Ford Sierra, ne "piilevät" eroavaisuudet

Kaikki tekniikkaan liittyvä jutustelu. Esim. sähkö, maalaus, alusta.

Ford Sierra, ne "piilevät" eroavaisuudet

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Su Loka 15, 2017 2:46 pm

Koska foorumilla on paljon Sierroja projektien puolella, osalla mahdollisesti joka päiväisessä ajossakin, ajattelin koota tähän vähän listää ns. piilossa olevista erovavaisuuksista Sierrojen välillä. Ja nyt tarkoitan asoita joita ei välttämättä ole aiemmin missään tuotu esille, eli en siis eroja Mk1 ja Mk2 mallin keulassa tms, vaan jotain joka ei ihan heti hyppää silmille, mutta saatta silti aiheuttaa niitä harmaita hiuksia kun osat ei sovikaan yhteen, vaikka niiden pitäisi.


Alla omia havaintoja, ja tarkoitus ketjulla on että listaa saa ja pitääkin jatkaa :)


*Mk1:ssä olen huomannut että leveälamppuisissa malleissa (kuten iS, ja loppupään pappa-mallit) on keula lokasuojien välistä lähemmäs 10mm leveämpi kuin niissä joissa ne kapeat pienemmät umpiot. Tämähän on otettu jo tehtaalla ilmeisesti huomioon koska uudemmissä ykkösissähän se tiiviste menee myös maskin sivuille kun vanhemmassa se on vaan maskin ja konepellin välissä. Eli jos haluat laitttaa cossun tai iS-mallin maskin sen rivallisen tilalle, niin tiiviste täytyy repiä pois, koska sen verran muuttuu lokarien leveys. Myöskin lokareissa on sellanen ero Mk1:ssä että -84 vuotisissa ei ole lainkaan sivuvilkkuja jotka loppupään ykkösissä on, joka kannattaa korjauspeltejä hankkiessa ottaa huomioon.

*Mk1 ja etupään hinauskoukkku. Perus malleissa joita itsellä ollut välillä 84-87 näkyy koukku olevan pystyssä kun taas Cosworthissa taas sen vaakatasossa, jolloin puskuri menee paikoilleen ongelmitta. Joten muutoksia koriin on tehty cossu vs. perusmalli.

*Sierrojen etupalkit: Sierrassa ja Scorpiossa mielletään olevan sama apurunko edessä, mutta näin ei aina suinkaan ole vaan alkupään Mk1:ssä (ainakin vm. -84) etupalkin kumityynyt ovat lähempänä toisiaan ja sitä kautta koneenkorvat ovat lyhyemmät kuin esim. vm -86 Sierrassa. Vaikka molemmissa esimerkkitapauksissa konehuoneessa majaili OHC-tekniikka.

*Sierra OHC Efin virranjakajat. Sierran ruiskutekniikkan on tarjottu sekä Harmaata Motocraftin että punaista Boschin jakajaa. Molemmat käyvät ruiskun ECU:n kaveriksi, mutta huomata tulee että punainen jakaja tarvitsee TFI-moduulin erikseen, koska siinä on vaan se Hall-anturi. Eli jos johtosarja on tehty punaiselle jakajalle, jossa töpselit erikseen Hallille (3-nap.) ja TFI-mokkulalle (6-nap.) siihen voi heittää harmaan ja jättää toisen töpselin tyhjäksi, mutta vastaavasti punaista ei voi vaan heittää harmaan tilalle tekemättä muutoksia alkup. piuhasarjaan.

*OHC pakoputken alkuosa: Eli pakosarjan ja loppuputken välisiä on liikkeella kahta mittaa samassa korissa samalle moottorille. Pituuseroa n. 40cm jolloin tulee kiire leikata tai hitsaata lisää, jos auto täytyy saada nopeesti ajoon.



Tällaisia havaintoja itsellä jos noista nyt jotain selkoa sai :)
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 370
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm

Re: Ford Sierra, ne "piilevät" eroavaisuudet

ViestiKirjoittaja Sierramies » Ma Loka 16, 2017 9:52 am

Menneekös tämäki havainto näihin? Mk2 faceliftin aikoihin oven sisäkahvan ja lukon välinen välitysmekanismi on muuttunu tangoista vaijeriksi.

Sitten ainaki -89 Scorpparin ABS-hilut on jarrupääsylinterin ja ohjainyksikön osalta erilaiset ko facelift Sierrasa.

Nelikon hammastanko on kiinni "eripäin" ko takavetosen.

Vissiin kuiten mk2:t on tehty enempi "samoila kaavoila" ko mk1:t?
Sierramies
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 1068
Liittynyt: Ti Joulu 15, 2009 2:11 pm
Paikkakunta: Tornio

Re: Ford Sierra, ne "piilevät" eroavaisuudet

ViestiKirjoittaja RalliArttu » Ma Loka 16, 2017 4:30 pm

Kyllä, kaikki havainnot on tervetulleita :) Varsinkin ne joita eivät välttämättä käy ilmi tavallisesta korjausoppaista tai kataloogeista. Ja meinasinkin editoida tohon otsikkoon myös Scorpion koska siinäkin on paljon sellasta mitä olettaa ja sitten huomaa asentaessa että ei helkkari :)


Vielä omia huomioita:

*2.0 OHC 205 alakerran runkolaakerit: Lähtökohdallisesti voisi olettaa että kun lohko on valua "205" molemmissa 2.0 OHC-koneissa niin laakeritkin ovat samaa sorttia? Ei välttämättä kuitenkaan.. Purin aikanaan ruiskukoneen 205-kellarista runkolaakerit, joissa oli molemmilla puolin ura ja reikä, siis sekä lohkon että pukin puolella. Kun tilasin Keravalta uudet niissä pukin puoli oli uraton ja ilman reikää ja vaan lohkon puolella reikä+ura. Soittelinkin takaisin päin ja Ralliracen mielestä 205-lohkossa on aina juuri sellaset laakerit. Epäilin kuitenkin koska laakerin nasta ei mahtunut koloon lohkossa johon purettujen laakerien nasta mahtui. Vastaavasti purin myöhemmin (nykyään ajossa olevasta) koneesta alakerran ja siellä oli jo entuudestaan oikeanlaiset laakerit ja myös uusien liuskojen nastat sopivat siihen koloon.

Eli kyllä ilmeisesti 205-alakertaa on ollut kahden sortin runkolaakereilla :o
Avatar
RalliArttu
Carenthusiasm Insider
 
Viestit: 370
Liittynyt: Su Syys 14, 2014 2:14 pm


Paluu Tekniikka

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa

cron