Sierran ja Scorpion yhteensopivat osat ja muuta asiaa Sierrasta.

Kaikki tekniikkaan liittyvä jutustelu. Esim. sähkö, maalaus, alusta.

Sierran ja Scorpion yhteensopivat osat ja muuta asiaa Sierrasta.

ViestiKirjoittaja Mikko » To Heinä 26, 2012 7:32 pm

Tekasimpa tälläsen pienen aiheen, kun itsellä oli aluksi ongelmana, kun pitäisi nuo Sierrojen avuttomat jarrut laittaa parempiin kuosiin. No nyt olen ottanut selvää myös monesta muusta Scorpion ja Sierran asioista eri puolilta interwebbiä ja ajattelin että jos jollakulla on samanlaista hommaa edessä, niin tästä löytäisi vastauksia. :) Tätä tekstiä on parsittu kasaan ja yhdistelty eripuolilta nettiä muutamilla omilla havainnoilla. Aivan kaikesta minulla ei (vielä) ole täyttä varmuutta, mutta editoin kun on, asiat kuitenkin pitäisi olla niin kuin seuraavaksi kirjoitan.

Toki muutkin saa esittää omia havaintojaan! :)

[size=99px]Tekniikasta:[/size]

2wd Sierran etupalkki muuttuu -84/85 samaksi kuin Scorpiossa. Vanhemmissa on rautaiset koneen korvat ja kumityyny 2:lla pultilla palkissa kiinni. Uudemmat alumiinisia ja iso kumityyny tulee yhdellä pultilla palkkiin. Alumiiniset korvat on muutaman sentin pidemmät, koska kumityynyt on kauempana toisistaan.
Koskee myös Colognea.

Mk2 Scorpioiden 2.0 16v -moottoreissa on VIS (Variable Resonance Induction System) jonka avulla imusarja saadaan toimimaan optimaalisesti koko kierrosalueen. Järjestelmässä on kaksi kanavaa kullekkin sylinterille, ensimmäinen on suunniteltu antamaan paras ilman virtaus alakierroksilla. Toinen kanava taas parantaa ilman virtausta suuremmilla kierroksilla. Järjestelmää käytetään alipaineella jota moottorinohjaus määrää soleinoidin kautta, muutos tapahtuu 3200 kierroksen kohdalla. On kuulemma hyvä systeemi, eikä kannata hävittää. Vaihdettaessa moottorin ohjaus esim. Megasquirttiin, voi tuota VIS:ä ohjata kuulemma ottammalla vaikkapa moottorinohjauksen vaihtovalon lähdön tuolle VIS:ä ohjaavalle solenoidille.

RS2000 Escortin 16v kansi käy Sierran 8v DOHC-koneeseen, kuten edellämainitun Scorpionkin kansi, mutta RS2000:ssa termostaatti on kannen takaosassa, joka osuu, tai ainakin tulee erittäin lähelle Sierran tulipeltiä. Sarjat joutuisi tekemään tälle kannelle uusiksi, toisin kuin Scorpion kantta käytettäessä.

Nokka-akselit:

1.3,1.6,1.8 SOHC Pinto. (Myös 1.8 CVH)

22/54/64/12 (256° duration, 34° overlap)
Lift: ei tiedossa

2.0 Pinto (carb and EFI)
22/64/70/18 (266° duration, 40° overlap)
Lift: 10.12mm imu/pako

DOHC (Sierra)

Kaasari
13/39/43/13 (232°/236° duration, 26° overlap)
Lift: imu 10.5mm pako 10.9mm

EFI
13/51/43/13 (244°/236° duration, 26° overlap)
Lift: imu 11.10mm pako 10.9mm

DOHC (Scorpio)
9/51/51/9 (240° duration, 18° overlap)
Lift: imu 10.83mm pako 10.83mm

2.9 Katiton
24/64/66/22 (268° duration, 46° overlap)
Lift: 6.72mm (nokan nosto, EI venttiilin nosto)

2.9 CAT
30/66/76/20 (276° duration, 50° overlap)
Lift: 6.54mm (nokan nosto, EI venttiilin nosto)

2.8 MFI
24/72/73/25 (276° duration, 49° overlap)
Lift: imu 9.43mm pako 9.23mm

[size=99px]Voimansiirto:[/size]

Vaihteistot:

Type 9 (1.3-2.3)

1: 3.65
2: 1.97
3: 1.37
4: 1
5: 0.82

Type 9 (2.8 sisältäen 4x4 )

1: 3.36
2: 1.81
3: 1.26
4: 1
5: 0.83

Type 9 (P100 HD)

1: 3.91
2: 2.29
3: 1.38
4: 1
5: 0.82

On olemassa myös T9 diesel laatikko, mutta sen tiedoista ei ole löytynyt varmuutta (kuulemma voi olla lähellä P100-laatikkoa). T9 diesel lootassa on kuulemma vahvemmat laakerit ja 5 vaihde on välitykseltään 0.75.

MT75 (2.0 DOHC ja 2.4 V6)

1: 3.890
2: 2.082
3: 1.342
4: 1
5: 0.822

MT75 (2.9 V6, 2.5 diesel ja 2.0 4x4)

1: 3.608
2: 2.084
3: 1.363
4: 1
5: 0.829

Perät:

Normaali Sierra = 7" ei lukkoa, tökättävät vetarit. 3,62:1 ja 3,92:1.
Sierra IS = 7â³  jos lukollinen (ei välttämättä) = ZF:n kitkalukko, vain mk1 malleissa, muuten lukoton. 3,92:1
Sierra 4x4 = 7" viskolukko, 3,92:1
Sierra 4x4 Cosworth/V6 = sama kuin yllä. 3,62:1
Sierra 2wd Cosworth = sama perä kuin 7,5" Scorpiossa viskolukolla, TD automaatti Scorpion 3,64 välityksellä. Tumpit isommille Granadan nivelille (108mm). Esijännitys tiukempi kuin muissa johtuen erilaisesta levyjen järjestyksestä.
Scorpio 4x4 = 7" viskolukko
Scorpio v6 = 7,5" viskolukko, (kenties lisävaruste? Suomessa kuitenkin yleinen)
Scorpio Cosworth = 7.5â³  viskolukko, sama kuin 2wd Sierra Cosworth, mutta tässä normaaliin Sierraan sopivat 100mm tumpit.
Scorpio DOHC automaati = 7" monesti viskolukolla, 3,62:1 tai 3,92:1
Ghia-tason Scorpiot = 7"? viskolukko

Kaikki viskolukot aina laippavetareilla, iS Sierran kitkalukko tökättävillä.

DOHC 4x4-malleissa voi olla rumpujarruja laippavetareista huolimatta.

ZF:n lukko ei ole kovin jykevä, sisältää yhden kitkalevyn per puoli ja on kohtuu löysä verrattuna kisakäyttöön suunniteltuihin kitkalukkoihin, katukäytössä hyvä ja helppo vaihtaa "normaaliin" Sierraan (käy suoraan paikoilleen samoilla vetareilla). Kiristäminen ei kuulemma kannata, kuluu vaan entistä enemmän eikä juurikaan kiristy. Nämä ovat kohtuu kysyttyjä, välillä kuitenkin näkyy myynnissä, mutta hinnat tahtovat olla n. 400â¬:n luokkaa.

Huolimatta pienemmästä koosta myös 7" perä on kestävä sillä siinä on samat sisuskalut kuin 7,5" perissä.

Monesti puhutaan myös ns. 6,5" perästä (mm. Quaifen luetteloissa), mutta tällä tarkoitetaan 4x4 Sierran etuperää, joka on kuitenkin 7â
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä To Elo 16, 2012 2:39 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierran ja Scorpion yhteensopivat osat ja muuta asiaa Sierrasta.

ViestiKirjoittaja Mikko » To Elo 02, 2012 12:30 pm

Viestin merkkiraja tuli täyteen, joten jatketaan uudella viestillä.. ;D

[size=99px]Jarrut:[/size]

Jarrusylinteri ja tehostaja:

Abs-jarrullisissa Sierroissa levyt joka kulmassa, Scorpioissa on vakiona abs-jarrut. Scorpioissa 260 mm levyt (samat kuin abs/v6 Sierroissa). Jarruja päivitettäessä tulee laittaa alkuperäisen jarrusylinterin tilalle vähintään v6-Sierran 23,8 millinen jarrusylinteri (sovittamalla voisi mennä myös etuvetoisen 1.8l Escortin ja joidenkin Mondeoitten pääsylkyt, koska ovat samaa 23,8mm kokoa, mutta näiden kiinnityksestä ei ole varmuutta), mutta mielellään Scorpion tai abs-Sierran sähköhydraulinen jarrutehostin. Muuten jarrutuntumasta tulee omituinen kun poljin painuu lattiaan vaikkei järjestelmässä olisi ilmaa. Sähköhydraulista tehostinta voi käyttää ilman abs-systeemiä, jättää vain abs-piuhat pois. Muiden piuhojen johdotuskaavio menee näin:

Kuva

Mk1 Sierran ollessa kyseessä joudut:

-Leikkelemään rintapellinaukkoa isommaksi ja erimalliseksi sekä vahvistamaan aukkoa (muuten tulipelti alkaa notkumaan, mk2 Sierroissa jo alkuperäisenä vahvikerauta tulipellissä). Tässä kuva mk2 Sierran vahvikkeesta, se on pistehitseillä kiinni.
-Kytkemään sähköt pumpulle ja painekytkimelle (koskee ainakin kaikkia malleja ennen vuotta -90 joissa ei ole alkuperäisenä ollut DOHC -konetta).
-Pääsääntöisesti uusimaan takapiirin jarruputken, tai ainakin nipan joka sopii sylinterinlähtöön.

DOHC Sierrassa sähköt pumpulle valmiina kojelaudan alla vänkärin puolella yläkulmassa.

Pääsylinterin vaihdosta sähköhydraulisesti tehostettuun ei saa fordilta mitään tukea, jos ei laita abseja samalla, koska kyseistä tehostinta ei ole tyyppihyväksytty ilman abseja. Jos on tiukka leimamies, tuollaista ei ilman dokumentteja saa periaatteessa leimattua. Kannattaa siis olla ennen muutosta yhteyksissä siihen omaan konttoriin ja kysyä mielipidettä. Ja kannattaa kirjauttaa tehostin otteeseen, ettei tule myöhemmin ongelmia leimalla kun "absit puuttuu". Nimittäin kun noita absillisia Sierroja ei ole mitenkään otteeseen merkitty, niin voi olla vaikea todistaa leimamiehelle, "että tää on aina ollut ilman abseja, mä vaan laitoin ton tehostimen".

Takajarrut:

Levyjarrut voi tehdä taakse ainakin 3 tavalla:
1. Vaihdat perämurikan, vetoakselit, käsijarrun vaijerit, takajarruletkut/putket, pyörännavat ja levyt/satulat levyjarrullisesta Sierrasta. Eli ABS/v6.
2. Irroitat rummun ja jarrukilven ja teet 8mm latasta sovitepalan johon pulttaat Sierran/Scorpion jarrusatulan. Käsijarruvaijerit joudut vaihtamaan.
3. Jos ei pulttijaolla ole väliä, ostat halvan Scorpion ja otat siitä koko akseliston. 5-pulttinen pulttijako (mk1, mk2:ssa 4x108), yleinen jako vageissa ja mersuissa.

Mk2 farmari Scorpiossa on takana jäähdytetyt levyt, joiden paksuus on 20mm. Halkaisija on sama kuin Sierroissa/muissa Scorpioissa (253mm). Takajarrusatula on sama farmari Scorpioissa kuin mitä se on mk1 Cosworth Scorpiossa. Männän koko Sierroissa/kaikissa Scorpioissa on 43mm.  Samaa jarrulevyä mk2 farmari Scorpion kanssa käyttää suurin osa (jossei kaikki?) levyjarruilla varustetuista mk1 & mk2 Mondeoista sekä Cougarit. Mondeo mk1&2 sekä Cougar käyttävät vain 36mm mäntää, satulat näiden kesken samaa, mk2 farmari Scorpioissa vain isompi mäntä, muuten sekin taitaa olla sama.

Etujarrut:

2wd cosworthin jarruhilppeet ei sovi (suoraan), tarvit v6/abs sierran levyt ja sierran/scorpion satulat, ne menee heittämällä.
Tai, jos käytit taka-akseliston muutoksessa kohtaa 3, otat pyörännavat, levyt ja satulat samasta scorpiosta.

Cosworthin jarrut saa kuitenkin laitettua tällä viritelmällä:
4WD Cossun jarrusatulat + 2WD Cossun 283 mm levyt + 2 mm leveät isot prikat vakio napojen ja jarrusatulan kiinnikeraudan välissä.

Sierraan on myös askarreltu tälläinen setti etujarruiksi:
4wd:n satula ja Focus st170 levyt (300mm).
Mutta etujarrut voi myös askarrella samasta Focuksen levystä ja mk3 Mondeon etujarrusatulasta. Mondeon jarrusatula on kiinnitykseltään ja männältään sama kuin 4wd:n, mutta suunniteltu alunperin 300mm levylle. Vaatii kuulemma 15,5 millin välipalan satulan ja navan kiinnityksen väliin (tällöin pitää olla n. 45mm pitkällä M12 pultilla, lujuusluokka alkuperäisissä käsittääkseni 12.9). Tästä on se etu verrattuna 4wd Cosworthin satulaan, että näitä Mondeon satuloita on paljon enemmän saatavilla. Käsittääkseni lähes kaikissa mk3 Mondeoissa pitäisi olla 300mm levyt edessä, tarkistakaa kuitenkin se auto ennenkuin otatte satulat irti. Näyttäisi että kuitenkin joitain samalla moottorilla olleita mk3 Mondeoita olisi ollut pienemmilläkin etujarruilla. Mondeon etujarrusatulassa on 12mm kierteet, toisin kuin Sierrassa, jossa on 10mm.

2wd Cosworthin satulat saa paikoilleen (kuulemma) poraamalla olkatuen reiät isommiksi ja tekemällä niihin kierteet. Satula ei ihan istu, joten väliin joutuu laittamaan muutaman paksumman prikan - tai näin olen kuullut.

Jarrulevyjen "offset" eri malleissa:

XR4i levyn korkeus on 58mm
XR4x4 levyn korkeus 53,5mm
Normi Sierran levyn korkeus 58mm
ST170 levyn korkeus on 44,5mm

XR4i jarrusatulan männän koko 60mm.

Cosworth Sierran koot:

2wd/283/4 x 32 mm
4wd/278/1 x 60mm

2WD:n satulat olis paremmat, mutta niissä on kiinnitys toisin päin kun vakio satulassa, eli kierteet navassa eikä satulassa.

[size=99px]Alusta:[/size]

Tukivarret:

Scorpion tukivarret käy Sierraan (vaatii Scorpion raidetangot että riittää säätövara auraukselle). Scorpion tukivarret ovat pidemmät kuin Sierran, ja hyvä budjettiratkaisu parantaa etupään Camber-kulmaa ratakäyttöä varten, ei suositella kadulle kuitenkaan. Scorpion tukivarsien sisempi kiinnityspultti on M12 toisin kuin Sierran M10, joten moottorin kannakepalkin reikiä on suurennettava.

Scorpio mk1 tukivarren pituus on 325mm.
Sierran tukivarren pituus on 310mm.

Puslat:

Coswortheissa takana unibal-toteutus, jossa ulkokehä metallia mutta sisältää myös kumia (ulkokehä irrotettavissa prässillä), paremmat kuin uretaaniset, mutta eivät kestä yhtä pitkään ja ovat kumisia huonommat kun menevät huonoksi.

Etuvakaaja:

Paksuuksia 22, 24, 26 ja 28 mm. 28 millinen löytyy facelift malleista ja Cosworthista. 26 millinen löytyy v6:sta. 24 millinen löytyy 2.0-moottorillisista ja 22 millinen pienemmistä. Dieselistä ei ole tietoa, todennäköisesti 24mm, faceliftissä sekin kyllä 28 mm.

Mk1 Scorpion etuvakaaja käy Sierroihin.

Cosworth Sierran vakaaja on n. 3mm pidempi kuin normaalin Sierran, jolloin Cosworthin vakaaja lisää Caster kulmaa.

Takavakaaja:

Kutoskoneisissa on takavakaaja, mk2 "iS" -malleissa ei ole. Paikat on valmiina kuitenkin kaikissa koreissa. Scorpioissa paksummat vakaajat, vähintään 17 milliset. Mk1 Cosworth Sierrassa on 14 mm takavakaaja, mk2 Cosworth Sierrassa 16/18 mm.XR4i:n vakaaja on leveämpi (mk1) ja paksuutta 12 mm.

Mk2 Cosworth Scorpion ja Escort Cosworthin takavakaaja on 22mm.
Mk2 Farmari Scorpiossa on 20 mm vakaaja.

Ykköskoppasissa Sierroissa vakaaja kiinnittyy lähelle rumpua ja on leveämpi, kakkoskoppasissa vakaaja on kapeampi ja täten kiinnittyy keskemmälle autoa.

Kaikki Scorpioiden vakaajat käyvät mk2 Sierraan, Scorpioissa isomman painon takia paksummat vakaajat.

Iskarit:

Scorpion, 2wd ja 4wd Sierrojen vertailua: iskareiden mitta jousilautasesta iskariputken yläpäähän ja varren pituus samat. Scorpion jousilautanen noin 10mm isompi. Perus sierran iskari alapään kiinnityskohdastaan noin 45mm paksu, 4wd Sierran ja Scorpion samasta kohtaa noin 51mm. Nelivedon iskari on pohjastaan "lyhyempi" eli siellä on tilaa vetonivelelle pyöriä. Scorpion iskari menee paikoilleen kun vain tuolta pohjasta rälläköit pois tuon latan pätkän.

2WD Cossun iskaritolppa on aika paljon lyhyempi kuin tavallisen sierran, koska cossun olka-akseli nousee korkeammalle. tästä seuraa sellainen ongelma, että suurin normaali ET:llä varustetulla vanteella oleva pyörä, minkä eteen voi laittaa, on 195/55/15, mutta eihän Sierraan sen isompaa tarvihekkaan. ;)

Taka-apurunko:

Siipicossussa ja 2wd cossussa on sama taka-apurunko kuin 7,5" Scorpiossa.

4wd Cossussa on kaiketi sama kuin XR4x4i;ssä.

[size=99px]Ohjaus:[/size]

Hammastanko:

Scorpion ohjaus on sama kuin Sierran, Scorpion hammastanko on aina tehostettu ja laidasta laitaan 2,5 kierrosta, Sierran tehostettu ohjaus 2,8 kierrosta, joka on vakiovarusteena DOHC-koneellisissa, OHC-koneissa harvinainen lisävaruste. Sierran tehostaman ohjaus on laidasta laitaan n. 4 kierrosta, joskin tähän on saatavilla mm. Rallyracelta Suomesta nopean ohjauksen sisukaluja, joilla ohjaus on n. 2,5 kierrosta laidasta laitaan. Ohjaus tulee täten tietenkin raskaammaksi, joten en suosittele kadulle, voi olla parkkeeraminen aika tuskaa. :D

Raidetangot:

Mikäli olet laittanut Sierraasi Scorpion alatukivarret, täytyy siihen vaihtaa myös Scorpion raidetangot ja tällä tarkoitan koko raidetankoja, en vain päitä tms.. Scorpion raidetangot käy Sierraan, myös tehostamattomaan ohjaukseen.

Scorpio raidetankojen (mk1 Scorpiot) päät ovat samanmittaiset (75mm) kuin Sierroissa. Mk2 Scorpiossa raidetankojen päät ovat 92mm. Scorpioiden sisemmät raidetangot ovat 5mm pidemmät kuin Sierrassa (Sierra 300mm, Scorpio 305mm).
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä To Elo 02, 2012 12:32 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierran ja Scorpion yhteensopivat osat ja muuta asiaa Sierrasta.

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Elo 16, 2012 10:52 am

[size=99px]Perän välitykset[/size]
Tuossa minun Ghiassa oli alkujaan laippavetarillinen lukoton perä välitykselä U (3,62:1) (eli muuten sama ko tuo tökättävillä vetareilla oleva perussierrasa). (Nykyään cossun vastaava viskolukolla.) Eli semmonenki versio on olemassa. Ymmärtääkseni siis ABS-jarrullisissa on nuot laippavetarit.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Vs: Sierran ja Scorpion yhteensopivat osat ja muuta asiaa Sierrasta.

ViestiKirjoittaja Mikko » To Elo 16, 2012 2:35 pm

Juu, minäki oon siihen käsitykseen jäänyt että laippavetarit löytyisivät levyjarrullisesta Sierrasta, mutta varmistusta en ole mistään löytänyt, laitoin sen nyt kuitenkin tuonne tekstiin. :) Ainut laippavetareilla oleva 3.62 perä ilman lukkoa löytyy joko koodilla 85GG 4006 BC tai 8500 4006 BC.
Viimeksi muokannut Mikko päivämäärä To Elo 16, 2012 2:41 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1594
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Vs: Sierran ja Scorpion yhteensopivat osat ja muuta asiaa Sierrasta.

ViestiKirjoittaja Tekno » Su Maalis 03, 2013 8:26 pm

mulla oli myös yllämainittu 3.62 lukoton laippaperä, mutta autona Scorpio -90 DOHC koneella ja automaattivaihteistolla.

Ja se oli siis 7.5" perä, tolla "pöytä" kiinnityksellä.
Viimeksi muokannut Tekno päivämäärä Su Maalis 03, 2013 8:34 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
- Tenho Ruohoranta
Tekno
Rekisteröityneet
 
Viestit: 11
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 6:57 am


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron