Downsizing-moottoreiden elinikä

Kaikki yleinen keskustelu autoista ja autoiluun liittyvästä tänne.

Downsizing-moottoreiden elinikä

ViestiKirjoittaja Mikko » La Maalis 16, 2013 9:25 pm

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288539592578.html
Mitäs tästä olette mieltä? Onko kellään kokemuksia TSi:stä tai EcoBoostista?

Onhan se hieno homma että kulutusta pyritään vähentämään, mutta tulee aika kalliiksi vaihtaa moottoria 150 tonnin välein, ekologisuudesta puhumattakaan. Liekkö tulee halvemmaksi jo ostaa uusi auto kuin vaihdattaa moottori? Minun mielestä nyt mennään jo vähän liiallisuuksiin päästöjen pienennyksen kanssa.. Ahtimet ymmärrän kyllä, mutta onko pakko tehdä niin pieniä moottoreita niin suurilla tehoilla etteivät ne kestä? Onko tuo Sierra kohta luotettavampi auto kuin EcoBoost? Tuolla 150 tonnin vaihtovälillä alkasi olemaan kaikissa Sierroissa kolmannen motin paikka..

Tästä tulee väkisin mieleen ensimmäinen oma autoni, mk2 Fiesta 1.0 moottorilla. Tehoa ei ollut kuin 40 hevosta, mutta oli se kestävä ja meni kanssa todella vähällä, valmistajan ilmoittama kulutus oli alle 5 litraa sataselle, ja se tuntui vielä pitävän paikkaansakkin.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Downsizing-moottoreiden elinikä

ViestiKirjoittaja RST » Su Maalis 17, 2013 12:21 pm

Tää ny on mun mielipide mutta minun mielestä toi ekoilu on täysin hanurista!
VW Passat 1.9TDI -02
MB V230 -98
Sierra 2.0 Turbo -88
Escort 1.3c -87
Capri 3.5 V8 -77
Avatar
RST
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 563
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 3:06 pm
Paikkakunta: JKL

Vs: Downsizing-moottoreiden elinikä

ViestiKirjoittaja Leksa » Su Maalis 17, 2013 1:04 pm

Kyllähän tuota mietiskelin jo kun alko tulemaan ensimmäiset TSI koneet, että kyllähän 150hp on aika paljon 1,4 litraisesta koneesta, kuitenkin yli 100hp/litra..

Saas nähdä kun alkaa nuo autot tulla ns. kriittiseen ikään. Sittenhän tuo selviää.. Kattelin nettiautoa niin esimerkiksi TSI koneisia Golffeja kyllä löytyi, mutta enitenkin ajetut oli n.145-150tkm ajettuja, pitääpä ihan mielenkiinnosta seurata alkaako löytyä enemmän ajettuja jollain aikavälillä :)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Downsizing-moottoreiden elinikä

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Maalis 17, 2013 3:40 pm

Varsinkin tuo 1.0 EcoBoosti itteä mietityttää, 125 hevosta 1.0 litraisesta rivi-3:sta. Siinä aletaan puhua jo sellaisesta viritysasteesta ettei se kertakaikkiaan voi kestää. Mutta toisaalta onhan Hondakin ottanut 2 litraisesta motista vaparina 250 hv, joten näissä moottoreissa on täysin sama litrateho, EcoBoost on vain turbolla. Mutta tuota 1 litraista joutuu enemmän kyllä polkemaan verrattuna tuohon Hondan mottiin, kun tehoeroa kuitenkin on niin paljon että Honda kulkee kevyemmälläkin kaasulla samalla lailla. Ei tosin ole sitten kokemusta nuista Hondan koneista, mutta en ole kyllä kuullut että kauhian herkkiä olisivat.

Mutta olen itsekkin sitä mieltä, että ekoilu on nyt mennyt jo niin pitkälle että otetaan jo takapakkia, uusien moottoreiden valmistus myötäänsä ei kovin ekologista puuhaa ole. Ekologisempaahan olisi ajaa samalla motilla maailman ympäri jolloin vältyttäisiin valmistuspäästöiltä. Mutta eihän nämä ekotyypit ja EU muusta välitä kuin siitä mitä sillä hetkellä putkesta tulee.. Suomenkin kokoisen maan vaikutus koko maailmaan on niin pieni, ettei meidän päästöt kaikkeen syypää ole. Jossain Kiinan jne. suunnillahan on todella saasteinen ilma isoissa kaupungeissa, ja sinne saisivat työntää näitä ekosysteemejä, mitä sitä tänne ennää lissää laittammaan kun ilma niin puhtaalta tuntuu.

Sinällään tämä ekoilu ei oikein tee järkeä, mutta hyvähän se kulutusta on pienentää niin ei tarvitse itse niin paljoa köyhtyä, mutta toisaalta eiköhän valtiokin veroa nosta samaan tahtiin kuin mitä bensan menekki laskee saadakseen samat tulot, joten taitaa hyöty olla aikalailla 0.

Sinällään ei kyllä itseä oikein huoleta noiden elinikä, kun ei minulla ole varaa uutta autoa ostaa vuosiin ja käytettynä ei isommin taida uskaltaa ostaa tuollaista pientä tappiinsa viritettyä moottoria todetakseen vain ettei se kestäkkään.. Suomessakin tulee paljon kilometrejä autoihin, joten tuskin joudutaan montaa vuotta odottamaan että näkee miten on oikeasti asian laita, ovatko nuo downsizing -moottorit ihan susia.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Downsizing-moottoreiden elinikä

ViestiKirjoittaja mrannikko » Ke Maalis 20, 2013 12:55 pm

Tuossa nyt mitä itse olen vuosien varrella puuhastellut (harrastuksena) moottoreiden parissa ja lukenut tuosta moottoritekniikasta niin nämä moottorit kyllä kestävät tuon hieman korkeamman viritysasteen. Mutta nuo kyseiset moottorit ovat kooltaan käsittämättömän pieniä!! Tuolla pienuudella periaatteessa säästetään valmistuskustannuksissa, hinnassa, materiaalissa ja painossa.

Tuo pieni moottorin koko yhdistettynä tuohon viritysasteeseen on se huonopuoli. Ãljy ja jäähdytyskanavat ovat todella lähellä sylintereitä mikä ei ole paras mahdollinen ratkaisu. Myös kannet ovat aika heppoisen oloisia kun niissäkin on koossa säästetty. Sisuskalut moottorissa kyllä kestävät mutta nuo lohkot ja kannet ovat enempi niitä ongelma kohtia. Ehkäpä tietyllä osin on vääränlainen käyttökin osana vaurioihin.

Monesti auto kylmänä käyntiin ajetaan pari kilometriä ja sammutetaan johkin parkkiin. Moottori kärsii alilämmöstä eikä välttämättä oljynkierto ole paras mahdollinen. Toinen mitä itse olen havainnoinut on että kun tullaan parkkiin sammutetaan auto miltei lennosta. Joka on myrkkyä ahdetulle autolle mutta niin myös vaparillekkin. Olihan nämä vanhat BMW.n ja Opelin 16-venttiiliset kannet kuuluisia siitä että halkesi jossain vaiheessa juurikin hieman vääränlaisen käytön seurauksena.
Avatar
mrannikko
Rekisteröityneet
 
Viestit: 55
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2010 10:27 am
Paikkakunta: Järvelä


Paluu Autoilusta yleensä

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 1 vierailijaa

cron