Auto talvisäilöön

Kaikki yleinen keskustelu autoista ja autoiluun liittyvästä tänne.

Auto talvisäilöön

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Syys 28, 2012 5:46 am

Mites te autonne pistätte talvisäilöön? Minne jne.?

Itsellä alkaa olla edessä jossain vaiheessa se, että pistää Mondeon teloille. Autotalli on, mutta kylmä sellainen. Ainakin akun ajattelin ottaa irti ja sisälle ettei turhaan jäädy. Mitäs muuta kannattaa.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Auto talvisäilöön

ViestiKirjoittaja HEka-- » Pe Syys 28, 2012 6:54 am

Tarvitseekos sitä mitään muuta kuin tilan joka on kuiva? Akun irroituksen lisäksi..
Avatar
HEka--
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1203
Liittynyt: Su Joulu 20, 2009 1:11 pm
Paikkakunta: Lieksa

Vs: Auto talvisäilöön

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Syys 28, 2012 7:54 am

Ei kait se muuta tarvitse tietysti, mietin vain onko muilla jotain mitä tekee. Vaikkapa puunaa ja vahaa tms. Ja tietysti kun auto on talvisäilössä onko se pimeässä piilossa vai hipistelläänkö sitä sieltä täältä.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Auto talvisäilöön

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Syys 28, 2012 12:11 pm

Riippuu itellä kovasti mistä autosta on kyse. Joitain käyttöautona käytettäviä joita ei kuitenkaan kyseisenä talvena käytetä, monesti vahaan ja tarkistan että nesteet kestää pakkasta sekä otan akun kaapelin irti. Tämän jälkeen laitan tulpanreijistä öljyä sisään ja pyöräytän lenkkiavaimella kampiakselin päästä pari kierrosta että sylinterin seinämissä on öljyä ettei ruostu. Ei ne kiinni yhessä talvessa todellakaan ruostu mutta sitä koskaan tiedä jos ylikin talven seisoo.

Sitten kun autoja tietenkin on niin monta niin pakkohan niitä on taivasalla säilyttää. Talli on vuokratalli erillisellä tontilla jolla kokoa hieman yli 20 neliömetriä ja siellä on aina joku rojekti ettei siellä mitään voi säilöä.

Yleensä siinä kovimpien pakkasten aikana laitan auton lämppäriin ja kun se on lämmennyt, heitän autolla jonkin pienen lenkin että nesteet ja öljyt sekottuu, vesi ja glykoli kun tuppaa erkanemaan kun tarpeeksi pitkään seisottaa ja lootaakin pitää voidella. Samalla käytän kaikkia mahdollisia sähkölaitteita etteivät hapetu kun tosiaan ulkosalla autot on. Tekkee hyvvää kun sähkökin virtaa välillä.

Moni auto joita ei ole tarkoituskaan käyttää talvenkaan jälkeen, voitelen koneet ja irroitan akut kokonaan ja vien johonkin missä ollaan plussan puolella. Nämä autot (3 kpl) ovat varaosa-autoina ja seisovat paikallaan parraimmillaan nyt neljättä vuotta. Niistä sitten napsitaan osia sitämukaa kun tarvitsee. Näistä on nesteet tiputettu ulos joten niistäkään tarvitse huolehtia.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Auto talvisäilöön

ViestiKirjoittaja Zigu » Ma Loka 22, 2012 3:43 pm

Oman harraste pelin kanssa tein seuraavasti ennen talvisäilytykseen laittamista:

-huolellinen pesu & vahaus
-imurointi & irto roskien poisto
-niveliin & saranoihin rasvaa
-lattiamatot & muut helposti irroitettavat verhoilut pois
-akku irti ja täyteen ladattuna varastointi
-jäähdytin-nesteen pakkaskestävyyden tarkistus esim. optisella mittarilla & tarvittaessa nesteen pakkaskestävyyden parantaminen tarpeen mukaan
-tuulilasinpesunesteen pakkaskestävyyden tarkistus, kuten edellä
-tankki täyteen
-takapenkit avattuina hiukan
-ikkunat hieman raolleen
-koteloihin suoja-aine (öljypohjainen), halutessa myös alustaan
-pyyhkijät irti ja varastointi viileään
-renkaisiin normaali paineet (auto voidaan halutessa nostaa pukeille, mutta tällöin tulee varmistaa niiden oikea asettelu, jottei kori esim. väänny)
-hoitoaine penkkeihin/verhoiluun
-kosteudenpoistajia sisälle esim. matkailuautoliikkeistä saa hyviä tai vain suolaa astiaan


Lisäksi hyviä vinkkejä säilytyspaikan valintaan.

Säilytyspaikan tulisi olla kuivalla alustalla. Märästä alustasta nousee aine kosteutta, joka lahottaa autoa. Hyvä ilmanvaihto takaa kosteuden pysymisen poissa, jolloin auto pysyy mahdollisimman kuivana. Kylmän tallin kanssa pärjää, jos muistaa huolehtia riittävästä ilmanvaihdosta. Itseasiassa lämmin talli, jossa on huono ilmanvaihto on huonompi vaihtehto, koska tällöin kosteuden vaikutus autoon tehostuu. Lisäksi säilytyspaikan seinät ja katto tulisi olla eristettyjä, koska lämpötilojen vaihtelut aiheuttavat helposti kondensiovettä eristämättömille pinnoile. Jos kuitenkin päädyt laittamaan autosi esim. telttatalliin tulisi sinun vähintään eristää maasta nouseva kosteus esim. muovipeitteellä ja huolehtia riittävästä ilmanvaihdosta.
Viimeksi muokannut Zigu päivämäärä Ti Loka 23, 2012 9:45 am, muokattu yhteensä 1 kerran
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Auto talvisäilöön

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ti Loka 23, 2012 4:47 am

Hyviä juttuja. Pitää kun Mondeon lyö talliin pistää tankki täyteen ja tsekata nesteet. Lisäksi takaikkunat raolleen ja takapenkit kaadan. Tuo suolaa vatiin on myös hyvä juttu. Paljonko sitä olisi hyvä pistää?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Auto talvisäilöön

ViestiKirjoittaja Zigu » Ti Loka 23, 2012 9:42 am

[quote=""Thaumiel_Nerub""]
Paljonko sitä olisi hyvä pistää?
[/quote]

Tarkkaa tietoa määrästä minullakaan ei ole. Luulisi, että 1-2 dl riittäsi, jos se olisi jaettu useampaan astiaan eripuolille autoa.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm

Vs: Auto talvisäilöön

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Loka 26, 2012 4:21 am

Mie hain Sierraan ruottinpuolelta ruokakaupasta semmosen torrbållen (siis tarkotuksena suojella sisustaa rempan ajan). Eli se on semmonen vati jonka päälä on pallo, jossa 1 - 2 dl kuivaussuolaa. Son tarkotettu matkailuauton, huoneen yms. kuivaukseen ja pitäs kestää muistaakseni n. 3 kk. Ideana on se että kastunu suola tippuu vesiliuoksena sinne vatiin, eikä piä sitä reaktiivista suolaa märkänä.

Sitten vielä tuosta lämpimästä/puolilämpimästä tallista. Jos talli on semmonen missä on vaarana, että sinne kulkuu talvenaikana vähänkään enämpi lunta (esim. käyttöauton mukana), niin kannattaa harkita kahesti että onko se paras paikka sille harrasteautole. Etenki puolilämpimässä se sulavan lumen kosteus saattaa tiivistyä metallipinnoille, jos lämpötila pääsee vaihtelemaan vähänkään reilummin.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1080
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Auto talvisäilöön

ViestiKirjoittaja Zigu » Pe Loka 26, 2012 6:44 am

[quote=""Sierramies""]

Sitten vielä tuosta lämpimästä/puolilämpimästä tallista. Jos talli on semmonen missä on vaarana, että sinne kulkuu talvenaikana vähänkään enämpi lunta (esim. käyttöauton mukana), niin kannattaa harkita kahesti että onko se paras paikka sille harrasteautole. Etenki puolilämpimässä se sulavan lumen kosteus saattaa tiivistyä metallipinnoille, jos lämpötila pääsee vaihtelemaan vähänkään reilummin.
[/quote]

Hyvä muistutus! Tuo on muuten monilla virhe talvella varsinkin käyttöauton kanssa ja pahemman tästä tekee tosiaan, jos samassa tallissa säilytetään harrastepeliä.
Ei riemulla rajaa, ku rieskalla ajaa!
Avatar
Zigu
Site Admin
 
Viestit: 392
Liittynyt: Ma Joulu 14, 2009 1:23 pm


Paluu Autoilusta yleensä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 1 vierailijaa

cron