Sivu 1/1

Sähköautot

ViestiLähetetty: Ti Marras 26, 2013 10:02 am
Kirjoittaja Mikko
Kellään kokemuksia sähköautoista? Pisti silmään tämä artikkeli.

Laskeskelin huvikseni Top Gearin ilmoittamien toimintasäteiden ja latauskeston mukaan, että jos ajat sähköautolla 30 000 km, millä taloussanomien artikkelin mukaan saisi 5:ssä vuodessa kuitattua sähköauton hankintahinnan, niin kuinka kauan sitä täytyisi vuodessa ladata. Tulos: 25 viikkoa, eli viikon vajaa puoli vuotta auto täytyisi olla laturissa, mikäli normaalin viistoperäisen henkilöauton kokoisella sähköautolla ajettaisiin 30 000 km ja joka latauskerralla niin pitkä matka kuin akuissa vain potkua riittää. (Kuten Top Gearissa tekivät.) Sähköautojen ilmoitettuihin toimintasäteisiin ei ole luottaminen, sillä Suomen olosuhteissa kylmän ilman ja tarvittavan lämmityksen vuoksi toimintasäde on paljon pienempi kuin mitä valmistajat ilmoittavat, joka voi etelä-euroopassa pitääkkin (ehkä) paikkansa.

Viikkoja sitten luin artikkelin, missä ilmoitettiin että skandinavian maat aikovat yhdessä kehittää oman standardinsa, jonka mukaan toimintasäteet täällä ilmoitettaisiin, nimenomaan erilaisen sään vuoksi. Linkkiä tähän en nyt kerkeä etsiä, löytynee kuitenkin googlella.

Yksi ongelma sähköautoissa on; akut eivät kestä kovin montaa vuotta. Mikäli akut ladataan aina kun varaus on puolivälissä, eikä käytetä ns. pikalatureita, niin akkupaketin kestoikä on maksimissaan 10 vuotta, todennäköisemmin 5. Akkupaketti voi mennä jopa 3:ssa vuodessa, mikäli akut ladataan aina tyhjäksi ajettuina ja käytetään myös pikalaturia turhan useasti. Tarkkaa hintaa en tiedä akkupaketeille, Top Gearissa mainitsivat hinnaksi 5000-7000 puntaa (5985-8400 ). Joskus työmaalla törmäsin huoltotöissä käytettävään sähköautoon, johon akkupaketti maksoi noin 15 000 ilman asennusta, joskin tämä ei ollut henkilöauto ja akusto oli hieman henkilöautossa käytettävää akustoa suurempi.

Eli, mikäli lataat akut, kun niiden varaustaso on 50%, akut täytyy uusia reilun 5 vuoden välein, jolloin joudut maksamaan väh. 6000, juuri kun olet ottanut hankintahinnan jälkeen käyttökustannusten takia "normaalin" henkilöauton kiinni, eikä tällöin käytännössä päästä 30 000 km vuotuiseen ajomäärään, jolla tuo 5 vuotta täytyisi mennä että hankintahinnan "kuolettaa", koska et voisi ajaa koko toimintasädettä, vaan teoreettisesti noin 50% siitä aina ennen uutta latausta. Lisäksi, jos ajat tyhjäksi asti niin täytyisi ajaa se 30 000 kilometriä jäljellä olevalla 27 viikolla, jolloinka täytyisi päivittäin ajaa 158,7 kilometriä, joka ainakaan itselläni ei todellakaan täyty. Itseäni kiinnostaisi tietää mikä mahtaa olla latausaika tuosta 50%:sta. Jos jollain on tarkempia kokemuksia toimintasäteistä jne. niin kertokaa ihmeessä.

Ihan oma puheenaiheensa sitten on toki vielä sähköautojen ekologisuus. Eihän ne tietenkään hiilidioksidia liikenteessä päästä, mutta millä sähkö tuotetaan? No, ydinvoimalla ja kivihiilellä aika pitkälti, uusiutuvista luonnonvaroista kun ei tarpeeksi sähköä saada tuotettua nykymaailman menoihin. Lisäksi, akuissa käytettävien ainesosien valmistus ja louhiminen on erittäin epäekologista. Tästä oli jossain vertailu, että jos ajat v8 -moottorisella Range Roverilla, niin kuinka monta vuotta täytyisi ajaa ennenkuin sähköauto tulisi valmistuspäästöineen samoihin päästöihin keskiarvoltaan.

Pitänee myöhemmin kaivella näitä lähteitä, hieman kiirellä kirjoitettu, pahoittelen.

Vs: Sähköautot

ViestiLähetetty: Ti Marras 26, 2013 10:29 am
Kirjoittaja Sierramies
Mielenkiintosta juttua. Ite olen arvellukki ettei sähköauto ole semmonen maailman (ja oman talouven) pelastus kuten väitethään. Kaivelehan lissää tutkimuksia pöythään jahka ehit.

Vs: Sähköautot

ViestiLähetetty: Ti Marras 26, 2013 5:57 pm
Kirjoittaja Leksa
Vielä odotellaan nykyiselle polttomoottorille korvaajaa. Eiköhän sellainen vielä tulevaisuudessa löydy, nykyiset vaihtoehdot eivät ole vielä varteenotettavia.