Kirjoittelen nyt sitten tässä kanelipullaa syödessä jotain tarinaa tuosta Escortista :)
Olipa kerran vanha, ruosteen syömä Ford Escort. Ikää tällä vanhuksella oli tuolloin 18 vuotta(2009), ja paras kiilto on mennyt jo vuosia sitten. Auto oli alunperin ukin, jolta se siirtyi kuoleman jälkeen äidilleni ja sitä kautta minulle. Kosla oli aikalailla loppuunkulutettu, pohja täynnä reikiä ja sisusta homeessa.
Latasin akkua työpäivän ajan, ja töistä päästyäni ajoin suoraan äitini talolle, ja polkaisin auton käyntiin. Ihme että se lähti puolentoista vuoden seisonnan jälkeen niinkin hyvin.. Pudotin Scanian lavan maahan, ja hurautin Escortin lavalle. Lava kyytiin ja Escort pääsi matkaan :)
Seuraavan talven aikana hitsasin reikiä, joita oli paljon ja paljon ja paljon.. Lisäksi massailin pohjaa milloin kelejä riitti. Viimeiset hitsailut tein vasta kevättalvella, kun luntakin taisi olla vielä maassa mutta kevät oli jo pitkällä. Calibrakin oli vielä tässä kohtaa hyvässä kuosissa, ja kadetin hitsaustyöt aluillaan. Tämän urakan jälkeen hurautin auton navetan ylisille, jossa se sitten olikin niin kauan kunnes sain maalattua. Maalaustyöt etenivät hitaasti, hioin jokapaikan, ruiskuttelin ruiskukittiä ja hioin lisää. Lopulta syksyn viimeisien lämpimien aikaan sain ovet maalattua, ja paikalleen. Tämän jälkeen ajoin auton ylisiltä alas, ja kävin samantien koeajamassa läheisillä sorateillä. Huomasin, että takaa kuuluu epämiellyttäviä ääniä ja päättelin takarenkaan laakerin olevan tiensä päässä. Kerrankin olin oikeassa, sillä melu hiljeni heti laakerin vaihdon jälkeen. Tässä välissä myös massailin pohjan uudestaan hyvällä kerroksella.
Pari viikkoa tuon jälkeen auto sai uuden takavaimentimen, vanha oli niin puhki. Varasin autolle ajan katsastukseen. Aika oli puolilta päivin, joten lähdin Fordilla töihin. Kahvitauolla ajattelin, että ruuvaan takakontin muovisen sisusosan kiinni kun se vähän räpätti ajaessa. Ruuvi tietenkin osui johtosarjaan ja koko auto sekosi mittaristosta lähtien :) Enhän tätä huomannut ennenkuin olin lähdössä katsastukseen, enkä tietenkään ehtinyt mitään tekemään. Ei mennyt läpi, harmitti rajusti.. Iltasilla huomasin virheen, ja paikkasin johdot sähkömiehenteipillä ja kaikki toimi taas niinkuin pitikin. Seuraavana päivänä katsastukseen jä läpi meni :) Huomautus tuli takarunkopalkista, jossa oli pientä reiän alkua mutta läpi meni. Seuraavaan katsastukseen laitan senkin kuntoon.
Jossain vaiheessa syksyä ostin vielä 15" ja 7" leveät vanteet, ja tuliterät Gislavedin renkaat niille. Etujarruja piti vähän muokata jotta sain vanteet pyörimään :)
Syksyn edetessä ajatus isommasta moottorista sitten kyti mielessä. Katselin rs2000 moottoria, mutta ne oli sitten jo vähän liian kalliita meikäläiselle. Joulukuussa pienet ongelmat CVH vanhuksessa riitti, kävin hakemassa Lahdesta toisen Escortin vuosimallia 1993. Se olikin jo oikea seikkailu se.. Matka sinne sujui hyvin, matkustettiin tyttöystävän kanssa junalla Lahteen. Kaikki paikat oli varattuja, joten täytyi tyytyä ykkös luokan paikkaan. Hintaa matkalle kertyi reilu 130 euroa. Perille päästyäni tavattiin myyjän kanssa, istuin auton kyydissä asemalta läheiselle huoltoasemalle. Auto tuntu ihan normaalilta ja kaikki näytti olevan hyvin, mutta karu totuus paljastui vasta matkalla, RENKAISSA EI OLLUT NASTOJA! Ja tämän kruunasi sitten vielä aurauskulmat, jotka olivat aivan metsässä.. Paluumatkasta tuli elämäni pisimmältä tuntuva seitsämän tuntinen matka, jonka aikana ei voinut herpaantua sekunniksikaan, muuten olisin löytänyt itseni joko ojasta, tai manalasta. Ei aina tiennyt minne suuntaan auto oli menossa.. Teki mieli jo soittaa myyjälle että nyt p****le rahat takaisin, mutta arvelin että jos tästä matkasta hengissä selviän niin ainakin moottori tuntui olevan kunnossa. Silti 450 euroa mokomasta autosta on aika rajulta tuntuva hinta..
Perille päästiin ja matka unohtui vain etäiseksi painajaiseksi. Moottori oli irroitettu ja laskettu trukkilavalle viikko oston jälkeen, ja pian veinkin oman Escorttini läheiselle tuttavan pajalle autonosturille. Ensimmäinen viikko meni vanhaa CVH:ta purkaessa. Ongelmia ei juuri esiintynyt, mitä nyt vetoakselit vähän jumissa olivat. Vähän reilu viikko auton purkamisen aloittamisesta istutettiin Zetecciä keulalle. Ennen sitä asensin vielä varaosa-autosta ohjausvaihteen, jotta saan ohjaustehostimen vuoden 91 Escorttiini, jonka varusteisiin se ei kuulunut uutenakaan :) Tunnin ahertamisen jälkeen pultit olivat kiristämistä vaille kiinni, ja parin seuraavan päivän aikana moottoria kiinnittelin ja kasailin paikalleen. Tämän jälkeen tuli jonkun päivän tauko, jonka jälkeen kiinnittelin letkuja, vaihdoin moottorin johtosarjat ja ohjausboksin ja kiinnitelin johtoja. Moottori istui lähes ongelmitta paikalleen kunnes ensimmäinen ongelma tuli vastaan, moottorin johtosarjan ja korin johtosarjan välillä oli eri liittimet.. Pari päivää mietiskelin asiaa, kunnes päätin napata varaosa-autosta liittimen, ja laitoin sen abikoilla oman auton korin johtosarjaan kiinni.. Neljä johtoa moottorin johtosarjasta jäi tyhjäksi. Myöhemmin huomasin, ettei kierroslukumittari sekä lämpömittari enää toimineet. Ihmettelen niitä sitten myöhemmin..
Toinen ongelma tuli sitten syylärissä ja sen tuulettimessa. Minun Escortissa kun tuuletin vei enemmän tilaa moottorilta, joten ajattelin laitella varaosa-autosta tuulettimen. Siinä sitten syyläri onkin reilusti isompi, joten eihän se käynyt.. Eikä myöskään isompi syyläri sopinut ihan heittämällä paikalleen. Päätin sitten kokeilla saanko vanhat tarvikkeet vielä paikalleen moottorin ollessa kiinni, ja menihän ne pienen survomisen jälkeen, vaikka tilaa ei paljon jäänyt. Pitää saada se lämpömittari toimimaan, jotta voin tarkkailla riittääkö pienemmän syylärin jäähdytysteho..
Tuli starttaamisen aika. Auto starttasi hienosti, mutta ei lähtenyt käyntiin. Syyksi selvisi sytytysvahvistimen liitin, joka oli heikosti paikallaan. Tämän kiinnityksen jälkeen auto hyrähti käyntiin, mutta ei todellakaan käynyt hyvin. Vähän aikaa tutkittiin ja huomattiin että imusarjasta pari letkua oli väärin päin. Käynti parani huomattavasti, mutta nyt jostain kuuluu suhinaa, ja käynti on vielä huono. Jossain päin imusarjaa on imuvuoto.. Jätin sen vielä hautumaan, ja massailin autosta kaikki pyöräkotelot ja laitoin varaosa-autosta uudemmat iskarit eteen(toki myös madallusjousilla). Taakse laitan myöhemmin. Myös uutta pakoputkea laitoin katille asti.
Tätä kirjoittaessa auto on edelleen pajalla, ja imuvuoto on yhä ongelmana. Asiaa ei ole hirveästi vielä tutkittu, mutta toivottavasti se saadaan tämän viikon aikana hoitoon ja auto koeajoon. Mitään muuta ei pitäisi olla, mittariston ongelmia lukuunottamatta :)
En tiedä ketä kiinnostaa loppupeleissä, mutta Leksan pyynnöstä kirjoittelin : >