Sivu 1/1

Alumiinivanteiden kunnostus uudenveroisiksi

ViestiLähetetty: Su Helmi 23, 2014 11:01 am
Kirjoittaja Zigu
Monilla on varmasti harvinaisempia alkuperäis vanteita kotona. Yleensä nämä ovat vielä erittäin näyttäviä siihen kuuluvassa autossa. Ongelmana vain useasti on se, että vanteet ovat päässeet huonoon kuntoon vuosien saatossa. Yleisimmät viat vanteissa ovat kanttarien kulumat,kehän vinous, pintojen kulumat ja halkeamat.

Miksi sitten lähtisin korjaamaan vanhoja vanteita? Monesti vanhoja vanteita ei enää saa uutena. Lisäksi, jos puhutaan mallikohtaisista vanteista on ne yleensä korvattu autoon jossain vaiheessa "tarvike vanteilla". Alkuperäisyyttä vaalivalle tässä onkin oiva projekti ennen kesää.



Kerron tässä nyt omat kokemukset vanteiden kunnostamisesta ja kuinka siihen päädyin.

Tosiaan minulla on ollut tuo monille tuttu "LOOKER" Cossu projekti työn alla vuosia. Muutama vuosi sitten sain sen päätökseen ja keskityin vain sillä ajamiseen. Takaraivossani oli kuitenkin ollut ajatus alkuperäisistä vanteista. Ensimmäisen innostuksen sain siitä, kun Sierramies hommasi omaan Ghiaan alkuperäiset Cossu vanteet. Täytyy sanoa, että olihan ne hienot!
En kuitenkaan rynnännyt heti markkinoille vaan annoin ajatuksen hautoa.

Vuosi tai pari taisi siinä vierähtää ja talvirenkaat alkoivat olla siinä kunnossa, että ne täytyisi uusia pian. Mietin samalla, että hankkisin alumiinivanteet peltisten tilalle. Tosiaan ajelin monia vuosia "LOOKKERILLA" peltivanteilla aina talvisin. Tästä innostuneena ostin sitten alkuperäiset cossu vanteet mallia "kaivonrengas/lumihiutale". Tarkkoja, jos ollaan niin kyseiset vanteethan eivät kuulu iS Sierraan. Kyseessä oli kuitenkin "LOOKKERI", joten sallin tämän pienen kauneus virheen. Pahoittelen pussihousuille asiaa. ANYWAY, vanteet olivat irtonaiset ja kaipasivat selvästi uutta maalia pintaa. Tuolloin en vielä ehtinyt kunnostaa vanteita, joten jätin ne odottamaan.

Vähän ajan kuluttua tuli nettiin myyntiin toiset cossu vanteet uskomattoman edulliseti ja mikä parasta talvirenkaisen kanssa. Tästä innostuin liikaa ja menin hölmöilemään, jolloin myyjä osoittautui myöhemmin täydeksi huijariksi. (Sierramies tietää tapauksen omakohtaisestikin) Epäonnesta ja tyhmyydestäni huolimatta sain tuotteen itselleni monen kuukauden tappelun jälkeen. Vanteet olivat laatua SUDET jo tullessaan, joten pistin ne metallinkeräykseen. Ihme kyllä ne olivat seuraavana päivänä hävinneet keräyspisteestä.

Jouduin välissä pyöräyttämään uudet talvirenkaat peltivanteille, koska projekti ei oikein edennyt. Sitten yhtenä syksynä päätin, että seuraavana talvena en enään aja peltivanteilla! Kuskasin aiemmin ostetut vanteet soodapuhallukseen ja maalaukseen. Hintaa tälle operaatiolle tuli 120, joka mielestäni oli suhteellisen halpa. Renkasliikkessä paljastui sitten karu totuus. Yksi vanteista oli todella kiero tapaus, vaikka päällepäin sitä ei nähnyt. Annoin kuitenkin liikkeen laitattaa renkaat vanteisiin, koska minulla nuita kilometrejä ei niin hirveästi kerry. Seuraavana kesänä sitten hajosikin pyöränlaakeri, joten asialle oli tehtävä jotain. Aloin metsästää suoraa vannetta. Löysin ilmoituksen netistä, jonka mukaan myytävänä olisi 2x hyvää cossu vannetta. Menin paikalle ja virheestä oppineena kävimme rengasliikkeen kautta ennen kauppoja. Liikkessä todettiin toisessa vanteessa pientä heittoa ja toinen oli hyvä. Pääsimme kauppoihin hyvästä vanteesta.

Seuraavana päätin viedä kaikki vanteet vielä ammattilaiselle oikaistavaksi, koska mieltäni häiritsi tuo laakeririkko. Näitä vanteiden oikaisijoita löytyy ympäri Suomea, kun etsii netistä. En ala nyt erittelemään niitä, joten jokainen voi katsoa lähimmän korjaajan itse. Nämä vannekorjaajat pystyvät hitsaamaan kanttarit kuntoon myös. Oikeastaan lähes kaikki vanteet pystytään oikaisemaan, jos ne eivät ole halki tai liian kierossa.

Liikkessä todettiin yksi vanne korjauskelvottomaksi (juuri tämä sama mikä löydettiin jo rengasliikkeessä). Ainoa täysin suora vanne oli tämä uusi, jonka olin viimeisenä ostanut. Hyvä vinkki siis muillekkin tarkistuttaa vanteet tasapainotuskoneessa ennen kauppoja! Muiden kolmen vanteiden oikaisu/sorvaus tulisi maksamaan 40/kpl. Tilasin oikaisutyön vanteille. Liikkeen pitäjä myös kehui vanteita ja sanoi, että harvoin enään näkee noita liikkeellä. Tämä toi lisää potkua projektiin.

Sitten itse ehostukseen...
Vanteiden maalaaminen vaatii sen, että vanha lakka ja maali poistetaan. Monesti käytetty tapa on puhalluttaa vanteet hiekalla. Tätä menetelmää kuitenkin kannattaa välttää alumiinivanteissa, koska alumiini on sen verran pehmeätä, että hiekka syö sitä varsinkin, jos käytetään karheata raekokoa. Uusin menetelmä on puhaltaa vanteet soodalla, joka on hellävarainen menetelmä. Kaikki kuitenkaan eivät pidä soodaa parhaana tapana, koska se ei kuulemma poista niin hyvin hapettumia, joita on saattanut tulla kohtiin, joissa on maalivaurioita. Parempana menetelmänä pidetään lasikuula -tai alumiinisulfaatti oksidi puhallusta.

Aikaisemminhan vanteet puhallettiin soodalla ja maalattiin automaaleilla. Tämä menetelmä oli mielestäni riittävä, koska maalivaurioita ei ollut niin paljoa. Päätin nyt kuitenkin "hifistellä" ja valitsin puhallusmateriaaliksi alumiinisulfaatti oksidin. Hain vanteet puhalluksesta ja voin sanoa, että kyllä tuo alumiinisulfaatti oksidi puhdistaa soodaa paremmin vanteet.


Kuva

Kuva

Seuraavaksi vanteet olisi tarkoitus viedä pulverimaalaukseen, joka on kestävin maali ratkaisu vanteelle. Pulverimaalaus on yleistynyt huomattavasti ja saatava värivalikoima laajentunut. Pulverimaalauksessa pulveri tarttuu mangneettisesti vanteeseen, jonka jälkeen se tavallaan sulatetaan siihen päälle uunissa. Pulverin myös pystytään lakkaamaan, jolloin kestävyyttä saadaan lisää. Miinuksena tässä on vain, että muoviset vanteen keskiöt pitää maalata erikseen.  ;D


Vanteet haettu pulverimaalauksesta.


Kuva


Aivan samaan värisävyyn, kuin originaalissa ei päästy pulverilla. Muuten pinta on kyllä loistava ja huomattavasti paksumpi, kuin normaaleilla automaaleilla tehtynä. Vanteiden keskiöiden puhaltaminen ja maalaaminen on vielä edessä. Seuraava tehtävä onkin mennä automaaliliikkeeseen vanteen kanssa ja etsiä vastaava sävy.

Tämän jälkeen olisi tarkoitus asennuttaa noihin päälle neljä mustaa ja pyöreää  :D
Rengaskoon kanssa mietin vielä mihin päädytään. Cossussa alkuperäinen koko on 205 50 15. Harkinnassa on ollut 195 55 15, koska autossa on jäykkä alusta...


Tässä vertailua alkuperäiseen värisävyyn (keskilätkä orig. värillä)

Kuva


Kuten kuvasta huomaa on nykyinen värisävy hieman vaaleampi. Otan jossain välissä kuvia luonnonvalossa. Pulveri värejä toki nykyään löytyy hyvin, joten lähemmäksikin voi päästä. Värit myydään vain säkettäin, joten se on vähän tuurista kiinni mitä sävyä maalarilla sattuu olemaan. Yleensä maalarit eivät ala tilaamaan uuttaa säkkiä yhtä maalausta varten.

Vanteiden maalausta suunnittelevalle kuitenkin suosittelen pulverimaalausta!


Rengaskooksi lopulta päädyin valitsemaan 195/55/15:n.

Kuva


Lisäksi ostin uudet alkuperäiset irtokartiomutterit, koska tarvikemutterit ovat huomattavasti huonommat näihin vanteisiin. Tarvikemalleilla vanne ei tule lähellekkään yhtä hyvin kiinni.


Kuva


TODO:

-keskiöiden maalaaminen
-vanteiden kiinnittäminen autoon
-koeajo
-valokuva lopputuloksesta foorumille.

Vs: Alumiinivanteiden kunnostus uudenveroisiksi

ViestiLähetetty: Ke Maalis 12, 2014 12:57 pm
Kirjoittaja Leksa
Nehän näyttää oikein buenolta! Tuskin yhtään nostaa mulleki kuumetta :D

Vs: Alumiinivanteiden kunnostus uudenveroisiksi

ViestiLähetetty: Ti Maalis 18, 2014 7:50 am
Kirjoittaja Sierramies
Joo itelläki tuo on eessä josaki välisä. Saisko nuista tarkempia kuveja, vai tuleks näyttään josaki välisä? Kiinnostas tuon maalin tarkempi sävy ja ulkonäkö.

Vs: Alumiinivanteiden kunnostus uudenveroisiksi

ViestiLähetetty: Ke Maalis 19, 2014 8:47 am
Kirjoittaja Leksa
Vastataamps tähän ketjuun. Zigukin puhui korjauskelvottomista vanteista ja itse BBS:siä tutkiskellessa aloin enemmän perehtymään vanteiden oikaisuun/korjaukseen ja vastaan tuli sellainen pulju kuin L-Weld. Tässä hieman esimerkkiä, eli ei kannata heti heittää pahoinkaan hajonnutta vannetta roskiin ottaa vaikka kuvia ja kysäistä heiltä korjaus arviota.

Meinasin itse pudota penkiltä kun nuita kuvia katselin :D

Vs: Alumiinivanteiden kunnostus uudenveroisiksi

ViestiLähetetty: Ke Maalis 19, 2014 12:32 pm
Kirjoittaja Zigu
Leksalta on tulossa uusi kertomus tänne, kuten vähän aavistelinkin...  ;)

Vs: Alumiinivanteiden kunnostus uudenveroisiksi

ViestiLähetetty: Ke Maalis 19, 2014 1:29 pm
Kirjoittaja Leksa
Jep. Pohjustetaan asiaa sen verran että bbs:t vispasi tasapainotuskoneessa pyöritettynä sen verran että sen olisi nähnyt puolisokeakin. Lähtivät liikken kautta rovaniemelle oikaistavaksi ja jos ja kun siellä ei onnistu niin ei kai auta ku ottaa tonne l-weldiin yhteyttä. Sanoin että ulkokehiä ei aleta oikomaan eikä korjaamaan. Ne kun vaihtuu joka tapauksessa. Peukut pystyssä odotellaan että saadaan vanteet pelastettua kohtuu rahalla...

Vs: Alumiinivanteiden kunnostus uudenveroisiksi

ViestiLähetetty: To Maalis 20, 2014 6:04 am
Kirjoittaja Sierramies
Toivottavasti onnistuu.
Aikalaisia korjauksiahan nuile voijaan tehä, kun tiettään mitä tehhään. Siinä häätyy tosin käsittää jotaki metallurgiastaki.
Mulla on yks semmonen vanne, jota nuokkaan tuskin sais virheettömhään kunthoon.

Saa nähä josko sitä enskesänä pääsis niitten toisten cossuvanteitten kimphuun (maannu säilytyksesä ehkä 4 vuotta). Niistä ei vielä tiä yhthään että onko net suorat vai ei, mutta muuten ovat kohtuullisen kuntoset.

Vs: Alumiinivanteiden kunnostus uudenveroisiksi

ViestiLähetetty: To Maalis 20, 2014 7:33 am
Kirjoittaja Leksa
Toivotaan tosiaan että niistä vielä tulee hyvät. Oon jo koittanu henkisesti valmistautua metsästämään ebaystä yksittäisiä vanteita.. Onneksi nuita kuitenki jonkin verran löytyy myynnissä.

Vs: Alumiinivanteiden kunnostus uudenveroisiksi

ViestiLähetetty: La Huhti 12, 2014 6:46 am
Kirjoittaja Leksa
Vanteet saatiin tosiaan suoraksi ja tänään sain viimeisetkin kehäpultit irti ja pistin sitruunahappoon likoamaan pariksi päiväksi. Seurravana kopistella ulkokehät irti ja sitten varmaan jotain kuviakin :)