En löytänyt valmista ketjua aiheesta, joten teenpä nyt uuden. Muutama vuosi takaperin tuli asenneltua EEC-IV (iS-mallin ruisku tai nk. L-jetronic) moottorinohjaus ja siihen kuuluva TFI-moduulilla toimiva sytytys. Niinpä ajattelin valaista muita mahdollisesti samojen ongelmien kanssa painivia harrastajia. Aika usein kuitenkin kysellään "miten ne sähköt oikein kytketään iiässässä" ja myös moni pohtii mitä kaikkea joutuu muuttmaan.
Aluksi selitykset mitä kunkin nastan takana on ECU:n liittimessä. Samaisesta asiasta käytetään myös termiä "pin-out".
30= To Diagram 1
24= Idle adjust
23= Octane adjust
5= Maadoitus vaihteistoon
17= To fuel computer diagram
48= diagonistic connector
22= Rele- 55 eli polttoainepumpunrele, kelan miinuksen ohjaus
59= 1- ja 2-suuttimien miinus-/ohjaustieto
58= 3- ja 4-suuttimien miinus-/ohjaustieto
37= Polttoainepumpunreleen jatkuva plus, jonka kautta kulkee jännite itse pumpulle/
akun plus joka syöttää ECUlle jatkuvan jännitteen/KAM=keep alive memory-virta
suuttimien jatkuva plus
57= ECUn heräte virtalukolta
21= Lisäilmaventtiilin miinus
47= TPS- anturi plus-/paluutieto
26= TPS- ja MAF-anturin plus
43= MAF- anturin plus-/paluutieto
7= Moottorinlämpöanturin miinus/paluutieto
25= Imuilmanlämpöanturin miinus/paluutieto
36= sytytysmoduulin viides pinni, sinipunainen johdin, SPOUT, ennakkotieto ECUlta moduulille
56= Virranjakajan 0-effect-tieto ECUlle, PIP, kierrostieto
20= ECUn maadoitus
46= MAF-, TPS-, moottorinlämpö ja imuilmanlämpöanturin miinus-/menotieto
16= Miinus ECUlle, sytytys virtojen ollessa kytkettynä, jotta ECU "herää" käyntiin.
40= Akun miinus
60= Akun miinus
Itse TFI-moduuli on joko virranjakajan kyljessä (Motocraft) tai ulkoinen lokasuojassa, mikäli Bocshin- jakaja. Kuitenkin molemmissa tapauksissa Hall-anturilla kierrostiedon otto.
Moduulin 6-nastaa menevät seuraavanlaisesti
1.Kierrostieto
2.Spout eli ennakkosignaali ECUlta
3.Jännite startinsolenoidilta, jolloin sytytysennakko putoaa 8 astetta
4.12V jännite virtalukolta tai vaikka puolan plussalta
5.Puolalle miinus
6.Moduulin maadoitus
Itse kytkeminen on suht. yksinkertainen. Ensin kannattaa kytkeä kaksi relettä, jotka saavat herätteen puolalta tai virtalukolta, pääasiä että releet vetävät kun sytytysvirrat ovat kytketty. Toiselle releistä tuodaan plus akulta ja jatketaan koskettimien läpi ECUn pinnille 57, tähän laitetaan möys diodi, ettei virta tulee takaisin puolaan, eli diodin nuoli siis ECUun päin. Samaseilta releen koskettimelta toinen johto TFI-moduulille tuohon 4. nastaan, joka tarvitsee 12V jännitteen sytytysvirtojen ollessa päällä. Toiselle releelle tuodaan vastaavasti koskettimille miinus, joka jatketaan ECUn nastaan 16, tämä herättää yksikön, jolloin b-pumppu käynnistyy ja mootori voidaan myös käynnistää, hyvin tärkeä johto! Suoraan akulta tuodan miinus nastaan 20 ja suoraan akulta plus nastaan 37.
Tähän voi täydentää tai kysyä lisätietoa, jos multa jotain unohtu tai tuli neuvottua väärin, mutta itse sain ruiskun pelaaman noilla keinoin.
Lähteenä minulla oli Alfamerin sähkökaavio ja TFI-moduulin tiedot löyty Googlella haulla "TFI module wiring". Joitakin johtoja etsin yleismittarin "piipparilla" itse johtosarjasta, kun ei aina saanut väreistä selkoa.