Ford Focus, piilotettuja ominaisuuksia
Lähetetty: Ma Helmi 28, 2011 5:45 pm
Eli, selailin läpi focus aiheisia sivustoja ympäri maailman, ja silmään pisti eräs sivusto, jossa puhuttiin jotain "piilotetuista ominaisuuksista". Tämän ohjeen pitäisi toimia kaikissa 1998-2004, eli mk1 focuksissa, joissa on ajotietokone. Ei toistaiseksi ainakaan tietoa, toimiiko muissa voorteissa. Aloitetaan:
1. Laita avain virtalukkoon, mutta älä käännä sitä vielä mihinkään.
2. Paina trippi mittarin nollaus nappi pohjaan, ja pidä sitä pohjassa.
3. Laita autosta virta päälle (avain asentoon 2).
4. Pidä nollaus nappia edelleen pohjassa, kunnes mittaristossa olevaan LCD-näyttöön tulee lukemaan "TEST", päästä nappi ylös.
5. Tässä vaiheessa kaikkien mittareiden neulat käväisevät tapissa, ja näyttöön tulee lukemaan "GAGE".
6. Paina nappia, näyttö tulee täyteen kaseja (testaa LCD-näytön toiminnan).
7. Paina uudestaan, diagnostiikka testaa kaikki kojelaudan hehkut (syttyvät palamaan).
8. Paina uudestaan, näyttöön tulee joku ROM-arvo (ilmeisesti joku ajotietokoneen muisti).
9. Paina uudestaan, näyttöön tulee joku EE-arvo (ilmeisesti joku ajotietokoneen muistiin liittyvä homma tämäkin).
10. Paina taas, diagnostiikka näyttää vikakoodit, jonkinlainen luettelo viestin lopussa. (Ei ilmeisesti näytä mitään "suurempia vikoja").
11. Ja naps taas, näyttöön tulee digitaalinen nopeusmittari, mp/h.
12. Ja naps taas, näyttöön tulee digitaalinen nopeusmittari, km/h.
13. Painappas, ei käytössä.
14. Naps, näyttöön tule digitaalinen kierroslukumittari.
15. Naps, näyttää jäljellä olevan polttoaine määrän. (Koodeista myös lista viestin lopussa, toisaalla kojelaudassa oleva mittari näyttää suoraan suodatetun bensiinin määrän).
16. Paina vaan taas, näyttöön iskee öljynpainearvo (Jos öljyn paine on normaali, näytössä on lukema väliltä 000-176, jos öljynpaine on matalampi kuin normaali, tai öljyn paineantura ei toimi, tulee näyttöön 176:tta suurempi luku).
17. Kliks, näyttöön tulee moottorin lämpö, sylinterin pään lämpötila-anturilta.
18. Naps, näyttöön tulee akun jännitettä vastaava arvo, väliltä 0-255 (Lista lopussa).
Järjestys, ja toiminnot voi kuulemma vaihdella eri ikäisissä autoissa. Mulla ainakin 2002 vuosimallisessa focuksessa tuli tuossa järjestyksessä, eikä tainnu mitään hälyyttävää löytyä :) Lopuksi vielä ne kaiken karvaset listat, näitä en jaksanu suomentaa:
[size=99px]DTC- vikakoodit[/size]
B1202 9202 Fuel Sender Open Circuit
B1204 9204 Fuel Sender Short to Ground
B1213 9213 Anti-Theft Number of Programmed Keys is Below Minimum
B2103 9232 Antenna Not Connected - Defective Transceiver
B1232 A103 Antenna Not Connected - Defective Transceiver
B1317 9317 Battery Voltage High
B1318 9318 Battery Voltage Low
B1342 9342 ECU Is Defective
B1356 9356 Ignition Run Circuit Open
B1364 9364 Ignition Start Circuit Open
B1600 9600 PATS Ignition Key Transponder Signal is Not Received - Damaged Key or Non -PATS Key
B1601 9601 PATS Received Incorrect Key-Code from Ignition Key Transponder (Unprogrammed Key)
B1602 9602 PATS Received Invalid Format of Key-Code From Ignition Key Transponder (Partial Key Read)
B1681 9681 PATS Transceiver Signal is Not Received (Not Connected, Damaged, or Wiring)
B2139 A139 PCM ID Does Not Match Between Instrument Cluster and PCM
B2141 A141 NVM Configuration Failure (No PCM ID Exchange Between Instrument Cluster and PCM)
B2143 A143 NVM Memory Failure
C1284 5284 Oil Pressure Switch Failure
U1027 D027 SCP Invalid or Missing Data for Engine RPM
U1043 D043 SCP Invalid or Missing Data for Traction Control
U1073 D073 SCP Invalid or Missing Data for Engine Coolant
U1123 D123 SCP Invalid or Missing Data for Odometer
U1147 D147 SCP Invalid or Missing Data for Vehicle Security
U1262 D262 Missing SCP Message
[size=99px]Benziini lukemat[/size]
255 open send +/- 0
232 full stop +/- 0
215 Full mark +/- 10
178 3/4 mark +/- 8
138 1/2 mark +/- 7
93 1/4 mark +/- 5
41 E mark +/- 4
54 Low Fuel (0-59)
0-18 short (0-20 max)
[size=99px]
Akkujännitelista[/size]
93-102 6.2-9.1 volts, low voltage
115-124 8.5-10.7 volts, Normal band start
215-225 15.8-18 volts, Norm band end
230-241 16.9-19.1 volts, high voltage
1. Laita avain virtalukkoon, mutta älä käännä sitä vielä mihinkään.
2. Paina trippi mittarin nollaus nappi pohjaan, ja pidä sitä pohjassa.
3. Laita autosta virta päälle (avain asentoon 2).
4. Pidä nollaus nappia edelleen pohjassa, kunnes mittaristossa olevaan LCD-näyttöön tulee lukemaan "TEST", päästä nappi ylös.
5. Tässä vaiheessa kaikkien mittareiden neulat käväisevät tapissa, ja näyttöön tulee lukemaan "GAGE".
6. Paina nappia, näyttö tulee täyteen kaseja (testaa LCD-näytön toiminnan).
7. Paina uudestaan, diagnostiikka testaa kaikki kojelaudan hehkut (syttyvät palamaan).
8. Paina uudestaan, näyttöön tulee joku ROM-arvo (ilmeisesti joku ajotietokoneen muisti).
9. Paina uudestaan, näyttöön tulee joku EE-arvo (ilmeisesti joku ajotietokoneen muistiin liittyvä homma tämäkin).
10. Paina taas, diagnostiikka näyttää vikakoodit, jonkinlainen luettelo viestin lopussa. (Ei ilmeisesti näytä mitään "suurempia vikoja").
11. Ja naps taas, näyttöön tulee digitaalinen nopeusmittari, mp/h.
12. Ja naps taas, näyttöön tulee digitaalinen nopeusmittari, km/h.
13. Painappas, ei käytössä.
14. Naps, näyttöön tule digitaalinen kierroslukumittari.
15. Naps, näyttää jäljellä olevan polttoaine määrän. (Koodeista myös lista viestin lopussa, toisaalla kojelaudassa oleva mittari näyttää suoraan suodatetun bensiinin määrän).
16. Paina vaan taas, näyttöön iskee öljynpainearvo (Jos öljyn paine on normaali, näytössä on lukema väliltä 000-176, jos öljynpaine on matalampi kuin normaali, tai öljyn paineantura ei toimi, tulee näyttöön 176:tta suurempi luku).
17. Kliks, näyttöön tulee moottorin lämpö, sylinterin pään lämpötila-anturilta.
18. Naps, näyttöön tulee akun jännitettä vastaava arvo, väliltä 0-255 (Lista lopussa).
Järjestys, ja toiminnot voi kuulemma vaihdella eri ikäisissä autoissa. Mulla ainakin 2002 vuosimallisessa focuksessa tuli tuossa järjestyksessä, eikä tainnu mitään hälyyttävää löytyä :) Lopuksi vielä ne kaiken karvaset listat, näitä en jaksanu suomentaa:
[size=99px]DTC- vikakoodit[/size]
B1202 9202 Fuel Sender Open Circuit
B1204 9204 Fuel Sender Short to Ground
B1213 9213 Anti-Theft Number of Programmed Keys is Below Minimum
B2103 9232 Antenna Not Connected - Defective Transceiver
B1232 A103 Antenna Not Connected - Defective Transceiver
B1317 9317 Battery Voltage High
B1318 9318 Battery Voltage Low
B1342 9342 ECU Is Defective
B1356 9356 Ignition Run Circuit Open
B1364 9364 Ignition Start Circuit Open
B1600 9600 PATS Ignition Key Transponder Signal is Not Received - Damaged Key or Non -PATS Key
B1601 9601 PATS Received Incorrect Key-Code from Ignition Key Transponder (Unprogrammed Key)
B1602 9602 PATS Received Invalid Format of Key-Code From Ignition Key Transponder (Partial Key Read)
B1681 9681 PATS Transceiver Signal is Not Received (Not Connected, Damaged, or Wiring)
B2139 A139 PCM ID Does Not Match Between Instrument Cluster and PCM
B2141 A141 NVM Configuration Failure (No PCM ID Exchange Between Instrument Cluster and PCM)
B2143 A143 NVM Memory Failure
C1284 5284 Oil Pressure Switch Failure
U1027 D027 SCP Invalid or Missing Data for Engine RPM
U1043 D043 SCP Invalid or Missing Data for Traction Control
U1073 D073 SCP Invalid or Missing Data for Engine Coolant
U1123 D123 SCP Invalid or Missing Data for Odometer
U1147 D147 SCP Invalid or Missing Data for Vehicle Security
U1262 D262 Missing SCP Message
[size=99px]Benziini lukemat[/size]
255 open send +/- 0
232 full stop +/- 0
215 Full mark +/- 10
178 3/4 mark +/- 8
138 1/2 mark +/- 7
93 1/4 mark +/- 5
41 E mark +/- 4
54 Low Fuel (0-59)
0-18 short (0-20 max)
[size=99px]
Akkujännitelista[/size]
93-102 6.2-9.1 volts, low voltage
115-124 8.5-10.7 volts, Normal band start
215-225 15.8-18 volts, Norm band end
230-241 16.9-19.1 volts, high voltage