Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

Kaikki yleinen keskustelu autoista ja autoiluun liittyvästä tänne.

Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 25, 2011 9:35 am

http://www.talouselama.fi/uutiset/article629979.ece
Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi haluaa kurittaa isolla moottorilla ajavia korotetulla käyttömaksulla. Raippavero rankaisisi kaksilitraisia ja sitä suurempia koneita.

Veroa veron perään, kai se pittää kohta alkaa ajamaan jollai 1. äkäsellä fiestalla tai jollai :(. Eihän tuokaan läpi ole vielä ainakaan menny, mutta uskon että tämä menisi ainakin ennemmin läpi kuin tuo Musta laatikko -juttu josta aikaisemmin ollu puhetta täällä.. ::) On se kiva maksaa veroja!

Mitenkähä paljo suomessaki on yli kakslitrasia autoja.. ::) Eikä kakslitranen ole edes iso moottori, sehä on sellanen perusmoottori joka just ja just jaksaa sierraa liikuttaa. :(
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Leksa » Ke Touko 25, 2011 11:17 am

Itteä tuo ei onneks ainakaan nykysellä autolla koskis, mutta mitä ihmettä oikeasti.. Kai ne haluaa tappaa autoliikenteen tästä maasta ainaisilla uusilla maksuilla, vanhojen korotuksilla ja paskoilla polttoaineilla.. Kai se pitäs jenkkeihin muuttaa niin ei varmasti ainakaan tämä vero menisi siellä koskaan läpi :D
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ke Touko 25, 2011 1:42 pm

Noniin, just kun ostin tuon Passatin, ihankun ei dieselverossa olis jo tarpeeksi maksamista. Se on vaan kyseltävä palkankorotusta =)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Touko 25, 2011 3:28 pm

Uutista luin, ja siitä sai sellaisen kuvan, että kohteena ovat lähinnä tuontiautot?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 25, 2011 5:05 pm

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi haluaa kurittaa isolla moottorilla ajavia korotetulla käyttömaksulla. Raippavero rankaisisi kaksilitraisia ja sitä suurempia koneita.

Käytettyjen autojen tuonti uhkaa Trafin mukaan liikenteen hiilidioksidipäästöjen vähentämistavoitetta. Virasto haluaa uudistaa autokantaa vero-ohjauksella. Suunniteltu korotuksen kohde on auton käyttömaksu eli vuotuinen ajoneuvovero.

Kaksilitrainen tai suurempi moottori löytyi viime vuonna 58 prosentista käytettynä tuoduista. Suomessa ensirekisteröidyistä autoista iskutilavuudeltaan näin suuri moottori oli vain 12 prosentissa.


Kyllä tuossa paljon puhutaan tuontiautoista mutta jotenki ymmärsin että tuo vero kohistettas kaikkiin yli 2 litraisiin, mutta tämä johtuisi sitten nuista tuontiautoista sillä tuontiautoista johtuen Trafin päästötavoite ei toteudu? ???

Hieno hommahan se olis jos tuo koskis vain tuotuja kaikkien autojen sijaan, tosin vielä hienompaa olis ku ei koskis mitään autoja, mutta jotenki tuntuu kummalliselta että pelkästään tuontiautoihin lisättäisiin veroja?

Käytettyjen autojen tuonti uhkaa liikenteen CO2-päästöjen vähentämistavoitetta. Päästötavoitteen saavuttamisen kannalta tärkeimmät keinot ovat ympäristöperusteinen vero-ohjaus ja autokannan uudistuminen. Autokannan uudistumisen kannalta vero-ohjauksen mahdollinen tehostaminen pitäisi kohdistaa vuotuiseen ajoneuvoveroon.


Tässä Trafin sivuilta uutinen: http://www.trafi.fi/uutiset/uutinen/687

Ei tästä kyllä nytten ennää itekkään ota selvää tarkoitetaanko tässä tuontiautoja vai kaikkia autoja ??? huono juttu tämä on jokatapauksessa, ainakin autoilevan henkilön kannalta.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Touko 26, 2011 4:45 am

Autokannan uudistamisessa on se ongelma, että Suomessa käsittääkseni on aika vanha autokanta. Mistäs ne sadat tuhannet saavat rahaa ostaa uuden auton vanhan ja toimivan tilalle? Ja minne ne kaikki sadat tuhannet "vanhemmat" romut sitten raijataan?

Eikös uusissa autoissa ole vielä se, ettei saa muuttaa? Eli korisarjaakaan ei saisi pistää kiinni, vaan ihan tehtaan liukuhihnakipolla ajellaan?

Suomessa kyllä tämä autoharrastuksen kuolettamiseen menevä suunnittelu alkaa olla harvinaisen perseestä. Kohta jokainen ajaa 1-litrasella kiinankipolla, mitkä ovat kaikki samannäköisiä ja rumia. Jepa jee.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Touko 26, 2011 6:49 am

Siis kyllähän se on niin ettei vuotuista vero voi asettaa vain tuoduille autoille (miettikääpä mitä siitä seurais, esim autoja alettais rakenteleen vaihtamalla runkonumeroita yms.). Lisäksi mitä tuontiautoja se koskis? Kaikkia maahan joskus tuotuja autoja vai vain lakimuutoksen jälkeen tuotuja?

Voi myös sitten miettiä että mitä tämmösellä oikeasti voitaisiin saavuttaa. Pienet autot lisääntyis, autojen virittäminen lisääntyis, autojen (isojen) käytettävyys heikkenis (olis tosi kivaa lähteä lomareissulle koko perheen voimin tila-autolla, jossa on 1,6 litranen kone ja 7 istumapaikkaa, tai kun tarvii kuskata tavaraa esim kärryllä, niin autosa ei ole potkua liikuttaan sitä kärryä), autojen kestoikä laskis virittämisen ja kasvaneitten ajokierroslukujen myötä (no joo sehän on ihan kaikkien tavote nykyään). Lisäksi voi miettiä, että miten net luulee että ihmiset hankkii uuvempia autoja, kun neki on kalliita.

Tämä on suunnilleen yhtä hauskaa ko se että sähköauto olis ainoa autotyyppi, jota ei rankaistais lisäverotuksella. Eli suositaan joitain tietynlaisia autoja toisten kustannuksella.

Tuosta en ole kuullu että uusiin autoihin ei sais asentaa korisarjaa tms. Olisko se takuuseen liittyvä asia?
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Mikko » To Touko 26, 2011 11:28 am

Joskus muistelen nähneeni artikkelin jossa oli laskettu että joskus vanhakin auto saastuttaa vähemmän kuin uusi auto kun lasketaan valmistukset, kierrätykset jne mukaan. Minun mielestäni pitäisi miettiä kokonaispäästöjä ennemmin kuin pelkästään katukäytössä tulevia päästöjä.

Ekologisena viherautona tunnettu prius on pohjimmiltaan aika saastuttava auto, muistaakseni jostain Kanadasta lähtee Euroopan ja eri Aasian maiden kautta tehtaille Japaniin pelkästään akkujen tekoon tarvittavat ainesosat. Siinä tulee jo huomattavasti päästöjä kun rahdataan laivalla ympäri maailmaa louhittuja materiaaleja.

Uusissa autoissa on ainakin se, että moottoria ei saa muuttaa, muusta en tiedä varmaksi mutta sen tiedän ainakin että konetilaan ei saa tehdä mitään muutosta ilman VTT:n tutkimusreissua. Tämähän koskee siis kaikkia vähäpäästöisiä autoja, ei pelkästää aivan uusia autoja.

Siis kyllähän se on niin ettei vuotuista vero voi asettaa vain tuoduille autoille (miettikääpä mitä siitä seurais, esim autoja alettais rakenteleen vaihtamalla runkonumeroita yms.). Lisäksi mitä tuontiautoja se koskis? Kaikkia maahan joskus tuotuja autoja vai vain lakimuutoksen jälkeen tuotuja?
Tämähä on kyllä totta, kaikkiha vaan huijais että ei tätä mistään ole tuotu jossei vero koskisi kaikkia. Oishan se aika törkeetä suoraan sanoen alkaa perimään veroa jo kauan sitten tuoduistakin autoista.

Jos tällänen tulee, niin kai ne edes rekkaliikenteen ja julkiset kulkuneuvot hoksaisi vapauttaa.. ??? Muutenhan kaikki kuljetuskustannukset nousisi ja sitäkautta kaikki mahollinen suomessa olisi entistä kalliimpaa!

olis tosi kivaa lähteä lomareissulle koko perheen voimin tila-autolla, jossa on 1,6 litranen kone ja 7 istumapaikkaa, tai kun tarvii kuskata tavaraa esim kärryllä, niin autosa ei ole potkua liikuttaan sitä kärryä
Siinähä sitä päästöjä tuliski ku tollasella yrität ajaa vaikka 200 km, kokoajan kaasu pohjassa! Näin sitä luontoo säästetään Suomen mallin mukaan.. ::) Sehä on aivan vissi homma että autoja viritettäs entistä enemmän, kyllä tollasesta 1.6 litrasestaki jonku 400-500 hv saa revittyä jos on rahaa ja tietoa.. Suomessaki muuten liikkuu ainakin yksi yli 500hv 1.6 litranen corolla... ::) Kohta lisäävät vielä tämän moottoritilavuusveron päälle toisen (vai monesko vero jo lienee, varmaa numero 8 ) veron, tehoveron ::) Mitä enemmän tehoa niin sitä enemmän maksettavaa.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Touko 27, 2011 6:36 am

FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Leksa » Pe Touko 27, 2011 7:35 am

Hyvä tuo nerubin linkki :) tuohon kai sitä kohta mennään..

Minun mielestä jokaisen näitä helvetin ympäristönsuojelu asioita eteenpäin ajavan hipin voisi puottaa helikopterista johonki siperiaan vuodeksi kattelemaan oiski se sitten loppujen lopuks niin mahtavaa kuitenkaan.. Kyllä taitaisi niistäkin suurin osa tulla takaisin ydinvoima ja yksityisautoilua kannattaen. Suurin osa just näistä viherpiipertäjistä on ainakin minun käsityksen mukaan puhdasjalkaisia kehä kolmosen sisäpuolen kasvatteja, jotka ei ole luontoa nähneetkään kuin korkeasaaressa jos sielläkään.
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Touko 27, 2011 8:49 am

Tosi hyvä linkki Thaumielilta. Siinä näkkyy saastuttavuus selkeästi vähentyneen ja liikenneturvallisuus parantuneen :)

[quote=""Mikko""]
Joskus muistelen nähneeni artikkelin jossa oli laskettu että joskus vanhakin auto saastuttaa vähemmän kuin uusi auto kun lasketaan valmistukset, kierrätykset jne mukaan. Minun mielestäni pitäisi miettiä kokonaispäästöjä ennemmin kuin pelkästään katukäytössä tulevia päästöjä. [/quote]

Muistelen samaa lukeneeni itekki. Pitäs vaan saaha taottua virkamiesten, viherpiiperöitten yms. päähän se että se uuski auto on kohta vanha ja uuden auton valmistaminen saastuttaa paljon.

Eipä niistä piiperöistä taitas olla kovin paljoa takasin tuotavaa, jos niitä vietäs siperiaan vuojeksi...

Ite olen sitä mieltä että ympäristöä häätyy suojella ja ennen kaikkea kunnioittaa, mutta rajansa kaikella. Ei se maailma pelastu tämmösillä ihmetempauksilla. Pitäs keskittyä asioihin, joilla on oikeasti merkitystä (ja ne asiat on pitkälti ulkomailla tai ihmisten kulutustottumuksissa, kuten tämä uuden auton hankinta komen vuoden välein).
Eikä nämä viherpiiperöt minun mielestä kunnioita oikeasti luontoa, haluavat vaan olla tietynlaisia radikaaleja, mutta ei niillä ole hajuakaan mitä se luonnon kunnioittaminen oikeasti on (tässä ei tarvi mennä turkistarhaiskuja kauemmas).
Valtio puolestaan vaan haluaa hamuta lissää rahhaa kansalaisilta tämmösillä muka vihreitä arvoja suosivilla veroilla yms. ja hihhulit taputtaa käsiään. Samalla voidaan vähän tiukentaa kontrollia ihmisten asioista. Eli virkamiesten valta kasvaa vähitellen.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Touko 27, 2011 12:06 pm

Mahtava linkki Thaumielilta! Tuo voi hyvinki olla tulevaisuus tätä menoa.. :-

Ite olen sitä mieltä että ympäristöä häätyy suojella ja ennen kaikkea kunnioittaa, mutta rajansa kaikella. Ei se maailma pelastu tämmösillä ihmetempauksilla. Pitäs keskittyä asioihin, joilla on oikeasti merkitystä (ja ne asiat on pitkälti ulkomailla tai ihmisten kulutustottumuksissa, kuten tämä uuden auton hankinta komen vuoden välein).
Sammaa mieltä minäki olen! Pitäs keskittyä muuhunki ku autoiluun, ei ne autot yksistään maailmaa "pilaa".. Eikä tällänen vero mielestäni juurikaan hyövytä mitään muuta kuin valtion kassaa.. ::)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Touko 27, 2011 3:54 pm

"Joskus muistelen nähneeni artikkelin jossa oli laskettu että joskus vanhakin auto saastuttaa vähemmän kuin uusi auto kun lasketaan valmistukset, kierrätykset jne mukaan. Minun mielestäni pitäisi miettiä kokonaispäästöjä ennemmin kuin pelkästään katukäytössä tulevia päästöjä."

Tuli tästä mieleen, mutta se on pelkkää mutua. Nykyäänhän autot melkein järjestäin tehdään halpamaissa ihan amerikan merkeistä myöten (Chrysler). Onko näissä halvoissa kolmansissa maissa se valmistus niin eettistä, ja onko tehtaiden yms. tuotantolaitosten tarkkailu ja direktiivit niin tarkkoja kuin "sivistyneissä" maissa, USA:ssa tai EU:ssa, missä on aika tarkkaan valvovat viranomaiset?

Lisäksi mietityttää tämä niin paljon puhuttu hiilijalanjälki uusien autojen tuotannossa. Osia kootaan missä sattuu, varmasti osia, raaka-aineita yms. rahdataan edestakaisin halpamaiden välillä. En tiedä, mutta voisi kuvitella, että kiinan-Chrysleri ennen kuin on käynnistysvalmis auto, on matkustanut palasina ja raaka-aineina usean maan välillä?

Mietityttää myös se, miten hyvin nämä uudet autot kestävät? Nykyinen kulutusyhteiskunta on mulle-heti-nyt, "vanha ja käyttökelvoton" on 2-vuotias ja rikkinäistä ei vaivauduta korjaamaan, vaan ostetaan uusi. Jos miettii vaikkapa 80-luvun Mersua 2000-luvun surullisen kuuluisiin ruostuviin Messeihin! Autojen käyttöikä on lyhyt. Uuden auton ostaja ostaa nykyään helpommin parin-viiden vuoden päästä sen uuden uuden auton. Jos vertaa 80-90 luvun autoja, mitkä vielä toimii ja liikenteessä tähän uuteen kulutusjuhlaan. Vaihtoautojen määrästä sitä voi myös miettiä. Katsoo mitä tahansa lehteä, niitä vuoden-pari ikäisiä autoja myynnissä. Uutta-mulle-heti. Uuden kysyntään tarvitaan tietty tarjontaa, mihin tarvitaan taasen lisää rotiskoja. Ja mitä järkeä on rakentaa hyvin ja kestävää, jos se kuitenkin hetken kuluttua dumpataan pois. Vertaa 2010 leivänpaahdin mikä toimii päivän takuuajan jälkeen 80-luvun leivänpaahtimeen, mikä käy ja purskuttaa vieläkin.*

Lisäksi tosiaan pienempi moottori tarvii enemmän ja kauemmin niitä kierroksia, kauemmin aikaa, että saavuttaa vaikka 0km/h liittymästä sen 100km/h motarinopeuden (paitti jos ne päättää laskea max nopeuden tässä maassa 80km/h!!!). Voi sellainen pikku purkki saastuttaa vähemmän siltikin vaikka kierrokset hakkaa ja kiihtyvyys 0-100 on se 25sek. mutta selväähän on se, että 250000 km on tuollaisen moottorin kuoleman kilometrimäärä. Ei voi kestää autot. Käyttöikä vähenee, autoja tehdään enemmän... jne.

Onko yksityisautoilu kuitenkaan se s*****a? Entäs teollisuus? Pitäisikö meidän autojen sijasta katsoa vaikkapa tuonne itämereen kaadettavan paskan määrää? Suomessakin virallinen valvonta ilmeisesti tarttuu yksityisiin, mutta tehtaat saastuttavat, kun eihän niille mitään voi tehdä joilla sitä rahaa on. Muutenkin, voin kuvitella, että jotkut Venäjän tehtaat saastuttavat miljardi kertaa enemmän (noh, Venäjä) kuin Suomen autot. Tuohon päälle vielä kaikki köyhät kolmannet maan, missä paskan vertaa välitetään yhtään mistään säädöksistä ja ympäristöstä. Onko Suomalainen autoilu siis globaalisti saasteongelma? Ehkä kannattaisi katsoa tuonne isoon maailmaan enemmän? Mutta kun nämä kukkahattu-hippi-tädit ovat niin lyhytkatseisia. Samaa porukkaa, jotka kerrostalossa itkevät jos työtä tekevä käy duunipäivän jälkeen tai sitä ennen suihkussa hiljaisuuden alettua, vaikka suihkussa käymistä ei voi kieltää - edes hiljaisuuden aikana. Samaa porukkaa nämä martat mielestäni. Ja martta voi olla myös kukkakeppi-hippi.

*Tästä on paljon kokemuksia. Järjestäin jos on jotain vanhaa tekniikkaa ollut, imuria, leivänpaahdinta, radiota jne. Ne ovat saattaneet hyvin toimia 10, 20, jopa 30 vuotta! Uuden kun kaupasta ostaa, melkein takuun jälkeen ei tarvitse kauaa odotella, kun uutta saa hakea. Lisäksi kun vanhan korjaaminen on kalliimpaa kuin uuden ostaminen, niin kulutusjuhla sen kuin jatkuu ja ihan hyvää tavaraa heitetään kasapäin roskiin, kun uuden saa halvalla ja helposti mulle-heti-nyt.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Touko 27, 2011 4:24 pm

En tiedä, mutta voisi kuvitella, että kiinan-Chrysleri ennen kuin on käynnistysvalmis auto, on matkustanut palasina ja raaka-aineina usean maan välillä?
Varmasti matkaa, ellei jopa maailman ympärikkin.. ::)

Täälläki on tuollanen 80-90 luvun vaihteen kuvaputkitelkkari joka on toiminut siitälähtien aktiivisessa käytössä pitkin meidän sukua, ja pelkästään tässä talossa ollessaan on jo toinen uudempi telkkari hajonnut mutta tuo senku porskuttaa vaan.. Huonompi kuvanlaatu siinä on mutta jumalauta että on ikiliikkuja 8) Jos autoista tehtäisi myös semmosia että ne menis maailman tappiin asti (ainaki vanhemmat japsit ja vanhemmat diisselimersut on mielestäni tämmösiä, ainaki omiin kokemuksiini pohjautuen) niin sillähän sitä ympäristöä minun mielestä ainaki säästettäis enempi ku ostamalla parin vuoden välein uusi. ::)

Onko yksityisautoilu kuitenkaan se s****na? Entäs teollisuus?
Halpamaiden teollisuudessa ois varmasti parantamisen varaa, mutta täälläpäin olevan tehtaan piipusta (en tiedä varmaksi muista, mutta tuosta sellutehtaasta tiedän) ei normaalisti tule muuta kuin vesihöyryä, siellä on kaikenlaisia suodattimia jne. joten suomen tehtaat eivät mielestäni saastuta järettömästi, eikä autotkaan. Jos halutaan piipertää niin piiperrettäsi nyt edes sellasista asioista joilla oikeasti on merkitystä, esim. justiinsa halpamaiden päästöistä, sekä laitteiden ja autojen kestävyyttä voisi parantaa ennemmin kuin rajoittaa isojen moottoreiden käyttöä isoilla veroilla ::)

Ai että ku ne piipertäjät ymmärtäs että suomessa ei ole asiat edes pahalla kannalla päästöjen suhteen, ei ainakaan yhtä huonolla kannalla ku halpamaissa.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Touko 27, 2011 4:55 pm

[quote=""Mikko""]
Jos halutaan piipertää niin piiperrettäsi nyt edes sellasista asioista joilla oikeasti on merkitystä, esim. justiinsa halpamaiden päästöistä, sekä laitteiden ja autojen kestävyyttä voisi parantaa ennemmin kuin rajoittaa isojen moottoreiden käyttöä isoilla veroilla ::)

Ai että ku ne piipertäjät ymmärtäs että suomessa ei ole asiat edes pahalla kannalla päästöjen suhteen, ei ainakaan yhtä huonolla kannalla ku halpamaissa.
[/quote]

Näin. Jaettu myös naamakirjassa.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Touko 28, 2011 6:28 am

"Lisäksi tosiaan pienempi moottori tarvii enemmän ja kauemmin niitä kierroksia, kauemmin aikaa, että saavuttaa vaikka 0km/h liittymästä sen 100km/h motarinopeuden (paitti jos ne päättää laskea max nopeuden tässä maassa 80km/h!!!). Voi sellainen pikku purkki saastuttaa vähemmän siltikin vaikka kierrokset hakkaa ja kiihtyvyys 0-100 on se 25sek. mutta selväähän on se, että 250000 km on tuollaisen moottorin kuoleman kilometrimäärä. Ei voi kestää autot. Käyttöikä vähenee, autoja tehdään enemmän... jne."

Itse asiassa 1,2litrainen nykybensa hakkaa jo 2litraisen bensakaakin 20 vuoden takaa, kevyesti. Esimerkiksi uuden Skoda Greenline 1,2litrainen 105hv moottori kuskaa 0-100km/h karvan päälle 10sekunnissa. Huippunopeus 192km/h. Eikä yhdistetty kulutuskaan nouse yli 6litran. Meikäläisen entinen Neon kiihtyi karvan verran alle 10sekunnissa ja kulki saman verran 2 litran koneella...

Ja vähän faktaa päälle:
http://www.skoda.fi/files/pdf/Skoda_Octavia-tekniset.pdf?timestamp=2852011_92418

Lisäksi nykyään autoja rakennetaan pitkälti samoilla osilla, ei enää tehdä tuotantolinjoja jokaiselle osalle erikseen vaan yhdistellään saman konsernin alla olevien autojen kanssa, esimerkkinä VAG-konsernin autot VW Passat ja Audi A6, jotka perustuu pitkälti samaan koriin, eikä ole ainoita autoja. Tämä laskee auton valmistuskustannuksia ja samotenmyös päästöjä. Lisäksi kun tehtaita kahtelee, niin eipä niitä nyt jokapuolella maailmaa ole, eli eiköhän ne autot aika pitkälti valmistu saman katon alla ilman pyöritystä ympäri maailmaa. BMW:kin valmistaa pääasiassa Saksassa.

Lisää faktaa kehiin:
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Chrysler_factories Amerikassa nuokin Chryslerit valmistetaan edelleen.

Muuten en ota keskusteluun kantaa.
Viimeksi muokannut HEka-- päivämäärä La Touko 28, 2011 6:45 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 28, 2011 8:15 am

Onhan se kyllä noinkin HEka.. Mutta minusta jotenki tuntuu että tuollasta 3500 kilon puukuormaa ei kuitenkaan jollain 1.2 litrasella fiiatilla vejelläkkään keskeltä korpee ::)

Onhan se kyllä aika varmaa että joku 1.6 esim. golf hakkaa 2 litrasen sierran aika kevyestikkin, mutta en minä siitä huolimatta kannata tätä veroa. Mielestäni nämä kokoajan lisääntyvät verot ovat väärä ratkaisu saada nuorennettua Suomen autokantaa.

Tiedän kyllä että konsernit jotka omistavat useita merkkejä, (esim. VAG) hyödyntävät eri autojen osia uusissa malleissa, se on erittäin hyvä asia. Mutta on olemassa myös pienempiä konserneja joilla ei ole tätä mahdollisuutta. Halpamaissakin rakennetaan paljon autoja, joita ei tosin monesti ole päästetty myyntiin EU-alueelle, yleensä autojen vähäisen turvallisuuden takia. Olen kyllä nähnyt Suomeenkin tuotuja tälläisiä autoja, eikä niissä ole osia tietääkseni ainakaan mistään sellaisesta autosta jota Suomen liikenteessä näkyy. Tämän lisäksihän maailmassa on muutakin teollisuutta ja saasteita aiheuttavia haittoja, joihin mielestäni pitäisi puuttua ennemmin kuin vähentää Suomessa käytettävien isomoottoristen autojen käyttöä. Ymmärrän toki tämän isomoottoristen autojen vähennyshalun, enkä sitä halvenna. Onhan se oikein että päästöjä alennetaan, mutta mielestäni päästöjä tulisi alentaa muualtakin kuin Suomen liikenteestä, eikä tälläiset lisäverotkaan minusta ole se oikea ratkaisu. Tämä on vissiin vain todettu helpoimmaksi (ja tuottoisammaksi) tavaksi yrittää vähentää päästöjä, raha hallitsee maailmaa.

Omistan muuten kohtalaisen uuden ooppelin, uudella turbodiisselitekniikalla ja voin kertoa että kyllä tuo 80-luvun landcruiser hakkaa tuon ooppelin mennen tullen ja palatessa kun jotain pitää oikeasti vetää kärryllä johonkin. ;) Kyllähän se kuluttaa sen noin 8-15 litraa sataselle riippuen perässä tulevasta lastista, mutta sitä ei kyllä käytetäkkään kuin vetämiseen vaikka käyttöautona joskus kyllä onkin toiminut äärimmäisessä hädässä. Ei tuota kyllä edes tekisi mieli käyttää käyttöautona, on se tuollanen vehje kyllä kohtalaisen kylmä ja epämukava ajella..
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Touko 28, 2011 10:00 am

Aika kärjistetty vertaus, 3500kg :) Ite en vetäis henkilöautolla sellasta kuormaa alkuunkaan. Enkä ostais autoa ylipäätäänkään jos on tieto että sillä on jotain vedetty, sen tietää että on moottori joutunu kovemmalle rasitukselle mihin sitä on suunniteltu alun alkujaan :)

Kyllähän niitä veroja tulee kun Suomi velkaantuu ja joudutaan jakamaan apupaketteja muille maille. Mutta sille ei voi mitään, ei oo paljon vaihtoehtoja! Autoilu ja autoharrastus on jo muutenkin aikalailla kuolonkielissä. Itselläni alkaa veri vetämään kaksipyöräisten suuntaan.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 28, 2011 10:28 am

En nyt sanois että kärjistetty, oon vejelly tuolla landcruiserilla aika montaki tuollasta kuormaa.. Puuta ja muita landcruisereita, sementtirumpuja, lokasäiliöitä, hiekkaa, multaa.. Tuolla kun saa lainkin mukaan vetää 3500 kg ;) Eikä tuo 3500 kg rehellisesti sanottuna edes tunnu olevan mitään tuon auton moottorille.. Ja reilu 2000 kg puukuormia olen vetäny kymmeniä keskeltä mettää jonne ei edes mettäteitä ole. Ei sellaiseen mikään 1.2 fiiatti kykene vaikka ois kuin uusi ::) Ei tuo ooppeli saa edes 1500kg kuormaa risteyksestä liikkeelle juuri mitenkään.. Pakko minunki on puuni jostain hakea!

Veroja kyllä joudutaan ottamaan ja lähivuosina pakko valtion verottaa vieläkin enemmän sillä Suomi joutuu kokoajan ottamaan lisää lainaa, mutta sitä en ymmärrä miksi valtio verottaa päästöjen kustannuksella. Sanoisivat nyt edes suoraan että rahat on loppu, ja sitten ekstra veroa kaikille autoille eikä vain "isomoottorisille". Tai sitten jokaiselle ihmiselle elämisvero Suomeen niin saadaan verot hoidettua, mitä sitä autoihmisiä vaan verottamaan?

Tätä mennoo ainaki autoharrastus loppuu Suomessa kokonaan, muissa maissa tuo tuntuu vielä kukoistavan ainaki jotenkuten.. Minullakin veri ennen veti kaksipyöräisiin mutta jalkani rikottua en ole enää pystynyt, enkä varmaan enää uskaltaisikaan kaksipyöräisen kyytiin. :-
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » La Touko 28, 2011 10:39 am

Noista vetoautoista tuli mieleeni, että silloinhan jos tuo moottorin tilavuus verotus toteutuisi, niin ne kärsisivät siitä verosta, jotka oikeasti tehokkaampaa autoa tarvitsisivat, eikö? Normaali kuluttaja voi siirtyä normaaliin kippoon, ja jos välttis haluaa ajaa +2L koneella, siitä vaan. Mutta ne, jotka työn puolesta joutuvat ajamaan isoa autoa kärsivät siitä! Oikeudenmukaista? Miettii ammatissaan autoja käyttäviä. Pitääkö kaikki +2L pakettiautot firmojen vaihtaa pienempiin tai kärsiä verosta? Vai koskiko tämä vain yksityisautoilua? Sitten vaan toiminimi pystyyn ja autot sen alle rekisteriin ;)

Kiitos HEka-- selvennyksestä linkein. Minullahan oli mutua, sinulla faktaa. Chrysleri oli lähinnä esimerkki ja sanaleikki kiinan-chrysleri. Chrysleri tuossa tapauksessa saattoi olla mikä tahansa kolmannessa maassa kokonaan tai osittain tuotettu auto.
Hyvää tarkennusta myös siitä, että autotehtaat on kohdistettu alueittain. Kuitenkin E-Amerikkaan on viety paljon autotuotantoa. Sehän on selvää, että maassa missä talous on hieman eri kuin nyt heikompi dollari tai EU, pyydetään vähemmän liksaa, maksaa vähemmän pyörittää koneita yms. Moni automerkki tehdään halvassa maassa, autotehtaita (yleensäkin teollisuutta) lopetetaan länsimaissa ja siirretään sinne paskapalkkojen ja kuratalouden naapuriin. En siis ihan täysin myönnä olevani väärässä, mutta silti terävää korjausta H--.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja HEka-- » La Touko 28, 2011 12:52 pm

Cruiser onkin alun alkujaan valmistettu täysin eri tarkoitukseen kuin tavallinen henkilöauto. Saat olla tyytyväinen autosi raa'asta voimasta :)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1192
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Touko 30, 2011 8:05 am

Thaumiel on ihan oikeassa tuosta nykyajan laitteitten kestävyydestä ja tuotantolaitosten päästöjä mietittäessä tulis kuitenki taas miettiä sitä kokonaisuutta. Eli vaikka kokoonpano ja varsinainen autonvalmistus ei tuottaisikaan hirveästi päästöjä, mutta kuinka monta vaihetta tässä on sitä ennen.

Komponentit (elektroniikka yms.) ymmärtääkseni tehään ihan järkiään aasian "halpa"maissa, joissa säännökset ei todellakaan ole kovin tiukkoja. Ja näistä muovien valmistuksen päästöt lienevät suurimpia. En tosin tiä asiasta tarkemmin.

Sitten mietitään että miten esim peltiosat valmistetaan: Ensimmäisenä vaiheena on kaivos ja siellä tehtävät louhinta, rikastus jne. tai sitten romunkierrätys riippuen siitä käytetäänkö neitseellistä vai kierrätysmateriaalia. Kaivokselta tuleva rikaste pelkistetään masuunissa hiilen avulla raakaraudaksi (tuottaa paljon hiilen oksideja). Romu puolestaan sulatetaan valokaariuunissa terässulaksi (sähköä kuluu paljon). Molemmissa vaihtoehoissa seuraava vaihe on halutunlaisen teräksen valmistaminen konvertterissa ja senkkakäsittelyissä (suurimmat päästöt syntyvät hiilen polttamisessa). Tämän jälkeen teräs valetaan aihioiksi, jotka valssataan monivaihesessa prosessissa haluttuun vahvuuteen ja samalla niihin saadaan halutunlaiset mekaaniset ominaisuudet (taas mennee sähköä). Sitten alkaa palottelu ja kuljettelu ympäriinsä (toki myös valu ja valssaus voivat myös tapahtua ihan eri paikoissa). Peltiä prässätään jne. ennenkuin se on siinä auton kyljessä.
Tuosta valokaariuunin sulatuksen sähkönkulutuksesta voin sanoa sen verran että yks sulatus (n. 150 t terässulaa) vaatii noin 70 000 kWh energiaa, omakotitaloa lämmitetään 10 000 kWh:lla vuosi. Arvatkaapas muuten mikä on Suomen suurin yksittäinen sähkönkulutusyksikkö (kaupungin asutukset ja pienteollisuuden voi laskea yhenksi yksiköksi) ja kuinka suuren osan se haukkaa valtion kokonaiskulutuksesta.

EU pyrkii rankasemaan jatkuvasti terästehtaita siitä, että päästöjä ei pienennetä tarpeeksi vuodessa (10 %/3 v). Kuitenkin Suomen ja Ruottiin terästehtaat ovat euroopanki mittakaavassa selkeästi vähäpäästösimpiä. Masuuni onkin suurin päästöjen auheuttaja neitseellisiä raaka-aineita käyttävissä laitoksissa kehitystyöstä ja hiilenoksidien keräysjärjestelmistä huolimatta. kuitenkaan raakarautaa ei voida tuottaa teollisuusmittakaavassa nykyään muilla keinoin. Ongelmana on hapen poisto teräksestä, joka tarvii hiiltä. Mietitäänpä sitten sitä että euroopan terästeollisuus on selkeästi puhtaampaa ko jenkkien ja japsien. Muu maailma tullee sitten jossaki kaukana takana. Ja näin se taitaa mennä ihan joka materiaalin valmistuksessa.
Eli päästöjä syntyyy tästäki aika rutkasti, jos huomioidaan kokonaisuus. Eniten terästä muuten tuotetaan Kiinassa, jossa säännökset on mitä on. Lisäksi siellä sähkö tuotetaan pitkälti kivihiilellä, joka aiheuttaa valtavasti päästöjä.

Tämän vuoksi ei ehkä ole hirveän järkevää hankkia tiiviiseen tahtiin uusia (ja lyhytkestosia?) autoja (tai muita välineitä) ainakaan ekologisuuden nimissä, vaikka uudet saastuttavatki käytössä vähemmän. Toki kukanenki saa olla mitä mieltä haluaa, mutta minusta valtiotasolla tulisi tarkastella asioitten kokonaisuutta edes hieman laajemmin, kuin mitä siellä nyt tarkastellaan.
Sitten vielä tuli mieleen autot, jokka on tehty joskus 30 - 40-luvuilla: Kone on 3 - 5 litranen ja tehoa muutamia kymmeniä hevosvoimia, kulutus ei ole ihan pieni, mutta kestoikä on ihan älytön. No ainakaan valmistuksen päästöt eivät enää tunnu missään, toisin kuin uuden auton jonka elinkaari on 5 - 10 vuotta.

Toivottavasti ei tullu ihan hirveän OT ja pitkästyttävä juttu, mutta halusin valottaa hieman asian taustoja näin teollisuuden näkökannalta.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Touko 30, 2011 12:20 pm

^Pirun mielenkiintoista! Olisi muuten mielenkiintoista jotenkin tietää tämä:

JO TEHTY auto 80/90-luvulta. Päästö viiden vuoden aikana esim. 2011 - 2016. Koska auto on jo rakennettu aikaa sitten, periaatteessa enää tällä hetkellä päästöt mitä autosta tulee, on käyttö.
VASTAAN
2011 tehty auto, jonka 2011-2016 viiden vuoden päästöihin pitää periaatteessa laskea lisäksi myös sen tuotantokuormitukset.

Onko siis oikeasti ratkaisu vaihtaa wanha jo valmistuspäästönsä suorittanut auto 2011 autoon vain sen takia, että 2011 valmistettu auto kuluttaa vähemmän mutta koska se on uusi, pitää laskea mukaan myös sen valmistus verrattuna autoon, mikä on jo valmistettu mennen tullen joskus.

Mielenkiintoista on myös muuten autojen hautausmaat metsässä. Moniko nähnyt? Joskus tullut vastaan, kun kävelee metsässä löytyy aukea, missä vanhoja autonromuja. Tyyliin 60-80 luvuilta! Täälläkin lähistöllä metsässä yksi kohta, missä noita vanhempia autoja ruostuu ja makaa. Tyyliin korin läpi kasvaa puita yms. Eikä ole yhtä tai kahta, vaan jopa useita tai kymmeniä. Tämä ei nyt liity mitenkään asiaan, tuli vain mieleen. Aika "aavemainen" fiilis noissa autojen hautausmaissa. Näkee komioita Datsuneita ja vanhoja lava-Fordeja kuolleina raatoina. Kuka ne on sinne raijannut yms? Joskus tuollaisessa kävellyt ja tutkinut ja katsonut komeita autoja, mitkä maanneet kymmeniä vuosia keskellä mettää. Ja lähellä ne ruosteiset lammet ja ojat.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Trafi: Yli 2 litraisille autoille lisävero

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Touko 30, 2011 4:00 pm

Tuota sammaa mieki yritin selventää (toki hieman pitkäveteisesti) :)

Olen itekki törmänny muutammaan autonrotiskoon mettässä, mutten nuin laajoihin "esiintymiin".
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio


Paluu Autoilusta yleensä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron