Miten...? Eli pienet kysymykset.

Kaikki yleinen keskustelu autoista ja autoiluun liittyvästä tänne.

Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Touko 07, 2010 4:49 am

Tähän säikeeseen pieniä kysymyksiä, mitkä eivät kokonaista aihetta tarvitse foorumin listoja täyttämään.

Aloitan  :D

Eli, tuli Sierraa kieputeltua ja äänenvaimentimen ripustuskumi lensi metsään siinä pyörityksessä o_O Syy todennäköisesti se, että kumi pistettiin liian nopeasti hitsaamisen jälkeen, jolloin se lämpesi ja venyi rei'istä löysäksi mufflerin painosta.
Nyt on pieni ongelma. Saan uuden kumin kiinni joko äänenvaimentimen tappiin TAI auton pohjan tappiin armottomalla nitkutuksella, muuten molempiin yhtäaikaa kun ei ole tilaa "pyöritellen kiertää" sitä kiinni jos jo toisessa paikoillaan. Eli, miten saa takapöntön kiinnikekumin helposti paikoilleen? Autoa en saa nostettua, eli asento on hankala ja työtilaa erittäin vähän. Tilaa voisi saada enemmän jos ottaisi takapuskurin irti, mutta jos on joku helppo kikka saada se kumi niin hienoa. Tällä hetkellä kumi on takapöntössä kiinni eikä tykkää lähteä irti ilman armotonta repimistä enkä viitsi väkivaltaa käyttää ettei löysty.

Ois kiva saada Sierra syömään maileja taas, mutta pienikin töyssy niin iskee putken päät maahan. Enkä viitsi korjaamolle maksaa tuollaisesta pikkuhommasta. 
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Leksa » Pe Touko 07, 2010 5:20 am

Pistät vaikka fairyä siihen kumin reikään, laitat hollille sihen korissa olevaan tappiin, ja mäiski vasaralla niin kyllä se siihen menee :)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Touko 07, 2010 5:27 am

Kiitos nopeasta vastauksesta. Eli puskuri vain irti niin mahtuu mäiskimään. Ei ole varmaan hankalasti kiinni takapuskuri luulen...
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Leksa » Pe Touko 07, 2010 5:29 am

Kannattaa ostaa semmonen Alfamerin korjausopas sierraan, ne on hyviä vinkkejä pullollaan :) itelläki oma löytyy 8) Lisäksi nuita voi saada varmaan kirjastostaki lainattua, mutta en kyl usko et olis kovin pahasti kiinni.
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Sierain » Pe Touko 07, 2010 11:35 am

jos sierran puskuri on ehjä niin lähtee aika kivuttomasti
sivuilla on muoviset klipsit ja sitten pitäisi lähteä vetämällä
saattaa olla vielä kaarimuoveissa kiinni ei varmaa tietoa  ;D
Avatar
Sierain
Rekisteröityneet
 
Viestit: 93
Liittynyt: To Joulu 17, 2009 8:22 am
Paikkakunta: Lahti

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja AdsBot [Google] » Pe Touko 07, 2010 2:03 pm

[quote=""Sierain""]
jos sierran puskuri on ehjä niin lähtee aika kivuttomasti
sivuilla on muoviset klipsit ja sitten pitäisi lähteä vetämällä[/quote]
Paitsi että, jos on ehjä niin on myös kontin sisältä kiinni 4:llä pultilla. 17 mm kanta kyseisissä pulteissa.
AdsBot [Google]
Rekisteröityneet
 
Viestit: 271
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2015 9:38 pm

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Sierain » Pe Touko 07, 2010 2:29 pm

[quote=""Cosworth""]
[quote=""Sierain""]
jos sierran puskuri on ehjä niin lähtee aika kivuttomasti
sivuilla on muoviset klipsit ja sitten pitäisi lähteä vetämällä[/quote]
Paitsi että, jos on ehjä niin on myös kontin sisältä kiinni 4:llä pultilla. 17 mm kanta kyseisissä pulteissa.
[/quote]

oisko vuosimallilla mitään tekoa asialla meinaan 89 sierrassa ei ollu kontissa mitään muttereita
vain sivuilta irti ja vetää pois  ???
Avatar
Sierain
Rekisteröityneet
 
Viestit: 93
Liittynyt: To Joulu 17, 2009 8:22 am
Paikkakunta: Lahti

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Touko 07, 2010 2:40 pm

86 mallisessakaan ei ollut kontin sisällä muttereita..puskuri oli sivuklipsien lisäksi 3 tahi 4 pultilla kiinni vetokoukun jossai ihme tangossa ja se vetokoukku oli sitten 4 pultilla korissa kiinni.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja AdsBot [Google] » Pe Touko 07, 2010 3:41 pm

[quote=""Sierain""]
[quote=""Cosworth""]
[quote=""Sierain""]
jos sierran puskuri on ehjä niin lähtee aika kivuttomasti
sivuilla on muoviset klipsit ja sitten pitäisi lähteä vetämällä[/quote]
Paitsi että, jos on ehjä niin on myös kontin sisältä kiinni 4:llä pultilla. 17 mm kanta kyseisissä pulteissa.
[/quote]

oisko vuosimallilla mitään tekoa asialla meinaan 89 sierrassa ei ollu kontissa mitään muttereita
vain sivuilta irti ja vetää pois  ???
[/quote]
Ei mielestäni ole merkistystä vuosimallilla, mut aika useesti ne tuntuvat puuttuvan, eli on ollut puskuri irti, eikä ole kontinpuoleisia pultei enään laitettu takas...
AdsBot [Google]
Rekisteröityneet
 
Viestit: 271
Liittynyt: Ke Heinä 08, 2015 9:38 pm

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Touko 07, 2010 6:56 pm

[quote=""Cosworth""]
[quote=""Sierain""]
[quote=""Cosworth""]
[quote=""Sierain""]
jos sierran puskuri on ehjä niin lähtee aika kivuttomasti
sivuilla on muoviset klipsit ja sitten pitäisi lähteä vetämällä[/quote]
Paitsi että, jos on ehjä niin on myös kontin sisältä kiinni 4:llä pultilla. 17 mm kanta kyseisissä pulteissa.
[/quote]

oisko vuosimallilla mitään tekoa asialla meinaan 89 sierrassa ei ollu kontissa mitään muttereita
vain sivuilta irti ja vetää pois  ???
[/quote]
Ei mielestäni ole merkistystä vuosimallilla, mut aika useesti ne tuntuvat puuttuvan, eli on ollut puskuri irti, eikä ole kontinpuoleisia pultei enään laitettu takas...
[/quote]

Itse katsoin.

2 ruuvia molemmissa pyöräkoteloissa (luulen, että jälkeenpäin laitettu jos klipsit menneet rikki)
2 torxipulttia puskurin sisäpuolella juurikin jossain vetokoukun palkissa tms.

Varmaa tietoa  ;)

Noin ainakin tuossa minun -86 kolmiovessa.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Kesä 08, 2010 7:39 pm

Tämä kysymys ei ala sanalla "miten", mutta on kuitenkin pieni kyssäri.

Eli, Mondeo pitää käydä näyttämässä paikassa x ja ajaa takaisin kotiin. Myöhemmin samana päivänä tai seuraavana tai joskus siirtää paikasta A paikkaan B. Auto seisonnassa, mutta otan sen liikenteeseen eli se ei ole ongelma. Leimaa jäljellä ja kaikki kondiksessa.

Mietityttää vain, kun siinä ei ole äänenvaimennin kiinni. Koekäynnistin tänään (akun varalle) ja voi hyvä jumala se pitää ääntä! Välivaimennintakaan siinä ei ole (katsastuksesta mennyt läpi ilman eli no problemo). Täysin laillinen peli, mutta tosiaan takapöntön puuttumisen takia vaatii tyyliin kuulosuojaimet :D
Eli, mitäs jos lähden tuolla pöristelemään kylille XD Syy on kuitenkin hyvä, ajo arvioitavaksi yhtä vakuutusjuttua varten ja sitten sen jälkeen korjaamon pihaan. Eli en huvikseni lähde kruisailemaan, vaan ihan oikealle asialle.

Eli, saako ajaa välttämättömät asiat (esim. juuri korjaamolle) ilman äänenvaimenninta? Ja se ääni on oikeasti jotain aivan järjettömän kovaa!
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Antto- » Ti Kesä 08, 2010 8:10 pm

Niin, seisonnassa olevalla autollahan ei saa ajaa yleisellä tiellä metriäkään, muistaakseni edes korjaamolle.. ilman poikkeuslupaa..? Sehän on toiselta nimeltä liikenteestä poistettu. Olen 98,8% sitä mieltä, että vaikka ei olis ku pikku homma, mutta autolla tarttis ajaa ja leima on voimassa niin seisonnasta pois välittömästi. Se, että jos auto pörisee äänenvaimentajan puutteen vuoksi ei tiettävästi ole sakotettavaa tai rangaistavaa. Leimasetähän näistä hommista ei sitten tykkää, mutta tässä tapauksessa ei ollut leimauksesta kyse, joten vaan vinkkinä muille.
Suosittelen ajamaan lähes tyhjäkäyntikierroksilla eikä mitään hirveitä vingutuksia rajotinta vasten.. Jos on aivan välttämätön pakko niin kai se on pakko ajaa..


Btw. En muista niitä aikoja että kuinka monta kuukautta auton pitää olla vakuutettuna ja liikenteessä, että vuosikohtaiset bonukset nousevat. Kannattaa ottaa selvää ja pitää mielessä kuinka kauon meinaa autoansa pitää seisonnassa.
If you got haters, you are doing something right!
Who says that rubbing is a bad thing? -StanceWorks-
ffp.fi
NoPokemonShit
Avatar
Antto-
Rekisteröityneet
 
Viestit: 173
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:52 pm
Paikkakunta: Oulu & Kemi

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Kesä 09, 2010 4:42 am

[quote=""Antto-""]
Niin, seisonnassa olevalla autollahan ei saa ajaa yleisellä tiellä metriäkään, muistaakseni edes korjaamolle.. ilman poikkeuslupaa..?[/quote]

Ei saa ei. Jos autoa aikoo seisonnassa pitää, niin sille saa siirtoluvan 12 euroa, mutta siihen merkitään tietty osoite mihin voi ajaa ja takaisin. Esimerkiksi jos seisonnassa olevan auton vie korjaamoon. En tiedä oliko tuo yleinen neuvo, mutta omassa viestissäni sanoin ottavani auton ajoon ennen kuin ajan.

Sehän on toiselta nimeltä liikenteestä poistettu. Olen 98,8% sitä mieltä, että vaikka ei olis ku pikku homma, mutta autolla tarttis ajaa ja leima on voimassa niin seisonnasta pois välittömästi.


Voit olla 100% varma. Seisonnassa oleva ei saa liikkua senttiäkään yleisiä teitä. Jos jotain tapahtuu, ei ole vakuutuksia mistä korvata. Palo, ilkivalta yms. vakuutukset ovat seisonnassa voimassa, mutta liikennevakuutus ei, mitä tarvitaan kolaritilanteessa. Lisäksi jos jäät kiinni poliisille seisonnassa olevan auton kuljettamisesta, saat 1050 euron pikavoiton!

Eli joko auto takaisin ajoon tai siirtolupa 12 e katsastuksesta.

Se, että jos auto pörisee äänenvaimentajan puutteen vuoksi ei tiettävästi ole sakotettavaa tai rangaistavaa. Leimasetähän näistä hommista ei sitten tykkää, mutta tässä tapauksessa ei ollut leimauksesta kyse, joten vaan vinkkinä muille.


Hyvä, tuota ajattelinkin, että jos paperit ok mutta äänenvaimennin ei paikalla niin tuleeko ongelmia. Tietysti jos poliisit useasti pysäyttävät samasta syystä (melu), voisin luulla, että siitä tulee mainintaa.
Skodassa ei ole takapönttöä, mutta meni läpi niin, että heilahti. Tosin ei kovin äänekäs ole.

Suosittelen ajamaan lähes tyhjäkäyntikierroksilla eikä mitään hirveitä vingutuksia rajotinta vasten.. Jos on aivan välttämätön pakko niin kai se on pakko ajaa..


Joo, erittäin rauhallista ajoa. Sen verran kamalaa ääntä pitää.

Btw. En muista niitä aikoja että kuinka monta kuukautta auton pitää olla vakuutettuna ja liikenteessä, että vuosikohtaiset bonukset nousevat. Kannattaa ottaa selvää ja pitää mielessä kuinka kauon meinaa autoansa pitää seisonnassa.


Jos on useampi auto, ainakin IFissä pystyy bonuksia vekslaamaan autojen välillä. Minulla on Mondeossa 40% bonukset ja vakuutus maksaa vuodessa n. 1000 euroa. Mutta jos pyöristää kk hinnan esim 100, on helppo laskea, että jos auto on ajossa 4 kk vakuutukset 400 vuodessa. Aika korkeat bonukset saa olla, että hyödyttää. Tosin korkeilla bonuksilla tuo 4 kk 400 olisi vielä halvempi, mutta ne bonukset on kalliimpi kerätä kuin maksaa se ylimääräinen 600 x 4 vuotta että saa 80% bonukset.

Tosin nyt nuo bonukset laskee kun menee vakuutukseen korjaus.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Kesä 11, 2010 6:40 am

Vahvistin Sierraan! Eli paikkansa se löytää hattuhyllystä, kun siinä on sopiva syvennys.

Ensimmäinen kysymys on, että mistä kannattaa vetää virta akulta? Akku on keulasta katsottuna oikeassa ylänurkassa muistaakseni.

Sitten tyhmä kysymys. Maadoitus. Vedänkö - johdon takakonttiin johonkin pulttiin kiinni, mikä on rungossa?

Entä heräte? Soittimesta? Mikä väri? 
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Leksa » Pe Kesä 11, 2010 11:42 am

Maadoitukselle paras paikka on auton pohjalevy. Jos siihen ei halua reikiä tehdä, pitää katsoa joku koripelti, joka on hitsattu/pistehitsattu pohjalevyyn kiinni ja maa siihen. Tietty muistat puhdistaa maadoitus kohdan maalista yms.

Soittimelta lähtevä heräte on yleensä sininen, mutta tämäkin on helppo varmistaa. Katsot yleismittarilla, mihin johtoon tulee virtaa kun väännät avaimesta. Se on heräte.

En tiedä miten sierroissa on läpivientejä tulipellissä, mutta älä ainakaan auton alta vedä johtoa, sillä silloin se pitää suojata aivan v***n hyvin ettei hajoa heti kättelyssä. Eli, jos ei ole ihan älyttömän paksua lakua, niin menee ihan vaan raottamalla lattiamattoa, ja survomalla vaikka kynnyslistojen alle, paksumman kanssa joutuu sitten purkamaan enemmän.
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Heinä 26, 2010 5:54 am

Mitä tarkoittaa peltisarja pakoputkistosta puhuttaessa ja rakennettaessa?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Heinä 26, 2010 8:48 am

Tarkoittaa pakosarjaa, normaalisti kun pakosarja on valurautaa tai vastaavaa, niin peltisatsi on samanmoinen, mutta pellistä väännetty.
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Heinä 26, 2010 9:05 am

Mitä eroa on sitten peltisellä?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Heinä 26, 2010 10:35 am

[mutu]Toisko lisää tehoa, en tiiä. Kivat äänet ainaki :D[/mutu]
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Heinä 26, 2010 11:11 am

Mulla on toisessa sierrassa marteliuksen peltisarja, pitäisi tuoda lisää voimaa koneeseen. Peltisarja on pellistä tehty ja mitoitettu tuomaan tehoa ja virtaamaan paremmin kuin vakio. Painaa myös paljon vähemmän mitä vakio valurautasarja. En osaa sanoo muuttaako ääniä, ei nyt ainakaan mitään maailmaa mullistavaa tapahdu. Kuva Tuon näköinen on peltisarja, koko sarja tehty pellistä.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Apexi » Ma Heinä 26, 2010 5:54 pm

kierros herkkyys, painon pudotus, teho saattaa kasvaa (ei kaikissa tapauksissa :D:D)      =        parempi kaasujen virtaus
puhkuu ja puhisee mennessään..... \";)\"
Avatar
Apexi
Rekisteröityneet
 
Viestit: 157
Liittynyt: Ma Helmi 08, 2010 5:47 pm
Paikkakunta: mikkeli

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Huhti 07, 2013 11:08 am

Pitäisi tuohon uuteen HJ61:seen rakennella piuhotukset kärrylle. Edellinen omistaja on katkaissut piuhat ja pistänyt runkopalkin ympärille mutkalle, ostin uutta piuhaa ja uuden töpselin joten se ei ole ongelma. Ongelmana on valoille tuleva jännite, kun nämä Cruiserit toimivat 24 voltin jännitteellä, mutta kärryssä on 12 voltin lamput ja sitä pitää myös pystyä vetämään 12 voltin järjestelmällä olevalla autolla. Alunperin HJ:ssa on ollut sellainen muuntaja vasemman takavalon läheisyydessä, millä jokainen signaali on tiputettu 24 voltista 12 volttiin, mutta joku edellisistä omistajista on sen halunnut itsellään säilyttää...

Nyt pitäisi siis keksiä tapa tiputtaa kaikki peräkärrylle menevät jännitteet puoleen alkuperäisestä. Muuntajia on toki olemassa, mutta ei sellaista missä olisi monta eri tuloa ja lähtöä, enkä viitsisi montaakaan muuntajaa sijoittaa. Yksi tapa tietenkin olisi ostaa läjä regulaattoreita ja niillä lähtä askartelemaan, mutten oikeen viitsisi siihen alkaa, kun pitäisi sitten kotelokin jo niille tehdä jäähdytyslevyn takia. Toinen tapa voisi tietty olla ostaa jokin tehoregulaattori ja sitten käyttää alkuperäistä 24 voltin johtoa signaalina vaikkapa transistorin ohjaamiseen. Mitäs mieltä releet on jos signaalipuolella on 24 volttia ja toisella puolella 12 volttia? 24 voltin releellä tietty käytettynä..

Kellään vinkkejä miten tätä lähtä askartelemaan?
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Miten...? Eli pienet kysymykset.

ViestiKirjoittaja RST » Su Huhti 07, 2013 3:32 pm

Laitat vaan kärryyn 24v polttimot.. Valot palaa ihan tarpeeks kirkkaina vaikka joutus tavallisella autolla vetään jossa on 12v järjestelmä.
VW Passat 1.9TDI -02
MB V230 -98
Sierra 2.0 Turbo -88
Escort 1.3c -87
Capri 3.5 V8 -77
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 563
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL


Paluu Autoilusta yleensä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron