Sierran ja Scorpion yhteensopivat osat ja muuta asiaa Sierrasta.
Lähetetty: To Heinä 26, 2012 7:32 pm
Tekasimpa tälläsen pienen aiheen, kun itsellä oli aluksi ongelmana, kun pitäisi nuo Sierrojen avuttomat jarrut laittaa parempiin kuosiin. No nyt olen ottanut selvää myös monesta muusta Scorpion ja Sierran asioista eri puolilta interwebbiä ja ajattelin että jos jollakulla on samanlaista hommaa edessä, niin tästä löytäisi vastauksia. :) Tätä tekstiä on parsittu kasaan ja yhdistelty eripuolilta nettiä muutamilla omilla havainnoilla. Aivan kaikesta minulla ei (vielä) ole täyttä varmuutta, mutta editoin kun on, asiat kuitenkin pitäisi olla niin kuin seuraavaksi kirjoitan.
Toki muutkin saa esittää omia havaintojaan! :)
[size=99px]Tekniikasta:[/size]
2wd Sierran etupalkki muuttuu -84/85 samaksi kuin Scorpiossa. Vanhemmissa on rautaiset koneen korvat ja kumityyny 2:lla pultilla palkissa kiinni. Uudemmat alumiinisia ja iso kumityyny tulee yhdellä pultilla palkkiin. Alumiiniset korvat on muutaman sentin pidemmät, koska kumityynyt on kauempana toisistaan.
Koskee myös Colognea.
Mk2 Scorpioiden 2.0 16v -moottoreissa on VIS (Variable Resonance Induction System) jonka avulla imusarja saadaan toimimaan optimaalisesti koko kierrosalueen. Järjestelmässä on kaksi kanavaa kullekkin sylinterille, ensimmäinen on suunniteltu antamaan paras ilman virtaus alakierroksilla. Toinen kanava taas parantaa ilman virtausta suuremmilla kierroksilla. Järjestelmää käytetään alipaineella jota moottorinohjaus määrää soleinoidin kautta, muutos tapahtuu 3200 kierroksen kohdalla. On kuulemma hyvä systeemi, eikä kannata hävittää. Vaihdettaessa moottorin ohjaus esim. Megasquirttiin, voi tuota VIS:ä ohjata kuulemma ottammalla vaikkapa moottorinohjauksen vaihtovalon lähdön tuolle VIS:ä ohjaavalle solenoidille.
RS2000 Escortin 16v kansi käy Sierran 8v DOHC-koneeseen, kuten edellämainitun Scorpionkin kansi, mutta RS2000:ssa termostaatti on kannen takaosassa, joka osuu, tai ainakin tulee erittäin lähelle Sierran tulipeltiä. Sarjat joutuisi tekemään tälle kannelle uusiksi, toisin kuin Scorpion kantta käytettäessä.
Nokka-akselit:
1.3,1.6,1.8 SOHC Pinto. (Myös 1.8 CVH)
22/54/64/12 (256° duration, 34° overlap)
Lift: ei tiedossa
2.0 Pinto (carb and EFI)
22/64/70/18 (266° duration, 40° overlap)
Lift: 10.12mm imu/pako
DOHC (Sierra)
Kaasari
13/39/43/13 (232°/236° duration, 26° overlap)
Lift: imu 10.5mm pako 10.9mm
EFI
13/51/43/13 (244°/236° duration, 26° overlap)
Lift: imu 11.10mm pako 10.9mm
DOHC (Scorpio)
9/51/51/9 (240° duration, 18° overlap)
Lift: imu 10.83mm pako 10.83mm
2.9 Katiton
24/64/66/22 (268° duration, 46° overlap)
Lift: 6.72mm (nokan nosto, EI venttiilin nosto)
2.9 CAT
30/66/76/20 (276° duration, 50° overlap)
Lift: 6.54mm (nokan nosto, EI venttiilin nosto)
2.8 MFI
24/72/73/25 (276° duration, 49° overlap)
Lift: imu 9.43mm pako 9.23mm
[size=99px]Voimansiirto:[/size]
Vaihteistot:
Type 9 (1.3-2.3)
1: 3.65
2: 1.97
3: 1.37
4: 1
5: 0.82
Type 9 (2.8 sisältäen 4x4 )
1: 3.36
2: 1.81
3: 1.26
4: 1
5: 0.83
Type 9 (P100 HD)
1: 3.91
2: 2.29
3: 1.38
4: 1
5: 0.82
On olemassa myös T9 diesel laatikko, mutta sen tiedoista ei ole löytynyt varmuutta (kuulemma voi olla lähellä P100-laatikkoa). T9 diesel lootassa on kuulemma vahvemmat laakerit ja 5 vaihde on välitykseltään 0.75.
MT75 (2.0 DOHC ja 2.4 V6)
1: 3.890
2: 2.082
3: 1.342
4: 1
5: 0.822
MT75 (2.9 V6, 2.5 diesel ja 2.0 4x4)
1: 3.608
2: 2.084
3: 1.363
4: 1
5: 0.829
Perät:
Normaali Sierra = 7" ei lukkoa, tökättävät vetarit. 3,62:1 ja 3,92:1.
Sierra IS = 7â³ jos lukollinen (ei välttämättä) = ZF:n kitkalukko, vain mk1 malleissa, muuten lukoton. 3,92:1
Sierra 4x4 = 7" viskolukko, 3,92:1
Sierra 4x4 Cosworth/V6 = sama kuin yllä. 3,62:1
Sierra 2wd Cosworth = sama perä kuin 7,5" Scorpiossa viskolukolla, TD automaatti Scorpion 3,64 välityksellä. Tumpit isommille Granadan nivelille (108mm). Esijännitys tiukempi kuin muissa johtuen erilaisesta levyjen järjestyksestä.
Scorpio 4x4 = 7" viskolukko
Scorpio v6 = 7,5" viskolukko, (kenties lisävaruste? Suomessa kuitenkin yleinen)
Scorpio Cosworth = 7.5â³ viskolukko, sama kuin 2wd Sierra Cosworth, mutta tässä normaaliin Sierraan sopivat 100mm tumpit.
Scorpio DOHC automaati = 7" monesti viskolukolla, 3,62:1 tai 3,92:1
Ghia-tason Scorpiot = 7"? viskolukko
Kaikki viskolukot aina laippavetareilla, iS Sierran kitkalukko tökättävillä.
DOHC 4x4-malleissa voi olla rumpujarruja laippavetareista huolimatta.
ZF:n lukko ei ole kovin jykevä, sisältää yhden kitkalevyn per puoli ja on kohtuu löysä verrattuna kisakäyttöön suunniteltuihin kitkalukkoihin, katukäytössä hyvä ja helppo vaihtaa "normaaliin" Sierraan (käy suoraan paikoilleen samoilla vetareilla). Kiristäminen ei kuulemma kannata, kuluu vaan entistä enemmän eikä juurikaan kiristy. Nämä ovat kohtuu kysyttyjä, välillä kuitenkin näkyy myynnissä, mutta hinnat tahtovat olla n. 400â¬:n luokkaa.
Huolimatta pienemmästä koosta myös 7" perä on kestävä sillä siinä on samat sisuskalut kuin 7,5" perissä.
Monesti puhutaan myös ns. 6,5" perästä (mm. Quaifen luetteloissa), mutta tällä tarkoitetaan 4x4 Sierran etuperää, joka on kuitenkin 7â
Toki muutkin saa esittää omia havaintojaan! :)
[size=99px]Tekniikasta:[/size]
2wd Sierran etupalkki muuttuu -84/85 samaksi kuin Scorpiossa. Vanhemmissa on rautaiset koneen korvat ja kumityyny 2:lla pultilla palkissa kiinni. Uudemmat alumiinisia ja iso kumityyny tulee yhdellä pultilla palkkiin. Alumiiniset korvat on muutaman sentin pidemmät, koska kumityynyt on kauempana toisistaan.
Koskee myös Colognea.
Mk2 Scorpioiden 2.0 16v -moottoreissa on VIS (Variable Resonance Induction System) jonka avulla imusarja saadaan toimimaan optimaalisesti koko kierrosalueen. Järjestelmässä on kaksi kanavaa kullekkin sylinterille, ensimmäinen on suunniteltu antamaan paras ilman virtaus alakierroksilla. Toinen kanava taas parantaa ilman virtausta suuremmilla kierroksilla. Järjestelmää käytetään alipaineella jota moottorinohjaus määrää soleinoidin kautta, muutos tapahtuu 3200 kierroksen kohdalla. On kuulemma hyvä systeemi, eikä kannata hävittää. Vaihdettaessa moottorin ohjaus esim. Megasquirttiin, voi tuota VIS:ä ohjata kuulemma ottammalla vaikkapa moottorinohjauksen vaihtovalon lähdön tuolle VIS:ä ohjaavalle solenoidille.
RS2000 Escortin 16v kansi käy Sierran 8v DOHC-koneeseen, kuten edellämainitun Scorpionkin kansi, mutta RS2000:ssa termostaatti on kannen takaosassa, joka osuu, tai ainakin tulee erittäin lähelle Sierran tulipeltiä. Sarjat joutuisi tekemään tälle kannelle uusiksi, toisin kuin Scorpion kantta käytettäessä.
Nokka-akselit:
1.3,1.6,1.8 SOHC Pinto. (Myös 1.8 CVH)
22/54/64/12 (256° duration, 34° overlap)
Lift: ei tiedossa
2.0 Pinto (carb and EFI)
22/64/70/18 (266° duration, 40° overlap)
Lift: 10.12mm imu/pako
DOHC (Sierra)
Kaasari
13/39/43/13 (232°/236° duration, 26° overlap)
Lift: imu 10.5mm pako 10.9mm
EFI
13/51/43/13 (244°/236° duration, 26° overlap)
Lift: imu 11.10mm pako 10.9mm
DOHC (Scorpio)
9/51/51/9 (240° duration, 18° overlap)
Lift: imu 10.83mm pako 10.83mm
2.9 Katiton
24/64/66/22 (268° duration, 46° overlap)
Lift: 6.72mm (nokan nosto, EI venttiilin nosto)
2.9 CAT
30/66/76/20 (276° duration, 50° overlap)
Lift: 6.54mm (nokan nosto, EI venttiilin nosto)
2.8 MFI
24/72/73/25 (276° duration, 49° overlap)
Lift: imu 9.43mm pako 9.23mm
[size=99px]Voimansiirto:[/size]
Vaihteistot:
Type 9 (1.3-2.3)
1: 3.65
2: 1.97
3: 1.37
4: 1
5: 0.82
Type 9 (2.8 sisältäen 4x4 )
1: 3.36
2: 1.81
3: 1.26
4: 1
5: 0.83
Type 9 (P100 HD)
1: 3.91
2: 2.29
3: 1.38
4: 1
5: 0.82
On olemassa myös T9 diesel laatikko, mutta sen tiedoista ei ole löytynyt varmuutta (kuulemma voi olla lähellä P100-laatikkoa). T9 diesel lootassa on kuulemma vahvemmat laakerit ja 5 vaihde on välitykseltään 0.75.
MT75 (2.0 DOHC ja 2.4 V6)
1: 3.890
2: 2.082
3: 1.342
4: 1
5: 0.822
MT75 (2.9 V6, 2.5 diesel ja 2.0 4x4)
1: 3.608
2: 2.084
3: 1.363
4: 1
5: 0.829
Perät:
Normaali Sierra = 7" ei lukkoa, tökättävät vetarit. 3,62:1 ja 3,92:1.
Sierra IS = 7â³ jos lukollinen (ei välttämättä) = ZF:n kitkalukko, vain mk1 malleissa, muuten lukoton. 3,92:1
Sierra 4x4 = 7" viskolukko, 3,92:1
Sierra 4x4 Cosworth/V6 = sama kuin yllä. 3,62:1
Sierra 2wd Cosworth = sama perä kuin 7,5" Scorpiossa viskolukolla, TD automaatti Scorpion 3,64 välityksellä. Tumpit isommille Granadan nivelille (108mm). Esijännitys tiukempi kuin muissa johtuen erilaisesta levyjen järjestyksestä.
Scorpio 4x4 = 7" viskolukko
Scorpio v6 = 7,5" viskolukko, (kenties lisävaruste? Suomessa kuitenkin yleinen)
Scorpio Cosworth = 7.5â³ viskolukko, sama kuin 2wd Sierra Cosworth, mutta tässä normaaliin Sierraan sopivat 100mm tumpit.
Scorpio DOHC automaati = 7" monesti viskolukolla, 3,62:1 tai 3,92:1
Ghia-tason Scorpiot = 7"? viskolukko
Kaikki viskolukot aina laippavetareilla, iS Sierran kitkalukko tökättävillä.
DOHC 4x4-malleissa voi olla rumpujarruja laippavetareista huolimatta.
ZF:n lukko ei ole kovin jykevä, sisältää yhden kitkalevyn per puoli ja on kohtuu löysä verrattuna kisakäyttöön suunniteltuihin kitkalukkoihin, katukäytössä hyvä ja helppo vaihtaa "normaaliin" Sierraan (käy suoraan paikoilleen samoilla vetareilla). Kiristäminen ei kuulemma kannata, kuluu vaan entistä enemmän eikä juurikaan kiristy. Nämä ovat kohtuu kysyttyjä, välillä kuitenkin näkyy myynnissä, mutta hinnat tahtovat olla n. 400â¬:n luokkaa.
Huolimatta pienemmästä koosta myös 7" perä on kestävä sillä siinä on samat sisuskalut kuin 7,5" perissä.
Monesti puhutaan myös ns. 6,5" perästä (mm. Quaifen luetteloissa), mutta tällä tarkoitetaan 4x4 Sierran etuperää, joka on kuitenkin 7â