Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

Kaikki tekniikkaan liittyvä jutustelu. Esim. sähkö, maalaus, alusta.

Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Marras 16, 2011 8:27 am

Yleismittari pääsi käyttöön. Eli, koska Sierrassa voi olla ongelma koko hehkutulpissa (vaimitäneon) tai hehkureleessa, pitää tehdä mittaus.

Se joku juttuliitin näytettiin, mistä mitataan joku kun autoa hehkuttaa. Sääli, että juuri ajoin, eli pitää odottaa, että auto jäähtyy. 12V pitäisi olla tulos. Olisiko se ollut hehkurele? No, ei se niin tarkkaa ole kun saan tuloksen niin viisaammat tietää siitä eteenpäin sitten, mitä ostan...

Mittasin myös juuri ajetun auton akun kun auto on sammuksissa. Pieni lenkki, eli semi lämmin. Sammutetun auton akku näytti mittarilla 12.56 - 12.58. Mitä tämä tarkoittaa?

Pitää vielä mitata kun auto on käynnissä, mitä akku sanoo. En tosin tiedä mikä on hyvä luku, mutta kun tulokset saa niin se on sen ajan ongelma niiden tulkitseminen.

Ongelma, miksi lähden mittailemaan on, että vähänkään jos on vilpoinen ilma, niin:
- jos haluaa, että auto lähtee nätisti käyntiin ilman sahaamista niin pitää hehkuttaa 3-4 kertaa. Yhdellä hehkutuksella sa-haa. Useammalla hyrähtää.
- jos auto seissyt esimerkiksi perjantaista maanantai aamuun vilpoisella ilmalla, akku tyhjä ja tuskin jaksaa käynnistyä.

Kaveri kertoi, että sama vika hänen dieselissä ja hehkut ongelma. Varmaksi en itse osaa sanoa.

Akun merkkivalo ei pala ajaessa ja sammuu lähes heti käynnistyksen jälkeen. Hihnat kaikki mitä löytyi (sivuhuomautuksena myös ohjauksen tehostin) kiristetty.

Laturin kunto kysymysmerkki, muuta mielestäni kesällä mitattiin ja näytti hyvää. Testaan vielä itse akun jännitteet piankohta. Laturin latauksenhan saa tietää juuri noin.

Akku on uusi, kevättalvella ostettu.

Pitää pikaiseen selvittää, mikä pissii. Lämpimillä keleillä ei mitään ongelmaa käynnistyä. Vasta nollasta alaspäin.

Ellei kukaan ehdi vastata, päivitän tähän jatkoon akun voltit kun auto on käynnissä ja ne hehkutus voltit ilmeisesti siitä releestä.

Nyt ollaan jännän äärellä, jos vaikkapa jotain oppisi taas. 
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Marras 16, 2011 12:21 pm

Erillinen jatko-osa, kun eka viesti pitkä.

VOLTTEJA
Akusta
- auto ei käynnissä 12.40
- auto käynnissä 14.40

Jostai hehkusysteemin johdosta
- hehku valo palaa 8-9
- hehku valo sammuu ni nousee yli 20

Vahvistimesta auto sammuksissa
- (kengistä) 12,40

AMPPEERIT AKUSTA
Tässä kävi kämmi kun ei osaa. Eli johto volteissa ja mittasin akun + ja - kengät KUNNES mekaanikko pisti punaisen johdon oikeaan koloon ja mittari oikein. Näytti 0. Eli en tiedä onko mittaustulos oikea, jos mittarin tuo ominaisuus hajosi minun käytössä!!

Eli akun voltit vissiin yes sammuksissa ja käynnissä. Amppeerit 0, mutta voi johtua siitä kun käytin mittaria väärin ja hajosi.

En viisastunut yhtään. Onko hehkun voltit 9 ok kun hehkuttaa? Entä nopea kasvaminen yli 20 kun lamppu sammuu.

Lämpimällä koneella (lämmin kone tai ulkona yli 0c) hehkun valo palaa 3 - 5 sek. Voi käynnistää.

Kylmällä koneella (alle nolla ulkona lähinnä) joutuu säästä riippuen hehkuttaa 2-4 kertaa. Muuten käynnistyy huonosti ja saattaa akku väsyä. Kylmällä ilmalla 10 - 15 sek per hehkutus.

Seuraava etappi on akun rasitustesti yhdellä huoltoasemalla. Näkee esim. miten akku ottaa virtaa vastaan yms.

Mutta kysyn: [i]Miksi kylmällä ilmalla hehkutus kestää kauan JA pitää muutaman kerran ennen kuin uskaltaa käynnistää?
Miksi jos auto seisoo kylmässä muutaman päivän akku heikko tai hehkutus (usean kerran) syö sitä?

Tunti pari johdon päässä auttaa käynnistymään, muttei takaa sitä.

Ensiapu. Auto johdon päässä + laturi kiinni. Ajastin kytkee siis sekä moottorin lämmityksen että varuiksi akun lataamisen. Ihan varotoimenpide tuo lataus, koska veetuttaa myöhästyä käynnistykseen kuolevan akun takia.

Akku n. puoli vuotta vanha. Edellinen takuuvaihdettu tuohon kun akku oikosulussa. Samat oireet sillä kuin nyt kunnes ei ottanut laturista virtaa vaan sulake meni heti kun kytki päälle.

Eli, mikä vika? Ärsyttää talvella kun aina saa pelätä lähteekö käyntiin tai ei. Ja myös se, ettei tuokin akku hajoa ahdistaa.

KYSYMYKSIÄ
1. voiko auto purkaa akusta virtaa niin paljon, ettei akku enää ota virtaa vastaan?
2. 12.40/14.40 voltit akulle lienee normaalit?
3. Mitkä olisi normaalit amppeerit akulle kun auto sammuksissa?
4. Hehkun voltit 8-9 hyvä vai huono?
5. Mikä v***u tuossa mättää?
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ke Marras 16, 2011 4:16 pm

Väliaikainen helpotus (ja muutenkin hyvä olla) ostos: Benton BX-1 PRO laturi. Osaa vaikka mitä ja automaattisesti.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Marras 17, 2011 5:54 am

Ainaki akun jännitteet kuulostais hyvältä. Hehkutuksista en ossaa sanoa, ko ei ole isommalti kokemusta dieseleista (paitti vähäsen meripuolen vehkeistä).
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » To Marras 17, 2011 8:11 am

Hehkun voltit kuulemma jees. Tänään selviää, että purkaako akku jonnekin ja varmistuu hehkutulppien kunto. Todennäköisesti näyttäisi siltä, että uudet hehkut korjaa ongelman.

Yksi jäätynyt akku piti ladata syystä x. Noh, peltinen peruslaturi kiinni ja löi liekit. Edes sulake ei ehtinyt palaa. Uusi laturi kiinni pariksi tunniksi eilen ja tänään töihin mukaan. Ennen kuin pistin lataamaan niin 12.04 näytti. Hiton hyvä laturi ja voi "unohtua" kuukausiksi kiinni kun lopettaa itse lataamisen kun täynnä. Vanhoja akkuja voi yrittää elvyttää hienosti.

Myös ylläpito toimii. Kun 14.20 saavutettu menee säästökielille ja lataa vissiin kun tippuu 14.20-14.10 -> 0.08 amppeeria. Jos tippuu ali niin lataa 3.5 amppeerilla. Jäätyneet ja kuivat akut oma lataustila 14.70 asti ja sitten ylläpito tilaan.

Siitä myös siisti, että leuat kiinni niin se itse "haistaa" oikean lataustilan ja ohjelman. Eli täysin automaattinen. Myös tosiaan kiinteäksi asennettavaksi tarkoitettu.

Kalliimpi malli käsittääkseni olisi toiminut latauksen lisäksi myös apukäynnistykseen.

Hauskoja nuo peruslaturit. Ne alta parinkympin. Kun ostin uuden auton (Matu 626) niin jäi sisävalo päälle. 5 ampeerin laturin ostin ja heti meni sulake. 7.5 sulakkeen sijaan ostin 10, mutta joka kolmas kerta kun lataili niin sulake paloi. Kyllästyin ja ostin samanlaisen muuta 12 ampeerin 20 sulakkeella. Heitin kiinni tuohon romuun akkuun (mikä siis nyt latautuu kauniisti) ja saman tien kun virrat kytki nousi liekit. Sulake ehjä.

Eteisessä kaksi peltitoosaa odottaa kohtaloa. Kaverille jos se haluaa korjata (sähkömies) tai jätelavalle. Ihme romuja. 
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja henkka.k » To Marras 17, 2011 9:46 am

Mittaa hehkutulppien vastus, pitäis olla lähellä nollaa.
Jos on iso vastus niin hehkutulppa on p*ska.
automaalit.net
Volvo V40 TD -99
henkka.k
Rekisteröityneet
 
Viestit: 86
Liittynyt: To Joulu 17, 2009 11:27 am
Paikkakunta: Oulu/Muhos

Vs: Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Pe Marras 18, 2011 6:47 am

Eilen käytiin auto läpi.

- akku hyvä
- ei pura virtaa ohi minnekään
- hehkurele toimii kuten pitää
- startti toimii ja akku sen myötä kuten pitää
- käynnissä rasitustestissä (sähköreleet päälle) akku ja laturi toimii hyvin

Eli jäljelle jää hehkutulpat, koska sähköt ja tekniikka ok. Ei mitannut niitä koska irrotus, mutta oli varma että kun kaikki muut pelaa hyvin niin hehkut.

Ostin uudet, 68 euroa 4. Sitten pitäisi vaihtaa. Ilmanputsarin kotelo irti, että näkee paremmin. Sitten hehkujen päällä on joku silta, mikä pois. Sen jälkeen ilmeisesti ite hehkut irti ja uudet tilalle.

Kait tuo onnistuu. Normi tulpat kyllä vaihtanut, muuta se onkin yksinkertaisempi kun ei tarvi lähteä purkamaan.

Onko hehkujen vaihtamisessa jotain sudenkuoppia tai "oho" juttuja? Samalla tavalla kireälle kuin tavan tulpat. Jämäkästi muttei naama punaisena. Ja vissiin mitään erikoista avainta ei tarvita (tulppa-avain). Ainakin silta näytti olevan vitosen muuterilla (pitää käydä ostamassa noin pieni lenkkiavain).

Sitten, sisätilan pistoke puuttuu. Olisi kiva saada. Lämmin auto + sulat ikkunat = voitto. Onko asennus paha? Kannattaako jättää ammattilaiselle, jos sähkötöiden osaaminen on "kait toi tohon menis". Nimimerkillä "ampeerit mitataan akun plus ja minus navoista".
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja Mikko » Pe Marras 18, 2011 1:15 pm

Se silta on hehkujen + "kaapeli", itellä hajosi irrotettaessa niin tein normaalista 6 neliön piuhasta uudet piuhat, siihen siltaan/lähimpään hehkutulppaan tulee hehkureleeltä piuha, kato että se on ehjä jne. jos siinä on vaikka huono kontakti tms., aina kannattaa ne piuhat silmämääräsesti ainakin tarkistaa, saattaa vanhoissa autoissa olla taittunu liittimen jälkeen vaikka ja vain muutamalla langalla enää kiinni.. ::) Ei siinä muuta ole ku se "silta" irti ja hehkut irti, ja takasin kiinni, en tiiä mitä joutuu purkamaan Sierrassa tieltä että pääsee käsiksi hehkuihin. En tiiä mikä avvain siihen passaa, kohtuu iso ainaki piti olla. Teet vaan ajatuksen kanssa sen homman niin onnistuu.
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä Pe Marras 18, 2011 1:19 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja Sierramies » Pe Marras 18, 2011 9:07 pm

Sisätilan pistoke ei pitäs olla paha laittaa. Tarttee sitten vaan haarakappalheen ja sisätilan haaran ja lohkolämpän haaran. Sitten vaan jostaki sopevasta läpiviennistä läpi vänkärin jalkatillaan ja pistoke kiinni johonki.
Olen ite asentanu lohkolämpät ja sisähaarat Sierraan ja e39 BMW:hen ja läpivientin ettiminen oli molemmisa haasteellisinta. Tosin tuon BMW:n tapauksessa läpiviennin joutu tekkeen ite sisäle (ohjeitten mukkaan) ja haaste oliki saaha roikan pistoke puskurile :)
Nuihin löytyy monesti myös ohjeita esim. valmistajien sivuilta.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1085
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja Thaumiel_Nerub » Ma Marras 21, 2011 5:30 am

Johdon läpiviennin ei pitäisi olla hankalaa, kun on vahvistinen virta viety ja tulipellin läpi ja siitä eteenpäin.
FORD
Avatar
Thaumiel_Nerub
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1209
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 7:18 am
Paikkakunta: Otamo

Vs: Jännittäviä jännitteitä ja niiden mittauksia

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Marras 21, 2011 2:51 pm

Sittenhä se on helppo homma, joskus tullu parriin Sierraan, Skodaan ja Volkkariinkin värkättyä noita, eihä siinä muuta ku tökit johtoa ja palikkaa kiinni toisiinsa. Kait niissä jotkut ohjeetki mukana tulee, mutta tarvihet 3 johonpätkää sekä yhden jakokappaleen, sen jakokappaleen kiinnität siihen johtoon mikä tulee puskurilta ja jonka tökkäät seinään, siihen jakokappaleen toiselle puolelle sitten vaan yksi johto koneen kylkeen ja toinen viereen samaiseen jakokappaleeseen joka menee sisätilanpuhaltimelle. Sitten ruuvaat tarvittavat osat kiinni ja tökkäät puhaltimen töpseliin. :)
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa

cron