Ohjeita Fordin OHC-koneen EEC-IV-ruiskun asennukseen

Kaikki tekniikkaan liittyvä jutustelu. Esim. sähkö, maalaus, alusta.

Ohjeita Fordin OHC-koneen EEC-IV-ruiskun asennukseen

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Syys 28, 2014 1:18 pm

En löytänyt valmista ketjua aiheesta, joten teenpä nyt uuden. Muutama vuosi takaperin tuli asenneltua EEC-IV (iS-mallin ruisku tai nk. L-jetronic) moottorinohjaus ja siihen kuuluva TFI-moduulilla toimiva sytytys. Niinpä ajattelin valaista muita mahdollisesti samojen ongelmien kanssa painivia harrastajia. Aika usein kuitenkin kysellään "miten ne sähköt oikein kytketään iiässässä" ja myös moni pohtii mitä kaikkea joutuu muuttmaan.

Aluksi selitykset mitä kunkin nastan takana on ECU:n liittimessä. Samaisesta asiasta käytetään myös termiä "pin-out".

30= To Diagram 1

24= Idle adjust

23= Octane adjust

5= Maadoitus vaihteistoon

17= To fuel computer diagram

48= diagonistic connector

22= Rele- 55 eli polttoainepumpunrele, kelan miinuksen ohjaus

59= 1- ja 2-suuttimien miinus-/ohjaustieto

58= 3- ja 4-suuttimien miinus-/ohjaustieto

37= Polttoainepumpunreleen jatkuva plus, jonka kautta kulkee jännite itse pumpulle/

akun plus joka syöttää ECUlle jatkuvan jännitteen/KAM=keep alive memory-virta

suuttimien jatkuva plus

57= ECUn heräte virtalukolta

21= Lisäilmaventtiilin miinus

47= TPS- anturi plus-/paluutieto

26= TPS- ja MAF-anturin plus

43= MAF- anturin plus-/paluutieto

7=  Moottorinlämpöanturin miinus/paluutieto

25= Imuilmanlämpöanturin miinus/paluutieto

36= sytytysmoduulin viides pinni, sinipunainen johdin, SPOUT, ennakkotieto ECUlta moduulille

56= Virranjakajan 0-effect-tieto ECUlle, PIP, kierrostieto

20= ECUn maadoitus

46= MAF-, TPS-, moottorinlämpö ja imuilmanlämpöanturin miinus-/menotieto

16= Miinus ECUlle, sytytys virtojen ollessa kytkettynä, jotta ECU "herää" käyntiin.

40= Akun miinus

60=  Akun miinus 

Itse TFI-moduuli on joko virranjakajan kyljessä (Motocraft) tai ulkoinen lokasuojassa, mikäli Bocshin- jakaja. Kuitenkin molemmissa tapauksissa Hall-anturilla kierrostiedon otto.

Moduulin 6-nastaa menevät seuraavanlaisesti

1.Kierrostieto
2.Spout eli ennakkosignaali ECUlta
3.Jännite startinsolenoidilta, jolloin sytytysennakko putoaa 8 astetta
4.12V jännite virtalukolta tai vaikka puolan plussalta
5.Puolalle miinus
6.Moduulin maadoitus

Itse kytkeminen on suht. yksinkertainen. Ensin kannattaa kytkeä kaksi relettä, jotka saavat herätteen puolalta tai virtalukolta, pääasiä että releet vetävät kun sytytysvirrat ovat kytketty. Toiselle releistä tuodaan plus akulta ja jatketaan koskettimien läpi  ECUn pinnille 57, tähän laitetaan möys diodi, ettei virta tulee takaisin puolaan, eli diodin nuoli siis ECUun päin. Samaseilta releen koskettimelta toinen johto TFI-moduulille tuohon 4. nastaan, joka tarvitsee 12V jännitteen sytytysvirtojen ollessa päällä. Toiselle releelle tuodaan vastaavasti koskettimille miinus, joka jatketaan ECUn nastaan 16, tämä herättää yksikön, jolloin b-pumppu käynnistyy ja mootori voidaan myös käynnistää, hyvin tärkeä johto! Suoraan akulta tuodan miinus nastaan 20 ja suoraan akulta plus nastaan 37.

Tähän voi täydentää tai kysyä lisätietoa, jos multa jotain unohtu tai tuli neuvottua väärin, mutta itse sain ruiskun pelaaman noilla keinoin.

Lähteenä minulla oli Alfamerin sähkökaavio ja TFI-moduulin tiedot löyty Googlella haulla "TFI module wiring". Joitakin johtoja etsin yleismittarin "piipparilla" itse johtosarjasta, kun ei aina saanut väreistä selkoa.
Viimeksi muokannut RalliArttu päivämäärä Su Syys 28, 2014 1:21 pm, muokattu yhteensä 1 kerran
"Home-builts are the fastest cars"
-Sierra Mk1 -86 "tuleva ratalelu"
-Sierra Mk1 -84 "efi+Bf134+Marteliius"
-Ford Focus Mk1 1.6 STW "tilapäinen käyttöauto"
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Vs: Ohjeita Fordin OHC-koneen EEC-IV-ruiskun asennukseen

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Syys 28, 2014 1:35 pm

Vielä vähän listaa mitä muuta joutuu vaihtamaan, kaasarista ruiskuun siirtyessä:

-ruiskumallin bensatankki, jossa lähdöt pohjalla, maksoi tarvikkeena 95e tai kerääjäsäiliö+siirtopumppu
-bensapumppu heti tankin kupeeseen 60e
-bensasuodatin
-imusarja ja suutinten kolot kanteen, jälkimmäinen ei ole pakollinen
-kaasuvaijeri
-ruiskumallin kaasupoljin tai muokkaus alkup. polkimeen
-virranjakaja, mikäli ennestään oli induktiivinen
-vasen koneenkorva tai tekee paikan alkup. korvaan imusarjan tukiraudalle

Siinä enimmät "hardware"-osat. Bensalinjat tein vesijohtoliikkeestä saatavasta kupariputkesta. Bensapumpun ja suodattimen liitokset banjoplutilla ja banjoliittimellä, lähtö valitaan linjan paksuuden mukaan esim. 8mm, jos se on letkun sisähalkaisija.

Tätäkin saa täydentää, jos unohdin jotain tärkeää.
"Home-builts are the fastest cars"
-Sierra Mk1 -86 "tuleva ratalelu"
-Sierra Mk1 -84 "efi+Bf134+Marteliius"
-Ford Focus Mk1 1.6 STW "tilapäinen käyttöauto"
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 412
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Vs: Ohjeita Fordin OHC-koneen EEC-IV-ruiskun asennukseen

ViestiKirjoittaja Leksa » Ma Syys 29, 2014 7:01 pm

Hyvä ohje! Tällaista lisää :)
V.A.G??!!
Avatar
Leksa
Site Admin
 
Viestit: 1946
Liittynyt: To Tammi 01, 1970 3:00 am
Paikkakunta: Tornio


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron