Sähköongelmia akku ja laturi

Kaikki tekniikkaan liittyvä jutustelu. Esim. sähkö, maalaus, alusta.

Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » La Touko 14, 2011 3:09 pm

Sierran akku ihan tyhjä. Jopa kellon viisarit pysähtyneet. Soitin ei ole jäänyt päälle, eikä ajovalot.

Piti laturilla alkaa ladata, mutta sulake napsahti siitä saman tien kun virrat laittoi päälle. Sama juttu uudelleen uudella sulakkeella.

Eli, mikä ongelma autolla? Miksi akku purkautunut niin tyhjäksi, että kellokin pysähtynyt? Miksi laturin sulake palaa?

Ei kai jossain ole oikosulkua autossa, mikä tyhjentänyt akun? Voiko oikosulku tehdä niin tai hajottaa laturin? Kuormittuuko laturi liikaa jos akku ihan nolla? Onko laturi rikki?

Ei muuta, mutta maanantaina pitäisi töihin päästä!
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 14, 2011 3:41 pm

Itte käyttäsin liikkeessä testauttamassa että akku on kunnossa, ettei akku ole sisältä jotenkin oikosulussa tai hajonnut. Mulla on monesti akku vaan menny niin huonoksi että se ei oo enää kyenny pitämään virtaa sekuntiakaan vaikka on ottanut virtaa vastaan.

Mullakin joskus meni laturista sulake kun sierran akkua latasin ja se oli täysin tyhjä, muuten ei minulla ole laturista sulakkeet palanu, mutta toisella sulakkeella kesti jo, vaikka oli samankokoinen kuin palanut sulake. Tietenkin sunkin autossas voi olla oikosulkuja, mutta en uskosi koska se on kuitenki vissiin aika aktiivisessa käytössä? Mulla on oikosulkuja ja muita sähköhäröjä yleensä alkanut tulemaan vasta pitemmän seisottelun jälkeen.

Tuohon miksi laturin sulake palaa kysymykseen vielä sen verran, että se palaa koska laturi yrittää ladata enemmän kuin on tarpeellista/turvallista/laturin keston kannalta järkevää.

Oikosulku tyhjentää akun mutta se ei hajota laturia, tai ei ainakaan pitäisi koska laturissa on sulake nimenomaan oikosulkujen varalta. Laturi ei kuormitu liikaa, vaikka mulla joskus tyhjästä ladattaessa onki sirissy laturi kummallisesti ja laturissa oleva amppeerimittari mennyt reippaasti yli asteikon. Tämä on myös yksi syy miksi siinä laturissa on se sulake. Jos epäilet laturin rikkoontuneen ni laita laturi lataamaan, mutta laita laturin akulle menevät johdot akun sijasta kiinni yleismittarille ja katso tuleeko sieltä se 13-14 volttia mitä sen pitäsi ladata. Älä mittaa laturin antamia amppeereita, koska todennäköisesti taas poltat sulakkeen laturista ja ehkä jopa yleismittaristakin. Kyllä sieltä virtaakin tulee jos se vaan voltteja antaa.
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä La Touko 14, 2011 3:43 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » La Touko 14, 2011 7:02 pm

[quote=""Mikko""]
Itte käyttäsin liikkeessä testauttamassa että akku on kunnossa, ettei akku ole sisältä jotenkin oikosulussa tai hajonnut. Mulla on monesti akku vaan menny niin huonoksi että se ei oo enää kyenny pitämään virtaa sekuntiakaan vaikka on ottanut virtaa vastaan.[/quote]

Tuo voisi mennä takuuseenkin, talvella ostettu meinaan.

Mullakin joskus meni laturista sulake kun sierran akkua latasin ja se oli täysin tyhjä, muuten ei minulla ole laturista sulakkeet palanu, mutta toisella sulakkeella kesti jo, vaikka oli samankokoinen kuin palanut sulake.


Voiko, kun akku tosiaan on ihan finito, ettei edes akkuvalo syty kun avaimesta kääntää, että laturi pamahtaa sen takia kun akku niin tyhjä?

Tietenkin sunkin autossas voi olla oikosulkuja, mutta en uskosi koska se on kuitenki vissiin aika aktiivisessa käytössä? Mulla on oikosulkuja ja muita sähköhäröjä yleensä alkanut tulemaan vasta pitemmän seisottelun jälkeen.


Päivittäisessä käytössä.

Hitsi, kun tuollaista yleismittaria ei ole. Huomenna tarvii kauppaan kävellä hieman hankkimaan tarvikkeita. Sitten tarvitsee jotenkin selvittää, miksi akku on yön yli tyhjentynyt.

Kiitos neuvoista tähän asti.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Leksa » La Touko 14, 2011 7:50 pm

Melko isolla varmuudella laturi on ehjä, mutta akku niin sökö ettei tosiaan ota virtaa vastaa minkään vertaa. Samalla kun mittaat sitten antaako laturi virtaa niin mittaa akun navoista kanssa voltit, jos siellä on jotain 9V paikkeilla tai JOPA alle niin akkuostoksille mars.

En usko senkään vuoksi että laturissa on vika jos autossa oli jo akku loppu ennen latausta. Tässä kun kirjoittaessa mietin, niin ei muuta ku marssit sen akun kans sinne mistä ostit ja pyydät uuden, tai rahat takaisin. Oliko muuten minkä merkkinen akku? Joissain akuissa on ollu melko paljon ns. vikoja jo tehtaalta tullessa.

Kettu kuittaa.. :D
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Mikko » La Touko 14, 2011 8:24 pm

Voiko, kun akku tosiaan on ihan finito, ettei edes akkuvalo syty kun avaimesta kääntää, että laturi pamahtaa sen takia kun akku niin tyhjä?

Ei laturi pitäs pamahtaa, mutta sulake voi mennä jos se yrittää liian isolla virralla ladata akkua. Toki jossei sulaketta oo niin sitten ite laturiki voi pamahtaa. Tosin jos se on oikosulussa niin sitten sulta menee sulakkeita laturista sitä mukkaa ku kerkiät vaihtammaan.

Päivittäisessä käytössä.

Päivässä ei kyllä pitäs tulla sähkövikoja ellei joku johto oo hankaantunu johonki ja menettäny kuoren ja täten osunu runkoon.

Hitsi, kun tuollaista yleismittaria ei ole.

Suosittelen ostamaan, on erittäin hyödyllinen autokäytössä ja ylipäätänsä kaikessa mikä liittyy sähköön. Mutta kannattaa kahtoo että on myös laadukas mittari. Toisinsanoen halvalla et saa hyvää, sano myyjä mitä tahansa! ;)

Suosittelen ehkä ihan ensimmäiseksi Thaumielille että otat jommankumman akkukaapelin pois, ja yrität sitten ladata akkua. Näin ei ainakaan auton oikosulut vaikuta akun varaukseen. Ja tosiaan jos laturia vielä epäilet niin mittaa paljonko antaa jännitettä, älä mittaa virtaa. Virtaa mittaamalla poltat lisää sulakkeita mitä todennäköisemmin ja jännitteen mittaamalla saat jokatapauksessa tietää toimiiko laturi vai eikö (ilman jännitettä ei ole virtaa).

Itte oon muuten huomannu Varta:n akut erittäin hyviksi verrattuna muihin. Pari halppisakkua oli hajonnu (oikosulussa sisältä) hj:sta pari kuukautta oston jälkeen jonka takia purkautunu ja jäätyny -> akku haljennu. Mutta Vartat on aina toiminu hyvin, jaksaa hinkata käyntiin alle 10 voltin jännitteelläkin, muutenkin aivan omiaan ollu. Toiminu monta vuotta hyvin, yhtään Vartan akkua en ole joutunut palauttamaan ainakaan toistaiseksi useammankaan vuoden sisällä ostosta.

Samalla jos viet nyt sen akun takaisin liikkeeseen, niin pyydä niitä ensin mittaamaan (jos pystyvät) että onko akku kunnossa. Kannattaa ennenkuin viet minnekkään kuitenkin katsoa että akku ei ole pullistunut mistään tai kotelo haljennut. Jos näin on käyny ni sitte se on paskana.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Su Touko 15, 2011 11:17 am

Uuden laturin ostin, 20 amppeerin sulakkeella. Kaksi sulaketta paloi. Toisella kertaa irrotin akun autosta, mutta silti. Laturin mittari menee ihan tappiin, kun yleensä ladatessa heilahdellut siinä puolitien hujakoilla...

Tarvii varmaan viedä takaisin akku.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Touko 15, 2011 11:20 am

Mulla palo yks 10A sulake, toisella jo toimi. Jos akku ei ees ollu kiinni missään ja silti polttaa sulakkeita ni sitten kyllä uskaltasin väittää että akku on oikosulussa. Yleensähän se tosiaan lataa 3-4 Amppeeria mullaki, mutta jos on täysin tyhjä akku kyseessä nii sitten mullaki hyppää laturin mittarin tappiin ja jotku laturit on myös hieman saattaneet siristä samalla.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Touko 16, 2011 4:40 am

Joo, normaalisti siinä 3-4 amppeeria latailee mitä yleensä lataillut. Ei kun akku takaisin kauppaan. Mietin vain, että pitäisikö tuo Sierra viedä jonnekin huoltoon sähkövian takia.

Onko Sierra voinut tuon akun hajottaa? Kuitenkin talvella ostettu, eli uusi. Taitaa tulla korjaamokeikka varmuuden vuoksi. Pitää se vika selvittää kuitenkin varmuuden vuoksi, jos on mahdollisuus, että itse auto on akun hajottanut.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 16, 2011 5:19 am

Ei kannata, monesti on multaki akut menny iha ittestää. Ei auto niitä hajota ellei sitten lataa liikaa tai jos autossa on oikosulku nii sitten akku tyhjenee ja mikäli on pakkasta ni akku jäätyy ja hajoaa. Kannattaa sillä yleismittarilla kuha oot sen jostai ostanu, tarkistaa että se lattaa jottai 14 volttia. Mulla golffi latas joskus yli 16 volttia ku oli laturista lataussäädin menny ja sen takia suli pari sytkäboksia. :( Akku kesti kyllä senki, mutta jos se lataa kunnolla liikaa ni akku voi alkaa kiehumaan.

Kuitenki väittäsin sun tapauksessas että akku on vaa hajonnu, mutta mittaisin kyllä kui isoa jännitettä laturi pukkaa. Laitat vaan yleismittarin mittaamaan akun napoja auton käydessä niin saat selville millä jännitteellä se sierra lattaa.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Touko 16, 2011 8:51 am

Tuli uusi akku haettua. Vanha liikkeessä näytti mittarilla 7.4. Mites jos tuon uuden akun minkä mukaan sain, heittää Sierraan kiinni ja ajaa töihin (5 km) ja töitten jälkeen tai ruokiksella huoltikselle mittaamaan laturia, voiko näin tehdä? Siis, ettei uusi akku taasen heti ole tyhjänä. Kait senkin voi sitten huoltiksella mitata, jos akku purkaantuu auton ollessa seis? Eli virrat pois ja mittari kiinni akkuun ja katsoo, tekeekö se mitään?

Tietty mietin, että heittää kiinni aamulla kun lähtee töihin, töissä sitten ottaa maa-kaapelin irti akusta. Eihän vaikka + onkin yksin kiinni se mitään tee? Näin saisi sen, ettei se sitten päivällä itseään pura syystä tai toisesta...

Eli kait tuolla aamulla töihin voi ajaa, ja sitten töissä vaikka maa irti ja jossain vaiheessa päivää huoltikselle mittailemaan käynnissä latausarvoja ja vaikkapa sammutettuna, ettei se akku yksinään pura.

Mietin myös, kun netistä etsin, että aika yleiset syyt akun purkamiseen on poppikoneasennukset. Vahvistimessa on punainen lamppu, mikä osoittanee ottaako se virtaa. Jos akun lyö kiinni, soitin sammuksissa ja valo ei pala, silloin vahvistimeen ei mene virtaa, eihän? Voiko vahvistimen asennus muuten purkaa akkua? Se on näin:

Akun plussalta johtoa, sulake, auton läpi takaluukkuun vahvistimelle. Maadoitus vahvistimesta takaluukun ruuviin. Heräte soittimelle. Soitin päälle, vahvari päälle... Voiko tuossa missään välissä virta "hävitä" minnekään?

Tai voiko olla niin, että laturi sen verran huono, että virtaa kuluu enemmän kuin lataa? Ja sitä tietysti kuormittaa vielä popittelu päälle, eli akku tyhjenee musan kuuntelussa vahvistimen ja subbarin takia vielä nopeammin, kuin se ehtii ladata.

Ihmettelen vain, että miten noin tyhjäksi oli purkaantunut. Perjantaina viimeisen kerran siinä kasin aikaan illalla ajoin n. 4 kilsaa. Auto pihaan. Lauantaina iltapäivällä piti käydä kaupassa, mutta akku niin tyhjä, että kellokin oli sammunut ja hehkun tai akun valo kojetaulussa ei syttynyt! Kello oli 9 aikoihin pysähtynyt. Eli joko n. tunti viimeisestä ajelusta tai aamulla n. 13 tunnin jälkeen.

Mikä syö akun tyhjäksi tunnissa TAI 13 tunnissa? Onko itelle käynyt moka, kun äkkiä kävin kääntymässä autossa. Esim. jäänyt soitin päälle jos jostain syystä äänenvoimakkuudet rullannut nollalle. Pihaan kun ajoin reissulta, niin saman tien kun sammutin auton niin sisälle ramppasin. Eli, soitin päälle jäänyt? Vissiin soitin aika äkkiä syö akun?

Kävin vielä yhdessä varaosaliikkeessä kysäisemässä, että jos autossa sähkövikaa tms. voiko se akun hajottaa, vai pelkästään vetää tyhjäksi. Ei ollut myyjä kuullut koskaan, että olisi auto akun hajottanut. Ainoastaan purkanut, muttei oikein rikkomalla rikkonut. Kun tosiaan se kiinnostaa, että nyt kun tuon uuden akun lyö kiinni, ettei auto tee temppuja ja pura taas akkua (tai hajota sitä). Jos autossa onkin joku sähkövika tms. mikä sitä akkua purkaa, eikä inhimillinen erehdys kuten päälle jäänyt soitin, sisävalo, virrat tms.

Jos autossa on sähkövika, miten sitä lähtee selvittämään, että mikä sitä akkua purkaa? Jos vakavempaa olisi, niin kait sulakkeet jotain sanoisi?

Tää on vaan tätä, kun uusi akku odottaa asennusta, että uskaltaako, ettei sama ongelma toistu ja ongelma ei ollutkaan esim. päälle jäänyt soitin tai sisävalo, vaan joku oikea sähkövika!!!

---

Sitten vielä yksi kyssäri akusta. Eli Mondeossa on akku, mikä liika korkea. Jos pistää konepellin kiinni, taitaa akun navat koskea konepeltiin. Voiko tulla oikkari tai jotain muuta, jos akun + ja - navat molemmat koskevat konepellin sisäpintaan? :)
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Touko 16, 2011 8:58 am

Niin, ja tuosta laturista. Akku irti auton johdoissa latailin.

Toinen 5A, 10A sulake, poks. Mittari tapissa 8 mitä lie.
Toinen 15A, 20A sulake, poks. Mittari tapissa 8 mitä lie.

Eli jos laturi lataa "täysillä", eikä sitä 3-4 mitä yleensä tavannut itse, niin voiko se polttaa tosiaan sulakkeen? Vai polttiko sulakkeen sitten oikkarissa ollut akku, mikä ei suostunut normaalisti ladata? Kummassakin laturissa meni kaksi sulaketta, ennen kuin luovutin.

Liikkeessä tosiaan 7.4 näytti mittari, yritti ladata ja jotain mutisi "et ei tää nyt" ja antoi uuden. Miten akku menee oikkariin? Mitkä oireet? Tosiaan talvella ostettu uusi 74 amppeerin Varta. Auto päivittäisessä käytössä, ehkä viikonloppuna voi lauantain, sunnuntain tai hyvin harvoin molemmat seistä.

Jostain kuulin, että auto lataa akkua parhaiten lämpimänä. Jos on paljon lyhyitä keissejä autolla, niin ehtiikö laturi ladata akkua niin paljon kuin se sillä matkalla syö virtaa? Jos siis laturi ehjä. Ei ole pitkään aikaan tullut pitempiä ajeltua, n. 4 kilsaa per käynnistys.

Tuolla vanhalla 5 amppeerin laturilla tuli ladattua alkukeväästä yksi akku. Tyhjynyt talvella, jäätynyt "pulleaksi". Ja hyvin toimii vielä. Ainakin pihalle unohdettuna kaksi viikkoa virrat piti käyttämättä latauksen jälkeen. En tiedä mikä tilanne nyt, kun sen jälkeen taasen on viikon kaksi ollut Mondeossa kiinni, että onko pitänyt virrat.

Voi yksi akku herättää paljon kysymyksiä ja ihmetyksiä ;)
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Touko 16, 2011 9:49 am

Ei tuossa varmasti muuta ole kuin akussa valmistusvika, poppikoneasennuksetkaan ei tuolla kytkennällä syö akkua, jos ei sitten ole soittimesta heräte oikkarissa plussan kanssa tai muuten rikki että päästäis virtaa läpi koko ajan...

Vaikka ajaakin lyhyttä matkaa ja vaikka popitteleekin matkalla ei akun pitäisi purkautua nuin tyhjäksi jos se ehjä on..
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 16, 2011 10:33 am

Mites jos tuon uuden akun minkä mukaan sain, heittää Sierraan kiinni ja ajaa töihin (5 km) ja töitten jälkeen tai ruokiksella huoltikselle mittaamaan laturia, voiko näin tehdä? Siis, ettei uusi akku taasen heti ole tyhjänä. Kait senkin voi sitten huoltiksella mitata, jos akku purkaantuu auton ollessa seis? Eli virrat pois ja mittari kiinni akkuun ja katsoo, tekeekö se mitään?
Kyllä voit mitata sen jälkeen kun olet mennyt töihin, ellei se pura akkua siinä välissä (tämä mikäli sulla nyt sitte oiski joku oikosulku siellä sierrassa). Uusi akku ei ole heti tyhjänä mikäli aikaisempi vika oli akusta kiinni. Jos se uus akku on taas heti tyhjänä ni sitte on kyllä autossas jo jottai oikosulkua jossai..

Kannattaa mitata paljonko on akun jännite auton käydessä, ja paljonko on ennenkuin käynnistät sen (lepojännite). Jos laturi toimii ja akusta tippuu jännite, niin sitten sulla on oikosulku jossain. Lepotilassa akun jännitteen tulis olla reilu 12 volttia (monesti jotain 12.4-5 tms..) ja latauksessa hieman yli 14 volttia. Kyllä huoltiksella voi mitata, niillä on varmaan vaikka mitä mittareita siellä.

Voi kestää aika pitkään jos oottelet mittari kiinni akussa jännitteen tippumista, toki sekin näkyy jos siellä joku starttikaapeli on oikosulussa maakaapeliin.. Mutta monesti oon itte jättäny auton pariksi tunniksi seisomaan ja sitten käyny mittaamassa onko jännite tippunu ja jossei ole niin sitten voi huoletta olla kunhan laturi toimii.

Tietty mietin, että heittää kiinni aamulla kun lähtee töihin, töissä sitten ottaa maa-kaapelin irti akusta. Eihän vaikka + onkin yksin kiinni se mitään tee? Näin saisi sen, ettei se sitten päivällä itseään pura syystä tai toisesta...

Näin ainaki voit olla varma että pääset vielä kotia, ottasin kyllä varmuuden vuoksi apukaapelit mukaani. Jos maakaapeli on irti, niin virtapiiri on auki eli virta ei pääse kulkemaan minnekkään ellei akku ole sisältä oikosulussa.

Semmonen tuli mielee että oikosulun huomaa monesti myös silleen että kun laitat akkukaapeleita kiinni, niin jos se räiskyttää kipinää nii sitten siellä jostain menee virtaa jonnekkin, toki jotkut apulaitteet saattaa sähköä kuluttaa kun laitat akkukaapelin kiinni mutta ei se nyt suunnattomasti saisi kipinöidä.

Eli kait tuolla aamulla töihin voi ajaa, ja sitten töissä vaikka maa irti ja jossain vaiheessa päivää huoltikselle mittailemaan käynnissä latausarvoja ja vaikkapa sammutettuna, ettei se akku yksinään pura.

Ei tartte huoltikselle mennä jos sulla itelläs on yleismittari, mutta jos ei ole niin sitten kyllä. Sammutuksen jälkeen akun jännite lähtee tippumaan siitä reilusta 14 voltista hitaasti kohti 12.4 tms niille main. Tää ei johu siitä että on oikosulku joten ei tartte pelästyä. Akku laskeutuu itsestään latausjännitteestä (reilu 14v) lepojännitteeseen (reilu 12v).

Vahvistimessa on punainen lamppu, mikä osoittanee ottaako se virtaa. Jos akun lyö kiinni, soitin sammuksissa ja valo ei pala, silloin vahvistimeen ei mene virtaa, eihän?
Jos lamppu ei pala niin ei se silloin vie virtaa mikäli lamppu ei ole hajonnut.

Akun plussalta johtoa, sulake, auton läpi takaluukkuun vahvistimelle. Maadoitus vahvistimesta takaluukun ruuviin. Heräte soittimelle. Soitin päälle, vahvari päälle... Voiko tuossa missään välissä virta "hävitä" minnekään?
Ei häviä mikäli johdot ei ole menettäny kuortaan ja osu auton runkoon. Ja tämä jos vahvari ei tosiaankaan ole muuten päällä kuin ration ollessa päällä.

voiko olla niin, että laturi sen verran huono, että virtaa kuluu enemmän kuin lataa? Ja sitä tietysti kuormittaa vielä popittelu päälle, eli akku tyhjenee musan kuuntelussa vahvistimen ja subbarin takia vielä nopeammin, kuin se ehtii ladata
Kyllä on mahollista, mikäli laturisi on kulunut loppuun (yleensä hiilet kulunu). Kannattaa mitata se latausjännite akun navoista ilman että mitkään popit tms muutkaan laitteet ovat päällä. Kyllä sen laturin pitäs pystyä lataamaan aika paljon, sierroissa muistaakseni jotain 60A lataa maksimissaan vakiolaturi, joissain malleissa taisi olla 75A laturit.. Joten jos sulla nyt aivan järettömät popit siellä on ja kaikki muutki päällä niin kyllähän se kuluttaa sähköä ja laturi hinkkaa kokoajan täysillä sähköä lisää -> kulutus kasvaa ja laturi kuluu enemmän mutta ei sen akun silti ihan kuolemantyhjäksi pitäsi päästä.

Ihmettelen vain, että miten noin tyhjäksi oli purkaantunut.
Jos tunti viimesestä ajosta, ja virrat ei tosiaankaa ole ollu päällä ni joko se akku on paskana tai sulla on iso oikosulku autossas. 13 tunnissa hyvinki voi joku päällejääneet ajovalot tai joku kuluttaa akun tyhjäksi, tai sitten joku pienempi oikosulku jostai ei pääse kovin paljoa virtaa läpi, tai sitten akku ei ole ollut kauhian pahasti vielä oikosessa sisältä.

Onko itelle käynyt moka, kun äkkiä kävin kääntymässä autossa. Esim. jäänyt soitin päälle jos jostain syystä äänenvoimakkuudet rullannut nollalle. Pihaan kun ajoin reissulta, niin saman tien kun sammutin auton niin sisälle ramppasin. Eli, soitin päälle jäänyt? Vissiin soitin aika äkkiä syö akun?
Moka on erittäin mahollinen, itellekki käyny monesti! ;D Soitin kyllä syö virtaa, mutta ei se tuntiin akkua tyhjennä, 13 tuntiin kyllä voi tyhjentää. Mutta jos sulla siellä vahvaritki hurrannu ja jääny päälle ni ei ihme jos tyhjä...

Kun tosiaan se kiinnostaa, että nyt kun tuon uuden akun lyö kiinni, ettei auto tee temppuja ja pura taas akkua (tai hajota sitä). Jos autossa onkin joku sähkövika tms. mikä sitä akkua purkaa, eikä inhimillinen erehdys kuten päälle jäänyt soitin, sisävalo, virrat tms.
Auto voi purkaa akun, mutta auto ei sitä voi hajottaa muuten kuin lataamalla liikaa ja täten kiehuttaen akun. Akut ei kyllä hajoa helposti ylijännitteelläkään (kokemusta on....).

Jos autossa on sähkövika, miten sitä lähtee selvittämään, että mikä sitä akkua purkaa? Jos vakavempaa olisi, niin kait sulakkeet jotain sanoisi?
Ensin katot ettei sulakerasiassa oo rautalankaa (niinku mulla :-[ ). Jos sulakkeet ei oo menny niin sitten sulla ei ole sulakkeiden jälkeistä oikosulkua (ainakaan niin isoa että sulakkeen sietokyky olisi ylittynyt). Mutta jos sulla on iso oikosulku eikä yksikään sulake ole mennyt niin sitten oikosulkus on ennen sulakkeita. Oikosulkua pittää vaan lähtä ehtimmään, vittumaista hommaa joten toivottaan ettei sulla sellasta ole. Selvitä nyt kuitenkin ensin että pysyykö siellä akussa virtaa vai vuotaako se jonnekkin, sitten vasta lähde etsimään oikosulkua.

Tää on vaan tätä, kun uusi akku odottaa asennusta, että uskaltaako, ettei sama ongelma toistu ja ongelma ei ollutkaan esim. päälle jäänyt soitin tai sisävalo, vaan joku oikea sähkövika!!!
Kyllä sen voi laittaa kiinni mutta mikäli on tärkeätä päästä heti aamulla liikkeelle, jättäisin toisen kaapelin irti akusta (vaikka maakaapelin) ja laittaisin sen kiinni vasta lähtiessäni. Näin ainakin pääsisi esim. töihin.

Mondeossa on akku, mikä liika korkea. Jos pistää konepellin kiinni, taitaa akun navat koskea konepeltiin. Voiko tulla oikkari tai jotain muuta, jos akun + ja - navat molemmat koskevat konepellin sisäpintaan?
Kyllä tulee oikosulku ja akkus tyhjenee, sekä todennäköisesti polttaa konepeltiin jäljen joka näkyy myös ulkopuolelle (käy liian kuumana ja maali palaa tms). Jos nyt välttämätöntä sitä käyttää niin laita +-navan päälle jotain mikä ei johda sähköä (paksua kumia, pahvia, eteisen matto...). Vaikka - ei osuiskaan konepeltiin niin riittää että + osuu koska konepelti on maadotettu muun auton korin kanssa. ;)

Eli jos laturi lataa "täysillä", eikä sitä 3-4 mitä yleensä tavannut itse, niin voiko se polttaa tosiaan sulakkeen? Vai polttiko sulakkeen sitten oikkarissa ollut akku, mikä ei suostunut normaalisti ladata? Kummassakin laturissa meni kaksi sulaketta, ennen kuin luovutin.
Kyllä voi polttaa sulakkeen, laturit yleensä latavat täysillä mikäli akku täysin tyhjä, tai virta karkaa johonkin ja laturi "luulee" lataavansa akkua joka täysin tyhjä.. Tuo 3-4 menee vain silloin kun akku ei ole täysin tyhjä, mutta kuitenkin sen verta tyhjä ettei esim jaksa käynnistää. Kaikennäköiset oikosulut myös voivat polttaa sulakkeen (laturi yrittää ladata mutta virta ei varastoidu mihinkään vaan kokoajan purkautuu).

Miten akku menee oikkariin? Mitkä oireet? Tosiaan talvella ostettu uusi 74 amppeerin Varta. Auto päivittäisessä käytössä, ehkä viikonloppuna voi lauantain, sunnuntain tai hyvin harvoin molemmat seistä.
Akku vaan hajoaa ja menee itsestään oikosulkuun, syynä yleensä akun vanhuus, tai muuten vain maanantaikappale. Oireinta on se että akku ei kykene säilömään virtaa vaan purkautuu kokoajan. Vähän kuin + ja - navat olisivat kokoajan kiinni toisissaan. Akun sisuskalut vaurioituneet. Meinaatko 74 Amppeeritunnin? Akuissa on kaksi merkintää, toinen on amppeeritunti (Ah) ja toinen on amppeeri. Esim mulla sierrassa on n. 65 Amppeeritunnin ja muistaakseni 680 amppeerin akku. Lukemat kertoo paljon miten pitkään akusta voi ottaa minkäki suurusta virtaa ennenku se on tyhjä. Omituista kyllä että Varta niin nopeasti menny, mulla kaikki Vartat, joita siis useampi kappale, toimineet pitkään erinomaisesti..

Jostain kuulin, että auto lataa akkua parhaiten lämpimänä. Jos on paljon lyhyitä keissejä autolla, niin ehtiikö laturi ladata akkua niin paljon kuin se sillä matkalla syö virtaa?
En oo ite kyllä koskaa huomannu että auton lämpötilalla ois merkitystä varaukseen, mutta käynnistettäessähän menee paljon virtaa, joten sen jälkeen kestää laturista riippuen jonkin aikaa ennenkuin akku latautuu täyteen. Tuo 4 kilsaa voi riittää juuri ja juuri. Mulla yks talvi ajelin pari kertaa päivässä 0.5 kilometriä edestakaisin, ja joka välissä sammutin auton ja webasto päälle ja sitten takaisin käyntiin. Kahden päivän jälkeen oli akut tyhjinä koska ei ollut kerinnyt latautua tarpeeksi ajojen aikana. Kannattaa tarkkailla akun jännitetasoa välillä niin selviää sen tilanne (osta se yleismittari!).

Tyhjynyt talvella, jäätynyt "pulleaksi". Ja hyvin toimii vielä. Ainakin pihalle unohdettuna kaksi viikkoa virrat piti käyttämättä latauksen jälkeen. En tiedä mikä tilanne nyt, kun sen jälkeen taasen on viikon kaksi ollut Mondeossa kiinni, että onko pitänyt virrat.
Ihme juttu, mulla on muutama akku jäätyny, ja ne on sen jälkeen olleet täysin käyttökelvottomia, yritin niitäki ladata mutta parin tunnin latauksen jälkeen jännite akuissa oli n. -1 voltti. ::) Sillä ei paljoa autoa käynnistellä. Käy mittaamassa siitä Mondeosta mikä on tilanne, kuten sanoin, yleismittari on hyödyllinen kapine.....

Voi yksi akku herättää paljon kysymyksiä ja ihmetyksiä
Näköjään, tässä oliki taas kirjottelemista.. Toissaalta hyvä vaan ku kysyt ni eipähä jää asiat epäselviks eikä toivottavasti tartte arvailla vikoja sitten yhtä paljoa, ainakaan yksin.. ;)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Touko 16, 2011 1:04 pm

[quote=""Mikko""]
Meinaatko 74 Amppeeritunnin? Akuissa on kaksi merkintää, toinen on amppeeritunti (Ah) ja toinen on amppeeri. Esim mulla sierrassa on n. 65 Amppeeritunnin ja muistaakseni 680 amppeerin akku. Lukemat kertoo paljon miten pitkään akusta voi ottaa minkäki suurusta virtaa ennenku se on tyhjä. Omituista kyllä että Varta niin nopeasti menny, mulla kaikki Vartat, joita siis useampi kappale, toimineet pitkään erinomaisesti..[/quote]

74Ah 680A on tuo Varta. Tosiaan liikkeestä sain toisen samanmoisen tilalle. Olisiko tuo sitten ollut maanantaikappale?

(osta se yleismittari!)


YESSIR!

Joo, tosiaan kävellen duunissa, katsoo saako työkaverilta kyydin kotiin, niin ei tarvitse akkua lähteä kantamaan. Voisin tänään pistää jo akun paikalle ja koittaa käyntiin, että lähteekö auto. Jos auto käynnistyy, otan kaapelit akusta irti ja aamulla vasta kiinni uudelleen ennen töihinlähtöä. Ja huomenna sitten Sierran kanssa huoltikselle mittailemaan nummeroita, ellen pääse tänään ostamaan sitä yleismittaria.

Kysynkin sitten, kun sen yleismittarin olen ostanut, että miten lie toimii ;)

Ja Mikolla iso + avusta.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 16, 2011 1:30 pm

Olisiko tuo sitten ollut maanantaikappale?
Voi hyvinki olla, ei mulla ainakaa oo ongelmia ollu ja yleisesti ottaen oon kuullu että Vartat on hyviä..

Kysynkin sitten, kun sen yleismittarin olen ostanut, että miten lie toimii
Normaalisti niihi laitetaa kiinni mittauspäät joilla mitataan mitattavia suureita. Sitte ylleensä on sellanen kiertokytkin mistä valitaan mitä halutaan mitata. Uuemmat mittarit on sellasia että ne ite määrää tarkkuuden mutta nuo vanhemmat on sellasia että niissä pittää valita mikä on maksimi arvon määrä mitä laite lukee, ts. volttipuolella on sellaset kohat valittavina ku vaikka 2v, 10v 20v ja 200v jne.. Mitä pienempi noista ni sitä enemmän desimaaleja se näyttää mutta tietenkää 2v asennossa ei voi mitata ku korkeintaa 2v jännitettä. Aika sekavaa mutta en ny paremminkaa ossaa selittää.


Eipä mittää, mielelläni auttelen jos vaan voin! :)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Touko 16, 2011 3:27 pm

Heitin akun kiinni Sierraan. Pieni prätkähdys kuului maasta ja kipinä näkyi. Mutta kun kaapeli ennen kiinni painamista ottaa sen ensimmäisen hipaisun, lienee normaalia? En ole koskaan kiinnittänyt asiaan enempää huomiota itse asiassa.

Auto lähti käyntiin heti. Otin kuitenkin johdot irti ja lyön aamulla kiinni kun lähden töihin. Mittausten jälkeen jos olisi viisaampi. Siihen asti vedetään varman päälle.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Touko 16, 2011 5:13 pm

Mulla hj:ssa ottaa kanssa sen pikku kipinän, siinä ku on nii paljo sähköhärpäkkeitä jotka menee valmiustilaan, mutta ei mulla sierrassa näy mittään kipinöintiä ku ei oo mittää sähkölaitteitakkaa jotka millää tavalla kuluttas virtaa kun ei oo auto käynnissä. Jossei se mikää järkyttävän iso ollu ni ei siinä sitte pitäs mittää isompaa olla, jottai pientä korkeintaa mutta kannattaa tosiaa tarkistaa se akun jännitetaso.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Touko 18, 2011 3:28 pm

Akku mitattu huoltiksella. en tarkkoja lukemia muista, mutta muutaman 0,1/0,01 heitolla sinne päin.

Sammuksissa = 12,4
Käynnissä = 14,6
Käynnissä + vahvistin päällä = -0,2 - -0,3 eli 14,3/14,4

Vissiin ihan ok lukemat... Mutta, kertovatko nuo sitä, että vuotaako sitä virtaa minnekään?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 18, 2011 5:03 pm

Nuo kertoo että laturi ainaki toimii hyvin, ja akkukaa ei ainakaa oo oikosessa sisältä, muute sammuksissa olis joku 0 volttia. Tuon virran häviämisen voit mitata silleen että et käytä autoa vähään aikaan (mielellään useampi tunti anna olla, vielä mieluummin vaikka kokonaine vuorokausi) ja jos jännite on sitten alle tuo 12,4 ni sitte sieltä häviää. Tietenki akun pittää sitte olla autossa molemmat kaapelit kiinni.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Touko 18, 2011 5:29 pm

[quote=""Mikko""]
Nuo kertoo että laturi ainaki toimii hyvin, ja akkukaa ei ainakaa oo oikosessa sisältä, muute sammuksissa olis joku 0 volttia. Tuon virran häviämisen voit mitata silleen että et käytä autoa vähään aikaan (mielellään useampi tunti anna olla, vielä mieluummin vaikka kokonaine vuorokausi) ja jos jännite on sitten alle tuo 12,4 ni sitte sieltä häviää. Tietenki akun pittää sitte olla autossa molemmat kaapelit kiinni.
[/quote]

Nonni, testataan vielä tuo. Mennään huomenna huoltikselle mittaamaan kun on yön yli seissyt :)

Loistavaa infoa taas kerran, Mikko.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Touko 18, 2011 5:47 pm

Ei hyövytä mittään jos ajat sinne huoltamolle. Akku latautuu matkan aikana jollonka et voi mitata enää onko esim. yön aikana jännite tippunut. Sun pitäs nyt saaha se mittari kotia ja antaa mielellää yön yli seistä sen sierran kaapelit kiinni akussa ja aamusella käyä mittaamassa onko siellä vielä yli 12 volttia, elä käynnistä autoa ennen mittausta, muuten et saa tietää mitä sille on yön aikana tapahtunu (paitti jos akku on taas nollissa). Jos on yli 12 volttia ni sitte ei sulla mittää oikosulkua ennää ole, tai ainakkaa mittää merkihtävvää jota kannattasi alkaa ehtimmään, mutta jos on alle sen niin sitten sulla on joku oikosulku vieläki siellä.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Touko 19, 2011 4:20 am

Mikko, lupaan yrittää tänään sen mittarin hakea :) Tajusin itsekin, että eihän tuossa huoltis-mittailussa muuta järkeä ollut kuin nähdä, että laturi toimii ja akku. Joo, tarvii se mittari tosiaan hakea ja antaa auton seisoskella tarpeeksi kauan ja sitten katsoa lukemia.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Touko 20, 2011 4:19 am

Mittari tuli ostettua. En ole vielä ehtinyt testata sitä tosin. Kuitenkin tuon uuden akun jälkeen tuntuu penkkiarviolta, että auto lähtee vaivattomammin käyntiin. Ehkä sillä vanhalla akulla hieman laiskemmin hyrähti kone, kun tällä huomattavasti reippaammin. Tosin, sitä vanhaa akkua sai ladata varmaan joka toinen viikonloppu. Sen takia menin Sierran kanssa jossain välissä hihnoja kiristelemään muistin äsken...

Tosiaan, käynnissä laturi antaa sen 14,4 tai jotain, eli se lienee kondiksessa. Ehkä akku oli vain maanantaikappale? Lauantaista sunnuntaihin auto seisoo, eli sunnuntaina on hyvä sitten mittailla tarkemmin.

Saa muuten nähdä, miten tarkka tuo mittari on. Koko putiikissa oli yksi ainoa, ja hinta vähintäänkin huokea. Merkki Lexa :D
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Sähköongelmia akku ja laturi

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Touko 20, 2011 11:36 am

Todennäkösesti vaa maanantaikappale varmaan ollu.

Kyllä ne mittarit ylleensä aika tarkkoja on, ainaki ihan riittävän tarkasti on pystyny mittailemaan autoja.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa