Lait ja tuning/styling

Kaikki yleinen keskustelu autoista ja autoiluun liittyvästä tänne.

Lait ja tuning/styling

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Syys 02, 2011 5:07 am

Jostain luin uutista, että uusiin autoihin ei saisi edes korisarjaa asentaa, vaan uusi auto menee leimasta läpi sellaisena, kuin se tehtaalta on tullut. Eli autojen styling loppunee myös. En ole varma, onko se ollut joku ehdotus tai muuta typerää ja onko se edes tulossa tai mennyt läpi. Käytännössä se kuitenkin tarkoittaa sitä, että autot eivät voi enää olla harrastuksen kohde ja niitä ei voi yksilöidä, eli jokainen ajaa sillä maksimissa pari vuotta vanhalla saman näköisellä japsi-innovaatiolla. Jääkö autojen rakentelu siis joskus peltoautoihin? Muutenkin Suomessa on autojen rakentelua koskevat lait vähän nihkeitä. Tietysti auton pitää olla muutosten jälkeen myös turvallinen, mutta myös aika paljon lapsellisesti rajoitetaan jotain. Alustavalot esimerkiksi. Tai vaikkapa tuulilasin yläosan teippaus. Mitä haittaa niistä on? Tuulilasin yläosan teippaus mielestäni ei poikkea aurinkosuojasta yhtään. Tai tehtaalla yläosasta tummennetusta lasista. Samaten tummennuskalvot. Etuikkunoita ei saa tummentaa yhtään, paitsi jos on jo tehtaalla tummennettu. Tietysti tuossakin voisi olla joku maksimi % mitä saa tummentua, ettei ihan umpimustilla laseilla ajeta.

Yhtä asiaa en tajua. Ahdin ja vähäpäästöinen. Siis periaatteessa ahtimen saa pistää vanhempaan autoon kuin -90, koska ainakin -91 jälkeen autot taitavat olla järjestäin vähäpäästöisiä. Miksi siis ahtimen saa pistää siihen -85 Ladaan, muttei 1999 Volvoon? Mikä ihmeen logiikka tässä on? Luulisi, että uudempi auto on kuitenkin jo oletukseltaan turvallisempi ja tietysti jarrut yms. pitää tehojen lisääntyessä muutenkin päivittää. Mutta miksi "vähäpäästöiseen" autoon ei saa pistää ahdinta, mutta savuttavaan raatoon saa?
Kuitenkin osassa uusia dieseleitä on turbo, ja onhan niitä bensakoneitakin uusia turbolla. Miksi siis ei saa jälkiasentaa turboa kuin "vanhoihin kotteroihin"?
Tämä on vain oma oletus. Mutta eikös turbo periaatteessa voi kulutusta vähentää? Pienemmällä kaasulla pääsee samaan tulokseen, bensaa kuluu vähemmän? Ja jos syy ettei saa on se, että sitten kaahaillaan, niin miten se eroaa siitä, jälkiasentaako sen turbon sallitusti siihen Ladaan vai sitten suurella rahallisella riskillä yrittää Volvoon (mitä se 1000 euroa tai jotain maksaa muutoskatsastaa meni läpi tai ei). Voiko joku tämän logiikan selittää?

Ilokaasun ymmärrän kyllä. Sitä ei katukäyttöön tarvita ja varmasti jos olisi laillinen, amisteinit pistelisi niitä ja auton hallinta muutenkin saattaa olla mitä on. Toisaalta purnukka kait maksaa sen 70-100 euroa täyttö ja siitä riittää sekunneiksi iloa, ettei mitään halpaa leikkiä ole muutenkaan. Käsittääkseni ilokaasu kiellettiin kun Sierra veti vähän pöpelikköön ja siihen oli systeemi asennettu. Ilokaasusta en siis osaa sanoa juuta enkä jaata.

Yksi kanssa E-hyväksynnät. Se mikä Jenkeissä on hyväksytty, ei välttämättä ole hyväksytty Euroopassa. Eli jos tilaa vaikka Jenkkilästä umpiot, ne eivät välttämättä käy Euroopassa. Tavallaan typerää. Tietysti eri asia jotkut kiinanromut, mitkä voi olla halvalla tehtyjä ja vaarallisiakin, mutta muuten hölmöä. Itse tuota pohdin kun takaspoilerissani on jarruvalo, mikä ei E-hyväksytty ja toinen ongelma se, että "korin ulkopuolinen valo" mitä ei saisi käytännössä olla. Soitin katsastuskonttoriin ja vastaus oli, että menee tai ei läpi. Tähän asti on mennyt läpi, mutta varmasti joku nillittäjä voisi siitä mainita. En ole ihan varma, mutta noin olen käsittänyt.
Mutta jos jarruvalo saa olla ikkunan sisäpuolella, miksei ulkopuolella jälkiasennettuna? Onhan joissain automalleissa takaspoilerissa jarruvalot muutenkin. Turvallisuuttahan se lisää, ja ei se kuitenkaan kokoajan pala, vain jarruttaessa luonnollisesti. Ainakin näkyy. Siitä ei ole siis tullut sanomista, mutta korin ulkopuolisena valona kait periaatteessa laiton.

Takavalojen tummennus on kanssa niin typerää. Tai siis se, ettei sitä saa tehdä. Saat ostaa tummat valot kyllä jos luonnollisesti E-hyväksytyt, mutta itse kun tummennat kaupasta ostettavalla tummennuslakalla esimerkiksi, se ei kelpaakaan. Eikö takavaloissa riitä se, että kun jarrutan, minut nähdään. Kun ajan, minut nähdään. Kyllä mielestäni valot sen verran paistaa läpi lakasta varsinkin pimeässä sen huomaa. Mutta ei kelpaa. Sama kait tummennuskalvon kanssa, ettei käy. Voiko joku selittää tätä? Mielestäni auton perässä punainen valo on kuitenkin sen verran dominoiva, että se näkyy. Eikä kuski tarvitse takavaloja ajaessa. Peruutusvaloa ehkä, mutta sitäkin pienissä nopeuksissa.

Myös auton sisälle asennetut valot voivat aiheuttaa ongelmia. Käsittääkseni valoja ei saa olla ikkunarajan yläpuolella. Ja sininen taitaa olla bännissä koska poliisit käyttävät sitä. Myös maskin takana valot eivät ole sallitut. Kyllä sen tajuaa, ettei joulukuusella ajella, mutta "näyttötarkoitukseen" asennetaan. Taitaa tosin olla nuo valot jo mennen talven lumia ja 90-luvun thyyninkiä, mutta silti. Vai onko tässä tullut ongelmia, että 90-luvulla amispojat ajeli joulukuusilla?

Mitä muuta täällä ei saa tehdä? Tuli mieleeni, että jos autoon tekee virittelyjä ja saa vaikkapa 50 heppaa lisää tehoa irti, niin miten ne sen konttorilla näkevät? Tietysti jos on autossa ahdin kiinni varmaan huomaavat, mutta jos muuten on viritetty. Mistä ne alkavat katsomaan tehon nousua ja muuta, miten ne sen selvittävät, onko auto tehokkaampi kuin vakio ja minkä verran? Ei niillä dynoa siellä ole.

Mikä idis siinä on, että saa pistää isommat renkaat, mutta vasta muutoskatsastuksen jälkeen niillä saa ajella? Tarkistavatko ne muutoskatsastuksessa, että kaikki on ok ja turvallista ja sitten antavat luvan? Koska ne isommat renkaat mitkä autossa on mitä rekkari sallii eivät muutu miksikään maksoit sen 50 euroa tai et.

Mitä muuta typerää Suomen laki on tehnyt ajoneuvojen tuningille ja stylingille? Ja olenko oikeassa noissa mitä sanoin, vai onko ne Esson baarin juttuja?

Lopuksi sanon vielä, että mielestäni autojen rakentelussakin on turvallisuus ensisijaista. Auton pitää olla turvallinen itselleen ja ennenkaikkea muille tielläliikkujille. Mutta jotain rajaa tuossakin pitää olla, että mikä on turvallista tai mikä ei. Teipillä kasattu kottero ei ole turvallinen, mutta huolella rakennettu varmasti on. Hyvähän se on, että noita valvotaan, ettei niitä amisvirityksiä pääse kaikkia liikenteeseen, mutta silti se rajoittaa huolella rakennettuja autoja.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Lait ja tuning/styling

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Syys 02, 2011 10:58 am

Oot kyllä aivan oikiassa, oon ittekkin pitkään ihmetelly suomen autoja koskevien lakien järkeyttä. Kai sitä valtio vaan haluaa rajoittaa ettei ihmisillä nyt mukavaa sentäs olis asua suomessa? Ameriikoissa käsittääkseni on huomattavasti vapaammat lait autoille, ja taitaa olla ruottissakin jne... ::)

Kai se joku valtion kuvitelma on että kun turbo jälkiasennetaan niin se on ympäristölle huomattavasti vaarallisempi kuin tehdasasennettu, vaikka ihan sama asia.. Niin ja lisävaloja saa asentaa katolle, kunhan ne sijaitsevat etuakselin etupuolella (eli esim. rekkojen katoilla olevat valot ovat sallittuja asennuspaikan puolesta, ei välttämättä valotehon puolesta menis läpi). Hyvä muuten että nostivat max. sallittua referenssi lukua tässä ihan vasta, mielestäni se on todella paljon turvallisuutta lisäävä seikka että näkee minne ajaa.. Eikö keskitakajarruvalokin (se mikä tulee siihen takaikkunaan) ollut joskus muistaakseni kielletty, ja nyt se on pakollinen?

Suomen lait on vaan omituisia, ei niissä ole järkeä, toki joissain on mutta on paljon asioita joissa ei ole.. Tuntuu että autojen harrastus halutaan käytännössä kieltää, kaikkien pitäs ajaa priuksella pitsinnypläyskerhoon.. ::)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Lait ja tuning/styling

ViestiKirjoittaja Tekno » Su Kesä 24, 2012 9:56 am

[quote=""Thaumiel_Nerub""]
Yksi kanssa E-hyväksynnät. Se mikä Jenkeissä on hyväksytty, ei välttämättä ole hyväksytty Euroopassa. Eli jos tilaa vaikka Jenkkilästä umpiot, ne eivät välttämättä käy Euroopassa.
[/quote]

no tän ymmärtää koska jenkkien valokuviosta puuttuu kokonaan vasemman puolen leikkaus -> valokuvio on vaakatasossa "suora", jollon ne häikäsevät, jos ei ole säädetty alas. se taas syö rankasti näkyvyyttä eteenpäin. Kaikki muu maapallo käyttää kunnollista kuviota, jenkeillä vaan tommonen oma versio, joka on yksinkertasesti huono (ainakin pimeässä vierekkäisillä kaistoilla kohtaamiseen).

ECE
Kuva

vs

SAE (only in US)
Kuva
Viimeksi muokannut Tekno päivämäärä Su Kesä 24, 2012 10:02 am, muokattu yhteensä 1 kerran
- Tenho Ruohoranta
Tekno
Rekisteröityneet
 
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 6:57 am

Vs: Lait ja tuning/styling

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Syys 11, 2012 7:09 am

FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Lait ja tuning/styling

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Syys 11, 2012 12:19 pm

No huhhuh, aina ne keksii uusia tapoja kiusata kunnon ihmisiä. Mutta tosiasiahan se on että ajalla rakennetut autot ovat niitä turvallisimpia, kuin jos verrataan johonkin perusjamppaan joka ei autostaan välitä ja korjaa vain kun ei saakkaan enää leimaa. Harrasteautot pidetään aina yleensä kunnossa. Olen siis samaa mieltä sen tyypin kanssa joka näin oli tuolle lehdelle ilmoittanut. :)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Lait ja tuning/styling

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ti Syys 11, 2012 1:55 pm

Taitaa ne oikeat harrastajat olla aika harvassa, aika paljon näkee rakennettuja autoja joissa helmat roikkuu parilla ruuvilla mukana(eikä oma calibrakaan ollut kaukana juuri tuosta). Eipähän kyllä ne harrastelijoitten silmäterät olekaan jokapäiväisessä käytössäkään. Minun puolesta saa kyllä jo kieltää, ennemmin tai myöhemmin jokatapauksessa autoharrastus häviää oli sitten syy eu tai mikä tahansa, säästyypähän sitten nekin rahat johonkin muuhun harrastukseen.. tai johonkin oikeaan tarpeeseen.
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Lait ja tuning/styling

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Syys 11, 2012 2:59 pm

Kyllä noita oikeita harrastajia ainakin täällä monesti vastaan tulee. Tuolla missä minulla on talli, on muunmuassa viereisissä talleissa Sunbeam ja Volkkariharrastajia, joiden autot ovat niin viimeisen päälle laitettuja useamman vuoden projekteja että kateeksi käy.. Näkeehän tietty nuitakin että jotkut helmat roikkuu jne., mutta ei ne mielestäni ole oikeita harrasteautoja. Harrasteauto on jotain jota rakennetaan pitkään ja hartaudella, tinkimättä ja kiirehtimättä ja tällöin käydään myös koko auto läpi. Itse en tälläistä omista, mutta ei tuollaiset täälläpäin kovin harvinaisia ole. Liikenteessä ei juuri näy, mutta varaosaliikkeissä ja tallilla näkee ja kuulee mitä hienompia projekteja.

Mikäli autojen laittamista halutaan jotenkin kiristää, miksei esim. katsastusta voisi tiukentaa, tällöin olisivat kaikki autot kunnossa, eikä kiinnitettäisi vain sellaisiin huomiota joihin on viikonlopun yli laitettu jotain helmaa parilla popparilla kiinni. Jos katsastuksesta tehtäisi perinpohjaisempi, ei ruostetta missään ja mitään virheitä ei sallita, niin olisihan se ehkä vittumaista, mutta turvallista.

Autoharrastus häviää varmasti jonkun EU:n edessä, mitä me sitten harrastetaan? Huumeita vaiko alkoholia?

Rahat voi aina jättää laittamatta autoon jos itse haluaa, sehän se on ratkaisu. Ei kukaan enää laiteta rahoja autoihin, niin on teillä taas turvallista ja voi sitten kuluttaa joka pennin vaikkapa juomiseen.

Tietty edelleenkin spoileri ja helma "harraste" autot ovat asia erikseen. Minulle kyllä kävisi silleenkin, että autojen laittaminen kiellettäisiin, mutta kehitettäisiin vihdoin se harrasteautoluokka, johon kuuluvia autoja saa laitella. Tälle luokalle sitten pitäisi tietty olla tarkat säädökset, kuten mm. museoautoilla. Tietyn verran ajopäiviä ja autojen pitää täyttää tietyt kriteerit ja läpäistä perinpohjainen tarkastus. Tälläinen kävisi minulle, vaikka en oikeaa harrasteautoa omistakkaan, mielelläni silti katselen hienoja ja rakennettuja autoja, niin erilaisissa tapahtumissa kuin talleillakin.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Lait ja tuning/styling

ViestiKirjoittaja Leksa » Ti Syys 11, 2012 6:42 pm

"Tuunaamisen" loppuminen ei kyllä minuakaan haittais, mutta onhan tuo ny silti perseestä. Mietityttää vaan koskeeko tuo mm. alustasarjoja, vanteita yms. vaiko ainoastaan kusilaitu junankeuloja yms?
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Lait ja tuning/styling

ViestiKirjoittaja HEka-- » Ke Syys 12, 2012 2:51 am

Kuvittelisin ettei tuo noita vanteita, alustasarjoja ja muita vastaavia ehosteita(mm. valaisimet) koske koska monestahan jo löytyy TUV hyväksynnät, tai niitä ei saa edes käyttää ilman niitä. Kuvittelisin että EU:n työryhmä on pohtinut enimmäkseen tekniikkaosastolle tulevaa "tuunausta", jota sitten alettaisiin kontrolloimaan tiukemmin. Pakoputkistot, moottorinohjaukset yms. alueet on varmasti niitä mihin ei saisi puuttua. Saahan niitä harrasteajokkeja edelleen tehdä, niillä ei vaan saa ajaa liikenteessä :)
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Lait ja tuning/styling

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Syys 12, 2012 7:10 am

Mielestäni on ihan ok jos kaikkia hilppeitä tarkastettaisiin, ettei tuonne tieliikenteeseen mitään kiinanroskaa mene sekaan osina. Myös inssit voisi tsekkailla miten vaikkapa korisarjat on kiinni ja muuta. Eli että autot on tietysti tieliikenneturvallisia. Mielestäni siihen haluaako joku ehostaa turvallisuuden sisällä autoaan ei pitäisi kieltoa tulla. Kohta se on siten, että kaikki kulkevat samoissa verkkareissa ja niskassa on viivakoodit. Kärjistetysti.

Ja kyllä tuolla liikenteessä näkee ihan vakioautoja mitkä on sellaisia raatoja, että ihan hirvittää. Niitä mitkä ostetaan romutuskunnossa ja ajetaan leima loppuun tai pahimmassa tapauksessa ajetaan ihan katsastamattomina raatoina. Noitakin kun oikeasti on.

Ja uudet kalliit Bemarit, Mersut ja Diudit voisi syynätä kunnolla, niissä kun tuntuu järjestäin olevan vilkku rikki ja jarru ei toimi kolmion takaa yhtään  ;) Liikenteessä on paljon ongelmia muitakin... Juuri nokka pystyssä kalliilla autolla ajavat kenellä on aina etuajo-oikeus, ihmiset jotka eivät osaa ajaa turvallisesti joko koska eivät osaa tai ovat kortin saaneet 100 vuotta sitten jne.

Se on itsestään selvää, että jos auto on liikenteessä vaarallinen, niin sellainen pois. Jos auto on pinkillä karvalla tai vaikka kävyillä vuorattu mutta on toimiva ja turvallinen, en näe mitään ongelmaa siinä.

Tässä tulee kysymys. Vaikuttaako tuo varaosiin? Esimerkiksi auton osat saatetaan tehdä siinä samassa tehtaassa. Eli samaa tavaraa. Ero on sitten pakataanko se viralliseen pahvilaatikkoon logolla vai pakataanko se "merkittömänä". Entäs autot mihin ei enää valmisteta "virallisia" osia vaan ainoat osat on tarvikeosia mitä saa? Tietty noihin varmaan sitten tulee ja on TÃV-hyväksyntä tai E-merkintä mitä aika järjestäin nytkin on vaadittu, mutta kumoaisiko tuo suunnitelma esimerkiksi madallussarjat oli TÃV tai ei?

Noh, sitten ajetaan vaan normiautoilla ja harrasteautot kulkee pellolla... Mutta jotenkin typerää. Jos ajattelee vaikkapa nuorisoa. Montako nuorta siirtyy kaljoittelemaan kun ei voi enää autoja rassata?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo


Paluu Autoilusta yleensä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 1 vierailijaa

cron