istuvuutta haetaan :think: Kumi sentään istuu paremmin, kun rengas koko säily edelleen samana 205/55 R16, vaikka vanteen leveys kasvo 6,5" -> 7", eli ei oo niin "läski" enää mrgreen Kanttikiviä toki ruennu vähän pelkäämään enemmän :o


Leimalla käytin tätä viime perjantaina, vasen kässäri ei ota ollenkaan, huomenna ois tarkotus vaijeri uusia ja toivoo että linkku ois vielä notkee :(
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Loka 12, 2020 7:24 am

Hiukka menny aikaa viime päivtyksestä.......... :D , mutta leimahan tuli, ja vaihdoin tosiaan uuden kässärivarpin. Linkku oli niin notkee että kahden sormen voimin liikku, oli ollu muuten koko aika kuskin puolella linkku vedettyvä, mutta onneksi oli kehinyt kengät niin kauas rummusta ettei laahannu rolleyes , ekana vaan ihmettelin miks ei vieläkään pidä kässäri vaikka hilut liikkuu ;D Entinen vaijeri oli siis aivan yhtä puuta kuskin haarasta :S Öjytkki vaihdoin, äkkiä tullu 15tkm täyteen :o , edelleen magnatecit 5w40, uusi suodin ja roppu.

Linkataan nyt toinen kesällä shootattu video:

https://www.youtube.com/watch?v=R-KjUQl ... =emb_title

..tossa siis mentiin vielä GM-muotopellit alla, renkaina 205/55R16, tosin nyt kun oon ajanu sisään nämä uudet nangkangit, niin aika lailla samanlaista menoo ollu rolleyes ;D

Kuva

Muuten menny ajellessa, prisman pihalta oli pakko ottaa kuvaa, on se vaan "nyky"-ooppeli paremman näkönen kun uudet Foordit mrgreen

Kuva

Kävin kotipaikalla, ja kun oli painepesuri käytössä niin pitihän omppu pestä ihan kunnolla! Kolme huuhtelua, välissä käsin pesu, ja pari liuotin pesua :)

Tänä vuonna varmaan ei sen kummempia udgradeja nähdä, joskin yhä pyörii mielessä että laittais tohon puskuriin jonkun lipan, samalla ku korjaa ja maalaan sen, takakontin päälle tekis niin ikään mieli jotain lippaa, muttei löydy B2:een oikein mitään järkevää.. Ja takaovet kaipaisi höösiä ja maalia, mutta katelleen ens keväällä niitä.

Tämmöstä :thumbup:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Tammi 06, 2021 9:41 am

Rikotaanpa tämänkin osalta hiljaiselo! Auto oli poissa ajosta lokuun lopusta aina siihen asti kunnes eilen klikkasin traficomissa kohtaa "ota auto liikennekäyttöön" 8) Sen verran varaslähtöö otin että käytin auto jo paikallaan 45min tossa perjantaina, sitkeesti lähti, mutta kumminki kävi ihan pottuilematta.

Kuva

Kuva

Eilen otin tosiaan oikeasti ajoon, oli vaan melkonen taiteilu saada kuskin ovi takaisin kiinni kun oli se mekanismi jäässä ja jäi auki asentoon ;D Varmaan vartin suihkuttelin lukkoöljyä ja nitkuttelin sitä salpaa. Pakoputken laippa katin jälkeen supsuttaa, mutta sehän ei ole kun nosturilla vaan putsaa pakkelikikkareet (laitoin kevällä turhaan, kun oli kierteet korkannu ja siksi laippa aina löystyi) laipalta ja kirii kunnolla :)

Hommasin OP Comin testerinkalikan läppäriin, nyt vaan pitäs katella toimiiko se rolleyes

Nastarenkaat, ainakin toinen pari, on niin huonossa kunnossa että täytynee talvi ajella vähän varovammin ja jättää GoPro laatikkoon mrgreen

Ettäs näin :thumbup:
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Huhti 25, 2021 4:54 pm

Yhtä sun toista tapahtunu:

Kuva

Talviajokausi päättyi maaliskuun alussa, toisiksi viimeisestä päivältä tuli hauska kuva napattua, mikä auto ei kuulu joukkoon? :D

Omega rötkötti muutaman viikon tallin pihalla, kunnes ryhdyin systemaattisesti hoitamaan to-do-listan kohtia:

Kuva

Pakosarjalta porasin sen viimeisenkin pinnapultin jämän pois ja tein M8 jengat, onnistu näemmä termari paikallaan :o , nyt satsi KAIKILLA kiinni taas.. viimein...

Kuva

Jakopään tekaisin, uusi pumppu, remmi, rullat, kiristin jne.

Kuva

Venakoppaan marmorilta haetut o-renkaat uudet ja motonetin tarvike tiivari.

Kuva

Ja lopuksi vielä uusi korkki, kaikki toimii tähän saakka ja koneesta sain huudateltua enimmät ilmat pois syyläristä.

Sitten sitä oikeeta rakentelua... ;) :D

Kuva

Purin apparin takaoven pois maalausta varten.

Kuva

Samalla kun auton suojailee niin ajattelin mennä kitaten viime kesän hitsipaikan ja lopuksi tietty maalailla.

Kuva

Kuskin takakaaressa aattelin että oli vaan pientaruostetta...

Kuva

...mutta kuitulaikalla hioessa alko ekana haista pakkeli ja altahan paljastu ruostereikä rolleyes ;D :thumbdown:

Kuva

Kuva

Tuli vähän kiire keksiä korjauspelti, niin muistin siinä että sierran takakaaren korjauspellistä saatto olla käyttämätön yläosa, ja olihan siinä. Sain palan jotenki järkevästi linjattua, joten heppailun ja rälläköinnin jälkeen oltiin valmiita taas jatkamaan pohjia.

Kuva

Vähän meinaa projekti levitä käsiin.... :crazy: rolleyes ;D

Ennen kittauksia tai muita hiontoja kävin kaikki ruosteista hiotut paikat läpi vielä Annitrolilla että tulis pitkäkestonenkorjaus.

Sit niitä POHJIA mrgreen

Kuva

Kuva

Kuva

Bondot levitettynä ja hionnat tehty kynnykseen sekä kylkeen.

Kuva

Kuva

Ovi oli tossa kunnossa, pari kuvaa jo viime syksyn ihmettelyistä.

Kuva

Takas nykyhetkeen, eli ovi hiottuna. Tein tollasen telineen niin saa maalattua molemmin puolin ja pidettyy oven pystyssä ku maalaa metallihohtoväriin.

Kuva

Kuva

Kuva

Sitten sai kylki ja kynnys 2 kerrosta epoksia ja kolme kerrosta hinkkaväriä päälleen kaikki nonstoppina/haihdutukset välissä.

Kuva

Ovelle sama homma.

Muutamat mokailut korjasin pohjamaaleista, jonka jälkeen hankasin karhuntassulla tasaiseksi pohjamaalatut pinnat. Jotain sanomista pohjiin jäi, niinku aina, mutta käyttöauto, käyttöauto, käyttöauto.......

Kuva

Kuva

Pintamaalauskin meni ilman sen kummempaa draamaa, eli ekana huntu ja sitten peittävä kerros värimassaa, jotka kummatki vedin aika kuivalla viuhkalla, ja sitte perään neljä rundia lakkaa. Pientä sävyeroo jäi korjausmaalaus vs. auton oma maali, mutta muuten ihan kohtuudella meni tämä homma, lakka ei valunu eikä tullu ees roskia, vaikka pihalla maalasin :o

Kuva

Kuva

Poistelin suojaukset autosta, ruuvasin ton maalatun oven autoon jo takas, ja vaihdoin samalla uuden saranatapin, ku narisi. Autonki peruuttelin takaisin varsinaiselle ruuvauspaikalle :D Korihommien osalta kai tarttis enää ottaa pohjasta sekä helmojen alaosista muutama pintaruostekiinni ja ihan vaan pensselillä Temacoat RM 40:iä sinne suojaksi, jonka jälkeen sais laittaa muovihelmaa, puskuria ym. takaisin autoon ja löydä vehkeen nippuun.

Harvinaista herkkua että pääsee näin huhtikuussa maalaamaan pihalla autoo :thumbup: Nyt tulevalla viikolla ei ois enää välttämättä onnistunu räntä ja lumisateessa ;D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Omega B2 2.2 16v "ehostusta"

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Pe Touko 28, 2021 2:55 pm

Jatkoa...

Kuva

Puskuri ja muut korin osat löysi paikkansa, ja alkukesävalssit alle. Samalla päätin vielä purkaa takajarrut levälleen:

Kuva

Piti vielä uusia nuo tapit, ku jäivät vaihtamatta kiireessä, vaikka tuohan vaati lopulta vaan jarrukilven/laakeripesänpulttien aukaisun jollon tulee sen verran eteen että mahtuu uudet tapit sujauttamaan paikoilleen :)

Kuva

Nyt on kaikki oikeesti uutta, vaijerihan uusittiinki jo viime syksynä. Ja kyllä muuten piti kässäri säädön jälkeen! Hiekalla saa pyörät lukkoon ja etupää niiaa :o , vaikka tässähän nämä apukäsijarrut vaan ;D

Sittenpä se tuli otettua ajoon 8)

Kuva

Kuva

Kuva

Auto päältäpäin todella paskanen, kun ennen maalausta tuli pestyä vaan ne maalattavat alueet monella myrkyllä :D Nooh, pitänee huuhtasta koko laitos kun joutaa..
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm


Paluu Projektit

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 68 vierailijaa

cron