Sierran (mkII) alustojen erot

Kaikki tekniikkaan liittyvä jutustelu. Esim. sähkö, maalaus, alusta.

Sierran (mkII) alustojen erot

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ke Huhti 23, 2014 4:43 am

Heräsi kysymys, että onko porrasperäsen ja farmarin takapään alatukivarsissa eroa? Kaveri meinas että on, muttei muistanu mitä eroa.

Eli tietääkö kukkaan mitä eroa näillä on?
Tänne vois listata myös mitä muita eroavaisuuksia mk2 sierrojen alustojen osista löytyy. Esim. cossu, S ja GT ovat ilmeisesti matalemmala alustala ko perusmallit, niin tämä vaikuttanee joihinki alustan osiin.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Sierran (mkII) alustojen erot

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Joulu 27, 2015 8:25 pm

On eroa, eri varaosia ovat. Käsittääkseni ainut ero on kuitenkin takaiskarin kiinnityksessä. Farmarissa kun on minun tietojen mukaan yhtenäinen jousi-iskari paketti, toisinkuin muissa, joissa on iskari ja jousi erikseen. Lisäksi iskari on vissiin kokonaan eri kohtaan kiinnitetty. Muuten käsittääkseni pitäisi olla sama kuin viistoperissä ja sedaneissa. Varmaksi en voi sanoa, kun en ole farmari Sierran takatukivarsia ikinä käsissä pyöritellyt. Tämä on se mitä olen itse muualta kuullut ja lukenut. Cossussa on myös eri varaosakoodilla. En osaa tähän hätään sanoa mitä eroa siinä on. Olisiko juuri tuo mataluus kenties. RS500:ssa oli lisäksi erillinen kiinnityspaikka, mikä muutti takatukivarren kiinnityspisteiden välistä kulmaa ja tätä kautta teki takatukivarresta vähemmän camberia muuttavan.

Tuossa omassa Scorpio Farmari Cossussa on sitten koko takapää jo vahvistettu, paljon jämympää kuin esim. Sierroissa. Syystäkin, kun se painaa yli 1700 kg, toisinkuin Sierra vajaassa 1100 kg:ssään.. Voi olla että Sierrankin farmariversiossa on vahvemmat tukivarret, epäilen tosin kun en ole sellaista ikinä kuullut, mutta onhan sekin mahdollinen eroavaisuus.

Farmari ja viistoperä/sedan Sierran tukivarret käy käsittääkseni ristiin muuten, mutta iskarin kiinnityspaikka muuttuu. Varmaksi en tätä osaa sanoa. Muistelen tosin, ettei niille ole eri taka-apurunkoa tai puslia annettu varaosakataloogeissa, joten lienee kiinnityksiltään samanlainen. Jos farmarin tukivarret laittaa Sedaniin niin ei pitäisi muuta eroa olla käytännössä kuin iskarin kiinnityspiste, ja kenties puuttuva jousen paikka, joka sedanissa ja viistoperässä on.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Sierran (mkII) alustojen erot

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ti Tammi 12, 2016 6:00 am

Selvä. Ei enhään mithään muistikuvvaa miksi moista pohin joskus, mutta mielenkiintosta silti :) Tästä sitten herrää kysymys että pitäsköhän hommata cossun takivarret taakse, ko on nuot cossun jouset + iskarikki...
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Sierran (mkII) alustojen erot

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ti Tammi 12, 2016 2:10 pm

Sierramies kirjoitti:Selvä. Ei enhään mithään muistikuvvaa miksi moista pohin joskus, mutta mielenkiintosta silti :) Tästä sitten herrää kysymys että pitäsköhän hommata cossun takivarret taakse, ko on nuot cossun jouset + iskarikki...


Se etu kai noissa aidoissa 2wd cosan varsissa on että takapyörien camber korjaantuu positiiviseen suuntaan, mikäli autoa on madallettu, jolloin se mennyt ns. pakkaselle. Ja uniball-puslat taisi olla myös, näin ainakin Rallyracelle joskus sanottiin mulle.

Toki sitä takapään camberia saa korjattua muillakin keinoin :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Sierran (mkII) alustojen erot

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Tammi 12, 2016 5:03 pm

Tuokin mahtanee johtua siitä että tukivarret ovat eritavalla muotoillut, jos taka-apurunko on sama kuin normisierrassa. Cossu tietääkseni on 20 mm matalempi, jossen väärin muista.
Korjauksena Camberiin voi tietenkin tehdä extrememuutoksen ja jatkaa tukivarren sisäpään kiinnityskohtaa edemmäs, jolloin kiinnityspisteiden välinen kulma pienenee, joka vähentää takarenkaan kulmamuutosta jousituksen liikkeissä. BMW on kokeillut erilaisia kulmia käyttäessään samantyyppistä takapään pyöräntuentaa joskus 70-luvulla ja Ford on käsittääkseni käyttänyt pienempää kulmaa kisatessaan RS500:lla. Lisää juttua löytyy googlella lauseella Sierra 6 degree beam. Versiota on myös 8 degree ja 12 degree jne. kuka millaistakin kulmaa muokannut. Briteistä löytyy juttua nuista muutoksista. Esim. tässä jotain. Jos kumpikin tukivarren kiinityspiste on samassa linjassa sivusta katsottuna niin renkaan kulma ei muutu mihinkään missään tilanteessa. Mitä isompi niitten välinen matka on, sen radikaalimmin renkaan kulma muuttuu.

On toki myös mahdollista että normisierrassa ja Cossussa on eri kohdassa tuo kiinnityspiste, jonka kyllä näkee kun vertaa kumpaakin versiota keskenään. Tai sitten tukivarsi on vain muotoiltu siten, että siinä on vakiona hieman positiivista camberia normisierran tukivarteen verrattuna, jolloin Cossun matalemmalla alustalla asettuvat samaan kulmaan. Olisi ihan mielenkiintoista kuulla joskus mitkä ne erot tarkalleen ovat, kun ei ole itsellä ollut varaa Cossusierraan tutustua.

Minä muistelen kuulleeni että Cossussa olisi ihan normi kumipuslat, mutta sitten ne isot taka-apurungon puslat olisivat metallitäytteiset kumipuslat tai sen kaltainen rakennelma, jotka ovat kuulemma samankaltaiset ajettavuudeltaan kuin polyuretaanipuslat. En ole ikinä kuullut että Cossussa olisi uniballit vakiona. Tietty jossain RS500:ssa voi ollakkin, jos säännöt ei ole sallinut niitten käyttämistä kisoissa jossei katuversiossa niitä ole ollut (tämän takia RS500:ssa on mm. 8 suutinta, vaikka vain 4 niistä on kytketty katuversioissa). Olen itseasiassa aika varma (99%), että tukivarret ovat normaali kumipuslilla peruscossussakin. RS500:n puslista en ole minkään sortin huhupuheita kuullut.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Sierran (mkII) alustojen erot

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ke Tammi 13, 2016 1:48 pm

Mikko kirjoitti:Korjauksena Camberiin voi tietenkin tehdä extrememuutoksen ja jatkaa tukivarren sisäpään kiinnityskohtaa edemmäs, jolloin kiinnityspisteiden välinen kulma pienenee, joka vähentää takarenkaan kulmamuutosta jousituksen liikkeissä. BMW on kokeillut erilaisia kulmia käyttäessään samantyyppistä takapään pyöräntuentaa joskus 70-luvulla ja Ford on käsittääkseni käyttänyt pienempää kulmaa kisatessaan RS500:lla. Lisää juttua löytyy googlella lauseella Sierra 6 degree beam. Versiota on myös 8 degree ja 12 degree jne. kuka millaistakin kulmaa muokannut. Briteistä löytyy juttua nuista muutoksista. Esim. tässä jotain. Jos kumpikin tukivarren kiinityspiste on samassa linjassa sivusta katsottuna niin renkaan kulma ei muutu mihinkään missään tilanteessa. Mitä isompi niitten välinen matka on, sen radikaalimmin renkaan kulma muuttuu.


Tuota Lontoon konstia aion oikeastaan kokeilla ensi kesänä omaan ratalelu-projektiin eli sisempää kiinnityspistettä ylemmäs :)

Tuohon on toki myös se ei-niin-laillinen, mutta käytetyin keino; tekee kiilamaiset levyt laakeripukin ja tukivarren väliin tai vaihtoehtoisesti prikat ylimpien pulttien alle pukin ja varren väliin :D
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Sierran (mkII) alustojen erot

ViestiKirjoittaja Sierramies » To Tammi 14, 2016 5:25 am

Zigulla kun se käyttis oli reilummin laskettu, niin siihen viritelthiin niitä prikkoja. Totesin vain sillon että ABS:lliseen en niitä viittis värkätä. No ei ole tällä hetkelä aijankohtanen tuo operaatio muutenkhaan :)
Se cossu on minunki käsityksen mukhaan 20 tai 22 mm matalampi ko normi. Kun tuosa minun nykysesä pitäs olla cossun alusta, niin on se vähän matalampi ko mitä se valkonen oli. Ja tietysti sopivasti vakaampi.
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1051
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Sierran (mkII) alustojen erot

ViestiKirjoittaja Mikko » To Tammi 14, 2016 2:21 pm

Ei se tuo tukivarrenkaan kiinnityspisteen muuttaminen laillista ole. Voin toki olla väärässäkin, mutta muistelen, että laki kieltää tukivarsien tekemisen, muokkaamisen ja hitsaamisen sekä kiinnityspisteiden muokkaamisen. Tukvarret täytyy olla tehdastekoiset ja tieliikenteeseen hyväksytyt. Todennäköisesti se prikka/kiilaversio on laillisempi. Ei välttämättä kyllä kummankaan kanssa katsastuksessa ongelmia tule, jos on siististi ja asianmukaisesti tehty. Itsekäkin kiinnostaisi tuo muutos tuohon ratasierraan tehdä, mutta saa nähdä milloin joutaa kun on muita projekteja viemässä aikaa. Jostain muistelen kuulleeni, että tuo kiinnityspisteen muokkaaminen eteenpäin tekisi autosta yliohjaavamman verrattuna alkuperäiseen renkaan joustaessa sisään, mikä on kyllä sinällään ihan loogista, koska tällöin camberkulma on verraten positiivisempi. Olen myös kuullut, että tämä on hyvä asia, koska auton käytös pysyy tasaisempana renkaiden joustaessa verrattuna alkuperäiseen kiinnityspisteeseen, kun alkuperäinen lähtee herkästi luistamaan, mutta alkaa pitämään radikaalisemmin kun rengas joustaa sisään ja camber muuttuu negatiivisemmaksi. Eli vähentää siis perän humpaamista ees taas. Olisiko ollut näin ulkomuisista, että alkuperäinen kulma on jotain 18 astetta, BMW käyttänyt 15 astetta ja RS500:sssa olisi 6 tai 8 astetta tuo kulma. Jotain tätä luokkaa muistelen näiden olevan. Taisi olla niin, että RS500 oli se 6 astetta, mutta brittifoorumeilla suosittelivat ennemmin muokkaamaan 8 asteeseen, että rengas kuitenkin jonkin verran kehittäisi negatiivista camberia sisäänjoustossa. Scorpioissa lienee tuo sama 18 astetta, kun en ole kuullut että niissä eroja olisi, enkä ainakaan silmin huomannut omassakaan Scorpiossa mitään eroa kiinnityspisteiden sijainnissa verrattuna Sierraan. Täytyy se joskus kyllä testata, että onko huhupuheissa perää. Olen tosin miettinyt, että täytyy jotenkin tukivarsi lukita taka-apurunkoon ennen aloittamista siten, että pysyy suorassa, ettei ala takapää auraamaan äkillisesti. :D

Jos RalliArttu viitsit, niin olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksista ja vaikutuksesta ajettavuuteen sitten kun muutoksen olet tehnyt. Itse tuskin kesään mennessä kerkeän tuollaista muutosta tekemään, mutta kokemuksia kuulisin mielelläni. En ole kuullut, että tuota muutosta Suomessa olisi tehty. Varmaan joku joskus on, mutten ole kuullut.
Mikko
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1528
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 11:49 am
Paikkakunta: Oulu

Re: Sierran (mkII) alustojen erot

ViestiKirjoittaja RalliArttu » To Tammi 14, 2016 7:15 pm

Mikko kirjoitti:Jos RalliArttu viitsit, niin olisi mielenkiintoista kuulla kokemuksista ja vaikutuksesta ajettavuuteen sitten kun muutoksen olet tehnyt. Itse tuskin kesään mennessä kerkeän tuollaista muutosta tekemään, mutta kokemuksia kuulisin mielelläni. En ole kuullut, että tuota muutosta Suomessa olisi tehty. Varmaan joku joskus on, mutten ole kuullut.


Juu laittelen kyllä tuonne projekti-topicciin jonkin sortin kertomuksen käytännön toteutuksesta :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Sierran takapään Camber- korjaus laillisesti

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Syys 17, 2017 7:11 pm

Kirjoittelenpa nyt kuitenkin erikseen tästä jutun jossa koko homma kaikkine vaiheineen, meinasin että oisko pitäny tehdä oma topic, mutta kaipa tämä osuu tarpeeksi aiheeseen :)

Elikkäs, tuossa aiemmin puhuttiin siitä Sierran takapään erillisjousituken vitsauksesta -> negatiivnen camber kun autoa madalletaan. Turvallinen ja ainakin laillisin (tai laki ei erittele niin tarkasti?) on apurungonkiinnityspisteiden muokkaus. Siellähän on se 7mm vara nostaa tukivarren sisäpäätä ylemmäs kun tekee reiän soikeaksi, mutta sitten tulee jo sen kiinnityslaatikon "katto" vastaan. Mittailin että noiden alkup. takakelkan kiinnisytspisteiden ja auton korin väliin jää 8mm rako, joten itse korotin laatikoita vaan 5mm ettei tarvitse alkaa tekemään lattiaan tilaa.

Jonkilainen ohjeistus alla:

Kuva

Lähtökohtana 7½" kelkka. Näitähän on takaveto-cossu-Sierrassa ja Scorpioissa, mutta samat temput toimii myös 7" kelkkaan.

Kuva

Ensinnä laatikoista leikkasin katon pois, jatkoin pystyosat (päittäin), joista hioin saumat ja lopuksi nurkkaliitoksena katto päälle. materiaalina 2mm teräslevy, jota nuo ovat tehtaankin jäljiltä.

Kuva

Kun laatikot on korotettu, voi reikiä vinguttaa nyt sen 12mm ylöspäin (7mm+5mm) ja hitsata topparit (4kpl) reikien ylä- ja alapuolille. Käytin tähän 6mm neliöterästä, kestää kyllä, koska raskaankaluston osissakin vastaavaa ratkaisua tehdään esim. sylinteritappien lukitukseen.

Ja vinkkinä että kannattaa hepata toppari päistään ennen kun vetää pitkän kantavan sauman, niin ei ala "irvistämään".

Kuva

Havainnollistava kuva tukivarren kanssa. Kuvassa siis se max. korkeudessa = max. camber- korjaus positiiviseen suuntaan.


Kuva

Totta kai apurunko kannattaa maalata jollain söpöllä värillä ;D


Kuva

Kun kiinnityspisteet on muokattu, niin täytyy enää rakentaa säätölevyt (4kpl, kaksi kummallekin puolelle). Levyn pitää istua tiukasti toppareihin, ja reiän korkeus sen mukaan haluaako miten paljon camberia korjata. Itse porasin sen ylimpään asentoon.

Kuva

Sovitusta kelkkaan ja samalla näkee koko jutun idean. Epäkeskeisetlevyt tein 3mm teräksestä.


Seuraavana vaihe: Asennus autoon.
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 479
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron